|
||||||||
UDK 39:64(497.11) UDK 613.4/.5(497.11-22)(091) |
ISSN 0350-2899, 30(2005) 1 p. 41-45 | |||||||
Istorija medicine i zdravstvene kulture Tradicionalno ruralno pokućstvo u funkciji higijeneMiloš R. Matić |
||||||||
Sažetak: Postoji opšte uverenje da je u ruralnim sredinama nivo higijene veoma nizak. U literaturi je odavno skrenuta pažnja na loše higijenske uslove u kojima je donedavno, a ponegde još i danas, živelo naše seljaštvo. Higijenski uslovi su ocenjivani kao loši, jer su posmatrani iz ugla već formiranog građanstva, ali da li su oni i objektivno bili loši? Ne može se govoriti o tome da je naše tradicionalno seljaštvo u potpunosti odbacivalo ideju o higijeni tela i neposrednog okruženja, već moraju biti razmotreni razni faktori koji su uticali na to da seljaštvo potiskuje svest o higijeni. Higijenske prilike u tradicionalnom ruralnom okruženju, koje su ujedno odraz svesti stanovništva i njihove percepcije veze između higijene i zdravlja (ili bolesti), mogu se rekonstruisati na osnovu postojećih izvora iz literature, ali i na osnovu pokućstva koje je bilo u funkciji održavanja higijene. Zbog toga u radu predstavljam tradicionalno ruralno pokućstvo koje je bilo u funkciji održavanja higijene kako bih pokušao da rekonstruišem shvatanje higijene našeg tradicionalnog seljaštva. Ključne reči: higijena, ruralno, tradicija, pokućstvo, telo, odeća, hrana, stanište. Napomena:
sažetak na engleskom jeziku |
||||||||
UVODU ranijoj literaturi, potekloj iz novoformirane srpske građanštine,
literaturi koja je uglavnom imala prosvetiteljski karakter, selo je
predstavljano kao prljavo, odnosno kao sredina sa veoma niskim nivoom
higijene. Tako nizak nivo higijene seljaštva objašnjavan je njegovom
neprosvećenošću.
Relativno razvijeno tradicionalno pokućstvo koje je u funkciji
održavanja higijene ukazuje na to da je srpsko seljaštvo imalo razvijenu
svest o potrebi za održavanjem higijene. Objašnjenje zbog čega kod
seljaštva ipak srećemo negativne slučajeve treba tražiti u delovanju
drugih faktora, pre svega onih ekonomskih. "Čistoća je pola zdravlja" -
izreka je koja se može čuti u narodu. Kada je nastala ne znamo, ali
znamo da je rado koristi svako ko hoće da iz bilo kojih razloga ukaže na
značaj higijene za očuvanje zdravlja. Čini mi se da je ipak najradije
koriste lekari, jer oni možda najbolje znaju koliki je značaj održavanja
zadovoljavajućeg nivoa higijene, naročito kad govore o prevenciji mnogih
bolesti. Veliki broj naučnih radova iz oblasti medicine do sad je
nebrojano puta pokazao zbog čega je neophodno održavati odgovarajući
nivo higijene, odnosno koje su posledice neodržavanja higijene.
Pojedini elementi pokućstva mogli su imati više namena, te stoga
mogu biti svrstani u više grupa u isto vreme, ali ćemo se zadržati na
njihovoj primarnoj nameni, uz navođenje postojećih varijacija. |
||||||||
Umivaonik je element pokućstva koji se u prošlosti retko mogao naći u
seljačkoj kući. Nešto više ih je bilo u severnim oblastima. Umivaonik
se u suštini sastoji iz dva visoka nogara između kojih je postavljena
horizontalna površ na kojoj stoji pribor za higijenu, a pre svega
lavor. Ta horizontalna površ najčešće i ima odgovarajući kružni otvor
koji služi da se u njega postavi lavor. Bolji umivaonici imaju između
nogara, u gornjem delu, vertikalno postavljen okvir za ogledalo. Takvi
umivaonici, kao i oni s fiokama, korišćeni su pre svega u gradu i tek
mnogo kasnije prodiru u selo, najpre u bogatije kuće.
Slika 1. |
||||||||
Lavor je bio sastavni deo umivaonika, ali je često korišćen i samostalno.
