|
Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar
Godina 2004 Volumen 29
Suppl
1. |
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
UDK: 615.852 |
ISSN 0350-2899, 29(2004) Suppl.
1 p. 80-84 |
|
|
Istorija medicine i zdravstvene kulturePsihosugestivna težnja zdravlju
Psychosugestive Tendency to Health
Srebrica Knežević
Filozofski fakultet - Beograd |
|
|
|
|
|
Sažetak:
Ključne reči: Molitva, zdravlje, Spasovdan
Key words: Pray, health, ortodox saint's day |
|
|
|
|
|
Uvod
Teško se može opisati i predstaviti briga ljudi i njihova javna molitva
za zdravlje, održana u veličanstvenoj masovnosti u centru našeg glavnog
grada ove, 2003. godine
Ova, po ishodištu i korenu socijalna pojava poznata je u tradicionalnoj
zdravstvenoj kulturi u nekolikim varijantama (1). Stoga se psihogenetsko
tumačenje i samo nameće. Pojava ima veliku i duboku starost (2) i
neosporno je u dugom trajanju doživljavala intervale mnogih pauza. Jedna
od nama najbližih bila je zabrana litija u trajanju punih 46 godina. A
zatim, od 1993. godine manifestacija koja simboliše brigu o zdravlju,
litija je oživljena i 2003. je po masovnosti učesnika, organizovanju i
obavljanju obreda bila najuverljiviji dokaz da je ova povorka očito
budjenje svesti gradjana o značaju tradicije, identiteta a posebno brige o
zdravlju, zdravom životnom prostoru, važnosti smirenog, staloženog života
u toleranciji zajedništva. Prvi put se istovremeno održao i Svetski dan
životne sredine (3). |
|
|
|
|
|
Zdravstveno preventivna etnopsihoterapija
Obredna povorka gradjana Beograda i stanovnika iz okolnih, satelitskih
naselja, poznata kao Spasovdanska litija (4) ili, Spasovdanska molitva za
zdravlje (5) u samoj nomenklaturi nosi jasnu poruku spasa, tj. spasenja.
To je veoma organizovana i strogo za učesnike (crkvene velikodostojnike,
sveštenike, članove gradske vlade, horove, gradjanstvo) sankcionisana
povorka. Smatra se velikim i značajnim dogadjajem, koji, starije
generacije obavezno posmatraju i u kome većina i učestvuje. Jedan, veći
deo se, na samom mestu okupljanja svrstavao u povorku, a manji, od strane
starijih, slabo pokretljivijih ili zadocnelih prisutnih, zauzimao je
strateška mesta uz zgrade na trotoarima duž glavnih ulica kojima će
povorka proći. Isčekivanje su prekinula zvona sa svih Beogradskih crkava
koja su najavila kraj bogosluženja u hramu, izlazak iz crkve i ustrojenje
povorke. Saobraćaj u centru grada je već bio zaustavljen a policija na
motorima je snimateljima i narodu najavila dolazak povorke. Povorka po
morfologiji (zatvorena elipsa), po dinamici kretanja sa zastajkivanjem i
vodoosvećenjem, sa zadržavanjem kod dva hrama kao i na centralnom gradskom
trgu, simboliše okupljanje, objedinjenje sakralnih i profanih prostora.
