|
|
|
1.
POTREBA SAVREMENE MEDICINE ZA UMETNIČKOM I HUMANOM KATEGORIJOM
Akad.med Vladimir Jokanović
"Autor iznosi podatke o alijenaciji savremenog čoveka,
industrijalizaciji medicine i otudjenju lekara od bolesnika.
medicina je u svojoj istorijskoj osnovi "umeće komunikacije lekara
sa bolesnicima (Hipokrat).
Bez "umetnosti umeća i humane komponente odnosa zdravstvene ustanove
su"hoteli nižih kategorija koji daju "specijalnu hranu "(lekove
bolesnim ljudima)
Autor se zalaže za uvodjenje humanoetičkih predmeta u nastavi
medicinara.
2.
ODISEJA EKSPERTSKIH SISTEMA – ARS MAGNA
Dušan Djurić (1, 6), Sonja Djurić (2), Filip Mihajlović (3), Feka
Pepić (4), Vladimir Biočanin (5)
(1) UNIVERZITET U KRAGUJEVCU, SRBIJA, FAKULTET MEDICINSKIH NAUKA,
INTEGRISANE AKADEMSKE STUDIJE FARMACIJE (UNIVERSITY OF KRAGUJEVAC,
SERBIA, FACULTY OF MEDICAL SCIENCES, DEPARTMENT OF PHARMACY)
(2) GENTEXT RESEARCH GROUP, UNIVERSITY OF VALENCIA, SPAIN
(3) ZDRAVSTVENA USTANOVA-APOTEKA HIGIJA, ARANDJELOVAC
(4) KLINIKA ZA PSIHIJATRIJU, KLINIČKI CENTAR UNIVERZITETA U
SARAJEVU, BOSNA I HERCEGOVINA
(5) STOMATOLOŠKI FAKULTET U PANČEVU, UNIVERZITET PRIVREDNA AKADEMIJA
U NOVOM SADU, SRBIJA
(6) INSTITUT ZA REHABILITACIJU, BEOGRAD, SRBIJA
Rad se bavi temom početnih koraka razvoja ekspertskih sistema
(arteficial intelligence) koji su omogućili razvoj ultrabrzih
mikroprocesora računara i tehnološkog singulariteta. Rad treba da
ukaže, da li kreiranjem nad-rase kiborga, možemo izbeći paranoju da
će hardverski i softverski nadvladati čoveka (kompjuter Hal 799
9000, 2001: Odiseja u svemiru).
Ekspertsko mišljenje je složeni, multidimenzionalni, viši oblik
mišljenja koji se razvija pod uticajem kulture i sistematskog
obrazovanja u toku kojeg se usvajaju dubinske strukture znanja koje
omugućavaju izvođenje specifičnih misaonih obrazaca, pa je, otud, to
mišljenje zavisno od epistemološke prirode tog znanja. Da bi prirodu
verno interpretirao, ljudski duh se mora osloboditi zabluda, po
Bekonu sledećih lažnih predstava: idola tribus (idoli plemena),
idola speculus (idoli pećine), idola fori (idoli pijace) i idola
theatri (idoli teatra). U filmu 2001: Odiseja u svemiru (Stanley
Kubrick) evolucijom čulnoga i pojedinoga od majmuna iz pleistocena
do savršenog zvezdanog deteta ljudski duh se polako i stalno penje u
visinu dosežući naposletku do najopštijega do natčoveka. Duša
fizički proces prevodi u niz slika koji često sa objektivnim
dogadjajem jedva da još ima prepoznatljivu vezu dok um realnost
razbija na deliće, povezuje jednake uzroke s jednakim posledicama,
zakonima mehanike, geometrije i logike stvara veštačka orudja –
ekspertske sisteme (Artificial intelligence). Danas, međutim, veliki
broj ljudi živi svoje, u dobroj meri virtuelizovane egzistencije,
gde se kreativna inteligencija pomera sa individuuma na
kolektivitet, i to zahvaljujući uverenju da je kreativnost
demokratski raspodeljena na sve pojedince globalno uzevši.
Rajmund Lul (1232-1315) franjevački filozof rodjen na Majorci,
apostol i putnik, pesnik i mistik pretpostavlja da postoje opšta
načela ili kategorije koja su samoočevidna i koja su zajednička svim
nakama, u smislu da bez njih ne može da postoji ni filozofija niti
bilo koja druga nauka. Sfere bivstvovanja, kao što su materija,
istina ili duh ne mogu se razumeti bez devet osnovnih predikata
(atributi Boga): dobrota, veličanstvenost, večnost, moć, mudrost,
volja, vrlina, istina, blaženstvo. Sledećih devet pojmova izražavaju
odnose izmedju stvorenih bića: razlika, sklad, suprotnost, početak,
sredina, kraj, većina, jednakost, manjina. Njihovim kombinovanjem
mogu se otkriti načela posebnih nauka, čak nove istine. Da bi se
olakšalo kombinovanje, koristi simbole, pa su fundamentalni pojmovi
simbolizovani slovima, a njihovim mehaničkim tabuliranjem
(pra-kompjuter) i grupisanjem dolazi se do izvedenih pojmova. Lul
sledi u avgustinskoj tradiciji svoju dedukciju oslanjajući se na tri
osnovna načela, smatrajući istinitim sve što potvrdjuje najveću
harmoniju izmedju Boga i stvorenog bića, pripisujući Bogu ono što je
najsavršenije i pretpostavljajući da je Bog sve što se istinski
pojavljuje stvorio da bi ono bilo bolje. Razum može da ima
intuitivno saznanje o pojedinačnom, iako je njegovo saznanje suštine
saznanje o univerzalnom. Primaran predmet razuma je biće uopšte a ne
prosto materijalna suština, naše aktuelno saznanje nastaje sa
osetom. Intuitivno znanje jeste znanje predmeta koji je prisutan u
svom aktualnom postojanju a apstraktno saznaje je sznanje suštine
nekog predmeta kada se apstrahuje njegova egzistencija ili
neegzistencija. Svako metafizičko istraživanje Boga sadrži
razmatranje nekog atributa i otklanjan iz našeg pojma o tom atributu
ono nesavršeno koje je spojeno sa njim, ukoliko se nalazi u
stvorenim bićima. Prvi uzrok u suštinskom redu zavisnosti mora da
egzistira aktualno i ne može samo da bude moguć, to jest da je nužno
biće i da ne može a da ne egzistira. Svako savršenstvo u Bogu je
beskonačno, ali ono ima svoju formalnu savršenost u beskonačnosti
suštine kao svom korenu i osnovi. Bog poseduje u sebi na savršen
način kauzalnost svih mogućih sekundarnih uzroka.
U Lulovoj zamisli može se naslutiti Lajbnicov (Gottfried Wilhelm von
Leibniz) san o caracteristica universalis i Ars combinatoria, o
algebarskom simbolizmu čijom upotrebom bi se omogućila dedukcija iz
fundametalnih pojmova, i to ne samo ustanovljenih istina nego čak i
onih novih. Lajbnic je pronalaskom ifinitezimalnog računa postao
jedan od osnivača novije nauke. On je, pre svega, razmatrao analizu
termina na one proste. „Analiza se sastoji u sledećem: neka se svaki
dati termin razloži na svoje formalne delove, to jest, neka se
definiše. Zatim, neka se ti delovi razlože na svoje sopstvene
delove, ili neka se daju definicije termina (prve) definicije, sve
dok (se ne dodje) do prostih delova ili termina koji se ne mogu
definisati.“ Ovi termini činili bi azbuku ljudskih misli
predstavljenih pomoću matematičkih simbola koji ukoliko se kombinuju
na pravi način dovešće do deduktivnih logika otkrića, koja ne bi
služila za demonstriranje već poznatih istina nego i za otkrivanje
novih. Otkriće odgovarajućeg matematičkog simbolizma omogućilo bi
univerzalan jezik, a upotrebom tog jezika u različitim oblastima
istraživanja ljudsko znanje bi se moglo bezgranično razvijati i to
na takav način da više ne bi bilo mesta za suparničke teorije, baš
kao što ga nema ni u matematici.
Kauzalne zakone je moguće fiksirati ali se ne mogu proglašavati za
prirodne zakone jer mnogo toga zavisi od slučajnih momenata u životu
i ljudskom saznanju, isto tako, treba imati u vidu da je ljudska
istorija principijelno nedovršena i da nije moguće da se neki
kauzalni odnosi iz prošlosti projektuju u budućnost. Lajbnic uvodi u
metafiziku i psihologiju pojam nesvesnog, kada predstava postane
slaba svojim intezitetom, ona prelazi iz svesnog dela svesti u
nesvesni, a kada slaba predstava postane jakom – iz nesvesnog u
svesni. Naše predstave o nesvesnim mentalnim stanjima počivaju na
predstavama o svesnim psihičkim stanjima.
Celularni informatički softver sjajno koristi neraskidivost
biološkog i komunikološkog jer u svetu na razmedjima dionizijevskog
i faustovskog, moć je u direktnoj zavisnosti od količine i kvaliteta
simbola kojima pojedinci i zajednice raspolažu, a medijskim
predstavama beži se od stvarnosti, dok se intenzivnim komunikacionim
signalima nadoknađuje žudnja za izvornim druženjem, ljubavlju i
bivstvovanjem i stremi purifikovanom futurističkom svetu. „Ako danas
znamo da je nama poznati svet sastavljen iz tri elementa (energija,
materija i informacija), nije li ono što se u antičko vreme nazivalo
dušom samo nosioc individualne svesti koji poseduje osobeno biopolje
neentropijske prirode a koje ostaje koherentno i nakon fizičke smrti
individue?“ Možda je tu samo reč o nosiocu informacije na isti način
kao što je jedna ćelija nosilac celokupne genetske informacije o
celom organizmu i o čemu danas uveliko govore genetičari? Moguće je
da biopsipolje izlučeno iz organizma u trenutku njegove smrti
nastavlja da čuva svu informaciju o njemu; na taj način mogle bi se
vratiti u bivstvovanje sve energije što su ranije prešle u
nebivstvovanje, ali u jednom savršenijem obliku koji ne bi
egzistirao na belančevinastoj osnovi.(Milan Uzelac; Glavni pravci
savremene filozofije) Smrt i ljubav spadaju zajedno — uvek je ljubav
uzburkana smrću i uvek je smrt obuzeta čarobnom moći erosa. Grozota
i blaženstvo nerazdvojno se mešaju u postojanju čoveka, izlaganje i
izbavljenje se prožimaju, uzajamno se pretpostavljaju. (Eugen Fink;
Osnovni fenomeni ljudskog postojanja)
U transhumanom dobu „konstruisanje računarskih sistema sa osobinama
koje bi kod ljudskih bića bile okarakterisane kao
inteligentne“.,modernom tehnikom pokušaj je kompezacije bioloških
nedostataka čoveka ili iznalaženje shizo-egzistencijalnih modaliteta
postojanja. Paranoja kao vladajući simptom patologije posthumanog
sveta, koji uglavnom čine sadržaji popularne medijske kulture, kao
što su rialiti programi i reinkarniranje ljudi tehnološkim
sredstvima, entropijom Golema (גולם) XXI veka, označava jedan
postedipalni svet humanog razvoja“, gde znanje kao moć otvara nove
horizonte u okviru ljudske civilizacije ili je nagoveštaj njegovog
sumraka. Fata viam invenient.
