|
|
|
UVOD
Spavanje je jedna od osnovnih potreba i fiziološki proces
neophodan za život. Ljudima je potrebno spavanje iz nekoliko
razloga: kako bi se suočavali sa svakodnevnim stresom, sprečili
umor, sačuvali energiju, obnovili um i telo i potpuno uživali u
životu. Spavanje unapređuje naše svakodnevno delovanje i važno je za
održavanje kognitivnih, fizioloških i psihosocijalnih funkcija [1].
Spavanje je značajan faktor u kvalitetu života jedne osobe. Međutim,
poremećaji i deprivacija spavanja su neprepoznati javnozdravstveni
problemi [2]. Poteškoće sa spavanjem ima skoro jedna trećina
odraslih osoba, dok su one verovatno više zastupljene kod populacije
studenata nego kod opšte populacije [3]. Različite studije potvrđuju
značajnu prevalenciju deprivacije spavanja u populaciji studenata
zbog novih angažovanja, socijalne odgovornosti i fakultetskih
obaveza. Između 43% i 88% studenata medicinskih nauka ima loš
kvalitet spavanja koji je rezultat različitih faktora kao što su:
godine života, pol, dodatni posao, neadekvatna higijena spavanja,
emocionalna napetost i faktori iz spoljašnje sredine [4].
Prevalencija poremećaja spavanja kod studenta medicinskih nauka
ženskog pola je veća nego kod studenata muškog pola [5, 6]. Iako su
ovi nalazi nekonzistentni [3, 7], oni su posebno značajni za
sestrinsku profesiju jer su grupe za studije sestrinstva uglavnom
sačinjene od studenata ženskog pola.
Redukovanje vremena spavanja, zbog kasnog odlaska na spavanje i
ranog buđenja, kod studentske populacije za posledicu ima osećaj
pospanosti tokom dana, različitog intenziteta. Pospanost je
fiziološki fenomen koji odražava potrebu za spavanjem, a regulisan
je ciklusom spavanje – budnost [8]. Prekomerna pospanost se definiše
kao visoka sklonost ka spavanju u situacijama povezanim sa dnevnim
funkcionisanjem, kao što su radne, školske i kognitivne aktivnosti
tokom kojih se očekuje da osoba bude budna i pažljiva [8]. Uzrok
prekomerne dnevne pospanost kod studenata može biti i loša higijena
spavanja, koja uključuje konzumaciju alkohola, kafe ili energetskih
napitaka, upotrebu kompjutera, tablet računara ili mobilnih telefona
i sprovođenje drugih ometajućih aktivnosti neposredno pred spavanje
[9, 10].
Jedan od značajnih ishoda poremećaja spavanja jeste i umor koji
predstavlja neprijatan i nespecifičan simptom [4, 11]. Umor se
definiše kao prekomerni osećaj zamora, nedostatka energije i osećaj
iscrpljenosti udružen sa umanjenim telesnim i/ili kognitivnim
funkcionisanjem. Studije sestrinstva su i fizički i mentalno
zahtevne i zbog toga je verovatno i telesni i mentalni umor prisutan
kod studenata sestrinstva. Telesni umor potiče od fizičkih zadataka
i radnog preopterećenja, a karakteriše se osećajem nelagodnosti i
redukovanim kapacitetom da se generiše snaga i moć. Mentalni umor
potiče od mentalnih zadataka i pritisaka, rezultujući osećajem
zamora i smanjene sposobnosti koncentracije, motivacije i pažnje
[12].
Poremećaji spavanja povećavaju rizik za endokrine i metaboličke
poremećaje, kao i za kardiovaskularana i gastrointestinalna
oboljenja [13]. Osim toga, poremećaji spavanja mogu remetiti
mentalnu kondiciju i indirektno uticati na efikasnost učenja [14], a
samim tim i na akademska postignuće studenta [15].
Takođe, poremećaji spavanja, dnevna pospanost i umor kod zaposlenih
studenata sestrinstva mogu imati i reperkusije na kvalitet
zdravstvene zaštite i bezbednost pacijenata. Zbog dvostruke ili
trostruke uloge kod kuće, radnom mestu i u školi, zaposleni studenti
sestrinstva se nalaze u začaranom krugu deprivacije spavanja, dnevne
pospanosti i umora koji utiču na njihovo telo i um smanjujući i
ometajući njihov radni učinak u smislu grešaka na radnom mestu,
posebno grešaka pri sprovođenju terapije lekovima [16].
Zbog toga je ova studija dizajnirana da proceni kvalitet spavanja,
nivo dnevne pospanosti i umora kod zaposlenih studenata sestrinstva
i utvrdi svaku moguću vezu između ovih varijabli. Osim toga,
pokušali smo i da odredimo potencijalne demografske faktore, faktore
životnog stila i radnog okruženja koji mogu uticati na kvalitet
spavanja, stepen dnevne pospanosti i umora kod zaposlenih studenata
sestrinstva.
