|  |  |  | UVODMnogi dermatološki pacijenti ne razumeju dobro informacije o 
			stanju svoje kože i šta bi trebalo da preduzmu da ga poboljšaju. U 
			stvari, 9 od svakih 10 odraslih osoba imaju barem neku poteškoću u 
			razumevanju medicinske informacije [1]. Rak kože se u velikoj meri 
			može sprečiti izbegavanjem izlaganja nebezbednom ultraljubičastom 
			zračenju. Dokazi o potencijalnom dejstvu krema za sunčanje i 
			upotrebi solarijuma su brojni, ali u nekim slučajevima, kao što je 
			obrazovanje, ostaje prilično nejasno. Zdravstvena pismenost poprima 
			sve veću pažnju, ali njen uticaj na donošenje odluka o sunčanju još 
			uvek nije dovoljno istražen. Šta je zdravstvena pismenost? Zdravstvena pismenost se može 
			definisati kao „stepen u kojem pojedinci imaju sposobnost da prime, 
			obrade i razumeju osnovnu zdravstvenu informaciju i usluge neophodne 
			da se donesu odgovarajuće zdravstvene odluke’’ [2]. Zapaženo je da 
			ljudi sa niskom zdravstvenom pismenošću imaju manje znanja o tome 
			kako da vode računa o svom zdravlju. Oni su često opisani u 
			izveštajima da imaju lošije zdravstveno stanje i manje je verovatno 
			da će da potraže preventivnu negu [3]. Veštine zdravstvene 
			pismenosti obuhvataju sposobnost da se razumeju zdravstveni 
			koncepti, razmenjuju informacije sa zdravstvenim radnicima, prave 
			zdravi izbori (kao, na primer, zaštita od sunca) i uključivanje u 
			brizi o samom sebi i upravljanju bolesti. Osoba koja nema 
			odgovarajuće veštine zdravstvene pismenosti teže će razumeti 
			zdravstvene rizike, proceniti različita zdravstvena ponašanja i 
			mogućnosti lečenja i pratiti preporuke zdravstvene zaštite [4–6]. 
			Takođe, definicija zdravstvene pismenosti evoluira. Danas je 
			prepoznato da zdravstvena pismenost obuhvata više od sposobnosti i 
			veština svakog pojedinačnog pacijenta: ona uključuje i efikasnu 
			komunikaciju zdravstvenih radnika [7].
 CILJCilj rada je istražiti i prikazati metode za procenu zdravstvene 
			pismenosti pacijenata u vezi sa rakom kože i zaštite od sunca, a 
			specifičan cilj je analiza instrumenata za kvantitativnu procenu 
			dermatološke zdravstvene pismenosti. MATERIJAL I METODEU istraživanju se koristi deskriptivna metoda i metoda 
			komparacije. Deskriptivna metoda se primenjuje kod prikupljanja 
			podataka, obrade i interpretacije. Metodom komparacije je izvršena 
			analiza i poređenje instrumenata u smislu strukture instrumenta 
			(broj i tip oblasti u upitniku), načina i uslova primene (sa ili bez 
			prisustva zdravstvenog profesionalca), vrsti upitnika (opšti ili 
			specifični, koji nisu ili jesu standardizovani). Prikupljanje publikacija u vezi sa zdravstvenom pismenošću 
			pacijenata i rakom kože izvršeno je pretragom literature i indeksne 
			baze PubMed i Scopus preko sistema KOBSON. Pretraga je izvršena u 
			periodu od marta do maja 2016. godine. Pretragom su obuhvaćeni 
			radovi objavljeni 2006–2016. godine. U pretrazi su korišćeni 
			slobodni izrazi: „health literacy and melanoma’’, ili 
			„sunbehaviour’’, ili „health literacy and sun exposure’’, ili 
			„dermatologic health literacy’’.
 Publikacije su uzete u obzir ukoliko su ispunjavale sve od navedenih 
			kriterijuma. Analizirane su publikacije napisane na engleskom i 
			srpskom jeziku, kao originalne istraživačke studije, koje daju 
			dovoljno detalja što se tiče metoda i rezultata da bi se omogućilo 
			korišćenje i prilagođavanje podataka i rezultata. Ispitivana je 
			dermatološka zdravstvena pismenost vezana za rak kože, izlaganje 
			suncu, korišćenje solarijuma u svim starosnim grupama i u svim 
			delovima sveta. Radovi koji su obrađivali instrumente za procenu 
			zdravstvene pismenosti generalno, i nisu se bavili metodama za 
			procenu zdravstvene pismenosti pacijenata u vezi sa rakom kože i 
			zaštite od sunca, kao i radovi bez originalnih podataka, nisu 
			uključeni u analizu.
