|
Preuzmite
tekst u pdf formatu |
|
Đorđo de Kiriko
Uznemirujuće Muze (Le Muse inquietanti), 1916–1918.
Ulje na platnu
Privatna kolekcija
Preispitivanje veze između stvarnog i nestvarnog, potraga za
metafizičkim svetom, enigma života jedni su od osnovnih motiva De
Kirikovog slikarstva posle 1910. Tihe, jednostavne, enigmatične
scene praznih trgova istorijskih gradova preispituju poimanje
stvarnosti. Ovi gradski prostori ne predstavljaju prikaz realnog
stanja, već podsećaju na uklete ulice magijskog sveta snova. Kao
jedan od glavnih aktera ovih metafizičkih scena javlja se maneken
lutka, muza, nem i enigmatičan lik smešten na podijum napuštenog
trga. De Kiriko je smatrao da muze predstavljaju inspiraciju koja
umetnika navodi da razmišlja izvan realnog sveta, da putuje u
metafizički splet sećanja, mitologije i istine.
Klasicizam, koji se često javlja u De Kirikovim delima tokom
dvadesetih godina dvadesetog veka, bio je veoma popularan u Evropi,
ali umetnikova veza sa klasicizmom mnogo je više od prostog trenda u
umetnosti. Iskustva stečena u detinjstvu koje je proveo u rodnoj
Grčkoj, kao i ljubav prema nemačkom romantizmu, uveli su ga u svet
tragedije, enigme i melanholije. Upleteni u moderan svet, klasični
motivi uzrokovali su sukob prošlosti i sadašnjosti stvarajući
turbulencije i otkrivajući tugu, izolovanost i nostalgiju.
Uznemirujuće muze predstavljene su na trgu u gradu Ferera u kome je
umetnik živeo tokom Prvog svetskog rata. Trg je oivičen
srednjovekovnim zamkom, zgradom sa lođom iz doba renesanse i
savremenom fabrikom, i prošaran dugim senkama grada u sumrak. Vreva
gradskog života koja bi se očekivala na gradskom trgu u potpunosti
je izostala u ovoj sceni i Ferara je postala samo sećanje na svoju
prošlost.
U prvom planu ove scene nalaze se dve statične i neme figure koje
odišu mešavinom različitih stilova. Stojeća figura ima glavu maneken
lutke koja je pričvršćena na mišićavi torzo klasične skulpture dok
njena haljina podseća na dorski stub. Tanki šavovi koji se mogu
primetiti na figuri koja sedi ukazuju na činjenicu da se radi o
krpenoj lutki pre nego o mermernoj skulpturi. Njena glava je
odšrafljena i postavljena uz noge. U dubokoj senci, udaljena od
dveju muza jednako je statična figura Apolona, vođe muza,
predstavljena kao antička skulptura na pijedestalu. Imajući u vidu
melanholično stanje u kome su muze, postavlja se pitanje kuda će ih
Apolon odvesti.
Uznemirujuće muze svojom statičnošću, bezličnošću i enigmom uvode
nas u svet sa kojim se svakodnevno susrećemo, u kome živimo i koji
nas ispunjava, a prema kome se retko ophodimo kao takvom. Duboke
senke sumraka postavljaju pitanje kuda će nas noć odvesti, da li će
nam muze inspirisati snove, da li će ih Apolon provesti svetovima od
kojih toliko bežimo na javi. Pogled nam luta praznim trgovima u
potrazi za poznatim, u potrazi za utehom koja će nas spasiti
neizvesnosti putovanja svakodnevice u koje se upuštamo nikada
dovoljno pripremljeni, stalno razmišljajući o pređenom putu, o putu
koji treba preći i o konačnom odredištu koje ni u snovima ne možemo
konačno razotkriti.
Iako De Kiriko sebe nije smatrao nadrealistom, njegova metafizička
dela pružala su inspiraciju mnogim umetnicima. Njegovo
preispitivanje prirode stvarnosti, poznavanje filozofije i
psihologije podarilo mu je sposobnost da rojeve misli o metafizičkom
svetu pretoči u slike koje već čitav vek podstiču nove misli o svetu
koji postoji izvan stvarnog sveta u kome živimo, misli o svetu koji
čini suštinu našeg postojanja i koji nas nagoni da nastavimo
putovanja željni života u novim svetovima.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|