|
||||||||
UDK 615.32:582(091) | ISSN 0350-2899, 28(2003) 3-4 p.101-109 | |||||||
Istorija medicine i zdravstvene kulture Istorijski osvrt na lekovito bilje i njegovu upotrebu u farmakologijiParojčić Dušanka, Stupar Dragan |
||||||||
Ključne reči: istorija, lekovito bilje,
biljni lekovi, farmakoterapija "Sve livade i pašnjaci, brda i doline su apoteke" Paracelzus |
||||||||
UvodUpotreba biljaka u svrhu ishrane i lečenja stara je koliko i samo čovečanstvo. Koristeći bilje u svakodnevnoj ishrani, čovek je postepeno uočavao njihova lekovita svojstva. S obzirom na to da tada nije imao velika saznanja o uzročnicima bolesti niti o tome koja bi biljka mogla i na koji način da se upotrebi za lečenje, sve se zasnivalo na iskustvu. Sa vremenom su otkrivani razlozi specifične upotrebe lekovitih biljaka za određene bolesti, tako da je primena lekova postepeno izlazila iz empirijskog okvira i zasnivala se na objašnjivim činjenicama. Sve do pojave ijatrohemije u 16. veku, biljke su predstavljale osnov lečenja i profilakse. |
||||||||
Lekovito bilje kao afrodizijak, lek i otrovKoliko je čovek verovao u lekovitost pojedinih biljnih vrsta,
najbolje ilustruje podatak da su biljke postajale zaštitni znak bogova i
božanstava lekova i lečenja. U minojskoj civilizaciji na Kritu mak je
bio zaštitni znak Velike boginje lekova i lečenja koja se uvek
predstavljala sa čaurama maka na obodu kape na glavi. (1) Neke biljne
vrste su zbog lekovitosti i široke upotrebe prerasle u svete biljke, kao
što je to slučaj sa crnim i belim lukom, u koji su se zaklinjali
egipatski lekaroapotekari, a lukovice ovih biljaka stavljali su kao
darove u grobnice kraljeva. Zahvaljujući jakoj aromi, koristili su ih u
magijskim obredima, za teranje zlih duhova, mada su u osnovi toga, i ne
znajući, koristili dezinfekciona i antibiotska svojstva sumpornih
jedinjenja. (2,3) I tropanske alkaloidne biljke su se slično vekovima
koristile u magijskim ritualima i kao afrodizijaci zbog opijatnog i
halucinogenog delovanja, pa su u mnogim kulturama dobijale magijsko ili
simbolično značenje. Najčešće su se u te svrhe upotrebljavale biljke iz
familije Solanaceae: mandragora (Mandragora officinarum L.), velebilje (Atropa
belladonna L.) i tatula (Hyosciamus niger L.). Mandragora je jedna od
najpoznatijih svetih biljaka, čija je magijska moć posledica slučajnog
sklada dvaju faktora: korena u obliku ljudskog tela sa izraženim muškim
i ženskim polnim organom i alkaloidnog sastava koji je proizvodio
halucinogene efekte, čime je mandragora potvrđivala široko polje svojih
moći. Ona se pominje i u Starom zavetu. Narodi Mesopotamije i Egipta su
je mešali sa drugim tropanskim alkaloidnim biljkama familije Solanaceae
u različitim preparatima koji su se pili ili mazali na kožu. (4,5) Koren
u vinu koristili su kao opijajuće i omamljujuće sredstvo i od njega su
pravili figurice koje su nosili kao talismane za dobro zdravlje i
zaštitu od svih bolesti, a žene za lečenje neplodnosti. (6) Osim
neobičnog korena, korišćeni su i plodovi poznati pod nazivom “Afroditine
jabuke”, koje su predstavljale simbol ljubavi, što se u simboličnom
smislu održalo do danas. U Tutankamonovoj grobnici pronađeni su plodovi
mandragore u cvetnom vencu faraona. (2) Rimski enciklopedista Aulus
Cornelius Celsus u svom delu De re medica u 1. veku piše da je san
mirniji i dublji ako se pod jastuk stavi plod mandragore. Dioskorid ju
je koristio kao anestetik tokom hirurških intervencija, kao lek za oči,
abortivno sredstvo i sredstvo za uspavljivanje. Galen je koren
mandragore kuvao u vinu kao anestetičko sredstvo, a sa medom je
izrađivao supozitorije koje su se koristile za uspavljivanje. Međutim,
bio je svestan njene otrovnosti, jer ju je svrstao u najškodljivije
lekove koji se moraju uzimati umereno da ne bi delovali kao otrov. (7)
Hebrejska tradicija je znala za mandragoru, koja je u to vreme važila za
afrodizijak. U srednjem veku mandragora je doživela vrhunac svog ugleda,
kada je prozvana magičnom biljkom. Sam pomen “malog zasađenog čoveka”
izazivao je veliki strah zbog rizika pri sakupljanju. Verovalo se da
ispušta krik kada se vadi iz zemlje, kako je pisao još Teofrast , kao i
da taj krik može da ubije onoga ko ga čuje, pa su psima prepuštali da je
kopaju. Ovo verovanje pomenuo je i Šekspir u tragediji “Romeo i Julija”.