 REZULTATINa osnovu ključnih pitanja napravili smo listu kriterijuma za 
			uključivanje i isključivanje. Pretragom baze prema ključnim rečima i 
			izrazima za pretragu, pronađeno je iznenađujući mali broj radova: 
			ukupno 19 publikacija. Daljim pretraživanjem, prema ključnim rečima, 
			eliminisane su publikacije: 
				koje se ne bave metodama za procenu zdravstvene pismenosti 
				pacijenata u vezi sa rakom kože i zaštitom od sunca;koje su obrađivale instrumente za procenu zdravstvene 
				pismenosti generalno, a nevezano za oblast dermatologije. Na ovaj način izabrano je ukupno šest radova [9–14].S obzirom na činjenicu da je melanom globalni problem, ali incidenca 
			melanoma i mortalitet se objavljuje prema rasi, definisanje rase i 
			etničke pripadnosti je neophodno, te smo obuhvatili istraživanja u 
			različitim delovima sveta, gde su učesnici studija različite životne 
			dobi i oba pola. Zemlje gde su se radila istraživanja vezana za 
			zdravstvenu pismenost i melanom, obuhvaćene u naših šest izabranih 
			radova, su sledeće: Australija, Amerika, Kina; od evropskih zemalja 
			obuhvaćene su zemlje Skandinavije (Finska), Mediterana (Grčka, 
			Španija, Malta i Italija) i centralne Evrope (Nemačka, Engleska, 
			Poljska).
 Ispitivana populacija ljudi u istraživanoj literaturi obuhvata 
			nekoliko starosnih grupa: mlade žene (18–26 g.), srednjoškolska 
			deca, starija populacija, preko 65 godina, i odrasli, preko 30 
			godina.
 Što se tiče metode koja je korišćena u ovim radovima za procenu 
			zdravstvene pismenosti ispitivane populacije vezano za melanom, tj. 
			rak kože, ona je najčešće bazirana na pristupu više metoda za 
			analizu. Mešovita metodologija je najpogodnija za ispitivanje 
			oblasti koje su nedovoljno proučavane jer omogućava sveobuhvatno i 
			bogato prikupljanje podataka [15]. Najčešće je korišćena i 
			kvantitativna i kvalitativna analiza. Kod kvantitativnih merenja, 
			podaci su uglavnom prikupljani anketnim ispitivanjem, pomoću 
			upitnika u pet domena: 1) demografija, koja uključuje godine, pol, 
			nivo obrazovanja, bračno stanje, dijalekt, zanimanje, životni 
			standard, i broj bolesti; 2) profil kože – tip kože, istorija i 
			ozbiljnost opekotina i broj pega i mladeža; 3) lično iskustvo sa 
			melanomom – lična dijagnoza ili tuđa iskustva; 4) opažanje o 
			melanomu – smatran rizik od razvoja melanoma, razlozi za ovo 
			verovanje i procena ponašanja u vezi sa kožom; i 5) aktuelno 
			ponašanje u vezi sa korišćenjem solarijuma – učestalost upotrebe, 
			pojava opekotina od sunca kao rezultat i korišćenje solarijuma od 
			strane porodice/prijatelja. U dva rada je izvedena pre-interventna i 
			post-interventna anketa, gde je upoređeno znanje učesnika pre i 
			posle kratke edukacije, i/ili deljenja brošura o melanomu, i/ili 
			upotrebi zaštitnih proizvoda od sunca, solarijuma.
 Od svih upitnika za kvantitativno istraživanje, u tri rada anketna 
			populacija su bili odrasli, dok su u dva rada to bili adolescenti, a 
			jedan rad je uključio i odrasle i adolescente. Kod kvalitativne 
			analize korišćena je metoda fokus grupe i intervjua, a ispitivana su 
			dva domena: 1) zdravstvena pismenost u vezi sa melanomom, i 2) 
			stavovi u vezi sa zdravljem i promenom ponašanja.
 Zajedničko za sve radove je da se deo upitnika bazira na 
			demografskim podacima učesnika, godine, pol, nivo obrazovanja, 
			bračno stanje, dijalekt, zanimanje, životni standard, i broj 
			bolesti, kao i profilu kože. Takođe, u ovakvom tipu studija je 
			prisutno definisanje rase i etničke pripadnosti ispitanika.
 U nastavku je dat sažetak svih pitanja koja su obrađena u odabranim 
			publikacijama u cilju procene zdravstvene pismenosti učesnika u 
			domenu melanoma, tj. raka kože. Pitanja su u vezi sa zdravstvenom 
			pismenošću uopšte, ali i usko vezana za melanom; takođe, dati su i 
			stavovi i ponašanje učesnika u vezi sa: (i) izlaganjem suncu, (ii) 
			melanomom, (iii) odlaskom u solarijum, (iv) upotrebom proizvoda za 
			zaštitu od sunca, (v) znanjem o vitaminu D, i (vi) preporukama 
			lekara u vezi sa izlaganjem suncu. Obuhvaćene su opservacione 
			studije, po dizajnu kohortne studije, studije slučaja i studije 
			preseka.
