|
POJAM ZDRAVSTVENE ZAŠTITE I ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA
Opredeljenje pojma zdravstvena zaštite može biti složeno , posebno
kada se povezuje sa pojmom zdravstvenog osiguranja.
Zdravstvena zaštita, u smislu Zakona o zdravstvenoj zaštiti Srbije,
jeste organizovana i sveobuhvatna delatnost društva sa osnovnim ciljem
da se ostvari najviši mogući nivo očuvanja zdravlja građana i porodice.
Zdravstvena zaštita, u smislu ovog zakona, obuhvata sprovođenje mera za
očuvanje i unapređenje zdravlja građana, sprečavanje, suzbijanje i rano
otkrivanje bolesti, povreda i drugih poremećaja zdravlja i blagovremeno
i efikasno lečenje i rehabilitaciju povređenih i obolelih [1]. Ovo je
najšira definicija zdravstvene zaštite i u svojoj sveobuhvatnosti
onemogućava jasno razgraničenje i preciziranje odgovornosti nosilaca
zdravstvene zaštite.
Zbog toga se među stručnjacima odgovornim za zdravstvenu zaštitu
(zdravstveni radnici i ekonomisti) koristi pojam uža zdravstvena
zaštita, koji podrazumeva sve društvene,grupne i individualne postupke i
aktivnosti koji doprinose očuvanju, poboljšanju i ponovnom
uspostavljanju zdravlja pojedinca, porodice ili grupe i društva. Pored
čisto zdravstvenih usluga, ovaj pojam uključuje i područje upravljanja i
finansiranja na poljima koja su značajna za socijalnu sigurnost i
zaštitu pacijenata.
Svaka država ima obavezu da vodi računa i brine o zdravstvenom stanju
svog stanovništva. Država je dužna da obezbedi zdravstvenu zaštitu
svojih građana na što višem nivou, a prema ekonomskim mogućnostima
(nacionalnom dohotku). Ovo podrazumeva i cilj da se što veći procenat
stanovništva obuhvati pravom na korišćenje osnovne zdravstvene zaštite
bez doplate.
Osnovni ciljevi savremenog sistema zdravstvene zaštite su
- Univerzalnost - obezbediti pristup pravima iz zdravstvenog osiguranja
svim stanovnicima
- Ekonomičnost - očuvanje troškova zdravstvene zaštite na
određenom
nivou.
- Pravičnost - ljudima koji imaju jednake zdravstvene potrebe mora biti
osiguran jednak kvalitet zdravstvenih usluga.
- Sloboda izbora za korisnike zdravstvenih usluga
- Autonomija za davaoce zdravstvenih usluga [2,3]
Sistem zdravstvene zaštite obuhvata osnovne elemente zdravstvene zaštite
i njihovu međusobnu uređenost. Među navedene elemente spadaju:
- Korisnici zdravstvene zaštite, koji u tom sistemu nastupaju direktno,
tako što sami plaćaju zdravstvene usluge i proizvode ili indirektno kao osiguranici organizacija obaveznog ili dobrovoljnog zdravstvenog
osiguranja.
- Dobra zdravstvene zaštite koja čine usluge i proizvodi kojima
pojedinci mogu zadovoljiti svoje potrebe u u pogledu zdravstvene zaštite
- Organizacije zdravstvene zaštite koje pružaju usluge i proizvode
- Država, koja u sistemu zdravstvene zaštite uobličava društveni interes
i ostvaruje ga u okviru tog sistema bilo da to čini neposredno utičući
na upravljanje u organizacijama zdravstvene zaštite ili organizacijama
obaveznog zdravstvenog osiguranja, bilo da odgovarajućim postupcima
reguliše aktivnosti i učinke zdravstvenih organizacija [4]
Kada definišemo područje zdravstvenog osiguranja, onda po teoriji
osiguranja mora područje zdravstva ispunjavati određene uslove
osiguravanja, i to:
- postojanje potencijalnog rizika
- postojanje "stranke" odnosno osiguranika koji je spreman da se pred
rizikom osigura
- postojanje onog koji je spreman da taj rizik preuzme na sebe, koji je
spreman da se od tog rizika osigura [5]
Područje užeg zdravstvenog osiguranja ispunjava sve navedene uslove.
