|
Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar
Godina 2004 Volumen 29 Broj
1 |
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
UDK 58:39;811.163.41'373.22 :
582;811.163.41'373.23 |
ISSN
0350-2899, 29(2004) 1 p.44-48 |
|
|
Istorija medicine i zdravstvene kultureLekovito bilje i vegetacija u narodnim shvatanjima
Srebrica Knežević
Filozofski fakultet - Beograd |
|
|
|
|
|
Ključne reči: imenovanje bilja, bolesti, životinje, ljudi,
naselja |
|
|
|
|
|
O bilju i vegetaciji napisane su mnoge studije, knjige i enciklopedije.
U našem glasilu “Za zdravlje” kao i na prethodnih VII naučno-stručnih
sastanaka bilo je priloga o bilju u narodnoj medicini i o “čarobnom
bilju” u magiji. U običajnim i ritualnim postupcima za očuvanje zdravlja
vegetacija je neophodna. Stoga, ovom prilikom, (1) želimo da
sistematišemo narodna shvatanja o imenovanju bilja i podvučemo
identifikaciju sa biljem. |
|
|
|
|
|
Biljke - hrana i lek životinja i čoveka
Tokom najvećeg dela svoje prošlosti ljudi su bili podređeni prirodi.
Posmatrali su je i, zahvaljujući svome oštroumlju tu prirodu koristili.
Za razliku od dinamičnog životinjskog sveta sa svim auditivnim užasima
režanja i ubistvenih urlikanja, bilje i vegetacija kao statično,
mirisno, primamljivo i, najvažnije – jestivo; a šume kao depo energije,
predstavljali su blagodeti okoline. Bilje nije ni plašilo ni pretilo.
Privlačilo je raznolikošću, raznobojnošću, širokom upotrebljivošću.
Crpeći iz flore hranu i ogrev, kasnije sirovinu za odevne predmete
(tekstilne biljke), ljudi su od drveta, šaša i slame gradili zaklone i
svoja staništa, alate, saobraćajna sredstva, pa i fetiše i kumire svojih
božanstava.
U svim tim među uticajima životne sredine i ljudi, iskustveni opažaji
vodili su saznanjima, nesumnjivo začecima prvobitnih nauka (botanici,
farmaciji, antropologiji, medicini).
Tako je, verovatno, davno uočeno da su biljke - hranitelji. |
|
|
|
|
|
Flora kao osnov eko-etnološke tradicije
Osnov velike kulturne promene (otkriće kultivacije bilja) dovođeno je
u vezu sa ženinom naklonošću bilju i obradom zemlje. Etnografska građa
omogućava da se sagleda uloga žene u sabiranju, negovanju bilja i cveća,
ulepšavanju svoga okruženja (cvetnjak, bašta) i, što je najvažnije, u
otkrivanju lekovitog ili otrovnog svojstva pojedinog bilja. I naša
seoska domaćica, koristeći iskustva prethodnih generacija, od svojih
predaka njihova je primala, sopstveno iskustvo prethodnom dodavala i sve
zajedno - sa kolena na koleno - sledećim generacijama predavala.
Priroda sa svim manifestacijama biljnoga carstva, raskošnim bojama,
diskretnim ili opojnim mirisima, ukusom, morfologijom latica ili lišća,
oblikom plodova, raznovrsnošću drveća, bila je ogromna riznica
inspiracije ženinog stvaralaštva. Žena je ispoljavala svoju bliskost u
harmoniji sa prirodom. U rano proleće obraćala se prvome cvetu kao vesniku;
pri branju lekovitog korena – žrtvu je zemlji, rupi iz koje je koren
izvađen, prinosila. Ceremonijama i svečanim činom sađenja (nekad i magičnom
formulom) zapravo je iskazivala suštinu svoga poštovanja prirode, dakle,
pokazivala osnove ekološkog rasuđivanja. |
|
|
|
|
|
Komunikacija žene i bilja
Berući jestivo, lekovito ili ukrasno bilje žena je uočavala i njegove
osobine. Prema njima ona je bilje imenovala. Fitonimi otkrivaju ženino
saznajno doživljavanje. Pri pronalaženju retkog, lekovitog bilja na
nepristupačnim mestima, ona ga je brala ili iskopavala bratimeći ga:
“Biljčice, po Bogu sestrice” da bi joj biljka “dozvolila da je iskopa” i
presadi u svoju blizinu. One, koje su se osvedočile u lekovitost
pojedinih, lečeći ne samo svoje najbliže, postale su poznate travarke,
narodne lekarke.