 
 Instrumenti za kvalitativnu analizu u vezi sa zdravstvenom 
			pismenošću i rakom kože
 Procena dermatološke pismenosti primenom kvalitativnih tehnika 
			uključila je dva domena: pismenost o melanomu i zdravstveni stavovi 
			u vezi sa ponašanjem kod zaštite od sunca. U tabeli 1 prikazani su 
			primeri pitanja iz upitnika za vođenje intervjua kod procene 
			dermatološke pismenosti [12].
 Drugi primer kvalitativne analize navedene u jednom radu jeste 
			organizacija fokus grupa koje imaju za cilj diskusiju i razradu 
			teme, nakon obavljenog prvog seta ispitivanja učesnika vezano za 
			zdravstvenu pismenost i melanom [10]. Nakon toga podeljene su 
			brošure „Zašto bi trebalo znati o melanomu” u cilju edukacije 
			(tabela 2). Obrađene teme u spomenutoj studiji su bile sledeće:
 a) razumevanje šta je melanom i rak kože; b) opis termina: plik, opekotina, preplanulost, pega, mladež i 
			faktor rizika;
 c) lični značaj izlaganju suncu sa objašnjenjem šta se dešava na 
			koži 8–12 sati nakon izlaganja, i 7 dana kasnije;
 d) samopercepcija ličnog rizika od melanoma, porodična istorija 
			melanoma i posedovanje velikog broja mladeža;
 e) delovi tela na kojima postoji veća verovatnoća od razvoja 
			melanoma;
 f) poznavanje nekoga ko je imao ili ima melanom.
 Tabela 1. Pismenost o melanomu i zdravstveni stavovi i 
			promene u ponašanju.Table 1 Melanoma literacy and health attitudes and behavioral 
			changes
 
				
					| Šta mislite koji su faktori važni da bi se razvio 
					melanom? |  
					| Odakle ste najviše dobili informacija? |  
					| Koji izvor(i) informacija ima(ju) najveći uticaj na vaša 
					razmišljanja o riziku od melanoma? |  
					| Šta bi Vlada trebalo da uradi drugačije da prenese 
					poruku o faktor rizicima melanoma? |  
					| Šta želite da znate više vezano za melanom? |  
					| Da li ste videli reklame o melanomu na televiziji? Kakvo 
					je vaše mišljenje o tim reklamama? Da li su vas navele na 
					promenu/razmišljanje o promeni ponašanja? |  
					| Da li trenutno koristite solarijum? Ako da, koliko često 
					i kada ste počeli? |  
					| Šta znate o rizicima korišćenja solarijuma? |  
					| Da li ste čuli priču o Clare Oliver? Kako je/bi to 
					promenilo vaše opažanje o solarijumima i korišćenje istih? |  
					| Šta znate o novim propisima korišćenja solarijuma? Kakvo 
					je vaše mišljenje o njima? |  
					| Šta bi vas navelo da preispitate vašu upotrebu 
					solarijuma? |  
					| Ako idete u solarijum, šta utiče na smanjenje/prestanak 
					korišćenja solarijuma? |  
					| Šta znate o Molescan tehnologiji? Da li je/biste je 
					koristili? Zašto/zašto ne? |  Tabela 2. Procena ključnih ideja u brošuri „Zašto bi 
			trebalo znati o melanomu”.Table 2 Assessment of key concepts in ’Why you should know 
			about melanoma’
 
				
					| Ideje | Odgovori |  
					| Ko će najverovatnije dobiti melanom? |  |  
					| Iako je melanom najređi kod populacije 
					ljudi sa tamnijom kožom koji ređe izgore, niko nije imun na 
					melanom. Nekada je postojalo verovanje da tamnija ili crna koža 
					prevenira melanom.
 Kada se melanom razvije kod ljudi čija je preplanula boja 
					kože tamna, često se javlja na šakama, stopalima i ispod 
					noktiju.
 | Nisam siguran šta znači reč imun. Moj doktor mi nikada nije rekao da mogu da dobijem rak kože.
 Još uvek postoji to verovanje!
 Nikada nisam čuo za ovo.
 Ne znam nikoga ko ima ovaj problem.
 
 |  
					| Koja je razlika između melanoma i 
					običnog mladeža? |  |  
					| Običan mladež je ravnomerno tamno obojen. Znakovi upozorenja sa slikama u boji.
 Slika o promeni površine mladeža kod bele rase.
 Četiri individualne slike – A, B, C, D – sve 4 pripdaju 
					beloj rasi.
 Generalno mišljenje o brošuri.
 | Znali smo za ovo od ranije, čitali smo 
					brošuru. Zbog čega u knjizi nije prikazana osoba sa tamnom bojom kože 
					koja ima melanom?
