|
UVOD
Patrijarhalni brak, kao proizvod načina privređivanja, oblika svojine
i mišljenja, bio je nesumnjivo jedan od temelja društva. Muško potomstvo
i obaveze prema njemu činili su brak trajnim, stabilnim i patrijarhalno
strukturisanim; takoreći, to je bila zajednica sa gotovo neraskidivim
vezama između supružnika.
Tamo gde nije bilo dece, posebno sinova, odnos supružnika bio je veoma
nestabilan i patrijarhalno neuređen. Otac koji je imao samo kćeri često
se ponašao kao da uopšte i nije imao potomstva, ali najvećom nesrećom
smatrao se brak koji nije imao dece. Nemati dece značilo je da će se
ugasiti ime (prezime) porodice, krsna slava i domaće ognjište, da neće
biti nikoga ko će čuvati tradiciju kuće i familije. Otuda u narodu i
široko rasprostranjene kletve, koje se i danas mogu čuti, npr. "Seme mu
se zatrlo; Slavska sveća ti se ugasila; Sve ti pusto ostalo; Nemao od
srca poroda; Ognjište ti pusto ostalo; Ne imao roda ni poroda; Kuća ti
pusta ostala; Dabogda svoje dete ne video", kao i poslovice: "Žena nije
žena dok ne rodi; Ženidba bez poroda – drvo bez roda; Kad nema dece nema
ni sreće".
U takvoj patrijarhalnoj porodici rađala se i žena, a na nju se gledalo
kao na niže biće, kao na bespravnog stvora, kao na ekonomsku potrebu i
fabriku za proizvodnju radne snage. Ona je rasla, stasavala za udaju i
udajom prelazila u drugu patrijarhalnu porodicu, ili dobrovoljno ili na
silu. Kako nije rado gledana ni u kući svog oca, jer nije bila naslednik
ni produživač porodice, tako ni drugoj nije mogla sasvim da pripadne.
Autoritet muža prema ženi bio je veoma stvaran i uticajan. Zbog toga se
u narodu često čulo: "Čovek je gospodar, žena je sluga - čovek naređuje,
žena sluša".
U novoj porodici ženin najsvetiji zadatak i najuzvišeniji bio je da
izrodi zdrav i snažan porod. Ona je bila svesna da će od njenog poroda
zavisiti i njen opstanak u porodici, jer ukoliko nema poroda, dolazi do
razvoda braka, ili se dešavalo da se pored nje dovede druga žena u kuću,
a ona ostaje kao ličnost ponižena i maltretirana. Žene su isterivane iz
kuće ukoliko ne bi imale muških potomaka ili dece uopšte.
Za neplodnost uvek je krivac bila žena, pa otud i u narodnoj pesmi
opevana:
"... Ali rodi ali u rod odi, Ali ću se ja oženiti drugom ...", na šta bi
mu ona odgovorila: "...Gdi ću rodit kad mi Bog ne daje ... ".
Za takvu ženu koja nema "od srca poroda" u našem narodu postoje
različita imena: nerotkinja, nerotka, neroduša, nerodnica, bezdetka,
bezdetnica, bezdetkinja, štirkinja, štirkača, štirka, štirica, jalovica
itd.
|
|
|
PREVENTIVNI SEGMENT
Običaji radi zaštite. - Veliki je broj verovanja koja govore o
tome zbog čega se ostaje bez dece, ko to čini i kako se zaštititi.
Jedan od osnovnih preduslova srećnog braka bio je dobijanje dece, te su
mnogi svadbeni rituali bili inspirisani tim motivom. Često su mladence
dovodili u vezu sa stvarima koje asociraju na plodnost u želji da ta
plodnost pređe i na njih. Svadba je, kao i ostali prelomni događaji u
životu, predstavljala "trenutak opasnosti" od delovanja zlih sila.