(5,6) Za mandragoru su se borili, a trgovina je cvetala. Cena je bila
utoliko viša ukoliko je mandragora bila sličnija ljudskom obličju i
ukoliko se pol jasnije video. |
||||||||
Istorijski izvori od značaja za proučavanje upotrebe lekovitog biljaNajstariji pisani pomen o upotrebi lekovitog bilja za izradu lekova i
za lečenje pronađen je na sumerskoj glinenoj pločica iz Nipura staroj
skoro 5000 godina. Ona sadrži 12 recepata za izradu lekova u kojima se
pominje preko 250 različitih biljaka, među kojima i neke alkaloidne:
mak, bunika i mandragora. (11) Kineska knjiga o korenju i travama “Che-Nung-pen-ts`ao-ching”,
napisana oko 2800 god. p.n.e., koju neki farmakoistoričari smatraju
najstarijom farmakopejom na svetu, sadrži opise preko 250 biljnih droga
domaćeg porekla, od kojih se mnoge i danas upotrebljavaju: Rhei rhisoma,
Camphora, Cinammomi cortex i Theae folium. Antički narodi su mnogo
cenili ove droge iako se za mnoge dugo nije znalo da potiču iz Kine.
Rimljani su verovali da Rheum, koji su koristili kao purgativ, dolazi sa
Bosfora i sa obala Crnog mora. Kineski cimet se koristio kao lek, za
kađenje, mirisanje, a kasnije i kao začin dodavan za popravljanje mirisa
jelu i piću. Kraljica od Sabe darovala je caru Solomonu, pored ostalog,
i cimet kao retkost i skupocenost koja se daruje samo u znak osobitog
poštovanja i naklonosti. (5,10,11,12) |
||||||||
2. Biljke kao osnov Materia medicae od antike do renesanseNajvažniji pisac starog veka o biljnim drogama je Dioskorid (Pedanios
Dioskorides), Grk iz Anazarba, koji je kao lekaro-apotekar Neronove
vojske proučavao lekovito bilje gde god je išao sa rimskom armijom. Oko
77. god napisao je. ”Nauku o lekovima u pet knjiga” (De Materia medica
libri quinqae). Ovo klasično delo starog veka, koje je mnogo puta
prevedeno i štampano, pruža obilje podataka o biljnim lekovima koji su
činili osnovu materia medicae sve do kasnog srednjeg veka i renesanse.
Od ukupno 944 opisane droge, 657 je biljnog porekla sa opisima
spoljašnjeg izgleda, staništa, načina prikupljanja droge, izrade
lekovitog preparata iz nje i njeno terapijsko delovanje. Preovlađuju
biljke blagog delovanja, ali su upotrebljavane i one koje sadrže
alkaloide i druge materije jakog fiziološkog delovanja (kukurek,
čemerika, mak, ljutić, tatula, bunika, velebilje). Od domaćih biljaka
Dioskorid je najviše cenio vrbu, kamilicu, beli i crni luk, beli slez,
bršljan, kantarion, koprivu, žalfiju, kičicu, koriander, peršun, morski
luk i čemeriku. (18) Kamilica, poznata pod nazivom Chamaemelon,
koristila se kao antiflogistik za lečenje rana, uboda, opekotina i
čireva, zatim za klistiranje i ispiranje očiju, ušiju, nosa i usta. Zbog
blagog karminativnog delovanja naročito je pogodna za primenu u dečijem
dobu. Diskorid je smatrao da deluje abortivno, o čemu on piše sledeće:
“Cvet, koren i cela biljka pospešuju menstruaciju, teraju embrion, urin
i kamenac, ukoliko se koriste u obliku infuza i kupke”. Ovo netačno
verovanje su kasnije prihvatili i Rimljani i Arapi, pa otuda potiče
latinski naziv matricaria, izveden iz dve reči: mater, što znači majka,
odnosno matrix, što žnači materica. (19) Uz opis biljaka vrlo često su
data i imena na drugim jezicima, kao i stanište gde rastu ili se
uzgajaju. Evo kako izgleda Dioskoridov opis narcisa: “O narcisu. Jedni
ga zovu Narkysos anydros, zatim Autogenes i Bolbos emetikos. Rimljani ga
zovu Bolbus morbitarius, a neki isto kao i ljiljan narcis zovu Leirion.
