|   | 
			
			Preuzmite 
			tekst u pdf formatu | 
			  | 
			
			 
			  
			Anri Ruso 
			San, 1910, ulje na platnu 
			Muzej moderne umetnosti, Njujork 
			Listajući stranice istorije, reč borba ističe se svojom snagom 
			ili svojim prisustvom. Borbu zamišljamo kao rovovske ratove ili, 
			pak, kao suočavanje sa svakodnevnim životom. Borbene redove vidimo 
			kao mladiće u uniformama ili kao članove porodice koji nas hrabro 
			bodre. Činjenica je da borba ostaje prisutna u našim životima, bez 
			obzira na društvene promene, i prisutna je u svim čitanjima 
			istorije. Možda bismo mogli upotrebiti neku blažu reč, poput 
			zalaganja, težnje ili pokušaja, ali neminovno je da će se reč borba 
			javiti pre ili kasnije kao jedina moguća opcija. 
			U svakom društvu borba je prisutna. Borba pojedinaca, ali i čitavih 
			grupa ljudi za svoja prava. Borba žena nezanemarljiv je deo naše 
			istorije i svakako je i dan danas prisutna u životima mnogih žena. 
			Vremena su se menjala, kao i borba, ali ona nikada nije prestajala i 
			jasno se ističe u različitim epohama i društvima. 
			Portret Silvije fon Harden Otoa Diksa jedno je od mnogobrojnih dela 
			ovog umetnika kojima nam dočarava život i stanje društva u 
			Vajmarskoj Nemačkoj. U jednom portretu možemo pročitati značajne 
			promene koje se događaju u ovoj zemlji dvadesetih godina dvadesetog 
			veka, ali i promene u umetničkim tendencijama tako karakterističnim 
			za ovaj vremenski period, kao što je povratak redu, odnosno realizam 
			i figuralna umetnost pokreta Nova objektivnost. 
			Portretišući Silviju fon Harden Oto Dix nam predstavlja novu ženu 
			ili neue frau koja za sobom ostavlja konvencije jednog društva i 
			hrabro uskače u novi stil života osvajajući prostore koji su do 
			skora smatrani isključivo muškim. Ovo je nova žena koja izlazi i 
			koja radi gradeći karijeru; žena koja sedi sama u kafeu, bez muške 
			pratnje; u njenoj ruci je cigareta, na stolu pred njom koktel. Njena 
			kratka kosa, velike šake dugih prstiju, pa čak i haljina sa 
			geometrijskom šarom koja ne otkriva ni najmanji detalj ženskog tela 
			čine je potpuno androgenom. Čarapa spuštena ispod ruba haljine jasno 
			govori u prilog činjenici da ovoj ženi nije presudan izgled ili 
			prezentacija u društvu, a monokl na njenom desnom oku, koji se 
			obično mogao videti na muškim licima, dodatno ukazuje na činjenicu 
			da ona više nije opterećena društvenim konvencijama i rodnim 
			podelama, već da ima jasan pogled na svet. 
			Svet koji se menja uslovljava i promene u borbama. Svakim danom 
			svako od nas vodi borbu. Svojim postupcima borimo se za bolji svet. 
			Prateći korake Otoa Diksa i Silvije fon Harden, spoznajemo svet u 
			kome živimo i ne prihvatamo činjenicu da ne može biti bolji. Svojom 
			umetnošću, svojim radom i zalaganjem borimo se protiv bezbrojnih 
			demona koji nas okružuju trudeći se da unesemo svetlost i vedrinu u 
			sopstveni život i živote nama najbližih. 
			 
			Ada Vlajić, istoričar umetnosti  | 
			  | 
			  | 
			  |