Verovalo se da tada zle sile vrebaju mladence kako bi im brak učinile
neplodnim. Posebno je, u tom smislu, značajan put od mladine do
mladoženjine kuće – da mlada ne nagazi na podmetnute "čini". Evo i
nekoliko primera:
- kada mlada polazi mladoženjinoj kući, pazilo se da ko od
prisutnih ne pogleda mladu kroz otvoren katanac. Naime, postojali su
zlobnici koji bi potom katanac zaključavali ("zaključali bi mladu")
i bacali ključ na jednu, a katanac na drugu stranu, uz reči: "Kad se
ovaj ključ i katanac spoje, tad i mladenci da imaju decu";
- posle venčanja, kad se mladenci kreću od crkve prema kući
mladoženje, ako neki zlobnik pogleda mladence kroz sito, veruje se
da neće imati dece, jer se u situ slabo šta zadrži;
- dešavalo se da su pakosnici odlazili na groblje, skupljali sveće
sa grobova, topili ih i od tog voska pravili veliku sveću koju bi
savili u krug. Ako bi kroz tu kružnu sveću pogledali mladu, po
verovanju - ne bi imala poroda;
- za vreme venčanja ne valja da pop sve pročita iz knjige, jer bi
se onda sa mladencima "venčale i čini" ako im je ko šta pričinio;
- ako bi mladu pojedine žene mrzele, krišom bi joj u pojas zašile
kamen-oblutak, kako bi joj se "porod u kamen pretvarao";
- verovalo se da će jedna od ženskih blizanaca biti neplodna, pa
se izbegavalo venčavanje bliznakinjama; i
- izbegavala su se venčanja maloletnih, jer, po verovanju, takvi
brakovi ne bi imali poroda.
Magijska prevencija. - U cilju zaštite od mnogobrojnih
navedenih čini, mladenci su nosili moćne apotropejone. Zaštitna moć
pripisivala se njihovoj odeći, posebno mladinoj. Zbog toga se
upotrebljavalo sledeće:
- na dan svadbe u tkanicu se mladoj stavljao katran iz čoka, a
dovratak iznad ulaznih vrata u mladoženjinoj kući mazali su
katranom, kao sredstvom protiv svih demona i čarolija;
- bosiljak - božji cvet - i pelin posebno se ističu među
biljkama u magijskoj zaštiti. Otuda ih mlada nosi u nedrima kad
ide na venčanje, da je zaštite od zlih očiju, a s verom da će
joj doneti plodnost;
- sasušen, isitnjen je burjan stavljan u tkanicu mladoj da je
štiti od zlih čini;
- mladoženji, pre no šo pođe po mladu, ušivali su različite
trave u odelo; i
- kad se pođe po mladu, pre no što će se mladoženja popeti na
kola, provuče se ispod desne noge svoje majke, da mu se ne bi
"primile čini".
|
|
|
KURATIVNI SEGMENT
I pored svih ritualnih, magijskih radnji u segmentu preventive,
neplodnosti je ipak bilo. Tako se, na žalost, vrednost žene određivala
njenom sposobnošću da ima poroda, kao i da rodi sina naslednika. Iz tog
razloga, i u tzv. kurativnom segmentu žene su pribegavale tradicionalnom
lečenju biljem, lekovima animalnog porekla, mineralnim banjskim vodama
ili lečenju po manastirima i crkvama. Pa ipak, i u ovom segmentu je
uticaj magijskih radnji bio znatan – odlazak vračarama, bajalicama,
travarima...
Biljni svet. - Veliki je broj biljaka ("travke") koje se ritualno
pripremaju za ženu nerotku kako bi joj pomogle da što pre zatrudni, i
to:
- majčina dušica je u narodu smatrana „ženskom biljkom”. Da bi je
nerotka upotrebila, korišće na je znatna količina ove biljke, koja
se potapala u kazan i prelivala vrelom vodom. Nakon što bi tako
pripremljena tečnost odstojala izvesno vreme, u nju bi sela žena-nerotka
obloživši donji stomak majčinom dušicom. Ovo se čini sedam
uzastopnih večeri, onda se pauzira sedam dana i opet ponavlja isto.