U neposrednom kontaktu sa prirodom koju su osećale, one su imenom
TUGIŠAK, biljku crvenog cveta, kako su tumačile, nazvale zato, što
biljka kada se presadi, tuguje za svojim starim obitavalištem, teže se
prilagodi.
Cvetne proslave, kao i kolektivno branje ZDRAVCA (Geranium macrorrhisum),
obavljano je uz ritualnu pesmu devojaka i žena: |
|
|
"- Zdravče, zdravče, beru l’ te devojke ?
- Beru, beru, kako da ne beru !
Kad sva gora od mene miriše,
Svaka moma za mene uzdiše" |
|
|
|
|
|
Folklorni fitoindikatori pojedinačnih klasifikacija
Terminologija etnobotanike veoma je bogata i interesantna. Imena
bilja su maštovita, raznovrsna. Za pojedine biljke ima i po nekoliko
različitih imena. Za jednu istu biljku zabeleženo je 7, pa čak i 9
raznih imena, za BOGORODIČINU TRAVU (Hypericum perforatum) zna se ukupno
16 naziva.
Prikazaćemo, po našem mišljenju, narodno svrstavanje fitonima i podelu
prema: ekološkim okvirima, što je, mislim, nastalo kao interaktivni
odraz odnosa žene i prirode. Tako žene razlikuju: PLANINSKO BILJE,
LIVADSKO ZELJE, znaju za VODENU PAPRIKU, BARSKU METLICU, VODENI BIBER,
POTOČNICU, PUSTIKARU. Takođe prostornog svojstva je i ogradna vegetacija
ŽIVICA, kao i ŠIMŠIR ili pak BAGREMAR. Za razliku od livadskog cveća je
BAŠTENSKO CVEĆE, posebno SAKSIJARE, dok ČUVARKUĆA je locirana kao krovna
biljka, zaštitnik kuće i čeljadi od groma. DIVLJAKE su samonikle voćke,
najčešće van naselja a VOĆNJAK je oblagorođeno voće. Posebno se izdvaja
GROBLJANSKO CVEĆE.
TAKTILNOG SVOJSTVA je MALJAVA ZUBAČICA, takođe GOLUŽDRAVKA, a koprivu nazivaju
ŽEŽA ili ŽARA.
AROMATIČNOG SVOJSTVA sadržanog u nazivu su: MEDUNIKA, MATIČNJAK,
MAJORAN, MIROĐIJA, ĐUL, NANA. Suprotno su nazvane SMRDLJIKA i SMRDLJEVAK,
što kazuje da je tu imala prevagu čulnost.
VIZUELNI KOD pri fitohromatskom grupisanju razlikuje: TROLISNU,
ČETVOROLISNU DETE-LINU, SEDMAK TRAVU, STOLISNIK prema broju listova, a
prema boji nazvane su BELA RADA, RUJ, BROĆ, CRVENA RUŽICA ili KRALJICA
CVEĆA. ŽUTIKA, ZLATICA ili ZLATOGLAV se pri branju apostrofira: “ Zlatoglave,
zlatne li si glave, ti mi znadeš tredest i tri trave”.
Čulno opažanje stečeno kroz sopstveno iskustvo imenuje biljke prema
ukusu: GORČICA, LJUTIKA, BIBERIKA, a jestive biljke istovremeno
korišćene i kao lek su: ŠUMSKI LUK, MEDVEĐI LUK, CIGANSKI SPANAĆ, KONJOGRIZ.
