|
||||||||
UDK: 133.5:54]:929 Paracelzus | ISSN 0350-2899, 29(2004) 4 p.265-271 | |||||||
Istorija medicine i zdravstvene kulture Paracelzus - alhemičar ili lekarIvana Janković (1), Dušanka Parojčić (2), Dragan Stupar (2) |
||||||||
„Postoje dve vrste ratova na zemlji: jedan zahvaljujući tvrdoglavosti – jer svaka sila je lošeg i nezakonitog porekla. Drugi je rat naših delova tela – bolest. Prvi ima ponos i svoju blistavu raskoš kao osnovu, drugi se događa u telu i neminovnost je kod koje više nema mesta ponosu.“ Paracelzus |
||||||||
UVODTokom čitavog Srednjeg veka provlačila se mistika koja se naročito ogledala u procvatu alhemije. Bila je to sistematična filozofija, koja je predstavljala mešavinu vere, astrologije, numerologije i postupaka za pretvaranje i obradu metala. Za neke bila je potpuno nerazumljiva, za neke samo prečica do bogatstva, a nekima je bila ceo život. Alhemija je prodrla u sve delove tadašnjeg feudalnog društva. Pošto je bila osnovna misao vodilja u svim profesionalnim delatnostima, postala je i sastavni deo medicine i farmacije. Otuda ne čudi što je iz perioda alhemije ostao sačuvan veliki broj alhemijskih rukopisa sa mediko-farmaceutskim sadržajem, u kojima su izloženi osnovni principi i mišljenja vezana za alhemičarsko shvatanje bolesti, terapije i učenja o lekovima. Ta su dela bila namenjena samo uskom krugu najpozvanijih, odnosno bila su priručnici lekarima i apotekarima ondašnjeg doba (1). Napomena:
sažetak na engleskom jeziku |
||||||||
ALHEMIJAZapadnoevropski Srednji vek nasledio je alhemiju (I) iz starog sveta
posredstvom Arapa. Međutim, počeci alhemije moraju se tražiti mnogo dalje,
u skoro svakoj staroj civilizaciji, kao što su Indija, Egipat i Grčka.
Polazna tačka alhemičarima bila su učenja Leukipa iz Mileta (oko 450. god.
p.n.e.), Demokrita iz Abdera (oko 400. god. p.n.e) i Empedokla iz
Agrigenta (oko 450. god. p.n.e.), koji postavljaju teorije o atomima i
elementima kao najmanjim, nedeljivim česticama materije. Demokrit je
tvrdio da se atomi pojedinih tela sastoje od iste materije, koja se među
sobom razlikuje samo po veličini i obliku. Leukip daje teoriju o atomima
kao najmanjim, nedeljivim česticama materije. Smatrao je da se sve sastoji
od istih čestica, a oblik zavisi od njihovog odnosa u prostoru. Alhemičari
su pretpostavljali da, ako se sve sastoji od istih čestica, onda se može
naterati jedna materija da njena pračestica zauzme drugi položaj. Oni koji
su radili sa metalima, primetili su da metali i rude dobijaju druga
svojstva ili boju ako se mešaju ili tope i verovatno na osnovu toga
verovali da se iz odgovarajuće mešavine može dobiti zlato (2). |
||||||||
Slika 1. Freska iz manastirske apoteke dvorca Olimje u Sloveniji, na kojoj je prikazan Paracelzus sa stojnicom tečnog zlata „Aurum potabile“ | ||||||||
Doba XVI veka obeležio je život i rad Paracelzusa, može se reći najvećeg alhemičara ovog perioda. On alhemiji prilazi kompleksnije, verujući u njenu mogućnost tumačenja prirode. Bio je lekar, lekaro – apotekar, filozof i alhemičar. Paracelzus uvodi hemiju u medicinu (hemijatrija) i počinje da primenjuje terapiju kakva nije bila karakteristična za to vreme. Njegova pisana i praktična dela su od velikog značaja za farmaciju, medicinu i hemiju (2, 3, 4). |
||||||||
ŽIVOT I PUTOVANJA PARACELZUSAAurol Filip Teofrast Bombast fon Hoenhajm (Auroleus Phillipus
Theophrastus Bombastus von Hohenheim), poznatiji kao Paracelzus, rođen je
10. novembra 1493. godine u Silbruku blizu Ajnsidelna u kantonu
Švajcarske. Bio je sin poznatog lekara Vilhema fon Hoenhajma (Wilhelm
Bombast von Hohenheim), koji ga je upoznao sa domaćim biljnim drogama i
uputio u njihovu terapijsku primenu. |
||||||||
Slika 2. Portret Paracelzusa (1493 – 1541) | ||||||||
PARACELZUSOVO UČENJEParacelzus je, kao što je već pomenuto, odbacio Galenovo učenje,
odnosno nauku o četiri telesna soka (humoralna teorija) i sve životne
funkcije svodi na hemijske procese za koje kaže da su isti u ljudskom
organizmu kao i u prirodi i neorganskom svetu. U delu „Volumen Paramirium“
iznosi svoju “nauku o sferama”, u kojima traži razloge patoloških promena.
