|
|
|
UVOD
Mnogi dermatološki pacijenti ne razumeju dobro informacije o
stanju svoje kože i šta bi trebalo da preduzmu da ga poboljšaju. U
stvari, 9 od svakih 10 odraslih osoba imaju barem neku poteškoću u
razumevanju medicinske informacije [1]. Rak kože se u velikoj meri
može sprečiti izbegavanjem izlaganja nebezbednom ultraljubičastom
zračenju. Dokazi o potencijalnom dejstvu krema za sunčanje i
upotrebi solarijuma su brojni, ali u nekim slučajevima, kao što je
obrazovanje, ostaje prilično nejasno. Zdravstvena pismenost poprima
sve veću pažnju, ali njen uticaj na donošenje odluka o sunčanju još
uvek nije dovoljno istražen.
Šta je zdravstvena pismenost? Zdravstvena pismenost se može
definisati kao „stepen u kojem pojedinci imaju sposobnost da prime,
obrade i razumeju osnovnu zdravstvenu informaciju i usluge neophodne
da se donesu odgovarajuće zdravstvene odluke’’ [2]. Zapaženo je da
ljudi sa niskom zdravstvenom pismenošću imaju manje znanja o tome
kako da vode računa o svom zdravlju. Oni su često opisani u
izveštajima da imaju lošije zdravstveno stanje i manje je verovatno
da će da potraže preventivnu negu [3]. Veštine zdravstvene
pismenosti obuhvataju sposobnost da se razumeju zdravstveni
koncepti, razmenjuju informacije sa zdravstvenim radnicima, prave
zdravi izbori (kao, na primer, zaštita od sunca) i uključivanje u
brizi o samom sebi i upravljanju bolesti. Osoba koja nema
odgovarajuće veštine zdravstvene pismenosti teže će razumeti
zdravstvene rizike, proceniti različita zdravstvena ponašanja i
mogućnosti lečenja i pratiti preporuke zdravstvene zaštite [4–6].
Takođe, definicija zdravstvene pismenosti evoluira. Danas je
prepoznato da zdravstvena pismenost obuhvata više od sposobnosti i
veština svakog pojedinačnog pacijenta: ona uključuje i efikasnu
komunikaciju zdravstvenih radnika [7].
CILJ
Cilj rada je istražiti i prikazati metode za procenu zdravstvene
pismenosti pacijenata u vezi sa rakom kože i zaštite od sunca, a
specifičan cilj je analiza instrumenata za kvantitativnu procenu
dermatološke zdravstvene pismenosti.
MATERIJAL I METODE
U istraživanju se koristi deskriptivna metoda i metoda
komparacije. Deskriptivna metoda se primenjuje kod prikupljanja
podataka, obrade i interpretacije. Metodom komparacije je izvršena
analiza i poređenje instrumenata u smislu strukture instrumenta
(broj i tip oblasti u upitniku), načina i uslova primene (sa ili bez
prisustva zdravstvenog profesionalca), vrsti upitnika (opšti ili
specifični, koji nisu ili jesu standardizovani).
Prikupljanje publikacija u vezi sa zdravstvenom pismenošću
pacijenata i rakom kože izvršeno je pretragom literature i indeksne
baze PubMed i Scopus preko sistema KOBSON. Pretraga je izvršena u
periodu od marta do maja 2016. godine. Pretragom su obuhvaćeni
radovi objavljeni 2006–2016. godine. U pretrazi su korišćeni
slobodni izrazi: „health literacy and melanoma’’, ili
„sunbehaviour’’, ili „health literacy and sun exposure’’, ili
„dermatologic health literacy’’.
Publikacije su uzete u obzir ukoliko su ispunjavale sve od navedenih
kriterijuma. Analizirane su publikacije napisane na engleskom i
srpskom jeziku, kao originalne istraživačke studije, koje daju
dovoljno detalja što se tiče metoda i rezultata da bi se omogućilo
korišćenje i prilagođavanje podataka i rezultata. Ispitivana je
dermatološka zdravstvena pismenost vezana za rak kože, izlaganje
suncu, korišćenje solarijuma u svim starosnim grupama i u svim
delovima sveta. Radovi koji su obrađivali instrumente za procenu
zdravstvene pismenosti generalno, i nisu se bavili metodama za
procenu zdravstvene pismenosti pacijenata u vezi sa rakom kože i
zaštite od sunca, kao i radovi bez originalnih podataka, nisu
uključeni u analizu.
