|
O MANASTIRU
Manastir Preobraženje se nalazi u Ovčarsko-kablarskoj klisuri
nedaleko od Čačka. Prvi pomeni manastira zabeleženi su 1525. godine.
Podaci o njegovom početku su veoma oskudni i ne mogu dati pravu sliku o
životu i duhovnosti ove svetinje. Nepoznati su i njegovi ktitori, kao
što je nejasna i slika o njegovom izgledu i živopisu.
Zna se da je manastir porušen i totalno zapusteo u vreme Velike seobe
Srba 1690. godine. Tek nakon više od jednog veka, monah Nikifor, užički
episkop obnovio je Preobraženje. Istina, hram je bio malih dimenzija.
Kao takav je podignut 1811. godine, a živopisan 1816. godine. Narednih
godina manastir je veoma oskudevao u sveštenim licima, tako da je već
tridesetih godina 19. veka potpuno zapusteo.
Početak 20. veka doneo je manastiru nove nevolje. Usled izgradnje
putničke pruge Čačak – Užice, manastir je, uz odobrenje vladike žičkog
Save, porušen 1911. godine. I danas u selima koja su okruživala ovaj
manastir, a i šire, priča se o tragičnim sudbinama svih radnika, pa i
glavnog inženjera, koji su učestvovali u njegovom rušenju. Pojedine
porodice su potpuno nestale i zatrte.
Episkop Nikolaj Velimirović je svojim ličnim zalaganjem i angažovanjem
sopstvene ličnosti i autoriteta 1938. godine doneo odluku i odredio novu
lokaciju za izgradnju novog manastira, odnosno Novog Preobraženja. I
danas se za ovaj manastir kaže Novo Preobraženje. Izgradnju novog
manastira najvećim delom su finansirali vernici. Veliki doprinos dao je
Milivoje Joksimović iz Beograda [1] . Radovi su završeni 1940. godine.
Šezdesetih godina u ovom manastiru je postojala škola za monahe, koja je
kasnije premeštena u manastir Ostrog.
Vekovima, od svojih najranijih početaka pa sve do današnjih dana, u
narodu se održala vera i saznanje u isceliteljsku moć ovog manastira.
Sama činjenica da je manastir iz objektivnih razloga promenio svoje
stanište ni u najmanjem procentu nije umanjila njegovu duhovnost i
religioznost. |
|
|
O PRAZNIKU PREOBRAŽENJE
Sâm naziv praznika Preobraženje verno svedoči i potvrđuje činjenicu
prehrišćanskog i paganskog porekla. Reč je o iskonskoj vezi čoveka i
prirode, zasnovanoj na svemoći prirode nad čovekom i u nastojanju čoveka
da deluje na prirodu i da njome ovlada, kao i da je prilagodi svojim
potrebama i željama [2]. Imajući u vidu teške i vrlo ograničene uslove
prvobitnog društva, sa njegovim prvim i veoma oskudnim oruđima i malim
sposobnostima tadašnjeg čoveka [3], jasno je da se radi ostvarenja želje
za ovladavanjem nad prirodom pristupalo magijskim i religioznim
radnjama.
Zna se da je magija nastala u praistoriji, odnosno u prvobitnoj
društvenoj zajednici, a brojne magijske radnje su prenete u nove epohe u
najraznovrsnijim vidovima, dobijajući u sukobu sa civilizacijom nove
sadržaje i nove oblike [4]. U pitanju je pojava koja veoma često stvara
velike teškoće u određivanju njenog istorijskog i društvenog porekla,
kao i mesta i vremena nastanka.
Preobraženje je nepokretni praznik (19. avgust). Sa njim se završava
letnji godišnji ciklus običaja i započinje jesenji. Na ovaj dan se
preobražava, odnosno bitno menja priroda. Preobražava se i kamen u vodi
i list u gori. Reč je o veoma oštrom i isključivom prelazu, mogo jačem i
snažnijem od mesečevih mena. Od Preobraženja dani i vode u rekama i
morima postaju sve hladniji. Od ovog dana tabuisano je kupanje u rekama,
što znači da se na Preobraženje završava sezona kupanja. Nekada se, sve
do Drugog svetskog rata, ovaj tabu poštovao. Danas, ponovnim razvojem
religiozne i magijske svesti ova zabrana se odnosi samo na sâm praznik
Preobraženja.
