|
Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar
Godina 2004 Volumen 29 Broj
2 |
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
UDK 616-051:615-051]:174”12/19” |
ISSN 0350-2899, 29(2004) 2 p.118-126 |
|
|
Istorija medicine i zdravstvene kultureProfesionalni odnos
farmaceuta i lekara od 13. do 20. veka: Etički i stručni aspekt
Dušanka Parojčić, Dragan Stupar, Mirjana Stupar
Farmaceutski fakultet u Beogradu |
|
|
|
|
|
Sažetak: Salernskim ediktom donetim 1240. god. formalno su
razdvojene farmacija i medicina, ali su apotekari i lekari još dugo vekova
ostali u specifičnom međusobnom odnosu, koji ćemo prikazati sa etičkog i
stručnog aspekta. Zabrana udruživanja i podeljena stručnost osnova su svih
zakonskih i etičkih normativa, koje su uglavnom pisali lekari udruženi u
gradske lekarske savete (Collegio Medicum). Međutim, mnogo posle odvajanja
medicine od farmacije, lekari su i dalje izrađivali i izdavali pacijentima
lekove nakon samog pregleda. Mali broj lekara čije su usluge bile skupe i
nedostupne većini ljudi, uslovio je pojavu da apotekari pored izrade
lekova u apotekama često daju savete bolesnima, a ne retko propisuju i
terapiju. Ovo je naročito bilo za vreme velikih epidemija kolere i kuge,
kada su mnogi ugledni građani, među njima i lekari, bežali iz gradova u
želji da spasu sopstveni život. Sve do 16. veka odnos rivaliteta i
konkurencije bio je dominantan, o čemu svedoče sačuvani tekstovi
međusobnih optužbi. Tek je svest da dobro izrađen lek govori o stručnosti
apotekara, a određuje i uspeh lečenja pa samim tim i uspeh lekara,
promenila odnos između ova dva Eskulapova sledbenika, koji se danas bazira
na poverenju i uzajamnom poštovanju.
Ključne reči: istorija, etika, profesionalni odnos, farmaceuti,
lekari |
|
|
|
|
|
|
|
|
UVOD
Prvi počeci farmacije kao samostalne profesije javljaju se u gradovima
Mediterana u kojima se osećao uticaj Salernske medicinske škole, najpoznatije
škole srednjeg veka za obrazovanje lekara i apotekara. Na osnovu
medicisnkih odredbi Rogera II (I) iz 1140. god. i pod uticajem arapskog
uređenja, sicilijanski kralj i Sveti Rimski Car Fridrih II Hohenstaufen (II)
je doneo svoje Konstitucije, odnosno odredbe, kojima je uredio celokupnu
zdravstvenu službu u državi. Konstitucije (III) Fridriha II -
“Constitutiones Regum regni utriusque Siciliae“, donete u periodu između
1231 – 1240. god, izvršile su velike promene u zakonodavstvu Srednjeg veka
upošte, a obuhvatale su i deo koji se odnosi na sanitetsko zakonodavstvo o
razdvajanju medicine od farmacije (teze 44, 45, 46 i 47). Ovaj deo
Fridrihovih konstitucija, poznat pod nazivom Sicilijanski edikt (IV),
kojim su formalno odvojene profesije lečenja i pripremanja lekova,
sastavio je nastavnički kolegijum Salernske medicinske škole (V), te su u
literaturi poznate pod nazivom Salernski edikt. Uvođenjem ovih odredbi
1240. god. zajedničko stablo medicine i farmacije razdvojilo se u dve
zasebne grane, koje će se dalje razvijati i granati samostalno. Istorijski
gledano, apotekarstvo po prvi put dobija svoj zakonski oblik, a apotekar u
javnom životu zauzima mesto sa tačno određenim funkcijama i delokrugom
rada. Iako se primenjivao samo u Fridrihovom Kraljevstvu dveju Sicilije, a
ne i u germanskim delovima Svetog Rimskog Carstva, Salernski edikt je
uspostavio model koji je farmacija sledila širom Evrope, sa izuzetkom
Britanskih ostrva, što je omogućilo i uvođenje pojedinih medicinskih
statuta u susedne gradove južne Francuske i severne Italije. (1,2,3) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slika 1:
Faksimil latinskog izdanja Salernskog
edikta iz prve polovine 14. veka, koje se čuva u Codex-u Par. u
Nacionalnoj biblioteci u Parizu. Prikazani su medicinski naslovi 46 i 47. |
|
|
|
|
|
|
|
|
MEĐUSOBNI ODNOS SPECIARIUS – MEDICUS
U PERIODU NAKON RAZDVAJANJA FARMACIJE OD MEDICINE
U vreme Fridrihovih konstitucija, a i mnogo posle odvajanja medicine od
farmacije, lekovi se nisu izrađivali samo u apoteci. Opšteprihvaćeno je
bilo pravilo da su lekari imali pravo da izrade i izdaju pacijentima one
lekove koji su bili potrebni za vreme samog pregleda i lečenja. Prema
Grmeku, ove takozvane priručne apoteke lekara smatraju se najstarijim
tipom apoteka, iz kojih su se kasnije razvile komunalne apoteke u mnogim
srednjovekovnim gradovima (4). Osim toga, socijalne prilike često su
uticale na kvalitet lečenja, pa su se lekari uglavnom okretali imućnijim
slojevima društva, dok su siromašniji morali da se zadovolje sa ranarima (cirologi)
i berberima (barbieri). Ove prilike bile su još izraženije u seoskim
područjima, gde je bilo relativno malo školovanih lekara i apotekara. Za
vreme velikih epidemija, od kojih su najčešće bile kolera i kuga, lekove
su pripremali ranari, kojima su pacijenti bili prepušteni, kada su mnogi
ugledni građani, među njima i lekari i apotekari, bežali iz gradova u
želji da spasu sopstveni život. U takvim prilikama, kada je bilo teško
pronaći i zaposliti lekara da brine o zdravlju stanovništva, i apotekara da
snabdeva potrebnim lekovima, gradske vlasti bile su prinuđene da prilikom
primanja u službu obavežu gradskog fizikusa i/ili hirurga da ima svoju
dobro snabdevenu priručnu apoteku. Zabrana udruživanja lekara i apotekara
u poslovnom pogledu, a na štetu bolesnog čoveka, jedno je od najstarijih
načela etike zdravstvenih radnika, koje je prvi put spomenuto u statutu
južnofrancuskog grada Arla iz 1170, a zatim je u mnogo temeljnijoj formi
ozakonjeno Salernskim ediktom. Ovo je kasnije bilo opšteprihvaćeno u
statutima ostalih franscuskih gradova Arelata, mediteranskih gradova na
Jadranskoj obali, kao i nemačkim gradovima Rajnske oblasti, gde su se
otvarale prve apoteke. Navešćemo samo jedan primer iz Trogirskog statuta
(VI), gde se kaže da se lekar (medicus) i apotekar (apotecarius seu
speciarius) koji primaju platu od opštine obavezuju “zakletvom za službu”
prilikom stupanja na dužnost da neće nikada sklapati bilo kakve sporazume
(quod medicus comunis non faciat societatem cum speciario) (5).