REZULTATI
Na osnovu ključnih pitanja napravili smo listu kriterijuma za
uključivanje i isključivanje. Pretragom baze prema ključnim rečima i
izrazima za pretragu, pronađeno je iznenađujući mali broj radova:
ukupno 19 publikacija. Daljim pretraživanjem, prema ključnim rečima,
eliminisane su publikacije:
- koje se ne bave metodama za procenu zdravstvene pismenosti
pacijenata u vezi sa rakom kože i zaštitom od sunca;
- koje su obrađivale instrumente za procenu zdravstvene
pismenosti generalno, a nevezano za oblast dermatologije.
Na ovaj način izabrano je ukupno šest radova [9–14].
S obzirom na činjenicu da je melanom globalni problem, ali incidenca
melanoma i mortalitet se objavljuje prema rasi, definisanje rase i
etničke pripadnosti je neophodno, te smo obuhvatili istraživanja u
različitim delovima sveta, gde su učesnici studija različite životne
dobi i oba pola. Zemlje gde su se radila istraživanja vezana za
zdravstvenu pismenost i melanom, obuhvaćene u naših šest izabranih
radova, su sledeće: Australija, Amerika, Kina; od evropskih zemalja
obuhvaćene su zemlje Skandinavije (Finska), Mediterana (Grčka,
Španija, Malta i Italija) i centralne Evrope (Nemačka, Engleska,
Poljska).
Ispitivana populacija ljudi u istraživanoj literaturi obuhvata
nekoliko starosnih grupa: mlade žene (18–26 g.), srednjoškolska
deca, starija populacija, preko 65 godina, i odrasli, preko 30
godina.
Što se tiče metode koja je korišćena u ovim radovima za procenu
zdravstvene pismenosti ispitivane populacije vezano za melanom, tj.
rak kože, ona je najčešće bazirana na pristupu više metoda za
analizu. Mešovita metodologija je najpogodnija za ispitivanje
oblasti koje su nedovoljno proučavane jer omogućava sveobuhvatno i
bogato prikupljanje podataka [15]. Najčešće je korišćena i
kvantitativna i kvalitativna analiza. Kod kvantitativnih merenja,
podaci su uglavnom prikupljani anketnim ispitivanjem, pomoću
upitnika u pet domena: 1) demografija, koja uključuje godine, pol,
nivo obrazovanja, bračno stanje, dijalekt, zanimanje, životni
standard, i broj bolesti; 2) profil kože – tip kože, istorija i
ozbiljnost opekotina i broj pega i mladeža; 3) lično iskustvo sa
melanomom – lična dijagnoza ili tuđa iskustva; 4) opažanje o
melanomu – smatran rizik od razvoja melanoma, razlozi za ovo
verovanje i procena ponašanja u vezi sa kožom; i 5) aktuelno
ponašanje u vezi sa korišćenjem solarijuma – učestalost upotrebe,
pojava opekotina od sunca kao rezultat i korišćenje solarijuma od
strane porodice/prijatelja. U dva rada je izvedena pre-interventna i
post-interventna anketa, gde je upoređeno znanje učesnika pre i
posle kratke edukacije, i/ili deljenja brošura o melanomu, i/ili
upotrebi zaštitnih proizvoda od sunca, solarijuma.
Od svih upitnika za kvantitativno istraživanje, u tri rada anketna
populacija su bili odrasli, dok su u dva rada to bili adolescenti, a
jedan rad je uključio i odrasle i adolescente. Kod kvalitativne
analize korišćena je metoda fokus grupe i intervjua, a ispitivana su
dva domena: 1) zdravstvena pismenost u vezi sa melanomom, i 2)
stavovi u vezi sa zdravljem i promenom ponašanja.
Zajedničko za sve radove je da se deo upitnika bazira na
demografskim podacima učesnika, godine, pol, nivo obrazovanja,
bračno stanje, dijalekt, zanimanje, životni standard, i broj
bolesti, kao i profilu kože. Takođe, u ovakvom tipu studija je
prisutno definisanje rase i etničke pripadnosti ispitanika.
U nastavku je dat sažetak svih pitanja koja su obrađena u odabranim
publikacijama u cilju procene zdravstvene pismenosti učesnika u
domenu melanoma, tj. raka kože. Pitanja su u vezi sa zdravstvenom
pismenošću uopšte, ali i usko vezana za melanom; takođe, dati su i
stavovi i ponašanje učesnika u vezi sa: (i) izlaganjem suncu, (ii)
melanomom, (iii) odlaskom u solarijum, (iv) upotrebom proizvoda za
zaštitu od sunca, (v) znanjem o vitaminu D, i (vi) preporukama
lekara u vezi sa izlaganjem suncu. Obuhvaćene su opservacione
studije, po dizajnu kohortne studije, studije slučaja i studije
preseka.