Dakle, pred realnim rizikom oboljevanja i povređivanja pacijenti se od
tog rizika osiguravaju, plaćajući određenu cenu - premiju, a Fond ili
Zavod za zdravstveno osiguranje preuzima taj rizik na sebe, kao i rizik
od dela socijalnih posledica bolesti i povreda i u slučaju odštetnog
zahteva osiguraniku nadoknađuje štetu [6].
Finansiranje na osnovu treće stranke, odnosno fonda za osiguranje,
postoji u svim sistemima zdravstvene zaštite, pa i u modelima privatnog
ili ličnog – dodatnog osiguranja. Tržišni model u kojem potrošač
(pacijent) za učinjene usluge zdravstvenih radnika plaća celokupni
iznos, nije poželjan i retko se pojavljuje kao oblik finansiranja
zdravstvenih usluga. Razlog posrednog plaćanja zdravstvenih troškova,
odnosno osiguranja, leži u činjenici što niko ne zna kada će i da li će
se i od čega razboleti i kakve će ekonomske posledice to imati po njega
[7].
RAZVOJ ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA
U drugoj polovini devetnaestog veka radnički pokret za socijalna
prava dovodi do pojave prvih zametak zdravstvenog osiguranja. U to doba
su uslovi rada i života bili teški, a bolesti i povrede česti. Radnici i
njihove porodice su za vreme lečenja bili materijalno ugroženi, jer nisu
dobijali nadnice u vreme odsutvovanja s posla, a imali su povećane
rashode ukoliko su koristili usluge lekara ili kupovali lekove. U
traganju za rešenjem, kako bi ugroženi pojedinci mogli da prežive,
pojavila se je najpre individualna štednja u javnim štednim blagajnama.
Međutim, ovaj sistem se zbog mnogih nedostatka nije održao. Kasnije su
po zakonu poslodavci postali odgovorni za izdržavanje radnika u vreme
njegove nesposobnosti za posao usled bolesti ili povrede. Tu svoju
odgovornost za neke od rizika poslodavci su osigurali u osiguravajućim
društvima. Ovakvo delimično osiguranje takođe nije bilo efikasno i u
traženju novih rešenja Nemačka 1883. godine donosi zakon o zdravstvenom
osiguranju radnika u slučaju bolesti koji predstavlja začetak
zdravstvenog osiguranja u formi koja je prisutna i danas [8].
Odmah po završetku Drugog svetskog rata, celokupno stanovništvo država u
kojima se formirao socijalistički sistem bilo je obuhvaćeno pravom na
besplatnu zdravstvenu zaštitu po modelu obaveznog zdravstvenog
osiguranja. Engleska je 1948. godine uvela sistem koji je obuhvatio
celokupno stanovništvo, a podrazumeva pravo na besplatnu zdravstvenu
zaštitu "Nacionalna zdravstvena služba". Po njemu, celokupno
stanovništvo Engleske koristi besplatno određeni broj datih prava u
okviru sistema zdravstvene zaštite zemlje. Kasnije su sve zemlje zapadne
Evrope postepeno uvodile sistem zdravstvene zaštite. Danas je u
Engleskoj i Italiji celokupno stanovništvo obuhvaćeno besplatnom
zdravstvenom zaštitom, tj. sistemom "Nacionalne zdravstvene službe". Ovo
se finansira putem ubiranja poreza. Obuhvaćenost stanovništva besplatnom
zdravstvenom zaštitom iznosi u Francuskoj 95%, Nemačkoj 85%, Švajcarskoj
98%, Belgiji 95%, Grčkoj 95% i Španiji 95%. U ovim zemljama finansiranje
besplatne zdravstvene zaštite vrši se kroz sistem obaveznog (ili
kombinacijom obaveznog i dobrovoljnog) zdravstvenog osiguranja, koje
plaćaju pojedinci i poslodavci. Obavezno zdravstveno osiguranje se
zasniva na principu uzajamnosti i solidarnosti. Upravo ovaj vid brige o
bolesnom stanovništvu izraz je stepena demokratske razvijenosti društva
i ekonomske moći države.
VRSTE OSIGURANJA
U odnosu na nivo zdravstvene zaštite i vrstu usluga koja se nudi
osiguraniku razlikujemo sledeće tipove osiguranja.
- Obavezno zdravstveno osiguranje na koje obavezuje država svojim
propisima.