MATERIJAL I METODE
Istraživanje je sprovedeno kao deskriptivna, analitička studija
preseka u dve visoke strukovne medicinske škole (Ćuprija, Srbija, i
Berane, Crna Gora) na uzorku od N=76 studenata, n=49, osnovnih i
n=27, specijalističkih studija sestrinstva. Istraživanje su odobrile
uprave visokoškolskih ustanova i dobijena je saglasnost učesnika, u
skladu sa Helsinškom deklaracijom. Prikupljanje podataka u obe
obrazovne ustanove sprovedeno je u toku zimskog semestra školske
2015/16. godine.
Instrumenti
Kao instrumenti istraživanja korišćeni su standardizovani upitnici:
Pitsburški indeks kvaliteta spavanja (Pittsburgh Sleep Quality Index
– PSQI), za procenu kvaliteta spavanja, Epfortova skala pospanosti
(Epworth Sleepiness Scale – ESS), za procenu nivoa dnevne
pospanosti, Čalderov upitnik umora (Chalder Fatigue Questionnaire –
CFQ), za procenu stepena umora i sociodemografski i upitnik o
faktorima životnog stila kreirani za potrebe ove studije.
PSQI je samoizveštavajući instrument sa 19 stavki dizajniran da
sveobuhvatno analizira različite faktore koji determinišu kvalitet
spavanja u proteklih mesec dana kroz 7 komponenti: subjektivni
kvalitet spavanja, latencija spavanja, trajanje spavanja, uobičajena
efikasnost spavanja, poremećaji spavanja, korišćenje lekova za
spavanje i disfunkcionalnost preko dana. Svaka komponenta se
ocenjuje na skali 0–3, a dobijeni skorovi sabiraju u globalni PSQI
skor koji se kreće u opsegu 0–21. Ukupan skor >5 ukazuje na loš
kvalitet spavanja. Psihometrijsko testiranje PSQI je pokazalo da
upitnik ima dobru internu konzistentnost i diferenciranje između
dobrih i loših spavača [17].
ESS je najčešće korišćen samoizveštavajući upitnik za procenu dnevne
pospanosti. Validaciju upitnika je uradio Johns, 1991. godine [18].
Upitnik sadrži 8 stavki kojima se procenjuje verovatnoća da se
zadrema ili zaspi u različitim svakodnevnim situacijama. Od učesnika
se traži da stepenuje mogućnost zaspivanja u svakoj opisanoj
situaciji bodovima od 0 do 3, što činu ukupan skor od 0 do 24, pri
čemu se skor >10 smatra indikatorom prekomerne dnevne pospanosti.
Validacija i prevođenje ESS na srpski jezik je urađena 2010. godine
na Institutu za plućne bolesti Vojvodine [19].
CFQ je instrument sa 11 stavki koji procenjuje fizički (7 stavki) i
mentalni (4 stavke) umor tokom proteklih mesec dana, koristeći
čevorostepenu Likertovu skalu. Skala se obično skoruje bimodalno
(prve dve kolone se skoruju sa 0, a druge dve sa 1). Ukupni umor
predstavlja zbir svih stavki, dok fizički i mentalni umor
predstavljaju zbirove 7, odnosno 4 stavke. Ukupni skor je u rasponu
od 0 do 11, pri čemu skor ±4 ukazuje na prisustvo fizičkog i
mentalnog umora [20]. Dobijena je dozvola autora za prevođenje i
korišćenje ovog upitnika. Psihometrijsko testiranje CFQ u ovoj
studiji je pokazalo da upitnik ima dobru internu konzistentnost.
Kronbahov koeficijent alfa za prvu subskalu (fizički umor) iznosi
0,82, za drugu subskalu (mentalni umor) 0,80, a za celu skalu 0,88.
Sociodemografski upitnik obuhvata pitanja u vezi sa polom, godinama
života, bračnim statusom, prisustvom dece, brigom o starima, kao i
pitanja u vezi sa radnim mestom (rad u smenama, zadovoljstvo
rasporedom rada, broj pacijenata pod nadzorom, plaćeno odsustvo,
ostajanje na poslu nakon završetka smene, nenameravane epizode
spavanja u toku noćne smene).
Upitnik o faktorima životnog stila procenjuje navike i ponašanja
koje potencijalno mogu uticati na spavanje, kao što su: konzumiranje
alkohola, kafe, čaja, energetskih napitaka sa kofeinom, brze hrane,
zatim učestalost fizičke aktivnosti i indeks telesne mase.
Statistička analiza podataka
Deskriptivnom statistikom je određena prosečna vrednost, standardna
devijacija (SD), minimalne (Min) i maksimalne (Max) vrednosti, 95%
interval poverenja, odnosno apsolutne frekvencije pojavljivanja sa
pripadajućim procentima, u zavisnosti od prirode varijable.
Određivana je i korelacija između parametrijskih varijabli
Pirsonovim, a neparametarijskih varijabli Spirmanovim koeficijentom
korelacije. Poređenje prosečnih vrednosti za dve rezličite grupe je
urađeno t-testom, a jednofaktorska analiza varijanse (ANOVA) je
korišćena za poređenje prosečnih vrednosti više grupa, sa LSD
naknadnim testom. Za kategorijske varijable je korišćen Hi-kvadrat
test. Statistička obrada i analiza dobijenih rezultata izvršena je
pomoću statističkog paketa IBM SPSS 21 Statistics, a statistička
značajnost određivana je na nivou p<0,05.