3.
MEDICINA IZMEDJU NAUKE I UMETNOSTI
Emil Vlajić, Ada Vlajić
ZDRAVSTVENI CENTAR ZAJEČAR, MUZEJ NAUKE I TEHNIKE BEOGRAD
Medicina kao čista nauka
Iza medicine stoji sveukupna ljudska civilizacija koja kontinuirano
traje 10 000 godina. Medicina se formirala kroz istoriju oblikujući
i samu nauku, bila je pokretač za mnoge naučne discipline. Osnovna
životna potreba za samoodržanjem pokretala je ljudsku misao,
angažovala sve ljutske resurse u borbi protiv bolesti. Na taj način
se izgradjivao naučni metod, i jedna od glavnih pokretača naučne
misli jeste medicina. Znanja iz medicine su rasla nezadrživo kroz
vekove i milenijume, dobijala eksponencijalnu krivu, nastavljaju
istim trendom.
Budućnost medicine je nezamisliva, njene granice razvoja gube se u
vremenu, buduća dostignuća iz ove oblasti susreću se sa čistom
fantastikom.
Razmena naučnih znaja iz oblasti medicine postala su osnov za razvoj
medicine kao nauke. Velike randominizovane studije i pregledi ovih
studija čine medicinu čistom naukom.
Medjutim, medicina kao čista nauka je prolazna, ima treutnu
vrednost, važi u ovom trenutku. Mnoge medicinske istine koje su
važile u prošlosti, više ne važe. Polovina trenutno važećih naučnih
istina za 5 godina neće biti tačne.
Idealni doktor koji se oslanja samo na medicinsku nauku imao bi
oblik savremenog kompjutera.
Medicina kao primenjena nauka.
Pred lekara koji je naoružan svim mogućim znajima iz medicine, staje
čeovek i tada se lekar nalazi u potpuno novom položaju. Poseduje sva
znanja o svim bolestima, (ili su mu ta znanja lako dostupna), zna
dijagnostičke metode, procente uspešnosti lečenja ovim ili onim
terapijskim pristupom, ali se supočava sa naizgled trivijalnim
problemom. Konkretnog, živog, bolesnog čoveka potrebno je svrstati u
jednu kategoriju od svih onih bezbrojnih koje mu nudi medicinska
nauka. Ogromnu, moćnu medicinsku nauku treba filtrirati, iz
neograničenih medicinskih činjenica treba izdvojiti onu koja
odgovara baš tom konkretnom, bolesnom ljudskom biću. Čista nauka
ovde nije od pomoći, obimom svojih znanja može samo da deluje
zbunjujuće. Ovde na scenu stupa veština lekara da iz činjenica koje
mu konkretni pacijent pruža, te informacije prevede na medicinski
jezik i uz pomoć medicinske nauke odredi ispravne korake u lečenju:
postavi dijagnozu, svrsta konkretnog čoveka u jednu kategoriju i
onda primeni metode koje nauka predlaže za takav slučaj. Lekari
ovakvih veština malo stiču za vreme edukacije, ali kroz praktičan
rad sa bolesnim ljudima stiču iskustva koja vremenom postaju sve
vrednija.
Medicina kao umetnost
Praktična nauka i čista nauka idu ruku pod ruku. Medjutim, postoji
vid medicine koji nije diretkno vazan za ove njene aspekte. Ako se
za trenutak vratimo na istoriju medicine, uočiće se da se masa
naučnih znanja iz medicine dešava upravo u naše savremeno doba.
Medjutim, i pre ovog naučno-medicinskog buma, kroz hiljade godina,
bilo je potrebe da se bolesnima ublaži bol, da im se olakša patnja,
da im se da nada za boljitak. I tada je bilo ljudi koji su se bavili
ovom profesijom, ne oslanjajući se na naučne metode (kojih tada nije
ni bilo). I tada su ovi "doktori" imali uspeha u "lečenju", samim
tim što su olakšavali patnje bolesnom ljudskom biću. Ove veštine u
pomaganju bolesnima imaju dužu tradiciju nego medicinska nauka. Ove
veštine ne moraju da budu u suprotnosti sa medicinskom naukom.
Razvojem medicine, ove umeštnosti nisu nestajale, ali su odlazile u
drugi plan.
Vodjenje računa o čovekovoj dobrobiti, autonomiji, socijalnoj pravdi
ne spadaju u medicinsku nauku, ali čine osnov pomoći bolesnom
čoveku.
Ove veštine podrazumevaju sve aspekte odnosa bolesnog čoveka i
lekara, kao što su dobra komunikacija, razumevanje, empatiju,
saosećanje, brižan stav. Tu su još iskrena zabrinutost, iskazivanje
simpatija, naklonost, ohrabrivanje...
Ove veštine dovedene do savršenstva dobijaju novi kvalitet, postaju
umetnost.
Medicina je istovremeno i nauka i umetnost. Obe su nezavisne i
povezane baš kao dva lica istog novčića. Važna strana umetnosti u
medicini jeste u tome što se bavi ljudskim bićem, njegovim umom i
telom. Dobar doktor mora biti dobar umetnik sa dobrim naučnim
znanjem. Primenjena medicina podržana s jedne strane medicinskom
naukom a s druge umetnošću medicine na najbolji način donosi
olakšanje bolesnima.
4.
SCENE OZDRAVLJENJA NA FRESKAMA MANASTIRA DEČANI
Dejan Dimić (1), Nemanja Dimić (2), Ivana Dimić (3), Ivana
Damnjanović (4)
(1) GRADSKI ZAVOD ZA PLUĆNE BOLESTI I TUBERKULOZU BEOGRAD
(2) INSTITUT ZA ORTOPEDSKO-HIRURŠKE BOLESTI „BANJICA“
(3) ZAVOD ZA ZDRAVSTVENU ZAŠTITU RADNIKA ŽELEZNICE SRBIJE
(49 ADOC DIJAGNOSTIKA
Manastir Dečani, zadužbina kralja Stefana Uroša III Dečanskog i
njegovog sina, cara Stefana Uroša IV Dušana silnog, je romanička
bazilika sa brojnim gotskim elementima, oslikana freskama
vizantijskog stila.
Gradnja crkve manastira Dečana, posvećene Hristu Pantokratoru,
započeta je 1327. godine, a završena 1335. godine i najveća je
srednjovekovna građevina u Srbiji.
Dečanski živopis, kojim je prekrivena celokupna unutrašnjost hrama,
predstavlja pravu riznicu pravoslavne ikonografije. Rađen u period
od 1335. do 1348., ima preko hiljadu kompozicija u 20 ciklusa, sa
više hiljada likova i svojim sadržajem predstavlja sveukupnost
znanja i verovanja srednjovekovnog čoveka.
Scene neverovatnih isceljenja bile su popularne u staroj
hrišćanskoj ikonografiji od samog početka. Polovinom XIV veka
počela je da opada omiljenost ciklusa Hristovih muka, dok su prizori
čuda postajali sve češći.
Služeći se umerenim realizmom, dečanski majstori stvorili su oko
1340. jedan od najvećih ciklusa Hristovih čuda u vizantijskoj i
srpskoj umetnosti. Nejednakost uzora i kvaliteta u ciklusu Hristovih
isceljenja, gde slikari opširno razvijaju kompoziciju sa mnogim
sporednim učesnicima, tipična je za celi dečanski živopis.
U Dečanima ima preko dvadeset scena ozdravljenja, a za istoriju
medicine, naročito su značajne freske koje realno prikazuju izgled
bolesnika.
Čudesna iseljenja u Dečanskom živopisu ne grupišu se po izgledu, ne
ređaju se hronološki i često su puna kontrasta i iznenađenja.
Najveću grupu u ciklusu čudotvornih isceljenja čine bolesnici sa
neurološkim i psihičkim poremećajima.
Najznačajnije freske ovog ciklusa čuda su :
Hristos leči sina udovičinog (Luka 7, 11—16) ; Hristos isceljuje
mesečara (Matej 17, 14—18);
Hristos isceljuje gluha i nema (Marko 7, 32-37); Hristos isceljuje
uzetoga (Marko 2, 1—11; Luka 5, 18—20); Hristos isceljuje slepog i
gluhog (Matej 12); Hristos isceljuje ženu krvotočivu (Matej 9, 20);
Hristos isceljuje „imušteg trud vodeni” (Luka 14, 2—4);
Hristos isceljuje deset gubavaca (Luka 17, 12);
Hristos isceljuje dvojicu sa nečistim duhom (Matej 8, 28—32);
Hristos isceljuje sumanutog (ne može se odrediti mesto iz
jevanđelja).
Slikari Dečana su se odlikovali velikom raznovrsnošću, kako po
stilu, tako i po veštini i umetničkom nadahnuću. Majstori – slikari
naosa bili su skloniji starinskom monumentalnom i svečanom načinu
raspoređivanja figura, dok su slikari priprate Dečana više sledili
nov, živopisan i dramatičan manir.Smatra se da je dečanski ciklus
ozdravljenja najopširniji skup tačno datiranih fresaka medicinske
sadržine u vizantijskom impozantnom slikarstvu.
Slikarstvo sklono ilustraciji i pojedinostima opisa trajalo je u
srpskoj umetnosti do poslednje četvrti XIV veka. Kasnije freske iste
sadržine postaju, kao slike, dela znatno viših kvaliteta; ali, kao
dokumenti za istoriju medicine postaju skoro bez vrednosti.
5.
METEMPSIHOZA, SEOBA DUŠE I MOGUĆNOSTI HIBERNACIJE
Mihajlović Filip(1), Milosavljević Aleksandar (2), Sonja Đurić
(3)
(1) ZDRAVSTVENA USTANOVA-APOTEKA HIGIJA, ARANDJELOVAC
(2) UNIVERZITET U KRAGUJEVCU, FAKULTET MEDICINSKIH NAUKA
(3) GENTEXT RESEARCH GROUP, UNIVERSITY OF VALENCIA, SPAIN
Koliko god da čovek uspeva da pronađe odgovore na pitanja o smrti,
nijedan nije okonačan, opšteprihvaćen i potpun. Mi živimo u senci
smrti čak i kada govorimo o besmrtnosti, a o besmrtnosti govorimo na
osnovu (ne)razumevanja smrtnosti. Tako je pojam smrti (gr. tanatos,
lat. mors) usko vezan za pojam duše (gr. psyche, lat. anima).
Spajanje života, duše i svesti u pojmu psyche javlja se u
verovanjima pitagorejaca kao pretpostavka njihovog učenja o seljenju
duša. Metempsihoza (grč. metempsychosis = seljenje duše) znači
“prenošenje duše” (psihe) iz jednog tela u drugo. Ideja
transmigracije duša poznata je još pod imenom paligeneza ili
metemsomatoza, preporađanje i reinkarnacija, s jedinom razlikom što
se u metempsihozi duša može useliti i u različite životinje i
biljke, radi očišćenja od grehova iz prošlih života. U Grčkoj je
nalazimo u pitagorejskim učenjima, kod Empedokla i Platona, a takođe
je bitan element hinduizma, budizma i drugih duhovnih nauka i
religija. Preko neoplatonizma usla je u hrišćanstvo i medicinu i u
vekovima unazad inspirisala različite pisce poput James Joyce I don
De Lilla. Iz zastoja u modernom dobu metempsihoza se sažno budi
krajem 18. veka u delima pisaca poput Lesinga ili Herdera, a u 19.
veku mnogi “vizionari” ljudskog razvoja kao što su Igo i Niče davali
su joj posebno značenje. Postavlja se pitanje da li je dusa
zamrznuta tokom hibernacije, i postoji li mogućnost transfera duše
iz jednog tela u drugo. Tematika kojom se mnogi autori kao što je
Ričard Morgan bave ostavlja nas pitajući se da li če ljudski život
nekada biti beskonačan.