U srpskoj tradicionalnoj kulturi se pre Preobraženja nije smelo jesti
grožđe, kao ni riba [5]. Na Preobraženje se nosi belo grožđe u crkvu da
se osvešta. Posle ovoga grožđe je moglo i smelo ući u svakodnevnu
ishranu. Nakon osveštanja grožđa u crkvama, ono se delilo umesto nafore.
Na Preobraženje vernici su rano ustajali. Tog dana se obavlja i pričest
vernika po crkvama i manastirima, jer je u toku Gospojinski post. To
istovremeno znači da je Preobraženje obavezno posni dan. Nije valjalo
tokom dana spavati. Narod je verovao da bi se osobi koja bi zaspala na
ovaj praznik spavalo cele godine i da ne bi bila korisna i radna u
narednom periodu. |
|
|
POVEZANOST ČOVEKA SA SVETINJAMA I KULTOVI
Iskonska čovekova želja za srećom, zdravljem i blagostanjem dovodi
čoveka u vezu sa kultovima i svetinjama. Ova povezanost je stara taman
toliko koliko i homo sapiens kao razumno biće. Ova pojava sama po sebi
ujedinjuje pojedinca u društvenu grupu, kojoj inače po prirodi stvari i
pripada, pri čemu dolazi do napretka uslova za opstanak same te
zajednice [6]. Pojava magijsko-imitativnih običaja ima za cilj da dobrim
proizvede dobro i da se na taj način obezbedi ono što se magijom upravo
uslovljava. Obezbediti lično zdravlje, kao i zdravlje svojih najbližih,
značilo je ostvariti najveći kapital i privrednu dobit. Tako zdravi
članovi porodice su zadovoljni i radno veoma produktivni, što ima za
posledicu i ostvarenje ekonomskog blagostanja.
Čovek je još u svojoj najranijoj istoriji poznavao i umeo da odredi
mesto koje u manjoj ili većoj meri poseduje pozitivnu energiju i koje
blagotvorno deluje na čoveka. Ovakva sposobnost čoveka dobila je
civilizacijski značaj, jer su sa daljim razvojem čovekovog uma nastajale
mnoge svetinje u vidu manjih ili većih građevina..
Dugim vremenskim nizom stvarana je konkretna religija, nastala na
temeljima paganstva, dograđivana i prožimana daleko mlađim hrišćanskim
elementima. Religija, pretrpevši modifikacije i transformacije na svom
dugom evolutivnom putu, uspela je da sve do današnjih dana sačuva svoj
osnovni cilj i smisao, a to je da se verom u natprirodno i svevišnje
osigura sreća, zdravlje i napredak u najširem smislu.
Kod celokupnog evropskog stanovništva, u manje ili više udaljenoj
istoriji, postojao je kult drveća i šuma. Upravo te šume su bivale
najstarija svetilišta. Čak se smatralo da se od starih hrastoava mogu
dobiti proročanski odgovori. U očima primitivnog čoveka ceo svet je živ,
tako da ni biljke i životinje nisu izuzetak u tome [7]. Verovalo se da
je drveće stanište raznih duhova, tako da je poštovanje drveta značilo i
poštovanje duha koji u njemu stanuje. Da bi se umilostivili duhovi,
drveću su prinošene razne žrtve, čime se želela steći njegova naklonost.
Tako je drvo kao najraniji hram dobijao ulogu svetosti. Čovek ga je
poštovao i prinosio mu žrtve. Kasnije, dugim razvojnim hodom kroz
religiju i vreme nastaju zidane svetinje na temeljnim idejama svetog
mesta i njegovog kulta.
Sa kultom drveta se srpska pravoslavna crkva brzo i bezuslovno izmirila,
tako da on danas u njoj ima posebno mesto i simboliku [8]. Zahvaljujući
čovekovoj veri u njegovu duhovnost, staro drveće postaje temelj novih
hramova, a samo drveće značajna obredna grančica. |
|
|
NARODNO VEROVANJE U ISCELITELJSKU MOĆ MANASTIRA PREOBRAŽENJE
Kako se kultu drveta prinosila žrtva, tako se i svetinjama u
hrišćanskom obliku prinosila modifikovana i transformisana žrtva u vidu
dara. Čovek, bez obzira na vreme i prostor, veoma često traži Boga. Radi
se o veoma čestoj pojavi u biti ljudske vrste, bez obzira na stepen
religioznosti ili prag ateizacije [9]. U velikoj meri dozivanje Boga uslovljeno
je zdravstvenim stanjem svakog pojedinca. Kada je zdravlje ugroženo,
čovek razotkriva sve pravce i mogućnosti njegovog očuvanja.