Polazeći iz jednog hrama, (Vaznesenjska crkva), obuhvatajući centar grada
i njegovu najstariju, Sabornu crkvu, povorka se vraća drugim ulicama
široko zahvatajući deo nekadšnjeg urbanog jezgra. Obavlja se u svečanoj i
dostojanstvenoj atmosferi, kojoj audiosugestivni elementi ceremonije
(zvona, kadionice, šuštanje barjaka, raznobojnih svečanih odeždi, horovi
kao i ritam izgovaranih molitava) podgrevaju uživlja-vanje i omogućavaju
pojedincima duboko proživljavanje fiktivnog dosegnuća zdravlja (6) ili
željenog olakšanja, odnosno spasonosnog izlečenja. Na kraju ceremonije sva
sveštena lica i svi rekviziti se vraćaju u hram odakle su krenuli, čime se
kružno kretanje povorke (7) i smisla zajedništva fiksira a litija
završava. |
|
|
|
|
|
Instrumenti i ustrojstvo toka akcije
Savremeni koncept rangiranja učesnika i sakralnih objekata:
Na čelu povorke nošen je barjak opštine Beograda (8) a zatim još sa svake
strane po šest crkvenih barjaka, i mnoštvo ripida. Zatim su, u središnom
delu stupali crkveni velikodostojnici i hor a potom u širokom prostoru, da
bi bile dobro uočene, nošene su dve najznačajnije ikone : SPASOVDANSKA i
ikona BOGORODICE TROJERUČICE – kopija, poklon manastira Hilandar koje su
nosili mladi oficiri u uniformama. Njih su uokviravale, sa svake strane od
crkvenih lica nošene, još po pet ikona (9). Zatim je sledilo koljivo i
slavski kolač, pošto je Spasovdan slava grada Beograda od 1403. godine
kada je despot Stevan Lazarević, pre 600 godina ustanovio ovaj obred. Iza
ovih i nekoliko barjaka (10) sa savremenim gradskim simbolima, nastupali
su članovi gradske vlade, kulturni poslenici i neke javne ličnosti. Iza
njih, kao aktivni učesnici povorke išli su već pred Vaznesenjskom crkvom
postrojeni u red gradjani. Da bi masa koja se tiskala a svi su želeli da
budu što bliže čelu povorke, bila kontrolisana i kretala se u redu,
starali su se dobrovoljni profesionalaci koji su održavali red. Dinamika
povorke je bila nejednakog ritma. U početku kao da se postepeno ubrzavala
da bi, kada se ustalila, opustila i čak i bila delimično usporena. Razlog
je ometanje usporavanjem nastalo od pasivnih učesnika - gledalaca, dobrim
delom starih i bolešljivih, ili onih sa malom decom, koji su, odajući
duboku poštu relikvijama klanjali se, pobožno krstili, rukama dodirivali
crkvene barjake, tražili blagoslove od prolazećih iz povorke svestenika.
Sve to je, imajući na umu osnovnu intuiciju - težnju zdravlju, bilo za
očekivanje. Gestovi, dodiri relikvija, nastojanje posmatraća da sa
trotoara se i sami aktivno uključe u povorku i nastave sa njom, bilo je
naročito izraženo u prvom delu putanje povorke, u koju su neki posmatrači,
sa trotoara nastojali da se ubace, da bi što pre i što bliže bili ključnom
momentu manifestacije koja će se obaviti na glavnom gradskom trgu. |
|
|
|
|
|
Geneza jednodušne potrebe za zdravljem
Po tumačenju psihoanalitičara poreklo leži u donjim slojevima nesvesnog
i vitalno-nagonskog u dubini čovečije psihe. Frojd, kome i Adler odaje
priznanje, prvi je pokušao da uhvati osnovne konture u dinamici nesvesnog,