Kljucne reci: umetnost duse, metempsihoza, seoba duse,
hibernacija
6.
UMETNOST U PEDIJATRIJSKOJ ORDINACIJI
Mitrović Dragana (1), Ćirić Danijela (2), Miletić Emilio (1),
Bogoslović Miloš (3),
Mladenović Petrović Miljana (4), Jakovljević Milica (4) , Tasić
Marko (5)
(1) ZDRAVSTVENI CENTAR KNJAŽEVAC
(2) DOM ZDRAVLJA ZAJEČAR
(3) DOM ZDRAVLJA DOLJEVAC
(4) MEDICINSKI FAKULTET NIŠ
(5) APOTEKARSKA USTANOVA LILLY-DROGERIJE NIŠ
Crtež je prozor kroz koji možemo da zavirimo u detetovu svest. To je
način na koji ono sebi objašnjava svet - kako ga vidi i doživljava.
Crtajući oblike koje poznaje dete nasvesno u crtež unosi i svoje
emocije, strahove, iskustva i eventualne poteškoće koje ima u
odrastanju. Cilj rada je da prikaže dečije crteže u pedijatrijskoj
ordinaciji. Korišćen je deskriptivni metod. Prostorije u zdravsvenim
ustanovama i službama u kojima se leče deca skoro uvek na svojim
zidovima imaju crteže koje su oslikali mali pacijenti. Pravo
bogatsvo velikih umetničkih dela, malih pacijenata, a velikih
umetnika se nalazi po zidovima ambulanti i čekaonica. Od trenutka
rođenja, dete je svesno sveta oko sebe: vidi boje, oseća mirise,
čuje zvuke - i na svoj način ih doživljava i utiskuje u svest.
Kasnije ta imena, lica i zvukovi dobijaju jasniju definiciju i izraz
(mama, tata, kuća, drvo, lekar, medicinska sestra...). U kasnijim
fazama razvoja, dete ih „beleži“, pravi zapis o njima putem crteža.
Često su crteži poklon lekaru ili medicinskoj sestri koji dete
prilikom posete istima ostavi. Nekad, crtež nastane u toku
hospitalizacije deteta koji ono želi da se okači i ulepšava
prostorije bolnice što za njega predstavlja veliki uspeh i uvek sa
osmehom na licu. To za medicinsko osoblje koje radi u pedijatrijskim
službama, lekara i medicinsku sestru jeste veliki uspeh i
satisfakcija-veselo dete, kao veliki korak ka ozdravljenju istog.
Ključne reči: crtež, dete, ordinacija
7.
ANATOMIJA HEDONIZMA ILI O GOJAZNOSTI
Vesna Djurić (1), Sonja Djurić (2)
(1) DOM ZDRAVLJA „DR DRAGA LJOČIĆ“ ŠABAC, SRBIJA, (PRIMARY HEALTH
CARE HOSPITAL, „DR DRAGA LJOČIĆ“ ŠABAC, SERBIA)
(2) GENTEXT RESEARCH GROUP, UNIVERSITY OF VALENCIA, SPAIN
Zauvek napušteno je uverenje da je mentalno poremećena osoba
izuzetak. Danas je prihvaćeno da većina ljudi poseduje mentalni
poremećaj u nekom stepenu u određenom periodu života, a mnogi
poseduju stepen mentalnog poremećaja sve vreme. (Meninger, 1963)
Unoseći hedonističke elemente u Sokratovo učenje da je vrlina jedini
put ka sreći, „ kirenjani“ (Aristipa (Aristippos); Teodor Bezbožnik
(Theodoros Atheos), Hegesije (Hegesias), Anikerid (Annikeridos))
zastupaju mišljenje da je uživanje svrha života, pri čemu će mudar
čovek izbegavati svakojake razuzdanosti, koje bi mogle da ga izlože
bolu, a izbegavaće i neumerene naslade, koje bi mogle da izazovu
kaznu države ili javnu osudu. Filozifija uživanja, „kirenska
filozofija“ počiva na učenjima Aristipa, prema kome nam samo naši
oseti daju pouzdano znanje, pri čemi je cilj ljudskog delanja
postizanje prijatnih oseta: naslada, pozitivna svrha. Kvalitet
čulnosti zavisi od kretanja, pri blagom, oset je prijatan, grubom,
dolazi do bola, a kada nema kretanja, nema ni zadovoljstva ni bola.
(Frederick Copleston: Istorija filozofije). Uživanje je prema
Aristipu svrha života, no mudar će čovek i u svojim uživanjima
sačuvati odredjenu meru nezavisnosti. Ako se sasvim prepusti nekom
uživanju, onda onoliko koliko je rob tog uživanja on neće moći da
uživa u zadovoljstvu, nego će se pre nalaziti u bolu.
Za Epikura zadovoljstvo je svrha života, ne zadovoljstvo trenutka,
pojedinačni oseti već zadovoljstvo koje traje kroz čitav životni
vek. Epikurski hedonizam iako egocentričan, ne glorifikuje
razuzdanost i prekomernost već miran i staložen život koji vodi
prema asketizmu, samosuzdržavanju i nezavisnosti od svega
spoljašnjeg „Kada, dakle, kažemo da je zadovoljstvo cilj (svega), mi
ne govorimo o zadovoljstvima raskalašnika, niti o onima kaja leže u
(čulnom) uživanju, kao što smatraju neki koji nisu upućeni ili pak
se ne slažu (sa našim učenjem), ili ga rdjavo razumevaju, no (mi
mislimo) kako na odsustvo bolova u telu tako i na odsustvo smutnji u
duši. Jer, pijanke i gozbe bez prekida, užici sa dečacima i ženama,
u ribljim jelima i drugim što donosi raskošna trpeza, (sve to) ne
daje prijatan život, već trezvena razmišljanja koja ispituju razloge
svekolikog biranja i izbegavanja razgoneći mnjenja iz kojih
ponajviše nastaje nemir duše.” (Diogen Laertije, Život i mišljenja
istaknutih filozofa).
Epikurovci i kirenjani smatraju zadovoljstvo svrhom života, pri čemu
prvi smatraju da telo pati samo od sadašnjeg zla, dok duša može da
pati od podsećanja na prošlo zlo, kao od očekivanja ili od straha od
budućeg zla. Danas kada govorimo o telesnoj ili o duševnoj patnji
ili emocionalnom zadovoljstvu, govorimo o interakciji homeostaznih i
hedonističkih signala. Emocije, predstavljaju promene u telu i
stanju mozga, koje daju individualno značenje somatskim markerima.
Somatski marker može da odgovara pozitivnom ili negativnom ishodu u
prošlosti stimulišući osobu da nastavi ili blokira set aktivnosti.
Somatski marker omogućava da amigdala aktiviraju primerni
emocionalni odgovor, a ventromedijalni prefrontalni korteks i
orbitofrontalni korteks pokreću analizu na osnovu kojih
rasudjivanjem se donosi odluka. Kortiko-strijato-talamo-kortikalni
krug omogućava da se afektivni odgovor materijalizuje preko
hipotalamusa i autonomnih jedara moždanog stabla.
Bihejvioralne matrice se aktiviraju u rutinskim situacijama, a
anatomski korelat nadzornog sistema pažnje predstavljaju neuroni
frontalnog i prefrontalnog korteksa filogenetski najmladjih
struktura mozga. Snalaženje u novim situacijama, smeštenim izvan
domena automatskih psihičkih procesa predstavljaju mentalne
sposobnosti za monitoring i kontrolisanje ponašanja orijentisanih ka
cilju, koje nazivamo egzekutivne funkcije. Egzekutivne funkcije
predstavljaju amalgam radne memorije, upravljanja emocionalnim
odgovorima, internalizacije govora usmerenog ka sebi i analizi i
sintezi informacija u bihejvioralne odgovore kao najviši oblik
ljudske aktivnosti organizovanja samostalnog i svrsishodnog
ponašanja. Sposobnost osmatranja, samokorekcije i regulacije
kvalitativnih aspekata ponašanja zahteva umrežavanje signala unutar
centralnog nervnog sistema koja vode dostizanju odredjenog zadatka
(cilja).
Prebacivanje sa jednog na drugi zadatak u okviru izmene mentalnog
seta podrazumeva kognitivnu fleksibilnost, tesno povezanu sa drugim
kognitivnim sposobnostima poput fluidne inteligencije, fluentnosti
čitanja i razumevanje pročitanog, koje zajedno su u visokoj
korelaciji sa drugim egzekutivnim funkcijama uključujući inhibiciju,
planiranje i radnu memoriju. Inhibicijom automatskih i suvišnih
odgovora prevazilazimo motornu impulsivnost, “sad i odmah” i
razvijamo selektivnu pažnju – sposobnost pružanja otpora prodoru
informacije koja je neželjena ili za zadatak irelevantna.
Odlučivanje u uslovima rizika, kognitivna impulsivnost, izbor
izmedju konzervativne opcije i riskantne opcije uz neplaniranje i
izostanak strateškog planiranja su dodatni aspekti impulsivnosti.
Kortiko-strijatno-talamo-kortikalni krug dopunjuju somatski markeri
(fiziološki znaci), koji prenapregnutoj kogniciji u uslovima
konfliktnih izbora donose olakšanje kroz emocionalne procese:
podsticaj koji odgovara pozitivnom ishodu u prošlosti ili bokadu
ukoliko se stimulus poklapa sa negativnim prošlim ishodom. Ipulsivni
sistem ostvaren vezom izmedju stimulusa i ishodnih afektivno
emocionalnih atributa u amigdalama pokreće konačnu obradu u
ventromedijalnom i orbitofrontalnom korteksu formirajući volju –
svesno usmeravanje aktivnosti radi realizacije odredjenog cilja.
Pored impulsivnog u realizaciji volje učestvuje i reflektivni
neuralni sistem odgovoran za refleksiju posledica neuralnog obrazca
odredjenog emocionalnog stanja arhiviranog (upamćenog) u
dorzolateralnom sektoru prefrontalnog korteksa i hipokampusu.
Instrumentalno učenje uključuje iskustvo, podatke o spoljašnjoj i
unutrašnjoj sredini, kako bi se senzornom integracijom pripremio
optimalni motorni odgovor.
Dopaminergička transmisija je nosilac glavne uloge u modulaciji
različitih aspekata egzekutivnih funkcija, naglašeno radne memorije
ali i selektivne pažnje što daje mentalnu fleksibilnost u procesu
donošenja odluka. Disrupcija cerulo-kortikalnih noradrenergičkih
projekcija uticajem na funkcije pažnje i serotonininska
neurotransmisija u prefrontalnim procesima na regulaciju memorije
dovode do perseverativnog, nefleksibilnog ponašanja sa deficitom u
inhibitornoj kontroli. Parijetalni korteks je anatomska lokacija
holinergičkog sistema, koji, takodje, učestvuje u procesima učenja,
radne memorije i pažnje.