 Potrebno je da vidim to ranije i da se pokaže kako se menja 
					vremenom.
 |  
					| Ako biste videli ovu brošuru kod lekara 
					u ordinaciji, da li biste je uzeli? Da li biste je 
					pročitali? | Ne, reč melanom mi ništa ne predstavlja. Ako mi je dosadno, bacio bih pogled na brošuru.
 Pošto niko u njoj nije kao ja, veoma brzo bih izgubio 
					interesovanje.
 |  
					| Kako biste želeli da naučite o raku kože? | Doktor na primarnom nivou bi trebalo da 
					razgovara sa mnom i da mi da brošuru. |  Instrumenti za kvantitativnu procenu zdravstvene pismenosti u 
			vezi sa rakom kožeNajčešći instrument za procenu zdravstvene pismenosti je „Kratka 
			forma testa za ispitivanje funkcionalne zdravstvene pismenosti kod 
			odraslog stanovništva”, engl. Short Form Test of Functional Health 
			Literacy in Adult- S-TOFHLA [16]. To je test čitanja i prepoznavanja 
			reči i služi za procenu funkcionalne zdravstvene pismenosti. 
			S-TOFHLA je test brzine čitanja. Test se sastoji u tome da se od 
			ispitanika zahteva da pročitaju što više pojmova zdravstvenog 
			karaktera sa liste od 36 pojmova. Na skali se zatim može očitati 
			nivo zdravstvene pismenosti. Za sprovođenje ovog testa je potrebno 
			oko 7 minuta. Ovaj test je popunjavan bez prisustva edukovanog 
			istraživača, tj. ispitivača. Takođe, prema vrsti je opšteg tipa 
			[20].
 Ovaj test je poslužio kao osnova za logističku regresionu analizu, 
			da bi se procenila kakva je korelacija između zdravstvene pismenosti 
			i korisnika solarijuma i krema za sunčanje [14]. U dva obrađena rada 
			analizirana su tri pitanja, za koje je zaključeno da su efikasna u 
			otkrivanju neefikasne ili marginalne zdravstvene pismenosti među 
			odraslom populacijom pacijenata [10, 13]. Ova tri pitanja su nastala 
			i procenjena na osnovu njihove efikasnosti u identifikaciji 
			pacijenata sa neefikasnom ili marginalnom zdravstvenom pismenošću 
			upoređenom sa S-TOFHLA (kratka verzija, engl. „short’’ TOFHLA). Ona 
			su manje efikasna za detekciju pacijenata sa marginalnom 
			zdravstvenom pismenošću. Pacijenti sa marginalnom zdravstvenom 
			pismenošću mogu da ne prepoznaju da imaju poteškoća u čitanju i, 
			ređe, mogu da pribegavaju strategijama savladavanja, kao što je 
			surogat čitalac [21].
 Sve tri stavke su merene na Likert skali (1–5):
 Koliko često imate pomoć od strane nekoga za čitanje materijala iz 
			bolnice?
 (nikad, povremeno, ponekad, često, uvek);
 Koliko ste sigurni u sebe kada sami popunjavate medicinske 
			formulare?
 (veoma, poprilično, donekle, malo, uopšte nisam);
 Koliko često ste u problemu da shvatite vaše zdravstveno stanje zbog 
			poteškoća u razumevanju pisanih informacija?
 (nikad, povremeno, ponekad, često, uvek)[15].
 Dalje u radu slede primeri upitnika za procenu zdravstvene 
			pismenosti specifičnog tipa, koji su korišćeni u studijama preseka 
			ili interventnim studijama (studijama pre i posle), gde su se 
			intervencije sastojale od određene vrste edukacije.
 Validirani upitnik za procenu zdravstvene pismenosti kod odraslih u 
			Kini [24-item Chinese Health Literacy Scale for Chronic Care 
			(CHLCC)] razvijen je na osnovu upitnika funkcionalne zdravstvene 
			pismenosti kod odraslog stanovništva (TOFHLA), pozivajući se na 
			Blumovu taksonomiju, a korišćen je zbog svojih dobrih karakteristika 
			i u procenama dermatološke pismenosti. Ovaj upitnik, 24-item Chinese 
			Health Literacy Scale for Chronic Care (CHLCC), ima dobru unutrašnju 
			konzistentnost (Cronbach’s a=0,91) i dobru test-retest pouzdanost 
			(ICC=0,77, p<0,01) tokom perioda od tri nedelje, sa kineskom 
			odraslom populacijom [22]. Takođe, postoji visoka korelacija sa 
			kineskim nivoima pismenosti (r=0,80, p<0,001) i negativna korelacija 
			sa godinama (r=0,31, p<0,001). CHLCC ima četiri podskale – sećanje, 
			razumevanje, primenu i analizu – koje predstavljaju četiri domena u 
			kojima se može obezbediti obuka u cilju poboljšanja zdravstvene 
			pismenosti. Ovom upitniku pridodati su i specifični upitnici kojima 
			je procenjivano: znanje u vezi sa vitaminom D, stavovi o izlaganju 
			suncu i preporuke lekara o potrebi izlaganja suncu. Ovaj specifični 
			deo upitnika prikazan je u tabeli 3 [9].
