|
Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar
Godina 2003 Volumen 28 Broj
3-4 |
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
UDK 616.253 |
|
ISSN 0350-2899, 28(2003) 3-4 p.
87-90 |
|
|
PreglediEtika zdravstvenih radnika danas
The medical workers' ethics at the present time
Srećko Nikolić
Zdravstveni centar Zaječar |
|
|
|
|
|
Ključne reči: etika, etički kodeks,
etičke norme, Hipokrat
Key words: ethics, moral code, moral principles, Hipocrates |
|
|
|
|
|
Mnogo šta se promenilo i svakoga dana se menja u našem društvu. Menja se
društveni sistem, uvodi se tržišna privreda, a sa njom i suštinski
odnosi u društvu. Kidaju se veze između kolektivne i individualne
svesti. Značaj institucija koje su omogućavale timski rad i integraciju
znanja, opada. Menja se organizacija zdravstva i položaj zdravstvenih
radnika. Novi društveni odnosi zahtevaju određene moralne odgovornosti i
savest zdravstvenih radnika. U vreme hiperspecijalizacije može se
zapostaviti ličnost pacijenta. Aparati potiskuju lekara. Sve češće se
gledaju doneti rezultati, a malo se zna o pacijentu. Internet omogućava
pacijentu široku informisanost o njegovim problemima. To povećava
obavezu lekara da se stalno usavršava i bude informisan o svim novinama
u medicini. U svim tim uslovima rada mi nemamo dovoljno sopstvenog
iskustva, upućeni smo na tuđa. Kompetentnost i odgovornost onoga ko nam
prenosi tuđa iskustva, poseban su problem.
Uspešnost zdravstvenog radnika zavisi od stručnog i etičkog ponašanja.
Za ovu profesiju osnovni uslovi za rad su znanje i savest. Savest bez
znanja je nekorisna. Znanje bez savesti je nemoral i opasnost. Zato su i
najbolje organizacije one koje sve učesnike čine zainteresovanim za
uspešno lečenje. Tako se eliminiše sujeta, da se ne leči ono što se ne
zna, već šalje onome ko zna |
|
|
|
|
|
Etika u zdravstvu kroz vreme
Etičnost lekarskog rada regulisana je etičkim normativima, koji su
proistekli iz Hipokratove zakletve. Ona je do danas ostala osnovni
etički normativ za sve zdravstvene radnike: lekare, stomatologe,
farmaceute i sve ostale zdravstvene radnike. U vreme Hipokrata postojali
su jedinstveni stručnjaci za lečenje i pripremanje lekova / lekaro-apotekari
/. Podela na medicinu i farmaciju je tek od 1240. godine Salernskim
ediktom / Salernska medicinska škola / Lekarska tajna je ozakonjena tek
1810. godine u Francuskoj. Medicinska etika kroz vreme dobila je
obeležje epohe i društvenih odnosa, ali je uvek zadržavala specifičnost
lekarskog poziva, sadržane u originalnoj Hipokratovoj zakletvi.
Hipokrat je rođen na Kosu 450. godine pre nove ere. Sa pravom se smatra
ocem medicine, jer je postavio osnove moderne medicine oslobađajući je
od religije, nametanjem kulta čoveka i uvođenjem naučnog principa
posmatranja čoveka i prirode. Naučni princip - sistem zapažanja i
tumačenja. Hipokrat je u Zakletvu uneo osnovne deontološke principe koji
su u to vreme važili u Grčkoj. Suština tih zahteva je da lekari treba da
poseduju:
- znanje,
- etičko ponašanje,
- da nisu lakomi za novac,
- da budu povučeni,
- krotki i dostojanstveni,
- da stiču životne mudrosti,
- da razumno govore,
- da se čuvaju mana,
- da se čuvaju praznoverica i
- da znaju koga je nužno lečiti besplatno.