Emocionalna regulacija ili sposobnost da se upravlja emocijama u
sebi ili prema drugima predstavlja značajan aspekt razumevanja
poremećaja ishrane. Simptomi poremećaja ishrane imaju funkciju
regulacije afekta i kao takvi predstavljaju način da se izbegnu
emocije ili pak pomažu osobi da se odbrani od odredjenog
emocionalnog iskustva. Ponašanja, karakteristična za poremećaje
ishrane, ogledaju se u restrikciji hrane, prejedanju i povraćanju
predstavljaju strategije koje ove osobe koriste u regulaciji
emocija, bilo da pokušavaju da redukuju njihova značenja ili
prepoznavanje.
Emocije se pojavljuju kao rezultat promena u nervnom sistemu i ove
promene mogu biti izazvane i internim i eksternim događajima. One se
mogu definisati i kao stanja proizvedena specifičnim nagradama i
kaznama, pri čemu neki stimulusi predstavljaju primarna, nenaučena
potkrepljenja (ukus hrane, bol) a neki drugi postaju potkrepljenja
putem učenja. Kada se emocije povežu sa određenom mentalnom slikom,
simbolom ili mišljenjem, rezultat je veza između mišljenja i
osećanja, odnosno „afektivno-kognitivna struktura“ . Dakle, emocije
su generalizovani i koordinisani skupovi bihevioralnih, fizioloških,
kognitivnih i afektivnih procesa koji su kao proizvod prirodne
selekcije odabrani da bi izazvali automatske, adaptivne reakcije na
trajne i periodične događaje u okruženju koji predstavljaju pretnju
po adaptivnu vrednost . Emocije su kao adaptivni obrasci evoluirale
sa ciljem reagovanja jedinke na situacije kao što su savladavanje
raznih prepreka, sticanje hrane i seksualnih partnera, odnosno
interakcija između grabljivice i plena, između roditelja i
potomstva, između potencijalnih partnera za parenje, između
stranaca.
Dokazi govore u prilog tome da je telesna masa regulisana endokrinim
i neuralnim putevima, pa tako i prekomerna količina masnog tkiva u
organizmu – gojaznost, je posledica mehanizama koji odredjuju unos i
potrošnju energije. Glavni regulator ovih adaptivnih odgovora
organizma je hormon leptin iz adipocitnog tkiva, koji ima aktivnost
predominantno u hipotalamusu. Signali koji se stvaraju ili stižu u
hipotalamusni centar uključuju dejstvo aferentnih neurona, hormona i
metabolita. Vagalni input naročito je značajan, pošto nosi
informacije iz organa – distenzija creva. Hormonski signali
obuhvataju leptin, insulin, kortizol i crevne peptide poput
holecistokinina, koji daju signale mozgu preko vagusnog nerva.
Metaboliti, uključujući glikozu, takodje, mogu da utiču na apetit.
Ovi hormonski, metabolički i neuralni signali utiču na ekspresiju i
oslobadjanje različitih hipotalamusnih peptida koji su integrisani u
serotonergičke, kateholaminergičke i opioidne signalne puteve.
Psihološki i kulturološki faktori, takodje, imaju ulogu u finalnoj
ekspresiji apetita.
Unos hrane je pod kratkoročnom i dugoročnom kontrolom. U prvom tipu
kontrole glad se razvija kao odgovor na smanjenje cirkulišućih
koncentracija nekih nutrijenata (glukoza, masne kiseline, moguće i
neke amino-kiseline). Hormon grelin sekretuje želudac izmedju
obroka, stimuliše uzimanje hrane i moţe biti važan signal gladi.
Posle jela u krvi raste koncentracija pomenutih hranjivih materija
ali i nekih "hormona sitosti" (holecistokinin, glukagonu sličan
peptid 1, oksintomodulin, pankreasni polipeptid, peptid YY).
Dugoročna kontrola zavisi od količine zaliha energije i uključuje
hormon leptin koji potiče iz adipocita. Leptin je 16-kD protein koji
se proizvodi uglavnom u belom masnom tkivu i nešto manje u placenti
i skeletnim mišićima. Leptin ima brojne uloga u metabolizmu ugljenih
hidrata, kostiju i reproduktivnog sistema koje su još nedovoljno
ispitane. Glavna uloga leptina u regulaciji telesne težine je slanje
signala sitosti hipotalamusu što smanjuje dalji unos hrane, a time i
deponovanje masti. Većina gojaznih osoba ima dovoljnu sekreciju
leptina ali je rezistentna na leptin.
Utvrđeno je da promene tokom prirodnih zadovoljstava i zadovoljstva
koja su izazvana povećanom upotrebom hrane imaju zajedničke puteve i
slične mehanizme delovanja. Zadovoljstvo je pokretač mentalnih
aktivnosti i najsnažniji vodič ponašanja. Centar zadovoljstva je
vrlo komleksan, međutim u okviru njega ipak postoji nekoliko
osnovnih struktura koje imaju fundamentalnu ulogu. On prvenstveno
podrazumeva dve male grupe neurona: ventralnu tegmentalnu areu (VTA)
i nukleus akumbens (NAc) i njihove neuronske veze. Navedene neuralne
projekcije poznate su kao mezolimbički dopaminergički put. Hemijski
medijator koji održava vezu između ove dve grupe neurona je dopamin.
U cilju postizanja zadovoljstva, dopamin se iz ventralnog tegmentuma
oslobađa i u amigdalu i u prefrontalni korteks (mezokortikalni
dopaminergički put).
Određivanje da li će odgovor biti pretvoren u kratkoročnu ili
dugoročnu nagradu, rezultat je ravnoteže između bottom up reaktivnih
poriva za nagrađivanjem i top down reflektivnih odluka o akciji.
Značajna uloga u ovoj selekciji pripada prefrontalnom korteksu.
Ukoliko je funkcionalnost dorzolateralnog prefrontalnog korteksa
doneće se racionalna odluka, očuvanost orbitofrontalnog dela
prefrontalnog korteksa značajno je za kontrolu i inhibiciju
impulsivnog reagovanja. Na izmenu funkcionalnosti prefrontalnog
korteksa utiče proces sinaptičkog plasticiteta, koji menja
efikasnost protoka informacija. Zbog toga u reaktivnom sistemu
nagrađivanja dolazi do neuronske aktivnost koja nadvladava sve
kontradiktorne inpute.
Jedna od karakteristika svih ljudskih bića je pogrešivost. Svi su
skloni pravljenju grešaka nekada, u različitim životnim domenima,
manje ili više. Ljudi svakodnevno rade stvari zbog kojih se kasnije,
kada uoče greške u svojim postupcima, kaju. Samoprihvatanje znači
potvrdu i priznanje da je osoba, koja je ljudsko biće, u suštini
pogrešiva, odnosno nesavršena. Gojaznost, deo naše hedonističke
nesavršenosti, zahteva duboku emocionalnu i metaboličku promenu, za
koju kao i za bihejvioralnu, potrebna je iskustvena intervencija i
vežbanje racionalnih uverenja u svakodnevnom životu sve dok se
emocionalna promena ne učvrsti.
8.
МОТИВ КРВИ У ДЕЛИМА УМЕТНИКА
Небојша Божиновић (1), Милена Божиновић (2)
(1) ВОЈНА БОЛНИЦА НИШ
(2) МЕДИЦИНСКИ ФАКУЛТЕТ ФОЧА, БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА
Крв је специјализовано везивно ткиво чија је међућелијска супстанца
у течном стању, а ћелије немају сталан положај. Састоји се из крвне
плазме и формираних целуларних елемената. Формирани елементи
обухватају ћелије крви (еритроците и леукоците) и ћелијске фрагменте
(тромбоците).
У готово свим традиционалним културама крв се сматра животном силом,
животним принципом и идентификује се са самим концептом живота.
Сажимајући историјско, етнолошко и антрополошко тумачење крви, могла
би да се дефинише формула: крв=животна сила=стварање=универзални
лек=сам живот.
Мотив крви често заузима централно место у светској уметности од
праисторије до поп арта. Да ли би Софоклове трагедије и Шекспирове
драме, или епопеје руских класика биле толико присутне у лектири
човека 21. века да им се јунаци не потписују властитом крвљу?
Од анонимног пећинског сликара из Алтамире, преко старих мајстора
Гоје и Веласкеза, све до ововременских Де Кирика и Оскара Кокошке,
крв је била омиљена боја.
И зато смо дужни, да ми који смо позвани, не само из етичких и
биомедицинских већ и културолошких разлога бринемо о крви као
егзистенцијалном елементу.
Кључне речи: крв, уметност, сликарство, поезија, филм.
9.
INKLUZIVNI GRAFIČKI DIZAJN – DIZAJN ZA OSOBE TREĆEG DOBA
Jovana Nikolić
FAKULTET PRIMENJENIH UMETNOSTI U BEOGRADU
Postepene promene životnih funkcija, sa kojima se susreću osobe pri
ulasku u treće životno doba, nužno prate i promene životnih stilova,
a time i potrebe za drugačijim dizajnom.
Dekodiranjem vizuelnih poruka urbane sredine i društva, sa pozicije
grafičkog dizajnera, mogu se uočiti glavni komunikacijski tokovi,
usmereni isključivo ka mlađoj i srednjoj starosnoj populaciji. Sa
druge strane se, sve veća grupa ljudi, izopštava iz svakodnevne
vizuelne razmene informacija, živeći u nepovoljnim kulturnim
okvirima, diktiranih savremenim ideološkim, ekonomskim i poličkim
sistemom. Neprilagođenost funkcionalnosti grafičkih poruka osobama
trećeg doba, ne samo da otežava osnovnu razmenu poruka, već veoma
grubo (ali istovremeno i suptilno, postepeno i nevidljivo),
isključuje iz društva, što može doprineti povećanju stepena
depresije ove starosne populacije. Ovaj problem prepoznat je od
strane Vlade Velike Britanije, koja je početkom 2018. godine
osnovala Ministarstvo za usamljenost, uz ubrazloženje da lekari
upozoravaju na porast izolacije starijih ljudi, koji i po mesec dana
ne ostvare kontakt sa drugim ljudima.
Zauzimajući kritički stav prema savremenom dizajnu i oslanjajući se
na praksu Viktora J. Papaneka, pionira održivog i humanog dizajna,
rad promatra pitanja inkluzivnog i odgovornog grafičkog dizajna,
zasnovanog na interdisciplinarnom istraživanju potreba starije
populacije.
|
|
|
|
|
|
|
1.
SLIKE RATA U DELIMA ČARLSA BELA I HENRIJA TONKSA
Ljubomir Panajotović (1), Marko Panajotović (2), Rade Panajotović
(2)
(1) SPECIJALNA BOLNICA ZA PLASTIČNU, REKONSTRUKTIVNU I ESTETSKU
HIRURGIJU „ADONIS“ BEOGRAD,
(2) MEDICINSKI FAKULTET BU
Brojni lekari poput Charlesa Bella, Francis Seimoura Hadena,
Jean-Martina Charcota, Paul Richera, Henri Tonksa i Harri Lamba su
bili nadareni slikari. Iskoristili su svoje umetničke sposobnosti
kako bi ilustrovali svoj medicinski rad, i kombinovali umetničku i
medicinsku karijeru. Njihova medicinska obuka i ratna iskustva
uticala su na njihovo umetničko prikazivanje rana i ranjenika.