 U jednom od radova je korišćen specifičan upitnik kreiran za potrebe 
			studije sa ciljem da se ispita znanje učesnika o proceni rizika od 
			oboljevanja od raka kože, a na osnovu procene znanja o tipovima kože 
			i opekotina, crnjenju kože i rizicima od raka kože. Ovaj upitnik 
			sadržao je i slike, i to 19 slika dobro poznatih slavnih ličnosti 
			jedne ili mešovite etničke pripadnosti, kao i 6 slika opekotina, od 
			veoma ozbiljnih, preko blago ružičastih, do blago crvenih sa 
			plikovima. Ispitanici su određivali, na osnovu slika na kojima se 
			vidi boja kože, kom tipu koža pripada prema Fitzpatrickovoj podeli 
			tipova kože I–IV [19], koja im je objašnjena, a potom su davali 
			procenu rizika za razvoj raka kože. Takođe im je traženo da odrede 
			svoj rizik od razvoja raka kože na skali od 1 do 5, ako je 1 nizak 
			rizik, a 5 visok rizik. Dodatno, učesnici su upitani da odrede sa 
			slika gde su prikazane opekotine na koži, da li ili ne pokazuju 
			opekotine i da li su ikada u životu videli slično stanje na svojoj 
			koži.
 Nakon inicijalnog anketnog istraživanja sa upitnikom koji je sadržao 
			slike, usledila je jednoipočasovna diskusija fokus grupa. Zatim su 
			učesnici ponovo procenjivali ten, na osnovu slika poznatih ličnosti 
			(veoma svetao, svetao, maslinasto, svetlo braon, tamno braon i veoma 
			taman) i rešavali upitnik Američke asocijacije za rak, koji je 
			sadržao specifična pitanja o opekotinama, crnjenju i riziku od raka 
			kože [10].
 
 Tabela 3. Veza zdravstvene pismenosti i: znanja o vitaminu D, 
			stavovima u vezi sa izlaganjem suncu, preporukama lekara u vezi sa 
			izlaganjem suncu i ponašanjem u vezi sa izlaganjem suncu.
 Table 3 Relation between health literacy and knowledge about 
			vitamin D, attitudes regarding sun exposure, the doctor's 
			recommendations regarding sun exposure and behavior regarding sun 
			exposure.
 
				
					| Ponašanje u vezi sa izlaganjem suncu |  |  
					| U poslednjih 7 dana, koliko ste bili izloženi suncu 
					tokom svakog dana u proseku? | manje od 5 min., 10 min., 15 min., 30 
					min., 45 min, 1h, 2h, više od 2h, bez izlaganja, ne znam. |  
					| Znanje o vitaminu D | 1) Vitamin D je dobar za zdravlje kostiju. 2) Vitamin D podnosi apsorpciju kalcijuma.
 3) Vitamin D se može nadoknaditi izlaganjem suncu.
 4) Minimum vremena potrebno za izlaganje suncu leti je 30 
					minuta, ako želimo da naše telo dobije dovoljnu količinu 
					vitamina D.
 5) Minimum vremena neophodno za izlaganje suncu zimi je 60 
					minuta, ako želimo da naše telo dobije dovoljnu količinu 
					vitamina D.
 |  
					| Stav u vezi sa izlaganjem suncu |  |  
					| Ja volim sunčevu svetlost. | 1 – uopšte se ne slažem; 2 – ne slažem se; 3 – niti se 
					slažem, niti se ne slažem; 4 – slažem se; 5 – potpuno se 
					slažem. |  
					| Ja volim aktivnosti na otvorenom. | 1 – uopšte se ne slažem; 2 – ne slažem se; 3 – niti se 
					slažem, niti se ne slažem; 4 – slažem se; 5 – potpuno se 
					slažem. |  
					| Vreme koje posvetim izlaganju suncu je dovoljno. | 1 – uopšte se ne slažem; 2 – ne slažem se; 3 – niti se 
					slažem, niti se ne slažem; 4 – slažem se; 5 – potpuno se 
					slažem. |  
					| Preporuke lekara u vezi sa izlaganjem suncu. | 1 – da, 0 – ne.