i da da neku psiho-mehaniku odnosa toga nesvesnog prema gornjim slojevima
psihe (11). Utvrdjeno je da osećanje bespomoćnosti, slabosti, kao i
bolešljivost, izaziva jaču potrebu kompenzovanja. I, kao da to upravo
čini, da čovek sam sebe ubedjuje, da mu baš to nešto, pomaže. Tako,
načelom autosugestije ili sugestijom na pojedince, pa i na masu, na primer
molitvom, oni koji veruju, kao da se približavaju ishodu proicirane želje,
zdravlju. U svemu tome, pogotovu u obredu posebno je pitanje ponašanja
učesnika. Mnogi od njih, kao da se izmene, preobraze. Jedni su pogruženi,
snishodljivi, pojedini su, činilo mi se, samouverenog dostojanstvenog
držanja. Pogotovu bogatije obučene gradske dame su sledile sva pravila
verskog ponašanja
Posmatranjem učesnika, anketom, kasnijim upoznavanjima sa pojedinim
osobama dobija se nekoliko ključnih odgovora u smislu motivisanosti za
akciju; odgovora koju funkciju litija i molitva za zdravlje ima; kao i
zašto je dotična osoba učestvovala. Većina odgovora daje razloge za
izdvajanje nekolikih kategorija ove interesantne socijalno-psihološke
pojave koju karakteriše istovetna motivisanost “svako je ponesen uverenjem
koje je isto kod svih - teznja zdravlju” što je u osnovi po zakonu
kolektivne psihologije skup svih onih, raznih činilaca koji i danas deluju
u gradskoj sredini a potiču i iz atavističkog ubedjenja da se masovnom
povorkom i molitvom zdravlje može obezbediti, pospešiti. Razlozi zbog čega
se dolazi na ovu kolektivnu manifestaciju ukazuju na iste uglavnom
nagonske, biološke predznake u smislu osećaja da nije sa zdravljem sve u
redu. Osećanje slabosti, bespomoćnosti kod bolešljivih, po njihovom
uveravanju “čovek mora sam sebe da ubedi da veruje da će mu ta molitva za
zdravlje da pomogne”. Tako, to vitalno nagonsko ubedjenje i pokreće osobe
da svoju pasivnost i raniju nebrigu zamene za aktivnost, kolektivnu akciju
- povorku, molitvu, odlazak na “vodice”, u crkve. U uslovima gradskog
života i sve veće izolovanosti, samoće, osnovna intuicija - težnja
zdravlju kao deo čovekove shvaćene stvarnosti, lako i jednostavno se
uklapa uz najavljenu (ovoga puta preko medija) zajedničku povorku. Ovakav,
za etnologe kulturni čin jeste fizička i mentalna celina mnoštva osoba
ujedinjenih na planu osiguranja zdravlja. Nagon samoodržanja, društvenosti
izlaska iz otudjenja u javnost, služi kao ventil za oslobodjenje od straha
gubitka zdravlja, eventualnog razboljevanja a kod bolešljivih i bolesnih
razvija nadu. Poneseni fikcijom (12) boljitka, prestanka tegoba, povratka
zdravlja i samo posmatrači, čak i kolebljive osobe u kojima je,
pretpostavljamo i mnoštvo protivrečnosti, podpadaju pod psihozu obreda.
Masa čini svoje, sugestivno delovanje sredine na pojedinca, po širenju
kolektivne svesti je nemerljiva. Takvi se pridružuju, kreću zajedno sa
povorkom. Postaju deo mase. Posmatrali smo: U tišini, u svečanoj
atmosferi, jedan procenat veoma pobožnih, neki izraza lica kao u zanosu
prilazili su povorci, relikvijama, doticali čelo krajem crkvenih barjaka.