Karakteristični, vrlo detaljni i edukativni, umetnički
radovi-dokumenti su slike, crteži i skice dvojice hirurga različitih
perioda koji su svoj hirurški dar podredili umetničkom talentu,
Charlesa Bella i Henri Tonksa. Njihova dela su svedočanstva, prave
slike rata.
Realnost rata i hirurgija devetnaestog veka vide se u akvarelima
Charlesa Bella u kojima su prikazani njegovi pacijente i njihove
povrede, naročito stravične rane koje su obrađivali vojni hirurzi u
Velingtonovoj vojsci. Charles Bell (1774-1842) je bio poznati
hirurg, anatom i umetnik, koji je otkrio Bellovu paralizu i načinio
mnoge anatomske crteže i akvarele, od kojih je neke od najvažnijih
uradio kao medicinski oficir u bici kod Vaterloa 1815.
Charles Bell je rođen i odrastao u Edinburgu. U 1809. je srušio
bolnicu Haslar u Hampširu kako bi pomogao žrtvama povratka u
Peninsularnom ratu. Njegovih 15 uljanih slika ranjenih vojnika sa
kojima se tamo susreo su bile prilično naivne u poređenju sa
kasnijim slikama Vaterlo akvarela. Dao je komentare za svaku od
slika, koji su korišćeni u Londonu i Edinburgu za nastavne svrhe.
Slika vredi hiljadu reči. Slike Čarlsa Bela su najvažniji dokumenti
ranjavanja u Napoleonovim bitkama, pre pojave savremene fotografije
ranjenika. Njegove slike su imale za cilj da edukuju druge
zdravstvene radnike i stoga su prilično grafičke. Osim toga, Bellove
slike pokazuju pravu cenu rata u smislu ljudske patnje.
Tokom 1916. i 1917. godine, hirurg, umetnik i profesor Henri Tonks
(1862-1937) je posetio vojnu bolnicu u Kembridžu u Aldershotu gde je
snimio pionirski rad plastičnog hirurga Harolda Gilliesa. Gillies,
osnivač moderne plastične hirurgije je bio suočen sa neuporedivim
zadatkom da pomogne povređenim i unakaženim britanskim vojnicima u
Velikom ratu koji se vraćaju sa fronta.
Tokom Prvog svetskog rata Henri Tonks stvorio je 72 pastela vojnika
koji pokazuju preoperativni status rane lica. Radom za hirurga
Harolda Delfa Gilliesa u vojnoj bolnici u Kembridžu i bolnici
kraljice Marije, Tonks ne samo da je prikazao fizičko stanje
ranjenika već i osećaj njihove ljudske patnje. Tonksove slike
ranjenih vojnika omogućavaju da se vidi ono što je ostalo skriveno:
užasne posljedice mehanizovane borbe na ljudskom telo.
Za razliku od uvreženih romantizovanih prikaza vojnika koji pevaju
Marseljezu i sa pesmom hrabro jurišaju na neprijatelja, ove slike su
pravi prikaz rata.
Ključne reči: Slike rata, Čarls Bel, Henri Tonks
2.
DANCE MACABRE ИЛИ ХУМАНИ СКЕЛЕТ КАО МЕТАФОРА СМРТИ Корнелиа
Ђаковић Швајцер
РЕДОВНИ ПРОФЕСОР ФАРМАКОЛОГИЈЕ, ТОКСИКОЛОГИЈЕ, КЛИНИЧКЕ
ФАРМАКОЛОГИЈЕ И ТОКСИКОЛОГОЈЕ У ПЕНЗИЈИ, НОВИ САД
Dance Macabre или Плес мртваца (Поворка мртваца, Плес смрти,
Мртвачки плес) је алегоријски приказ пролазности живота и апсолутне
снаге неминовне смрти, којој нитко не може побећи, без обзира на
друштвени статус. Ова тема је постала веома популарна у 15. и 16.
беку, када у Европи настаје око осамдесет ликовних приказа мртвачког
плеса у различитим техникама (фреске, дрворези, рељефи, витражи,
таписерије). Ови прикази често се појављују на фризевима,
самостанских здања, на гробљима или око нјих и, ређе, у самим
црквама, или су штампани у календарима и књигама (часловцима) као
илустрације песме Dance Мacabre. Заправо, управо су штампана издања
допринела ширењу ове теме и њене иконографије. Иако се тема
Мртвачког плеса ширила по готово свим областима католичке и
протестантске Европе, своју највећу популарност доживела је у
Француској и Немачкој, док се јужно од Алпа тек неколико приказа
налази у северној Италији, Истри и Словенији. У приказивањима
Мртвачког плеса са живима се у пару налазе мртваци који их, држећи
за руке, те плешући, одводе у смрт. Мртваци су приказани или као
костури или као лешине у распаданју. Они по правилу не нападају
живе. Њихов став се пре може назвати подругљивим него агресивним;
носе копља, стрелице или лукове, а понекад и гробарски алат. Често
носе и музичке инструменте, којима стварају инструменталну подлогу
своме плесу у којем се изругују живима. Аутори ових приказа су, са
малим изузецима (Holbein, Bruegel), анонимни сликари из народа, без
доброг познавања анатомије човека. Чак и особе које су се бавиле
лечењем (медицином) су углавном анатомију изучавали из Галенусових
списа, у којима су се опажања заснивала на изучавању лешева мајмуна,
паса и свиња, будући да је сецирање људских лешева било кажњиво
смрћу. Стога и скелети на приказима Плеса смрти делују понекад
нестварно и гротескно.
3.
БИЛА ЈЕДНОМ РУЖА ЈЕДНА
Прилози за биографију професора фармакологије Медицинског
факултета у Београду др Радивоја Павловића (1893-1938)
Вукашин АНТИЋ
ХИРУРШКО ОДЕЉЕЊЕ, ВРАЊСКА БОЛНИЦА
Почетком двадесетог столећа заблистала је научна звезда др Радивоја
Павловића, професора фармакологије и управника Фармаколошког
института Медицинског факултета у Београду. Проевропске идеје
професора Павловића (што је било, малтене, незамисливо за оно време)
и његову појаву у нашој медицинској науци и мисли, не би требало
никако доводити у сумњу због његове преране смрти у 45. години
живота. Павловићева личност и дело неправедно су данас пали у
заборав. Сасвим разумљиво, када у позном двадесетом, а и у раном
двадесет и првом веку, пише Ерих Хобсбаум, "разарање прошлости, или
пре социјалног механизма који повезује нечије савремено искуство са
искуством ранијих генерација, један је од најкарактеристичнијих и
најсабласнијих феномена позног двадесетог века".
Радивоје Павловић је био изузетан човек у нашој средини: по својој
скромности, по свом понашању и поступању. Аскетског изгледа,
необичне интелигенције, из њега су избијали доброта и љубав.
4.
IGRA DECE VIĐENA OKOM UMETNIKA
Bojana Cokić
ZDRAVSTVENI CENTAR ZAJEČAR, DEČIJE ODELJENJE
Umesto uvoda: Maksim Gorki je napiasao: “Deca-to su naše sutrašnje
sudije”.
Detinjstvo je period života u kojem se najviše uči. Dečija igra ima
veliki i nezamenljivi značaj u celokupnom razvoju deteta. Igra
deteta je slobodna, spontana aktivnost koja je sama sebi cilj.
Posledica igre je zadovoljstvo deteta, jedini svestan razlog zbog
koga se dete igra. Dečija igra je aktivnost koja je u isto vreme i
igra i rad. Igra utiče na sve aspekte razvoja deteta – senzomotorni,
kognitivni, emocionalni, moralni, socijalni, kao i na razvoj govora
i razvoja emocionalne inteligencije.
Igra deteta je priprema za život odraslih.
Umetnici su igru deteta videli i zabaležili. Likovna dela brojnih
slikara prikazuju kroz vekove dečiju igru, kreativnu, bogatu,
maštovitu. Oko umetnika je videlo, ruka oslikala dečiju igru i
prikazala značaj igre deteta u njegovom razvoju.
Umesto zaključka-Oskar Vajld je ( irski pesnik,1854-1900.) umeo reći
da ŽIVOT IMITIRA UMETNOST. Međutim, mnogo češće, UMETNOST JE TA KOJA
IMITIRA ŽIVOT. 5.
FRIDA KALO: ŽIVOT I UMETNOST
Bratimirka Jelenković
ZDRAVSTVENI CENTAR ZAJEČAR
Meksička slikarka Karmen Frida Kalo Kalderon Rođena je 6. jula 1907.
godine. Život poznate meksičke slikarke može da se prati na njenim
delima. Rođena u jevrejsko-nemačkoj porodici na slici prikazuje
značaj genetike oba roditelja na potomstvo. Tu se nalazi i traka
koja sumbolizuje pupčanik kojom smo svi vezani za svoje poreklo.
Nekoliko događaja je obeležilo Fridin život: saobraćajna nesreća u
mladosti kada je zadobila povrede kičmenog stuba i karlice,boravak u
bolnicama i operacije,nekoliko abortusa (iz medicinskih razloga i
spontani),ljubav prema Dijegu Riveri poznatom meksičkom
slikaru,muralisti.
Bol koji je skoro stalno trpela zbog udesa ovekovečila je na slici
koja je prikazuje u “mideru” sa ekserima “zakucanim” u njeno telo I
sa “ogoljenim “ kičmenim stubom.
Nakon spontanog abortusa fizičku u psihičku bol prikazala naslikavši
je sebe kako leži u krevetu,u lokvi krvi okružena trivijalnim
predmetima iz otuđene industralizacije. Ova slika opisuje patnju
svih žena nakon spontanog abortusa.
Veliku ljubav prema Dijegu,za koga se udala 1929 godine pokazala je
na više svojih dela,a razočarenje u njegovu neveru i razvod možemo
da shvatima na slikama Fride sa odsečenom kosom i autoportreta sa
ogrlicom od trnja. Nakon upoznavanja Dijega Frida počinje sve više
da se posvećuje tradiciji-što je primetno i u stilu oblačenja i na
njenim umetničkim delima.
Slikarka je poznata po velikom broju autoportreta:prvo je slikala
sebe u vremenu kada je bila sama. Kasnije je na slikama u pozadini
dodavala majmune,pse i u pozadini predele iz Meksika.
Kako je Frida izgledala:crne kose,upletene u pletenice,spojenih
obrva,istaknutih nausnica. U kosi je često bilo i dosta cveća.
Smatra se da na slikama iz izraza njenog lica najčešće nemoguće
prepoznati emocije. Na autoportretima ona deluje dostojanstveno,
prkosno i iskreno.
Frida je na svojim slikama prikazala sve važne događaje u svom
životu:od rođenja,uticaja porodice I genetike na naše živote,ljubavi
prema Dijegu,psihičkog i fizičkog bola zbog saobraćajne
nesreće,pobačaja,razvoda od Dijega. Uticaj njenog stila oblačenja (
dugačke suknje,muška odela,cvetni ukrasi u kosi,pletenice na
glavi....) ostavio je trag i na modne umetnike.
6.
SVE BOLESTI HENRIJA VIII NA NJEGOVIM PORTRETIMA
Marija Mandić
DZ SUBOTICA, poster prezentacija
Henri osmi verovatno najpoznatiji engleski vladar, bio je na
prestolu od 1509. do 1547. godine, a po svemu sudeći on je i
najbolje dokumentovan muški vladar u Engleskoj istoriji. Najviše
zahvaljujući toj činjenici imamo mogućnost da na osnovu njegovih
portreta, ali i mnogih drugih dokumenata pretpostavimo, što bi se u
medicinskim krugovima reklo, postavimo radnu dijagnozu, ili
diferencijalno dijagnostički šaržer, od čega je on sve bolovao.
