|
Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar
Godina 2004 Volumen 29 Broj
1 |
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
UDK 392.5-053.6(497.11) |
ISSN
0350-2899, 29(2004) 1 p.49-55 |
|
|
Istorija medicine i zdravstvene kultureBrakovi maloletnika.
Socijalno-zdravstveni problem u selima borske opštine (Slatina i Zlot)
Dragan Stojmenović
Biblioteka Bor |
|
|
|
|
|
Ključne reči: brakovi, maloletnici, seoska sredina, severoistočna
Srbija |
|
|
|
|
|
Istraživanje porodičnih odnosa u severoistočnoj Srbiji u okvirima
teorijske i primenjene etnologije – antropologije bilo je, u izvesnoj
meri, zastupljeno tokom proteklih vekova organizovanog i metodičnog
proučavanja kulturne stvarnosti zabeleženih u našoj istoriji srpske
etnologije. Iščitavanjem tih ranih tekstova možemo osetiti duh vremena i
stanje duha tadašnje nauke, razmatrati kontekste i konstelacije
teorijskih pravaca, metoda i interesovanja istraživača. Ono što bi
jednako vredno u tim tekstovima bilo, pre svega razmatrajući ih po
sferama i predmetima proučavanja etnologije, zaključićemo da imamo
nezamenljiva i neprocenjiva svedočanstva i sistematizovanu građu koja
opisuje našu kulturnu realnost u različitim kulturno-istorijskim periodima.
Ukoliko preciznije odredimo koordinate proučavanja sužavajući sferu
interesovanja moramo dublje zalaziti u prošlost i u našu realnost. U
okviru socijalne kulture proučavanje porodičnih odnosa i strukture
porodice, samim tim i proučavanja specifičnih porodičnih odnosa
snahočestva, domazetstva, adopcije, maloletničkih brakova itd, predmeti
su proučavanja koji su jako zahvalani ukoliko se odnose na
severoistočnu Srbiju; zahvalani su i interesantani jer to pre svega
nismo uočili mi, već mnogi raniji istraživači i putopisci (1) koji to
naglašavaju, ali usled određenih, opravdanih i ograničavajućih faktora
nisu uspeli da obuhvate sve segmente tradicionalnog kulturnog života
ovoga kraja. Zato su ih ostavili nama kao dobro usmerenje, zadatak i
obavezu. U ovom radu pre svega biće reči o stepenu zastupljenosti
interesovanja za ovu problematiku dijahrono posmatrano kroz dostupnu
literaturu i retke naučne sistematizacije. Ali osnovna ideja bila bi
potvrđivanje postojanja konkretno maloletničkih brakova kroz
dokumentaciju i arhivsku građu, pošto je svakako njihovo postojanje bilo
poznato, ali bez potkrepljenja sa konkretnijim podacima i analizama u
zvaničnoj dokumentaciji i lokalnoj administraciji. Oni jesu bili
direktni predmet proučavanja u pojedinim radovima, ali usled teškoća
koje nastaju prilikom rada na terenu, skrivanja stvarnog stanja skoro da
je jedva pomenuto neko brojno stanje u određenim istorijskim periodima
koje bi potvrdilo njihovo postojanje i konkretno davanje statusa
socijalno zdravstvenoga problema maloletničkim brakovima. Namera je,
dakle, da se terenskim radom i direktnim uvidom u lokalnu dokumentaciju
mesnih kancelarija odabranih sela, Slatina i Zlot, potvrdi hipoteza o
postojanju maloletničkih brakova vođenih u knjigama venčanih i ostaloj
zvaničnoj dokumentaciji u pomenutim selima. Maloletničkim brakovima smatraćemo
brakove koji su sklopljeni pre navršenog punoletstva. U XIX i početkom
XX veka granica punoletstva bila je u 17-oj godini života i nije uvek
bila nužno vezana za fizičku i psihičku zrelost mladenaca, tako da će mo
obratiti pažnju samo na brakove sklopljene pre sedamnaeste godine.