U kasnom srednjem veku i u periodu renesanse, kao što je rečeno, trgovačke
i svake druge poslovne veze između lekara i farmaceuta bile su zabranjene,
ali u Firenci i nekoliko gradova Italije u 14. veku, apotekar je mogao da
zaposli lekara ili obrnuto ili su obojica mogli biti vlasnici apoteke.
Slike renesansnih apoteka prikazuju lekara koji piše recept ili pregleda
pacijenta, dok apotekar za svojom recepturom priprema lek. (5,6)
Vrlo rano su se u srednjovekovnim gradovima formirala strukovna udruženja
ili esnafi, obično zajedno za sve one koji su se bavili lečenjem i izradom
lekova, jer ih je bilo malo. Tako su “kirurgički ceh” sačinjavali lekari (physici,
medici, doctori), apotekari (apothecarii, speciarii) ranari (cirologi) i
brijači (barbieri). U Firenci su apotekari bili okupljeni u esnaf zajedno
sa lekarima, dok su u Parizu, Dižonu i Avinjonu bili okupljeni u
zajedničko udruženje apotekari i trgovci začinima. Međutim, u Veroni je
još 1221. god. postojao esnaf sastavljen isključivo od onih koji su
izrađivali lekove, profesije koja će se kasnije nazvati apotekarstvom.
(5,7) S obzirom na to da su se ti poslovi smatrali unosnim zanimanjem, ova
su udruženja formirana na osnovu posebnih statuta gradova. Njihovi članovi
su bili tadašnji najobrazovaniji stručnjaci, koji su uživali veliki ugled
u gradu i zajednici. Često se ističe primer da je član udruženja lekara i
apotekara u Firenci “Tribo dei Medici e degli Speciali” bio i Dante
Alighieri (5). Apotekarska udruženja su kontrolisala da li se poštuje
apotekarski monopol, postavljala jedinstvene cene, utvrđivala broj budućih
učenika, nadgledala njihovo školovanje, ali su dozvole za bavljenje
farmaceutskim poslom davali gradski lekarski prezidijumi ili saveti koji
su se nazivali “Collegio medicum”. U pojedinim gradovima Evrope apotekari
i njihova udruženja uspevaju da dobiju status Kolegijuma (Collegio Speciarii
ili Collegio Apothecarii) odnosno Apotekarskog saveta, kao u Valensiji
(1441), Barseloni (1445), Rimu (1602), Londonu (1617) i Nirnbergu (1632).
Međutim, ovi kolegijumi dugo nisu bili u ravnopravnom položaju sa
“Collegio medicum”, naročito u Francuskoj i Engleskoj, gde su od početka
postojali veliki antagonizmi. Kada je 1532. god. Champier (VII) nazvao
apotekare nepismenima, prevarantima, neznalicama, prodavcima roga za
sveću, otpočeo je pravi rat rečima između ova dva Hipokratova sledbenika.
Prema Cowenu, u osnovi ovog sukoba nalazilo se pored ekonomskog interesa i
fundamentalno shvatanje odnosa između profesija. Lekari ne samo da su od
apotekara očekivali da ne prelaze okvire svoje struke, često ih optužujući
da se bave medicinom i da rade lekaru iza leđa, već su očekivali da
priznaju superioran autoritet lekara u svim medicinskim pitanjima.
Apotekari su odbijali ideju podređenosti lekarima i počeli su da se trude
da stvore sopstveni prestiž i profesionalni status. Duga borba pariskih
apotekara sa tada moćnim Medicinskim fakultetom za priznavanje nekih novih
biljnih droga i prihvatanje ijatrohemije obeležila je ceo 16. i 17. vek.
Trebalo je da prođe više od sto godina posle zvanične zabrane antimona
1566. god. od strane pariskog Parlamenta, da bi 1666. god. usledilo
odobrenje da se vino antimona sme izrađivati u apotekama. Osim toga,
Medicinski fakultet u Parizu morao je da prizna vrednost Cinchonae cortex,
koju je dekan Guy Patin (VIII) nazvao “nevažnim otkrićem”. Iako je bio
najglasniji kritičar apotekara, koje bi u svakoj prilici nazivao “lošim i
prljavim kuvarima lekara”, imao je dosta vrlo uglednih protivnika koji su
cenili kolege po struci, shvatajući da su na istom zadatku lečenja i
očuvanja zdravlja pacijenata. Kraljev lekar Renaudot (IX) imao je potpuno
drugačije mišljenje koje je ostalo zabeleženo u epigramskim stihovima:
“Ponekad se zaista oslanjamo na apotekara
Da bismo povratili zdravlje pacijentu
Mi sposobni lekari.