Listovi GUŠČIJE TRAVE i PAPRENI LISAC služe kao začin. Cvetovi BELOG BAGREMA,
latice DIVLJE RUŽE, MIŠEVINA, MASLAČAK, MAJČINA DUŠICA koriste se u
ishrani. Iskopavaju se gomolji KAĆUNA, GOROCVETA. Od plodova jedu se
GLOGINJE, TRNJINE ili DIVLJE ŠLJIVE, OSTRUGE, u stvari kupine, a SUNICE
su maline. Jede se i ŽIR od hrasta sladuna, kao i MUKINJE.
Tradicijski inventar fitonima EROTSKE KONOTACIJE jednim biljkama
pripisuje muške: kukuruz, krastavac, grozd, kaćun, a drugima ženske
atribute: smokva, tikva, bundeva. Takođe razlikuju ŽENSKU od MUŠKE
BOKVICE, po okruglastim ili duguljastim listovima i upotrebljavaju za
lečenje muških ili ženskih osoba.
TEMPORALNI INDIKATORI temeljili su se na uočljivim manifestacijama
biljnoga carstva. Zimi su jedino borovi i jele, ZIMOROD i ZIMZELEN,
unosili malo živosti u pejzaž, a kao vesnika proleća narod je uočavao
pojavu MRAZOVCA. Umesto gledanja u kalendar, naše prabake su čitale po
bilju. Otuda i fitonimi: VESNIČAK, PRVI CVET, ispod snega se pomaljala
VISIBABA, da bi se LJUBIČICA smatrala za pravog vesnika proleća. U takve
vesnike spada i MASLAČAK ili PRVA SALATA, prolistavanje badema i breza.
Slovenski narodi su prvi mesec nazivali po brezi, drugi je bio CVETNI,
treći TRAVANJ (po travi koja tada buja), cetvrti TREŠNJAR ili CRVENIK
koji je bio granica proleća i leta. LIPANJ je nazivan po opojnom mirisu
rascvetalih lipa. Sledi mu ŽETVAR ili GUMNIK a ŽUTI je mesec kada sve
vene, žuti, opada lišće te ga nazivaju i LISTOPAD ili ŠUMNIK.
Semenke SUNCOKRETA, korisne biljke za ishranu koja se upotrebljava i u
narodnoj medicini, nazivaju i SUNCOGLED, a za čarobnu biljku RASKOVNIK
verovalo se da živi samo jedan dan. Zapravo, veruju da iznikne u sumrak,
procveta noću i do jutra ugine. Smatra se da je veoma lekovita i da sva
vrata i brave može da otvori. Pomoću nje se, po narodnom verovanju,
nalazi zakopano blago. Ali, raskovnik je nemoguće pronaći. TISOVO DRVO
smatraju dugovečnim i kažu da traje i preko 200 godina . |
|
|
|
|
|
Građenje i opstanak tradicionalnih fitonima
Srbija je floristički veoma bogata. Ima nekoliko hiljada vrsta. Stoga
je logično da je narod, vremenom, po morfologiji, po svome okruženju
(životinje, predeli, nebo, kosmičke pojave) biljke imenovao. U toj,
sveopštoj personalizaciji navodimo kao zanimljive:
ZOONIMIZACIJA BILJAKA prisutna je u fitonimu GUŠČIJA NOGA, PAČIJE
GNEZDO, ĆUREĆA TRAVA; VRANJI LUK; ORLOVA KANDŽA, ŽDRALJEVINA. Zatim,
prema doma-ćim životinjama dobile su ime biljke: VOLOVSKO OKO, MAGAREĆE
TRNJE, KONJSKI BOSI-LJAK, OVČIJI ČIČAK, KOZJI ROG, PASJI TRN, KEREĆE
GROŽĐE, MACINA TRAVA, MIŠJE UVO. Prema divljim, šumskim poznato je MEČJE
UVO, VUČJA NOGA, VUČJI ČEMER, trava LISAC, ZEĆJA STOPA, JEŽINA, GLI-STOVNICA,
ZMIJINA GLAVICA i ZMIJINA MAHOVINA.
