|
Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar
Godina 2004 Volumen 29 Broj
4 |
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
UDK: 355.415.6(497.11)"1804"
613/614(497.11)"1804" |
ISSN 0350-2899, 29(2004) 4 p.261-264 |
|
|
Istorija medicine i zdravstvene kultureKarađorđev ustanak,
zbrinjavanje ranjenika i zdravlje naroda
Srebrica Knežević
Filozofski fakultet - Beograd |
|
|
|
|
|
Zdravstvene prilike pre Karađorđevog ustanka 1804. godine, prema
postojećim podacima (1), bile su teške. Pored lične i imovinske
nesigurnosti, stanovništvo je trpelo od zuluma, od prirodnih nepogoda,
nerodice, gladi. Uz sve to javlja se epidemija rekurensa, pegavca,
variole, malarije i drugih oboljenja.
Ratne prilike poznate kod nas kao KOČINA KRAJINA pale su na srpske
dobrovoljačke odrede.
Ostavljeni sebi, Srbi su bili pobeđeni, a Koča sa 60 ratnika nabijen na
kolac kod Tekije 1788. god. (2).
Godine 1791. ratovanje je obustavljeno ali, su sledeće godine bile još
teže, te se stanovništvo iz mnogih srpskih oblasti, iz Levča, Temnića,
Belice, Jasenice, pa čak i iz Topole, iseljava (3) i živi po zbegovima ili
po sremskim selima, sve dok ih Karađorđe pred ustanak nije pozvao natrag.
Iz tog predustaničkog doba, iz vremena austro-turskog rata, ima u
letopisima podataka o boleštinama koje su pogađale izbegli narod.
Posledice Kočine Krajine su tada nastale epidemije koje pominje i Tronoški
letopisac, kako je naš živalj u novim predelima, “u nezdravoj uže zemlji”,
poumirao. Često je citiran zaključak: ”Tada postrada bedni Srbalj”. O
svemu tome ima podataka uz navode da se posle 1792. godine javlja opet
jedna epidemija kuge, koju prati i opšte teško zdravstveno stanje koje se
proširuje i na severoistočnu Srbiju. Prvo se kuga pojavila u Poreču, zatim
u Krajini, u selu Čubri.
Na one koji su krenuli iz beogradske okoline i prebegli preko Save, prema
rečima prote Matije Nenadovica: “udari nekakva bolest u sav ovostrani
narod, te pomre”, te se ne može reći da se polovina vratila od onih, koji
su tamo prešli.
Napomena: sažetak na engleskom jeziku
Note: summary in English |
|
|
|
|
|
|
|
|
FOLKLORNO PAMĆENJE ISTORIJSKIH DOGAĐAJA I NAUČNA STVARNOST
U junačkim narodnim pesmama pominju se predskazanja koja su pratila
dahijski režim i nedela. Početkom 1804. godine počele su padati glave
srpskih knezova i uglednih ljudi, a do početka februara donesene su u
Beograd 72 glave. Dahije su se prevarile, umesto da zaplaše narod i pobunu
unište, njihov pokolj je rasplamsao ustanak. I, kada su se, kako i narodna
pesma kaže, pojavili nebeski znaci, raja više nije mogla niti htela trpeti
zuluma.
Narodna pesma pominje “nebeska predskazanja dahijama”, a u manastiru sv.
Trojica kod Prijepolja zabeležen je opis pomračenja sunca koje se, i prema
računanjima savremenih naučnika astronoma (4), odigralo 30. januara 1804.
godine. Sve ovo u narodu je protumačeno, predskazivalo je rat, veliku
pogibiju, nesreću, smrt i tugu. Stoga je, već 2. februara 1804. god.,
rešeno da ustanak odmah počne, a Karađorđe je izabran za vrhovnog vožda. |
|
|
|
|
|
|
|
|
PRVA POMOĆ I ZBRINJAVANJE RANJENIKA
Kada je ustanak počeo, ne može se govoriti o nekakvoj organizovanoj
sanitetskoj službi. Tada nije bilo u ovim krajevima ni stranih, školovanih
lekara. Kao što su hranu dostavljali ustanicima njihovi rođaci, tako je
bilo i sa negovanjem ranjenika. Pomoć ranjenima pružale su najčešće žene
vidarice, vidari, ranari kao i ljudi vični da polomljene kosti “vrate na
mesto”, kao i da ih imobilizuju.
