|
Preuzmite
rad u pdf formatu |
|
Sažetak:
Bezbedno korišćenje interneta podrazumeva psihičku i fizičku zaštitu
osobe prilikom obavljanja aktivnosti na internetu. Zavisnost od
interneta je klinički poremećaj sa snažnim negativnim posledicama na
socijalno, radno, porodično, finansijsko i ekonomsko funkcionisanje
ličnosti. Cilj rada je da prikaže rasprostranjenost upotrebe
interneta kod mladih u knjaževačkim osnovnim i srednjim školama.
Materijal i metode: anketiranje ispitanika je obavljeno u toku
februara 2014. godine. Anketiranje učenika bilo je anonimno i
obavljeno je od strane dr Dragane Mitrović. Anketu je kreirala dr
Dragana Mitrović, lekar na specijalizaciji iz Pedijatrije, član
Savetovališta za mlade, po ugledu na anketu korišćenu u istraživanju
doktorke Branislave Stanimirov, pedijatra iz Novog Sada. Anketirano
je 316 učenika osnovnih i srednjih škola u Knjaževcu, starosti 13-16
godina, metodom slučajnog uzorka. Anketa se sastoji od 11 pitanja.
Prosečna starost ispitanika je 14 godina. Rezultati i diskusija: od
316 anketiranih učenika, 99,37% koristi internet (99,40% dečaka i
99,32% devojčica). Duže od sat vremena na internetu provodi 64,87%
(61,31% dečaka i 68,92% devojčica); 30-60 minuta na internetu
provodi 26,90% (28,57% dečaka i 25% devojčica), manje od 30 minuta
provodi 7,60% dece (9,52% dečaka i 5,40% devojčica), dok na
internetu ne provodi svoje vreme svega 0,63% učenika (0,60% dečaka i
0,68% devojčica). Svakog dana internet koristi 82,59% dece (81,55%
dečaka i 83,78% devojčica), nekoliko puta nedeljno 16,46% (17,26%
dečaka i 15,54% devojčica), jednom mesečno internet koristi 0,32%
dece (0,32% dečaka i 0% devojčica), dok internet nikada ne koristi
svega 0,63% (0,60% dečaka i 0,67% devojčica). Zbog korišćenja
interneta, noću redovno ne spava 30,38% dece (27,98% dečaka i 33,11%
devojčica), školske obaveze zapostavlja njih 22,78% (29,76% dečaka i
21,62% devojčica). Porodične obaveze zapostavlja 15,19% ispitanika
(16,01% dečaka i 14,19% devojčica). Facebook profil ima 92,41% dece
(91,61% dečaka i 93,24% devojčica). Njih 60,76% ima profil samo na
Facebook-u (66,07% dečaka i 54,73% devojčica), a na Facebook-u i još
nekoliko socijalnih mreža profil ima 31,65% dece (25,60% dečaka i
38,51% devojčica). Sportom se profesionalno ili rekreativno bavi
54,75% dece (69,05% dečaka i 67,26% devojčica). Svoj krug realnih
prijatelja je uz pomoć interneta proširilo 66,46% učennika (67,26%
dečaka i 65,54% devojčica). Đaci najviše koriste internet radi
zabave, njih 84,49% (86,31% dečaka i 82,43% devojčica), dok radi
učenja, saznanja o nečem novom to čini 15,51% đaka (13,09% dečaka i
17,57% devojčica). Uz internet svoje slobodno vreme provodi 49,37%
ispitanika (46,43% dečaka i 46,62% devojčica), sportom se u slobodno
vreme bavi njih 16,77% (23,81% dečaka i 8,78% devojčica); u društvu
sa porodicom i prijateljima slobodno vreme provodi 22,15% dece
(19,05% dečaka i 25,68% devojčica), uz TV program to čini 3,48% dece
(3,57% dečaka i 9,46% devojčica), knjige u slobodno vreme čita 5,38%
(2,98% dečaka i 8,11% devojčica), dok se ostalim aktivnostima bavi
2,85% dece (4,17% dečaka i 1,35% devojčica). Zaključak: Dobijeni
rezultati pokazuju da je upotreba interneta veoma česta pojava među
adolescentima. Veliki broj dece svakodnevno provodi vreme uz
internet, i to duže od sat vremena, i to češće devojčice. Neretko
adolescenti ne spavaju redovno, što je češće kod devojčica, a takođe
zapostavljaju svoje školske i porodične obaveze, mahom dečaci. Veoma
veliki broj dece ima profil na Facebook-u, a neretko imaju profile
na drugim socijalnim mrežama istovremeno. Dečaci češće imaju samo
profil na Facebook-u devojčice imaju češće više profila na više
mreža. Veliki broj dece se izjasnio da je stekao nove ,,realne”
prijatelje uz pomoć interneta i da internet koriste više radi
zabave, a manje radi učenja. Najveći broj dece slobodno vreme
provodi uz internet, nešto manje baveći se sportom, i to češće
dečaci, i družeći se sa porodicom i prijateljima, a to čine češće
devojčice, a najmanje čitajući knjige i uz TV program, što više čine
devojčice. Preventivne aktivnosti treba usmeriti ka promociji
zdravih stilova života i prevenciji izazivanja zavisnosti od
interneta kod dece.