Korišćen je pre svega prilikom umivanja i pranja ruku. U lavor se sipa
topla voda koja se koristi za pranje. Lavor ujedno služi za prihvatanje
vode prilikom ispiranja. Naše seljaštvo je ranije mnogo koristilo
keramičke lavore. To su zapravo okrugle posude dubine 10–15 cm. Zidovi lavora mogu biti bokasti ili ravni, a lavori koji se umeću
u umivaonike obavezno imaju proširen obod. Za pranje nogu, međutim,
pravljeni su lavori koji su na sredini imali naročito ispupčenje u
obliku pečurke. To ispupčenje služilo je da se na njega postavi peta
kako bi se noge lakše oprale. Vremenom naše seljaštvo u sve većoj meri
koristi metalne lavore, koje su izrađivale kazandžije. Metalni lavori
se u suštini ne razlikuju od keramičkih, a i namena im je ista. U
gradovima i kod Muslimana (najčešće) u selu korišćeni su i nešto
drugačiji lavori, zvani legen ili leđen. Ti lavori su imali rešetku na kojoj stoji ibrik i služili su za pranje ruku ili za ritualno pranje. Ponekad su imali i kupast ili kalotast poklopac. Takvi lavori su često bogato ukrašavani floralnim ornamentima [11]. Testija, ibrik, vrg i bokal posude su koje su korišćene za polivanje vode tokom pranja. Testije su sudovi rađeni od keramike, dok su vrgovi jednostavni sudovi izrađivani tako što je na telu tikve pravljen otvor veličine 5–10 cm. Ibrici i bokali su izrađivani od keramike i metala. Bokal je naročito čest deo pribora koji se nalazi na umivaoniku. Za posipanje vode prilikom pranja korišćeni su i veliki đugumi. To su posude načinjene od metala i imaju relativno veliku zapreminu. Korišćene su i da se u njima zgreje voda za kupanje. Najviše su korišćene prilikom kupanja, a u gradovima su bile obavezne u hamamima. Đugumi su u selu korišćeni i za držanje vode, a njihova higijenska prednost je u tome što imaju poklopac tako da voda ne može da se isprlja. Ubrus je deo tekstilnog pokućstva koji je mogao imati više namena, ali mu je osnovna bila brisanje tela. Obični ubrusi za svakodnevnu upotrebu tkani su od kudelje, ali su izrađivani i nešto finiji ubrusi od pamuka ili kombinacije pamuka i kudelje. Peškiri koji su korišćeni za brisanje nisu ukrašavani u velikoj meri [12]. Kad je reč o pokućstvu vezanom za održavanje higijene tela, treba pomenuti i korito, mada je ono najčešće korišćeno za druge higijenske postupke. Korita korišćena u seoskim kućama po pravilu su nedovoljno velika da bi se ljudi u njima kupali, pa su stoga najviše korišćena za kupanje dece [13]. Ljudi su korita pravili sami od drveta, ili su ih kupovali od koritara, koji su pravili drvena, a kasnije i limena korita. U grupu pokućstva vezanog za održavanje higijene staništa spadaju pljuvaonica, metla i đubravnik. Pljuvaonica, doduše, nije predmet koji se direktno koristi za održavanje higijene, ali u velikoj meri doprinosi poboljšanju higijene u kući. Još je Batut savetovao seljake da uzmu bilo kakvu posudu, sipaju u nju malo vode i koriste je kao pljuvaonicu. Bitno je da tu posudu posle ne koriste za bilo šta drugo [14]. Seljaci su to ionako vrlo dobro znali, pa su pravili pljuvaonice. Najčešće su ih pravili od drveta. Bile su to posude u obliku izvrnute zarubljene piramide, koje su stajale negde s kraja, da ne smetaju, ali opet da budu pristupačne. Metle su seljaci dugo pravili sami, pre no što se razvio metlarski zanat. Pravili su ih od sirka, breze, vrbe i od krupne trave. Prosta metla se napravi tako što se čvršća strana uveže u snop, a mekša se koristi za brisanje. Metle su korišćene pre svega za čišćenje kuće, ali i za čišćenje drugih zgrada (vajata, mlekara i sl.), kao i za čišćenje dvorišta i guvna. Obično je u kući bilo po nekoliko metli, u zavisnosti od toga šta je njima čišćeno. Metlom sakupljeno đubre prenošeno je do bunjišta đubravnikom. To je mogla biti obična tanja daska, ali su ljudi često pravili ili kupovali posebno napravljene đubravnike. |
||||||||
Drveni đubravnici su pravljeni od dve trapezaste površi, koje su sa strane
međusobno spojene tankim daščicama. Na gornjoj ploči je rukohvat. Kad se
đubre metlom ugura u đubravnik, on se uspravi i tako se bez prosipanja
đubre odnese do bunjišta. Kasnije se koriste i metalni đubravnici koji
nemaju gornju stranu, pa se sa njih đubre lako rasipa. Slika 2. Đubravnik |
||||||||
O higijeni hrane vodilo se računa na više načina, a osnovni postupak je
bilo njeno pranje. Postoji, ipak, nekoliko elemenata pokućstva koji su
vezani za održavanje higijene pribora za obedovanje i pripremanje hrane,