Motivi sklapanja malole-tničkih brakova biće razmatrani u prvom delu
rada, s obzirom na to da je u pitanju razmatranje postojanja takvih
brakova u ranijim istorijskim periodima i njihovo praćenje kroz arhivsku
građu i dokumentaciju. Razmatranje uzroka nastanka i uslova održavanja
maloletničkih brakova mora početi utvrđivanjem njihovog postojanja,
evidentiranja u pisanim izvorima, dalje kroz relevantnu literaturu i
radom na terenu. |
|
|
|
|
|
I
U etnografskim radovima s kraja XIX i početka XX veka možemo uočiti
interesovanje istraživača za ovu vrstu problematike postojanja
specifičnih porodičnih odnosa koji su, po njihovim rečima, bili
karakteristični za područje severoistočne Srbije. Etnografija toga doba
po prvi put beleži postojanje pojedinih specifičnih porodičnih odnosa,
ali ih još uvek ne tretira kao problem, već ih jednostavno registruje
kao fenomen koji je karakterističan za ovo podneblje. Tako u ovim
radovima možemo pronaći izvesne segmente koji se odnose na socijalnu
kulturu i konkretno na porodične odnose koji su, po mnogo čemu, bili
specifični i sačinjavali jedan važniji deo tradicionalne kulture
ovdašnjeg stanovništva. Naravno, ono što je njima bilo očigledno i pre
svega nužno vezano za postojanje takvih porodičnih odnosa, jeste etnički
sastav ovdašnjeg stanovništva, koji je s razlogom privlačio njihovu
pažnju i budio znatiželju. “Neobični običaji” ovdašnjih Vlaha zauzimaju
znatan deo njihove pažnje i deskripcije, uzgred, poneki opisi bračnih i
specifičnih porodičnih odosa se po prvi put pominju ali posmatrani kroz
prizmu tadašnjeg shvatanje morala. Predrasude se svakako moraju odbaciti
i prihvatiti činjenica da je u severoistočoj Srbiji multietničnost
pokretala kulturne procese koji su presudno uticali na formiranje po
mnogo čemu specifične etničke strukture stanovništva od najranijih
perioda naseljavanja ovoga područja starobalkanskim narodima, preko
metanastazičkih procesa koje je opisao Jovan Cvijić, sve do današnjih
dana. Takva specifičnost iznad svega je kulturno blago koje je
privlačilo istraživače, blago koje i dan-danas ostaje nedovoljno poznato
i proučeno. U tom smislu moramo se i kritički osvrnuti na pristup
određenoj problematici i odabiranje predmeta proučavanja tadašnjih
istraživača. Ono što svakako bode oči jeste građanski puritanizam i
shvatanje predbračnih i vanbračnih odnosa u ovoj sredini jako raširenom
pojavom, zbog čega se najčešće celokupno ovdašnje stanovništvo
posmatralo kao “vrlo nemoralno”. Takvo viđenje ovdašnjeg stanovništva
imali su: Vladimir Karić, Tihomir Đorđević, kao i jedan od pisaca
Letopisa borske parohije i Crkve, sveštenik Andreja Đorđević. Međutim,
ovakvo patrijarhalno građansko shvatanje morala može se uzeti kao jedan
od razloga zbog kojih se izbegavalo bavljenje ovom problematikom, što je
verovatno i uticalo na smanjenje interesovanja za ovu vrstu
problematike, samim tim i posredno uticalo na izbegavanje objektivnog
pristupa činjenicama i organizovanog nastojanja da se doskoči ovom
problemu.
Kompleksnija naučna istraživanja koja se još uvek posredno bave ovom
problematikom obavljena su nešto kasnije i kao važnija možemo istaći:
proučavanje Bora i okoline, 1959, 1960 i 1961. godine, prof. Cvetka
Kostića (2), sedamdesetih godina prošlog veka istraživanja Bora i
okoline u organizaciji Etnografskog muzeja iz Beograda i Muzeja
rudarstva i metalurgije iz Bora (3) i donekle naučnoistraživački
projekt pod nazivom “Etnološka istraživanja rudarstva u Timočkom
regionu” tokom 1988. godine (4). U ovim radovima koji su obuhvatali
arheološki, istorijski i sociološki domen proučavanja, značajniji deo
imali su i etnološki radovi koji su obuhvatili različite aspekte i
predmete proučavanja: etnogenezu ovdašnjeg stanovništva, narodnu
religiju, folklor, materijalnu i socijalnu kulturu. Socijalnom
kulturom, odnosno, konkretnije: strukturom porodice (5) i specifičnim
porodičnim odnosima (domazetstvo i snahočestvo) (6), bavio se etnolog
Nikola Pantelić, i upravo u njegovim radovima, koji su od posebnog
značaja i neizbežni prilikom proučavanja porodičnih odnosa u
severoistočnoj Srbiji, maloletnički brakovi smatraju se
“socijalno-zdravstvenim problemom”. Pored ovih radova, moramo istaći i
nezaobilazno pregalaštvo i stručno usmerenje uredništva časopisa
"Razvitak" koje je objavljivalo radove koji su se bavili konkretno ovom
tematikom i problematikom maloletničkih brakova (7). Upravo se, dakle, u
periodu od pedesetih do osamdesetih godina dvadesetoga veka, u
izvesnom smislu i određenoj meri, pristupalo pokušavanju rešavanja
problema maloletničkih brakova na organizovan i stručan način. U
radovima iz ovog perioda maloletničkim brakovima pristupa se iz jednog
sasvim drugačijeg ugla i sa pristupom koji obuhvata svu kompleksnost
ovoga problema. Najpre, moramo istaći činjenicu da se ova vrsta brakova
više ne posmatra kao “karakteristika” ovoga kraja, već se uviđa
raširenost ove pojave i njena istorijska ukorenjenost na širem području
jugoistočne evropske regije i ne samo kod jedne etničke grupacije, tako
da se time opravdava kritika licemernog pristupa ranijih istraživača
skrivenih iza patrijarhalno-građanskog shvatanja morala. Ipak, dvojni
moral ni tada nije bio, kao što nije to ni danas, retka pojava, ali neka
to, za sada, ostane na nivou konstatacije.