ANTROPONIMIZACIJA FITONIMA dokaz je značajne interakcije i suživota
ljudi i prirode, poglavito bilja. Imenovanje prema morfološko-anatomskim
uočavanjima: LEPI ČOVEK, STARČEVA BRADA, DEDINO ZELJE, KRIV DEDA,
ŠUKUNDEDA. Fitonimi MAJKINE OČI, MAĆUHICA, LEPA KATA, DEVIČICA, BABINA
DUŠA, BABINA KOSA, LEZIBABA, SVEKRVIN JEZIK.
Fitonimi šireg sociološkog rangiranja su: UDOVICA, SIROTICA, RANJENIK,
KALUĐER, POPINO PRASE, HAJDUČKA TRAVA, kao i CAREVO CVEĆE.
Metaforički nazivi motivisani morfologijom biljke koja podseća svojim
izgledom na drugu realiju, na neki posedovni predmet su: PRESLICA, PASTIRSKA
TORBICA, MAMUZICE, DEDINA LULICA, BABINA SVILA, PRSTENČICA, ŠLAJER.
Zdravstveno medicinske motivacije date po ponašanju ljudi ili nekim
simptomima bolesti: DREMOVAC, ZEVALICA, ZASPALICA, BRZORODICA,
DALAKLJIVKA, TRAVA OD PUPKA, PLUĆNJAK, TRAVA OD STRAVE, KOSTOLOM.
Na ovome mestu pominjemo široko poznat ZDRAVAC. U osnovi ovoga fitonima
je morfema ZDRAV, što je opravdano i u vezi sa izgledom biljke sitnoga
cveta, rumene boje. Zdravlje je rumenilo na obrazima a rumena koža
povlači poznate konotacije: živost, mladost, napredak, veselost, dakle,
zdravlje.
Pored toga što su se osvedočili u lekovitost ili u otrovnost pojedinog
bilja, ljudi se nisu otrgli od upliva religioznosti i pobožnosti. Tako
se upravo veoma lekovitim smatraju: BOŽJI CVET, BOGIŠA, BOGORODIČINA
RUKA, BOGORO-DIČINO KRILO, GOSPIN CVET, MOLITVENA TRAVA, OČENAŠ, NEBESKI
KAĆUN, LOZA HILANDARSKA. Mitološkog imenovanja su VILINO CVEĆE /Helichrysum
arenarium/, TRAVA SAMOVILA koja se u Istočnoj Srbiji koristi u lečenju
bolesti koje su po verovanju nanele Samovile. Vlaška JARBA MUMA PADURI
je MILOSTIVICINA TRAVA ili TRAVA ŠUMSKE MAJKE. Narodne pesme pominju
jelu kao VILINSKO DRVO (a to može biti i jasenak i topola pa i zova). Na
uvratinama rastu ALASKE TRAVE /Gramina draconis/ koje koriste za lečenje
i bajanje. VRAŽJI GRIZ /Succisa pratensis/, kako veruju, čuva od zlih
očiju i uroka. Interesantni su narodni nazivi biljke PEPELJUGA, kao i
biljke ADAMOVA GLAVA .
Magične biljke, sa čarobnim svojstvima jesu POVRATIČ, DOBRODOVKA,
NAVALA, PRILEPLJIVAK, ZAGRLJENAK, MILODUH (da omile dragom). ODOLJEN (da
devojkama ne mogu muškarci odoleti).
Otrovno bilje: TATULA, BUNIKA, PASJE TREŠNJE, KUKUREK. Jačih dejstava
su: BOLEGLAVA i POMAMNICA, a onu koja raspamećuje nazvali su LUDA TRAVA. |
|
|
|
|
|
Fitotoponimi i dendrotoponimi
Najupečatljivije vizuelne karakteristike reljefa ili vegetacije ljudi
su uzimali kao oznaku imenujući svoja naselja.
Još krajem XIX veka Vladislav Karić u svojoj knjizi “SRBIJA opis zemlje
i naroda“ navodi: "Kod sela je zanimljivo znati, da ih oko četiri
stotine svoje ime dovodi od imena raznoga bilja".
Pri kraju XX veka u izvanrednoj studiji “Dendrotoponimi Srbije“ (dr B.