pa samim tim i za higijenu same hrane. To su ostruška, karlica, šafolj, bakrač. Ono što je zajedničko za karlicu, šafolj i bakrač, jeste to što su to posude u kojima je pran pribor za jelo i sudovi koji se koriste za pripremanje hrane. Pribor za jelo i sudovi za pripremu hrane prani su u vrućoj vodi ili ceđu, i ribani su pepelom. Problem s tim priborom jeste u tome što relativno brzo i lako upija masnoću i druge sastojke hrane. Taj problem seljaštvo je rešavalo povremenom nabavkom novih posuda za obedovanje i pripremu hrane. Higijena ishrane naročito je poboljšana s masovnom upotrebom metalnog posuđa, jer se ono mnogo lakše pere nego drveno i keramičko posuđe. Treba pomenuti i to da su karlica, šafolj i bakrač korišćeni i u druge svrhe u seoskim domaćinstvima. Poznato je da se karlice pre svega koriste za razlivanje mleka, ali kad isluže svoju osnovnu namenu one menjaju funkciju i služe za pranje sudova. |
||||||||
Ostruška je pre svega vezana za higijenu
najznačajnije namirnice – hleba. Ostruška je metalna šipka koja sa jedne
strane ima lopaticu, a sa druge strane ima nastavak u obliku povijenog
tupog sečiva. Koristi se za struganje ostataka brašna i testa sa naćvi i
lopara, a korišćena je i za struganje ostataka kačamaka sa bakrača, to
jest sa posude u kojoj je kačamak skuvan. Treba pomenuti da je ubrus korišćen i u cilju održavanja higijene hrane. Najčešće je korišćen za pokrivanje testa ili sudova s vodom ili hranom. |
||||||||
U pokućstvo koje je vezano za održavanje higijene odeće možemo ubrojati
korito, stublinu, prakljaču. Za prakljaču možemo slobodno da kažemo da je
to sinonim čiste odeće. To je jednostavna drvena alatka napravljena u
obliku masivne pravougaone ili okrugle drvene ploče na koju se nastavlja
ručka. Prakljača se koristi za udaranje natopljenog prljavog veša. Snažnim
udaranjem iz veša se istiskuje prljavština. Neke prakljače su imale
talasastu donju površinu i osim za udaranje korišćene su i za trljanje
veša. Koliko je prakljača bila važna u svakoj kući svedoči i činjenica da
su često bile bogato ukrašene duborezom, bojenjem, nagorevanjem i slično.
O efikasnosti pranja rublja udaranjem ili jakim trljanjem svedoči i
činjenica da se taj postupak, mada usklađen s novim tehnologijama, i danas
koristi u najsavremenijim mašinama za pranje veša. U prošlosti su žene veš prale na potoku, ali kasnije su ga prale kraj bunara u koritu. Korito služi da se veš u njemu natopi vrućom vodom ili ceđom, a zatim se u istom koritu i trlja i ispira. Stublina je, pak, imala zanimljivu ulogu u pranju veša. Nju su žene u Kolubari držale pored potoka ili reke. One bi u stublinu najpre složile veš i posule ga pepelom. Zatim bi tako složen veš prelile vrelom vodom, koja se greje u kotlu. Tako natopljen veš stoji dok se ne prohladi dovoljno da može da se trlja. Na kraju se veš ispira tako što se u potoku snažno udara prakljačom [15]. |
||||||||
Slika 3. Prakljača | ||||||||
Nekako izvan izdvojenih grupa pokućstva koje je bilo u funkciji održavanja
higijene, zbog svoje univerzalnosti, stoji kazan. To je velika metalna
posuda, najčešće izrađena od bakra i kalaisana, koja stoji iznad naročito
napravljenog ložišta. U kazanu se greju velike količine vode namenjene
pranju, a koristi se i za kuvanje sapuna. Već ovako sažeto navođenje tradicionalnog ruralnog pokućstva koje je bilo u funkciji održavanja higijene dovoljno jasno ukazuje na to da je naše seljaštvo vodilo računa o higijeni. Razmatranje pokućstva s higijenskom funkcijom unekoliko pokazuje da se najviše vodilo računa o higijeni tela, što je na neki način i najbitnije. Ali nedostatak pokućstva vezanog za druge aspekte higijene ne znači da se o higijeni nije vodilo računa. Videli smo, kad je u pitanju ishrana, da u obzir treba uzeti i razne konkretne postupke, a ne samo pokućstvo. Navođenje svih higijenskih postupaka bi, međutim, ovom preglednom radu dalo prevelike dimenzije. Ono što je najbitnije, jeste to da se iz razmatranja tradicionalnog pokućstva vidi da su ljudi zaista vodili računa o higijeni ne samo sopstvenog tela, već i okruženja u kojem žive. |
||||||||
Koliko je bila razvijena svest o potrebi za održavanjem higijene, možda
najbolje pokazuje još jedan element pokućstva. To je češagija, odnosno
jednostavna sprava koja je služila za održavanje higijene krupne stoke.
Češagija se sastoji iz jednog ili više redova drvenih ili metalnih zubaca
i rukohvata, i ima namenu sličnu nameni češlja – da se stoka očisti od
prljavštine koja se nakupila na dlaci.
Slika 4. Češalj za stoku – češagija |
||||||||
LITERATURA
|
||||||||
Adresa autora: Miloš R. Matić Etnografski muzej Studentski trg 13, 11000 Beograd 011 328 18 88; 064 1835456 e-mail: svarog@beotel.net |
||||||||
Rad primljen: 07.04.2004. Rad prihvaćen: 03.03.2005. Elektronska verzija objavljena: 30.04.2005. |
||||||||
|
||||||||
Infotrend Crea(c)tive Design | Revised: 20 May 2009 | |||||||