Instrumenti za kvalitativnu analizu u vezi sa zdravstvenom
pismenošću i rakom kože
Procena dermatološke pismenosti primenom kvalitativnih tehnika
uključila je dva domena: pismenost o melanomu i zdravstveni stavovi
u vezi sa ponašanjem kod zaštite od sunca. U tabeli 1 prikazani su
primeri pitanja iz upitnika za vođenje intervjua kod procene
dermatološke pismenosti [12].
Drugi primer kvalitativne analize navedene u jednom radu jeste
organizacija fokus grupa koje imaju za cilj diskusiju i razradu
teme, nakon obavljenog prvog seta ispitivanja učesnika vezano za
zdravstvenu pismenost i melanom [10]. Nakon toga podeljene su
brošure „Zašto bi trebalo znati o melanomu” u cilju edukacije
(tabela 2). Obrađene teme u spomenutoj studiji su bile sledeće:
a) razumevanje šta je melanom i rak kože;
b) opis termina: plik, opekotina, preplanulost, pega, mladež i
faktor rizika;
c) lični značaj izlaganju suncu sa objašnjenjem šta se dešava na
koži 8–12 sati nakon izlaganja, i 7 dana kasnije;
d) samopercepcija ličnog rizika od melanoma, porodična istorija
melanoma i posedovanje velikog broja mladeža;
e) delovi tela na kojima postoji veća verovatnoća od razvoja
melanoma;
f) poznavanje nekoga ko je imao ili ima melanom.
Tabela 1. Pismenost o melanomu i zdravstveni stavovi i
promene u ponašanju.
Table 1 Melanoma literacy and health attitudes and behavioral
changes
Šta mislite koji su faktori važni da bi se razvio
melanom? |
Odakle ste najviše dobili informacija? |
Koji izvor(i) informacija ima(ju) najveći uticaj na vaša
razmišljanja o riziku od melanoma? |
Šta bi Vlada trebalo da uradi drugačije da prenese
poruku o faktor rizicima melanoma? |
Šta želite da znate više vezano za melanom? |
Da li ste videli reklame o melanomu na televiziji? Kakvo
je vaše mišljenje o tim reklamama? Da li su vas navele na
promenu/razmišljanje o promeni ponašanja? |
Da li trenutno koristite solarijum? Ako da, koliko često
i kada ste počeli? |
Šta znate o rizicima korišćenja solarijuma? |
Da li ste čuli priču o Clare Oliver? Kako je/bi to
promenilo vaše opažanje o solarijumima i korišćenje istih? |
Šta znate o novim propisima korišćenja solarijuma? Kakvo
je vaše mišljenje o njima? |
Šta bi vas navelo da preispitate vašu upotrebu
solarijuma? |
Ako idete u solarijum, šta utiče na smanjenje/prestanak
korišćenja solarijuma? |
Šta znate o Molescan tehnologiji? Da li je/biste je
koristili? Zašto/zašto ne? |
Tabela 2. Procena ključnih ideja u brošuri „Zašto bi
trebalo znati o melanomu”.
Table 2 Assessment of key concepts in ’Why you should know
about melanoma’
Ideje |
Odgovori |
Ko će najverovatnije dobiti melanom? |
|
Iako je melanom najređi kod populacije
ljudi sa tamnijom kožom koji ređe izgore, niko nije imun na
melanom.
Nekada je postojalo verovanje da tamnija ili crna koža
prevenira melanom.
Kada se melanom razvije kod ljudi čija je preplanula boja
kože tamna, često se javlja na šakama, stopalima i ispod
noktiju. |
Nisam siguran šta znači reč imun.
Moj doktor mi nikada nije rekao da mogu da dobijem rak kože.
Još uvek postoji to verovanje!
Nikada nisam čuo za ovo.
Ne znam nikoga ko ima ovaj problem.
|
Koja je razlika između melanoma i
običnog mladeža? |
|
Običan mladež je ravnomerno tamno obojen.
Znakovi upozorenja sa slikama u boji.
Slika o promeni površine mladeža kod bele rase.
Četiri individualne slike – A, B, C, D – sve 4 pripdaju
beloj rasi.
Generalno mišljenje o brošuri. |
Znali smo za ovo od ranije, čitali smo
brošuru.
Zbog čega u knjizi nije prikazana osoba sa tamnom bojom kože
koja ima melanom?
