|
Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar
Godina 2006 Volumen 31 Broj
1-2 |
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
UDK 616-051:37 |
ISBN 0350-2899, 31(2006) 1-2 p.
31-36 |
|
|
PreglediKontinuirana medicinska edukacija kod nas i u svetu
Slađana Jovanović, Miloš Protić, Ljiljana Jovanović, Marija
Bogdanović-Živkov
Zdravstveni centar Zaječar, Služba opšte medicine |
|
|
|
|
|
Sažetak:
Pojam kontinuirane medicinske edukacije (KME) je relativno nov u domaćoj
medicinskoj javnosti, ali ne i međunarodnoj. Zahvaljujući preuzimanju
iskustva razvijenih zemalja, i u našoj zemlji se proces KME uvodi u
svakodnevnu praksu. I pored postojanja centara za KME pri svakom
Medicinskom fakultetu srpskih univerziteta (izuzev Prištinskog), ovaj
proces nije u potpunosti prihvaćen u široj stručnoj javnosti. Odredbama
najnovijeg Zakona o zdravstvenoj zaštiti Republike Srbije stvoreni su
zakonski okviri za uvođenje sistema KME kod nas. U radu su date
različite definicije pojma KME, prikazani su istorijski koreni sistema
KME, opisani sistemi akreditacije za KME u Evropskoj Uniji i Sjedinjenim
Američkim Državama i dato trenutno stanje u ovoj oblasti kod nas i u
zemljama nastalim od bivših republika SFRJ.
Ključne reči: kontinuirana medicinska edukacija
Napomena: sažetak na engleskom jeziku
Note: summary in English |
|
|
|
|
|
UVOD
U poslednje dve godine u našoj zemlji se sve više govori, a i radi,
na nečemu što je u razvijenim zemljama odavno praksa. Obrazovanje
medicinskog osoblja se definitivno ne završava sticanjem diplome
doktora medicine i polaganjem stručnog ili kasnije specijalističkog
ispita. Savremena medicina zahteva stalno usavršavanje lekara na
različite načine. Zemlje u kojima je bavljenje medicinom, osim lečenja i
pomaganja ljudima, vrlo unosna delatnost, svojim lekarima su nametnule
obavezu stalnog usavršavanja kroz sistem kontinuirane medicinske
edukacije (continuing medical education – CME) ili u poslednje vreme
sve popularnijeg i, što je još važnije, sveobuhvatnijeg, kontinuiranog
profesionalnog razvoja (continuous professional development – CPD). Kroz
ovaj sistem obezbeđuje se da najnovija znanja i najsavremenije tehnike
lečenja budu prenesene lekarima koji će ih primenjivati u svakodnevnoj
praksi. Najrasprostranjeniji način prenošenja znanja je preko različitih
seminara, stručnih skupova i kurseva, čiji polaznici, u zavisnosti od
nivoa i obima prezentiranih znanja kao i postojanja provere stečenih
znanja, dobijaju određeni broj kredita (poena) koji se evidentiraju i
sabiraju sa prethodno stečenim. Svaki lekar ima obavezu da u određenom
vremenskom periodu sakupi odgovarajući broj kredita (poena) kako bi
mogao da nastavi sa obavljanjem svoje prakse. |
|
|
|
|
|
POJAM KONTINUIRANE MEDICINSKE EDUKACIJE
Kontinuirana medicinska edukacija (KME) je pojam koji je direktno
prihvaćen iz engleskog jezika kao doslovni prevod originala Continuing
Medical Education (CME). Kao i u mnogim drugim slučajevima
neselektivnog usvajanja stranih reči i izraza, ovaj pojam je opšte
prihvaćen u stručnim krugovima. Tome je svakako doprinelo i obrazovanje
odgovarajućih centara za kontinuiranu medicinsku edukaciju pri
medicinskim fakultetima univerziteta u Beogradu, Kragujevcu i Nišu.