Posle tretmana žena mora da se utopljava;
- lišće oraha se popari i onako vruće obavije oko stomaka ili se
prave kupke od orahovog lišća;
- iznad orahovog lišća, poparenog u bakraču, žena se raskreči i
čučne "kako bi se dobro naparila". Nakon toga je morala obavezno da
ima snošaj, a potom bi držala noge uvis 10-15 minuta, onda leže,
dobro se utopli i ne ustaje do jutra. Ovo se ponavlja nekoliko
večeri;
- pile su čaj od majčine dušice, breze, pelina, sve sa verom da će
dobiti poroda;
- pelin su vezivale oko bedara, kako bi postale plodne;
- smatrajući da će im to pomoći, muž i žena su jeli seme od
koprive, salatu od hmeljnih klica i pili čaj od biljke prilep
(čičak);
- biljka sa cvetovima bele boje, koja raste na kamenoj podlozi,
kuva se i 3 dana se nerotka u njoj kupala;
- od grožđa koje je na Preobraženje osvećeno u crkvi muž i žena bi
pojeli po 3 zrna "za lek";
- od divlje trešnje koja raste u šumi savije se jedna grana ispod
koje se 3 puta žena provlačila, govoreći: "Kako ti nisi jalova u
svoj rod, tako i ja da ne budem u svoj";
- verovalo se da u lečenju neplodnosti pomaže ako se uberu i
pojedu poslednji plodovi jabuke, dunje i kruške koji su se na grani
zadržali;
- lišće i koren od 3 struka celera i toliko peršuna kuvaju se u 5
litara vode do polovine, i tako spravljena tečnost pije se svakog
jutra po jedna vinska čaša pre jela;
- nerotka bi otišla u vodenicu i sa točka koji se okreće na levo
zahvatila malo vode, i u tu vodu stavljala je bilje: beli i crni
oman, raskovnik i travu račinu. Tu vodu bi pila i u njoj se kupala;
- koren raskovnika, koji se retko nalazio, nošen je uz telo dok
žena ne ostane u drugom stanju, pa i kasnije;
- koren i cvet biljke salep kuvaju se u 2 litra vode, a kada
tečnost postane pihtijasta, ukuvana do pola, pije se svakog jutra po
jedna čaša; i
- ako su grane sa dva susedna stabla srasle pri vrhu u jednu
granu, nerotkinja se provlači tri puta ispod spojenih grana.
Od biljaka su u svrhu lečenja neplodnosti pravljene i amajlije,
koje po narodnom verovanju uništavaju zle uticaje - čini. Nošene su
ušivene u odeću, i to najčešće u tkanice. Na Đurđevdan ujutro se
rano išlo "za burujenje". Bralo se žuto i belo poljsko cveće, koje
se sušilo, sitnilo i stavljalo u tkanice, nameštane tako da se bilje
nađe na prednjoj strani stomaka. Ovo su nosile dugo vremena, čak i
kad ostanu u drugom stanju.
Životinjski svet. - Mnoge životinje su dobile različitu
simboliku zbog svojih osobina, pa se otuda sreću i u običajima i u
magijskim radnjama vezanim za lečenje neplodnosti kod žena.
- Zmija je totemska životinja, koja je, prema verovanju, imala
važnu ulogu u plodnosti žene. Tako npr. ukoliko devojka u toku
parenja zmija naiđe na njihov splet, treba da na njih baci nešto
od svoje odeće obezbeđujući tako sebi porod.
- Zec je životinja koja često figuriše u verovanjima o lečenju
neplodnosti kod žena. Smatralo se da će neplodna žena da rodi
ako pojede zečića izvađenog iz zečicinog stomaka ili ako popije
krv zeca ubijenog na Veliki petak.
- Kobila je takođe korišćena u magijskim radnjama u lečenju
neplodnosti. Ispod ždrebne kobile bi se provlačile nerotke,
verujući da će ostati trudne.
- Vepar se uštroji, iz njega izvadi semena kesica, osuši
dobro, sasecka sitno, stavi u čašu vode i dâ nerotkinji da
popije.
- Vuga je među pticama najčešće prisutna u ovakvim
verovanjima. Uzimalo se njeno gnezdo, koje je u obliku "ljuljke",
i stavljalo ženi oko struka. Nosilo se od početka ciklusa do
narednog.
- Roda, vesnik proleća i novog života, ako sleti na kuću (na
odžak) u kojoj nema dece, veruje se da će se u toku godine
roditi, a ukoliko na kući sagradi gnezdo, to se smatralo
sigurnim.
- Ako nerotka pojede kokošije jaje, i to "od koke koja nije
imala petla na sebe", verovalo se da će zatrudneti.