Potrebno je da vidim to ranije i da se pokaže kako se menja
vremenom. |
Ako biste videli ovu brošuru kod lekara
u ordinaciji, da li biste je uzeli? Da li biste je
pročitali? |
Ne, reč melanom mi ništa ne predstavlja.
Ako mi je dosadno, bacio bih pogled na brošuru.
Pošto niko u njoj nije kao ja, veoma brzo bih izgubio
interesovanje. |
Kako biste želeli da naučite o raku kože? |
Doktor na primarnom nivou bi trebalo da
razgovara sa mnom i da mi da brošuru. |
Instrumenti za kvantitativnu procenu zdravstvene pismenosti u
vezi sa rakom kože
Najčešći instrument za procenu zdravstvene pismenosti je „Kratka
forma testa za ispitivanje funkcionalne zdravstvene pismenosti kod
odraslog stanovništva”, engl. Short Form Test of Functional Health
Literacy in Adult- S-TOFHLA [16]. To je test čitanja i prepoznavanja
reči i služi za procenu funkcionalne zdravstvene pismenosti.
S-TOFHLA je test brzine čitanja. Test se sastoji u tome da se od
ispitanika zahteva da pročitaju što više pojmova zdravstvenog
karaktera sa liste od 36 pojmova. Na skali se zatim može očitati
nivo zdravstvene pismenosti. Za sprovođenje ovog testa je potrebno
oko 7 minuta. Ovaj test je popunjavan bez prisustva edukovanog
istraživača, tj. ispitivača. Takođe, prema vrsti je opšteg tipa
[20].
Ovaj test je poslužio kao osnova za logističku regresionu analizu,
da bi se procenila kakva je korelacija između zdravstvene pismenosti
i korisnika solarijuma i krema za sunčanje [14]. U dva obrađena rada
analizirana su tri pitanja, za koje je zaključeno da su efikasna u
otkrivanju neefikasne ili marginalne zdravstvene pismenosti među
odraslom populacijom pacijenata [10, 13]. Ova tri pitanja su nastala
i procenjena na osnovu njihove efikasnosti u identifikaciji
pacijenata sa neefikasnom ili marginalnom zdravstvenom pismenošću
upoređenom sa S-TOFHLA (kratka verzija, engl. „short’’ TOFHLA). Ona
su manje efikasna za detekciju pacijenata sa marginalnom
zdravstvenom pismenošću. Pacijenti sa marginalnom zdravstvenom
pismenošću mogu da ne prepoznaju da imaju poteškoća u čitanju i,
ređe, mogu da pribegavaju strategijama savladavanja, kao što je
surogat čitalac [21].
Sve tri stavke su merene na Likert skali (1–5):
Koliko često imate pomoć od strane nekoga za čitanje materijala iz
bolnice?
(nikad, povremeno, ponekad, često, uvek);
Koliko ste sigurni u sebe kada sami popunjavate medicinske
formulare?
(veoma, poprilično, donekle, malo, uopšte nisam);
Koliko često ste u problemu da shvatite vaše zdravstveno stanje zbog
poteškoća u razumevanju pisanih informacija?
(nikad, povremeno, ponekad, često, uvek)[15].
Dalje u radu slede primeri upitnika za procenu zdravstvene
pismenosti specifičnog tipa, koji su korišćeni u studijama preseka
ili interventnim studijama (studijama pre i posle), gde su se
intervencije sastojale od određene vrste edukacije.
Validirani upitnik za procenu zdravstvene pismenosti kod odraslih u
Kini [24-item Chinese Health Literacy Scale for Chronic Care
(CHLCC)] razvijen je na osnovu upitnika funkcionalne zdravstvene
pismenosti kod odraslog stanovništva (TOFHLA), pozivajući se na
Blumovu taksonomiju, a korišćen je zbog svojih dobrih karakteristika
i u procenama dermatološke pismenosti. Ovaj upitnik, 24-item Chinese
Health Literacy Scale for Chronic Care (CHLCC), ima dobru unutrašnju
konzistentnost (Cronbach’s a=0,91) i dobru test-retest pouzdanost
(ICC=0,77, p<0,01) tokom perioda od tri nedelje, sa kineskom
odraslom populacijom [22]. Takođe, postoji visoka korelacija sa
kineskim nivoima pismenosti (r=0,80, p<0,001) i negativna korelacija
sa godinama (r=0,31, p<0,001). CHLCC ima četiri podskale – sećanje,
razumevanje, primenu i analizu – koje predstavljaju četiri domena u
kojima se može obezbediti obuka u cilju poboljšanja zdravstvene
pismenosti. Ovom upitniku pridodati su i specifični upitnici kojima
je procenjivano: znanje u vezi sa vitaminom D, stavovi o izlaganju
suncu i preporuke lekara o potrebi izlaganja suncu. Ovaj specifični
deo upitnika prikazan je u tabeli 3 [9].