Ali Patin istrajava u puštanju krvi,
U korišćenju lista sene i u korišćenju šprica
Da bi svog pacijenta oterao u grob
Sve u ime milosrđa.” (8) |
|
|
|
|
|
|
|
|
ISTORIJSKI ASPEKT MEĐUSOBNOG ODNOSA FARMACEUTA
I LEKARA SA ETIČKOG I STRUČNOG STANOVIŠTA U EVROPI
TOKOM KASNOG SREDNJEG VEKA
Odvajanje farmacije od medicine nije značilo da je farmaceut nezavisan
i ravnopravan. On je ostao podređen lekaru po zakonu i po razdvajanju
profesionalnih normativa. Najstariji primeri apotekarskih zakletvi,
pronađeni u statutima srednjovekovnih gradova iz perioda razdvajanja
farmacije od medicine, govore o podređenom položaju apotekara. Često
korišćen izraz za apotekara - “lekareva desna ruka” (Dextera Medici manus),
koji se prvi put pojavljuje u dodatku Nirnberške farmakopeje (X) upravo u
smislu zajedničke brige za očuvanje zdravlja bolesnika, kasnije je preuzet
u sasvim drugom značenju i koristio se sve do 19. veka da opiše podređen
položaj apotekara u odnosu na lekare (8,9).
Mali broj lekara čije su usluge bile skupe i nedostupne većini ljudi,
uslovio je da apotekari pored izrade lekova u apotekama često daju savete
bolesnima, a ne retko i propisuju terapiju. Rivalitet između “Collegio
medicum” i Apotekarskog društva u Londonu prisutan tokom 17. veka
kulminirao je slučajem apotekara William Rose-a 1701. god., kada su lekari
bezuspešno pokušali da spreče apotekare da se bave medicinom. Ovo je
jedinstven slučaj u istoriji farmacije da je u 18. veku, kada su dve
profesije bile i zakonski i etički odavno razdvojene, apotekarima
potvrđeno pravo bavljenja lečenjem, za šta oni nisu bili školovani.
Kraljevski lekarski prezidijum iz Londona izveo je apotekara William
Rose-a pred sud pod optužbom da je postavljao dijagnoze, propisivao
terapiju i bavio se medicinom na drugi način. Slučaj je oboren, jer se
smatralo da je to uobičajeno u to doba i da je u javnom interesu zaštite
zdravlja da se apotekari u nekim situacijama bave i onim za šta nisu bili
obučeni. Jedan istoričar medicine iz 18. veka, Andreas Ottomar Goelicke
(1671-1744), kajao se zbog lekarevog prepuštanja dela svoje struke
apotekarima, a ovo je objašnjavao nedostatkom veštine za manuelni rad i
lekarevim prezirom prema apotekarskoj veštini. (10,11)
U Americi je sve do kraja 19. veka postojala apoteka kao “doktorska
radnja”, a lekari su bili primorani da preuzmu ulogu apotekara zato što je
ovih bilo malo, a ekonomski uslovi i veliki broj stanovnika su diktirali
okolnosti u kojima je sve više ulazilo u tradiciju da lekar izrađuje
lekove koje propiše pacijentima. (12) Nije slučajnost što je prvo
udruženje lekara u Americi iz Nju Džersija za svoj moto uzelo moto Časnog
Apotekarskog društva Londona (XI), koje je glasilo: O meni se u celom
svetu govori kao o onome ko donosi pomoć (Opiferque per orbem dicit)
(10,12). Izjava predsednika Medicinskog društva Nju Džersija: “Mi, lekari,
priznajemo apotekare kao potpuno sebi ravne i poštovanja dostojne
stručnjake, koji se bave značajnim poslom”, koja potiče iz 1869. god.,
usamljen je primer etičkog odnosa koji će biti uspostavljen mnogo godina
kasnije u gotovo svim kodeksima etike kako lekara tako i farmaceuta (13).
Prema Etičkom kodeksu Američkog farmaceutskog društva iz 1852. god., koji
je obavezivao apotekare i drogiste u Americi skoro pola veka, u čl. 4.
kaže se da je bavljenje farmacijom potpuno drugačije od bavljenja
medicinom, te se osuđuje vođenje poslova obeju profesija od strane jedne
osobe, zato što bi to moglo dovesti do materijalnih iskušenja, koja vrlo
često nisu u skladu sa moralnim i savesnim profesionalnim obavljanjem
posla. Etički kodeks Farmaceutskog društva Nju Džersija (XII), donet 1872.
god., sadržao je kao etički neopravdano obavljanje lekarske prakse od
strane farmaceuta, kao i sklapanje tajnih dogovora između farmaceuta i
lekara (10, 14, 15, 16).
Uprkos ovim primerima dobre volje, godinama ukorenjeni sukobi menjali su
se promenljivom brzinom, jer su obe profesije, svesne svojih sopstvenih
prerogativa, bile odlučne u zaštiti sopstvene teritorije, često
zaboravljajući činjenicu da bi pacijent i briga o pacijentu trebalo da
budu na prvom mestu. Pokušaj donošenja zajedničkih etičkih načela za
lekare i farmaceute bio je krajnje neuobičajen u Evropi pa i u Americi.
Jedan od retkih zabeleženih u istoriji farmacije i medicine su etička
pravila koja je 1900. god. donelo Farmaceutsko društvo Merilenda uz
konsultacije sa Medicinsko-hiruškim fakultetom. Ona su se odnosila i na
lekare i na farmaceute, a kroz ova načela može se sagledati pravno-etički
aspekt profesionalnog odnosa u zdravstvu početkom prošlog veka. Iako su
pisana jednostavnim, arhaičnim stilom u imperativu, i pre bi se mogla
nazvati “zabranama” nego pravilima, njihov sadržaj ukazuje na činjenicu da
su ih sastavljali praktičari, apotekari za recepturom. Ovde ih donosimo u
celini u slobodnom prevodu sa engleskog jezika.
- Farmaceuti će odbiti da propisuju lekove pacijentima u apotekama, izuzev
u hitnim slučajevima, dok će lekari moći da nose i izdaju lekove
pacijentima samo za hitne slučajeve.
- Farmaceutima je zabranjeno da zamenjuju jednu stvar drugom. (misli se na
lek ili komponentu u složenom lekovitom preparatu)
- Lekari će regulisati svoje cene, a farmaceuti svoje.
- Farmaceuti neće dopunjavati (prepravljati) recepte kada im lekar naloži
da to ne rade.