Jedino na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Novom Sadu se ovaj oblik
obrazovanja naziva pravim imenom u duhu srpskog jezika stručno
usavršavanje.
Definicija pojma KME glasi:
"KME se sastoji od obrazovnih aktivnosti koje služe da se održi, razvije
ili poveća znanje, veštine i profesionalna dostignuća i odnosi koje
lekar koristi da pruži usluge pacijentima, javnosti ili profesiji. KME
predstavlja skup znanja i veština opšte priznatih i prihvaćenih od
strane stručne javnosti u okviru osnovnih medicinskih nauka, kliničke
medicine i pružanja zdravstvene nege." [1]
Prema Zakonu o zdravstvenoj zaštiti Republike Srbije (član 187.)
"Kontinuirana edukacija podrazumeva: učešće na stručnim i naučnim
skupovima i učešće na seminarima, kursevima i drugim programima
kontinuirane edukacije." |
|
|
|
|
|
ISTORIJSKI KORENI KME
Istorijski posmatrano, u stručnoj literaturi se pojam CME sreće još
ranih šezdesetih godina. Pretraga u okviru jedne od najpoznatijih
medicinskih baza podataka PUBMED
www.pubmed.gov u okviru
Nacionalne medicinske biblioteke (National Library of Medicine) i
Nacionalnog instuta za zdravlje (National Institute of Health) upućuje
na referencu još iz 1959. godine. To je rad Steeves LC pod nazivom "The
Dalhousie post-graduate program; an experience in continuing medical
education" objavljen u časopisu Journal of Medical Education. Ovaj
časopis je u izdanju Saveza američkih medicinskih škola (Association of
American Medical Colleges – AAMC) izlazio u periodu od 1951. do 1988.
god. U istom časopisu Darley W, Cain AS objavljuju 1961. godine rad pod
nazivom «A proposal for a National Academy of Continuing Medical
Education".
Potreba stalnog usavršavanja osoblja koje radi u zdravstvu uočena je u
SAD još dvadesetih godina 20. veka. Prvi obavezni program CME u SAD
započet je još 1934. godine, i to u oblasti urologije [2]. Američko
medicinsko udruženje (American Medical Association – AMA) 1957. godine
je objavilo prve smernice dobre medicinske prakse. Do kraja 1960-ih
obaveza kontinuirane medicinske edukacije se proširila širom SAD. Tokom
1970-ih u SAD je vođena stručna polemika o temi ovlašćenja za KME.
Profesionalna udruženja bolnica i obrazovnih medicinskih institucija su
osporila politički primat AMA, tako da je 1981. godine obrazovano
jedinstveno udruženje za kontinuiranu edukaciju, Akreditacioni Savet za
kontinuiranu medicinsku edukaciju (Accreditation Council for Continuing
Medical Education - ACCME), centralno telo koje izdaje akreditacije
pojedinačnim ustanovama za obavljanje kontinuirane medicinske edukacije.
U Evropi su godinu dana posle potpisivanja Rimskog ugovora, 20. jula
1958. godine predstavnici prvih šest zemalja članica tek osnovane
Evropske Ekonomske Zajednice osnovali Evropski savez medicinskih
stručnjaka (European Union of Medical Specialists - UEMS). Na sastanku
Upravnog odbora UEMS oktobra 1999. godine osnovan je Evropski
akreditacioni savet za KME (European Accreditation Council for CME –
EACCME) kao zvanično telo ove organizacije. Iako ovo telo postoji već
šest godina, još uvek ima znatnih razlika između pojedinih zemalja
članica EU. Trenutno su punopravni članovi UEMS: Austrija, Češka
Republika, Finska, Grčka, Irska, Litvanija, Holandija, Portugal,
Španija, Velika Britanija, Belgija, Danska, Francuska, Mađarska,
Italija, Luksemburg, Norveška, Slovačka, Švedska, Kipar, Estonija,
Nemačka, Island, Letonija, Malta, Poljska, Slovenija i Švajcarska.