Ključne reči: internet, adolescent, zavisnost
Napomena: sažetak na engleskom jeziku
Note: Summary in English |
|
|
|
|
|
|
UVOD
Prvi oblici elektronske zavisnosti javili su se još pedesetih
godina dvadesetog veka kada su se pojavili aparati za igru
(fliperi). Osamdesetih godina počela je era video igara, koja je kod
nas trajala do polovine devedesetih, kada je zapažen prelazak na
računare i konzole. Kasnije se pojavilo masovno korišćenje računara,
a povećao se i broj pretplatnika internet usluga. Paralelno sa
razvojem i širenjem internet mreže, u isto vreme su se pojavila
pozitivna očekivanja, ali i negativne reakcije. Negativne reakcije
uglavnom su se odnosile na sve veću potrebu za korišćenjem
interneta. Fenomen ozbiljnosti ekcesivne upotrebe interneta najbolje
ilustruje predlog da nova Američka klasifikacija mentalnih
poremećaja (DSM-V) ovaj fenomen uvrsti u posebnu kategoriju
kibernetskih poremećaja. Tu bi, pored zavisnosti od interneta,
spadale i sve forme zloupotrebe modernih tehničkih sredstava, kao
što su mobilni telefoni, kompjuteri i video igrice [1]. Bezbedno
korišćenje interneta podrazumeva psihičku i fizičku zaštitu osobe
prilikom obavljanja aktivnosti na internetu [2]. Zavisnost od
interneta je klinički poremećaj sa snažnim negativnim posledicama na
socijalno, radno, porodično, finansijsko i ekonomsko funkcionisanje
ličnosti [3].
CILJ RADA
Cilj našeg rada je da prikaže rasprostranjenost upotrebe
interneta kod mladih u knjaževačkim osnovnim i srednjim školama.
MATERIJAL I METODE
Anketiranje ispitanika obavljeno je u toku februara 2014. godine.
Anketiranje učenika bilo je anonimno i obavljeno je od strane dr
Dragane Mitrović. Anketu je kreirala dr Dragana Mitrović, lekar na
specijalizaciji iz Pedijatrije, zaposlena u Savetovalištu za mlade,
po ugledu na anketu korišćenu u istraživanju doktorke Branislave
Stanimirov, pedijatra iz Novog Sada. Anketirano je 316 učenika
osnovnih i srednjih škola u Knjaževcu, starosti 13-16 godina,
metodom slučajnog uzorka. Prosečna starost ispitanika je 14 godina.
Ispitivanim adolescentima je pre sprovođenja ankete objašnjena svrha
anketiranja, a zatim im je dato uputstvo o načinu popunjavanja
ankete. Anketa se sastoji od 11 pitanja (slika br. 1).
Podaci u radu su prikazani deskriptivno, grafički i tabelarno, a
statistička obrada dobijenih podataka vršena je pomoću distribucije
frekvence i neposredne analize tabelarnih, grafičkih i deskriptivnih
podataka.
Slika 1. Prikaz ankete koja je sprovedena u
knjževačkim osnovnim i srednjim školama.