Kriterijumi prilikom izbora lokaliteta za planirano istraživanje bili
su, pre svega, istorijski relativno rano razvijena administrativna
struktura (u odnosu na druga sela u okolini) u tim selima, koju su tada
vodili seoski sveštenici, i pretpostavka o određenoj frekventnosti -
postojanju maloletničkih brakova. Kulturno-istorijski posmatrano,
okolina Bora je dugo bila pasivna oblast, daleko od glavnih puteva, tako
da je struktura naselja na ovom području bila nerazvijena i ne od
prevelikog značaja za srednje-vekovne osvajače i vladare. Turskim
osvajanjima u XV veku ova oblast u administrativnom smislu pripadala je
Vidinskom sandžaku, upravo tada se u istorijskim izvorima po prvi put
pominju neka mesta sa teritorije današnje borske opštine. U zbirnom
popisu Vidinskog sandžaka iz 1466. godine po prvi put se pominju naselja
Zlot i Bučje, ali tek formiranjem Crnorečkog okruga 1834. godine, u
čiju oblast ulaze i naselja današnje borske opštine, gradi se mreža
puteva koja dovodi do razvoja trgovine, pojave prvih društvenih i
kulturnih institucija, samim tim i pojačane interakcije među stanovništvom.
Crkva je u tom smislu imala presudan uticaj, jer je ona bila jedina
institucija koja je, pored njenih osnovnih opredeljenja i ciljeva, mogla
organizovati i voditi administrativne poslove vezane za lokalno
stanovništvo. Iz ovoga perioda imamo znatno više pisanih izvora koji
govore o ovome kraju. Tada se u Zlotu po prvi put gradi škola, otvara
se čitaonica. U prvoj polovini XIX veka sagrađena je crkva Svetog Ilije
u Zlotu, ona je bila religijski i administrativni centar ovoga kraja.
Pripadala je Boljevačkom okrugu i pokrivala je sva ostala okolna sela:
Metovnicu, Šarbanovac, Brestovac, Bor, sve do izgradnje crkve u Slatini
1860. godine, kada su joj pripala pojedina sela njoj bliža (8). Ovakvo,
u određenom smislu, administrativno uređenje upućivalo je na to da bi
prilikom određivanja kriterijuma odabira lokaliteta istraživanja
trebalo obratiti pažnju na sela Zlot i Slatina, nadajući se da u njima
postoje pisani tragovi o postojanju maloletničkih brakova. Otvaranjem
Borskih rudnika naglo kreće industrijska i urbanistička ekspanzija koja
je različito uticala na ova dva sela. Naime, Slatina je bila u
neposrednoj blizini sela Bor, dok je Zlot bio nešto udaljeniji tako da
su se uticaji urbanizacije i industrijalizacije u različitim stepenima
ispoljavali na njihom osnovnom privređivanju i u društveno-ekonomskoj
strukturi sela. Izgradnjom crkve Sv. Velikomučenika Georgija u Boru
1912. godine i uopšte razvojem opštinske uprave u Boru, mogućnosti
praćenja pisanih izvora, arhivske građe i dokumentacije postaju veće. U
tom kontekstu Letopis borske parohije i Crkve, kao vredan izvor u kojem
je uredno beleženo sve što se tiče stanovništva i stanja u porodicama,
ima poseban značaj, jer u njemu možemo pronaći vredna svedočanstva o
raznovrsnoj etničkoj strukturi, mešovitim brakovima, poligamiji, divljim
brakovima, prostituciji u ugostiteljskim objektima koji su tadašnjem
sveštenstvu zadavali velike probleme (9).
Što se tiče etničke pripadnosti žitelja sela, ne ulazeći duboko u
etnogenezu i migracione procese ranijih vremena, činjenica je da ne
možemo težiti preciznom određenju nacionalnog identiteta lokalnog
stanovništva u tom periodu, negirajući procese stvaranja nacionalnih
država, akulturacije i asimilacije (naročito u XIX i XX veku). Sve to
uticalo je presudno na formiranje, po mnogo čemu specifične, etničke
grupe Vlaha severoistočne Srbije. U srpskoj etnologiji, gledajući od
samih početaka etnološke misli, gotovo svi istraživači ovog područja
slažu se da stanovništvo vlaškog govornog područja severoistočne Srbije
“predstavlja etnički specifikum” (10). Preciznije određenje Vlaha koji
su se nastanili na planinskom području severoistočne Srbije, o kojem je
ovde reč, jeste da su oni Vlasi Ungurjani doseljeni iz Almaša u Banatu,
Erdelja i Sedmogradske oblasti, krajem XVIII veka. Bavili su se
stočarstvom i rudarstvom (Bufani, grupa Vlaha Ungurjana koji su nazvani
i Oknari i Karbonari, doseljeni su u okolinu Majdanpeka) i koji se
razlikuju od etničke grupe Carana (doseljene tridesetih godina
devetnaestog veka u Krajinu, iz Vlaške), tako da je sasvim realno
očekivano razlikovanje ovih kategorija istoga reda Vlaha severoistočne
Srbije. U Bor selu i ostalim okolnim selima u Crnorečkom okrugu,
izuzevši sela Donja Bela Reka, Rgotina i Slatina (Slatinu Stevan Mačaj
spominje kao selo u kojem su živeli Srbi) (11), živeli su Vlasi–Ungurjani,
koji su se bavili stočarstvom i zemljoradnjom u manjoj meri (12).