U traganju za civilizacijskim i iskonskim "najvećim bogatstvom", čovek
je dugim nizom godina razotkrio i spoznao isceliteljske moći mnogih
manastira. Značajno mesto ima manastir Preobraženje, čija je blagotvorna
snaga jednako značajna kako u prevenciji tako i u lečenju, odnosno
isceljenju.
Nakon što se kod čoveka konstatuje bolesno stanje, traganje za lekom
započinje u raznim medicinskim ustanovama. Ukoliko ovakav vid lečenja u
dogledno vreme ne urodi plodom, okreće se svim sledećim raspoloživim
mogućnostima. Po narodnom saznanju, a na osnovu prethodnih pozitivnih
iskustava, veliku mogućnost i nadu u izlečenje daje manastir
Preobraženje. U njemu put do zdravlja traže ne samo stanovnici Čačka i
okoline već i oni koji žive u bilo kom delu Srbije. Nije redak slučaj da
su u potrazi za zdravljem na ova manastirska vrata pokucali i ljudi
drugih konfesija.
Monaštvo i sveštenstvo ovog manastira želi da svim bolesnicima pruži
jednaku nadu u ozdravljenje. Ipak smatraju da je put do božije milosti,
pa samim tim i do ozdravljenja, kraći i jednostavniji ukoliko bolesnika
krase dobra i pravedna dela.
Po hrišćanskom učenju, svako ima pravo na pokajanje, ispovest, pričest i
molitvu. Osnovna dužnost onoga ko pod krovom ovog manastira traga za
zdravljem jeste da se po hrišćanskim pravilima i kanoima ispovedi i
pokaje za eventualne grehe. Veruje se da će bolesniku odmah nakon ove religijske
radnje biti lakše, a sama molitva uspešnija.
Poseban značaj na zdravlje čoveka ima ispovest uoči praznika
Preobraženja i pričešće, sutradan rano na sâm praznik. Koliko zbog
svetosti mesta, toliko i zbog religiozne snage praznika čije ime nosi manastir,
veruje se u veliku isceliteljsku moć. Ovakvo saznanje postojalo je u
većem ili manjem obimu u svim istorijskim i kulturnim okvirima, istina
sa različitim intenzitetom i masovnošću. Poslednjih desetak godina
svedoci smo velike popularnosti i vere u isceliteljsku moć mamastira.
S obzirom da se manastir nalazi veoma blizu glavnog magistralnog puta
Čačak-Užice, da je veoma pristupačan i dobro poznat, ne čudi činjenica
da uoči Preobraženja manastirska porta ne može da primi sve vernike. U
poslednje vreme ljudi čekaju i po celu noć ispred manastirske kapije
kako bi se ispovedili, pričestili i kako bi im svešteno lice očitalo
molitvu za lično ozdravljenje.
Poseban značaj manastir ima u lečenju steriliteta. U tom slučaju bračni
parovi odlaze starešini manastira sa željom da im se očita posebna
molitva za ovaj problem. Pre samog čina molitve bračni par je dužan da
izvrši izvesne pripreme, koje u ovom slučaju predstavljaju vid žrtve.
Bez obzira da li je post u toku ili nije, dužni su da poste 40 dana, da
se ispovede i pričeste. Prethodno nabave sa Hilandara po jedno zrno
suvog grožđa, koje oboje nakon pričešća, a neposredno pred molitvu
ritualno pojedu.
Kod čitavog pravoslavnog sveta, a i šire, veoma je poznata religiozna i
isceliteljska moć hilandarskog grožđa. Unošenje u organizam ove svete
voćke sa svetog mesta ima posebno blagotvorno dejstvo na bračni par koji
želi potomstvo.
U čačanskom kraju ima puno slučajeva, da je bračni par posle ovako
obavljenog religijsko-magijskog čina dobio dete, koje mnogi smatraju
božijim darom. Neki kažu da im je sam manastir Preobraženje preobrazio
život.
Narod veruje u isceliteljsku moć manastira. U traganju za lekom posećuju
manastir, osim na Preobraženje, i na sve druge praznike, kao i bilo koje
druge dane, uglavnom kada im duša oseti potrebu za božijom milošću. U
narodu je poznato i nekako postalo sastavni deo molitve darivanje
svetaca. Na ovaj način vernik uglavnom instinktivno, a manje svesno,
prinosi sopstvenu žrtvu, čiji je cilj da umilostivi više sile i stekne
njihovu naklonost. Smatra da će u tom slučaju molitva biti više uspešna.