Pridruženi članovi su: Azerbejdžan, Hrvatska, Rumunija i Turska, dok je
Izrael posmatrač. |
|
|
|
|
|
SISTEM AKREDITACIJE ZA KME U SAD I EU
Postoje značajne razlike u sistemu akreditacije za KME između ACCME i
EACCME [3], ali, i pored toga, od 2000. godine AMA i EACCME uzajamno
priznaju kredite polaznicima kurseva za KME. Uporedni prikaz ključnih
odlika ova dva sistema dat je u Tabeli 1 [3].
Poređenjem ova dva sistema lako se može uočiti suštinska razlika.
Evropski sistem je znatno "prilagodljiviji", jer praktično omogućava da
bilo koji naučni i/ili stručni skup bude deo sistema KME. Nasuprot tome,
američki sistem postavlja jasnu granicu, tako što se KME sprovodi
isključivo od strane akreditovanih institucija koje organizuju namenske
skupove, samo sa ciljem obrazovanja medicinskog osoblja.
U Tabeli 1 je dat samo okvir razlika između američkog i evropskog
pristupa problematici KME. Ono što je možda mnogo značajnije od "pravila
igre", jeste njihova važnost. U SAD sve je jasno, ko želi profesionalno
da se bavi medicinom, mora redovno da ulaže u sebe i da se stručno
usavršava. Izbor ne postoji, ili ste profesionalac ili za Vas nema mesta
među profesionalcima. KME je obavezna za sve lekare i precizno su
propisani uslovi koje treba da ispune kako organizacije koje pružaju
KME tako i polaznici seminara i kurseva (lekari) da bi i dalje mogli da
se bave svojim poslom.
Za razliku od SAD, EU još nije uspela da usaglasi različitosti koje je
nasledila iz zemalja članica. Definisani su samo opšti uslovi, kojih se
formalno pridržavaju sve članice, ali zakonska obaveza postoji samo u
Velikoj Britaniji, Francuskoj, Italiji i Austriji [3]. U svim ostalim
državama članicama (stanje 2003. godine) KME je bila stvar
dobrovoljnosti. U Tabelama 2 i 3 [3] dat je pregled stanja u zemljama
članicama EU u pogledu KME. |
|
|
|
|
|
KME U SRBIJI
Već pomenuti, najnoviji i važeći Zakon o zdravstvenoj zaštiti
Republike Srbije u članu 187. definiše ko i šta propisuje u okviru
procesa KME:
"Vrstu, programe, način, postupak i dužinu trajanja kontinuirane
edukacije iz stava 1. ovog člana, ustanove i udruženja koja mogu
sprovoditi postupak kontinuirane edukacije, kriterijume na osnovu kojih
se vrši akreditacija programa kontinuirane edukacije, kao i druga
pitanja od značaja za sprovođenje kontinuirane edukacije, propisuje
ministar.
Akreditaciju programa kontinuirane edukacije iz stava 2. ovog člana vrši
Zdravstveni savet."
Očigledno je da je naš zakonodavac, imajući verovatno u vidu situaciju u
našem zdravstvu i uopšte u društveno-političkom životu, sve nadležnosti
koje u razvijenom svetu (SAD i EU) pripadaju struci dodelio politici.
Koliko će nadležni ministar, pored svih aktivnosti koje u svom redovnom
radu obavlja moći da se posveti ovoj, za naše uslove još uvek novoj i
praktično nedefinisanoj problematici, pokazaće vreme. U svakom slučaju,
još jednom smo kao država, pokazali da idemo svojim putem, ne
prihvatajući proverena iskustva drugih koji se ovom problematikom bave
znatno duže.