|
|
|
Hipokratova zakletva
"Kunem se Apolonom, lekarom Asklepijem, Higijom i Penekejom i svim
bogovima i božicama, zvaću ih za svedoke da ću se po svojim silama i
svojom savešću držati ove zakletve i ove obaveze. Stoga ću učitelja
svoga umenja poštovati kao svoje roditelje, davaću mu što mu u životu
bude potrebno. Njegovu ću decu smatrati svojom braćom, a ako budu želeli
učiti ovu umetnost, učiću ih bez ugovora i bez plate. Učiću i đake koji
se budu ugovorom obavezali i ovom zakletvom, ali nikoga drugoga. Svoje
propise odrediću po svojim silama i znanju na korist bolesnika i štitiću
ga od svega što bi mu moglo škoditi ili naneti nepravdu. Nikome neću
makar me za to i molio, dati smrtonosni otrov, niti ću mu za njega dati
savet. Isto tako neću dati ženi sredstvo za pometnuće poroda. Čisto ću i
pobožno živeti i izvršavati svoju umetnost. U koju god kuću stupim,
radiću na korist bolesnika, kloneći se nehotičnog oštećenja, a osobito
zavođenja žena i muškaraca, robova i slobodnih. Što u svom poslu budem
saznao ili video, ukoliko se ne bude smelo javno znati, prećutaću i
zadržati kao tajnu. Budem li održao ovu zakletvu i ne budem li je
prekršio, nek mi bude srećan život i uspešna umetnost, nek steknem slavu
i ugled kod ljudi do u daleka vremena: prekršim li ovu zakletvu i
zakunem li se krivo, nek me zadesi protivno.
Originalna Hipokratova zakletva sadrži sledeće najvažnije principe:
- zaklinjanje da će se pridržavati ove zakletve,
- poštovanje i zahvalnost svojim učiteljima,
- prihvatanje obaveze plaćanja školarine,
- obaveze da svoj život podredi u korist bolesniku,
- odbijanje davanja abortivnih sredstava ženama,
- obaveza na čist i pobožan život,
- odbija da se bavi onim za šta nije osposobljen,
- ravnopravnost bolesnika bez obzira na pol i klasu,
- čuvanje kao tajne sve što se vidi i dozna pri lečenju bolesnika,
- prihvata nagradu za uspešno ispunjenje ove zakletve i kazne ako
postupi suprotno.
|
|
|
Ženevska formulacija Hipokratove zakletve
Zdravstveni radnici najčešće se sreću sa Ženevskom formulacijom
Hipokratove zakletve. U njoj su naglašene obaveze koje, prema iskustvima
iz prethodna dva svetska rata, nisu poštovana. Te obaveze se odnose na:
- obavezu da se pruži stručna pomoć bez obzira na verska
opredeljenja, nacionalnu pripadnost, rasnu i klasnu pripadnost i
politička uverenja;
- obavezu da se stručno znanje ne sme koristiti suprotno zakonima
humanosti;
- Ženevsku deklaraciju / prerađena Hipokratova zakletva / usvojilo
je Svetsko udruženje lekara u Ženevi 1948. godine. Tekst te
formulacije Hipokratove zakletve glasi:
"U času kada stupam među članove lekarske profesije, svečano obećavam
da ću svoj život staviti u službu humanosti. Prema svojim učiteljima
sačuvaću dužnu zahvalnost i poštovanje. Svoj poziv ću obavljati
savesno i dostojanstveno. Najvažnija briga će mi biti zdravlje mog
bolesnika. Poštovaću tajnu onoga ko mi se poveri. Održavaću svim
svojim silama čiste i plemenite tradicije lekarskog zvanja. Moje
kolege biće mi braća. U vršenju dužnost prema bolesniku neće na mene
uticati nikakvi obziri: vera, nacionalnost, politička ili klasna
pripadnost, apsolutno ću poštovati ljudski život od samog početka. Ni
pod pretnjom neću dopustiti da se iskoriste moja medicinska znanja
suprotno zakonima humanosti. Ovo obećavam svečano, slobodno,
pozivajući se na svoju čast."
|
|
|
Internacionalni kodeks medicinske etike
Na trećoj generalnoj skupštini Svetskog medicinskog društva u Londonu
1949. godine usvojen je Internacionalni kodeks medicinske etike, koji
propisuje odnos lekara prema radu i ljudima:
- Lekaru se poverava zdravlje čoveka.