U zavisnosti od materijalnih mogućnosti, kao i zdravstvenog problema
koji se želi rešiti, vernik prilaže različitu količinu novca, bez obzira
što je svaki dar, pa i onaj najmanji koji je od srca, jednako drag i
vredan pred Bogom. Ipak, čovek, kao da ne želi da rizikuje, često pred
ikonom sveca prilaže i veću količinu novca. Tako veruje i nada se da će
njegov zdravstveni problem biti uspešnije rešen.
Osim u novcu, bolesnici daruju ikone čaršavima, stolnjacima, vezenim i
pletenim komadima tekstilnog pokućstva, peškirima, odevnim predmetima,
kao i prehrambenim namirnicama kao što su: šećer, med, ulje, crveno
vino, brašno, jaja i najrazličitije voće.
Često članovi porodice obolelog donose nešto od namirnica u manastir i
spuste na pod, gde ostaje za sve vreme dok sveštenik čita molitvu. Nakon
toga namirnica, a najčešće je to med, odnosi se bolesniku. U ovom
slučaju u prenosnom značenju med dobija ulogu leka i lekom se i smatra.
Ukoliko je bolesnik veoma slab i ne može da dođe lično u ovu svetinju,
to rade članovi njegove porodice. U tom slučaju donose njegovo odelo,
ostave da u toku službe odstoji u manastirskoj crkvi i onda nose
bolesniku da obuče i nosi što duže bude mogao. Na ovaj se način
isceliteljska moć ovog manastira posredno preko garderobe prenosi na
bolesnika, čije se ozdravljenje iščekuje.
U narodu postoje i verovanja koja su u čestoj suprotnosti sa hrišćanskim
učenjem i manastirskim pravilima. Brisanje bolesnika maramicom i njenim
ostavljanjem u crkvi bolesnik želi da ritualno "obriše" bolest, da je
ostavi i da ode kući zdrav. Sličnu poruku ima i češljanje bolesnika u
manastirskoj crkvi. Ipak, ovakve i slične radnje danas se odvijaju van
manastirske porte, uglavnom u njenoj blizini ili okolnoj šumi. Na ovaj
je način ispoštovano verovanje u svetost manastirske okoline i duhovnost
drveta kao prehrišćanskog božanstva.
Mnogi vernici odlaze u manastir Preobraženje sa željom da im njegova
svetost sačuva zdravlje i opštu sreću. Ovo čine jer veruju u njegovu
veliku duhovnu moć. Daju priloge, pale sveće za zdravlje, kupuju
krstiće, brojanice, ikone i slike raznih svetaca. Veruju da će na ovaj
način steći naklonost i božiju milost.
Naravno, mnogo je prijatnije, lakše i jednostavije naći se u manastiru
Preobraženje kada ste zdravi i kada se molite za očuvanje takvog stanja
nego kada dođe do bolesti i neprijatnog raspoloženja. I u ovom slučaju
izvire stara medicinska krilatica: " Bolje sprečiti nego lečiti". |
|
|
LITERATURA
- Delfina Rajić, Miloš Tomotijević, Manastiri Ovčarsko-Kablarske
klisure, Čačak 2004.177.
- Snežana Šaponjić-Ašanin, Kult vegetacije u svetlu Đurđevdanskih
običaja, Zbornik radova Narodnog muzeja u Čačku, XXVI, Čačak 1996.
- Ambragio Danini, Pregled povijesti religije, Zagreb 1996,26.
- Dragoslav Antonijević, Đurđevdanski folklor kao obeležje
specifičnosti i zajednice etničkih grupa Prizrena, Rad KF, knj.XIV,
Beograd 1974,194.
- Petar Ž. Petrović, Srpski mitološki rečnik, Beograd, 1998,367.
- Miloš Ilić, Sociologija kulture i umetnosti, Beograd,1966,74.
- Džejms Džordž Frejzer, Zlatna grana, Beograd 1992.
- Veselin Čajlanović, O magiji i religiji, Beograd 1985,102.
- Snežana Šaponjić-Ašanin, Lečenje u manastirima, Istorija medicine
i narodne zdravstvene kulture, Beograd, 2004, 31.
|
|