REZULTATI
Sociodemografske karakteristike i životni stil
Od ukupnog broja zaposlenih studenata (N=76), njih 13,2% su bili
muškog, a 86,8% ženskog pola. Prosečna starost ispitanika iznosila
je 35±7,5 (SD), sa rasponom od 20 do 53 godine. Najviše ih je bilo u
braku, 59,2%, sa jednim ili dva deteta mlađa od 18 godina (21,1% i
28,9%). Pred redovnog posla i studiranja, njih 35 (46,1%) brinulo je
o starim ili bolesnim roditeljima ili rođacima, a samo 12 (15,8%) je
imalo plaćeno odsustvo radi stručnog obrazovanja i polaganja ispita.
Većina zaposlenih studenta n=59 (77,6%) je radila u smenskom obrascu
rada, dok n=17 (22,4%) je imalo standardno prepodnevno radno vreme.
Prosečna dužina radnog staža provedena u smenskom radu iznosila je
10,8±6,8 (SD), sa rasponom od 1 do 27 godina. Smene su bile
organizovane u trajanju od 8 ili 12 časova (38,2% i 61,8%), sa
početkom u 6,00 ili 7,00 časova (15,8% i 84,2%). Većina zaposlenih
studenata n=47 (41,8%) izrazila je zadovoljstvo radnim rasporedom.
I pored jasno utvrđene šeme rada, zbog primopredaje dužnosti,
završavanja administrativnih poslova, hitnog prijema pacijenata,
povećanog obima posla ili nedovoljnog broja medicinskih sestara,
42,1% ispitanika se izjasnilo da često ostaje na poslu nakon
završetka smene. Od ukupnog broja zaposlenih studenata, koji prema
prema organizaciji radnog vremena rade i u noćnoj smeni, 56,6% su
tokom prethodnog meseca imali nenameravane epizode spavanja na
poslu. Od faktora životnog stila koji mogu uticati na kvalitet
spavanja kod zaposlenih studenata uočeno je da 92,1% redovno
konzumira kafu, 77,6% čaj, 82,9% zamenjuje redovne obroke brzom
hranom i 48,7% spava između 5 do 6 sati.
Kvalitet spavanja
Prosečan ukupni PSQI skor svih ispitanika iznosio je 7,38±3,09 (SD)
sa rasponom od 2 do 14, a njih 50 (65,8%) je imalo skor >5 što
ukazuje na loš kvalitet spavanja. Sveukupno, među sedam komponenti
PSQI, tri sa najvišim samoprijavljenim skorom su bila: subjektivni
kvalitet spavanja, poremećaji spavanja i disfunkcionalnost tokom
dana (tabela 1).
Tokom proteklog meseca zaposleni studenti sestrinstva su u proseku
spavali 6,08±1,12 časova sa latencijom spavanja od 21,29±21,97
minuta. Uobičajenu efikasnost spavanja manju od 85% imalo je 33
(43,4%) studenta, a njih 10 (13,1%) su koristili lekove za spavanje.
Od 9 faktora koji mogu uzrokovati poteškoće sa spavanjem, 3 najčešća
su bila: buđenje tokom noći ili rano ujutro (28,9%, 1±2 puta
nedeljno), nemogućnost da se zaspi unutar 30 minuta (23,3%, tri i
više puta nedeljno) i osećaj da im je hladno (21,1%,1–2 puta
nedeljno). Dnevnu disfunkcionalnost je prijavilo 61 student (80,3%),
koja je bila blaga kod 34 (44,7%), umerena kod 19 (25,0%) i teška
kod 8 (10,5%) ispitanika.
Prilično loš i veoma loš samoprocenjeni kvalitet spavanja imalo je
37 (48,7%) studenata. Utvrđena je jaka pozitivna korelacija između
samoprocenjenog kvaliteta spavanja i ukupnog PSQI skora (ro=0,65, p
=0,01), pri čemu studente koji su ocenili kvalitet spavanja kao loš
prate vrednosti ukupnog PSQI>5.
Prosečne vrednosti ukupnog skora na PSQI su se statistički značajno
razlikovale u odnosu na rad u smeni (t=-2,63; df=74; p=0,01), pri
čemu su studenti koji rade u smenski organizovanom procesu rada
imali značajno viši ukupni skor (7,86±3,04) u odnosu na studente
koji ne rade u smenski organizovanom procesu rada (5,71±2,68).
Razlika između srednjih vrednosti obeležja po grupama (prosečna
razlika=-2,15, 95% CI:-3,79 do -0,52) bila je vrlo velika (Koenov
pokazatelj d=0,8). Statistički značajna razlika u ukupnom skoru na
PSQI uočena je i u odnosu zadovoljstvo radnim rasporedom (t=3,71;
df=74; p=0,00). Zaposleni studenti koji su bili zadovoljni
rasporedom rada imali su značajno niži ukupni skor (6,42±2,68) u
odnosu na studente koji nisu istim bili zadovoljni (8,93±3,12).