Iskustva drugih zemalja ukazuju da sistem KME mora da bude zasnovan na
strogim pravilima ponašanja, jasno definisanom sistemu akreditacije
ustanova ili skupova koji vrše KME. Novi Zakon o zdravstvenoj zaštiti
Republike Srbije je to uvažio, ali Zakon je samo temelj na koji tek
treba dozidati građevinu sopstvenog sistema KME. U tom smislu neophodno
je donošenje odgovarajućih podzakonskih dokumenata (pravilnika, odluka,
rešenja) kojima će uopšteno slovo zakona biti pretvoreno u konkretna
pravila. Dobar primer za to koliko je obiman rad pred budućom Lekarskom
komorom Srbije, može se videti iz monografskog rada [4] u kojem je
okvirno prikazan sistem licenciranja u Makedoniji. Naravno, naši južni
susedi nisu izmislili ništa novo, ovaj sistem je praktično preuzet od
Italijana koji su zakonsku obavezu za KME uveli 1999. godine.
Naravno, pri usvajanju tuđih iskustava uvek se postavlja pitanje čija
iskustva i u kolikoj meri prihvatiti. Imajući u vidu da je sistem
zdravstvene zaštite na teritoriji bivše SFRJ bio jedinstven, sasvim je
logično upoređenje sa zemljama koje su nastale od bivših republika SFRJ.
KME je obavezna za sve lekare koji rade sa pacijentima još od 1992. u
Sloveniji, u Hrvatskoj od 1995. godine, a od 2005. godine i u
Makedoniji. Trenutno je jedino u BiH situacija slična našoj, u smislu
toga da KME nije zakonski obavezna. Naravno, KME je tesno povezana sa
licenciranjem lekara, koje je u navedenim zemljama takođe obavezno, ali
njega vrši Lekarska komora, čije osnivanje kod nas još nije izvršeno.
Međutim, kada se posmatra problematika kontinuirane medicinske edukacije
u svetlu zakonske obaveze, interesantno je da se ne samo u bivšim
republikama SFRJ već i u zemljama bivšeg Istočnog bloka (Češka, Mađarska,
Rumunija, ...) KME skoro po pravilu propisuje zakonom, dok je u zemljama
starim članicama Evropske Unije situacija potpuno obrnuta. Ovo jasno
ukazuje na želju zemalja Centralne i Istočne Evrope da bar u zakonskom
pogledu dostignu uzore na Zapadu.
Formalno posmatrano, sve visokoškolske ustanove u Srbiji su vrlo spremno
odgovorile na inicijativu Ministarstva zdravlja o sprovođenju KME.
Praktično, svaki univerzitet je, pri Medicinskom fakultetu osnovao
odgovarajući Centar za KME i to još krajem 2003. godine. Uvidom u javno
dostupne materijale ovih centara (ono što je prikazano na internet
prezentacijama centara) stiče se utisak da je ponuda tema za KME
izuzetno bogata. Krajem 2005. godine Medicinski fakultet Univerziteta u
Beogradu je nudio 1 školu i 7 seminara (decembar), Centar za
kontinuiranu medicinsku edukaciju Medicinskog fakulteta Univerziteta u
Nišu 27 edukativnih seminara (za period septembar-decembar) i Centar za
kontinuiranu medicinsku edukaciju Medicinskog fakulteta Univerziteta u
Kragujevcu 5 seminara (decembar).
Srpski centri za KME su, znači, formalno ponudili približno 40 tema, pri
čemu je čak uredno navođen minimalan i maksimalan broj polaznika takvih
kurseva. Međutim, nigde nema podataka koliko je polaznika stvarno
pohađalo ponuđene oblike KME i, što je možda još interesantnije, ko je
finansirao njihovo učešće. Jedini podaci o broju održanih seminara i
polaznika do kojih su autori uspeli da dođu dati su u dva rada [6, 7].