REZULTATI
Od 316 anketiranih učenika, 99,37% koristi internet (99,40%
dečaka i 99,32% devojčica) (grafikoni br. 1 i br. 2). Duže od sat
vremena na internetu provodi 64,87% (61,31% dečaka i 68,92%
devojčica), 30-60 minuta na internetu provodi 26,90% (28,57% dečaka
i 25% devojčica), manje od 30 minuta provodi 7,60% dece (9,52%
dečaka i 5,40% devojčica), dok na internetu ne provodi svoje vreme
svega 0,63% učenika (0,60% dečaka i 0,68% devojčica – grafikoni br.
3 i br. 4). Svakog dana internet koristi 82,59% dece (81,55% dečaka
i 83,78% devojčica), nekoliko puta nedeljno 16,46% (17,26% dečaka i
15,54% devojčica), jednom mesečno internet koristi 0,32% dece (0,32%
dečaka i 0% devojčica), dok nikada ne koristi internet svega 0,63%
(0,60% dečaka i 0,67% devojčica– grafikoni br. 5 i br. 6). Zbog
korišćenja interneta, noću redovno ne spava 30,38% dece (27,98%
dečaka i 33,11% devojčica), školske obaveze zapostavlja njih 22,78%
(29,76% dečaka i 21,62% devojčica). Porodične obaveze zapostavlja
15,19% ispitanika (16,01% dečaka i 14,19% devojčica – tabele br. 1 i
br. 2). Fejsbuk profil ima 92,41% dece (91,61% dečaka i 93,24%
devojčica). Njih 60,76% ima profil samo na fejsbuku (66,07% dečaka i
54,73% devojčica), a na fejsbuku i još nekoliko socijalnih mreža
profil ima 31,65% dece (25,60% dečaka i 38,51% devojčica – grafikoni
br. 7 i br. 8). Sportom se profesionalno ili rekreativno bavi 54,75%
dece (69,05% dečaka i 67,26% devojčica – grafikoni br. 9 i br. 10).
Svoj krug realnih prijatelja uz pomoć interneta proširilo je 66,46%
učennika (67,26% dečaka i 65,54% devojčica – grafikoni br. 11 i br.
12). Đaci najviše koriste internet radi zabave, njih 84,49% (86,31%
dečaka i 82,43% devojčica), dok radi učenja, saznanja o nečem novom
to čini 15,51% đaka (13,09% dečaka i 17,57% devojčica – grafikoni
br. 13 i br. 14). Uz internet svoje slobodno vreme provodi 49,37%
ispitanika (46,43% dečaka i 46,62% devojčica), sportom se u slobodno
vreme bavi njih 16,77% (23,81% dečaka i 8,78% devojčica), u društvu
sa porodicom i prijateljima slobodno vreme provodi 22,15% dece
(19,05% dečaka i 25,68% devojčica), uz TV program to čini 3,48% dece
(3,57% dečaka i 9,46% devojčica); knjige u slobodno vreme čita 5,38%
(2,98% dečaka i 8,11% devojčica), dok se ostalim aktivnostima bavi
2,85% dece (4,17% dečaka i 1,35% devojčica – grafikoni br. 15 i br.
16).
Grafikon br. 1 – Prikaz upotrebe interneta kod
đaka u knjaževačkim školama.