- Lekar ima humanu i socijalnu misiju.
- Lekar je obavezan da poštuje moralne zakone profesije.
- Ne sme da se rukovodi motivima ličnog korišćenja.
- Zabranjeno je reklamiranje.
- Očuvanje profesionalne nezavisnosti.
- Za svoj rad može primiti samo profesionalnu nagradu.
- Ništa se ne sme raditi što bi štetilo bolesniku.
- Nova otkrića i postupci se mogu primenjivati samo ako su javno
priznati.
- Lekar prihvata ono što je lično utvrdio.
- Obaveza da se bolesnik uputi lekaru koji je osposobljen za dati
posao.
- Obaveza ukazivanja hitne pomoći uvek i na svakom mestu.
- Mora se ophoditi prema svojim kolegama onako kako želi da se oni
ophode prema njemu.
- Lekar ne sme odvraćati bolesnika od svog kolege i mora sa puno
pažnje izbegavati sve ono što može naškoditi moralno i materijalno
njegovim kolegama.
- Lekar se mora pridržavati propisa uključenih u Ženevsku, tj.
prerađenu Hipokratovu zakletvu.
|
|
|
Helsinška deklaracija
Na zasedanju Svetskog udruženja lekara 1964. godine u Helnsikiju
usvojen je etički dokument koji je poznat kao Helsinška deklaracija.
Ponovljene su obaveze iz Ženevske deklaracije / 1948 g. / i Međunarodnog
kodeksa medicinske etike / London 1949.g. /. U Poslanici lekarima u
kliničkim istraživanjima date su preporuke kao rukovodstvo svakom lekaru
koji se bavi kliničkim ispitivanjima.
Svaki postupak ili savet koji bi mogao da oslabi fizičku ili psihičku
otpornost ljudskog bića, sme da se primeni samo ako je u njegovom
interesu.
Jasno se razdvajaju istraživanja kojima je osnovna svrha u terapijskoj
pomoći pacijentu od istaživanja kojima je osnovni cilj ispitivanja
naučan i koja nemaju terapijski značaj za osobe na kojima se izvode.
Kliničko istraživanje mora da se zasniva na naučno utvrđenim
činjenicama.
Kliničko istraživanje smeju da izvode samo naučno kvalifikovana lica,
medicinski stručnjaci.
Rizik kliničkog ispitivanja mora biti srazmeran sa ciljem koji se želi
postići. Za terapijska klinička ispitivanja lekar treba da dobije
saglasnost pacijenta.
Dopuna Helsinške deklaracije - preporuka za medicinske radnike koji se
bave biomedicinskim istraživanjem vezanim za ljudske subjekte -
prihvaćena je i revidirana od strane XXIX zasedanja Svetskog
zdravstvenog udruženja u Tokiju 1975. godine. Polazi se od činjenice da
je misija zdravstvenog radnika da čuva zdravlje ljudi. Svrha
biomedicinskih istraživanja mora biti takva da poboljša dijagnostičke,
terapijske i profilaktičke procedure i razumevanje etiologije i
patogeneze bolesti. U medicinskoj praksi mnoge terapijske i
dijagnostičke ili profilaktičke procedure nose sa sobom rizik, pa je
nužno da se o tome vodi računa, a pacijent bude obavešten. |
|
|
|
|
|
Kodeks etike zdravstvenih radnika Jugoslavije
Kodeks etike zdravstvenih radnika Federativne Republike Jugoslavije
donet je 1964. godine. Preuzete su sve obaveze iz Ženevske formulacije
Hipokratove zakletve i kasnije usvojenih etičkih načela / London,
Helsinki i Tokio /. Uzete su u obzir promene u organizaciji zdravstvene
službe, položaj zdravstvenih radnika i norme socijalističkog humanizma.