Podpadanje pod sugestiju mase onih koji u psihozi isceliteljskog hodočašća
su hitali ka mestu centra dogadjanja. |
|
|
|
|
|
Centralno zborište i kulminacija težnji
Terazijska česma, zapravo simbolika vode (13) kao sredstva očišćenja,
obnavljanja života, voda kao element telesnog i duhovnog preporoda
kozmogonijski je simbol. U Starom zavetu - voda je simbol života, u Novom,
simbol duha. Krštenje hrišćana obavlja se u vodi. Predmet je poštovanja,
molitvi, hodočašća. Stoga je i izabran središni gradski trg, mesto gde se
nekada razlivala voda i rasporedjivala gradu, gde su bile Terazije za vodu
(14) koje, do danas nosi to ime izabrano je za mesto molitve i
vodoosvećenja. Na tom prostoru, samo malo skrenutom u stranu zbog
saobraćaja, posle decenija provedenih u Topčideru, Terazijska česma (15)
je vraćena u centar Beograda. Ka tome, velikom gradskom trgu hitali su
najraznolikiji socijalni slojevi stanovništva. Najviše je bilo sredovečnih
osoba, više ženskih no muških. Bilo je oronulih, mršavih starica, baš
starih gradjana sa štapom, loše, najčešće skromno obučenih gradjanki, ali
po odelu i seljaka u šumadijskoj nošnji, koji su stigli da u glavnom
gradu, na dan njegove Slave potraže za svoje probleme utehu, zapale
voštanicu za zdravlje. |
|
|
|
|
|
Socio-psiholoćki fenomen molitve za zdravlje
Ove, 2003. godine mogli smo da konstatujemo revitalizaciju arhaičnog
obreda poznatog našoj tradiciji. Stoga, savremeno društveno valorizovanje
molitve za zdravlje, po našem dubokom ubedjenju zaslužuje da bude i dalje
predmet proučavanja upravo i kao fenomen kolektivne psihoterapije. Molitva
i litija itekako su snažna orudja na putu dobre volje zajedništva,
manifestacija koja simboliše brigu o zdravlju. Zaustavljanje na
Terazijskoj česmi ukazuje posebnu pažnju vodi kao simbolu higijene i
zdravlju. Činjenica da se dinamična, ustalasana povorka zaustavila, svet
iz nje lepezasto raširio i česmu sa svih strana opkolio, ali tako da se u
trenu sve, kao na nekoj pozornici u momentu utišalo. Sve se umirilo,
sasvim utihnulo. Samo je spokojnim, smirenim tonom prenošena mnogim
zvučnicima svaka reč molitve za zdravlje i svakog se doitcala. Masa ljudi
ponesena istim fluidom ovde zaustavljena, kao da je čekala nadahnuće, ili
otkrovenje. Ono je odmah stiglo. Duboko pogruženi, skoncentrisani, vernici
su se zajedno sa nosiocem molitve, u sebi molili. Mogao se na licima
mnogih zapaziti odredjeni duševni napor da li da steknu smirenje? Da
steknu i sakupe nove snage za prividan boljitak ili izlečenje? Možda
procentualno najviše onih koji su pretpostavljali da će učešćem u obredu
obezbediti zdravlje i napredak i svoje lično i svojih ukućana za koje su
se sada ovi prisutni molili. Podpadanje pod sugestiju fluida smirenosti
koje je molitva perfektnim ozvučenjem omogućavala da se i medju najdaljima
razgovetno čuje svaka reč, pojačavala je i onako upečatljivu semantičku
funkciju. Neverovatna je monolitnost ponašanja mase. Pogotovu onih koji su
u centru zbivanja. Oni kao da zrače sopstvenim psihičkim zadovoljstvom,
smirenjem, tolerncijom a sve to “kao da plavi,” prelazi na okolne, koji
su, možda i iz puke radoznalosti se priključili. Završne reči molitve,
melodiski, kao konac akcije zajedničkog stremljenja razležu se. Melodija i
muzika, pogotovu u tempu adagio assai poznato je kako smirujući deluje.
Blago, lagano, tiho a istovremeno ozbiljno i dostojanstveno (16). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slika 1. Litija |
Slika 2. Spasovdan |
|
|
|
|
|
Kakva ublažavajuća osećanja priušti, zbog čega se, kako je poznato u
medicinskom tretmanu lečenje muzikom, u mnogim centrima sa efektom
primenjuje (17). Za to vreme u mislima prisutnih kao tiho, unutrašnje,
psihosugestivno molbeno a uverljivo versko izgovaranje delova molitvi:
”O, Oče, sveti lekaru duše i tela,
podigni me iz postelje stradanja
i iscrpljujuće bolesti...”.
ili , takodje u sebi, tiho ...