Prvu pomoć ranjenici su pružali jedan drugome na samom bojištu. One teško
ranjene izvlačili su sa bojišta i odnosili u manastire, gde su im
duhovnici pomagali (5). Zatim, odvoženi su u zbegove, gde je bilo samoukih
narodnih lekara. Teški ranjenici prenošeni su na platnu razapetom između
dva tovarna konja ili su prevoženi volovskim kolima |
|
|
|
|
|
|
|
|
VRSTE POVREDA I NAČINI LEČENJA
Rane i od hladnog i od vatrenog oružja bile su opake. Pominju ih i
narodne pesme, a zna se da su pojedini junaci, kao, na primer, Uzun Mirko,
koji je više puta ranjavan, lečen i uspešno je rane preboleo. Jovan
Kursula imao je 17 rana, a najstrašnija bila je od džida koplja koje ga je
na Deligradu, kako navodi prof. Vlada Stanojević, “pronizalo”, koplje se
prelomilo a više od aršina ostalo da štrči van tela. O operativnim
poduhvatima toga doba teško je suditi. Zna se da je hrabri Kursula znao da
ga čeka sigurna smrt, te je tražio da ga tako, sa kopljem koje štrči iz
njegova tela, natovare na volovska kola i živa kući, u selo odnesu, da se
vidi i pozdravi sa ukućanima. Pošto se oprostio, poište rakije, dobro se
napije i zatraži da mu koplje iz tela iščupaju. Naravno, nije potrebno
naglašavati da je tako, u tim prilikama bilo nemoguće očekivati
ozdravljenje, te hrabri Kursula odmah dušu u najgorim mukama ispusti (6).
Isto tako ima podataka kako su tadašnji borci, iako ranjeni, i dalje
ostajali u boju i upravo prvi jurišali, dajući ostalima primer. Vojvoda
Anta Čolak, prozvan je tako baš zbog svoje izuzetne hrabrosti. Njega je
1806. godine u borbi kod Ostružnice jedan Turčin sabljom preko pištolja u
levu ruku ranio, pošto je znao da je Anta levak. Anta Turčina ubije, no u
ruku ostane sakat, ali je ipak mogao oružjem vladati.
I za najvećeg krajinskog junaka, Hajduk Veljka, zna se, da ga je
neprijateljsko puščano tane pogodilo u poslednji članak na palcu i na
drugom prstu do palca leve ruke i zapravo ih razmrskalo. Od bolova jedva
je i dalje uzdu tom ranjenom rukom držao, ali je pred ustanicima srpskim
sa isukanom sabljom u ruci na Turke jurišao (7).
Tadašnje lečenje je bilo poglavito konzervativno i svodilo se na
pokrivanje rana lišćem zelja i lekovitim travama u cilju gašenja
zapaljenja i izvlačenja gnoja iz rane. Izgleda da je narod uočio korisna
svojstva biljke pa je najupotrebljavaniju nazvao ranjenik (8).
O operativnim poduhvatima toga vremena nema detaljnih podataka. Zna se da
su obavljane amputacije, ali u to neaseptičko vreme sa svakako velikim
rizikom i procentom smrtnosti. Spas se očekivao od samoisceljenja i
upotrebljenih melema. Vuk piše da naši samouki lekari nisu mogli 1809.
godine izvaditi kuršum iz rane Petra Jokića, te je zrno nosio nekoliko
godina, dok mu na kraju u Zemunu ne izvadiše nemački učeni vidari (9).
A Milan Đ. Milićević navodi podatke za Vićentija Petrovića iz Koraćice,
koji je učestrvovao u oba ustanka, da je tokom života nosio u sebi niz
tanadi. Tek kada je umro, saznalo se da je imao 12 kuršuma u telu (10). |
|
|
|
|
|
|
|
|
TADAŠNJI NARODNI LEKARI, VIDARI, RANARI, HEĆIMI
Iz toga vremena zna se, zahvaljujući Janku Veselinoviću, za baba Stoju.