Osnovna načela etike u ovom kodeksu su:
- Bezuslovno poštovanje čovečijeg života od samog njegovog začeća.
- Očuvanje zdravlja čoveka kao osnovnog ljudskog prava.
- Zdravstveni radnik posvećen je unapređenju i čuvanju zdravlja,
lečenju obolelih i produženju ljudskog veka.
- Svima pruža podjednako stručnu pomoć, bez obzira na rasu, pol,
narodnost, versko ubeđenje, politička uverenja, društveni i ekonomski
položaj i svoj lični odnos prema čoveku i njegovoj porodici.
- Obaveza da se pruži uvek hitna pomoć
- Svoj posao uvek vrši savesno, požrtvovano i humano.
- Opasnost po njegovo zdravlje ne sme da spreči zdravstvenog radnika
u izvršavanju dužnosti.
- Ni rečju ni delom neće povrediti ljudsko dostojanstvo pacijenta.
- Neće pred nestručnom javnošću objavljivati rezultate nedovoljno
proverenih svojih istraživanja.
- Isticanje svoga rada i svoje ličnosti nije u skladu sa pozivom
zdravstvenog radnika.
- Stalo stručno usavršavanje i prenošenje stečenog znanja na svoje
saradnike.
- Poštovanje znanja, dostojanstva i stručnosti svakog zdravstvenog
radnika, bez obzira na kom je radnom mestu.
- Saopštavanje dijagnoze i prognoze, pogotovu ako su nepovoljne,
čini samo ovlašćeni lekar, uz uvažavanje svih mogućih posledica po
pacijenta.
- Čuvanje profesionalne tajne.
- Osuda eutanazije kao lažnog humanizma.
- Provera naučnih metoda i ispitivanja na čoveku su mogu vršiti samo
ako je ispitanik svestan značaja i mogućih posledica i ako na to
slobodno pristaje.
- Pobačaj je biološko-medicinski i socijalno štetan.
- Svakome ukazuje potrebnu pomoć nezavisno od nagrade za izvršeni
rad.
|
|
|
Osnovne etičke norme zdravstvenih radnika
U svim pomenutim etičkim normativima u prvi plan se ističu osnovne
etičke norme:
- HUMANIZAM: Heroizam, rizik po sopstveno zdravlje, potčinjavanje
sopstvene savesti.
- SKROMNOST: Znanje i veština prikazivati pred sebi ravnima.
"Konzilijum je mesto za nadmetanje u znanju i rezonovanju".
- ODNOSI: "Stariji pomaže mlađem, mlađi poštuje starijeg".
- UREDNOST: Spoljašnji izgled i privatni život da ne umanjuju
dostojanstvo.
- TAJNA: "Poverena uhu, zatečena očima, naslućena umom". Sve u vezi
sa bolesnikom, od imena do dijagnoze je tajna.
- JAVNA SLUŽBA: Zdravstveni radnik je javni radnik, jer odmerava
bolovanja, procenjuje radnu sposobnost, daje predlog za invalidske
komisije, učestvuje u trošenju zajedničkih dobara.
- NAGRADA: "Od korisnih umenja ni jedno ne pruža takvu pomoć kao
lečenje. Ono pomaže onda kada nikakvo bogatstvo ni moć ne mogu više
koristiti. Steći slavu i ugled kod ljudi do u daleka vremena. Uspomena
na dobro delo je vrednija od materijalne dobiti".
Ovo su govorili obdareni mudrošću. Ima li veće nagrade?