Grafikon br. 2 – Prikaz upotrebe interneta prema polovima kod đaka u
knjaževačkim školama
Grafikon br. 3 – Prikaz vremena provedenog na internetu
Grafikon br. 4 – Prikaz vremena provedenog na internetu u odnosu na
polove
Grafikon br. 5 – Učestalost upotrebe interneta među đacima
knjaževačkih škola
Grafikon br. 6 – Učestalost upotrebe interneta među đacima
knjaževačkih škola u odnosu na polove
Tabela br. 1 – Navike adolescenata vezane za upotrebu interneta
|
Da li zbog upotrebe interneta
ne spavaš redovno noću? |
Da li zbog upotrebe interneta
zapostavljaš školske obaveze? |
Da li zbog upotrebe interneta
zapostavljaš porodične obaveze? |
|
n |
% |
n |
% |
n |
% |
da |
96 |
30,38 |
82 |
22,78 |
48 |
15,19 |
ne |
220 |
69,62 |
234 |
77,22 |
268 |
84,81 |
ukupno |
316 |
100 |
316 |
100 |
316 |
100 |
Tabela br. 2 – Navike adolescenata vezane za upotrebu internet u
odnosu na polove
|
Da li zbog upotrebe interneta
ne spavaš redovno noću? |
Da li zbog upotrebe interneta
zapostavljaš školske obaveze? |
Da li zbog upotrebe interneta
zapostavljaš porodične obaveze? |
|
dečaci |
devojčice |
dečaci |
devojčice |
dečaci |
devojčice |
|
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
da |
47 |
27,98 |
49 |
33,11 |
50 |
29,76 |
32 |
21,62 |
27 |
16,07 |
21 |
14,19 |
ne |
121 |
72,02 |
99 |
66,89 |
118 |
70,24 |
116 |
78,38 |
141 |
83,93 |
127 |
85,81 |
ukupno |
168 |
100 |
148 |
100 |
168 |
100 |
148 |
100 |
168 |
100 |
148 |
100 |
Grafikon br. 7 – Prisutnost đaka knjaževačkih
škola na socijalnim mrežama
Grafikon br. 8 – Prisutnost đaka knjaževačkih škola na socijalnim
mrežama u odnosu na polove
Grafikon br. 9 – Navike knjaževačkih đaka vezane za fizičku
aktivnost
Grafikon br. 10 – Navike knjaževačkih đaka vezane za fizičku
aktivnost u odnosu na polove
Grafikon br. 11 – Uspostavljanje novih socijalnih kontakata on-line
i u stvarnom životu
Grafikon br. 12 – Uspostavljanje novih socijalnih kontakata on-line
i u stvarnom životu u odnosu na polove
Grafikon br. 13 – Razlozi zbog kojih đaci najviše koriste internet.
Grafikon br. 14 – Razlozi zbog kojih đaci najviše koriste internet u
odnosu na polove
Grafikon br. 15 – Način korišćenja slobodnog vremena kod đaka u
Knjaževcu
Grafikon br. 16 – Način korišćenja slobodnog vremena kod đaka u
Knjaževcu u odnosu na polove
DISKUSIJA
Sredinom devedesetih godina 20. veka dolazi do uvođenja pojma
internet zavisnosti, koji je prvobitno dat od strane američke
autorke Kimberli Jang [4, 5]. Međutim, do prepoznavanja ponašanja
koje danas nazivamo internet zavisnošću, uz pojavu nekoliko
različitih gledišta autora na mehanizme njenog nastanka i
održavanja, dolazi već nekoliko decenija ranije. Pojava internet
zavisnosti je bila opisivana putem različitih poj-mova poput
opsesivno-kompulzivnog poremećaja, problematične, patološke upotrebe
interneta i sli-čno. Naučna i stručna javnost je i danas podeljena u
vezi sa priznavanjem pojma internet zavisnosti i njegovim
razgraničenjem u odnosu na druge, usko srodne pojave, poput
zloupotrebe interneta, prekomerne upotrebe interneta i drugo [ 4,
5].
Internet ima pozitivan i negativan uticaj na savremeno društvo.
Koristi se radi zabave i igre, druženja, učenja, uz njega dosta
ljudi provodi slobodno vreme, a služi i kao izvor informacija.
Internet je popularan zato što pruža osećaj samostalnosti,
nezavisnosti, pruža mnoštvo kratkih, konkretnih informacija, pruža
mnoštvo korisnih i brzih usluga, zabavan je, jednostavan i lako
dostupan, pruža mogućnost komunikacije sa velikim brojem ljudi,
pruža mogućnost kreativnosti i inovativnosti, pruža anonimnost
korisniku [6].
Internet deluje pozitivno kroz zabavu i igru tako što je izvor
radosti, razvija stvaralaštvo i kreativnost, podstiče intelektualni
razvoj, razvija reflekse, motoričke sposobnosti, takmičarski duh,
društvenost, dok negativno utiče tako što može da izazove zavisnost,
nasilničko ponašanje, agresi-vnost, socijalnu izolaciju, povučenost,
fizičku neaktivnost, zaostatak u razvoju, opterećenje i naprezanje,
popuštanje u školi, bežanje od stvar-nosti u virtualni svet,
pesimizam, pasivnost. Mudrost u odgovarajućem izboru i doziranju
sadržaja može pomoći da se izbegnu negativni uticaji [6].