U istorijskom romanu “Hajduk Stanko” Veselinović opisuje život u zbegu,
noćenje u sklepanim kolibicama i iskopanim zemunicama, gde su sklanjali
nejač i ranjenike. I prikazuje pogurenu baba Stoju, vidaricu, kako se
oslanjajući se na štap, dostojanstveno kreće i obavlja svoju dužnost. Tako
saznajemo da je prala pogođenima rane, utezala prebijene kosti, no,
najvažnije, ona je psihosugestivno delovala dajući nadu. Njeno hrabrenje
je mnogo značilo. Govorila je: ”Mlada krv, zdravo meso. Ozdraviće i pre
nego što mi mislimo... Čekaj samo dok mu privijem ovaj melem što čisti”.
I pisci i istoričari zdravstvene kulture, naši čuveni lekari koji su u
svojim radovima govorili o narodnim vidarima, nisu izostavljali ove ljude,
čija je delatnost nesumnjivo bila korisna. Veoma često se isticao kod
pojedinih veštaka njihov zavidan položaj koji su stekli zahvaljujući
opštedruštvenoj i javnoj oceni njihovog zalaganja.
Takvi narodni vidari, samouci, bili su lica koja su iz svog interesa i
želje da drugima pomognu počinjala da se bave osobama koje su povređene.
Koristeći svoja ili tuđa iskustva tek kada bi se više puta osvedočili da
neka metoda pomaže, sticali su više samopouzdanja. Takvi empirici, o
kojima se pričalo, postajali su traženi i bez ikakvih reklama postizali su
svojim stavom prema pacijentu, svojom umešnošću, veliku popularnost.
Pored naših ljudi vidara, u narodu su bili cenjeni i ambulantni, putujući
strani vidari, hećimi i kalojatri. Kalojatri (dobri lekari) u našim
krajevima bili su najčešće Grci, koji su govorili da potiču iz Epira (11).
U našim oblastima bilo je i Turaka hećima. Hekim (ećim) na arapskom znači
lekar, a hakim na arapskom znači mudrac i filozof. Hekim na turskom znači
takođe lekar, a hećimbaša je bilo zvanje za glavnog, prvog lekara u
turskoj vojsci (12).
Iz tog vremena zna se i za Janka ećima, Vrbicu (13) i još neke ali je
nesumnjivo jedan od najviđenijih, najpožrtvovanijih i najuspešnijih bio
ećim Toma. |
|
|
|
|
|
|
|
|
GLAVNI VOJNI LEKAR SA PLATOM
U spisku osoblja Praviteljstva, evidentiran kao službenik, bio je
glavni doktor ećim Toma Kostić (14), ma da se ovaj hećim (15) potpisivao
Kostadinović.
Prema Milanu Đ. Milićeviću, hećim Toma rođen je 4. aprila 1774. godine u
mestu Kožane kraj Olimpa (16). U Srbiju je došao sa majkom, takođe kasnije
veoma poznatom babicom Ćira Manom i od ustanka oboje izlaze na glas kao
traženi narodni lekari.
U svojoj praksi zabeležio je mnogo uspeha, a ima svedočanstava da je bio
izuzetno preduzimljiv i požrtvovan, blag i predusretljiv prema ranjenim i
bolesnim. Zbog toga je već 15. jula 1806. godine postavljen za vojnog
lekara sa platom od 60 groša.
Zalaganje Tomino i briga za ranjenike učinili su da je o Tomi sve najlepše
govorio i pisao i sam prota Matija Nenadović. Toma se nije ustručavao i,
kad je to bilo neophodno, isisavao je svojim ustima gnoj iz najgorih rana
da bi se rana lakše i brže obživčila. Za vreme Prvog ustanka imao je veoma
mnogo posla. Pored toga, bavio se, da bi živeo, i mehandžijskim zanatom. U
Beogradu je držao i kafanu.
Kasnije, pri osvajanju Užica, tadašnji rudnički vojvoda Miloš Obrenović
bio je teško ranjen. “Kuršum mu je prodro u grudi, ispod srednje trećine,
na prednjoj ivici prednje ključnice, i projurio kroz donje polje desne
lopatice, dakle baš kroz grudi. Ranjenik je ležao očajnički, a hećim Toma,
zbog mnogobrojnih ranjenika koje je vidao u Beogradu, nije mogao ići u
Užice. Zato vojvodu Miloša polože na razapeto između dva tovarna konja
platno i tako ga snesu u Beograd. Hećim Toma prione vidati te grdne rane.