- Farmaceuti moraju kontaktirati lekara pre nego što izdaju lek na recept,
ako sumnjaju da postoji greška.
- Farmaceuti neće otkrivati sadržaj recepta pacijentima. (17)
Mnogo detaljniji i sveobuhvatniji po pitanju odnosa farmaceuta i lekara
bio je pravi etički kodeks Farmaceutskog društva Merilenda. Ovaj kodeks,
koji je početkom 20. veka sastavio američki farmaceut Henry P. Hynson,
“bio je vodeći princip za članove ove asocijacije i sve farmaceute u
državi koji žele da obavljaju dužnosti ove profesije na visokom nivou.”
Hinsonov Etički Kodeks
Što se tiče odnosa farmaceuta prema kolegama
U ovom odnosu on treba da se ponaša prema njima onako kako bi voleo da se
oni ponašaju prema njemu. Ne treba da pravi primedbe ili da opominje na
način koji će nepovoljno da se odrazi na članove ove profesije, bilo
uopšteno ili pojedinačno. Ne treba ni da radi ono što bi na bilo koji
način naudilo ugledu drugih farmaceuta, bilo u očima lekara ili laika.
Ne treba da na nedopušten način nabavi ili koristi privatne formulacije
preparata koje pripadaju nekom drugom, niti treba da pravi imitacije ili
koristi preparate koji pripadaju nekom drugom kolegi, kao ni etikete i
poseban vid oglašavanja.
Ne treba da popunjava naloge ili recepte do kojih slučajno dođe. Kutije sa
receptima koje na sebi sadrže kopije recepata i oznake drugih farmaceuta,
dozvoljeno mu je da popuni na zahtev, ali mora uvek da zameni oznake
svojim oznakama, pri tom preuzimajući odgovarajuću odgovornost.
Nikada ne treba da traži kopiju recepta od drugog farmaceuta; budući da je
onaj čiji je recept sam ovlašćen na kopiju, upravo je on osoba od koje je
i treba tražiti.
On može da pozajmi robu od drugog farmaceuta, pod uslovom da su taj
postupak odobrile obe strane i da podjednako odgovara obema stranama;
međutim, bolji način je da se plati svota za željenu robu koja odgovara
pravoj ceni i da se dobije pola profita.
Što se tiče odnosa farmaceuta i lekara
On treba izričito da odbije da propiše lek pacijentima, osim u izuzetno
hitnim slučajevima.
On ne sme ni pod kakvim okolnostima da zameni jedan artikal drugim ili da
neki sastojak nadoknadi drugim u lekarevom receptu bez saglasnosti lekara.
Treba da odbije da ponovo popuni recepte ili izda kopije recepata kada to
od njega zahteva lekar.
On ne treba da odlaže kopije recepata van kutije za recepte osim ako mu
tako nije rekao onaj ko je lek propisao, čak i ako pacijent to zatraži. Ne
treba ni da koristi bilo neku reč bilo oznaku tipa "Za spoljašnju
upotrebu", "Otrov", "Oprez", itd, bez dužnog poštovanja prema željama
onoga ko je lek propisao, pod uslovom da bezbednost pacijenta i porodice
nije ugrožena.
Kad god postoji sumnja u tačnost recepta ili uputstva koje je lekar izdao,
on treba, bez razlike, da se posavetuje sa lekarom da bi izbegao moguće
greške ili neprijatnosti; bez takvog saveta ne treba praviti prepravke u
receptu.
Nikada ne treba sa pacijentima da priča o receptima koje je izdao lekar,
niti da im otkriva sastav tih receptom propisanih lekova. |
|
|
|
|
|
|
|
|
ETIČKI ASPEKTI PROFESIONALNOG ODNOSA
U ZDRAVSTVU TOKOM 19. VEKA
Zbog velikog doprinosa razvoju hemijske nauke i botanike početkom 18.
veka, apotekari stiču poštovanje, a lekari im sve više prepuštaju
spravljanje i izdavanje lekova. Ovo je dobrim delom posledica naglog
razvoja i sve zahtevnijeg obrazovanja u obema profesijama. Lekar koji je
držao do svog profesionalnog ugleda, sve više je postajao voljan da se
oslanja na svog kolegu iz apoteke. Poštovanje koje su farmaceuti stekli,
bilo je vredno pažnje, a krajem 19. veka ogledalo se i kroz njihovo sve
veće uključivanje u pripremu farmakopeja. Dok su prve zvanične farmakopeje
i apotekarske priručnike sastavljali uglavnom lekari, situacija se menja
kod izrade mnogih poznatih evropskih farmakopeja, kao što su Španska farmakopeja
iz 1794. god. (Pharmacopoeia Hispana), Pruska farmakopeja iz 1799. god. (Pharmacopoeia
Borussica) i farmakopeja SAD iz 1877. god. (United States Pharmacopeia).
Kroz uspostavljanje harmonije stiče se svest o etički ispravnom profesionalnom
odnosu, što se uočava već u prvim farmaceutskim kodeksima, u kojima je
centralna tema odnos lekar-farmaceut (6, 17, 18).
Kodeks etike Američkog Farmaceutskog društva iz 1852. god. (XIII) je skoro
u celosti posvećen međusobnom odnosu farmaceuta (apotekara i drogista) i
lekara, pri čemu se pravi razlika između onoga što bismo danas nazvali
farmaceutom u apoteci i farmacuetom u veledrogeriji. Kodeks, koji je bio
na snazi skoro pola veka, na vrlo specifičan način je objasnio etičnost
odnosa između ove dve profesije kroz njihov simbiotski odnos. Preciznije,
u članu 5. o ovome se kaže sledeće: “Važan uticaj koji veliki broj lekara
vrši na apotekarsku delatnost tako što su svoje obaveze i dohotke poverili
apotekaru, razlog je iz kojeg apotekari treba da traže njihovo korisno
mišljenje i održavaju sa njima prijateljske odnose, nastojeći da s velikom
ozbiljnošću obezbede pacijentima čiste i dobro spravljene lekove.” (19)
Možda najbolji primer harmoničnog odnosa nalazimo u popularnom priručniku
za lekare koji je još 1880. god. napisao dr. D.W. Cathell, a koji je u
SAD-u doživeo veliki broj izdanja. U poglavlju naslovljenom: “Zapazi kako
je dobro i kako je prijatno za braću da žive zajedno u jedinstvu” Cathell
savetuje mladog lekara da farmaceuta ima za saveznika: “Dužnost ti je da
budeš pravičan i prijateljski nastrojen prema svakom dostojnom farmaceutu.
