|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priča o slici Džon Everet Mile: Ofelija, 1851. Galerija Tejt, London, Velika Britanija Ada Vlajić |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na slici je predstavljena Ofelija, lik iz "Hamleta", jednog od
najpoznatijih Šekspirovih dela , kako pevušeći odlomke starih
pesmica mirno pluta rekom neposredno pred smrt. Opis Ofelijine
smrti, koji iznosi kraljica Gertruda, smatra se jednim od
najpoetičnijih objava smrti u književnosti, a slika Ser Džona
Evereta Milea predstavlja nezaboravni vizuelni izraz ovih reči.
Ofelija, sluđena žalošću za poginulim ocem, dok je brala cveće, pada
u reku i dozvoljava joj da je ponese i savlada. Mile je predstavio
upravo trenutak kada se Ofelija prepušta reci i smrti, raširenih
ruku, pogleda uprtog u nebo bez izraza straha i očajanja, usana
otvorenih u pesmi. Šekspir opisuje mesto gde se događaj zbio,
opisuje cveće i vrbu i Mile upija te opise i verno ih predstavlja na
platnu. U želji da što vernije ilustruje Šekspirove reči, Mile
pronalazi mesto na obali reke sa kojeg posmatra i sa kojeg slika
pejzaž. U njega kasnije smešta predstavu Ofelije. Iako je slikanje u
pleneru već dobro poznato i često korišćeno od strane raznih
umetnika raznih epoha, Mile u jednom pismu sarkastično opisuje to
iskustvo rečima: Preti mi poziv od suda zbog nedozvoljenog ulaska
na tuđ posed... takođe mi preti opasnost od vetra koji bi mogao da
me oduva u vodu gde bih intimno osetio Ofelijina osećanja kada je
tonula u blatnjavu smrt... Svakako slikanje slike u ovakvim
uslovima bi predstavljalo goru kaznu ubici nego smrt vešanjem.
Prerafaeliti, kojima je i Mile pripadao, često predstavljaju slike
usamljenih žena koje izražavaju osećanja žudnje i nervoze i, u ovom
slučaju, ludila. Model za Ofeliju je bila Elizabet Sidal, koja je
pozirala Mileu u kadi punoj vode koju su grejale sveće postavljene
ispod nje. Mile je bio posebno ponosan na haljinu koju je kupio
specijalno zarad ove slike, a koja se na slici prelepo stapa sa
rekom u kojoj plovi cveće. Ova slika je dobila najveće pohvale zbog
izvanredno, botanički detaljno predstavljene prirode i cveća. Jasno
se može videti veliko drvo vrbe koje je palo, kao i mnoštvo cveća
koje se jasno može identifikovati i koje ima veoma značajnu
simboličnu svrhu: nezaborvak i mak - simboli smrti, ljubičica -
simbol vernosti, dok Ofelija oko vrta ima venac od ljubičica, detalj
prenet iz samog Šekspirovog dela. Ova simbolika bila je veoma
poznata i jasna viktorijanskoj publici, dok su intenzitet boja i
njihova specifičnost bili relativno novi i šokantni za publiku.
Tragična smrt Ofelije, dirljivo i poetski predstavljena rečima u
Šekspirovom delu, preneta je na platno četkicom Milea, koji je tu
predstavio iskristalizovani trenutak između života i smrti. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|