|
Preuzmite
tekst u pdf formatu |
|
Anri Ruso
San, 1910, ulje na platnu
Muzej moderne umetnosti, Njujork
Fantastičan svet džungle u koji nas Anri Ruso tako neposredno
uvodi kao i činjenica da je ceo svet preneo iz svoga uma ili svojih
snova na platno dodatno doprinose osećaju divljenja kojim bivamo
ispunjeni dok očarani i pomalo zbunjeni koračamo zelenilom Rusoovih
divljina.
Iako su njegove egzotične scene već neko vreme izuzetno popularne,
za života Rusoove džungle bile su meta kritičara koji su umetnika
stigmatizovali kao neškolovanog amatera i naivnog slikara. Rođen u
malom gradu na severu Francuske, po dolasku u Pariz radio je na
obodu grada kao carinik. Beg iz repetativne monotonije veoma
nepopularnog i nekreativnog posla Ruso je pronašao u svetovima koje
je sam stvarao svojom četkicom.
Iako je Ruso naslikao preko dvadesetpet predstava džungli, nikada
zapravo nije putovao van Francuske. Egzotične scene slikao je pod
utiskom slika koje su se mogle videti u popularnim časopisima i
literaturi, pričama francuskih kolonijalnih istraživača, njihovim
fotografijama i izložbama, kao i pariskom zoološkom vrtu. Bujna
džungla i divlje životinje koje često srećemo na Rusoovim platnima
inspirisane su umetnikovim čestim posetama prirodnjačkom muzeju i
Žarden de plants – zoološko-botaničkoj bašti u kojima su se mogle
videti mnogobrojne biljne vrste egzotičnih krajeva kao i preparirane
divlje životinje. Sam Ruso je ove posete baštama sa čudnim biljkama
egzotičnih zemalja opisao kao prelazak u svet snova.
Upravo je San ime Rusoovog poslednjeg dela impozantnih dimenzija. U
zelenilu bujne džungle, pažnju nam privlačni naga žena na divanu
intenzivnog pogleda i mišićavog tela i dok je posmatramo, moramo se
zapitati: otkud somotski divan u sred džungle i zašto na njemu leži
naga žena? Predvidevši ovo pitanje, sam Ruso je ponudio odgovor u
formi pesme u kojoj otkriva da je scena zapravo san koji žena poi
menu Jadviga sanja, verovatno iz svoje mirne sobe stana u Parizu.
Beg od urbane stvarnosti pronalazi u gotovo nadrealističnom prizoru
zelene divljine i njenim stanovnicima – pticama, majmunima, parom
lavova, slonom i zmijom. Njena ruka upućuje naš pogled ka krotitelju
zmija koji svirajući svoju frulu gotovo nestaje u tami guste džungle
pozivajući nas da pobegnemo iz sopstvene sive stvarnosti i hrabro
zakoračimo u zelenu divljinu.
Kao i čarobna džungla koju Jadviga sanja iz svog pariskog doma, i
Rusoove džungle kreirane su iz vreve urbane kulture, brzog gradskog
života prepunog osuda i neizvesnosti. Svojim jedinstvenim umetničkim
stilom nalik dečjem stvorio je jedan fantastičan svet u koji i sami
poželimo da zakoračimo i oslobodimo se okova svakodnevice.
Posmatrajući čudesnu džunglu divimo se njenom stvaraocu, običnom
čoveku koji je okrenuo leđa dosadnom, monotonom poslu i sumornom i
repetativnom životu i otvorio put svojoj mašti i svojim snovima.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|