Obojici su nam ljudsko telo i ublažavanje patnji izabrani predmeti
životnog rada i stoga imamo slične odgovornosti, i svakom od nas je
potrebna pomoć onog drugog. Zahvaljujući ovakvom odnosu i uzajamnoj
zavisnosti između farmacije i medicine, farmaceuti su tvoji prirodni
saveznici i trebalo bi da uživaju tvoje poštovanje. Sličan sa sličnim, u
bilo čemu u životu, a naročito u profesijama kakve su naše, trebalo bi da
postanu dobri prijatelji. Verovatno će se svi lekari složiti da se ni u
jednoj profesiji ne može naći više ugledne gospode nego među farmaceutima.
Ovo, kao i naši zajednički interesi, trebalo bi da nas navodi na saradnju
u našim velikim, čvrsto povezanim oblastima dužnosti prema bolesnicima i
onima koji pate.” (20)
Početkom 19. veka, engleski lekar Thomas Persival (1740-1804) napisao je
prvo delo iz medicinske etike objavljeno 1803. god. u Londonu pod naslovom:
“Persival's medical Ethics”. Ovo delo je postalo vodeći tekst 19. veka o
etici u zdravstvenoj profesiji, sa nekoliko ponovljenih izdanja 1827. i
1849. godine. Persival je razlikovao tri tematska područja etike:
- dužnosti lekara prema pacijentima i obrnuto;
- dužnosti lekara međusobno i prema ostalim članovima zdravstvene
profesije;
- dužnosti lekara prema javnosti i obaveze javnosti prema lekarskoj
profesiji. (21)
U posebnom poglavlju obrađen je odnos lekara prema apotekarima, sa
jasno istaknutim značajem uzajamnosti obe profesije. Autor je vrlo
eksplicitno naglasio da “postoji posebno bliska veza između lekara i
apotekara, iz čega proizilaze različite obaveze. Na znanju, veštini i
tačnosti apotekara počiva, u velikom stepenu, uspeh, reputacija, ugled i
značaj lekara. S druge strane korist za apotekara ogleda se u tome što će
on biti dublje zainteresovan za uspeh izvršenih kurativnih planova i
njegovi čast i ugled biće neposredno uključeni u čistoću i izvrsnost
izrađenih lekova”. Persival je posebno isticao ulogu apotekara u
zdravstvenoj zaštiti, jer je očigledno toliko cenio apotekare da je
lekarima preporučivao da pre terapije porazgovaraju sa apotekarima i da
čuju njihovo mišljenje o bolesti, mogućim lekovima i njihovom dejstvu. On
je još tada ukazivao na značaj savetodavne uloge farmaceuta u apoteci,
koji svojim ponašanjem može efikasno da pomogne lekarsku terapiju. Pisao
je: “Apotekar je u svako doba lako i ljubazno sredstvo komunikacije”, što
se pokazalo tačnim (22). Jedno istraživanje Američkog Društva za socijalnu
higijenu sprovedeno sto dvadeset godina posle objavljivanja Persivalove
etike, pokazalo je da je većina od 2700 ispitanih muškaraca izjavila da bi
se za pomoć i savet obratilo lokalnom farmaceutu pre nego što bi otišlo
lekaru (23). Nije iznenađujuće što je Persival pozitivno ocenio kurativnu
ulogu apotekara: “Apotekar je lekar siromašnih u svim slučajevima, a
bogatih kada nevolja ili opasnost nije veoma velika.” Naime, jedan od
vanvremenskih etičkih principa da zdravstveni radnik nikada ne sme da
odustane od pružanja pomoći pacijentu, sve dok ovaj ne ozdravi, često je
bio zanemarivan u praksi. Sve do 18. veka bilo je više pravilo nego
izuzetak da su lekari u vreme velikih epidemija ili kriza svoje pacijente
ostavljali na cedilu, a žrtve su bile pre svega siromasi koji nisu mogli
da pobegnu. O ovome je još 166. god. pisao slavni rimski lekaro-apotekar
Galen, priznavši da je i sam pobegao iz Rima za vreme epidemije kuge kako
bi se spasao od zaraze. Iako su mnogi etički normativi propagirali jednako
lečenje za sve, postojanje specijalnih farmakopeja za siromašne (Pharmacopoea
pauperum) dokaz je nejednakog pružanja zdravstvene zaštite, na koju je
Persival slikovito ukazivao kroz “apotekara u funkciji lekara siromašnih”
(22).
Korene etike u odnosu farmaceut – lekar treba tražiti i u njihovoj
povezanosti u smislu profesionalne diskrecije po pitanju propusta i
grešaka. Budući da lekari povremeno prave greške u načinu izražavanja
prilikom propisivanja leka, koje mogu ili ne mogu da izazovu loše
posledice po pacijenta ako mu se takav lek pripremi i izda ili da naškode
reputaciji onoga ko je lek propisao, smatra se da je moralna dužnost
apotekara da u takvim slučajevima, ako je moguće, greške isprave bez
znanja pacijenata, kako bi zaštitili lekara. Apotekari su, na sličan
način, skloni pravljenju grešaka prilikom pripremanja lekova: prvo zbog
nečitkog rukopisa lekara, drugo, zbog mnoštva sinonima koji se upotrebljavaju
i njihovih nepravilnih skraćenica, treće, zbog zbrke koja čak i u najbolje
regulisanim javnim apotekama može ponekad da nastane zbog velikog pritiska
i odgovornosti, i četvrto, zbog nedovoljnog znanja ili nesposobnosti
jednog ili više tehničara u apoteci ili samog vlasnika. Lekari bi, kada
otkriju grešku apotekara, takođe trebalo da se osete obaveznim da ga
zaštite, osim ako se ne radi o kažnjivom propustu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
SAVREMENI ETIČKI KODEKSI KOJI DEFINIŠU
MEĐUSOBNI ODNOS FARMACEUT-LEKAR
Pod pojmom kodeks etike, ili etički kodeks, podrazumeva se pisani dokument
kojim se jasno preciziraju etička načela i obaveze zdravstvenih radnika.
