|   | 
      
        O MANASTIRU
        Manastir Preobraženje se nalazi u Ovčarsko-kablarskoj klisuri 
        nedaleko od Čačka. Prvi pomeni manastira zabeleženi su 1525. godine. 
        Podaci o njegovom početku su veoma oskudni i ne mogu dati pravu sliku o 
        životu i duhovnosti ove svetinje. Nepoznati su i njegovi ktitori, kao 
        što je nejasna i slika o njegovom izgledu i živopisu.  
        Zna se da je manastir porušen i totalno zapusteo u vreme Velike seobe 
        Srba 1690. godine. Tek nakon više od jednog veka, monah Nikifor, užički 
        episkop obnovio je Preobraženje. Istina, hram je bio malih dimenzija. 
        Kao takav je podignut 1811. godine, a živopisan 1816. godine. Narednih 
        godina manastir je veoma oskudevao u sveštenim licima, tako da je već 
        tridesetih godina 19. veka potpuno zapusteo. 
        Početak 20. veka doneo je manastiru nove nevolje. Usled izgradnje 
        putničke pruge Čačak – Užice, manastir je, uz odobrenje vladike žičkog 
        Save, porušen 1911. godine. I danas u selima koja su okruživala ovaj 
        manastir, a i šire, priča se o tragičnim sudbinama svih radnika, pa i 
        glavnog inženjera, koji su učestvovali u njegovom rušenju. Pojedine 
        porodice su potpuno nestale i zatrte. 
        Episkop Nikolaj Velimirović je svojim ličnim zalaganjem i angažovanjem 
        sopstvene ličnosti i autoriteta 1938. godine doneo odluku i odredio novu 
        lokaciju za izgradnju novog manastira, odnosno Novog Preobraženja. I 
        danas se za ovaj manastir kaže Novo Preobraženje. Izgradnju novog 
        manastira najvećim delom su finansirali vernici. Veliki doprinos dao je 
        Milivoje Joksimović iz Beograda [1] . Radovi su završeni 1940. godine. 
        Šezdesetih godina u ovom manastiru je postojala škola za monahe, koja je 
        kasnije premeštena u manastir Ostrog. 
        Vekovima, od svojih najranijih početaka pa sve do današnjih dana, u 
        narodu se održala vera i saznanje u isceliteljsku moć ovog manastira. 
        Sama činjenica da je manastir iz objektivnih razloga promenio svoje 
        stanište ni u najmanjem procentu nije umanjila njegovu duhovnost i 
        religioznost.  | 
        | 
    
    
      |   | 
      
        O PRAZNIKU PREOBRAŽENJE
        Sâm naziv praznika Preobraženje verno svedoči i potvrđuje činjenicu 
        prehrišćanskog i paganskog porekla. Reč je o iskonskoj vezi čoveka i 
        prirode, zasnovanoj na svemoći prirode nad čovekom i u nastojanju čoveka 
        da deluje na prirodu i da njome ovlada, kao i da je prilagodi svojim 
        potrebama i željama [2]. Imajući u vidu teške i vrlo ograničene uslove 
        prvobitnog društva, sa njegovim prvim i veoma oskudnim oruđima i malim 
        sposobnostima tadašnjeg čoveka [3], jasno je da se radi ostvarenja želje 
        za ovladavanjem nad prirodom pristupalo magijskim i religioznim 
        radnjama. 
        Zna se da je magija nastala u praistoriji, odnosno u prvobitnoj 
        društvenoj zajednici, a brojne magijske radnje su prenete u nove epohe u 
        najraznovrsnijim vidovima, dobijajući u sukobu sa civilizacijom nove 
        sadržaje i nove oblike [4]. U pitanju je pojava koja veoma često stvara 
        velike teškoće u određivanju njenog istorijskog i društvenog porekla, 
        kao i mesta i vremena nastanka. 
        Preobraženje je nepokretni praznik (19. avgust). Sa njim se završava 
        letnji godišnji ciklus običaja i započinje jesenji. Na ovaj dan se 
        preobražava, odnosno bitno menja priroda. Preobražava se i kamen u vodi 
        i list u gori. Reč je o veoma oštrom i isključivom prelazu, mogo jačem i 
        snažnijem od mesečevih mena. Od Preobraženja dani i vode u rekama i 
        morima postaju sve hladniji. Od ovog dana tabuisano je kupanje u rekama, 
        što znači da se na Preobraženje završava sezona kupanja. Nekada se, sve 
        do Drugog svetskog rata, ovaj tabu poštovao. Danas, ponovnim razvojem 
        religiozne i magijske svesti ova zabrana se odnosi samo na sâm praznik 
        Preobraženja. 
        U srpskoj tradicionalnoj kulturi se pre Preobraženja nije smelo jesti 
        grožđe, kao ni riba [5]. Na Preobraženje se nosi belo grožđe u crkvu da 
        se osvešta. Posle ovoga grožđe je moglo i smelo ući u svakodnevnu 
        ishranu. Nakon osveštanja grožđa u crkvama, ono se delilo umesto nafore.
         