Uz pomoć interneta družimo se preko e-mail-ova, četovanja, foruma,
blogova, profila ličnosti, stranica za upoznavanje. Pozitivan uticaj
interneta na druženje ispoljava se tako što utiče na obnavljanje i
održavanje kontakata, međusobnu saradnju i podršku, razmenu ideja i
informacija, na širenje mreže poznanstava, razvijanje
samopo-uzdanja. Negativan uticaj na druženje se ispoljava tako što
se ljudi prebrzo, presnažno emocionalno vezuju, stvaraju iluzije o
poznavanju druge osobe, mogu da se lažno predstavljaju; može doći do
krađe identiteta, zlostavljanja, ucene, stvaranja zavisnosti,
opasnosti od pornografije, pedofilije [6].
Pozitivno delovanje interneta na učenje ispoljava se u edukaciji bez
granica, koja je brza, informacije su dostupne, selektivne,
raznovrsne, ali na taj način se gube navike za čitanjem i mogu se
dobiti pogrešne informacije. Učenje preko interneta je dostupno
posredstvom raznih enciklopedija, tematskih sajtova, kurseva,
programa, konferencija. Veliki broj knjiga je dostupan u
elektronskoj verziji. Uz pomoć interneta se preko dnevnih portala,
sajtova sa vestima, tematskih sajtova, reklama informišemo. Pored
pozitivnog uticaja na opštu informisanost, na taj način može doći i
do dezinformacija, širenja propagandi, uticaja sekti [2, 7].
Štetna upotreba ili zloupotreba interneta se karakteriše upotrebom
interneta duže od šest sati dnevno u vidu sklapanja virtuelnih
prijateljstava, igranjem on-line igrica, opsednutošću sajber seksom,
kompulzivnim surfovanjem, pretraži-vanjem po internetu. Da bi se
neka osoba nazvala internet zavisnikom potrebno je da ispuni pet ili
više od osam navedenih kriterijuma u trajanju od šest meseci:
- okupiranost objektom zavisnosti;
- tolerancija na upotrebu interneta (smanjeno zadovoljstvo vremenom
koje se obično provodi na internetu, potreba za stalnim povećanjem
vremena na internetu);
- pojava simptoma apstinencijalne krize pri pokušaju smanjenja
upotrebe ili pri lišavanju interneta (anksioznost, depresija,
razdražljivost);
- nemogućnost kontrole nad upotrebom interneta (neuspeli pokušaji da
se smanji vreme ili prekine upotreba interneta);
- na internetu se ostaje duže ili mu se pristupa češce nego što je
planirano;
- pojava problema u socijalnim odnosima, u školi, na poslu, usled
upotrebe interneta;
- skrivanje realnog vremena koje se provodi na internetu (obmanjuju
se porodica, kolege, terapeut);
- percipiranje interneta kao načina da se pobegne od problema
(anksioznost, tuga, krivica i slično) [4,5].
Prema istraživanju sprovedenom u knjaževačkim školama, korišćenje
interneta kod đaka je veoma česta pojava, jer čak 99,37% koristi
internet, skoro podjednako i dečaci i devojčice. Manje mladih
Amerikanaca korisi internet nego što to čine njihovi vršnjaci u
Češkoj, Kanadi, Britaniji, pokazuje istraživanje sprovedeno u
trinaest svetskih zemalja. Ovo istaživanje sprovedeno je na
inicijativu Centra za digitalnu budućnost među tinejdžerima uzrasta
od 12 do 14 godina. Prema dobijenim rezultatima, 100% mladih
Britanaca koristi internet, zatim slede Izrael sa 98%, Češka sa 96%
i Kanada sa 95%. Naprotiv, samo 88% Amerikanaca istog uzrasta
koristi internet, a sledi Mađarska, gde 70% mladih koristi internet
[8]. Podaci za Srbiju iz istraživanja od aprila 2012. ukazuju da 34%
dece koristi internet konstantno, a 46% dece koristi internet više
puta u toku dana [9]. Rezultati iz knjaževačkog istraživanja
pokazuju da duže od sat vremena na internetu provodi 64,87%, i to je
veoma česta pojava među decom; 30-60 minuta na internetu provodi
26,90 %, manje od 30 minuta provodi 7,60% dece, dok na internetu ne
provodi svoje vreme svega 0,63% učenika. Od toga devojčice u većem
broju duže u toku dana koriste internet. Ponašanje zaječarskih