- Dopunsko zdravstveno osiguranje pokriva razliku do pune vrednosti za
usluge koje su iznad paketa usluga obaveznog zdravstvenog osiguranja. To
znači da je za sklapanje dopunskog osiguranja potrebno prvo da država
definiše nivo obaveznog – osnovnog osiguranja. Usluge iz oblasti
dopunskog osiguranja su deo poželjnog nivoa zdravstvene zaštite u skladu
sa preporukama Svetske zdravstvene organizacije, ali ih iz razloga
racionalnosti obavezno osiguranje ne obuhvata.
- Dodatno zdravstveno osiguranje je dobrovoljno osiguranje koje
obezbeđuje osiguraniku pokriće vanstandardnih prava i usluga koje prevazilaze
prava iz iz obaveznog i dopunskog osiguranja.
- Privatno zdravstveno osiguranje je zdravstveno osiguranje koje plaćaju
pojedinci ili njihovi poslodavci.
Nivoi osiguranja su različiti zavisno
od osiguravajućeg društva. Nosioci osiguranja su obično profitne
zdravstvene ustanove, ali mogu biti i ustanove javnog zdravstva i
neprofitne organizacije [9].
NAJZNAČAJNIJI SISTEMI OBAVEZNOG ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA
Postoji nekoliko karakterističnih modela sistema zdravstvenog
osiguranja. Iako se u teoriji svojim karakteristikama izdvajaju kao
posebni modeli u svakodnevnoj životnoj praksi čistih modela sistema
zdravstvenog osiguranja nema. Uglavnom je reč o kombinaciji različitih
sistema sa prevagom karakteristika pojedinog modela, a najznačajniji su:
BISMARCK-OV (KORPORATIVISTIČKI) MODEL ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA -SISTEM
SOCIJALNOG OSIGURANJA
To je najstariji sistem zdravstvenog osiguranja koji je nastao sa
uspostavljanjem prvog zakonodavstva sa područja zdravstva i zdravstvenog
osiguranja u Nemačkoj 1883. godine, kada je vladao Otto von Bismarck .
Prethodno dobrovoljno, osiguranje ovim zakonom postaje obavezno, što
propisima obezbeđuje država.
Glavni izvor sredstava za zdravstvenu zaštitu u toj grupi država
predstavljaju sredstva socijalnog osiguranja. Osiguranje od rizika
plaćaju svi koji imaju bilo kakav dohodak. Finansiranje u tim sistemima
uključuje određivanje stope doprinosa koje plaćaju poslodavci, plaćanje
doprinosa od strane radnika kao i transfer iz drugih kasa ili fondova
(npr. penzioni fond ili fond za nezaposlene). Poslodavci i uposleni
plaćaju doprinose po pravilu u jednakom iznosu.
Doprinosi se slivaju u bolesničke kase ili osiguravajuća društva, koja
su od države skoro potpuno nezavisne, ali su (u različitoj meri)
podvrgnute državnom nadzoru. To znači da same određuju stope doprinosa
za zdravstveno osiguranje, opredeljuju prava osiguranih osoba u odnosu
na zdravstvene usluge i novčana primanja i stupaju u odnose ugovaranja
sa bolnicama, udruženjima lekara, stomatologa i farmaceuta [10].
Najčešći način plaćanja izvođača usluga je do obima posla koji je
određen u ugovoru između izvođača i nosioca osiguranja.
Takvim načinom upravljanja obezbeđena je njihova nezavisnost od države i
državnog budžeta. Međutim, nezavisnost ne znači i nezainteresovanost
države za sistem zdravstvenog osiguranja. Štaviše, država ima izraženu
regulativnu i nadzornu ulogu u tomsistemu. Prava iz oblasti zdravstvenog
osiguranja su osigurana skoro svim stanovnicima države. U načelu je
članstvo u tom sistemu obavezno za sve stanovnike države, iako u praksi
nijedna država ne obezbeđuje univerzalni pristup zdravstvenim uslugama
celokupnom stanovništvu.
Obavljanje zdravstvene delatnosti u okviru obaveznog zdravstvenog
osiguranja je neprofitno.
Privatna osiguranja i lična sredstva u celom sistemu ne predstavlaju
značajan udeo, ali su dozvoljena i moguća za pojedince čiji prihodi
prelaze određeni nivo, kao što postoje i tzv. Transferi, odnosno
zdravstvene subvencije, za grupe stanovnika koji su ekonomski slabiji
(besposleni, socijalno ugroženi, izbeglice itd), što blaži negativne
učinke privatnog zdravstvenog osiguranja. Bismarck-ov model finansiranja
zdravstva imaju Slovenija, Austrija, Belgija, Francuska, Nemačka i
Luksemburg [11].