T. Jovanović sa Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu u svojoj
prezentaciji [6] navodi ukupno 86 održanih kurseva sa 6830 učesnika u
organizaciji Centra za KME ovog fakulteta u periodu od osnivanja, ali ne
navodi do kada. Prema datumu stvaranja fajla koji je dostupan na
internet prezentaciji, može se utvrditi orijentaciono vreme nastanka
rada – oktobar 2004. godine. Đ. Považan, šef Centra za kontinuiranu
medicinsku edukaciju u zdravstvu Medicinskog fakulteta u Novom Sadu, u
radu [7] navodi detaljne podatke o radu ovog centra za period oktobar
2003. – mart 2005. U ovom periodu održano je 29 seminara sa ukupno 1492
polaznika, dok je u realizaciji seminara učestvovalo 192 predavača i 16
instruktora.
U okviru pripreme ovog rada autori su decembra 2005. godine uputili
cirkularno elektronsko pismo na adresu svih Centara za KME na srpskim
univerzitetima. Naravno, pismo je upućeno na adrese koje su javno
objavljene na sajtovima ovih centara. Cilj je bio da se direktno od
organizatora dođe do najnovijih podataka o aktivnostima centara, a
traženi podaci su bili sledeći:
1. Ukupan broj odrzanih kurseva/seminara u okviru KME za 2004. i 2005.
2. Ukupan broj polaznika održanih kurseva/ seminara u okviru KME za
2004. i 2005.
3. Ukupan broj predavaca na odrzanim kursevima/seminarima u okviru KME
za 2004. i 2005.
Do kraja januara 2006. godine niko od nadležnih ni iz jednog centra nije
odgovorio, čak ni odrečno, na pitanja postavljena u njemu. Ovde je važno
napomenuti da je jedino iz Centra KME Medicinskog fakulteta u Nišu
dobijena potvrda da je poruka koju su autori poslali pročitana. Od
ostalih centara nije bilo nikakvog odgovora.
U dosadašnjem izlaganju nije posebno obrađen aspekt finansiranja učešća
medicinskih radnika u različitim oblicima stručnog usavršavanja, a time
i KME, a koji je imajući u vidu prosečne cene učesća na seminarima (od 3
do 10.000 dinara) posebno interesantan. Naš zakonodavac je u tom pogledu
vrlo precizan. U članu 181. definisano je da:
«Troškove stručnog usavršavanja zdravstvenih radnika i zdravstvenih
saradnika snosi poslodavac.»
Trenutno je najveći poslodavac za medicinske radnike upravo država,
koja na svakom mestu u oblasti zdravstvene zaštite pokušava da uštedi. U
svetlu ove činjenice postavlja se pitanje: Kako se od ovakvog poslodavca
može očekivati da finansira masovnije obrazovanje svojih zaposlenih kroz
različite oblike KME? Mogućnost samofinansiranja stručnog usavršavanja
od strane medicinskih radnika, imajući u vidu njihova trenutna
primanja, nije ni analizirana. U SAD je do skora značajan deo kurseva
KME bio finansiran od strane farmaceutskih kuća, što se pokazalo
kontraproduktivnim zbog uticaja na nepristrasnost lekara pri
propisivanju terapije bolesnicima.
|
|
|
Tabela 1. Uporedni prikaz ključnih odlika evropskog i američkog
sistema KME akreditacije
Evropski sistem |
Američki sistem |
Akreditacija događaja (skupova) od
slučaja do slučaja:
Decentralizovani proces akreditacije koji sprovodi Evropski
akreditacioni savet za KME (EACCME) osnovan od strane Evropskog
saveza medicinskih stručnjaka (UEMS) sa nacionalnim telom za
KME koje ima krajnju reč za skupove koji se održavaju u svojoj
zemlji.
|
Akreditacija organizacija koje
obavljaju KME na određeni period:
Centralizovani proces sa dvodelnim sistemom:
Akreditacioni savet za kontinuiranu medicinsku edukaciju (ACCME)
akredituje organizacije koje obavljaju KME koje zatim mogu da
akredituju njihove sopstvene skupove za određeni period
vremena.
Američko medicinsko udruženje (AMA) je odgovorno za pravila za
određivanje KME kredita (AMA PRA krediti kategorije 1) |
Događaji se akredituju od slučaja
do slučaja.