Listovi su slični poriluku, nežni su i mnogo manji i uži. Stabljika je
prazna i bez lista, jednu stopu visoka i na njoj se nalazi beli cvet
koji ima u sredini žutu, a ponekad crvenu rupu (misli se na tučak i
prašnike). Koren je u sredini beo, okrugao i sličan luku. Plod je u
jednoj vrsti kožice, crn i duguljast. Najbolja vrsta narcisa raste na
bregovima i miriše. Drugi je sličan luku i miriše na zelje. Ako se skuva
koren i popije ili pojede prouzrokovaće bljuvanje. Fino stucan sa medom,
narcis je izvrsno sredstvo kod opekotina. Slične obloge koriste se i kod
hroničnih bolova u zglobovima i stopalima, kao i kod povreda tetiva. Sa
sirćetom i semenom koprive koristi se sa izbeljivanje kože” (20) Već
Dioskorid razlikuje više vrsta mente, koja se gajila i koristila kao
sredstvo protiv glavobolje i za želudac. Lukovica morskog luka i peršun
koristili su se kao diuretici, dok se kora hrasta koristila u
ginekološke svrhe, a bele vrbe kao antipiretik. Bulbus Scillae se prema
Dioskoridu koristio i kao ekspektorans, kardiakum i antihidroptikum, u
obliku sirćeta ili kiselog meda. (7,13,14,21) Značajno je što je
Dioskorid ukazao na mogućnost falsifikovanja droga, kako onih domaćih,
kao što je falsifikovanje opijuma mlečnim sokom primorskog žutog maka (Glaucium
flavum Cranz, Papaveraceae) i crvene bulke (Papaver rhoeas L.,
Papaveraceae), tako i skupih orijentalnih droga, koje su arapski trgovci
donosili sa dalekog Istoka, kao što su: iris (Iris sp.), iđirot (Calami
rhizoma), kardamom (Cardamomi fructus), tamjan (Olibanum) i druge. (1,
7) |
||||||||
2.1. Herbarijumi i period ijatrohemijeUporedo sa razvojem nauke i umetnosti u periodu renesanse razvijala
se i farmaceutsko-botanička literatura. Međutim, kada je materia medica
u pitanju, nije bilo značajnijih promena tokom Srednjeg veka, pa su se
radovi velikih antičkih autoriteta, Dioskorida i Galena, neprestano
provlačili kao osnova antidotariuma i renesansnih herbarijuma sve do 17.
veka. Ova literatura, na latinskom i staroevropskim jezicima, dosta je
dobro očuvana, naročito u štampanoj formi i formi bakroreza. Novija
otkrića ukazuju da mnogi herbarijumi vuku korene još iz Srednjeg veka.