Razlika između srednjih vrednosti obeležja po grupama (prosečna
razlika=-2,50, 95% CI:1,15 do 3,85) bila je vrlo velika (Koenov
pokazatelj d=0,9). U odnosu na ostale karakteristike ispitanika nije
uočena značajna razlika. Analizirajući životni stil zaposlenih
studenata i kvalitet spavanja, takođe, nije bilo statistički
značajnih razlika.
Intenzitet dnevne pospanosti
Prosečan ukupni skor Epfortove skale pospanosti kod posmatrane grupe
studenata iznosio je 9,97±3,60 (SD), sa opsegom od 1 do 18.
Prekomernu dnevnu pospanost (ESS>10) prijavilo je 38 (50,0%)
zaposlenih studenata (tabela 1). Tri najčešće aktivnosti u kojima su
ispitanici imali velike šanse da zadremaju ili zaspe su: ležanje i
odmaranje u popodnevim satima (2,41±0,84), gledanje TV-a (2,13±0,86)
i sedenje i čitanje (1,70±1,08). Aktivnost tokom koje su studenti
najređe imali osećaj pospanosti jeste tokom sedenja i razgovora sa
nekim (0,20±0,61). Šansa da se zadrema ili zaspi tokom dnevnih
aktivnosti tokom poslednjih mesec dana kretala se od 2,6% do 82,9%
(tabela 2).
Tabela 1. Skorovi upitnika za procenu kvaliteta spavanja,
stepena dnevne pospanosti i umora.
Table 1 Scores of the sleep quality, daytime sleepiness and
fatigue questionnaire
Varijable/Variables |
n (%) |
Prosek + stand. dev./Mean + Stand. Dev. |
PSQI |
<5 |
|
50 (65,8) |
|
>5 |
|
26 (34,2) |
|
|
Subjektivni kvalitet spavanja
Subject sleep quality |
|
1,45±0,87 |
|
Latencija spavanja
Sleep latency |
|
1,21±0,98 |
|
Dužina spavanja
Sleep duration |
|
1,18±0,95 |
|
Uobičajena efikasnost spavanja
Sleep efficiency |
|
0,76±1,04 |
|
Stopa poremećaja spavanja
Sleep disturbances |
|
1,33±0,60 |
|
Korišćenje lekova za spavanje
Sedative medication |
|
0,18±0,53 |
|
Disfunksionalnost preko dana
Daytime dysfunction |
|
1,26±0,90 |
ESS |
<10 |
|
38 (50,0) |
|
>10 |
|
38 (50,0) |
|
CFQ |
±4 |
|
42 (55,3) |
|
PSQI – Pittsburgh sleep qualiy index, ESS – Epworth sleepines
scale; CFQ –Chalder fatigue questionnaire.
Tabela 2. Skorovi situacija u kojima se javlja prekomerna
dnevna pospanost.
Table 2 Scores of situations causing daytime sleepiness
Situacija/
Situation |
Prosek + stand. dev.
Mean + Stand. Dev. |
n (%) |
Sedenje i čitanje/
Sitting and reading |
1,70±1,08 |
47 (61,8) |
Gledanje TV-a/
Wathing TV |
2,13±0,86 |
60 (79,0) |
Pasivno sedenje na javnom mestu (predavanja, sastanci)/
Sitting, inactive in a public place |
0,75±0,85 |
12 (15,8) |
Kao putnik u kolima tokom vožnje koja traje duže od sat
vremena/
As a passenger in a car for an hour without rest |
1,30±1,11 |
31 (40,8) |
Opružiti se poslepodne na krevetu/
Lying down to rest in the afternoon |
2,41±0,84 |
63 (82,9) |
Opušteno sedeti i razgovorati sa nekim/
Sitting and talking to someone |
0,20±0,46 |
2 (2,6) |
Sedeti mirno nakon ručka tokom koga niste konzumirali
alcohol
/Sitting quietly after a lunch without alcohol |
1,24±1,08 |
31 (40,8) |
Čekati kao vozač nekoliko minuta zbog gužve u
saobraćaju/
In a car, while stopped for a few minutes in the traffic |
0,25±0,61 |
3 (3,9) |
Prosečne vrednosti ukupnog skora na ESS su se statistički
značajno razlikovale u odnosu na pol i prisustvo nenameravanih
epizoda spavanja u toku noćne smene (tabela 3). U odnosu na ostale
karakteristike ispitanika i njihov životni stil nije bilo
statistički značajnih razlika u intenzitetu dnevne pospanosti.
Tabela 3. Ukupan skor na ESS: razlike u odnosu na opšte
karakteristike ispitanika.