BEVERIDGE-OV (LIBERALNI ) SISTEM NACIONALNOG OSIGURANJA
Počeci ovog modela sežu u početak dvadesetog veka, a formalno ga je u
Engleskoj postavio Beverige 1942. godine. Na početku se je i kod ovog
sistema razvio veliki broj nezavisnih zdravstvenih fondova koji su
pokrivali manje delove stanovništva. Sa vremenom se je broj članova,
odnosno učesnika, povećavao, što je uzrokovalo razvoj sistema u sledećim
smerovima:
- Država je osetila potrebu da se finansiranje izvodi putem poreskih
prihoda
- Pokrivenost stanovništva je postala univerzalna
- Zdravstveni fondovi su izgubili svoju nezavisnost i postali su deo
javnog sektor
Dakle, sa razvojem ovog sistema je poreski način prikupljanja sredstava
postao prevlađujući. Kao izvor finansiranja koriste se porezi skupljeni
u državnom budžetu, što znači da sistem zdravstvene zaštite ne raspolaže
sopstvenim sredstvima. Država preuzima ulogu vođenja i upravljanja.
Pored toga, država organizuje odgovarajuću mrežu zdravstvenih
kapaciteta. O delu budžeta namenjenom za zdravstvenu zaštitu odlučuje
država, a raspoređivanje sredstava izvode institucije državne uprave.
Država propisuje i aktivnosti i zadatke zdravstvene službe. Celokupno
delovanje zdravstvene delatnosti zasnovano je na lekaru opšte prakse -
ličnom lekaru, koji ima posebno određenu funkciju i ovlašćenja. Lekar je
plaćen po broju njemu na brigu poverenih osoba (glavarina) i delimično
prema broju obavljenih usluga. Lekari opšte prakse su u ugovornom odnosu
sa odgovarajućim državnim nadleštvom (u velikoj Britaniji NHS - National
Healt Service), koje im određuje način isplate i cenu usluga. Zadatak
nadleštva je organizovanje aktivnosti i finansiranje zdravstvene službe,
međutim, očuvanje i povratak zdravlja stanovništva su briga države. Osim
po načinu prikupljanja sredstava, u odnosu na Bismarckov sistem, ovaj
model se razlikuje i po tome što svi stanovnici države (a ne samo
zaposleni) imaju obezbeđen pristup do zdravstvenih usluga pod jednakim
uslovima. Obim prava je dobro ograničen i stiče se sa državljanstvom. U
takvom sistemu bi načelo solidarnosti trebalo da bude bolje ispoljeno.
Države sa Beveridge-ovim modelom finansiranja zdravstvenih usluga su
Finska, Grčka, Irska, Italija, Švedska, Španija, Velika Britanija,
Danska i Portugal [11].
SEMAŠKOV MODEL (SISTEM SOCIJALISTIČKOG ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA)
Nastao je u Sovjetskom Savezu i zemljama istočne i srednje Evrope u
vreme socijalističkog društvenog uređenja, kao odgovor na Beveridge-ov
model nacionalne zdravstvene službe. Razlika među njima je samo
ideološka. Semaškov model proizilazi iz istog načina razmišljanja da je
država odgovorna za zdravstvenu zaštitu svojih državljana. Semaško je
naime trdio, da je socialistička zajednica preko svojih državnih
institucija (vlada, parlament, zdravstvene ustanove) dužna da svom
stanovništvu obezbedi sva prava u vezi sa zdravljem besplatno i na
najvišem nivou [11,12].
Za taj sistem je karakteristično da se zdravstvene usluge finansiraju iz
budžeta koji se puni iz poreza. Društveni sistem u ovim zemljama je
počivao je na državnoj-društvenoj svojini. Ulogu društvene svojine su
preneli i na područje zdravstvenog osiguranja, a ličnu svojinu i
privatno osiguranje, štaviše, zabranili. Privatna lekarska praksa,
naravno, nije moguća. Zdravstvena infrastruktura je u javnom vlasništvu,
a sve zdravstvene usluge su bile javno dostupne. Odgovornost za
planiranje raspoređivanje finansijskih sredstava i upravljanje
investicijama je snosila državna administracija, koja je bila organizovana
po nivoima: državnom, regionalnm i lokalnom. Ugovaranja između interesno
organizovanih grupa nema, jer visinu sredstava za finansiranje izvođača
određuje vlada. Opisani model su imale sve bivše socijalističke države
Evrope. Ovaj model osiguranja je imao određene prednosti, odnosno dobre
strane, kao što su: visoka dostupnost zdravstvenim uslugama, dobra
strukturiranost zdravstvenih usluga – tj. dobra geografska pokrivenost
stanovništva, dobro izvođenje javnih programa zdravst-vene zaštite kao
što su vakcinacije, sistematski pregledi, eradikacije pojedinih bolesti
i sl.