Motivima i uzrocima sklapanja maloletničkih brakova prvi se bavio
Savatije Grbić i u svome radu ističe značajnu ulogu roditelja pri
ženidbi ili udadbi: “…mnogi roditelji i ne čekaju da momak navrši
sedamnaest i po godina, samo što u tom slučaju moraju da mole vladiku
za dozvolu, blagoslov…” (13). On beleži i pojavu divljih brakova:
dobegavanje mlade, otmice itd., ali glavne motive za sklapanje ranih
brakova karakteriše kao “praktične”, pritom ističe važnu ulogu
roditelja, starijih članova porodice i posebno žena. Beleži: “…što
roditelji žene sina tako mladog, najglavniji uzrok je taj, što su radi
da što pre dobiju jednu radnu snagu više u kući, a i da se mladić ne bi
skitao po devojkama…” (14). Budući da se u ovom kraju odnos prema braku
slobodnije posmatra, da je česta pojava predbračnih odnosa i česta laka
promena parnera, naročito kod mlađih osoba, prerana i vanbračna
trudnoća nije bila retkost, tako da se to može uzeti kao razlog za žurbu
da se brak ozvaniči i potraži blagoslov za maloletne supružnike. Kao
razlog može se uzeti i specifično seksualno vaspitanje kroz razgovore
udatih žena sa devojčicama, kada im one opisuju brak u lepom svetlu,
pripremajući ih time još od dvanaeste godine za brak. Ne retko se izbor
zeta ili snaje vrši i prema ekonomskom stanju porodice. Veruje se i da
ako se devojka ranije uda i razvede, ima više šansi da se ponovo uda od
“usedelica”. Međutim, jedno “narodno shvatanje” nastajanja ranih brakova
smatra da je ta pojava novijeg porekla i da je u vezi sa ratovima koji
su vođeni na teriroriji Srbije u kojima su mnoge porodice ostale bez
muške radne snage, koju su nadoknađivani hitnim sklapanjem brakova (15).
Jedno drugo slično shvatanje vezano je za oslobođenje posle Drugog
svetskog rata, kada je mnogo dece ostalo bez roditelja i da su ih na
takav način udomljavali (16). Kao razlog pominje se i starost roditelja,
koji ženidbom sina ili dovođenjem zeta u kuću, pokušavaju da osiguraju
svoje mirne staračke dane, nadajući se da će oni o njima brinuti. U Negotinskoj
krajini se kao uzrok pominje i veliki broj porodica “gastarbajtera” na
privremenom radu u inostranstvu, kada su u tim slučajevima deca bez
direktne kontrole roditelja, prepuštena sama sebi. Uzroci su, dakle,
različite prirode i generalno ih možemo svrstati u društveno-ekonomske
(da se dođe do radne snage, miraza, poveća imanje, ali i kao posledice
ratova) i zdravstveno-kulturne (pasivnost ovoga područja, nerazvijenost
saobraćajnih komunikacija, naizak stepen opšte i zdravstvene kulture,
neadekvatno seksualno vaspitanje).
Baveći se problemima strukture porodice i porodičnim odnosima, radom na
terenu u okolini Bora, Nikola Pantelić statističkim pokazateljima
ukazuje na posledice industrijalizacije i urbani-zacije, koje su se
manifestovale na opšte raslojavanje porodice u ovome kraju što se
odrazilo na strukturu i unutašnje odnose u porodici, kao i na pojavu
nekih specifičnih porodičnih odnosa kao što su domazetstvo i
snahočestvo. Za ovaj kraj izdvaja kao karakteristične dve vrste
porodica: uže ili nuklearne i proširene porodice, koje odlikuje
vertikalna linija po srodstvu i starosti njenih članova. Ove višegeneracijske
porodice često među svojim članovima imaju i maloletne supružnike, ali
se sa razvojem industrije i gradova veliki broj seljaka zapošljava i
seli u obližnje gradove, što je uticalo na raslojavanje tradicionalnog
oblika porodice i formiranje sve većeg broja nuklearnih porodica. Između
ostalog, N. Pantelić tom prilikom ukazuje i na raširenu pojavu
maloletničkih brakova; mada se njima ne bavi direktno u svojim radovima,
ipak ih smatra socijalno-zdravstvenim problemom, koji se mora rešiti.