        Na Preobraženje vernici su rano ustajali. Tog dana se obavlja i pričest 
        vernika po crkvama i manastirima, jer je u toku Gospojinski post. To 
        istovremeno znači da je Preobraženje obavezno posni dan. Nije valjalo 
        tokom dana spavati. Narod je verovao da bi se osobi koja bi zaspala na 
        ovaj praznik spavalo cele godine i da ne bi bila korisna i radna u 
        narednom periodu.  | 
        | 
    
    
      |   | 
      
        POVEZANOST ČOVEKA SA SVETINJAMA I KULTOVI
        Iskonska čovekova želja za srećom, zdravljem i blagostanjem dovodi 
        čoveka u vezu sa kultovima i svetinjama. Ova povezanost je stara taman 
        toliko koliko i homo sapiens kao razumno biće. Ova pojava sama po sebi 
        ujedinjuje pojedinca u društvenu grupu, kojoj inače po prirodi stvari i 
        pripada, pri čemu dolazi do napretka uslova za opstanak same te 
        zajednice [6]. Pojava magijsko-imitativnih običaja ima za cilj da dobrim 
        proizvede dobro i da se na taj način obezbedi ono što se magijom upravo 
        uslovljava. Obezbediti lično zdravlje, kao i zdravlje svojih najbližih, 
        značilo je ostvariti najveći kapital i privrednu dobit. Tako zdravi 
        članovi porodice su zadovoljni i radno veoma produktivni, što ima za 
        posledicu i ostvarenje ekonomskog blagostanja. 
        Čovek je još u svojoj najranijoj istoriji poznavao i umeo da odredi 
        mesto koje u manjoj ili većoj meri poseduje pozitivnu energiju i koje 
        blagotvorno deluje na čoveka. Ovakva sposobnost čoveka dobila je 
        civilizacijski značaj, jer su sa daljim razvojem čovekovog uma nastajale 
        mnoge svetinje u vidu manjih ili većih građevina..  
        Dugim vremenskim nizom stvarana je konkretna religija, nastala na 
        temeljima paganstva, dograđivana i prožimana daleko mlađim hrišćanskim 
        elementima. Religija, pretrpevši modifikacije i transformacije na svom 
        dugom evolutivnom putu, uspela je da sve do današnjih dana sačuva svoj 
        osnovni cilj i smisao, a to je da se verom u natprirodno i svevišnje 
        osigura sreća, zdravlje i napredak u najširem smislu. 
        Kod celokupnog evropskog stanovništva, u manje ili više udaljenoj 
        istoriji, postojao je kult drveća i šuma. Upravo te šume su bivale 
        najstarija svetilišta. Čak se smatralo da se od starih hrastoava mogu 
        dobiti proročanski odgovori. U očima primitivnog čoveka ceo svet je živ, 
        tako da ni biljke i životinje nisu izuzetak u tome [7]. Verovalo se da 
        je drveće stanište raznih duhova, tako da je poštovanje drveta značilo i 
        poštovanje duha koji u njemu stanuje. Da bi se umilostivili duhovi, 
        drveću su prinošene razne žrtve, čime se želela steći njegova naklonost. 
        Tako je drvo kao najraniji hram dobijao ulogu svetosti. Čovek ga je 
        poštovao i prinosio mu žrtve. Kasnije, dugim razvojnim hodom kroz 
        religiju i vreme nastaju zidane svetinje na temeljnim idejama svetog 
        mesta i njegovog kulta. 
        Sa kultom drveta se srpska pravoslavna crkva brzo i bezuslovno izmirila, 
        tako da on danas u njoj ima posebno mesto i simboliku [8]. Zahvaljujući 
        čovekovoj veri u njegovu duhovnost, staro drveće postaje temelj novih 
        hramova, a samo drveće značajna obredna grančica.  | 
        | 
    