Jovanović, ing. S. Radulović i M. Vićentijević) konstatuju da je
približno svako deseto mesto dobilo ime po dveću.
Stoga smo načinili detaljnu analizu naseljenih mesta imenovanih po bilju
i vegetaciji ali usled obilja naziva i ograničenog prostora navešćemo
samo najzanimljivije.
Mirisni bosiljak je ime naselja BOSILJGRAD, pominju se i BILJE,
BILJANOVCE, BREZOVICA, BOR, BOROVAC, BRESJE, BRESTOVAC. Naselje VASILJ u
okolini Knjaževca, po tradiciji ime je dobilo od biljke devesilj za
kojom su devojke tragale, jer je bila siguran lek u epidemiji čume. Kod
Užičke Požege je selo VISIBABA. Po voćki je VIŠNJICA, na Kosovu je
VITINA, na više mesta VRBA, VRBEŠTICA, RAVNI GAJ, GLOGOVAC, GLOGOVICA.
GOROBILJE je kod Požege, GRAB kod Guče. Dren je bio obavezan u
zdravstveno preventivnim obredima a imena naselja DREN, DRENOVA i
DRENOVAC. Naselje DUB je kod Užica, JABUKOVAC je kod Negotina, veliko
mesto je JAGODINA, JASIKOVO je kod Majdanpeka. JAVOR i JOVA su kod Novog
Pazara, JELAŠNICA kod Knjaževca, KLENAK kod Rume, KLENOVAC kod Negotina,
KOVILJAČA kod Loznice KOPRIVNICA kod Zaječara. Po voću su naselja
KRUŠEVAC, KUPINICE kod Vranja, KUPINOVO kod Kuršumlije. Po leski je
dobio ime LESKOVAC. LIPNIČKI ŠOR je kod Loznice, LIPOLIST kod Šapca.
MAKOVIŠTE kod Kosjerića, ORAŠAC, ORAHOVAC, ORAŠJE na više strana.
OVSIŠTE kod Topole, PAPRATNA u Zaglavku, PERUNIKA kod Kuršumlije,
RUJIŠTE kod Boljevca, SMILJEVAC kod Ivanjice, SMREKOVNICA kod Vučitrna,
TRNOVAC je kod Minićeva, TRNJANE kod Negotina. TREŠNJA kod Beograda,
ČUBRA blizu Negotina, CVETOJEVAC kod Kragujevca, ŠLJIVAR kod Zaječara.
Toponimi kao KRALJEVA ŠUMA, ŠUMARICE, a posebno STRAŠNA ŠUMA, ukazuju na
to da su razgranata, visoka drveta kao i stogodišnja stabla, ili
usamljena debla delovala na ljudsku psihu. Snažne vizuelne i auditivne
percepcije pri povetarcu tumačene su kao govor šume. Pri nepogodama i
besnim olujama budili su osećaj straha
da šuma preti. Ljudi, a pogotovu žene plašile su se pred silama prirode,
te je stoga nastalo i veliko poštovanje bilja, drveća i šume. Verovalo
se da u drveću žive dobri dusi, kao i da oni mogu da se naljute, i tada
postanu zli i opasni. Stoga su obavljani obredi kako bi im se iskazalo
poštovanje a ljudi od njih zaštitili. U davnoj prošlosti šume su služile
umesto hramova. Na granici atara, prema šumi obavljana su i lečenja. |
|
|
|
|
|
Fitoantroponimija - identifikacija sa biljem i vegetacijom
Proces prelaska folklornih fitonima u naš imenoslov (lična imena,
nadimci, prezimena) proističe iz narodnog poimanja trava, cveća, drveća
i svekolikog uvažavanja prirode. Otuda nije ni čudno ni neobično da se u
središtu srpskog onomastikona ističe fitoantroponimija. Pažljivom anali-zom
može se zaključiti da preovlađuje ženski biljni imenoslov. Ženska imena
davana su prema cveću, a muška su se gradila prema drveću. Prezimena su
oblikovana od fitonima pomoću nastavaka -ović, -ević, ili samo
nastavcima -ić, -in i -ov.