” Ti si Bog milosti i spasenja...
osvetli moje dane i daruj mi mirne noći
radi povratka zdravlja i snage...”
ili kakva druga, sopstvenim rečima formulisana molitva kojom pojedinac
svojom željom, logikom, verom, smatra da se može obratiti za zaštitu
zdravlja, boljitak, izlečenje. U posmatranom fenomenu dva su sloja koja
istovremeno se dogadjaju. Molitva-bogosluženje sveštenog lica i osećanje u
psihozi zajedničke molitve koja je u suštini odraz života i sigurnosti
koju pojedinac u zajednici nalazi. Ta pripadnost zajednici izražena je
eksplicitno dubokom ljudskom, duhovnom i telesnom željom samo u jednoj
jedinoj reči, iz grla mase prisutnih, na kraju molitve izgovaranjem -
Amin. Uz gestovne uobičajene funkcije izazvane izuzetnom budnošću kao u
skladu sa razradjenim kodom, ova, intuitivno doživljena molba za zdravlje,
psihološki značajna za prisutne, je okončana. Pišući o svemu ovome svakako
da ne zaboravljamo i realnu slojevitost svih nijansi ubedjenja; raznovrsne
paralelnosti koje se ne mogu prenebreći. Ipak, jedinstvenost,
poistovećivanje, zajedništvo u masovnosti, vera, bila je najjača i
najvidljivija motivacija svih ovih prisutnih. Motivacija širokog spektra. |
|
|
|
|
|
Epizoda odstupanja
Kao deo obuhvaćene stvarnosti u ponašanju pojedinaca koje takodje
pripada analizi ovoga kulturnog čina jeste improvizovana, tendencionalna i
sračunata motivacija uskog spektra i sasvim neznatnog značaja. Odigrala se
ispred “Kasine” gde su bili izneti stolovi i stolice ispred pivnice, na
ulicu. Za vreme molitve nekolicina tih koji su sedeli kao da su najednom,
po nekom dogovoru počeli intenzivno da se smeju, nadvikuju, vredjaju
vernike. To, “paralelno ponašanje” afektivno ruženje rečima, smejanje,
pijenje i kucanje čašama za vreme molitve, bila je epizoda omalovažavanja.
Možda su želeli da “posrame” ovom svojom “akcijom otrežnjenja” sa ciljem
da se pokaže kako su oni protiv zatucanosti, gluposti i ponesenosti.
Možda, kod ovih netolerantnih osoba takav neverovatan negativan naboj
prema smirenom ponašanju, prema regularnoj, gradskoj manifestaciji nije
samo jedna od dimenzija socijalnog i psihološkog ponašanja jedne grupice.
Zapravo asocijalno delovanje. Možda izazvano mržnjom začetom u dubokim
slojevima njihove podsvesti. To netolerantno zadavanje buke, da bi ometali
prisutne koji su se molili u tišini, ismevanje njihove skoncentrisanosti
nije urodilo plodom. Učesnici litije i molitve su ovu, pravu sablazan sa
zaprepašćenjem memorisali. Oni, sa kojima smo kasnije razgovarali, razloge
za bahato ponašanje ni u kakvoj razložnoj stvari nisu videli. Udaljavali
su se od takvih sa prezrenjem na svojim licima. Obeleživši izgrednike
ignorisanjem, osudom i prezirom, dostojanstveno, sačuvavši svoja etička
načela samodisciplinom i nastojanjem da im ništa neće omesti molitvu
udaljili su se od bukača, i, kad se molitva završila zajedno sa povorkom,
dalje nastavili. Izgrednici, po izgledu i ponašanju verovatno pripadnici
drugačijih ideoloških i socijalnih sredina svakako da se i nisu mogli
odupreti nekim uticajima. Možda zavisnih, društvenih i obavezujućih, možda
u raljama alkoholizma, ili i drugih, po ponašanje i psihu ljudi negativnih
uticaja. Po antropološkom izgledu bilo je u većini robusnih “snagatora”
mladjega doba ali i “srednjaka”, kojima je svakako nedostajalo životno
iskustvo adaptacije i u nekim drugim, a poglavito sada u urbanoj sredini.