U tom vidanju je, kako se pričalo, svojim ustima isisavao gnoj iz
mnogobrojnih gnojnih kanala. Za nekoliko nedelja vojvoda se oporavio,
digne se i opet ode na vojsku”.
Miloš je kasnije narodnog lekara ećim-Tomu veoma cenio i njegove usluge
uvek tražio. “Za zasluge meni i narodu u ratu ukazivane, oslobađam ećim
Tomu i majku mu Manu od svake dacije i kuluka” obnarodovao je tada knez
Miloš (17).
Ećim Toma je jedan od retkih narodnih lekara kome nikada, ni kasnije kada
su u Srbiju pristigli učeni doktori, rad nije zabranjivan. On je u prvoj
srpskoj vojsci imao rang vojnog lekara, bio nagrađen stalnom platom, a
među svojim pacijentima imao sve viđenije ljude onoga doba i njihove
porodice. O ećim Tomi je pisao svako ili ga je bar pominjao onaj ko je
govorio o zdravstvenim prilikama toga doba. I ono što je naročito
interesantno, jeste ogromno poverenje u tradicionalnu medicinu, kojoj
narod, pa i predstavnici vlasti, poklanjaju veru i onda kada su
konsultovani i doktori medicine. Nikako ne treba zaobići činjenicu da
tadašnji lekari nisu mogli, i nisu hteli, davati garancije za ishod
lečenja.
Za razliku od njih, narodni lekari, samouci, veoma često su, bar kako se
pričalo, bili ubeđeni u svoje, “garantovane” metode lečenja, pa su neki
čak unapred davali i pismene garancije. Ugovaralo se o lečenju (o čemu je
sačuvana dokumentacija), te znamo da je ećim Toma više puta angažovan od
strane Upraviteljstva. Navešćemo da se obavezao da će praktikanta
Prodanovića moći izlečiti. Lečio ga je tri meseca pogodivši se sa
pacijentom (o čemu je sačinjen pismeni dogovor) da pacijent plati samo 10
groša cesarskih za lekarije, a kada ga Toma izleči, za nagradu da mu
pomenut Prodanović, po pravičnosti, da koliko misli da je zaslužio.
Toma je lečio i imućne i siromašne. Hećim Toma nije bio čovek koji se na
tuđoj nevolji bogatio. Bio je veoma uvažavan i poštovan, ali samo svojom
lekarskom karijerom nije uspeo da obezbedi ugodnu i mirnu starost. Obraćao
se pismeno da mu se “za njegove ranije ratne zasluge u ratovima oko
lečenja ranjenika da priznanje i uživanje” jer, kako je u svojoj molbi
napisao: ”ja pod starost moju kafedžija bit ne mogu, niti pak mogu od
kafanu uživati”
Molbu je podneo u Beogradu 17. oktobra 1833. godine i potpisao: ”Esam
verni podanik Toma Kostadinović, lekar žiteljei beogradski”.
Tek sledeće 1834. godine molba je uvažena i knez je u Negotinu, rešenjem
No. 3320, odredio lekaru Tomi "(obščenarodno poznatomu pod imenom Ećim
Toma iz Beograda) pensiju od sto i pedeset talira na godinu za usluge
njegove koje je ukazivao rodu srbskomu lečeći ranjenike.”
Na tadašnjem spisku ećim Toma se nalazio odmah posle dr Bartolomea
Kuniberta, lekara, i Vuka Karadžića, spisatelja, ali je Toma od obećanih
sto i pedeset dobio samo sto talira penzije godišnje, koja mu je isplaćena
tek od Đurđeva dne 1835. godine iz državne kase. Uz to se napismeno
izričito zahtevalo da u međuvremenu pruža i dalje svoje usluge i ne
otkazuje saradnju.
U Beogradu je provodio svoju starost, uvek se odazivao, lečeći i one koji
su imali i one koji ne bi imali da mu plate, dajući im svoje lekarije i
najrevnosniju uslugu vidanja.
Umro je aktivan, na poslu, vidajući ranjenike iz mađarske bune.
Život ovoga narodnog lekara ugasio se iscrpljen strašnom kolerom 9.
oktobra 1848. godine. Sahranjen je na starom beogradskom groblju kraj
hrama sv. Marka (današnji tašmajdanski park). |
|
|
|
|
|
|
|
|
NAPOMENE, IZVORI I LITERATURA
- O tome je veoma mnogo objavljeno i povodom godišnjica (naročito
1904. o proslavi stogodišnjice ustanka; zatim povodom 150 godina od
ustanka priređena je Akademija u Srpskom lekarskom društvu. Godine 1979.