U jednom od radova je korišćen specifičan upitnik kreiran za potrebe
studije sa ciljem da se ispita znanje učesnika o proceni rizika od
oboljevanja od raka kože, a na osnovu procene znanja o tipovima kože
i opekotina, crnjenju kože i rizicima od raka kože. Ovaj upitnik
sadržao je i slike, i to 19 slika dobro poznatih slavnih ličnosti
jedne ili mešovite etničke pripadnosti, kao i 6 slika opekotina, od
veoma ozbiljnih, preko blago ružičastih, do blago crvenih sa
plikovima. Ispitanici su određivali, na osnovu slika na kojima se
vidi boja kože, kom tipu koža pripada prema Fitzpatrickovoj podeli
tipova kože I–IV [19], koja im je objašnjena, a potom su davali
procenu rizika za razvoj raka kože. Takođe im je traženo da odrede
svoj rizik od razvoja raka kože na skali od 1 do 5, ako je 1 nizak
rizik, a 5 visok rizik. Dodatno, učesnici su upitani da odrede sa
slika gde su prikazane opekotine na koži, da li ili ne pokazuju
opekotine i da li su ikada u životu videli slično stanje na svojoj
koži.
Nakon inicijalnog anketnog istraživanja sa upitnikom koji je sadržao
slike, usledila je jednoipočasovna diskusija fokus grupa. Zatim su
učesnici ponovo procenjivali ten, na osnovu slika poznatih ličnosti
(veoma svetao, svetao, maslinasto, svetlo braon, tamno braon i veoma
taman) i rešavali upitnik Američke asocijacije za rak, koji je
sadržao specifična pitanja o opekotinama, crnjenju i riziku od raka
kože [10].
Tabela 3. Veza zdravstvene pismenosti i: znanja o vitaminu D,
stavovima u vezi sa izlaganjem suncu, preporukama lekara u vezi sa
izlaganjem suncu i ponašanjem u vezi sa izlaganjem suncu.
Table 3 Relation between health literacy and knowledge about
vitamin D, attitudes regarding sun exposure, the doctor's
recommendations regarding sun exposure and behavior regarding sun
exposure.
Ponašanje u vezi sa izlaganjem suncu |
|
U poslednjih 7 dana, koliko ste bili izloženi suncu
tokom svakog dana u proseku? |
manje od 5 min., 10 min., 15 min., 30
min., 45 min, 1h, 2h, više od 2h, bez izlaganja, ne znam. |
Znanje o vitaminu D |
1) Vitamin D je dobar za zdravlje kostiju.
2) Vitamin D podnosi apsorpciju kalcijuma.
3) Vitamin D se može nadoknaditi izlaganjem suncu.
4) Minimum vremena potrebno za izlaganje suncu leti je 30
minuta, ako želimo da naše telo dobije dovoljnu količinu
vitamina D.
5) Minimum vremena neophodno za izlaganje suncu zimi je 60
minuta, ako želimo da naše telo dobije dovoljnu količinu
vitamina D. |
Stav u vezi sa izlaganjem suncu |
|
Ja volim sunčevu svetlost. |
1 – uopšte se ne slažem; 2 – ne slažem se; 3 – niti se
slažem, niti se ne slažem; 4 – slažem se; 5 – potpuno se
slažem. |
Ja volim aktivnosti na otvorenom. |
1 – uopšte se ne slažem; 2 – ne slažem se; 3 – niti se
slažem, niti se ne slažem; 4 – slažem se; 5 – potpuno se
slažem. |
Vreme koje posvetim izlaganju suncu je dovoljno. |
1 – uopšte se ne slažem; 2 – ne slažem se; 3 – niti se
slažem, niti se ne slažem; 4 – slažem se; 5 – potpuno se
slažem. |
Preporuke lekara u vezi sa izlaganjem suncu. |
1 – da,
0 – ne. |
Da li vam je doktor ikada preporučio da se izlažete
suncu? |
U tabeli 4 prikazali smo strukturu upitnika koji su korišćeni u
pre- i post- interventnoj studiji u kojoj je upoređeno znanje
učesnika pre i posle kratke edukacije, i/ili deljenja brošura o
melanomu, i/ili upotrebi zaštitnih proizvoda od sunca, solarijuma
[10, 11]. Upitnici koji su kreirani za potrebe ove studije namenjeni
su adolescentima i nisu validirani, a korišćeni su u populaciji
Latinoamerikanaca i Afroamerikanaca u SAD [11].