Stoga, sa razlogom, ako se izdvoje ženska imena, a isto tako kad se
posmatraju ova pitanja u celini, opravdan je upotrebljen termin cvetni
onomastikon. Motivacija biljnim svetom proističe iz stalne i neposredne
povezanosti i zavisnosti od prirode. U neprekidnom korišćenju prirode i
bilja ljudi su imenovanjem novorođenčeta u identifikaciji sa biljem
birali uglavnom najmirisnije, najlepše, isceliteljsko ili hranljivo
bilje i plodove kao i drveće, smatrajući da će preko imena detetu biti i
namenjema lepota, zdravlje, dugovečnost. Neka imena su arhaična,
pojedina u urbanim sredinama sasvim izobičajena. Ipak, navešćemo neka
koja bi sa razlogom na ovome mestu trebalo svrstati u cvetnik ženskih
imena:
Motivacija biljnim svetom zastupljena je u imenima BILJA, BILJANA,
BOŽURKA, BORIKA, BORKA, BOSILJKA, BULKA, zatim po travi VIDOVČICA, po
voću VIŠNJA, potom VRBENA, GEORGINA, GORA, GORJANA, GRANA, GRO-ZDA. Po
cvetu je DAFINA, apotropejska funkcija prisutna je u imenu DRENKA usled
zaštitne moći drena. Često je ime DUBRAVKA a znatno ređe DUNJA. ĐURĐEVKA
ili ĐURĐICA su imena koja su se davala proletnjim bebama. Omiljena su
bila ŽARANA, ZAGORKA, ZDRAVKA, ređe ZUMBULKA. Starija su JAGLIKA,
JAGODA, JAVORKA, JASENKA, JASMINKA, JORGOVA-NKA, KADIVKA, KALOPERKA,
KARANFIL-KA, KOVILJKA i KRINKA. I danas česta: LALA, LJUBICA, LJILJANA,
MALINA, NARANDŽA, NEVENA. Retka su OMORIKA i RAKITA, RUZMARINKA i
SELENA. Brojnija su RUŽICA, PERUNIKA, SMILJKA i SPOMENKA. Zabeležena su
i: TISA, TRNA, TRANDAFILKA, ČUBRA, CVETA, CVETANIJA, pa i ŠEBOJKA kao i
ŠIMŠIRKA.
Muških imena je manje. To su: BILJAN, BOSILJ, VRBAN, GORAN, GOROLJUB,
DRAGOLJUB, DUBRAVKO, IVKO, JAVOR, JABLAN, JOVA, LUGOMIR, NEVEN, NEVENKO,
PERUN, SMILJAN, ČUBRILO, CVETIN i CVETKO. Isto tako bliskost i
povezanost sa prirodom, biljem i drvećem ogleda se i u našim prezimenima
koja su nastala od fitonima, kao BOROVNICA, BUKVIĆ, VIŠNJIĆ, GAJIĆ,
GORUNOVIĆ, DUDIĆ, IVIĆ, LJUTIĆ, LJUBIČIĆ, NEVENKOV, NEVENIĆ, RUŽIĆ,
TRAVICA, CEROVIĆ, CVETIĆ, ČUBRIĆ, ČEMERIKIĆ, ŠLJIVIĆ, ŠUMAKOVIĆ i
ŠUMAREVIĆ. |
|
|
|
|
|
DFitoornamentika - riznica kreativnog iskustva
Pravi vatromet boja koji pruža bilje i cveće uzor je koji slede
vredne tkalje i vezilje. Ljubičica, crvena ili žuta lala, zelenilo
trave, narandžasta boja nevena, nebesno plav spomenak, krvavo plamteće
crvene boje božura ili mirni tonovi mahovine podražavani su bojenjem u
odvaru lišća, biljaka, plodova ili kore drveća. Hromatizam pređe, uz
uočene morfološko - anatomske detalje bilja, učinilo je, da je svojom
kreacijom žena materijalizovala trajno kroz svoje stvaralaštvo tu
prirodu i cvet koji obožava, ovekovečila. Istovremeno, određenim cvetom
magijski se zaštitila. Umesto kratkotrajnog cveta koji brzo uvene,
utkala je ili navezla list, lozicu, granu, cvet ili “puket“ na košulje,
pregače, čarape, rukavice, marame, peškire, ćilime. Na taj način,
kreator uživa i iskazuje svoju vezanost za prirodu. Materijalnom
predmetu daruje svoju percepciju prirodnog savršenstva i time povećava
estetsku vrednost nošnje. U svom stvaralaštvu morfološkom analizom kao
da rastavlja cvet na latice, prašnike, listove, prikazuje stabljike...