Rešenje ovoga problema, pre svega, vidi u unapređivanju obrazovne
strukture i opšte kulture ovdašnjeg stanovništva. Ukazujući na duboke
korene ovih problema, N. Pantelić ne publikuje ni jedan rad sa
konkretnom problematikom maloletničkih brakova, već ih samo spominje u
okviru svojih radova o strukturi porodice i porodičnim odnosima. Na
katedri za etnologiju- antropologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu do
2000. godine nije postojala ni jedna doktorska disertacija, magistarski
ni diplomski rad, koji se direktno bavio ovom problematikom. Tako
maloletnički brakovi, usled nedostataka nekih konkretnijih naučnih sistematizacija,
svakako bude znatiželju. |
|
|
|
|
|
II
Terenski radovi u selima Slatina i Zlot obavljeni su u više navrata,
decembra 1998. i januara 1999. godine. Priprema za rad na terenu
obuhvatala je prethodni uvid u osnovnu literaturu koja je bila dostupna
(koja je razmatrana u prethodnom delu rada), uvid u rukopise Zavičajnog
odeljenja Narodne biblioteke Bor (Letopis borske parohije i Crkve,
Hronike sela), razgovore sa odabranim ekspertima (prof. Nikolom
Pavkovićem, svešte-nikom zlotskim, administratorima–matičarima mesnih
kancelarija u pomenutim selima). Osnovna namera i eventualni cilj rada
bio je potvrda hipoteze o administrativnom, dokumentovanom i zvaničnom
postojanju maloletničkih brakova u arhivama mesnih kancelarija, kao i
moguće upućivanje na konkretne kontakte sa mladencima koji su stupili u
preranu bračnu zajednicu.
Pregledane su i obrađene najstarije knjige venčanih koje su bile
dostupne i koje su ostale sačuvane u mesnim kancelarijama: Knjige
venčanih od 1837. do 1935. godine iz mesne kancelarije u Zlotu, Registar
stanovništva, (priprema J. P. Ivkića) od 1. XI 1926. godine iz mesne
kancelarije u Slatini, Knjige venčanih od 1882. do 1936. godine iz mesne
kancelarije u Slatini. Zvanična zakonska odredba, Zakon o monopolu iz
1882. godine, za rubriku br. 3. (u kojoj se upisuju godina, mesec, dan i
mesto rođenja) u knjigama za upisivanje venčanih glasi: “Nikako se ne
sme upisivati samo od prilike koliko je kome godina” uglavnom je
poštovana ali je naravno bilo i izuzetaka. S obzirom na to da je prag
punoletstva tada bio 17. godina života, beleženi su brakovi neveste ili
ženika koji sklopljeni pre navršene sedamnaeste godine. U selu Zlot u
knjigama venčanih od 1904. do 1914. godine zabeleženo je: 10 brakova u
kojima su neveste imale po 15 godina, 9 brakova u kojima su neveste
imale 16 godina, mladoženje su uglavnom navršili 17. godinu života. U
vreme Prvog svetskog i Balkanskih ratova broj sklopljenih brakova,
uopšteno gledajući, bio je vrlo mali. Od 1920. do 1930. godine
frekventnost maloletničkih brakova bila je znatno uvećana. U tom periodu
zaključeno je 55 brakova u kojima su neveste imale po 16 godina, 26
brakova u kojima su neveste imale 15 godina i 4 braka sa nevestama od
14 godina, dok je samo u dva slučja zabeleženo da je mladoženja imao 16
godina. U Slatini je situacija bilo nešto drugačija, s obzirom na to da
je slatinska crkva pokrivala manji broj sela i da je imala manji broj
žitelja u odnosu na selo Zlot, kao i to da je 1912. godine odvojena
borska parohija, maloletničkih brakova bilo je manje u ovome selu. Od
1882. do 1902. u Slatini je sklopljeno: 28 brakova u kojima su neveste
imale 16 godina, 5 brakova u kojima su neveste imale po 15 godina i 2
braka s nevestama koje su navršile 14. godinu života. Od 1920. do 1930.
godine sa nevestama od po 16 godina sklopljeno je 45 brakova, sa
nevestama od 15 godina sklopljeno je 20 brakova i sa nevestama od po 14
godina sklopljena su 2 braka. Interesantno je napomenuti da je, na
primer, 1926. godine od ukupnog broja sklopljenih brakova – 30,
maloletničkih brakova bilo 11, u selu Slatina. Za vreme Drugog svetskog
rata sklopljen je vrlo mali broj brakova uopšte. Tek posle završetka
rata broj brakova se povećava, ali se mora imati u vidu i to da se broj
stanovnika naglo povećavao pedesetih godina XX veka.