Na slici 1 prikazali smo primer upitnika koji sadrži pitanja za
procenu izlaganja suncu i zaštite od sunca ispitanika. Ovaj upitnik
se sastoji iz predloženog seta ključnih pitanja u vezi sa
prevencijom raka kože za odrasle, adolescente uzrasta od 11 do 17
godina i decu uzrasta od 10 godina ili mlađu [14]. Dodatno, podaci u
jednom članku su analizirani korišćenjem Braun i Clarke (2006)
metode 6-fazne tematske analize [23], koja uključuje ručnu analizu i
kodiranje interesantnih aspekata podataka i potragu za sličnostima i
razlikama između korisnika solarijuma i onih koji ih ne koriste,
imajući u vidu faktore rizike za melanom, uočeni rizik i znanje,
stav i ponašanje vezano za korišćenje solarijuma i razvoj melanoma.
To je kvalitativna analitička metoda za: identifikaciju, analizu i
izveštavanje obrazaca (tema) u okviru podataka.
DISKUSIJA
Pregledom radova ustanovljeno je da su korišćeni instrumenti za
procenu zdravstvene pismenosti u vezi sa melanomom, tipa upitnika
specifičnog tipa. S-TOFHLA, CHLCC i Braun i Clarke (2006) metode
6-fazne tematske analize su instrumenti korišćeni za analizu
zdravstvene pismenosti ispitanika u vezi sa rakom kože. Međutim, u
dva rada su iskorišćena tri pitanja preuzeta iz S-TOFHLA testa, sa
ciljem procene opšte zdravstvene pismenosti pacijenata. Jedan rad
koristio je validirani upitnik za procenu zdravstvene pismenosti kod
odraslih u Kini (24-item Chinese Health Literacy Scale for Chronic
Care (CHLCC), koji je razvijen na osnovu upitnika funkcionalne
zdravstvene pismenosti kod odraslog stanovništva (TOFHLA),
pozivajući se na Blumovu taksonomiju, a korišćen je zbog svojih
dobrih karakteristika i u procenama dermatološke pismenosti. Takođe,
u svakom radu deo upitnika se bazirao na demografskim podacima
učesnika, godine, pol, nivo obrazovanja, bračno stanje, dijalekt,
zanimanje, životni standard i broj bolesti, kao i profil kože.
Pošto se incidenca melanoma i mortalitet objavljuje prema rasi,
definisanje rase i etničke pripadnosti je česta pojava u ovakvom
tipu studija. U dva rada autori su postavili hipotezu da pre
neophodne edukacije, potrebno znanje o riziku od raka kože nedostaje
u nekoliko etničkih zajednica, ali to se menja nakon obrazovne
intervencije. S tim u vezi, izvedene su preinterventne i
postinterventne ankete, gde je upoređeno znanje učesnika pre i posle
kratke edukacije, i/ili deljenja brošura o melanomu, i/ili upotrebi
zaštitnih proizvoda od sunca, solarijuma. Nakon obrade podataka,
kvantitativne i kvalitativne analize, pokazano je da je hipoteza
bila potkrepljena.
Tabela 4. Upitnik za procenu komplijanse sa merama zaštite od
sunca korišćen u anketnom ispitivanaju pre intervencije i posle
intervencije, a namenjen adolescentima [11].
Table 4 The questionnaire for the assessment of compliance
with the measures of sun protection used in the pre-intervention and
the post- intervention survey, and is aimed for adolescents [11]
Pre intervencije |
Koja je vaša rasa/etnička pripadnost? |
|
Da li ste imali opekotine tokom prošle
godine? (Da/Ne) |
|
Da li je zdravo provoditi što više vremene
napolju na suncu?
(Da/Ne) Zašto ili zašto ne? |
|
Da li imate člana porodice koji ima rak
kože? (Da/Ne) |
|
Kada je sunčan dan, da li... |
uvek |
ponekad |
nikada |
Nanosite kremu za sunce na lice i/ili telo? |
|
|
|
Nosite odeću koja štiti vašu kožu od sunca? |
|
|
|
Nosite kapu i/ili naočare za sunce? |
|
|
|
Pokušavate da ostanete u hladovini? |
|
|
|
Posle
intervencije |
Koliko često ste koristili kremu za
sunčanje/hidratantnu kremu
koja vam je bila data tokom nastavnog dana o koži? (Izaberi
jedan) |
Svaki dan.