srednjoškolaca ispitivale su kolege 2010. godine. Rezultati su
pokazali da ispred kompjutera sat vremena i manje, dnevno, u toku
radne nedelje provodi 72% učenika medicinske škole i 41%
gimnazijalaca, dok između 2 i 4 sata provodi 22% medicinara i 47 %
gimnazijalaca [10]. Slično istraživanje rađeno je među novosadskim
đacima od strane dr Branislave Stanimirov, čiji rezultati pokazuju
da na internetu dnevno više od sat vremena provodi 48,25% učenika
[9]. Upoređivanjem rezultata u knja-ževačkim, zaječarskim i
novosadskim školama, dolazimo do zaključka da knjaževački đaci duže
vremena provode za računarom. Svakog dana u Knjaževcu internet
koristi 82,59% dece, nekoliko puta nedeljno 16,46%, jednom mesečno
internet koristi 0,32% dece, dok nikada ne koristi internet svega
0,63%, i to skoro približno isto i dečaci i devojčice. Trećina
ispitivane dece u Knjaževcu zbog korišćenja interneta, noću redovno
ne spava (30,38% dece), a pravilan kontinuiran san je neophodan za
pravilan rast i razvoj dece [11]. Svako četvrto dete u knjaževačkim
školama zapostavlja školske obaveze i to njih 22,78%, a porodične
obaveze zapostavlja 15,19% ispitanika. Dečaci u Knjaževcu češće radi
interneta zapo-stavljaju školske i porodične obaveze, dok devojčice
manje spavaju radi interneta. U Novom Sadu, rezultati iz
istraživanja dr Stanimirov pokazuju da u toku večeri i kasno noću ne
spava 32,16% ispitanika, a da je zapostavljanje školskih obaveza
zbog interneta prisutno kod 27,56% učenika. Svesnost da zanemaruju
svoje škoske i porodične obaveze potvrdilo je 43,52% učenika [9]. Po
istraživanju u Crnoj Gori, 30% dece (svako treće dete) ne spava
redovno zbog interneta. Školske obaveze u Crnoj Gori zapostavlja 15%
učenika [12]. Dobijeni podaci nam ukazuju da su loše navike vezane
za korišćenje interneta, kao što su neredovan san, zapostavljanje
školskih i porodičnih obaveza, rasprostranjene u istom obimu na
teritoriji Knjaževca, u Novom Sadu i Crnoj Gori.
Fejsbuk profil ima 92,41% dece u Knjaževcu (60,76% ima profil samo
na fejsbuku, a na fejsbuku i još nekoliko socijalnih mreža profil
ima 31,65% dece). Devojčice u Knjaževcu češće od dečaka imaju
profile na više društvenih mreža. U Srbiji, na fejsbuku, 96,3% dece
ima svoj profil [9], tako da su podaci za Srbiju i Knjaževac slični.
Od zemalja u okolini, u Bosni, 100% dece ima Fejsbuk profil [7].
Sportom se profesionalno ili rekreativno bavi 54,75% dece, nešto
malo više od polovine dece u knjaževačkim školama. Dečaci su ti koji
se u knjaževačkim školama češće bave sportom. Uz internet svoje
slobodno vreme provodi 49,37% ispitanika, sportom se u slobodno
vreme bavi njih 16,77% đaka, u društvu sa porodicom i prijateljima
slobodno vreme provodi 22,15% dece, a uz TV program to čini 3,48%
dece; knjige u slobodno vreme čita 5,38% dece, dok se ostalim
aktivnostima bavi 2,85% dece. Devojčice u Knjaževcu češće, u odnosu
na dečake, čitaju knjige, gledaju televizijski program i druže se sa
porodicom i prijateljima, dok dečaci češće, u odnosu na devojčice,
slobodno vreme provode baveći se sportom. Deca se otuđuju od ljudi u
realnom životu, jer svoje slobodno vreme najviše provode uz
internet. Više bi trebalo da se bave sportom, jer po preporukama
Svetske zdravsvene organizacije, deca bi trebalo svakog dana bar 60
min. da se bave umerenom fizičkom aktivnošću koja povoljno deluje na
njihov pravilan rast i razvoj [13]. Melissa C. Nelson sa
saradnicima, u studiji praćenja fizičke aktivnosti i vreme provedeno
za kompjuterom od rane do srednje adolescencije, ustanovila je da se
fizička aktivnost smanjuje, a povećava vreme provedeno za
kompjuterom, što je naročito izraženo kod adolescenata (povećanje od
10,4h na 15,2h nedeljno) [10, 14 ].