Tako, potpomognuto istorijskim činjenicama ovo istraživanje postaje
još interesantnije i realističnije.
Prvi portreti Henrija osmog ukazuju da je on bio zdrav mladić,
sportske građe. Istorija nam govori da je u mladosti doživeo
nekoliko težih povreda glave koje mogu biti razlog, etiološki uzrok
upravo te njegove promene u gojaznog, natmurenog, narcisoidnog i
nasilnog vladara.
Kušingova bolest i-ili Kušingov sindrom su prvi koja autoru ovog
rada padaju na pamet, zatim dijabetes melitus tip II, hipotireoza sa
miksedemom. I uistinu ako se podsetimo kliničke slike bolesnika sa
Kušingovim sindromom vidimo da je sličnost neverovatna: okruglo,
rumeno lice nalik na pun mesec, pletorični izgled, centralna
gojaznost s izrazitim masnim jastučićima koji ispunjavaju natključne
jame i vrat (“vrat bivola”, engl. buffalo hump) uz tanke
ekstremitete, posebno podlaktice, potkolenice i prste, smanjenje
mase i snaga mišića. Koža kod takvih bolesnika ( pa i Henrija osmog)
je tanka i atrofična, sklona modricama, a rane sporo zarastaju
(prisetimo se samo priče o ulkusima na nogama koje je navodno Henri
sam lečio, a visokim čarapama prikazanim na slikama vršio kompresiju
previjenih ulkusa). Kod Kušingovog sindroma česta je i rezistencija
na inzulin te mentalni poremećaji, a otpornost na infekcije je
smanjena. Činjenica da ovo stanje može dovesti i do depresije,
agresivnosti, pojave psihoze, impotencije, hipogonadizma,
infertiliteta i erektilne disfunkcije objašnjava mnoge druge stvari
vezane za sam život Henrija VIII.
Iz samog habitusa Henrija VIII prikazanim na njegovim glamuroznim
portretima možemo pretpostaviti da je bolovao i od dijabetes
melitusa tip II i hipertenzije, pa verovatno i nekog oblika
cerebrovaskularne insuficijencije što opet može biti razlog stalnim
glavoboljama i pojavi poremećaja ličnosti na koje nam ukazuju i
njegov prikaz. Na njegovim portretima možemo videti i postojanje
određenog narcisoidnog poremećaja ličnosti koji se definiše kao
postojanje ogromnog samopouzdanja, zaokupljenost fantazijama o
neograničenom uspehu i moći, sjajnosti i lepoti te idealne ljubavi,
zahtevanje prekomernog divljenja, iskazivanje arogancije i oholosti,
a sve se to vidi na njegovom stavu za slikanje, odelu koje je nosio
i veličini slika na kojima je prikazan. Da li je ovaj poremećaj
posledica povrede glave ili nekih drugih epizoda u njegovom životu
ostaje da se otkrije.
Na kraju, mnogo je istoričara i pisalo o Henrijevim zdravstvenim
problemima, a ovaj rad sagledava te činjenice i sa strane lekara te
odaje priznanje lucidnosti umetnika koji su naslikali njegove
portrete jer nas verodostojno vode putem od životnog stila do
dijagnoze.
7.
ŽIVOTNI SKRIPT KOJI VODI U „KLUB 27“
Maja Radanović
NOVI SAD
Postoji izreka „Klub 27“, koja je nastala još početkom 70-tih godina
Dvadesetog veka, zbog smrti muzičara Brajana Džonsa, Džimi
Hendriksa, Dženis Džoplin i Džim Morisona u 27. godini života.
Zloupotreba psihoaktivnih supstanci i alkohola je bila česta u
periodu Hipi revolucije. Brajan Džons gitarista i osnivač grupe
Roling Stoun, bio je izbačen iz iste zbog problema s narkoticima, a
nakon tri godine pronađen je mrtav u bazenu svoje kuće. Džimi
Hendriks najtalentovaniji gitarista ne samo svog vremena, umro je od
posledica uzimanja tableta za spavanje i alkohola. Dženis Džoplin je
takođe kombinovala alkohol s različitim narkoticima, kao i Džim
Morison.
Devedesetih godina počinje se ponovo pričati o „Klubu 27“, nakon
samoubistva Kurt Kobejna , pevača, frontmena i gitariste gupe
Nirvana iz Sijetla, SAD. Kurt Kobejn je bio heroinski zavisnik,
izvršio je samoubistvo puškom u najvećem usponu karijere. U
oproštajnom pismu napisao je „Već godinama nisam osetio zadovoljstvo
niti prilikom slušanja, niti prilikom pravljenja muzike. Zbog toga
sam osećao krivicu koja se ne može iskazati rečima. Kada bi se
svetla ugasila i počeo huk iz publike pred naš izlazak na scenu, ja
nisam osećao ništa“. Za grupu Nirvana je rekao „Mrzim je. Ne mogu da
sviram s njima više...nije zabavno. Ne mogu da živim na ovaj način“.
Iz ovih reči može se sagledati njegova bezvoljnost, gubitak životnog
libida i depresivnost. Odustajanje od svega jer nema više životne
radosti i izazova. Slava je stigla prerano i očigledno je da se
Kobejn s tim teretom nije mogao nositi.
U dokumentarcu „Heavier than heaven”, njegova sestra tvrdi da je on
još kao dete maštao da postane član “Kluba 27”. Ovo potvrđuje moju
pretpostavku da kod mlađih muzičara koji su stasavali na istoriji
rokenrola može doći do formiranja životnog skripta po uzoru. Životni
skript po Transakcionoj analizi nastaje do 5. godine života, kad
osoba nesvesno osmisli životni put i priču o sebi i za sebe, sa
akcentom na životni kraj.
Jedna od poslednjih pevačica koja je umrla u 27. godini života je
Amy Winehouse, od posledica zloupotrebe psihoaktivnih supstanci i
alkohola. I Amy je mogla formirati svoj životni skript po uzoru na
ranije pripadnike ovog kobnog kluba.
Svi nabrojani umetnici su bili izuzetno talentovani, kreativni,
lucidni. Imali su svetku slavu, materijalne vrednosti koje idu uz
to, ali koje kao da im nisu ni značile. Imali su problem s bolestima
zavisnosti, kao i problem sa depresijom. Osobe koje imaju depresiju
a ne uzimaju adekvatnu terapiju, često posežu za drogom i alkoholom
jer tako brže postižu željeni efekat poboljšanja afektivnog stanja.
Često je taj vid samomedikacije izuzetno štetan i vodi u preranu
smrt, kao što je bio slučaj i s ovim ličnostima. Njihova lucidnost i
kreativnost može se sagledati kroz studijska dela i koncertne snimke
koji su ostali iza njih. Nažalost zbog njih često kompletnu rokenrol
scenu stigmatizuju i vezuju za zloupotrebu narkotika.
Ključne reči: Klub 27, psihoaktivne supstance, alkohol,
rokenrol.
8.
POREMEĆAJI SPAVANJA KOD LIKOVA ŽIVOTINJA I LJUDI U ANIMIRANIM
FILMOVIMA VOLTA DIZNIJA
Jelena Dragićević (1, 2), Emilio Miletić (1), Lela Mihajlović –
Jovanović (3)
(1) SLUŽBA HITNE MEDICINSKE POMOĆI, ZDRAVSTVENI CENTAR KNJAŽEVAC
(2) DRUŠTVO NA NEURONAUKE SRBIJE, BEOGRAD
(3) ODELJENJE NEUROPSIHIJATRIJE, ZDRAVSTVENI CENTAR KNJAŽEVAC
Uvod: Poznato je da ljudi svoje ponašanje mogu prepoznati u
životinjama. Spavanje je jedan od fenomenatakoji je oduvek bio, ali
i dalje jeste misterija. Poslednjih decenija poremećaji spavanja
zauzimaju značajan predmet interesovanja ne samo somnologa,
psihijatara i neurologa već i naučnika čiji je predmet istraživanja
srodan neuronaukama. Kvantitativni poremećaji spavanja, u opštoj
populaciji bili su značajno zastupljeni mnogo pre ekspanzije
psihijatrije kao nauke početkom prošlog veka, dok su kvalitativni
poremećaji spavanja postojali i pre upotrebe elektroencefalografije
i telemetrije kao dijagnostičkih metoda i za razlikovanje, na
primer, parasomnija od epilepsija. Dokaz za to jesu opisi spavača iz
klasičnih književnih dela i portreti velikih slikarskih majstora.
Cilj rad: Ovo istraživanje obuhvata analizu poremećaja spavanja na
osnovu semiologije i diferencijalne dijagnoze koje bi mogli imati
likovi životinja i ljudi iz animiranih filmova Volta Diznija.
Analizirali smo sledeće animirane filmove: Miki Mausova noćna mora
(1932.), Snežana i sedam patuljaka (1937.), Pinokio (1940.),
Pepeljuga (1950.), Alisa u Zemlji Čuda (1951.), Petar Pan (1953.),
Maza i Lunja (1955.), Uspavana lepotica (1959.). Diferencijalne
dijagnoze koje će biti razmatrane u ovom radu jesu kvalitativni i
kvantitativni poremećaji spavanja sa posebnim akcentom na
parasomnije, nokturalna epilepsija frontalnog režnja, hrkanje i
apnea u spavanju.
Metode: Pretraga objavljenih publikacija iz Pub Med baze na temu
“poremećaji spavanja u crtanim i animiranim filmovima” kao i naša
analiza semiologije poremećaja spavanja koja je detaljnije prikazana
u ovom radu.
Zaključak: U ovom radu pokazali smo da su neki poremećaji spavanja
bili primećeni od strane autora dela prema kojima su animirani
filmovi rađeni, potom od strane pisaca scenarija, režisera, crtača,
i animatora mnogo pre opisivanja i početka lečenja poremećaja
spavanja od strane uvaženih eksperata somnologa.
Ključne reči: Walt Disney, poremećaji spavanja, parasomnije,
animirani filmovi
9.
ЛЕКАР И ЛЕКАРСКИ ПОЗИВ У ПРИПОВЕТКАМА ДР ЛАЗЕ К. ЛАЗАРЕВИЋА
Милан Божиновић (1), Небојша Божиновић (2), Драгица Божиновић
(3), Милена Божиновић (4), Бојан Јоксимовић (4), Милица Костић (1),
Александар Јовановски (1), Мирослав Миљковић (1), Соња Јанковић (1),
Рајко Савковић (1)
(1) МЕДИЦИНСКИ ФАКУЛТЕТ УНИВЕРЗИТЕТА У НИШУ
(2) ВОЈНА БОЛНИЦА НИШ, ОПЗЗ
(3) ОПШТА БОЛНИЦА ''ДР АЛЕКСА САВИЋ'' ПРОКУПЉЕ
(4) МЕДИЦИНСКИ ФАКУЛТЕТ ФОЧА, УНИВЕРЗИТЕТ У ИСТОЧНОМ САРАЈЕВУ
Лаза К. Лазаревић је знаменити српски лекар али и књижевник.