Nekoliko puta nedeljno.
Nekoliko puta mesečno.
Nikada |
Ako niste koristili kreme, zašto niste? |
|
Šta vam se svidelo u vezi sa tim kremama? |
|
Šta vam se nije svidelo u vezi tih krema? |
|
Da li je važno zaštiti se od sunca? Zašto
ili zašto ne? |
|
Da li ćete nastaviti da nanosite kreme za
sunčanje svaki dan?
(Izaberi jedan) |
Da, i kupiću drugu kada je potrošim.
Da, ali neću moći da je kupim jer je previše skupa.
Ne, neću više nositi kremu za sunčanje. |
Slika 1. Upitnik u vezi sa ključnim
pitanjima za prevenciju raka kože koji ima tri segmenta: (i) za
odrasle (deo A), (ii) za odrasle koji se izjašnjavaju u ime dece
uzrasta od 10 godina ili mlađa (deo B), i (iii) za adolescente
uzrasta od 11 do 17 godina (deo C).
Figure 1 Questionnaire about core skin cancer prevention
items with three segments; (i) for adults (part A), (ii) adults
reporting for children 10 years or younger (part B), and (iii)
adolescents aged 11 to 17 years
Utvrđeno je da većina studija ima brojna ograničenja. Sakupljeni
podaci (sa izuzetkom informacija u vezi sa fototipom kože) su
dobijeni od strane ispitanika, bez učešća istraživača ili edukovanog
zdravstvenog profesionalca, što je za neke instrumente, poput
S-TOFHLA, neophodno. Merenje zdravstvene pismenosti (S-TOFHLA test)
je bazirano na konkretnim nalazima, preporučenim iz literature, koji
pokazuju obećavajuće dokaze u svrhu skrininga. Ovaj izvor literature
otvoreno preporučuje kliničkim studijama da usvoje navedenu metodu,
ali, takođe, poziva na dalju validaciju preporučene metode.
U Srbiji je instrument S-TOFHLA validiran i primenjen u primarnoj
zdravstvenoj zaštiti, tako da svakako postoji prostor njegove
upotrebe u našoj zemlji uz neki specifičan instrument kojim bi se
evaluirala zdravstvena pismenost populacije u vezi sa rizikom od
raka kože [24]. Takođe, jedno od glavnih ograničenja jeste upotreba
nevalidirane skale, npr. preporuke lekare su merene jednom stavkom
jer nijedna validirana skala nije bila dostupna u periodu studije.
Učesnici studije na taj način su mogli dati društveno pogodne
odgovore. S tim u vezi, preporučuje se validirana skala za merenje
ponašanja u vezi sa izlaganjem suncu [9]. S druge strane, snaga ove
studije jeste što su obuhvaćena istraživanja u različitim delovima
sveta, gde su učesnici studija različite životne dobi i oba pola.
ZAKLJUČAK
Incidenca raka kože raste širom sveta i Srbija nije izuzetak, ali
ne postoje podaci o proceni zdravstvene pismenosti u vezi sa
rizicima od melanoma u Srbiji, tako da bi procena zdravstvene
pismenosti u ovom domenu mogla da poveća percepciju o riziku i da
dovede do razvoja fokusiranih zdravstvenih promotivnih kampanja za
našu populaciju. Naš rad pokazuje da postoji inicijativa u svetu za
podizanjem svesti u vezi sa rizicima od melanoma procenom
zdravstvene pismenosti u vezi sa rakom kože kod zdravih ljudi.
Rezultati analize publikovanih radova na ovu temu ukazuju da se
primenom kvalitativnih i kvantitativnih istraživačkih metoda mogu
koristiti opšti i specifični instrumenati, a da se procenom
zdravstvene pismenosti može uticati i na promenu stavova u vezi sa
sunčanjem i sticanjem tena i namerom o promeni ponašanja u vezi sa
zaštitom od izlaganja suncu. S tim u vezi, više istraživanja je
potrebno u polju korišćenja određenih specifičnih instrumenata za
procenu zdravstvene pismenosti u vezi sa oboljevanjem od raka kože.
LITERATURA
- Berkman ND, DeWalt DA, Pignone MP, et al. Literacy and
health outcomes. Evidence Report/Technology Assessment No. 87.