Na drugoj strani se sistem suočavao sa većim brojem nedostataka kao, na
primer: neprilagođenost zdravstvene službe i zdravstvenih usluga
potrebama bolesnika, relativna potcenjenost i nedovoljno finansiranje
zdravstvenih radnika i usluga po međunarodnim standardima - zbog čega je
bio ograničen pristup modernoj tehnologiji, naglašena uloga bolničkog
zbrinjavanja i lekara specijalista umesto vanbolničkih usluga i primarne
zdravstvene zaštite, nedovoljan obim zdravstvenih usluga, veliki broj
lekara na broj stanovnika, privilegije i bolja dostupnost zdravstvenih
usluga "posebnim-značajnim" grupama osiguranika (uglavnom ljudima iz
vlasti), pojava sive ekonomije i dr. [13]. To su bili razlozi zbog kojih
su države Srednje i Istočne Evrope kao i države nekadašnjeg SSSR-a
prešle na drugačiji sistem osiguranja i izraženiju ulogu tržišta .
PRIVATNO ZDRAVSTVENO OSIGURANJE U SAD –
TRŽIŠNI ODNOSNO KOMERCIJALNI SISTEM
U sistemima privatnog finansiranja privatno zdravstveno osiguranje
potiskuje socijalnu solidarnost. U takvom sistemu, zbog premija
osiguranja koje su podređene riziku, moraju bolesni plaćati više od
zdravih, čime se krši princip solidarnosti. Kroz proces poznat kao
negativna selekcija premije za osiguranike rastu sa porastom rizika,
tako da se zdravi praktično isključuju iz osiguranja. Ovakav tip
privatnog finansiranja zdravstva je tipičan za SAD. Velike kompanije
plaćaju zaposlenima osnovno zdravstveno osiguranje i većina Amerikanaca
dobija zdravstveno osiguranje od svog poslodavca. Ali ne svi, i sve više
zaposlenih iz svog džepa pokriva zdravstvene troškove. Osim toga, 45
miliona (oko 20%) Amerikanaca je bez ikakvog zdravstvenog osiguranja.
Zvanični podaci pokazuju da su troškovi zdravstvenog osiguranja u SAD
2004. godine dostigli 1900 milijardi dolara, što predstavlja 16 odsto
američkog bruto nacionalnog proizvoda. Sjedinjene Države troše više
novca po osobi na zdravstveno osiguranje nego bilo koja druga zemlja na
svetu, oko 5300 dolara godišnje. Poređenja radi, Švajcarska troši 3500
dolara po osobi godišnje, Japan oko 2000, dok Turska troši svega 446
dolara. Osnovni razlog za visoku cenu američkog zdravstvenog osiguranja
je taj što su medicinske usluge, materjal, tehnologija i lekovi mnogo
skuplji nego u drugim industrijalizovanim zemljama. Osim toga, lekari su
primorani da primenjuju veći broj preventivnih procedura kako bi se
zaštitili od mogućih tužbi za pogrešno lečenje, koje su mnogo češće u
Sjedinjenim Državama nego u drugim zemljama. Osiguranje koje lekari
plaćaju da bi se zaštitili od mogućih kazni za pogrešno lečenje, sve je
skuplje, i to zauzvrat povećava cenu zdravstvenih usluga. Premije za
osiguranje od pogrešnog lečenja su izuzetno visoke i čine petinu ukupnih
prihoda lekara. Upotreba skupih novih tehnologija za bolju i bržu
dijagnozu i lečenje bolesti takođe povećavaju cenu zdravstvenog osiguranja.