Svoj krug realnih prijatelja je uz pomoć interneta proširilo 66,46%
učenika, i to približno u istom procentu i devojčice i dečaci, u
knjaževačkim školama. To je dobra strana interneta (širenje
socijalnih kontakata). Ali, takav vid sklapanja prijateljstava nosi
veliki rizik. Profile na socijalnim mrežama mogu da
zloupotrebljavaju pedofili, kriminalci, tako da svako upozavanje sa
nepo-znatom osobom preko interneta nosi veliki rizik po osobu koja
se upušta u takve socijalne kontakte [7, 15]. Đaci najviše koriste
internet radi zabave, njih 84,49%, dok radi učenja, saznanja o nečem
novom to čini 15,51% đaka. Tako su se izjasnili u prilično istom
procentu i dečaci i devojčice. Ako se pogledaju rezultati sličnih,
stranih studija (Ybarra, 2006), kao i studija koje se bave uticajem
kompjutera, kompjuterskih igrica, mobilnih tele-fona (Ha i sar,
2007), može se uočiti da taj podatak nije nov i neočekivan, jer je
upravo najmlađa populacija pod najvećim pritiskom i uticajem ovih
vrsta masovnih medija, a da se usled specifičnosti razvojnog perioda
i procesa socijalizacije lako pronalaze sadržaji i onlajn aktivnosti
koji će im ispuniti vreme i zadovoljiti neke od izraženih
personalnih potreba (za druženjem, razumevanjem, empatijom,
interesovanjima) [16, 17, 18].
Zavisnost od interneta je savremeni problem koji se sve više širi,
posebno među mladi-ma, kao i među radno sposobnim stanovništvom, a
većina ljudi nije ni svesna ozbiljnosti i patologije ove vrste
zavisnosti [19, 20].
ZAKLJUČAK
Upotreba interneta kod mladih u knjaževačkim osnovnim i srednjim
školama je veoma česta pojava, i po količini vremena koju mladi
provode uz internet, i po učestalosti zapostavljanja školskih i
porodičnih obaveza zbog interneta. Veliki broj dece otuđuje se od
ljudi iz realnog života i ostvaruje nove prijateljske kontakte uz
pomoć interneta. Veoma je rizično sklapati takva poznanstva preko
interneta sa koga mogu da vrebaju pedofili, kriminalci. Radi
interneta se često zanemaruju porodica i bliski prijatelji, a deca
se sve manje bave fizičkim aktivnostima. Zbog svega toga bi trebalo
pojačati mere prevencije. Upoznavanje roditelja sa detetovim
interesovanjima, upućivanje deteta na mogućnosti korisne upotrebe
računara, softversko ograničenje računara bez detetovog znanja,
pregled istorije korišćenja interneta i računarskih programa,
razgovor o sajtovima koje dete posećuje i komentarisanje njihovih
dobrih i loših karakteristika.
Ipak, najbolje preventivno rešenje jeste učešće roditelja u dečijim
aktivnostima i njihovo neumorno upućivanje dece na to da sama nauče
da prave razliku između dobrog i lošeg. Mnogo je načina da
zlonamernici priđu deci, a sama deca bi, uz pomoć roditelja, trebalo
da nauče da ih prepoznaju već u početnom stadijumu, i to na
generalnom nivou, te da odlučno od sebe odbijaju takve kontakte.
Društvena zajednica, mediji, zdravstveni i prosvetni radnici treba
da učestvuju u edukaciji stanovništva, pre svega dece, o pravilnoj i
bezbednoj upotrebi interneta. Internet je postao deo života svakog
savremenog čoveka u 21. veku, ali na pravilan način treba da se
dozira i upotrebljava.
