|  |  |  | 
			 Ilja Rjepin, Prosjak (Devojčica ribar), 1874.
 Ulje na platnu
 Irkutsk umetnički muzej, Irkutsk, Rusija
 
 
			Ilja Rjepin bio je ruski slikar i vajar. Njegovi realistički radovi 
			pokazivali su veliku psihološku dubinu i napetosti unutar postojećeg 
			poretka. U Sovjetskom Savezu dvadesetih i tridesetih godina 
			dvadesetog veka njegovi radovi su predstavljeni kao progresivni 
			model kojim bi se u svome slikarskom radu vodili ostali slikari u 
			ovoj zemlji. 
 
  Rođen 
			je blizu Harkova. Njegovi roditelji su bili ruski vojni doseljenici, 
			obični ljudi, te se u njegovim delima često može primetiti veza koju 
			je Rjepin osećao sa običnim čovekom. Često je slikao teme seljana, 
			kako Ukrajinaca tako i Rusa, i u ovim delima oseća se snažna 
			psihološka dubina likova kao i njihova društvena određenost. Posle 
			umetničkog obrazovanja u Rusiji, otišao je u Pariz gde se upoznao sa 
			delima impresionista, što je značajno uticalo na njegov kolorit i 
			osenčavanje, mada je impresionistima generalno bio razočaran zbog 
			njihovog prevelikog interes ovanja za boje, svetlost i kostime, a 
			premalog interesovanja za ljude, koje je smatrao značajnim akterima 
			u svojim delima. Obično je slikao narod, i za vreme carske Rusije 
			bio je jedan od prvih portretista koji je putovao po Rusiji i crtao 
			običan narod. Pored slikanja naroda, bavio se i predstavljanjem 
			istorijskih tema, kao i portretisanjem carske elite i inteligencije 
			tokom kasnijih godina. Ilja Rjepin stvarao je dela u stilu realizma, 
			pažljivo birajući teme i likove koje će predstaviti, a koji će 
			odašiljati jaku emociju i isticati značaj predstavljene teme i u 
			posmatraču izazvati poštovanje i saosećanje. Govorio je da njegovo 
			delo teži da kritikuje sve monstruoznosti podlog društva u kojem je 
			živeo. 
			Devojčica pecaroš ili Prosjak, što predstavlja drugi naziv ove 
			slike, upravo pokazuje taj okrutan svet u kojem je umetnik živeo i 
			ujedno običan narod od koga je potekao i kome se uvek vraćao u 
			svojim delima. Na prvi pogled se primećuje pohabana i istrošena 
			odeća devojčice, kao i njena neuredn a plava kosa, čime slikar 
			nagoveštava nesretnu sudbinu prikazane devojčice, da bi njene 
			oborene oči i tužan i izgubljen pogled stvorili emotivni naboj i 
			izazvali osećanje empatije kod posmatrača. Konačno, usamljenost 
			figure postaje sve izraženija i sve je jasnije da je devojčica 
			usamljena i prepuštena sama sebi. Zagledan u lice devojčice, 
			posmatrač ne može da ne razmišlja o njenoj sudbini, kao i o istoj 
			sudbini mnoge druge dece tog vremena. 
 Iako su Rjepinovi lik ovi jasno smešteni u vreme u kojem je umetnik 
			živeo, tema koju predstavlja ovom slikom bezvremena je. Politički 
			režimi se menjaju, društvene prilike takoĎe, tehnologija napreduje, 
			ali slika
 devojčice koja stoji sama, u pocepanoj odeći pogleda preplavljenog 
			tugom i bespomoćnošću prisutna je u
 svim epohama, pa se i dan danas sa ovakvim devojčicama susrećemo na 
			ulicama svakoga dana.
 
 Ada Vlajić, istoričar umetnosti
 |  |  |  |