Etnografski muzej je otvorio izložbu “Oružje i ratnička oprema srpskih
ustanika XIX veka”, a nekako istovremeno je decembra meseca Etnografski
institut SANU obeležavanjem ovoga jubileja 175. godišnjice, posvetio
Karađorevom ustanku tri predavanja. Godine 2004. o proslavi 200 godina
Karađorđeva ustanka bilo je priređeno niz manifestacija, napisan je
veliki broj članaka, objavljen impozantan broj knjiga. U Etnografskom
muzeju u Beogradu postavljena je bila 16. decembra 2003. godine izložba
Sofije Kostić i objavljen katalog Oružje u Srbiji kroz vekove. Zbog
obilja, na ovome mestu biće navođena uglavnom samo literatura usko
vezana za naslov.
- Uroš Džonić, Prvi srpski ustanak, Srpski arhiv za celokupno
lekarstvo, (dalje SA), 1954; 83 (12): 1489
- Borivoje Drobnjaković, Stanovništvo u Srbiji za vreme Prvog ustanka,
Beograd 1954, 42
- Astronom Milan Dimitrijević objašnjava burna zbivanja koja su se
dogodila na osnovu nebeske pojave koja se odigrala, kako je proračunato
u to vreme. Milan Galović, Predskazanja i oružje, Politika 13 januar
2004. godine A 9
- U manastiru Radovašnici lečen je Todor Vojinović, ranjen u kuk, kome
je rana zacelila. Kapetana Žiku, ranjenog na Deligradu, odneli su uoči
Velike Subote u manastir svetoga Romana i, kako se navodi, kada je žedan
i iscrpljen ranjenik zatražio mleka, nisu mu duhovnici dali, jer je bio
post.
- Vladimir Stanojević, Sanitet u Prvom srpskom ustanku, SLD LXXXII
Beograd 1954, 12 1497-1510 (dalje Stanojević, Sanitet); Dr Milorad
Dragić, Zdravstvene prilike u Beogradskom pašaluku pre Prvog ustanka,
isto 1511-1518.
- Kako navodi Lazar Arsenijević Batalka u "Istoriji Srpskog Ustanka".
- Trava Ranjenik (Vuk) ili Ranilist (Pančić) je Betonica officinalis,
za koju prof. Tucakov kaže da ima i drugih, ali ređih, naziva u narodu.
Ime odgovara tačno onom za šta ga narod upotrebljava stavlajući ga na
ranu . Jovan Tucakov, O imenima i farmakomedicinskoj vrednosti lekovitog
bilja u Vukovom “Srpskom Rječniku”.,Vukov zbornik, SANU knj. CD Beograd
1966, 112.
- Buljukbaša Petar Jokić bio je u 65 borbi i odneo je na sebi nekoliko
rana u grob. V. Stanojevic, Sanitet, 1504
- Učestvovao u oba ustanka i umro 1822. godine, isto, 1508.
- Kaparis, mladi Grk iz Epira, stekao je takođe veliku popularnost.
- Abdulah Škaljić, Turcizmi u srpskohrvatskom jeziku, Sarajevo 1965.
god. 325.
- Relja Katić, O lečenju Karađorđevog vojvode Cincar Janka Popovića u
Zemunu 1806. godine. SA ,1519.
- Milan Đ. Milićević, Pomenik znamenitih ljudi u srpskog naroda
novijeg doba, Beograd, 1988, 782. (dalje Pomenik )
- Srebrica Knežević, Grci i Grkocincari narodni lekari u našim
krajevima i jedan od najpoznatijih Ećim Toma, lekar žitelja beogradskih,
ACTA Historica, Anno IX-1/2 1969, 268-274.
- M.Đ. Milićević, Pomenik, 783.
- Isti, 782.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adresa autora:
Srebrica Knežević
Franca Rozmana 20/74, 11118 Beograd 32
E- mail: srejol@eunet.yu
Rad primljen 18.2.2004.
Rad prihvaćen 23.10.2004.
Elektronska verzija objavljena 20.1.2005. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
Infotrend
Crea(c)tive Design |
|
|
|
Revised:
20 May 2009
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|