Pedesetih godina dvadesetoga veka, Osnovnim zakonom o braku, došlo je
do određenih promena u pravnom i administrativnom pogledu, starosna
granica prilikom sklapanja braka, odnosno punoletstvo od 18 godina,
dozvoljavalo je stupanje u bračnu zajednicu. Registracija za stupanje u
brak, u slučaju ranih brakova od tada postaje moguća jedino na osnovu
lekarskog uverenja. Za ovaj posleratni period karakteristična je i
sekularizacija naroda od crkve i smanjenje broja venčanja u crkvi ali se
zato povećavao broj “građanskih” brakova. Pored ovih navedenih činjenica
treba napomenuti da je broj maloletničkih brakova svakako bio veći jer
su u stvarnosti stvari bivale drugačije. Naime, bili su jako rašireni
divlji brakovi, dobegavanja mlade, i u takvim slučajevima registracija
mladenaca obavljala se kasnije, kada mladenci postanu punoletni. S
obzirom na to da su prvobračni mladenci bili maloletne osobe i nisu
mogli registrovati bračnu zajednicu i sklopiti zakonski brak,
nastojali su da ga na druge načine ozvaniče pred seoskim javnim
mnenjem. Svadbom, na primer, koja je predstavljala narodno prihvaćen čin
venčanja, sa puno ritualnih i simboličkih radnji za sreću novog bračnog
para, obavljala se tek posle nekoliko godina kada mladenci postanu
punoletni. Formalnost venčanja u mesnim kancelarijama, u drugom slučaju,
nije predstavljala problem a omogućavala je socijalnu i zdravstvenu
zaštitu supružnika i njihove dece. Ali, možda bi trebalo postaviti
pitanje: da li se smanjenjem broja venčanih parova u crkvi i obavezom
sklapanja građanskog braka smanjio ili povećao broj ranih brakova?
Posledice ranih brakova možemo sagledati sa više strana. Emotivna
nezrelost i slabo izražena uzajamna naklonost mladenaca u ranim
brakovima rezultirala je velikim brojem razvoda. Ako su u tom smislu u
pitanju divlji brakovi, možemo proceniti da bi to mogao biti i u
izvesnom smislu “probni brak”, ali bismo u tom slučaju potvrdili
pojedina mišljenja da je ovdašnji brak liberalno shvaćen i da je na ovom
podneblju moguća laka i česta promena partnera. Nestabilnost bračne
zajednice s formalno-pravne strane svakako možemo propratiti, ali moramo
imati na umu da je u stvarnosti znatno veći broj divljih brakova koji se
jednostavno sklapaju bez zvanične registracije u mesnim kancelarijama.
Kao česti razlozi za raskidanje bračne zajednice navode se neispunjene
obaveze u mirazu, ukazivanje bolje prilike za brak ili čak nagovor
roditelja. Kao posledicu možemo uzeti i jako raširenu pojavu prerane
trudnoće koja se neretko rešava tajno i tragično abortusima uz pomoć
nadrilekara. Ukoliko dođe do porođaja dete se rađa nedovoljno
razvijeno i podleže raznim oboljenjima. Tako možemo doći i do problema
vaspitanja te dece, koje može biti paradoksalno, s obzirom na to da se
ne bi znalo ko koga u toj situaciji vaspitava i kome je roditeljsko
vaspitanje potrebnije. |
|
|
|
|
|
III
Prilikom svakog pokušaja dolaženja do informacija o postojanju
maloletničkih brakova na terenu, bilo neformalnim razgovorom bilo
traženjem zvaničnih informacija i ličnog svedočanstva radnika mesnih
kancelarija u ovim selima, skoro da je nemoguće doći do konkretnih
podataka. Oni su uglavnom šturi, neprecizni ili su poverljive prirode,
tako da, u svakom slučaju, pored nekoliko zahteva za sklapanje ranih
brakova godišnje, nisu dovoljni i ohrabrujući za dublje i konkretnije
istraživanje. Po njihovim rečima, i danas nije retka pojava da se
devojčica uda pre završene osnovne škole. Čak se mogla čuti i narodna
izreka: “da je devojka spremna za udaju čim pesnica može da joj stane u
čarapu”. Mogli bismo zaključiti da ovakav oblik ranih barakova još uvek
postoji u manjoj meri - bio bi to znatno manji procenat u odnosu na broj
normalno sklopljenih brakova, ali svakako zabrinjavajući s obzirom na
to koliko se malo pažnje poklanja trdicionalnim seoskim zajednicama i
njihovim problemima. Da ne bismo komentarisali eventualnu kolektivnu
svest, sisteme vrednosti, “preterane seksualne slobode” i
zabrinjavajući porast nasilja u seoskim i građanskim porodicama,
dovedimo do kraja razmatranje ove tematike. Sadašnje stanje, dakle, ne
bi bilo zadovoljavajuće jer još uvek možemo pratiti postojanje takvih
brakova i, što bi moglo biti pogubnije, stiče se utisak da se još uvek
svesno izbegava razgovor o tome, kao i uvek do sada, nedovoljno se
poklanja pažnja ovom problemu. Setimo se samo da su se šezdesetih
godina XX veka organizovala opštinska savetovanja o problemima
maloletničkih brakova u ovom delu Srbije. Bila su to savetovanja u
organizaciji Sreskog odbora Socijalističkog saveza koja su svu krivicu,
po njihovoj poznatoj ideološkoj inerciji, svalili na: običaje “koji su
izrasli iz materijalnih uslova”, na tradiciju, patrijarhalnu porodicu.