Etički kodeks kao normativ u zdravstvenoj struci javlja se relativno
kasno, odnosno mnogo posle pojave etičkih zakletvi i načela, kako za
lekare tako i za farmaceute. Analiza sadržaja svih sada važećih etičkih
kodeksa u ovom radu nije moguća, te ćemo obraditi samo one kodekse koji su
obavezujući za lekare i farmaceute na teritoriji Srbije i Crne Gore. U
Ženevskoj reviziji Hipokratove zakletve (1948,1968,1983,1994) nije
eksplicitno naglašen odnos lekar- farmaceut, ali se lekari obavezuju da
svim silama održavaju čast i plemenite tradicije lekarskog poziva, te da
kolege tretiraju kao braću i sestre. Slično stoji i u Međunarodnom kodeksu
medicinske etike (1949, 1968, 1983, 1994) – “Lekar će se ponašati prema
svojim kolegama onako kako on želi da se oni ponašaju prema njemu.“ Pomalo
prevaziđeni, ali još uvek zvanično važeći, Kodeks etike zdravstvenih
radnika SFRJ daje takođe uopštenu preporuku da se saradnja svih
zdravstvenih radnika, a u interesu dobrobiti za pacijenta, mora bazirati
na poštovanju stručnosti i znanja svih zdravstvenih radnika. (24) Ni mnogi
farmaceutski kodeksi nisu ništa detaljniji u ovom pogledu. Međunarodni
etički kodeks za farmaceute (1960, 1997) koji je obavezujući i za
stručnjake u našoj zemlji, odnedavno ponovo uključene u Međunarodnu
Farmaceutsku Asocijaciju (FIP), sadrži čak celo poglavlje naslovljeno:
“Odnos farmaceuta prema pripadnicima zdravstvene profesije”. Međutim, i
ovde su uopšteno naglašeni etički aspekti profesionalne saradnje kroz
međusobno poštovanje i poverenje. (25,26,27,28) |
|
|
|
|
|
|
|
|
PROFESIONALNI ODNOS FARMACEUTA I LEKARA U 20.
VEKU I NOVA ULOGA FARMACEUTA U SAVREMENOJ ZDRAVSTVENOJ PRAKSI
Šezdesete godine prošlog veka svedok su daljih promena u profesionalnom
odnosu između farmaceuta i lekara koje su bile odraz napretka u medicini i
farmaciji, uslovljene pre svega razvojem materia medicae, uvođenjem novih
i moćnih grupa lekova iz farmaceutske industrije, kao i promena u obrazovanju
i rađanju novih sistema zdravstvene zaštite, te sve većem uključivanju
vlade u zdravstvenu zaštitu (29). Prelazak sa dvogodišnjeg i trogodišnjeg
na četvorogodišnji i petogodišnji sistem studija kvantitativno i
kvalitativno menjaju obuku zdravstvenih radnika, što u slučaju farmaceuta
daleko prevazilazi spravljanje i izdavanje lekova iz ranijeg perioda. Tako
su “stari apotekari na uglu” postali farmaceuti u javnim apotekama koji
sebe vide kao konsultante i savetodavce o upotrebi lekova. Sve veći
procenat farmaceuta odlazi u bolničke apoteke, gde postaju uključeni u
pripremanje lekova i nadgledanje njihove distribucije i upotrebe u bolnici.
Osim toga, oni zajedno sa lekarima učestvuju u razvijanju bolničkog
registra lekova i kreiranju modela propisivanja terapije za
hospitalizovane i nehospitalizovane bolesnike.
Uz sva ta nova dostignuća, farmaceut je stekao i nove profesionalne i
moralne odgovornosti koje ga mogu dovesti u sukob sa lekarom. Savetovanje
pacijenata, zaštita od neželjenih efekata, praćenje dejstva lekova,
izbegavanje ispunjavanja nepotpunih recepata, preispitivanje izbora leka
ili doziranja, kontrolisanje pacijenata koji zloupotrebljavaju lekove,
ocenjivanje efikasnosti tek uvedenih lekova u terapiju i učestvovanje u
istraživanju, primeri su novih dužnosti koje prirodno stvaraju potencijal
za neslaganje i konflikt. Neracionalna terapija koja se obično dovodi u
vezu sa lekarskom strukom, predstavlja jedan od najmučnijih izazova koji
pogađaju farmaceutsku profesiju danas. Ukoliko otkriju ono što po
njihovom stručnom mišljenju predstavlja neznalački ili nepromišljen izbor
lekovitog oblika ili doziranja leka, farmaceuti su suočeni sa dilemom da
li da ćutke ispune recept onako kako je napisan ili da intervenišu kod
lekara. Pokušaj razjašnjenja recepta preko telefona predstavlja često
izvor konflikata u profesionalnoj komunikaciji. Još izazovnija je funkcija
preispitivanja ispravnosti terapeutskih odluka lekara putem formalnog
procesa ispitivanja iskorišćenosti lekova. Nalazi ovakvih ispitivanja
često nalažu farmaceutu da se direktno suprotstave lekaru, kada najbolji
interes prema pacijentu zahteva takvu intervenciju (16).