Table 3 The total ESS scores: differences in relation to
general characteristics of respondents
|
Prosek ± SD
Mean ± SD |
t-test |
95% CI |
p |
Koenov d pokazatelj/
Cohen's d indicator |
Pol / Sex |
Muški/Male |
7,60±2,261 |
-2,943 |
-5,743±-1,106 |
0,004 |
0,9 (veliki uticaj)
(large effect) |
Ženski/Female |
10,42±3,561 |
Nenameravane epizode spavanja
u noćnoj smeni tokom prethodnog meseca/
Unplanned episodes of sleep in night shift during the past
month |
Ne/No |
8,52±3,691 |
-3,197 |
-4,903±-1,120 |
0,002 |
0,8 (veliki uticaj)
(large effect) |
Da/Yes |
11,53±3,159 |
Tabela 4. Ukupan skor na CFQ: razlike u odnosu na opšte
karakteristike ispitanika.
Table 4 The total CFS scores: differences in relation to
general characteristics of respondents
|
Prosek ± SD
Mean ± SD |
t-test 9 |
5% CI |
p |
Koenov d pokazatelj/
Cohen's d indicator |
Pol/Sex |
Muški/Male |
2,60±2,366 |
-3,112 |
-4,544±-0,862 |
0,007 |
1,5 (veliki uticaj)/
(large effect) |
Ženski/Female |
5,30±3,582 |
Rad u smenski organizovanom
procesu rada/Work in shift work patterns |
Ne/No |
3,24±,251 |
-3,022 |
-3,676±0,734 |
0,004 |
0,9 (veliki uticaj)/
(large effect) |
Da/Yes |
5,44±3,720 |
Nenameravane epizode spavanja
u noćnoj smeni tokom prethodnog meseca
Unplanned episodes of sleep in a night shift during the past
month |
Ne/No |
4,22±3,503 |
-2,011 |
-4,096±-0,003 |
0,050 |
0,6 (srednji uticaj)/
(medium effect) |
Da/Yes |
6,27±3,805 |
Zadovoljstvo
rasporedom/organizacijom rada
Satisfaction with work schedule / organization of work |
Ne/No |
6,83±3,65 |
3,961 |
1,511±-4,570 |
0,000 |
0,9 (veliki uticaj)/
(large effect) |
Da/Yes |
3,79±2,97 |
Stepen umora
Simptomi umora potvrđeni su kod n=42 (55,3%) zaposlena studenata.
Prosečan ukupni CFQ skor iznosio je 4,95±3,55 (SD), a prosečni
bimodalni skorovi za fizički i mentalni umor prikazani su u tabeli
1.
Prosečne vrednosti ukupnog skora na CFQ su se statistički značajno
razlikovale u odnosu na pol, rad u smeni, prisustvo nenameravanih
epizoda spavanja u toku noćne smene i zadovoljstvo trenutnim
rasporedom rada (tabela 4). U odnosu na ostale karakteristike
ispitanika i životni stil nije bilo statistički značajnih razlika u
ispoljavanju simptoma umora.
Korelacija između kvaliteta spavanja, intenziteta dnevne pospanosti
i stepena umora
Statistički značajna razlika utvrđena je u intenzitetu dnevne
pospanosti (8,73 vs. 10,62, p=0,03) između dve grupe studenata:
dobrih (PSQI<5) i loših (PSQI>5) noćnih spavača. Uočena je mala
pozitivna korelacija između skora kvaliteta spavanja i stepena
ispoljenosti dnevne pospanosti r=0,225, p=0,05. Zaposleni studenti
koji su prema prosečnom skoru PSQI „dobri spavači”, nisu ispoljavali
simptome umora (3,42±2,74), za razliku od onih koji spadaju u grupu
„loših spavača” (5,74±3,68). Izračunata je srednja pozitivna
korelacija između skora kvaliteta spavanja i stepena ispoljenosti
umora r=0,406, p=0,000.
DISKUSIJA
Problemi sa spavanjem koji su postali globalna epidemija u
savremenom društvu [2,21], posebno visoku prevalenciju imaju u
populaciji mlađih osoba [1,10]. Studenti medicinskih nauka, kojima
pripadaju i studije sestrinstva, posebno su podložni problemima sa
spavnjem [5–7,15,22–26] čija je prevalencija veća nego u opštoj
populaciji i kod studenata drugih naučnih disciplina, kao što su
pravne ili ekonomske nauke [25–28]. Hasson i Gustavsson, u nedavno
sprovedenoj studiji u Švedskoj sa 866 studenata završne godine
sestrinstva, nalaze neposredan oštar pad kvaliteta spavanja na
prelasku iz studenskog u radni život koji se kontinuirano nastavlja
tokom naredne tri godine radnog života [25]. Ovaj nalaz sugeriše da
su zaposleni studenti sestrinstva ranjiva grupa u populaciji
studenata medicinskih nauka za razvoj problema sa spavanjem.
U našoj studiji globalni PSQI skor svih ispitanika bio je 7,38±3,09,
a većina studenata (65,8%) prijavila je loš kvalitet spavanja (>5).
Prisustvo prekomerne dnevne pospanosti (ESS>10) prijavilo je 50,0%,
a simptome povišenog umora 55,3% studenata (CFQ>4).