vitu jelu..., koje, po nekoj svojoj šemi, prenosi kroz svoj aktivni
stvaralački proces, bilo da koristi naturalistički ili stilizovan, nekad
geometrizovan način. Istovremeno dokazuje da je biološka zavisnost od
bilja i vegetacije aktivirala ženinu volju i stvaralaštvo, koje čini
doprinos reinterpretaciji prirode u raznim kulturnim formama.
Iz navedenih primera razumljivo i opravdano sledi da je naše društveno
nasleđe, ustvari, prilagođavanje kulture uslovima sredine. Zato i kažemo
da tradicionalna kultura čuva mnoga data, pa sa pravom podvlačimo da je
ekoetnologija riznica još uvek nedovoljno obrađenih iskustvenih
obrazaca, pogotovu onih, vezanih za lekovito bilje i vegetaciju. |
|
|
|
|
|
Literatura
- Biljana Sikimić. Erotske konotacije fitonima u narodnim
zagonetkama, Kodovi slovenskih kultuta 1, Beograd; 1996.
- B. Jovanović, S. Radulović, M. Vićentijević. Dendrotoponimi
Srbije, Glasnik Šumarskog fakulteta 52, Beograd; 1977.
- Veselin Čakanović. Rečnik srpskih narodnih verovanja o biljkama,
Beograd; 1985.
- Vladimir Karić. Srbija, opis zemlje, naroda i države, Beograd;
1887.
- Vladimir Stanojević. Postanak narodne medicine, Glasnik za
zdravstvenu zaštitu br.6,7 i 8 Beograd; 1965.
- Vladimir Saur. O pitanju rekonstrukcije praslovenskih naziva
meseci, Raskovnik , br. 73-74, 1993.
- G. Živković i Ž. Romelić. Čarobno bilje, Etnokulturološki zbornik
III Svrljig 1997
- Dušica Živković. Predanja i legende o nastanku Knjaževca, Glasnik
Etnografskog muzeja 62 Beograd; 1998.
- Imenik mesta, Službeni list, Beograd; 1973.
- Jovan Tucakov, O našem lekovitom bilju, Beograd; 1946.
- Ljubiša Rajković, Magijska funkcija biljnog sveta u basmama i
bajanjima Timočke Krajine, Za zdravlje VII 2001.
- Mile Nedeljković, Mesecoslov za Srbe sva tri zakona, Danica 1999
- Milosavljević, Vučković, Velojić, Samoniklo jestivo bilje Timočke
Krajine, Zaječar; 1996
- Pavle Niševljanin, Glavnije bilje u narodnom verovanju i pevanju
kod nas Srba, Beograd; 1912.
- Petar Paunović, Nadrilekarstvo u selima Timoka, separat iz “Dani
preventivne medicine”
- Srebrica Knežević, Zdravstvena kultura i problemi narodne medicine
u Jadru, Glasnik Etnografskog muzeja u Beogradu br. 27 1964.
- Trifun Pavlović, Neven u našoj narodnoj tradiciji, Novi Sad; 1990.
|
|
|
|
|
|
Adresa autora:
Srebrica Knežević
Franca Rozmana 20 stan 74,
11118 Beograd 32
e-mail: srejol@eunet.yu |
|
|
|
|
|
Rad primljen: 03.12.2003.
Rad prihvaćen: 25.03.2004.
Elektronska verzija objavljena: 14.05.2004.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
Infotrend
Crea(c)tive Design |
|
|
|
Revised:
20 May 2009
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|