 |  
					| Da li vam je doktor ikada preporučio da se izlažete 
					suncu? |  U tabeli 4 prikazali smo strukturu upitnika koji su korišćeni u 
			pre- i post- interventnoj studiji u kojoj je upoređeno znanje 
			učesnika pre i posle kratke edukacije, i/ili deljenja brošura o 
			melanomu, i/ili upotrebi zaštitnih proizvoda od sunca, solarijuma 
			[10, 11]. Upitnici koji su kreirani za potrebe ove studije namenjeni 
			su adolescentima i nisu validirani, a korišćeni su u populaciji 
			Latinoamerikanaca i Afroamerikanaca u SAD [11].Na slici 1 prikazali smo primer upitnika koji sadrži pitanja za 
			procenu izlaganja suncu i zaštite od sunca ispitanika. Ovaj upitnik 
			se sastoji iz predloženog seta ključnih pitanja u vezi sa 
			prevencijom raka kože za odrasle, adolescente uzrasta od 11 do 17 
			godina i decu uzrasta od 10 godina ili mlađu [14]. Dodatno, podaci u 
			jednom članku su analizirani korišćenjem Braun i Clarke (2006) 
			metode 6-fazne tematske analize [23], koja uključuje ručnu analizu i 
			kodiranje interesantnih aspekata podataka i potragu za sličnostima i 
			razlikama između korisnika solarijuma i onih koji ih ne koriste, 
			imajući u vidu faktore rizike za melanom, uočeni rizik i znanje, 
			stav i ponašanje vezano za korišćenje solarijuma i razvoj melanoma. 
			To je kvalitativna analitička metoda za: identifikaciju, analizu i 
			izveštavanje obrazaca (tema) u okviru podataka.
 DISKUSIJAPregledom radova ustanovljeno je da su korišćeni instrumenti za 
			procenu zdravstvene pismenosti u vezi sa melanomom, tipa upitnika 
			specifičnog tipa. S-TOFHLA, CHLCC i Braun i Clarke (2006) metode 
			6-fazne tematske analize su instrumenti korišćeni za analizu 
			zdravstvene pismenosti ispitanika u vezi sa rakom kože. Međutim, u 
			dva rada su iskorišćena tri pitanja preuzeta iz S-TOFHLA testa, sa 
			ciljem procene opšte zdravstvene pismenosti pacijenata. Jedan rad 
			koristio je validirani upitnik za procenu zdravstvene pismenosti kod 
			odraslih u Kini (24-item Chinese Health Literacy Scale for Chronic 
			Care (CHLCC), koji je razvijen na osnovu upitnika funkcionalne 
			zdravstvene pismenosti kod odraslog stanovništva (TOFHLA), 
			pozivajući se na Blumovu taksonomiju, a korišćen je zbog svojih 
			dobrih karakteristika i u procenama dermatološke pismenosti. Takođe, 
			u svakom radu deo upitnika se bazirao na demografskim podacima 
			učesnika, godine, pol, nivo obrazovanja, bračno stanje, dijalekt, 
			zanimanje, životni standard i broj bolesti, kao i profil kože. Pošto se incidenca melanoma i mortalitet objavljuje prema rasi, 
			definisanje rase i etničke pripadnosti je česta pojava u ovakvom 
			tipu studija. U dva rada autori su postavili hipotezu da pre 
			neophodne edukacije, potrebno znanje o riziku od raka kože nedostaje 
			u nekoliko etničkih zajednica, ali to se menja nakon obrazovne 
			intervencije. S tim u vezi, izvedene su preinterventne i 
			postinterventne ankete, gde je upoređeno znanje učesnika pre i posle 
			kratke edukacije, i/ili deljenja brošura o melanomu, i/ili upotrebi 
			zaštitnih proizvoda od sunca, solarijuma. Nakon obrade podataka, 
			kvantitativne i kvalitativne analize, pokazano je da je hipoteza 
			bila potkrepljena.
 
 Tabela 4. Upitnik za procenu komplijanse sa merama zaštite od 
			sunca korišćen u anketnom ispitivanaju pre intervencije i posle 
			intervencije, a namenjen adolescentima [11].
 Table 4 The questionnaire for the assessment of compliance 
			with the measures of sun protection used in the pre-intervention and 
			the post- intervention survey, and is aimed for adolescents [11]
 
				
					| Pre intervencije |  
					| Koja je vaša rasa/etnička pripadnost? |  |  
					| Da li ste imali opekotine tokom prošle 
					godine? (Da/Ne) |  |  
					| Da li je zdravo provoditi što više vremene 
					napolju na suncu? (Da/Ne) Zašto ili zašto ne?
 |  |  
					| Da li imate člana porodice koji ima rak 
					kože? (Da/Ne) |  |  
					| Kada je sunčan dan, da li... | uvek | ponekad | nikada |  
					| Nanosite kremu za sunce na lice i/ili telo? |  |  |  |  
					| Nosite odeću koja štiti vašu kožu od sunca? |  |  |  |  
					| Nosite kapu i/ili naočare za sunce? |  |  |  |  
					| Pokušavate da ostanete u hladovini? |  |  |  |  
					| Posle 
					intervencije |  
					| Koliko često ste koristili kremu za 
					sunčanje/hidratantnu kremu koja vam je bila data tokom nastavnog dana o koži? (Izaberi 
					jedan)
 | Svaki dan. Nekoliko puta nedeljno.