Među najpoznatije predstavnike ove literature ubrajaju se “Hortus
sanitatis” (Vrt zdravlja) i “Herbarum vivae eicones,” štampani u
Nemačkoj u 16. veku, kao i “Hortus Eystettensis” , urađen 1613. god. kao
bakrorez. Herbarijum američkog apotekara francuskog porekla Eliasa
Duranda (1794-1873), pod nazivom Herbario nuovo, obuhvatao je preko 10
000 biljnih vrsta i više od 100 000 primeraka sakupljenih po čitavoj
teritoriji Severne Amerike. Detaljna analiza Durandovog herbarijuma
pokazala je da se obično prvo navodilo ime biljke, koji njen deo se
koristi i u koje terapijske svrhe, zatim je objašnjavan izgled, mesto
gde raste, u kojem periodu se bere, a ponekad i sa čim ju je eventualno
dobro kombinovati u pripremi leka, a sa kojim biljkama se ne uzima u
kombinaciji. (7, 20, 24) Povlačenjem medicine i farmacije u manastire,
osnov terapije činilo je 16 svetih biljaka, koje su apotekari kaluđeri u
zapadnoj Evropi obavezno uzgajali u manastirskim vrtovima. Pored već
spomenute žalfije, tu su bile ruža, ljiljan, morač, nana i grčko seme. U
većini slučajeva vrednost droga po tadašnjem shvatanju nije zavisila od
njene stvarne lekovitosti, nego pre svega da li je biljka ubrana levom
ili desnom rukom, u ponoć, određenog dana u sedmici ili godini i da li
se pri tome išlo unatraške, pevalo, zevalo i slično. |
||||||||
2.2. HinovacOtkrićem Amerike i puta za Indiju, evropska farmakoterapija obogaćena
je novim biljnim drogama, od kojih su mnoge odigrale važnu ulogu u
farmakoterapiji 18. i 19. veka. Spomenućemo samo neke: Lobeliae herba,
Jalapae tuber, Nicotianae folium, Senegae radix, Ipecacuanhae radix i
Cinchonae cortex. Zbog izuzetnog značaja uvođenja hininovca i hinina u
terapiju malarije, što se poredi sa značajem uvođenja baruta u vojne
svrhe, ovde ćemo reći nešto više o njemu. |
||||||||
3. Upotreba lekovitog bilja u našem naroduStari Sloveni poznavali su mnoge biljke, među njima i one koje su upotrebljavali za lečenje. Protiv groznice koristili su pelen i kičicu, kao anthelmintiku beli luk, kao drastiku ricinus, kukurek, debelu tikvu, dok su emetika bili kukurek i kopitnjak. Primorski luk, špargla, peršun i celer koristili su se kao diuretika, a zbog adstringentnog delovanja upotrebljavani su hrast i nar. Glavna sveta i čudotvorna biljka naše etnofarmacije bio je i ostao bosiljak, koji se i danas gaji ne samo po manastirima, već i po baštama i saksijama. Ova biljka se najčešće koristila kao sveža sirovina ili su se od nje izrađivali različiti preparati za kožu. Neke masti i melemi na bazi bosiljka od davnina su poznati, a interesantan je podatak da su pojedini preparati, kao što je Unguentum basilicum, nosili epitet kraljevski melem zbog izuzetne važnosti. Mnoge biljne vrste preuzete iz slovenske etnomedicine i etnofarmacije, prešle su u školsku, naučnu farmakoterapiju Srednjeg veka kroz prva pisana dela na srpskom jeziku nastala pri manastirskim bolnicama u Hilandaru, Carigradu i Studenici. Osnivanjem prve apoteke u doba Nemanjića početkom 14. veka u tada najvažnijoj srpskoj luci Kotoru, proširila se upotreba skupih uvoznih droga i začinskog bilja, iz tropskih i suptropskih krajeva Azije i Afrike. Najstariji sačuvani srednjovekovni terapijski zbornici Hodoški zbornik (1390. god.) i Hilandarski medicinski kodeks (13-16. v.) oslanjaju se na Dioskoridovu i Galenovu nauku o lekovitom bilju, koje su predstavljale osnov zapadnoevropske farmakoterapije. U Hilandarskom kodeksu opisano je 100 biljnih vrsta i droga biljnog porekla. Dioskorid je često citiran, a biljke koje je on uveo u terapiju posebno su bile cenjene. Po narodnom shvatanju, koje se često pretvara u verovanje i sujeverje, lekovitost, ali i otrovnost, pojedinih biljaka opevane su i u mnogim narodnim pesmama. Tako su najčešće opevane biljke odoljen, kamilica, matičnjak i trava iva. “Da ne ima odoljena trave, ne bi majka odranila sina, nit bi seka brata odnjihala…” O izvanredno dugoj i neprekidnoj tradiciji upotrebe lekovitog bilja u kurativne i profilaktičke svrhe u našem narodu govore i lekaruše poznatih i nepoznatih autora, nastale u periodu turskog ropstva, kada su domaće biljne droge predstavljale jedinu dostupnu sirovinu za izradu lekova. (18,27,28) |