Visoka prevalencija lošeg kvaliteta spavanja, prekomerne dnevne
pospanosti i umora među studentima sestrinstva, slično našim
rezultatima, utvrđena je i u drugim studijama [4, 7, 15, 22, 23]. U
studiji sprovedenoj sa 138 studenata sestrinstva u Iranu, njih 76%
prijavilo je povišen nivo umora, a 64,4% loš kvalitet spavanja sa,
globalnim PSQI skorom 6,47±3,56 [4]. Huang sa saradnicima nalazi
prekomernu dnevnu pospanost kod 36,6% studenata sestrinstva prve
godine na Tajvanu i navodi da postoji statistički značajna
korelacija sa kvalitetom noćnog spavanja, konzumiranjem kafe i čaja
i dodatnim poslom [23]. Slično studija sprovedena u Egiptu na uzorku
od 200 studenata sestrinstva ženskog pola, nalazi prevalenciju
prekomerne dnevne pospanosti od 35% i statistički značajnu
korelaciju kvaliteta spavanja i akademskih performansi [15].
Ispitanici u našoj studiji imali su veću prevalenciju prekomerne
dnevne pospanosti i lošije skorove u komponentama efikasnosti
spavanja, stopi poremećaja spavanja i dnevnoj disfunkcionalnosti u
poređenju sa studentima u drugim zemljama [4,15,23]. Ovo nije
neočekivano, jer su svi studenti u našoj studiji bili zaposleni,
većina je bila u braku, polovina je imala decu mlađu od 18 godina i
pored redovnog posla i školovanja, brinula se o starim ili bolesnim
roditeljima, dok većina ispitanika iz pomenutih studija nije bila u
braku, a zaposlenih je bilo veoma malo.
Studenti ženskog pola u ovoj studiji imali su značajno izraženiju
dnevnu pospanost i veći stepen umora u odnosu na suprotni pol. Ovaj
nalaz je u skladu sa studijama koje izveštavaju da studenti ženskog
pola imaju kraće prosečno vreme noćnog spavanja, lošiji kvalitet
spavanja i veću dnevnu pospanost [5, 6, 11, 24]. Druge studije
izveštavaju da su, u sestrinstvu kao predominantno ženskoj
profesiji, sestre često izložene problemima koji utiču na njihovo
blagostanje, nivo umora, dnevnu disfunkcionalnost i porodične i
društvene odnose [16, 29, 30].
Većina studenata (77,6%) u ovoj studiji radila je u rotirajućem
rasporedu rada koji uključuje noćni rad i imala je značajno lošiji
kvalitet spavanja i značajno veći nivo umora u odnosu na studente
koji nisu radili u smenama. Ovaj rezultat je u saglasnosti sa
istraživanjima koja pokazuju da je smenski rad faktor rizika za loš
kvalitet spavanja i umor medicinskih sestara [29, 31, 32]. Studija
Ferreira i De Martina ukazuje da pohađanje nastave neophodne za
ispunjavanje zahteva studijskih programa pogoršava kvalitet spavanja
studenata koji rade, dovodi do prekomerne dnevne pospanosti i umora
[11]. Zabrinjavajući nalaz u ovoj studiji jeste da je 56,6%
studenata koji rade u smenskom rasporedu prijavilo nenameravane
epizode spavanja tokom noćne smene, što je značajno veća
prevalencija u odnosu na one koje prijavljuju druge studije [33,
34]. Ispitanici u našoj studiji sa višim skorovima prekomerne dnevne
pospanosti i umora imali su statistički značajno veći broj
nenameravanih epizoda spavanja na poslu, što ih potencijalno dovodi
u veći rizik od činjenja grešaka i povređivanja, o čemu ukazuje više
studija [33, 35, 36].
U ovoj studiji većina studenata (61,8%) radila je u 12-časovnim
smenama, a 42,1% prijavila je da često ostaje na poslu i nakon
završetka smene zbog primopredaje dužnosti, završavanja
administrativnih poslova, hitnog prijema pacijenata, povećanog obima
posla ili nedovoljnog broja medicinskih sestara. Nalazi drugih
studija ukazuju da veliki broj medicinskih sestara često neplanirano
radi prekovremeno [29, 37], iako u pojedinim zemljama postoje
preporuke i zakonske odredbe koje zabranjuju prekovremeni rad, osim
u vanrednim situacijama [38]. Zbog opasnosti koju udruženi efekti
dugog radnog vremena, nedovoljnog spavanja i umora predstavljaju za
pacijente i sestre, Američko udruženje sestara (American Nurses
Association - ANA) je 2014. godine izdalo pozicionu izjavu kojom
poziva poslodavce i sestre da pažljivo razmotre potrebu za
adekvatnim spavanjem i odmorom kada odlučuju da ponude ili prihvate
dobrovoljan ili obavezan prekovremeni rad (37).