    
      |   | 
      
        NARODNO VEROVANJE U ISCELITELJSKU MOĆ MANASTIRA PREOBRAŽENJE
        Kako se kultu drveta prinosila žrtva, tako se i svetinjama u 
        hrišćanskom obliku prinosila modifikovana i transformisana žrtva u vidu 
        dara. Čovek, bez obzira na vreme i prostor, veoma često traži Boga. Radi 
        se o veoma čestoj pojavi u biti ljudske vrste, bez obzira na stepen 
        religioznosti ili prag ateizacije [9]. U velikoj meri dozivanje Boga uslovljeno 
        je zdravstvenim stanjem svakog pojedinca. Kada je zdravlje ugroženo, 
        čovek razotkriva sve pravce i mogućnosti njegovog očuvanja. 
        U traganju za civilizacijskim i iskonskim "najvećim bogatstvom", čovek 
        je dugim nizom godina razotkrio i spoznao isceliteljske moći mnogih 
        manastira. Značajno mesto ima manastir Preobraženje, čija je blagotvorna 
        snaga jednako značajna kako u prevenciji tako i u lečenju, odnosno 
        isceljenju. 
        Nakon što se kod čoveka konstatuje bolesno stanje, traganje za lekom 
        započinje u raznim medicinskim ustanovama. Ukoliko ovakav vid lečenja u 
        dogledno vreme ne urodi plodom, okreće se svim sledećim raspoloživim 
        mogućnostima. Po narodnom saznanju, a na osnovu prethodnih pozitivnih 
        iskustava, veliku mogućnost i nadu u izlečenje daje manastir 
        Preobraženje. U njemu put do zdravlja traže ne samo stanovnici Čačka i 
        okoline već i oni koji žive u bilo kom delu Srbije. Nije redak slučaj da 
        su u potrazi za zdravljem na ova manastirska vrata pokucali i ljudi 
        drugih konfesija. 
        Monaštvo i sveštenstvo ovog manastira želi da svim bolesnicima pruži 
        jednaku nadu u ozdravljenje. Ipak smatraju da je put do božije milosti, 
        pa samim tim i do ozdravljenja, kraći i jednostavniji ukoliko bolesnika 
        krase dobra i pravedna dela.  
        Po hrišćanskom učenju, svako ima pravo na pokajanje, ispovest, pričest i 
        molitvu. Osnovna dužnost onoga ko pod krovom ovog manastira traga za 
        zdravljem jeste da se po hrišćanskim pravilima i kanoima ispovedi i 
        pokaje za eventualne grehe. Veruje se da će bolesniku odmah nakon ove religijske 
        radnje biti lakše, a sama molitva uspešnija. 
        Poseban značaj na zdravlje čoveka ima ispovest uoči praznika 
        Preobraženja i pričešće, sutradan rano na sâm praznik. Koliko zbog 
        svetosti mesta, toliko i zbog religiozne snage praznika čije ime nosi manastir, 
        veruje se u veliku isceliteljsku moć. Ovakvo saznanje postojalo je u 
        većem ili manjem obimu u svim istorijskim i kulturnim okvirima, istina 
        sa različitim intenzitetom i masovnošću. Poslednjih desetak godina 
        svedoci smo velike popularnosti i vere u isceliteljsku moć mamastira.
         