EACCME pravila postavljaju uslov «da ustanova koja vrši KME mora
da obezbedi da obrazovni program nije pod uticajem komercijalnih
organizacija i da industrijske obrazovne aktivnosti moraju da
budu jasno odvojene od KME aktivnosti, pod kontrolom
organizacionog odbora ustanove koja vrši KME.»’
Ne postoji evropska politika koja se odnosi na akreditaciju
podnetih materijala. Neka profesionalna društva i nacionalne
vlasti za KME akreditaciju su razvili svoja sopstvena pravila. |
ACCME izdaje akreditaciju privatnim
profitabilnim obrazovno/medicinskim komunikacionim kompanijama,
koje su ponekad pod direktnim uticajem industrije, pod uslovom
da one ispunjavaju pravila propisana od strane ACCME za
dobijanje akreditacije i AMA pravila za davanje kredita
(poena).
Podneti materijali se akredituju. Pravila su definisana od
strane AMA. Akreditovana KME organizacija određuje broj kredita
za svoje podnete materijale. |
|
|
|
|
|
|
Tabela 2.
Država |
Učestvuje u EACCME (1) |
Podržava EACCME
u načelu, ali razmatra
sopstveni nacionalni sistem (2) |
Sistem akreditacije na snazi, ali ne
učestvuje u EACCME |
Austrija |
* |
|
|
Belgija |
|
|
* |
Danska |
* |
|
|
Finska |
|
* |
|
Francuska |
U donošenju propisa, ali bez
nadležnosti |
|
Nemačka |
|
* |
|
Grčka |
* |
|
|
Irska |
* |
|
|
Italija |
|
|
* |
Luksemburg |
|
* |
|
Holandija |
* |
|
|
Portugalija |
* |
|
|
Španija |
|
* (u skoroj budućnosti) |
|
Švedska |
|
* (u skoroj budućnosti) |
|
Velika Britanija |
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 3.
Država |
Učestvuje u EACCME (3) |
Lekari skupljaju kreditne poene zato što
je KME obavezna ili su podstaknuti na to |
Dobrovoljni sistem |
Austrija |
* |
* |
|
Belgija |
|
* |
|
Danska |
* |
|
* |
Finska |
|
|
* |
Francuska |
U donošenju propisa, ali bez
nadležnosti |
|
Nemačka |
|
|
* |
Grčka |
* |
|
* |
Irska |
* |
* |
|
Italija |
|
* |
|
Luksemburg |
|
|
* |
Holandija |
|
* (ponovna sertifikacija) |
|
Portugalija |
* |
|
* |
Španija |
|
|
* |
Švedska |
* (u skoroj budućnosti) |
|
* |
Velika Britanija |
* |
* |
|
|
|
|
|
|
|
Legenda:
- (1) Učestvuje u EACCME znači da nacionalne vlasti priznaju
zdravstvenim stručnjacima u svojoj zemlji EACCME kredite dobijene u
inostranstvu.
- (2) Navedena namera da učestvuje u EACCME.
- (3) Učestvuje u EACCME znači da nacionalne vlasti priznaju
zdravstvenim stručnjacima u svojoj zemlji EACCME kredite dobijene u
inostranstvu.
U ovom pregledu nije uvrštena Norveška, u kojoj je KME obavezna [5]
samo za specijaliste opšte prakse, ali uz ogradu da za bavljenje
opštom praksom nije potrebno biti specijalista opšte medicine, što
praktično znači da KME nije obavezna.
Za razliku od dosadašnjeg sistema stručnog usavršavanja, koji se
praktično završavao stručnom specijalizacijom i/ili užom
specijalizacijom, sada Zakon predviđa i licenciranje medicinskih radnika
koje treba da vrši Lekarska komora, koja je takođe tek u procesu
osnivanja. Licenciranje, odnosno izdavanje, obnavljanje i oduzimanje
odobrenja za samostalni rad je u članu 7. Zakona o komorama zdravstvenih
radnika definisano kao jedan od poslova koje obavlja Lekarska komora.