Interesantno je da su studenti zadovoljni svojim rasporedom rada
(41,8%) prijavili značajno bolji kvalitet spavanja i niži stepen
umora u odnosu na studente nezadovoljne svojim rasporedom rada. S
obzirom na to da većina studenata radi u smenskom rasporedu rada,
moguće je da svesno biraju raspored koji je fleksibilniji, u smislu
zamene ili spajanja više uzastopnih smena, što im omogućava
akumuliranje većeg broja slobodnih dana i više slobodnog vremena za
učenje i pohađanje nastave jer je samo 15,8% studenata imalo plaćeno
odsustvo radi školovanja. Međutim, moguće je i da sve ovo deluje kao
motivacioni faktor, te studenti smatraju da mogu dobro funkcionisati
uprkos tome što spavaju kraće, pa svoje spavanje doživljavaju kao
konsolidovano. To može ukazivati da među studentima ne postoji
adekvatan nivo znanja o značaju spavanja i neželjenim efektima
akutnog i hroničnog nedostatka spavanja na njihovo fizičko,
kognitivno i emocionalno blagostanje, a posledično i na smanjen
kvalitet pružene zdravstvene nege i bezbednost pacijenata.
Značajna pozitivna korelacija u ovoj studiji nađena je između
kvaliteta spavanja, intenziteta dnevne pospanosti i stepena
ispoljenosti umora. Zaposleni studenti, koji su prema prosečnom PSQI
„dobri spavači”, nisu ispoljavali prekomernu dnevnu pospanost i
simptome umora, za razliku od onih koji spadaju u grupu „loših
spavača”. Značajna povezanost između kvaliteta spavanja, dnevne
pospanosti i težine umora kod sestara i studenata sestrinstva
potvrđena je i u studijima drugih autora [4, 11, 23, 34, 36].
Zaključak je da više od polovine studenta sestrinstva ima loš
kvalitet spavanja i ispoljene znake prekomerne dnevne pospanosti i
umora, i da između ove tri posmatrane varijable postoji umerena do
jaka pozitivna veza. Rezultati ove studije ukazuju i na neophodnost
uspostavljanja efikasne obrazovne strategije koja bi omogućila
uspostavaljanje zdravih obrazaca spavanja među studentima
sestrinstva, kao i uvođenje programa o higijeni spavanja u visoko
obrazovanje medicinskih sestara.
LITERATURA
- Gruber R. Making room for sleep: the relevance of sleep to
psychology and the rationale for development of preventative
sleep education programs for children and adolescents in the
community. Can Psychol. 2013; 54 (1): 62–71.
- Centers for Disease Control and Prevention Homepage on the
Internet. Atlanta; c2015. cited 2016 Feb 13. Insufficient sleep
is a public health epidemic. Available at:
http://www.cdc.gov/features/dsSleep/index.html.
- Giri PA, Baviskar MP, Phalke DB. Study of sleep habits and
sleep problems among medical students of Pravara Institute of
medical sciences Loni, Western Maharashtra, India. Ann Med
Health Sci Res. 2013; 3 (1): 51–4.
- Sajadi A, Farsi Z, Rajai N. The relationship between sleep
quality with fatigue severity and academic performance of
nursing students. Nurs Pract Today. 2014; 1 (4): 213–20.
- Alibakhshi-kenari M. Comparative evaluation of the sleep
quality in male verses female students of nursing at school of
of nursing and midwifery of MBU. American Journal of Nursing
Science. 2014; 3 (3) :26–33.
- Silva M, Chaves C, Duarte J, Amaral O, Ferreira M. Sleep
quality determinants among nursing students. Procedia Soc Behav
Sci. 2016; 217: 999–1007.
- Angelone AM, Mattei A, Sbarbati M, Di Orio F. Prevalence and
correlates for self-reported sleep problems among nursing
students. J Prev Med Hyg. 2011; 52 (4): 201–8.
- Bakotić M, Radošević-Vidaček B. Regulation of sleepiness:
the role of the arousal system. Arh Hig Rada Toksikol. 2012; 63
(S1): 23–34.
- Hershner SD, Chervin RD. Causes and consequences of
sleepiness among college students. Nat Sci Sleep. 2014; 6:
73–84.
- Owens J, Au R, Carskadon M, Millman R, Wolfson A, Braverman
PK et al. Insufficient sleep in adolescents and young adults: an
update on causes and consequences. Pediatrics. 2014; 134 (3):
e921–e932.
- Ferreira LRC, De Martino MMF. Sleep patterns and fatigue of
nursing students who work. Rev Esc Enferm USP. 2012; 46 (5):
1176–81.
- Roelen CA, Bültmann U, Groothoff J, van Rhenen W, Magerøy N,
Moen BE, et al. Physical and mental fatigue as predictors of
sickness absence among Norwegian nurses. Res Nurs Health. 2013;
36 (5): 453–65.
- AlDabal L, BaHammam AS. Metabolic, endocrine, and immune
consequences of sleep deprivation. Open Respir Med J. 2011; 5:
31–43.
- Hsu H-C, Chen T-E, Lee C-H, Shih W-M.J, Lin M-H. Exploring
the relationship between quality of sleep and learning
satisfactions on the nursing college students. Health. 2014; 6
(14): 1738–48.