 Nekoliko puta mesečno.
 Nikada
 |  
					| Ako niste koristili kreme, zašto niste? |  |  
					| Šta vam se svidelo u vezi sa tim kremama? |  |  
					| Šta vam se nije svidelo u vezi tih krema? |  |  
					| Da li je važno zaštiti se od sunca? Zašto 
					ili zašto ne? |  |  
					| Da li ćete nastaviti da nanosite kreme za 
					sunčanje svaki dan? (Izaberi jedan)
 | Da, i kupiću drugu kada je potrošim. Da, ali neću moći da je kupim jer je previše skupa.
 Ne, neću više nositi kremu za sunčanje.
 |    Slika 1. Upitnik u vezi sa ključnim 
			pitanjima za prevenciju raka kože koji ima tri segmenta: (i) za 
			odrasle (deo A), (ii) za odrasle koji se izjašnjavaju u ime dece 
			uzrasta od 10 godina ili mlađa (deo B), i (iii) za adolescente 
			uzrasta od 11 do 17 godina (deo C).Figure 1 Questionnaire about core skin cancer prevention 
			items with three segments; (i) for adults (part A), (ii) adults 
			reporting for children 10 years or younger (part B), and (iii) 
			adolescents aged 11 to 17 years
 
  Utvrđeno je da većina studija ima brojna ograničenja. Sakupljeni 
			podaci (sa izuzetkom informacija u vezi sa fototipom kože) su 
			dobijeni od strane ispitanika, bez učešća istraživača ili edukovanog 
			zdravstvenog profesionalca, što je za neke instrumente, poput 
			S-TOFHLA, neophodno. Merenje zdravstvene pismenosti (S-TOFHLA test) 
			je bazirano na konkretnim nalazima, preporučenim iz literature, koji 
			pokazuju obećavajuće dokaze u svrhu skrininga. Ovaj izvor literature 
			otvoreno preporučuje kliničkim studijama da usvoje navedenu metodu, 
			ali, takođe, poziva na dalju validaciju preporučene metode. U Srbiji je instrument S-TOFHLA validiran i primenjen u primarnoj 
			zdravstvenoj zaštiti, tako da svakako postoji prostor njegove 
			upotrebe u našoj zemlji uz neki specifičan instrument kojim bi se 
			evaluirala zdravstvena pismenost populacije u vezi sa rizikom od 
			raka kože [24]. Takođe, jedno od glavnih ograničenja jeste upotreba 
			nevalidirane skale, npr. preporuke lekare su merene jednom stavkom 
			jer nijedna validirana skala nije bila dostupna u periodu studije. 
			Učesnici studije na taj način su mogli dati društveno pogodne 
			odgovore. S tim u vezi, preporučuje se validirana skala za merenje 
			ponašanja u vezi sa izlaganjem suncu [9]. S druge strane, snaga ove 
			studije jeste što su obuhvaćena istraživanja u različitim delovima 
			sveta, gde su učesnici studija različite životne dobi i oba pola.
 ZAKLJUČAKIncidenca raka kože raste širom sveta i Srbija nije izuzetak, ali 
			ne postoje podaci o proceni zdravstvene pismenosti u vezi sa 
			rizicima od melanoma u Srbiji, tako da bi procena zdravstvene 
			pismenosti u ovom domenu mogla da poveća percepciju o riziku i da 
			dovede do razvoja fokusiranih zdravstvenih promotivnih kampanja za 
			našu populaciju. Naš rad pokazuje da postoji inicijativa u svetu za 
			podizanjem svesti u vezi sa rizicima od melanoma procenom 
			zdravstvene pismenosti u vezi sa rakom kože kod zdravih ljudi. 
			Rezultati analize publikovanih radova na ovu temu ukazuju da se 
			primenom kvalitativnih i kvantitativnih istraživačkih metoda mogu 
			koristiti opšti i specifični instrumenati, a da se procenom 
			zdravstvene pismenosti može uticati i na promenu stavova u vezi sa 
			sunčanjem i sticanjem tena i namerom o promeni ponašanja u vezi sa 
			zaštitom od izlaganja suncu. S tim u vezi, više istraživanja je 
			potrebno u polju korišćenja određenih specifičnih instrumenata za 
			procenu zdravstvene pismenosti u vezi sa oboljevanjem od raka kože.  LITERATURA
				Berkman ND, DeWalt DA, Pignone MP, et al. Literacy and 
				health outcomes. Evidence Report/Technology Assessment No. 87. 