AHRQ Publication No. 04-E007-2. Rockville, MD: Agency for
healthcare research and quality; 2004. Available at:
http://archive.ahrq.gov/downloads/pub/evidence/pdf/literacy/literacy.pdf
- U.S. Department of Health and Human Services. Healthy
People. Atlanta: Centers for Disease Control and Prevention;
2010. Available at:
http://www.cdc.gov/nchs/healthy_people/hp2010.htm.
- Scott TL, Gazmararian JA, Williams MV, Baker DW. Health
literacy and preventive health care use among Medicare enrollees
in a managed care organization. Med Care 2002; 40: 395–404.
- Schillinger D, Grumbach K, Piette J, et al. Association of
health literacy with diabetes outcomes. JAMA 2002; 288: 475–82.
- Chillinger D, Grumbach K, Wang F, et al. Closing the loop:
physician communication with diabetic patients who have low
health literacy. Arch Intern Med 2003; 163: 83–90.
- Kalichman SC, Benotsch E, Suarez T, Catz S, Miller J, Rompa
D. Health literacy and health-related knowledge among persons
living with HIV/AIDS. Am J Prev Med 2000; 18: 325–31.
- Edison K, Staiculescu I, Hudson S. Educate your patients and
improve outcomes: Health literacy for the dermatologist. Clinics
in Dermatology 2012;30:459–463.
- Wagner C, Steptoe A, Wolf M, Wardle J. Health Literacy and
Health Actions: A Review and a Framework From Health Psychology,
Health Education & Behavior 2009; Vol. 36 (5): 860–877.
- Leung AY, Cheung MK, Chi I. Supplementing vitamin D through
sunlight: Associating health literacy with sunlight exposure
behavior Archives of Gerontology and Geriatrics 2014; 60:
134–141.
- Robinson JK, Joshi KM, Ortiz S, Kundu RV. Melanoma
knowledge, perception, and awareness in ethnic minorities in
Chicago: recommendations regarding education, Psycho-Oncology
2011; 20: 313–320.
- Chapman LW, Ochoa A, Tenconi F, Herman A. Dermatologic
health literacy in underserved communities: a case report of
south Los Angeles middle schools, Dermatology Online 2015; 21
(11). pii: 13030/qt8671p40n.
- Boynton A, Oxlad M. Melanoma and its relationship with
solarium use Health knowledge, attitudes and behaviour of young
women, Journal of Health Psychology 2011; 16 (6): 969–979.
- Altsitsiadis E, Undheim T, de Vries E, Hinrichs B,
Stockfleth E, Trakatelli M, on behalf of the EPIDERM Group,
(2012), Health literacy, sunscreen and sunbed use: an uneasy
association, British Journal of Dermatology 2012; 167 Suppl. 2:
14–21.
- Glanz K, Yaroch AL, Dancel M et al. Measures of sun exposure
and sun protection practices for behavioral and epidemiologic
research. Arch Dermatol 2008; 144: 217–222.
- Why you should know about melanoma?, Available at:
http://www.cancer.org/ , Access May 5, 2016.
- Ubavić S, Krajnović D, Marinković V. Analiza instrumenata za
procenu zdravstvene pismenosti koji se mogu primeniti na
primarnom nivou zdravstvene zaštite, Arh. farm. 2015; 65: 72–87.
- Creswell JW. Research Design: Qualitative, Quantitative, and
Mixed Method Approaches. Los Angeles, CA: SAGE, 2003.
- Chew LD, Bradley KA, Boyko EJ. Brief questions toidentify
patients with inadequate health literacy. Fam Med 2004; 36 (8):
588–594.
- Fitzpatrick TB. The validity and practicality of
sun-reactive skin types I through VI. Arch Dermatol 1988; 124:
869–871.
- Baker DW, Williams MV, Parker RM, Gazmararian JA, Nurss J.
Development of a brief test to measure functional health
literacy. Volume 38, Issue 1, Pages 33–42.
- Chew LD, Bradley KA, Boyko EJ. Brief questions to identify
patients with inadequate health literacy. Fam Med 2004; 36:
588–594.
- Leung, A. Y. M., Cheung, M. K. T., Lou, V. W. Q., Chan, F.
H. W., Ho, C. K. Y., Do, T. L., et al. Development and
validation of the Chinese Health Literacy Scale for Chronic
Care. Journal of Health Communication 2013; 18 (Suppl. 1),
205–222.
- Braun V and Clarke V (2006) Using thematic analysis in
psychology. Qualitative Research in Psychology 3: 77–101.
- Jović-Vranes A, Bjegović-Mikanović V. Evaluation of a health
literacy screening tool in primary care patients: evidence from
Serbia, Health Promotion International 2014; 29 (4): 601–607.
|
|
|
|