LITERATURA
- Danas.rs [homepage on internet]. Beograd: Zavisnost od
interneta-sajber generacija (12. 12. 2012. 18h, 53min). Dostupno
na:
http://danas.rs/dodaci/psihologija/zavisnost_od_interneta__sajber_generacija.62.html?news_id=252750
- Bezbedannet.wordpress.com [homepage on internet]. Sombor:
Intervju:bezbedan internet (06. 06. 2013). Dostupno na:
htpp://bezbedannet.wordpress.com
- Stetoskop.info.rs [homepage on internet]. Niš: Zavisnost od
interneta (2014). Dostupno na:
htpp://stetoskop.info/Zavisnost-od-interneta-4867-s9-content.htm?b6
- Kovačević–Lepojević M. Pojam i karakteristike internet
zavisnosti. Specijalna edukacija i rehabilitacija 2011; 10 (4):
615-631.
- Young K. Internet Addiction: A new clinical phenomenon and
its consequences. American Behavioral Scientist 2004; 48 (4):
402-415.
- Portal.skola.ba [homepage on internet] Sarajevo: Internet i
mladi (03. 02 .2012). Dostupno na:
htpp://portal.skola.ba/start/Roditelji/Savjeti/tabid/118/id/2395/Default.aspx
03.'2.2012.
- Tapavički Duronjić T; Pribišev Beleslin T. Djeca i internet.
Dostupno na:
http://www.djeca.rs.ba/uploaded/Internet i djeca 3.pdf
- Mc.rs [homepage on internet]. Beograd: Mladi Amerikanci nisu
najveći surferi (novembar 2008). Dostupno na:
http://www.code/navigate.aspx?Id=155624
- Stanimirov B. Internet savremeni stil života ili nova
zavisnost. 45. Pedijatrijski dani Srbije sa međunarodnim učešćem
Zbornik radova. 2013; 183-184.
- Kostić M. Stil i način života učenika srednjih škola u
Zaječaru. Timočki medicinski glasnik 2010; 35 (3-4) 64-70.
- Roditeljportal.com [homepage on internet] Beograd: Neredovan
odlazak dece na spavanje utiče na ponašanje (01.11.2013).
Dostupno na:
http://www.roditeljportal.com/clanak/vaspitanje/neredovan-odlazak-dece-na-spavanje-utice-na-ponasanje.htm
- Đurović Lj. Novi stilovi života-nove bolesti zavisnosti.
Dostupno na:
http://www.dzpg.me/wp-content/uploads/
2012/11/Novi-stilovi-zivota.pdf 28. 02. 2014.
- Savremenisport.com [homepage on internet]. Beograd:
Pozitivni aspekti sporta i fizičke aktivnosti (2014). Dostupno
na:
http://www.savremenisport.com/Medicina_Pozitivni_aspekti_sporta_i_fizicke_aktivnosti.html
- Nelson MC, Neumark-StzainerD, Hannan PJ,. Sirard JR, and
Story M. Longitudinal and Secular Trends in Physical Activity
and Sedentary Behavior During Adolescence Pediatrics 2006; 118
(6): 1627-1634.
- Kliknibezbedno.rs [homepage on internet]. Beograd: Kako
prepoznati da upotreba interneta ugrožava vaše dete (2009).
Dostupno na:
http://www.kliknibezbedno.rs
- Hinić D. Korisnički profile internet zavisnika u Srbiji.
Psihologija 2008; 41 (4): 435-453.
- Ybarra, M. The Role of Adolescent Depressive Symptomatology
in Internet Experiences. Baltimore, Johns Hopkins University,
2006.
- Ha J. H. Depression and Internet Addiction in Adolescents.
Psychopathology 2007;.40 (6): 424-430.
- Jović J, Đinđić N. Uticaj dopaminergičkog sistema na
zavisnost od interneta. Acta Medica Medianae 2011; 50 (1):
60-66.
- Koh YS. Development and application of K-scale as diagnostic
scale for Korean Internet addiction. International symposium on
the counselling and treatment of youth Internet addiction.
National Youth Commission 2007; 294
Napomena:
Rad je osvojio nagradu Naučnog odbora XXXIII Timočkih medicinskih
dana u kategoriji ,,radovi mladih autora“ za najbolji originalni rad
|
|
|
|