||||||||
Slika 1, 2: Ženska i muška mandragora, prikaz iz anonimnog italijanskog rukopisa iz 16. veka | ||||||||
4. Uloga i mesto lekovitog bilja u savremenoj farmakoterapijiMnoge biljne droge danas se koriste pre svega kao sirovine za ekstrakciju lekovitih principa (opijumski mak, digitalis, ražena glavnica, cinhona, ipekakuana, rauvolfija...) (10) Od izolovanja prvih alkaloida pa do danas, u periodu od skoro dve stotine godina, proučen je veliki broj biljaka i izolovano na milione aktivnih komponenti, od čega je samo nekoliko hiljada različitih alkaloida, ali ni oni se svi ne koriste u savremenoj farmakoterapiji. Iako se farmaceutska nauka bazira pre svega na dobijanju sintetskih ili polusintetskih komponenti, postoji obnovljen interes za izolovanje farmaceutskih aktivnih principa iz biljaka. Brojne farmaceutske kompanije širom sveta danas ulažu velika finansijska sredstva u istraživanje aktivnih sastojaka koji se nalaze ili se pretpostavlja njihovo prisustvo u biljkama koje su vekovima korišćene u tradicionalnoj i školskoj medicini i farmaciji ranijih epoha. Kompanija “Merk” je nedavno uložila milion dolara u projekat koji već dve godine traje u Kostariki, a “Pfizer” troši dva miliona godišnje u poslu sa Njujorškom botaničkom baštom na istraživanje farmakoterapijskog potencijala Severno-Američke flore. Prema podacima iz 1980. god., u istraživanje lekovitih biljaka na nivou kliničkih istraživanja uključene su 223 farmaceutske kompanije širom sveta, od čega 107 iz SAD. (29) Ponekad, bez obzira na utrošeno vreme i novac, rezultati nisu ohrabrujući. Tako su, na primer, istraživanja Američkog nacionalnog instituta, ostala bezuspešna, jer ni jedan od 114.000 biljnih ekstrakata iz 35.000 biljnih vrsta nije mogao biti upotrebljen za lečenje kancera. (30) Tradicionalna medicina, kao i grčko-rimska terapija, kroz očuvane srednjovekovne farmakopeje i renesansne herbrijume, može da pruži više nego korisne smernice u kojem pravcu da se krene. U nekim slučajevima ovo može ne samo da potvrdi ispravnost upotrebe kroz vekove već da dovede do otkrića nekih novih aktivnih principa ili da do skoro zaboravljene biljke ponovo vrati u žižu interesovanja. In vivo i in vitro istraživanja nekih biljaka tradicionalne kineske medicine, koja se godinama koriste za lečenje ekcema, otkrila su sasvim nova antireumatska svojstva ovih biljaka. (31) Slično je bilo i sa Filipinskim čajem (Carmona retuza). (32) Ovakvih primera ima mnogo. Možda će oni podstaknuti ozbiljnija istraživanja starih rukopisnih knjiga o biljkama, koje se neće posmatrati kao istorijska radoznalost nego kao mogući izvori savremene farmakoterapije. |
||||||||
Slika 3: Ilustracija primorskog luka (Urginea maritima Back ) iz Dioskoridovog dela Materia medica, interpretacija iz 16. veka | Slika 4: Korijander (Coriandum sativum L, Umbelliferae) slika iz Dioskoridovog kodeksa Srpske bolnice u Carigradu, grčki rukopis iz 512. godine | |||||||
ZaključakVeza između čoveka i njegovog traganja za lekovima u prirodi seže duboko u prošlost o čemu svedoče različiti izvori u vidu pisanih podataka, sačuvanih spomenika, pa čak i originalnih biljnih lekova. Saznanja koja nam pružaju ti izvori sigurno su rezultat duge borbe ljudi sa bolestima, u kojoj je čovek naučio da lekove pronalazi u biljkama, njihovoj kori, semenima, plodovima, listovima i drugim organima. Za mnoge lekove biljnog porekla, koje su poznavale još najstarije ljudske civilizacije i koji su kroz milenijume korišćeni sve do današnjih dana, savremena nauka je potvrdila aktivno delovanje i uvrstila ih u farmakoterapiju. |
||||||||
Literatura
|
||||||||
Napomenei Theophrastos iz Ereza (372-287. god. p.n.e.), koji se
smatra ocem botanike, napisao je istoriju biljaka Historia Plantarum u
kojoj je sistematizovao preko 450 biljnih vrsta. |
||||||||
Adresa autora: Dušanka Parojčić Farmaceutski fakultet Univerziteta u Beogradu 450 Vojvode Stepe, 11000 Beograd e-mail: parojcic@pharmacy.bg.ac.yu |
||||||||
Rad primljen: 14. V 2003. Rad prihvaćen: 4. VI 2003. |
||||||||
|
||||||||
Infotrend Crea(c)tive Design | Revised: 20 May 2009 | |||||||