Smatrao je da posebne sfere svojim uticajem na čoveka dovode do pojave
pojedinih bolesti. Takvih sfera ili, kako ih Paracelzus naziva, entia ima
pet: ens astrorum (kosmički uticaji koji zavise od klime i zemlje), ens
veneni (otrovna supstanca u krvi koja dovodi do bolesti), ens naturale
(prirodni nedostaci), ens spirituale (psihički nedostaci) i ens deale
(bolest koju je poslalo proviđenje; božanski uticaj). |
||||||||
Slika 3. Naslovna strana Paracelzusovog dela o lečenju rana i povreda na kojoj se vidi lik Paracelzusa (1566. godina). | ||||||||
Napisao je mnoga dela iz medicine i farmacije, kao i iz filozofije i astrologije. U najznačajnija dela, koja je ostavio iza sebe, spadaju: „De Arcanis“, „De Elixiriis“, „Methodus Pharmacandi“, „De transmutatione metallorum“. Samo jedno njegovo delo – „Velika hirurgija“ („Die grossen Wundartzney“) štampano je za njegovog života (1536. godine). Sabrana dela Paracelzusa objavljena su u Bazelu, posle njegove smrti, u periodu između 1589. i 1591. godine (2). U Paracelzusovim delima mogu se sresti i mnoge beznačajne metode lečenja. Tako npr. on kaže da telo sadrži svoj vlastiti „balzam za lečenje“ i kod lečenja ubodnih i prostrelnih rana, ni strelice, ni puščane metke ne vadi iz njih, već na ranu stavlja razne lekove i čeka da dođe do gnojenja i da gnoj istera ova strana tela. Paracelzusova mast, Unguentum sympatheticum, koja je krajem XVI veka osvojila sve farmakopeje, tipičan je primer farmakoterapije sa uplivima misticizma i praznoverja. Ova mast se ponegde može naći i pod nazivom Unguentum vulnerarium magis Compositum (Složena magična mast za rane) ili samo kao Unguentum magneticum, zbog verovanja da ima toliku moć da deluje na daljinu, kao magnet. Paracelzus je tvrdio, a to je ušlo i u sve kasnije farmakopeje, da ova mast leči sve rane, ako nisu povređene arterije, žlezde, nervi i ostali važniji delovi tela. Bilo je potrebno dva puta dnevno namazati vrh oružja kojim je naneta povreda ovom mašću. U lakšim slučajevima moglo je i dva puta nedeljno. Oružje umotano u platno trebalo je da se čuva na mestu koje nije suviše vruće, jer se verovalo da bi to štetilo rani. Isto tako, na oružje nije smela da padne prašina, i nije smelo biti na vetrovitom mestu, jer bi time život bolesnika bio ugrožen. Ako, pak, bolesnik nema oružje kojim je povređen, onda je lečitelj trebalo da uzme malo krvi sa rane i da tu platnenu krpu zaveže sa štap, kako bi se dobio utisak “nekog oružja”. Paracelzus je delovanje ove masti objašnjavao kao moć “spirita”, koji se nalazi svuda, ima ga i u krvi čoveka i u metalu oružja. Zbog toga je svejedno da li se leči rana ili oružje kojom je naneta. Ovaj preparat opstao je u farmakoterapiji sve do XVIII veka, ali ne iz razloga što se pokazao efikasnim, već zato što su mažući oružje rane uglavnom uspevale da zarastu, bez infekcija koje su se javljale kada bi se na njih stavljala ulja ili pomasti. Kao ekscipiens za izradu Unguentum sympatheticum koristila se mast starog medveda i ljudska mast (Adeps hominis). U njen sastav ulazile su droge biljnog, životinjskog i mineralnog porekla, kao što su: santalovina (Santali rubri), hematit (Haematitis ili Lapis haematitis), prah u vinu ispranih kišnih glista (Lumbricorum lotarum pulvis) i mnoge druge. Ima i nekih ingredijencija koje su u okultnoj medicini uživale veliki ugled, kao što su: egipatska mumija (Mumia) i mahovina koja raste po ljudskim lobanjama (XII) (Usneae cranii humani ili Hypnum sericeum). Interesantno je da je i sam Paracelzus smatrao naročito važnim da se uzme mahovina sa lobanje nekog ko je prethodno obešen, kao i da se ona skuplja u podne. Samu mast izrađivao je s jeseni. Još čudnije je da je rane pacijentima previjao krpama namočenim urinom i da je u lečenju imao vrlo uspeha (9, 20). |
||||||||
PRISTALICE I PROTIVNICI PARACELZUSAParacelzus se može okarakterisati kao fenomen u istoriji medicine i
farmacije. Bio je neshvaćen u svom vremenu, a njegovim teorijama
posvećivana je neznatna pažnja. Pisao je: „Znao sam da se ne dopadam
nikome, osim onima koje sam lečio.“ Ipak, bilo je i onih koji su ga
poštovali i sledili. Matijas Tilingus (Matthias Tilingius, 1634-1685),
profesor na Univerzitetu Rinteln, napisao je 1674. god., u uvodu svoje
studije o hemijatriji, da se Paracelzus prvi bavio hemijatrijom, čak sto
godina pre nego što ju je zvanična nauka priznala. Njegova želja je bila
da osvetli i reformiše medicinu, ali na žalost, Paracelzus je naišao na
nerazumevanje zvanične nauke XVI veka (5). |
||||||||
ZAKLJUČAKAlhemija se posmatra i izučava kao poseban i veoma važan period u
razvoju medicine, farmacije i hemije. Godine koje su obeležile ovaj period
obilovale su različitim eksperimentima usmerenim ka dobijanju sintetskog
zlata, kamena mudrosti ili eliksira života. Svaki takav pokušaj završavao
se bezuspešno. Međutim, mnogi alhemičari, iako nisu uspeli da ostvare
svoje ciljeve, zadužili su današnji svet značajnim otkrićima naročito u
pogledu pronalaženja pojedinih hemijskih metoda, supstanci i aparatura. |
||||||||
NAPOMENE
LITERATURA
|
||||||||
Adresa autora: Ivana Janković Naselje oslobodioci Valjeva 3/13, 14000 Valjevo e-mail: maxiva@neobeo.net Rad
primljen: 18.8.2004. |
||||||||
|
||||||||
Infotrend Crea(c)tive Design | Revised: 20 May 2009 | |||||||