Првобитно правник, добивши стипендију српске владе за студије
медицине одлази у Берлин, где их, уз прекид због српско – турског
рата, завршава 1879. године. Бива проглашен за првог лекара државне
болнице у Београду, али и личног лекара краља Милана Обреновића.
Књижевни и преводилачки рад су врло повезани уз личност Лазе К.
Лазаревића. Објавио је свега 9 приповедака за живота, а доста њих је
остало недовршено. Како је и сам био лекар, често у његовим
приповеткама можемо видети лекаре, односно мотиве из лекарске
праксе, проблеме са којима се суочава лекарски позив, болиницу и
пацијенте. То се пре свега најупечатљивије види у приповеткама
Швабица, Ветар и Школска икона.
Однос лекара у прииповеткама можемо класификовати у више равни.
Главни је, наравно, однос лекар – пацијент где можемо видети како се
треба борити за пацијента, пружити му врхунске услове и максимално
му се посветити, али и додатно га мотивисати и пружати утеху и топлу
реч, посебно код тешких болесника где су мале шансе за опоравак.
Емотивни однос лекара и породица су често конфронтирајући односи у
Лазаревићевим приповеткама. Вечита је дилема и преиспитивање да ли
појединац (лекар) има право да буде срећан, ако је његова породица
несрећна, или да ли усрећујући породицу унесрећује себе и емотивног
партнера?
Патриотски однос лекара према отаџбини такође је битан. Лазаревићев
лекар је у сваком тренутку патриота, спреман да да сву своју снагу и
умеће за добробит отаџбине, поносан је на оно што јесте (Србин), али
и критички настројен и реалан у схватањима и ставовима.
Изнова и изнова читајући Лазаревићеве приповетке откривају се детаљи
и путокази како лекар треба да поступа и да се влада, Усвајајући
поруке постајемо бољи лекари и бољи људи.
Кључне речи: лекар, Лаза К. Лазаревић, приповетка, пацијент,
породица, отаџбина.
|
|
|
|
|
|
|
1.
MEDICINA I NADREALIZAM
Mirjana Stojković-Ivković
ZZZZ RADNIKA ŽELEZNICE SRBIJE U BEOGRADU
Medicina i nadrealizam su usko povezane. Andre Breton ,harizmatični
vodja koji je dvadesetak godina koordinisao aktivnost
nadrealističkog pokreta, bio je u osnivanju ovog pokreta student
medicine a za osnovu koncepta svog pokreta uzeo je ideje Sigmunda
Frojda .
Nadrealizam je umetnički pravac nastao dvadesetih godina XX veka u
Francuskoj kao nastavak dadaizma. Započet je krajem Prvog svetskog
rata a završen početkom Drugog svetskog rata. Prvi manifest
objavljen je 1924. god i u njemu je Andre Breton izložio da
nadrealizam treba da se uključi u „rešavanju svih osnovnih ili
životnih problema “. Osnova tog koncepta bile su ideje Sigmunda
Frojda, koji je definisao i opisao podsvesno kao istinski fenomen
koji upravlja ljudskim mislima i ponašanjem. Sigmund Frojd nudi novi
metod tumačenja ljudske psihe zasnovan na naučnim, filozofskim i
psihološkim osnovama. Psihoanaliza je nastala kao medicinska ,
psihijatrijska disciplina a od 1910.god postala je jedna od
najvažnijih teorija tumačenja moderne kulture i civilizacije. Frojd
je govorio da se nesvesno odigrava na relaciji tri ja ( ja- ego; nad
ja-super ego; ono –id). Nesvesno je ono što ne želimo ili želimo, a
ne smemo da ostvarimo i prikažemo u životu, i što smo potisnuli, a
tako fatalno deluje na nas.. Nesvesno nema oblik,ispoljava se kroz
snove, jezičke omaške,šale, viceve ili umetnička dela. Psihoanaliza
ima jedan medij a to je govor i kroz razgovor doktor pokušava da
pokrene nesvesno kod pacijenta.
Nadrealisti su smatrali da svojim pokretom koji je obuhvatio sve
žanrove umetnosti mogu rešiti sve ljudske probleme.Iz istorije
nadrealizma vidimo da su obradjivali teme i pitanja koji a su se
ticala cele zajednice. Živeli su za trenutak spontanosti i
intelektualne slobode.
Nadrealizam je nastao kao reakcija na I svetski rat i njegova uloga
je da čoveka suoči sa apsurdom u nastajanju da ga spasi od
banaliziranja života.Umetnici su delili duboko nepoverenje prema
materijalističkom , buržoarskom društvu koji je , kako su ovi
smatrali, bilo krivo za I svetski rat i njegove užasne
posledice.Društvo je verovalo u svemoć tehnoloških i naučnih
dostignuća i podleglo je procesu degradacije,na šta je jedini
odgovor revolucionarna anti-umetnost.
Rene Magrit je kroz svoja slikarska dela ukazao na ozbiljne probleme
u društvu, kao što su na primer položaj žene u društvu ( „Sećanje „
gde je predstavljena bista ženske glave sa crvenom mrljom na
slepoočnici),rat u kome oružje ostaje u životu ( „Preživeli“ sa
okrvavljenom puskom naslonjenom na zid) ; ekologija, predstavljena
na neobičan način-ptice izrastaju iz boljaka,planine se pretvaraju u
ptice .
U ovom periodu širila se pismenost, razvijale su se prirodne nauke.
Razvijala se i medicina, genetika, vakcine :protiv tgetanusa,
tbc,žute groznice. Veliki doprinos medicini dao je Aleksandar
Fleming pronalaskom penicilina. Uvedena sterilizacija po bolnicama,
i hirurškim salama.Odvajani su zarazni od ne zaraznih pacijenata.Sva
ova otkrića smanjili su smrtnost i produžili ljudski vek.Unapredjena
je zdravstvena zaštita, poboljšana je ishrana, kultura stanovanja.
Mnogi nadrealisti sa uspnom nacizma i početkom II svetskog rata su
proterani u izgnanstvo.
Zaključak, nadrealizam je doveo do procvata umetnosti i nauke, kao i
medicine ali nije doveo do preobražaja života i ako je , na početku
bio proglašen ciljem.
2.
RENE MAGRIT, UMETNIK BISTROG DUHA
Mirjana Stojković-Ivković
ZZZZ RADNIKA ŽELEZNICE SRBIJE, BEOGRAD
Rene Magrit (1898-1967) je velika figura u modernoj umetnosti koji
je na specifičan način na platnima iskazivao svoje misli.Formirao se
u slikara nadrealističkog usmerenja sa značajnom originalnošću jer
je on slikar koji je filozofirao na svojim platnima.Proučavao je
razvoj filozofske misli od Platona pa sve do filozofa svog doba.
Drugačije je razmišljao od francuskih nadrealista i često je dolazio
do verbalnih sukoba. 1930 se opet vraća za Brisel iz Pariza, i
primoran je da radi , po njegovim rečima „imbecilni posao“-pravio je
reklame, ilustracije za časopise i knjige, stilizovao tapete .U to
vreme je vladala ekonomska kriza i bilo je teško zaraditi novac.
Uradio je seriju erotskih crteža pod pseudonimom Pjer Anželik,za
ilustraciju romana „Madam Edvarda “ Žorža Bataja. Poznat postaje
nakon izlaska njegove slike „La viol“ na naslovnoj strani Bretonove
knjige „Šta je nadrealizam“. Za vreme drugog svetskog rata snalazio
se kopirajući tudja likovna dela poznatih umetnika, kao i
falsifikujući novčanice što mu je bilo jako zamereno u
nadrealističkim krugovima.
Živeo je mirnim porodičnim životom,imao je smisla za humor,uvek
odmeren, oblačio je skromna odela i nosio je šešir. Njegove slike
otkrivaju misterioznost realnosti.Podstiču nas da ne zaboravimo da
smo mi pre svega misaona bića i da shodno tome i treba da se
ponašamo.
Lucidno razmišljanje jeste bogatstvo i lepota življenja. Bez obzira
šta god da se desi oko nas , mi moramo biti
budni,trezveni,snalažljivi. To nam poručuje ovaj briljantan umetnik
svojim delima.
LUCIDAN-vispren, inteligentan, snalažljiv,bistrog uma,
oštrouman,pronicljiv, bistrog duha,razborit
Lažno ogledalo (1928) Rene Magrit
Slikar nagoveštava nadmoćnu stvarnost nesvesnog uma. Zenica oka
je pretvorena u crno sunce iza koga se krije nesvesno koje uočava
realnost stvari. Oko upija samo vizuelni , a ne stvarni svet.
Realnost zavisi od percepcije.Umetnik je izvan stvarnosti.
3.
BRETON, BABINSKI, FROJD -NADREALIZAM, NEUROLOGIJA, PSIHOANALIZA
Miloš Protić
ZDRAVSTVENI CENTAR ZAJEČAR
Uvod: Termin nadrealno je prvi upotrebio Apoliner, francuski pesnik,
u opisu baleta Parada, prema scenariju Žana Koktoa i muzici Erika
Satija, izvedenog 1917. Kostime je kreirao i pored ostalih Pablo
Pikaso. Nadrealizam se kao kulturni pokret javlja 20-ih godina 20.
veka, i utiče na likovnu umetnost, prozu i poeziju. Slike su imale
fotografsku preciznost, nelogične u obliku, u nastojanju da reše
protivrečnost izmedju stvarnosti i snova, superrealnost odnosno
nadrealnost. Razvio se iz dadaizma, koga nasleđuje i kao protest
francuskog umetničkog korpusa protiv Velikog rata. Kritikovana je
racionalna misao i buržoaske vrednosti, smatrali su da su iste
dovele do rata, a dadaisti su organizovali anti art (spektar- niz
koncepata odnosno aktivnosti koje odbijaju dotadašnje stavove o
umetnosti, dovode umetnost u pitanje uopšte) okupljanja, predstave,
pisali i kretirali umetničke radove u ovom duhu. Andre Breton,
pisac, pesnik i antifašista je jedan od osnivača, vodja i
teoretičara nadrealizma.
Cilj: Namera ovog rada je ukazati na vezu Bretona sa medicinom,
neuropsihijatrijom, psihoanalizom i njihovim uticajem Bretonovo
stvaranje i na sam nadrealizam.
Metod: Proučavanje biografskih beleški o Bretonu u objavljenim
člancima u psihijatrijskim i neurološkim časopisima poput Journal of
the American Psychoanalitic Association i Brain A Journal of
Neurology, Oxford Academic Group, encikloopedija Britanika.
Diskusija: Andre Breton je rodjen u Tinšebreju 1896, Normandija. Od
1913. je počeo da studira medicinu, i pokazivao je interesovanje ka
mentalnim bolestima. Početkom Velikog rata služio je kao lekar u
Nantu, a kasnije kao student u neuropsihijatrijskom centru druge
armije San-Diziju istočno od Pariza. Radio je sa Dr Raul –Ahil
Leroa, koji je izvršio veliki uticaj na mladog Bretona na polju
psihijatrije. Breton je sa strašću čitao neurološke i psihijatrijske
rasprave Žan Martina Šarkoa, Emila Krepelina, Frojda. Leroa je tada
kao specijalizant postavio tezu o ,,progonjenim progoniteljima'', i
u svom stručnom saopštenju govorio o ,,odgovornosti histerije'', kao
i o ‚‚liliputanskim halucinacijama'', gde se pacijentu prividjaju
stvari mnogo manje nego što jesu. Kada je Breton postavio dijagnozu
tabes dorsalis koju su ostali prevideli, Leroa se ponosio njime.