Iako se priznaje da “lekari nose konačnu odgovornost za terapiju koju
propisuju”, farmaceuti u novoj ulozi imaju ovlašćenja da iniciraju i
modifikuju tu terapiju. Osnovna potreba obezbeđivanja najboljeg puta za
brigu o pacijentu predstavlja temelj gde se stručni i etički aspekti ove
dve srodne profesije sudaraju i podudaraju. Možda bi na početku novog
milenijuma ovo podsećanje na neke primere iz osam vekova duge istorije
konflikata između profesija moglo da posluži kao upozorenje da se pitanje
etike i moralnosti u zdravstvu ne sme ostavljati po strani kada su
uključena pitanja prestiža, uzurpacije ili netolerancije. |
|
|
|
|
|
|
|
|
ZAKLJUČAK
Od perioda razdvajanja medicine od farmacije u XIII veku pa do početka XX
veka postojali su rivalitet i konkurencija između lekara i apotekara. Profesionalan
odnos koji se bazirao na ekonomskim interesima, prestižu i održavanju
hijerarhije, može se oslikati kroz međusobne optužbe za nekompetentnost,
zamenu lekova, razblaživanje i netačnu izradu. Ovakva situacija uticala je
na pojavu prvih etičkih normativa koje su u formi kodeksa donosili
fakulteti i udruženja farmaceuta i lekara. Sa novim otkrićima i
tehnološko-naučnim razvojem farmacije i medicine kodeksi dobijaju
nacionalni karakter, a velika svetska udruženja donose i međunarodne
etičke kodekse kao smernice u profesionalnom radu i međusobnoj regulaciji
odnosa zdravstvenih radnika. Svest da dobro izrađen lek govori o
stručnosti apotekara isto toliko koliko određuje uspeh lečenja pa samim
tim i uspeh lekara, promenila je odnos između ova dva Eskulapova
sledbenika, koji se danas bazira na poverenju i uzajamnom poštovanju.
Uključivanjem vlada i država u organizaciju zdravstvene zaštite stvaraju
se novi sistemi zdravstvene zaštite u kojima su strogo definisane uloge
svih članova zdravstvenog tima. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slika 2: Slikoviti prikaz zajedničkog rada
lekara i apotekara u periodu kasnog srednjeg veka. Iako su profesije bile
formalno razdvojene još u prvoj polovini 13. veka, ova dva "Eskulapova
sledbenika" često su radila kao tim, odnosno
lekar je nakon pregleda
bolesnika usmeno saopštavao apotekaru koji lek da izradi. Svoju
proskripciju počinjao je sa “recipe”, što znači uzmi, da bi zatim nabrojao
sastav i galenski oblik leka. Tako je prema ovoj skraćenici Rp. cela
proskripcija nazvana recept. |
Slika 3: Slikoviti prikaz zajedničke brige
lekara i apotekara oko pacijenta: lekar nad bolesničkom posteljom
postavlja dijagnozu na osnovu boje, mirisa i sedimentacije urina, dok
apotekar u oficini sa apotekarskim priborom izrađuje lek. Ilustracija u
drvorezu preuzeta je iz 7. knjige inkunabule (Westminster, 1495. god.)
enciklopedije “De proprietatibus rerum” engleskog monaha Bartolomaeus
Anglicus-a. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Zahvalnica: Autori se zahvaljuju mr. sc.
Milici Mirić na pomoći oko pripreme rada. |
|
|
|
|
|
|
|
|
IZVORI I LITERATURA
- Hein HW, Sappert K. Zur Datierung der Medizinalordnung Friedrichs II.
Zur Geschichte der Pharmazie 1955; (2): 9-11.
- Parojčić D. Farmaceutska deontologija u Srbiji i Kraljevini Jugoslaviji
od 1839. do 1941. godine. [Magistarska teza]. Beograd: Farmaceutski
fakultet Univerziteta u Beogradu; 2000. p. 4-6.
- Hein HW, Sappert K. Die Medizinalordnung Friedrichs II. Eine
pharmaziehistorische Studie. Veröffentlichungen der Internationalen
Gesellschaft für Geschichte der Pharmazie N. F. Bd. 12. Eutin: ISHP; 1957.
p. 22-43.
- Grmek MD. Ljekarništvo u srednjovekovnim dalmatinskim gradovima. Acta
Pharmaceutica Jugoslavica 1954; IV: 196-214.
- Tartalja H. 600 Godina zagrebačkog ljekarništva. Zagreb: Farmaceutsko
društvo Hrvatske, Institut za povijest farmacije; 1955. p. 30-46.
- Sonnedecker G. Kremers and Urdang's History of Pharmacy. 4th ed.
Philadelphia: Lippincott; 1976. P. 56-121.
- Cowen D, Helfand W. Pharmacy: An Illustrated History. New York: Abrams;
1990. p. 53-4.
- Schmitz R. Zum Verhälthnis von Medizin und Pharmazie. Deutscher
Apotheker Zeitung 1979; 119:1584-8.
- Leidig G. Deontologia Pharmaceutica. Zur Standesethik des Apothekers
aus historischer Sicht. Stuttgart: Deutscher Apotheker Verlag; 1997. p.193-7.
- Cowen D. Pharmacists and physicians, An Uneasy Relationship. Pharm
Hist. 1992; 34(1): 3-16.
- Cook HJ. The Rose case reconsidered: Physicians, Apothecaries and the
Law in Augustan England. Journal of the History of Medicine and Allied
Sciences 1990; 45 (4): 527-55.
- Cowen D. The foundations of Pharmacy in the United States. Clio medica
1976; 111(3): 161-70.
- Cowen D. New Jersey Pharmaceutical Association 1870-1970. Trenton NJ:
New Jersey Pharmaceutical Association; 1970. p. 4.
- LaWall CH. Four thousand years of pharmacy. Philadelphia: Lippincott;
1927: 498-501.
- Cowen D, Helfand W. Pharmacy: An Illustrated History. New York:
Abrams; 1990. p. 186.
- Buerki AR, The Historical Development of an Ethics for American
Pharmacy. Pharmacy in History 1997; 39 (2): 54-72.
- Cowen D. Changing relationship between pharmacists and physicians. Am
J Hosp Pharm 1992; 49: 2715-21.
- Russell JHC. The Interrelationship of Pharmacy and medicine. Am J
Pharm Edu 1946;
10: 286-97.
- Code of Ethics of the American Pharmaceutical Association. Proceedings
of the National Pharmaceutical Convention; 1852 October 6th; Philadelphia,USA.