        S obzirom da se manastir nalazi veoma blizu glavnog magistralnog puta 
        Čačak-Užice, da je veoma pristupačan i dobro poznat, ne čudi činjenica 
        da uoči Preobraženja manastirska porta ne može da primi sve vernike. U 
        poslednje vreme ljudi čekaju i po celu noć ispred manastirske kapije 
        kako bi se ispovedili, pričestili i kako bi im svešteno lice očitalo 
        molitvu za lično ozdravljenje.  
        Poseban značaj manastir ima u lečenju steriliteta. U tom slučaju bračni 
        parovi odlaze starešini manastira sa željom da im se očita posebna 
        molitva za ovaj problem. Pre samog čina molitve bračni par je dužan da 
        izvrši izvesne pripreme, koje u ovom slučaju predstavljaju vid žrtve. 
        Bez obzira da li je post u toku ili nije, dužni su da poste 40 dana, da 
        se ispovede i pričeste. Prethodno nabave sa Hilandara po jedno zrno 
        suvog grožđa, koje oboje nakon pričešća, a neposredno pred molitvu 
        ritualno pojedu.  
        Kod čitavog pravoslavnog sveta, a i šire, veoma je poznata religiozna i 
        isceliteljska moć hilandarskog grožđa. Unošenje u organizam ove svete 
        voćke sa svetog mesta ima posebno blagotvorno dejstvo na bračni par koji 
        želi potomstvo.  
        U čačanskom kraju ima puno slučajeva, da je bračni par posle ovako 
        obavljenog religijsko-magijskog čina dobio dete, koje mnogi smatraju 
        božijim darom. Neki kažu da im je sam manastir Preobraženje preobrazio 
        život. 
        Narod veruje u isceliteljsku moć manastira. U traganju za lekom posećuju 
        manastir, osim na Preobraženje, i na sve druge praznike, kao i bilo koje 
        druge dane, uglavnom kada im duša oseti potrebu za božijom milošću. U 
        narodu je poznato i nekako postalo sastavni deo molitve darivanje 
        svetaca. Na ovaj način vernik uglavnom instinktivno, a manje svesno, 
        prinosi sopstvenu žrtvu, čiji je cilj da umilostivi više sile i stekne 
        njihovu naklonost. Smatra da će u tom slučaju molitva biti više uspešna. 
        U zavisnosti od materijalnih mogućnosti, kao i zdravstvenog problema 
        koji se želi rešiti, vernik prilaže različitu količinu novca, bez obzira 
        što je svaki dar, pa i onaj najmanji koji je od srca, jednako drag i 
        vredan pred Bogom. Ipak, čovek, kao da ne želi da rizikuje, često pred 
        ikonom sveca prilaže i veću količinu novca. Tako veruje i nada se da će 
        njegov zdravstveni problem biti uspešnije rešen. 
        Osim u novcu, bolesnici daruju ikone čaršavima, stolnjacima, vezenim i 
        pletenim komadima tekstilnog pokućstva, peškirima, odevnim predmetima, 
        kao i prehrambenim namirnicama kao što su: šećer, med, ulje, crveno 
        vino, brašno, jaja i najrazličitije voće. 
        Često članovi porodice obolelog donose nešto od namirnica u manastir i 
        spuste na pod, gde ostaje za sve vreme dok sveštenik čita molitvu. Nakon 
        toga namirnica, a najčešće je to med, odnosi se bolesniku. U ovom 
        slučaju u prenosnom značenju med dobija ulogu leka i lekom se i smatra. 
        Ukoliko je bolesnik veoma slab i ne može da dođe lično u ovu svetinju, 
        to rade članovi njegove porodice. U tom slučaju donose njegovo odelo, 
        ostave da u toku službe odstoji u manastirskoj crkvi i onda nose 
        bolesniku da obuče i nosi što duže bude mogao. Na ovaj se način 
        isceliteljska moć ovog manastira posredno preko garderobe prenosi na 
        bolesnika, čije se ozdravljenje iščekuje. 
        U narodu postoje i verovanja koja su u čestoj suprotnosti sa hrišćanskim 
        učenjem i manastirskim pravilima. Brisanje bolesnika maramicom i njenim 
        ostavljanjem u crkvi bolesnik želi da ritualno "obriše" bolest, da je 
        ostavi i da ode kući zdrav. Sličnu poruku ima i češljanje bolesnika u 
        manastirskoj crkvi. Ipak, ovakve i slične radnje danas se odvijaju van 
        manastirske porte, uglavnom u njenoj blizini ili okolnoj šumi. Na ovaj 
        je način ispoštovano verovanje u svetost manastirske okoline i duhovnost 
        drveta kao prehrišćanskog božanstva. 
        Mnogi vernici odlaze u manastir Preobraženje sa željom da im njegova 
        svetost sačuva zdravlje i opštu sreću. Ovo čine jer veruju u njegovu 
        veliku duhovnu moć. Daju priloge, pale sveće za zdravlje, kupuju 
        krstiće, brojanice, ikone i slike raznih svetaca. Veruju da će na ovaj 
        način steći naklonost i božiju milost. 
        Naravno, mnogo je prijatnije, lakše i jednostavije naći se u manastiru 
        Preobraženje kada ste zdravi i kada se molite za očuvanje takvog stanja 
        nego kada dođe do bolesti i neprijatnog raspoloženja. I u ovom slučaju 
        izvire stara medicinska krilatica: " Bolje sprečiti nego lečiti".  | 
        | 
    
    
      |   | 
      
        LITERATURA
        
          - Delfina Rajić, Miloš Tomotijević, Manastiri Ovčarsko-Kablarske 
          klisure, Čačak 2004.177.
 
          - Snežana Šaponjić-Ašanin, Kult vegetacije u svetlu Đurđevdanskih 
          običaja, Zbornik radova Narodnog muzeja u Čačku, XXVI, Čačak 1996.
 
          - Ambragio Danini, Pregled povijesti religije, Zagreb 1996,26.
 
          - Dragoslav Antonijević, Đurđevdanski folklor kao obeležje 
          specifičnosti i zajednice etničkih grupa Prizrena, Rad KF, knj.XIV, 
          Beograd 1974,194.
 
          - Petar Ž. Petrović, Srpski mitološki rečnik, Beograd, 1998,367.
 
          - Miloš Ilić, Sociologija kulture i umetnosti, Beograd,1966,74.
 
          - Džejms Džordž Frejzer, Zlatna grana, Beograd 1992.
 
          - Veselin Čajlanović, O magiji i religiji, Beograd 1985,102.
 
          - Snežana Šaponjić-Ašanin, Lečenje u manastirima, Istorija medicine 
          i narodne zdravstvene kulture, Beograd, 2004, 31.
 
         
       | 
        |