Magijsko lečenje. - Vrlo često, žene nerotkinje su se
obraćale i vračarama, sa željom da se začne dete i da se zle
čini uklone, tj. da im "vračaju vodu". Vračare bi svaki ritual
započinjale molitvom Bogu, Bogorodici i Sv.Petki, uz reči: „Ajde
neka bude sa sreću”. Zabeležila sam sledeća narodna verovanja
vezana za odlazak vračarama:
- odnošeni su belezi, tj. parče odeće nerotke, nad kojim
bi se vračalo, i davana im je prebajana voda da piju. Ovaj
postupak je vračara ponavljala nad nerotkinjom 6 puta
zaredom;
- vračare bi ženu često stavljale na krevet i nad njenim
golim stomakom bajale basme;
- žene nerotke su se u gluvo doba noći kupale van kuće, u
dvorištu, tri večeri uzastopno, u "obajanoj vodi";
- pojedine vračare su dočekivale žene nerotkinje obučene u
belo (simbol mlade), u ruci držeći krst, i bajale nad
ženinim stomakom;
- vračare su kuvale i različite trave, i tako
pripremljenom, mlakom tečnošću prskale su nerotkin stomak, a
preostali deo pripremljene tečnosti isipale bi iz kuće po
nerotkinom odlasku "da se plod brzo začne, kao što je
prosuta voda"; i
- tri noći uzastopno, u dvorištu nerotkine kuće su
rastavljali i sastavljali volovska kola. Kroz rastavljeni
deo kola bi se provlačila nerotka, i to tri puta, i preko
nje se sipala voda, prethodno obajana kod vračare. Dalje,
između rastočenih volovskih kola kupali bi se i muž i žena,
pa se kola posle toga odmah sastave.
Budući da po verovanju voda ima magičnu moć, žene su je
uz dužno poštovanje koristile u različitim ritualnim
radnjama sa željom da zatrudne. Tako su se žene parile nad
vrućom vodom, vračare bi napravile tanku sveću koju bi
ukrstile u obliku krsta, zatim preklapale krake i dobijale
veću sveću, stavljale je na stomak nerotkinje, palile je i
preko nje stavljale toplo grne u "koje se uvuče koža sa
stomaka" (slično ventuzama). Grne mora biti prilično vruće i
drži se dok je toplo. Potom vračara "izvlači stomak iz
grneta". Ova radnja se ponavlja 3 puta u toku 3 dana.
Ukoliko ovo ne pomogne iz prvog puta, ponavlja se tri puta
godišnje. Dok se ovaj ritual vrši, zabranjen je polni odnos
sa mužem, ne sme se nositi ništa teško i pazi se od nazeba.
Verovalo se da će žena zatrudneti ako prenoći naga na
mesečini ili ako u podne pređe naga kroz njivu sa klasjem
obasjanim suncem. Da bi rodile, nerotke su se provlačile i
kroz brojanice.
Odeća i nakit. - Postoje i verovanja o lečenju
neplodnosti žena vezana za odeću i nakit.
Tako su, od odeće, tkanice najčešće bile u upotrebi, jer je
narod tkanje poistovećivao sa rađanjem. Potpasivale su se
debljim tkanicama, i to na sledeći način: žena nerotka legne
na ravnu površinu, podigne noge što je moguće više uza zid
ili komad nameštaja, a druga žena je tkanicama potpaše
čvrsto. Ovo se radilo najčešće u vreme plodnih dana.
Istovremeno, noge su uvijale platnom ili tkanicama. Prema
drugoj varijanti ovog verovanja o upotrebi tkanica, u kazan
ili korito se sipa čista, vruća voda u kojoj se žena kupa
pola sata do sat vremena. Nakon toga, žena koja je pored
nje, tkanicama joj diže donji stomak, vezuje, i to čvrsto, i
nakon toga nerotka tri dana ne ustaje iz kreveta, ležeći bez
jastuka (čak je i nuždu vršila u lopati).
Cigani su kovali mini-alat: čekić, klešta i nakovanj, a žene
su ga nizale na vrpcu i nosile oko struka. Tako je npr. u
japodskoj nekropoli, u Prozoru, pronađen privezak u obliku
ribe, koji su žene nosile oko vrata da bi mogle imati
potomstvo. Viđani su i privesci u obliku zmije i zeca. Svi
navedeni privesci predstavljali su simbole plodnosti i žene
nerotkinje su ih rado nosile.
Manastiri, crkve i kultni izvori. - Mnogobrojni
manastiri (Suvodol, Grlište, Krepičevac, Sv. Petka), crkve i
kultni izvori kraj njih, predstavljali su mesta koja je
posećivao veliki broj nerotkinja sa nadom da će posle
određenih radnji - čitanja molitvi, klečanja i molitvi
ispred ikona Sv. Bogorodice, Sv. Petke i Sv. Pantelejmona,
donošenja poklona (vino, zejtin, novac, šećer, kolač -
liturgija, peškir, marama), izmoliti svece da im podare
porod. Takođe, bilo je primera i kupanja na kultnim izvorima
kraj manastira i crkava, a pila se i izvorska voda.