Philadelphia: Merrihew &Thompson, Printers; 1852. p. 24-6.
- Cathell DW. Book of the physician himself from graduation to old age.
Philadelphia: Davis; 1931. p. 258-61.
- Engelhardt D. Zur Systematik und Geschichte der medizinischen Ethick.
Focus MHL 1988; 5: 245-54.
- Percival T. Medical Ethics: or a code of instituts and precepts,
adapted to the professional conduct of physicians and surgeons [1803].
London: Oxford University Press; 1849. p. 52 - 8.
- Swann J. FDA and the Practice of Pharmacy: Prescription Drug
Regulation Before the Durham-Humphrey Amendment of 1951. Pharmacy in
History 1994; 36 (2): 55-70.
- Marić J. Medicinska etika. 11. izd. Beograd: Megraf; 2001. p.147-200.
- Buerki AR, Vottero DL. Ethical Responsibility in Pharmacy Practice.
2nd ed, Madison, W: AIHP; 2002. p.101-47.
- Stupar D, Parojčić D. Osnovi etike u stručnom farmaceutskom radu kroz
vekove. Arh. farm 2002; 3: 419-27.
- Arnal F. International Code of Ethics for Pharmacists In: Commisision
de l`Exercice de la Pharmacie d`Officine: Rapports. Brussels: Federation
Internationale Pharmaceutique, 1958: 157-68.
- Zbornik radova - X kongres Farmaceuta Jugoslavije, knj. I, Novi Sad:
1988:191-2.
- Lowenthal W. Ethical dilemmas in pharmacy practice. J Med Hummanities
Bioethics 1998;1:
44 -9.
|
|
|
|
|
|
NAPOMENE
- Lekarska teza sicilijanskog kralja Rodžera II (Roger II Hohenstaufen,
1095-1154), poznata je pod nazivom Assise Rogera II ili Assise Ariano, jer
je objavljena 1140. god. na dan dvora u Arianu. Roger II je 1130. god
ujedinio Siciliju sa južnom Italijom i stvorio tzv. Kraljevinu dveju
Sicilija, kojom je vladao do svoje smrti 1154. godine.
- Friedrich II Hohenstaufen (1194-1250), unuk je Rogera II iz kraljevske
porodice Hohenstaufen. Sa tri godine proglašen za kralja dveju Sicilija,
od 1212. god. do svoje smrti bio je rimski car i nemački kralj. Vladao je
Sicilijom i Napuljem od 1212. do 1250. god., i za to vreme učinio je
veliki pomak u zakonskom uređenju. Uglavnom je živeo na Siciliji. Bio je
veliki neprijatelj papstva pa je bio isključen iz crkve. Vodio je 1229.
god. VI krstaški rat.
- Konstitucija, na latinskom ustav. U literaturi se često ove
konstitucije prevode i kao edikt.
- Edikt (od lat. edictum) što je obznana, ukaz naređenje.
- Salernska medicinska škola “Civitas Hippocratica” osnovana je u malom
italijanskom gradu Salernu, jugo-istočno od Napulja. Radila je u
kontinuitetu skoro hiljadu godina, od osnivanja u IX veku sve dok
Napoleonovim dekretom nije ukinuta 1811. godine.
- Statutam et Reformationes civitatis Tragurii iz 1322. god.
- Symphorien Champier (1472-1539) izdao je 1532. godine u Francuskoj
antiapotekarski pamflet pod nazivom “Myroel des appothequaires et
pharmacopoles”, što u prevodu znači “Ogledalo apotekara i prodavca droga i
začina”
- Guy Patin (1601-1672) bio je tradicionalista i protivnik novih metoda
lečenja i novih lekova. Za Harvejevo otkriće krvotoka izjavio je da je
“paradoksalno, neispravno, nerazumljivo i nepotrebno za medicinu”. On je
bio protivnik ne samo antimona nego i svih lekova koje su izrađivali
apotekari, tako da je upotrebljavao one lekove koji su se mogli nabaviti
od prodavaca droga i začina, kao što su čajevi i purgativi, a primenjivao
je i venesekciju. Iskoristio je šarlatanstvo francuskih sledbenika
Paracelsusa, koji su naročito preterivali u upotrebi antimona, kao povod
da se razračuna i sa naprednim lekarima i sa apotekarima. Svojim
profesorskim autoritetom postigao je da se nekima od njih zabrani
obavljanje prakse. Kada je 1658. god. francuski kralj Luj XIV oboleo od
groznice, koju nisu mogli izlečiti ničim drugim do sa antimonom, Patin je
izgubio borbu, te je Medicinski fakultet ponovo proglasio antimon za lek.
- Théophraste Renaudot (1586-1653) radio je kao kraljev lekar, a ostao je
upamćen po tome što je otvorio prvi kliniku za besplatno lečenje
siromašnih građana, verovatno već oko 1632. godine.
- Dispensatorium Norimbergense je prve službena nemačka farmakopeja izdata
u Nirnbergu 1546. god.
- Worshipful of Apothecaries of London je osnovano 1617. god. u Londonu.
- Prvi etički kodeks Farmaceutskog društva Nju Džersija donet je 1852.
god., iste godine kada je Američko farmaceutsko društvo usvojilo svoj prvi
etički kodeks.
- Prvi kodeks etike Američkog Farmaceutskog društva donet 1852. god.
dopunjavan je 1922. god., a zatim je urađen novi kodeks 1952. god., dok je
1969. god. izvršena njegova revizija. U ovu verziju kodeksa dodavani su
određeni amandmani 1975., 1981. i 1985. god., da bi 1994. god. bila
usvojena konačna, sada važeća, verzija kodeksa.
|
|
|
|
|
|
Adresa autora:
Dušanka Parojčić
Farmaceutski fakultet, 11000 Beograd
e-mail:
parojcic@pharmacy.bg.ac.yu |
|
|
|
|
|
Rad primljen 12. 01. 2004.
Rap prihvaćen 15. 04. 2004.
Elektronska verzija objavljena 05. 08. 2004 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
Infotrend
Crea(c)tive Design |
|
|
|
Revised:
20 May 2009
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|