Sjedinjene Države imaju i sisteme besplatne zdravstvene zaštite, zvane
Mediker (Medicare) i Medikejd (Medicaid) [14]. Tim programima se
omogućuje osnovna zdravstvena zaštita najsiromašnijima i korisnicima
državne novčane pomoći (invalidi, zapuštena deca i dr.). Pošto su
programi izazivali visoke troškove državi, oni su naknadno reformisani
tako da su sužena prava po ovim programima, što je dovelo do smanjenja
plata zdravstevnom osoblju i broja zdravstvenih radnika koji su u te
programe bili uključeni. Za vreme Clintonove administracije delimično je
proširen program Medicare, tako da su stariji stanovnici dobili pomoć
pri kupovini lekova na recept (Goldstein, 1999). Još iz tog perioda prisutna
je polemika koja je imala za cilj da zdravstevna zaštita postane
dostupna svim državljanima. Razmatrano je i uvođenje zdravstvenog
osiguranja sličnog evropskom, ali moćni zdravstveni lobiji i
sumnjičavost Amerikanaca prema socijalizovanoj medicini, verovatno će
znatno otežati radikalni preokret u sistemu. Međutim, sve skuplja
zdravstvena zaštita za američku privredu, vladu i porodice verovatno će
učiniti neke promene neminovnim.
ZAKLJUČAK
I pored visokog ekonomskog standarda koji imaju, stanovnici Evropske
unije često nisu do kraja zadovoljni rešenjima koje im nude obavezni
sistemi zdravstvene zaštite. To znači da idealnog sistema zdravstvenog
osiguranja još nema. Za Beveridgeov model zdravstvene zaštite se smatra
da najbolje korelira sa solidarnošću - postulatom koji savremeno
zdravstveno osiguranje treba da obuhvata. Beveridge-ov sistem
nacionalnog zdravstvenog osiguranja garantuje zdravstvenu zaštitu svima,
uz rizik eventualno nižeg kvaliteta zdravstvene zaštite. Bismarck-ov
sistem garantuje kvalitetnu zdravstvenu zaštitu, ali je ne obezbeđuje
celokupnom stanovništvu.
U raljama ograničenih finansijskih sredstava i doslednog poštovanja
principa solidarnosti, mnoge zemlje u kojima se sprovodi reforma sistema
zdravstvene zaštite imaju dilemu: koji sistem odabrati? Preporučeno
rešenje je najbolja moguća kombinacija sistema koja omogućuje dostupnost
kvalitetne zdravstvene zaštite u okviru sigurnih i stabilnih
finansijskih izvora zavisno od lokalnih uslova. Poznati dokument Svetske
zdravstvene organizacije "Zdravlje za sve u 21.veku" obavezuje sve
države članice da obezbede solidarnost i univerzalnu dostupnost
zdravstvenog osiguranja, uz istovremeno savlađivanje troškova.
LITERATURA
- Zakon o zdravstvenoj zaštiti Republike Srbije
- Saltman B.Richard,Josep Figueras : European Health Care
Reform.Copenhagen.1997 str 277
- JacobsR,Godarrd M Trade-offs in social health insurance systems
International Journal of Social Economics Nov 2002 Volume: 29 Issue:
11 Page: 861 – 875
- Saltman B.Richard,Josep Figueras,Constantino Sakellarides:Critical
Challenges for Health Care reforms in Europe.2,Buchingkam,Open
Universiti Press ,1999.str 424
- Jakovac G Reforme sistemov zdravstvenega varstva v Evropi
Ljubljana, september 2002 str 1-3
www.cek.ef.uni-lj.si/diplome.htm
- Schulenburg, Matthias G. v. d. and Wolfgang Greiner. 2000.
Gesundheitsökonomik . Tübingen : Mohr
- Three models of H.C.R in Sweden, 1994, str. 25.
- Saltman, R.B. and Dubois, H.F.W. (2005) Current reform proposals
in social health insurance countries, Eurohealth, 11(1): 10-14.
- O. Joksimović, Osiguranje i zdravstveno osiguranje, Megatrend
Beograd 2005, 66-68
- Scott, Anthony and Sandra Vick. 1999. "Patients, Doctors and
Contracts: An Application of Principal-Agent.
- Saltman, R.B., Busse, R. and Figueras, J. (2004) Social health
insurance systems in western Europe. Berkshire/New York: Open
University Press/McGraw-Hill.
- HiT summary Healt care system in Transition
http://www.euro.who.int/Document/E86823sum.pdf
- Saltman B.Richard,Josep Figueras,Constantino Sakellarides:Critical
Challenges for Health Care reforms in Europe.2,Buchingkam,Open
Universiti Press ,1999.str 229
-
http://www.voanews.com/Serbian/archive/2003-09/a-2003-09-20-6-1.cfm
|
|