Kažnjavanje u to doba često je bilo surovo u tim slučajevima, pa su
neretko zatvarani roditelji dece koja stupe u prerani brak, a kada i
ženik navrši punoletstvo odleži zatvorsku kaznu. Možemo se slobodno
zapitati u kojoj meri se uistinu, konkretnim stručnim akcijama -
strateškim i metodičnim multidisciplinarnim pristupima, pokušalo
rešavanje ovog socijalno-zdravstvenog problema. Ne možemo krivicu
pripisati uzrocima nastajanja, već je trba tražiti u sistemu održavanja
te vrste socijalne patologije u kojoj smo većim delom u poslednjih samo
oko šezdesetak godina prisutni kao “svesno” građansko društvo. Upravo
graćansko drušvo potencira terminologiju koja se zasniva na nekakvom
javnom moralu: prihvatanja odgovornosti, paternalizam, itd. Ukoliko smo
svesni da postoji problem, a već godinama on egziztira kao “problem”,
odgovornost je dakle na nama. Prosvetiteljski modeli u svim mogućim
reformističkim oblicima i centralizovano vođenje kulturne politike nisu
dosegli do naše najbliže okoline u meri koja se očekivala a već pred
sobom imamo jedan oblik emotivne i fizičke “skarifikacije” maloletnika.
Konvencija o pravima deteta u članu 14. beleži: “1. Strane ugovornice će
poštovati pravo deteta na slobodu mišljenja, savesti i veroispovesti. 2.
Strane ugovornice će poštovati prava i obaveze roditelja i, u određenim
slučajevima zakonskih staratelja, radi usmeravanja deteta na
ostvarivanje njegovog prava na način koji je u skladu sa razvojnim
sposobnostima deteta. 3. Sloboda izražavanja, veroispovesti ili uverenja
može biti predmet samo takvih ograničenja koja su određena zakonom i
potrebna da zaštite javnu sigurnost, poredak, zdravlje, ili moral i
osnovna prava i slobode drugih” (17). Uzroke svakako možemo potražiti u
društveno-ekonomskim i kulturno-istorijskim kontekstima, posledice su
zdravstvene, društveno-patološke i moralne prirode a rešenje problema
verovatno leži u nama, ovde i sada. |
|
|
|
|
|
Napomene
- Ovo se pre svega odnosi na istraživače etnografe: Savatija Grbića,
Jovana Đokića, Vladimira Karića, doktora medicine Stevana Mačaja,
etnologa Tihomira Đorđevića i putopisce barona Herdera i Feliksa
Kanica.
- Koje je materijalno podržao Etnografski institut. Kostić, Cvetko:
Bor i okolina – sociološka ispitivanja, Beograd 1962
- Rezultati tog projekta objavljeni su u dvotomnoj monografiji Bor
i okolina, Bor 1975 i GEM 38, Beograd 1975
- Ovaj projekat bio je u organizaciji Filozofskog fakulteta i
Etnografskog muzeja iz Beograda. Ivan Kovačević, “Naučno istraživački
projekt Etnološka istraživanja rudarstva u Timočkom regiona tokom
1988”, Razvitak br. 6, Zaječar 1989
- Pantelić, Nikola: “Novi rezultati istraživanja strukture porodice
u istočnoj Srbiji”, Etnološki pregled br.11, Beograd 1973
- Pantelić, Nikola: “Iz društvenog i porodičnog života”, GEM 38,
Beograd 1975; Pantelić, Nikola: “Snahočestvo u Srbiji”, GEM 36,
Beograd 1973; Pantelić, Nikola: “Istraživanje porodice i porodičnih
odnosa u severoistočnoj Srbiji”, Radaovi 9. savetovanja etnologa
Jugoslavije, Zenica 1970
- “Brakovi maloletnika”, Razvitak br. 2, 1956, str. 6-11; Dragić,
Milorad: “Rani brakovi u istočnoj Srbiji”, Razvitak br. 2, 1977;
Milenović, Gradislav: “Brakovi maloletnika”, Razvitak br. 2, 1965;
Stefanović, Dragomir: “Motivi sklapanja maloletničkih brakova”,
Razvitak br. 6, 1983.
- Letopis borske parohije i Crkve, 1825–1968. godine, Zavičajno
odeljenje Narodne biblioteke Bor
- Letopis Borske Parohije i Crkve, jedan je od vrednijih pisanih
izvora, koji je ostao sačuvan u fotokopiji (koja se čuva na Zavičanom
odeljenju Narodne biblioteke Bor; originalni rukopis je izgubljen),
nije kritički obrađen i stoga nužno predstavlja izvor drugog reda,
prelomljen je kroz prizmu viđenja lokalnih sveštenika. On nam, ipak,
može pružiti opise bogate detaljima iz društvenog života i razvoja
naselja od 1925. do 1968. godine.