- El Desouky EM, Lawend JA, Awed HAM. Relationship between
quality of sleep and academic performance among female nursing
students. International Journal of Nursing Didactics. 2015; 5
(9): 6–13.
- Sharma A, Verma A, Malhotra D. Job performance and chronic
fatigue syndrome in nurses. Asian Soc Sci. 2010; 6 (12): 167–71.
- Buysse DJ, Reynolds CF, Monk TH, Berman SR, Kupfer DJ. The
Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric
practice and research. Psychiatry Res. 1989; 28: 193–213.
- Johns MW. A new method for measuring daytime sleepiness: the
Epworth sleepiness scale. Sleep. 1991; 14: 540–5.
- Kopitović I, Trajanović N, Prodić S, Jovančević Drvenica M,
Ilić M, Kuruc V, et al. The Serbian version of the Epworth
Sleepiness Scale. Sleep Breath. 2011; 15: 755–80.
- Chalder T, Berelowitz G, Pawlikowska T, Watts L, Wessely S,
Wright D, et al. The development of a Fatigue Scale. J
Psychosomatic Res. 1993; 37: 147–53.
- Léger D, Partinen M, Hirshkowitz M, Chokroverty S, Hedner J.
Characteristics of insomnia in a primary care setting: EQUINOX
survey of 5293 insomniacs from 10 countries. Sleep Med. 2010;
11: 987–98.
- Alimirzae R, Azzizadeh Forouzi M, Abazari F, Haghdoost A.
Prevalence of quality of sleeping and its determinants among
students of Kerman Razi School of nursing and midwifery. Asian
J. Edu. and Research. 2014; 4 (1): 76–80.
- Huang CF, Yang LY, Wu LM, Liu Y, Chen HM. Determinants of
daytime sleepiness in first-year nursing students: a
questionnaire survey. Nurse Educ Today. 2014; 34 (6): 1048–53.
- Mahfouz MS, Ageely H, Al-Saruri SM, Aref LA, Hejje NH,
Al-attas SA. et all. Sleep quality among students of the faculty
of medicine in Jazan University, Saudi Arabia. Middle-East
Journal of Scientific Research. 2013; 16 (4): 508–13.
- Hasson D, Gustavsson P. Declining sleep quality among
nurses: a population-based four-year longitudinal study on the
transition from nursing education to working life. PLoS ONE;
2010; 5 (12): e142–65.
- Azad MC, Fraser K, Rumana N, Abdullah AF, Shahana N, Hanly
PJ, Turin TC. Sleep disturbances among medical students: a
global perspective. J Clin Sleep Med. 2015; 11 (1): 69–74.
- Palatty PL, Fernandes E, Suresh S, Baliga MS. Comparison of
sleep pattern between medical and law students. Sleep Hypn.
2011; 13: 1–2.
- Preišegolavičiūtė E, Leskauskas D, Adomaitienė V.
Associations of quality of sleep with lifestyle factors and
profile of studies among Lithuanian students. Medicina (Kaunas)
2010; 46: 482–9.
- Geiger-Brown J, Rogers VE, Trinkoff AM, Kane RL, Bar-ker
Bausell R, Scharf SM. Sleep, sleepiness, fatigue, and
performance of 12-hour-shift nurses. Chronobiol Int. 2012;
29(2):211-9.
- Habib F, Dawood E, Asiri D, Enezi L, Al Solyman A, Al Anizi
H. Comparison of social life and sleeping pattern among eight
and twelve hours shifts nurses. J Nat Sci Res. 2013; 3 (4):
88–94.
- Flo E, Pallesen S, Moen EB, Waage S, Bjorvatn B. Short rest
periods between work shifts predict sleep and health problems in
nurses at 1-year follow-up. Occup Environ Med. 2014; 71: 555–61.
- Batak T, Gvozdenović Lj, Bokan D, Bokan D. The impact of
nurses' on the fatigue level. SEEHSJ. 2013; 3 (2): 120–7.
- Scott LD, Rogers AE, Hwang WT, Zhang Y. Effects of critical
care nurses’ work hours on vigilance and patients’ safety. Am J
Crit Care. 2006; 15: 30–7.
- Bjorvatn B, Dale S, Hogstad-Erikstein R, Fiske E, Pallesen
S, Waage S. Self-reported sleep and health among Norwegian
hospital nurses in intensive care units. Nurs Crit Care, 2012;
17 (4): 180–8.
- Caruso CC, Hitchcock EM. Strategies for nurses to prevent
sleep-related injuries and errors. Rehabil Nurs. 2010; 35
(5):192–7.
- Scott LD, Arslanian-Engoren C, Engoren MC. Association of
sleep and fatigue with decision regret among critical care
nurses. Am J Crit Care. 2014; 23 (1): 13–22.
- Eanes L. The potential effects of sleep loss on a
nurse’s health. Am J Nurs. 2015; 115 (4): 34–40.
- Bae S-H. Nursing overtime: why, how much, and under what
working conditions? Nurs Econ. 2012; 30 (2): 60–72.
|
|
|
|