				AHRQ Publication No. 04-E007-2. Rockville, MD: Agency for 
				healthcare research and quality; 2004. Available at: http://archive.ahrq.gov/downloads/pub/evidence/pdf/literacy/literacy.pdf
U.S. Department of Health and Human Services. Healthy 
				People. Atlanta: Centers for Disease Control and Prevention; 
				2010. Available at:
				
				http://www.cdc.gov/nchs/healthy_people/hp2010.htm.Scott TL, Gazmararian JA, Williams MV, Baker DW. Health 
				literacy and preventive health care use among Medicare enrollees 
				in a managed care organization. Med Care 2002; 40: 395–404.Schillinger D, Grumbach K, Piette J, et al. Association of 
				health literacy with diabetes outcomes. JAMA 2002; 288: 475–82. 
				Chillinger D, Grumbach K, Wang F, et al. Closing the loop: 
				physician communication with diabetic patients who have low 
				health literacy. Arch Intern Med 2003; 163: 83–90. Kalichman SC, Benotsch E, Suarez T, Catz S, Miller J, Rompa 
				D. Health literacy and health-related knowledge among persons 
				living with HIV/AIDS. Am J Prev Med 2000; 18: 325–31.Edison K, Staiculescu I, Hudson S. Educate your patients and 
				improve outcomes: Health literacy for the dermatologist. Clinics 
				in Dermatology 2012;30:459–463.Wagner C, Steptoe A, Wolf M, Wardle J. Health Literacy and 
				Health Actions: A Review and a Framework From Health Psychology, 
				Health Education & Behavior 2009; Vol. 36 (5): 860–877.Leung AY, Cheung MK, Chi I. Supplementing vitamin D through 
				sunlight: Associating health literacy with sunlight exposure 
				behavior Archives of Gerontology and Geriatrics 2014; 60: 
				134–141.Robinson JK, Joshi KM, Ortiz S, Kundu RV. Melanoma 
				knowledge, perception, and awareness in ethnic minorities in 
				Chicago: recommendations regarding education, Psycho-Oncology 
				2011; 20: 313–320. Chapman LW, Ochoa A, Tenconi F, Herman A. Dermatologic 
				health literacy in underserved communities: a case report of 
				south Los Angeles middle schools, Dermatology Online 2015; 21 
				(11). pii: 13030/qt8671p40n.Boynton A, Oxlad M. Melanoma and its relationship with 
				solarium use Health knowledge, attitudes and behaviour of young 
				women, Journal of Health Psychology 2011; 16 (6): 969–979.Altsitsiadis E, Undheim T, de Vries E, Hinrichs B, 
				Stockfleth E, Trakatelli M, on behalf of the EPIDERM Group, 
				(2012), Health literacy, sunscreen and sunbed use: an uneasy 
				association, British Journal of Dermatology 2012; 167 Suppl. 2: 
				14–21.Glanz K, Yaroch AL, Dancel M et al. Measures of sun exposure 
				and sun protection practices for behavioral and epidemiologic 
				research. Arch Dermatol 2008; 144: 217–222.Why you should know about melanoma?, Available at: 
				http://www.cancer.org/ , Access May 5, 2016.Ubavić S, Krajnović D, Marinković V. Analiza instrumenata za 
				procenu zdravstvene pismenosti koji se mogu primeniti na 
				primarnom nivou zdravstvene zaštite, Arh. farm. 2015; 65: 72–87.Creswell JW. Research Design: Qualitative, Quantitative, and 
				Mixed Method Approaches. Los Angeles, CA: SAGE, 2003.Chew LD, Bradley KA, Boyko EJ. Brief questions toidentify 
				patients with inadequate health literacy. Fam Med 2004; 36 (8): 
				588–594.Fitzpatrick TB. The validity and practicality of 
				sun-reactive skin types I through VI. Arch Dermatol 1988; 124: 
				869–871.Baker DW, Williams MV, Parker RM, Gazmararian JA, Nurss J. 
				Development of a brief test to measure functional health 
				literacy. Volume 38, Issue 1, Pages 33–42.Chew LD, Bradley KA, Boyko EJ. Brief questions to identify 
				patients with inadequate health literacy. Fam Med 2004; 36: 
				588–594.Leung, A. Y. M., Cheung, M. K. T., Lou, V. W. Q., Chan, F. 
				H. W., Ho, C. K. Y., Do, T. L., et al. Development and 
				validation of the Chinese Health Literacy Scale for Chronic 
				Care. Journal of Health Communication 2013; 18 (Suppl. 1), 
				205–222. Braun V and Clarke V (2006) Using thematic analysis in 
				psychology. Qualitative Research in Psychology 3: 77–101.Jović-Vranes A, Bjegović-Mikanović V. Evaluation of a health 
				literacy screening tool in primary care patients: evidence from 
				Serbia, Health Promotion International 2014; 29 (4): 601–607. |  |  |  |