Manastire su žene nerotke pohodile najčešće uoči Velike i
Male Gospojine, Sv. Petke, kao i Sv. Pantelejmona i drugih
većih praznika. Običajne radnje vezane za manastire, kao
mesta isceljenja, temelje se na verovanju u njihovu čudesnu
moć i jako sugestivno deluju na žene koje žele porod.
Jedno od takvih verovanja kaže da žena nerotkinja treba da
uzme malo vode i pođe u crkvu sa ženom koja ima poroda. Onda
nerotkinja uđe u crkvu i stane kraj ključaonice, a druga
žena sa spoljne strane crkvenih dveri drži u ruci čašu vode
i cevčicu koju provlači kroz ključaonicu, pa tako napaja
nerotkinju, i to tri puta po nekoliko gutljaja.
Prema priči kazivača, iz neke crkve u Makedoniji je u
Timočku krajinu donošeno tzv. "svetleno maslo" (zejtin koji
je odstojao u crkvi), koje se jedanput dnevno uzimalo pre
spavanja. Donosiocu svetlenog masla je poklanjana pogača na
koju se stavljao sir, so, crni luk i flaša vina. Retko se
stavljao i pasulj.
Osvećena vodica je takođe bila u upotrebi pri narodnom
lečenju neplodnosti kod žena. Tako, nerotkinja treba da pri
porođaju neke druge žene uzme od nje osvećenu vodicu, koju
je sveštenik osvetio u crkvi, pa da se njome prvo "molitvi"
ona, pa tek onda porodilja. Bilo je slučajeva da se na
raskrsnici sačeka neko ko je otišao po molitvu u crkvu za
porodilju, te od njega uzme osvećena vodica, obrne se istoku
i tri puta popije po gutljaj uz reči: "Ukrado, oseti".
Pijući tu vodu, žena posmatra sunce, i kada joj se učini da
se sunce malo "mrdne" brzo izgovori: "Dogodine i mene da
mrdne".
Banjsko lečenje. - I odlazak u banje, tzv. "sveta
mesta", bio je čest način za lečenje neplodnosti u narodu.
Odlazilo se tri puta godišnje, i to u: Gamzigradsku banju,
Nikoličevsku banju, Sokobanju, Matarušku banju i Ribarsku
banju. U banjama su se žene kupale i oblagale mineralnim
blatom. Pre nego što se počne sa kupanjem, vršeni su
određeni rituali: molitve Bogorodici i Sv. Petki, i svim
svecima, palile su sveće ispred toplih bazena i kultnih
izvora oko banje, kiteći ih bosiljkom i darujući ih novcem. |
|
|
IZVORI, NAPOMENE, LITERATURA
- V. Vujačić, Transformacija porodice, Beograd, 1977, str. 57.
- G. Živković, Uloga i položaj žene u tradicionalnoj porodici,
Etnološke sveske, 6, Beograd, 1985, str.1.
- T. Đorđević, O srpskim ženama, Beograd, 1912, str.4.
- T. Đorđević, Deca u verovanjima i običajima našeg naroda, Niš,
1990, str. 92, 94, 95.
- Hilandarski medicinski kodeks N517 - prevod, Priredio R. Katić,
Beograd, 1989, str. 179.
- D. Bandić, Narodna religija Srba u 100 pojmova, Beograd, 1991,
str.243.
- S. Kostić, Kult zmije kod Srba, Užice, 1998, str.65.
- G. Živković, Manastor Suvodol kao mesto isceljenja, Razvitak,
201-202, Bor, 1999, str.
- A. Stipčević, Kultni simboli kod Ilira, Sarajevo, 1981, str. 88,
104.
- G. Živković, Mineralne vode Gamizgradske banje, Timočki
medicinski glasnik, 29, Zaječar, 2004, str.61.
- M. Z. Valijanac, Žena u narodnim poslovicama, Beograd, 1975.
- T. Đorđević, Priroda u verovanju i predanju našeg naroda, Knj.
I, Beograd, 1958, str.285.
- Š. Kulišić, P. Ž. Petrović, N. Pantelić, Mitološki rečnik,
Beograd, 1998.
|
|