Međutim, i ovde je, kao i kod Zakona o zdravstvenoj zaštiti, tek udaren
temelj novog sistema koji treba obrazovati. Poseban problem predstavlja
važnost sertifikata koji se trenutno izdaju s obzirom na to da je
konstituisanje Lekarske komore još uvek u toku. Zakonska osnovanost do
sada izdatih sertifikata je zbog toga pod znakom pitanja. |
|
|
|
|
|
UMESTO ZAKLJUČKA
Problematika KME definitivno prevazilazi obim jednog preglednog rada.
Od vremena Hipokratove zakletve do danas obim znanja koji je potreban
lekaru drastično se povećao. Samo bavljenje medicinom, prema iskustvima
razvijenih zemalja (pre svega SAD), nije dovoljno da garantuje vrhunsku
uslugu bolesniku. U tom smislu KME ili još bolje, KPR (kontinualni
profesionalni razvoj) postali su imperativ savremene medicine.
U ovom radu je dat samo okvir trenutnog stanja u oblasti KME, sa
posebnim naglaskom na njenoj zakonskoj obavezi. U najkraćim crtama
prikazana je sadašnja situacija u oblasti KME, od zemalja iz našeg
najbližeg okruženja, preko Evropske Unije, do SAD. Želja autora je bila
da ovaj, za naše uslove, relativno nov i pomalo mistifikovan, pojam
približe lekarima koji će se sa obavezom ličnog profesionalnog
usavršavanja uskoro suočiti.
Svesni ograničenja koja svako istraživanje obavljeno u realnom vremenu
postavlja, a u svetlu prikazanih iskustava drugih zemalja, autori ovom
prilikom našoj stručnoj javnosti postavljaju suštinsko pitanje: Da li
KME treba da bude zakonska obaveza ili ne? Imajući u vidu probleme sa
obezbeđenjem osnovnih uslova za rad, još uvek neizjednačen status
zaposlenih u državnim i privatnim ustanovama i, konačno, opštu
materijalnu situaciju našeg zdravstva, mišljenja smo da u ovom trenutku
nije neophodno propisivati zakonsku obavezu za KME.
|
|
|
|
|
|
LITERATURA
- American Medical Association (AMA) definicija CME: Web strana
Američkog medicinskog udruženja
http://www.ama-assn.org/ama/pub/category/2937.html
- Josseran L, Chaperon J.: History of continuing medical education
in the United States; Presse Medical 2001; Mar 17 30 (10): 493-7
- Vandendael K, Van Hemelryck F Continuing medical education and
its accreditation—an overview of the situation in the European Union
and in the United States; European Journal of Cancer 2003; November
Volume 39 Issue 17: Pages 2430-2438
- Ninova Stankova Katerina, Licenciranjeto i ministerstvoto za
zdravstvo, Lekarska komora na Makedonija i Fondacija otvoreno
opštestvo; Skopje, 2004
- ***: Continuing Medical Education for the Medical Specialist in
the European Union, Update on Structure of National CME Presented by
Members of UEMS European Advisory Committee on CME, November 2001
- Jovanović T.: Bolonjski proces u medicinskoj edukaciji, MS Power
Point prezentacija sa Web adrese:
www.bg.ac.yu/university/University?service=file&ID=N820
- Považan Đ.: Centar za kontinuiranu edukaciju u zdravstvu; Glas
lekara 2005, April br. 9
|
|
|
|
|
|
Adresa autora:
Slađana Jovanović
Negotinska 2a, 19000 Zaječar
tel.: 20516, 063/8979486
e-mail: vjovanovic@mas.bg.ac.yu
Rad predat : 30.03.2006.
Rad prihvaćen: 02.08.2006.
Elektronska verzija objavljena: 22.09.2006. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ]
|
|
|
Infotrend Crea(c)tive Design |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|