Osnovna načela etike zdravstvenih radnika zapisana su u: Hipokratovoj
zakletvi, Ženevskoj formulaciji Hipokratove zakletve, Internacionalnom
kodeksu medicinske etike i Kodeksu zdravstvenih radnika Federativne
Republike Jugoslavije. Koliko mogu da se poštuju ta načela s obzirom na
sve promene u našem društvu? U vezi sa tim mnoga su pitanja:
- Kako su promene u našem društvu uticale i utiču na poštovanje
osnovnih načela medicinske etike?
- Koliko su drastični prekidi u kontinuitetu uticali na identitet?
- Da li su medicinska istraživanja dobro definisana i uvek pod
kontrolom zdravstvenih radnika?
- Koliki je tu uticaj proizvođača i da li su oni obuhvaćeni
zakletvom zdravstvenih radnika?
- Svrsishodnost nekih dijagnostičkih postupaka s obzirom na
agresivnost i mogućnost štetnih posledica, od unošenja infekcije do
zračenja / endoskopske metode, vaskulografije, biopsije i druge slične
procedure /?
- Sigurnost primene bioloških preparata, s obzirom da svi nismo u
mogućnosti da koristimo najsigurnije metode testiranja na
kontaminiranost?
- Odgovornost lekara pri prognoziranju, naročito kod bolesnika kog
kojih su rađene napred pomenute intervencije?
- U svakodnevnom radu lekari obavljaju raznovrsne ekspertize: ocena
radne sposobnosti, bolovanje, invalidnost, telesna oštećenja,
nadoknada po raznim osiguranjima, sudska veštačenja i dr.
Kako uskladiti te poslove i plaćanje, legalno i ilegalno:
- Da li treba lečiti "uobraženog bolesnika" i kada će privatni lekar
biti siguran da ga leči "što mu plaća ili što treba"?
- Kakav odnos treba da ima lekar prema dijagnostičkim nalazima i
saznanjima koja donosi sam pacijent, što je sve češći slučaj?
- Mnoga su još pitanja na koja nema odgovora u medicinskim
kodeksima. Da li su dovoljne samo osnovne etičke norme?
Imajući sve navedeno u vidu, nameće se potreba izrade novog kodeksa
zdravstvenih radnika Jugoslavije, u kojem treba dati odgovore na
postavljena i druga pitanja. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Literatura
- Ženevska deklaracija Svetskog udruženja lekara / prerađena
Hipokratova zakletva / iz l948. godine.
- Internacionalni kodeks medicinske etike iz 1949. godine, usvojen
na Trećoj generalnoj skupštini Svetskog medicinskog društva u Londonu.
- Helsinška deklaracija, usvojena 1964. godine u Helsinkiju na
zasedanju Svetskog udruženja lekara.
- Dopuna Helsinške deklaracije, prihvaćena i revidirana od strane
Dvadeset devetog zasedanja Svetskog zdravstvenog udruženja u Tokiju
1975. godine.
- Kodeks etike zdravstvenih radnika Socijalističke Federativne
Republike Jugoslavije, Savez lekarskih društava Jugoslavije 1964.
godine, u Beogradu.
- Marić Jovan, Medicinska etika, X dopunjeno izdanje, Centar za
izdavačku delatnost Ferijalnog saveza Srbije, Beograd, 2000.
- Milovanović Dimitrije, Medicinska etika, IV izdanje i dopunjeno
izdanje, Naučna knjiga, Beograd, 1982. godina.
- Stupar Dragan, Parajcić Dušanka, Osnovi etike u stručnom
farmaceutskom radu kroz vekove, Arh. farm. 3 / 419-427 /, 2002.
|
|
|
|
|
|
Adresa autora:
Srećko Nikolić
Jadarska 13, 19000 Zaječar |
|
|
|
|
|
Rad primljen: 29. VIII 2003.
Rad prihvaćen: 5. XI 2003. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
Infotrend
Crea(c)tive Design |
|
|
|
Revised:
20 May 2009
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|