Andre Breton 1917. godine je radio uz Žozefa Babinskog, čuvenog
neurologa, u La Piti bolnici u Parizu, i bio je fasciniran njegovim
radom na području ‚‚svete groznice'' (‚‚sacred fever''). Breton
nikada nije diplomirao kao lekar. Njegovi biografi su zabeležili da
je su svom dvoumljenju izjavio ,, zašto bi posvetio svoj život i za
jotu stvarima koje ga nisu motivisale željom...''misleći na
medicinu. Posle rata Breton se našao u krugu avangardnog miljea
pokreta Dada i takođe bio fasciniran Frojdovim radom i njegovom
knjigom ‚‚Tumačenje snova''. Oduševljen nesvesnim u Frojdovim
radovima, nastojao je da uspostavi kontakt sa njim i sreli su se u
Beču 1921. O njihovim odnosima najbolje govore ,,Tri pisma Frojda
Bretonu'' (Three letters from Sigmund Freud to Andrea Breton) autora
Fredericka B. Davisa 1973. godine. Breton je i sam primenjivao
psihoamalitičke metode (slobodne asocijacije) za vreme rata kod
vojnika sa posttraumatskim sindromom (,,shell-shock''). (U ratu je
Breton se susreo sa Žak Vašeom, čiji su antiratni stavovi
inspirisali Bretona.) Tako je nastalo ‚‚automatsko pisanje'' kod
nadrealista (pisanje ili crtanje oslobođeno uticaja svesnog, tj.
volje-pažnje), poznato u literaturi i kao ideomotorni refleks, a
ranijih vekova se ova pojava sretala u okultizmu. Breton je napisao
1924. ,,Manifest nadrealizma'' kao i kutlni roman ,,Nadja'',
zasnovan na realnom susretu i kratkoj emotivnoj vezi sa Léona Camile
Ghislaine Delacourt, kasnije oboleloj od paranoidne šizofrenije.
Zakljućak: Evidentan je uticaj medicine i neuropsihijatrije na
nadrealizam.
Ključne reči: nadrealizam, Dada, Breton, psihoanaliza,
babinski
4.
SALVADOR DALI - GENIJE SVOG VREMENA
Danijela Ćirić (1) , Dragana Mitrović (2) , Tamara Stanulović (3)
, Mila Dimitrijević (4)
(1) ZDRAVSTVENI CENTAR ZAJEČAR, (2) ZDRAVSTEVNI CENTAR KNJAŽEVAC,
(3) DOM ZDRAVLJA PETROVAC NA MLAVI, (4) DOM ZDRAVLJA SMEDEREVSKA
PALANKA
Salvador Dali je bio španski slikar, ekscentrik i jedan od
najznačajnijih nadrealista 20. veka, koji je pomerao granice
umetnosti. Rođen je 1904.godine u mestu Figeras u Kataloniji. Jedan
je od najkreativnijih slikara svih vremena. Bio je genije na granici
ludila. Za veoma kratko vreme postao je slavan, a uvijeni brkovi su
postali njegov zaštitni znak. Upisao je slikarsku akademiju u
Madridu. Veoma brzo je privukao pažnju svojim čudnim izgledom i
ekscentričnim ponašanjem. Akademiju nije završio zbog buntovnog
karaktera. Prvu samostalnu izložbu je imao u Barseloni 1925.godine.
Četiri godine nakon njegove prve izložbe upoznao je Ruskinju Elenu
Ivanovnu Daikonovu Galu, svoju buduću ženu. Ona je bila njegova
muza, nepresušna inspiracija i oslonac, a sa njom je ostao do kraja
života. Gala je umrla 1982. godine, a Dali je pao u duboku depresiju
i dva put pokušao da oduzme sebi život. Umro je 1989.godine, a sva
svoja dela i bogatstvo ostavio je Španiji. Sledio je teorije Frojda
i psihoanalize, i usredsredio se na prikaz snova i ispitivanje
podsvesnog u čoveku, učinivši da nejgova dela deluju bizarno,
neuobičajeno i uznemiravajuće. Na slikama ispoljava i oslobađa svoje
frustracije, strahove, seksalne nagone, psihoze i fantazije. Dalijev
stil je predstavljao kombinaciju različitih modernih i klasičnih
tehnika. Jedna od njegovih najpoznatijih slika „Upornost sećanja“
predstavlja časovnike koji se tope. Neka od njegovih dela su
fotografije Slonovi, portret Pabla Pikasa, Lastin rep i brojni
portreti Gale. Dali je ceo život je verovao da je poseban, ali
svakako nije ni pretpostavljao da će njegova fizionomija biti od
velikog značaja u opisivanju promena na EKG-u u kardiologiji.
Analizom EKG-a promene na ST segmentu koje nastaju usled
intoksikacije digitalisom obično se opisuju kao " brkovi Salvadora
Dalija".
Ključne reči : slikar, Salvador Dali, nadrealizam
5.
SALVADOR DALI : PARANOIČNO-KRITIČKA METODA U NADREALIZMU GENIJALNOST
I/ILI MENTALNA BOLEST?
Dušan Bastać
INTERNISTIČKA ORDINACIJA DR BASTAĆ, ZAJEČAR
Nadrealizam kao kolektivna avantura se javlja u umetnosti kratko
posle Prvog svetskog rata. Likovni nadrealizam odlikuju zajedničke
teme: fascinacija ženom, seksualnošću, čudovištima, metamorfozom i
svetom fantazija sna. Mladi španski slikar Salvador Dali, rodjen u
Figerasu 11.maja1904, se uključuje u Nadrealistički pokret 1929
godine gde ga Huan Miro upoznaje sa Andre Bretonom, Polom Elijarom i
ostalim nadrealistima. Andre Breton je definisao cilj nadrealizma
kao čist psihički automatizam koji teži da izrazi zaista proces
mišljenja oslobodjen delovanja razuma kao i bilo koje kakve estetske
ili moralne svrhe. Teorije Sigmunda Fojda su velikim delom uticale
na Nadrealistički pokret, posebno je bilo interesovanje za
nesvesno-Id, Ego i Superego. ID je nesvesni deo psihe koji je izvor
instinktivne energije.EGO je deo psihe koji reaguje na spoljašnji
svet. SUPEREGO posreduje izmedju ID-a i EGO-a. Nadrealistička
teorija je sazdana na pojmovima pozajmljenim od psihoanalize, pa se
njena retorika ne može uvek uzeti ozbiljno. Zamisao da se san može "
automatskim rukopisom" neposredno preneti od nesvesnog do platna,
zaobilazeći umetnikovu svest, u praksi nije funkcionlisala. Odredjen
stepen kontrole svesti bio je neizbežan. Pa ipak, nadrealizam je
podstakao nastanak većeg broja novih slikarskih tehnika za dobijanje
i upotrebu slučajnih efekata. U nadrealizmu se koriste tehnike
izazivanja slika korišćenjem psihičkog automatizma, prepričavanja
snova i "prekrasnih leševa"-morbidnih sadržaja. Dali je u
nadrealizmu imao orijentaciju na hiperrealističko slikarstvo
fantastičnih vizija i smatrao da svojom kreativnošću može da promeni
svet. Stvarno vrhunski kreativan, 1930 počinje da razvija svoju
paranoično-kritičnu metodu, koja se reprezentuje na čuvenoj slici
Postojanost sećanja. Salvador Dali je Postojanost sećanja naslikao
1931 godine i u njoj primenjuje savršeni naturalizam slikanja da
izrazi paranoični san u kojem su i vreme i oblaci i prostor
izobličeni na zastrašujuće prirodan način. Ova slika, poznata i kao
"Meki satovi ili prolaznost vremena", prikazuje satove sa
nedefinisanim oblikom što simbolizuje da sećanje ima skoro fluidnu
formu u odnosu na protok vremena. Proticanje vremena se sugeriše
senkama objekata koje se projektuju u svim pravcima. Percepcija
vremena ne odgovara striktnim pravilima merenja " mehaničkog"
vremena na našim časovnicima. Pokazatelji vremena, koji
predstavljaju pravu temu slike, prolaze kroz dalekosežnu
transformaciju koju je skoro nemoguće shvatiti upotrebom logike. Da
li su nagoveštaji smrti (ogoljeno drvo, pužoliko telo) slikarev
podsvesni strah od smrti ili je postojanost pamćenja ono što ga
parališe u životu . Dali ne zalazi u simbolički sadržaj slike, već
je prokomentarisao: "Vreme je delirantna i nadrealistička dimenzija
par exellence. Mekani satovi nisu ništa drugo do
paranoično-kritički, nežan, ekstravagantan kamember napušten u
vremenu i prostoru". Zbog ovakih i mnogih drugih šokantnih izjava
zvali su ga provokatorom i ludakom. Umetničko delo je plod
inspiracije umetnika putem dubokog istraživanja sopstvene ličnosti.
Analizom slika Salvador Dalija moguće je otkriti ne samo stanje duha
autora u momentu nastanka dela, već i dublju pozadinu, koja može
biti posledica nekog oboljenja. Dali je ipak bio jako kontradiktorna
ličnost sa ispoljenim raznim psihopatološkim elementima i seksualnim
frustracijama. Slika "San prouzrokovan letom jedne pčele oko nara,
jednu sekundu pre budjenja" iz 1944 godine ima kao centralni lik
Galu, njegovu ljubav i suprugu, koja mu je stalna inipiracija na
mnogo slika. Ovu sliku, osim na reflesivan način, uzalud bi pokušali
da interpertiramo jezikom psihoanalaize. S druge strane na površini
se pojavljuju osnovni dalijevi principi: jukstapozicija, sudar
slika, preterano nasilje protiv "Engrovskog tela" Gale kao
odaliske-predmeta erotske ljubavi. Godine 1939 u SAD obljavljuje
Deklaraciju o nezavisnosti mašte i pravo čoveka na sopstveno ludilo.
Godine 1951 objavljuje Mistički manifest i tada počinje njegov
"Atomski period". 1953 održava trijumfalno predavanje na Sorboni o
fenomenološkim aspektima Paranoično-kritičke metode. Salvador dali
je bio vrlo plodan umetnik, sada je 56 slika smešteno u Figarus u
njegovom muzeju a 130 slika se nalazi u Španiji, dok se veliki broj
slika nalazi širom Evrope i sveta. Dodir sa kardiologijom je
Dalijevo remek delo juvelirski rad "Kraljevsko srce" od čistog zlata
a unutar njega malo srce obloženo inkrustacijama od 46 rubina, 42
dijamanta i 2 emeralda koje na uznemirujući način kuca kao živo
ljudsko srce. Takodje еfekat predoziranja digitalisa na EKG zapisu ,
konkavna depresija ST se zove " Brkovi Salvadora Dalija " jer
podseča na njegove spektakularne brkove. U novembru 1988 je
hospitalizovan zbog srčane dekompenzacije i ubrzo zbog
refrakternosti na lečenje 23 januara 1989 umire od teške srčane
insuficijencije u 84 godini u Tore Galatea. Po sopstvenoj želji je
sahranjen u kripti njegovog Pozorišta-Muzeja u Figerasu a svu
imovinu i dela testamentom je ostavio državu Španiji.
|
|
|
|