Navodeći i ova, “paralelna dešavanja” čiji negativan cilj je propao,
ističemo silinu monolitnog psihološkog portreta mase učesnika u molitvi i
njenu stabilnost. |
|
|
|
|
|
Umesto zaključka
Istrazivanjem ovog fenomena urbanog života i njegovog mehanizma dolazi
se do konstatacije da je naslovljena pojava arhaična, složena, u najnovije
vreme revitalizovana.
Pripada individualnom i kolektivnom javnom zdravstveno-prevencijskom
ponašanju.
Posmatrana je manifestacija zasnovana na dobrovoljnom učešću gradjana uz
organizaciju SPC i Gradske uprave povodom slave grada. Razumevanje za
delotvornost ovog zdravstvenog obreda prevencijskog karaktera znatno je
poraslo u protekle dve godine. Ovogodišnji poziv upućen gradjanima preko
medija dao je ritualnu dimenziju javnosti u čemu se mogu nazreti i
elementi politizacije. Ovim se problem savremene urbane manifestacije
otkriva u novom svetlu svih kohezivnih struktura.
Izdvajamo: jasnu psihosugestivnu težnju zdravlju realizovanu kroz simbole
zaštite (putanju litije koja je elipsa i koja simboliše tok zajedništva;
iznošenje rekvizita - ikona sa najvišim statusom sakralnosti; vodosvećenje
i kao poentu svega molitvu za zdravlje.)
Ispoljen sinergizam u nastojanju ljudi različitog socijalnog statusa, u
većini pravoslavnih ali i ostalih, daje dimenziju religijske tolerancije i
polifonije a uz to karakteriše ovaj deo naše stvarnosti kao kohezivan
kulturni čin, koji služi i kao ventil za oslobodjenje od straha gubitka
zdravlja, eventualnog razboljevanja, a kod bolešljivih i bolesnih razvija
nadu u ozdravljenje. |
|
|
|
|
|
Napomene, izvori, literatura
- U ruralnim sredinama, kako je poznato u etnološkoj literaturi
pominju se ophodi krstonoša oko naselja ali i kompletnog seoskog atara
sa ciljem zaštite useva i ljudi; ili nošenje zapaljenih baklji “lile” da
bi, kako su verovali snagom vatre oterali svakakvo zlo i nepovoljnost pa
i boilesti ljudi i stoke
- Konkretno smatra se da se Spasovdan slavi već šest vekova u
Beogradu. Zapravo od vremena kada je despot Stefan Lazarević u novoj
prestonici ustanovio ovaj praznik.
- L.Z., Apel za zaštitu zdravlja i životne sredine- Neće biti nagrada,
Politika 5.juni 2003. godine, A-16; S. Beara, I u Srbiji se budi
ekološka svest – Svetski dan životne sredine 5. jun, Politika 5, jun
2003.g.
- Koju pominje Vuk Sref. Karadžić, Srpski rječnik istumačen
njemačkijem i latinskijem riječima, Beograd 1935, pod litija 342 i pod
terminom spasovati sa objašnjenjem zavjetina ili nositi krsta 724.
- Kako takodje navodi Vuk da se u molitvanju “ za zdravlje domaćina,
njegove poštene glave...naš se brat domaćin svuda ponosio i dičio...ko
Spasov dan letom i cvijetom i Božijem svakim blagodetom!....a našemu
bratu domaćinu, i njegovoj braći i djeci, rodu i porodu daj Bože, lijepo
i dugovečn zdravlje!” Sabrana dela Vuka Karadžića, Etnografski spisi,
Prosveta Beograd 1972, 205-206.
- Smatra se da fikcija, iako kao nešto nerealno, zamišljeno, može da
ima prilično značenje u svim oblastima duhovnog. Pa i nauka, umetnost,
religija i praktičan život ne mogu da se razvijaju bez pomoćnih fikcija
i pretpostavki, za koje mi možemo i znati da su nerealne, čak i
apsurdne, pa ipak radeći sa njima dolazimo do pozitivnih rezultata i
ispravnih saznanja. Alfred Adler, Poznavanje čoveka, Beograd 1934, 31.