- Dr Petar Vlahović, “Neke etnološke odrednice Vlaha severoistočne
Srbije”, Zbornik radova Muzeja rudarstva i metalurgije knjiga 1, Bor,
1980, str. 103; Vlahović, Petar: “Etnička simbioza stanovništva u
severoistočnoj Srbiji”, Razvitak br. 4–5, Zaječar 1967, str. 85-89;
Draškić, Miroslav: “Naselja, poreklo stanovništva i etnički procesi u
opštini Bor”, GEM 38, Beograd 1975
- Dr Stevan Mačaj, “Običaji Rumuna”, Razvitak br. 2, Zaječar 1966,
str. 62, videti i kod Tihomira Đorđevića, Kroz naše Rumune-putopisne
beleške, Beograd 1906, str. 65.
- Videti opširnije tekst: Dragan Stojmenović, “Selo Bor”, Beležnica
br. 8, Narodna biblioteka Bor, Bor 2003, str 41-49.
- “Momaštvo i devojaštvo” (u:) Grbić, Savatije: “Srpski narodni
običaji Sreza Boljevačkog”, SEZ 14, Beograd 1909
- Isto.
- D. Milorad: “Rani brakovi u istočnoj Srbiji”, Razvitak br. 2,
Zaječar 1977. godina, str. 23.
- Isto str. 24.
- Konvencija o pravima deteta, priredila Nevena Vučković-Šahović,
Beograd 1999.
|
|
|
|
|
|
Reference
- “Brakovi maloletnika”, Razvitak, br. 2, Zaječar 1965, str. 6-11
- Vlahović, Petar: “Etnička simbioza stanovništva u severoistočnoj
Srbiji”, Razvitak, br. 4–5, Zaječar 1967, str. 85–89.
- Vlahović, Petar: “Etnogeneza neslovenskih balkanskih naroda po
radovima Tihomira Đorđevića”, Razvitak br. 1, Zaječar 1969
- Vlahović, Petar: “Neke etnološke odrednice Vlaha severoistočne
Srbije”, Zbornik radova Muzeja rudarstva i metalurgije br.1, Bor 1980
- Grbić, Savatije: “Srpski narodni običaji Sreza Boljevačkog”, SEZ
14, Beograd 1909
- Draškić, Miroslav: “Naselja, poreklo stanovništva i etnički
procesi u opštini Bor”, GEM 38, Beograd 1975
- Dragić, Milorad: “Rani brakovi u istočnoj Srbiji”, Razvitak br. 2,
Zaječar 1977
- Đokić, Jovan: Kroz naselja s. i. Srbije, Banata i susednih
krajeva-istorijska etnografska opažanja, Beograd 1934.
- Đorđević, Tihomir: Kroz naše Rumune – putopisne beleške, Srpski
književni glasnik XVI, Beograd, 1906
- Karić, Vladimir: Srbija – opis zemlje, naroda i države, Beograd
1897
- Konvencija o pravima deteta, priredila Nevena Vučković-Šahović,
Beograd 1999.
- Kostić, Cvetko: Bor i okolina, Savremena škola, Beograd 1962
- Mačaj, Stevan: “Običaji Rumuna”, Razvitak br. 6, Zaječar 1966,
str. 21–24.
- Milenović, Gradislav: “Brakovi maloletnika”, Razvitak br. 2,
Zaječar 1965
- Pantelić, Nikola: “Istraživanje porodice i porodičnih odnosa u
severoistočnoj Srbiji”, Radaovi 9. savetovanja etnologa Jugoslavije,
Zenica 1970
- Pantelić, Nikola: “Iz društvenog i porodičnog života”, GEM 38,
Beograd 1975
- Pantelić, Nikola: “Novi rezultati istraživanja strukture porodice
u istočnoj Srbiji”, Etnološki pregled br.11, Beograd 1973
- Pantelić, Nikola: “Snahočestvo u Srbiji”, GEM 36, Beograd 1973
- Petrović, Dragoljub: “Važniji momenti iz istorije nastanka Vlaha u
severoistočnoj Srbiji”, Razvitak br. 2, Zaječar 1968, 44–49.
- Stefanović, Dragomir: “Motivi sklapanja maloletničkih brakova”,
Razvitak br. 6, Zaječar 1983
- Feliks, Kanic: Srbija knj.2, Beograd 1985
|
|
|
|
|
|
Arhivska građa i dokumentacija
- Knjige venčanih od 1837. do 1935. godine, Mesna kancelarija u
Zlotu
- Knjige venčanih od 1882. do 1936. godine, Mesna kancelarija u
Slatini
- Registar stanovništva, priprema J. P. Ivkića od 1. XI 1926.
Godine, Mesna kancelarija u Slatini
- Letopis borske parohije i Crkve, 1825–1968. godine, Zavičajno
odeljenje Narodne biblioteke Bor
|
|
|
|
|
|
Adresa autora:
Dragan Stojmenović
Biblioteka Bor, 19210 Bor
e-mail: adamkrug@ptt.yu |
|
|
|
|
|
Rad primljen: 02.11.2003.
Rad prihvaćen: 19.02.2004.
Elektronska verzija objavljena: 14.05.2004. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
Infotrend
Crea(c)tive Design |
|
|
|
Revised:
20 May 2009
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|