|
Preuzmite
tekst u pdf formatu |
|
Kete Kolvic
Nemačka deca gladuju!
(Deutschlands kinder hungern!), 1924.
Litografija
Žena, majka, umetnica – samo su neke od uloga kojima se Kete
Kolvic predavala tokom života. Svojom umetnošću podarila je
bezvremeni glas ljudima zarobljenim u bespuću omeđenim sumornim
zidovima radničkih stanova i svetskim ratovima. Patnje radničke
klase dominantna su tema umetničinog opusa, kao i teme rata i
siromaštva, dok posebno mesto zauzima ožalošćena majka skrhana
neizrecivim bolom gubitka deteta.
Sve ove priče ispričane grafikama i crtežima Kete je proživljavala i
sama slušajući mnogobrojne žrtve industrijalizacije i rata. Neretko
se susretala sa pacijentima svoga supruga, dr Karla Kolvica, čija se
ordinacija nalazila u radničkom kvartu Berlina, ali i sa mnogim
stanovnicima ovog kvarta i slušala upijajući u sebe sudbine onih
čija je svakodnevica bila obojena mračnim tonovima porodičnog
nasilja, alkoholizma, prostitucije, gladi, bolesti, smrti. Pogled sa
prozora porodice Kolvic na sumorne zgrade gusto zbijene jedna uz
drugu gotovo bez ikakvog prostora koji bi ponudio mogućnost
opuštanja, bez parkova koji bi omogućili dečju igru, ali i na
otvoren prostor obližnjeg jevrejskog groblja u mnogome je bio bolji
od pogleda prosečne radničke porodice koja sve što je mogla videti
jeste stega zidova zgrada, crnilo mračnih uskih ulica i sitno parče
sivog neba Berlina.
Veliki rat ostavio je Evropu u ruševinama i očaju. Pronalaženje
pravog puta za svakog pojedinca predstavljalo je svojevrsni izazov
sa kojim se borio sopstvenim snagama. Prizori rata, kao i patnje,
bola i gubitka koji su se osećali mnogo godina kasnije bili su česta
tema umetnika, posebno nemačkih, u godinama posle Prvog svetskog
rata. Nesrećne sudbine ratnih veterana, invalida doteranih do
prosjačkog štapa, udovica vojnika primoranih na prostituciju postaju
svakodnevica posleratnog Berlina 20-ih godina 20. veka, kao i česta
scena umetničkog platna. Ipak, posebno mesto zauzima bol majke koja
oplakuje mrtvo dete, osećaj koji se ne može opisati rečima,
platnima, grafikama, iako je predmet mnogih umetničkih dela. Bol
koji samo majka koja je izgubila dete može osetiti, preneti u svoju
umetnost u kojoj će ostaviti deo sebe, ali koja možda nikada u
potunosti ne može biti preneta i doživljena. I sama osetivši ovaj
bol pošto je izgubila svog maloletnog sina u Prvom svetskom ratu,
Kete je ovu neopisivu patnju često prenosila u svoju umetnost.
Stradanja dece i njihova patnja prelivaju nas posebnom morom. Dečja
nevinost jedna je od retkih stvari koja nas u mrtvilu sopstvenih
života, teskobi mladosti i paučini starosti oživljava, izmamljuje
osmehe, obnavlja veru u život i unosi boje u sivilo učmalih života.
Prizori dečje bezbrižne igre, neiskvarenog osmeha, iskrenih očiju i
znatiželjnih pogleda pomažu nam da pronađemo smisao u sopstvenom
postojanju u beskrajnosti univerzuma i konačnosti vremena. Dečji
osmesi bude u nama nadu o boljem životu, veru u vedriju budućnost i
moguću sreću. Dečja patnja raspršuje sva nadanja, obavija nas
crnilom sadašnjosti i ispunjava nas strahom od budućnosti. Gladna
deca slika su nas koji smo dozvolili da budu gladna. Slika su
društva u kome nema svetle tačke,čija budućnost nema osmeha i ne
uživa u bezbrižnoj igri, već uz roditelje, ili umesto njih pokušava
da zaradi tišinu u gladnom stomaku.
Stilizovana lica „nemačke dece koja gladuju” u posteru Kete Kolvic
predstavljaju masovnu patnju. Visoko uzdignute prazne činije i lica
preplavljena nadom i strahom u iščekivanju, ogledalo su društva
kojeg smo i sami svedoci. I danas, kao i pre jednog veka, okrećemo
glavu, žmurimo i krijemo se iza rešetaka moćnih, pravdajući se sami
pred sobom sopstvenom nemoći, dok su uzdignute prazne činije i
pogledi puni nade svuda oko nas.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|