- Zaokružavanje, zatvoren krug, bez početka i bez kraja oduvek je bio
simbol večnosti, vremena. Takodje i savršenstva, sklada, sigurnosti. Ono
je simbol zaštite. Zato se zaoravala brazda oko sela u slučajevima
epidemija i završavala na mestu odakle je zaoravanje početo.
- Načinjen 1938. godine za Opštinu grada Beograda od crvenog brokata
sa čijih strana se nalaze ikone Vaznesenja Gospodnjeg i svete Petke.
L.Z., Povodom gradske slave Spasovdana - tradicionalna litija, Politika
3. juni 2003 A-18. Politika 6.juni A-1 i A-21
- Kod starih Helena nošen je kip boginje Atene u procesijama od
značaja. Kod Pravoslavnih hrišćana najpoznatija je Čudotvorna ikona
Bogorodice "Trojeručica". Smatra se svetinjom velikog dejstva, posebno u
oblasti zdravlja
- Zastave, odnosno barjaci sa insignijama gradova, vodja, vojnih
formacija ili crkvene zastave sa krstovima znak su okupljanja, zbora,
ideje, najave ali i opasne kao i istovremeno i zaštitničke moći. Edvard
Sapir, Ogledi iz kulturne antropologije, Beograd 1984, 273, 277.
- Alfred Adler, Poznavanje čoveka, 109.
- Po mišljenju Dvornikovića Adler smatra filozofiju fikcije jakom
potporom za svoju teoriju o vodećoj fikciji života, čistoj fikciji, ali
zato ipak ogromnoj pokretnoj sili koja upravlja celim životom čovekovim.
Vladimir Dvorniković, Adlerova individualna psihologija, Predgovor, 32.
- Voda kao kosmogonijski simbol je i element telesnog i duhovnog
preporoda. Stoga se obavlja kod hrišćana krštenje - očišćenje u vodi.
Voda je ishodiste života. Živa voda ili VODA ŽIVOTA najčešće je izvor
lekovite vode. Za mnoge se smatra da isceljuje i da podmladjuje. Voda je
u raznim religijama bila mesto hodočašća, ritualnih kupanja a
škropljenjem davan je znak blagoslova. Vidi i Srebrica Knezević, Vode -
ekološke i etnološke odrednice, Ekološka istina, knj.1. Sokobanja 2000,
626-633.
- Uvodeći vodu u varoš, Turci su, kako piše M. DJ. Miličević, duž
zidanog vodovoda zidali kule na koje su uzdizali vodovodne cevi, da bi
ona dobila pad za svoj dalji tok. Takva najveća kula bila je na mestu
koje je, po tim terazijama za vodu dobilo ime Terazije koje je ime i do
danas sačuvano. Crtice za raniju sliku srpske prestonice; Topografske
beleške, Godišnjica Nikole Čupića za 1903.godinu.
- Terazijsku česmu koju su napravili Turci obnovio je 1860 . godine
knez Miloš.
- Prilikom postavljanja drvene kaldrme i uredjenja glavne ulice i trga
česma je 1912. godine preneta u Topčider pored crkve. Tek 1975. godine
vraćena je na svoje mesto, na Terazije. Istorijski Arhiv Beograda,
Vekovi Beograda, Ad Acta, Beograd 2003, 59.
- Milan Vujaklija, Rečnik stranih reči i izraza, Beograd 1937,14
- Isto tako poznato je blago i umirujuće delovanje muzike na izvesno
stanje nerava. U Engleskoj se muzika koristi u terapeuticke svrhe, čak i
za operacije. Vladimir Dvorniković, Karakterologija Jugoslovena,
Beograd-Niš 1990, 357
|
|
|
|
|
|
Adresa autora:
Srebrica Knežević
Filozofski fakultet - Beograd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
Infotrend Crea(c)tive Design |
|
|
|
Revised:
20 May 2009
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|