|  |  |  | 
			 Umberto BočoniDinamizam bicikliste,1913.Ulje na platnu
 Kolekcija Pegi Gugenhajm (dugotrajna pozajmica kolekcije Điani 
			Matioli) Venecija, Italija
 Futurizam je kao umetnički pokret zvanično nastao 1909. godine 
			kada je italijanski umetnik i pisac Filipo Marineti objavio svoj 
			Manifest futurizma u francuskom časopisu Le Figaro. Osnovni principi 
			ovog avangardnog pokreta bili su okrenuti ka budućnosti, pa u delima 
			Futurista dominiraju brzina, tehnologija, industrijski grad. 
			Značajan uticaj na Futrizam imao je Kubizam, posebno dekonstrukcija 
			materijalne stvarnosti u geometrijske oblike. Uz Marinetija, ključne 
			ličnosti bili su Umberto Bočoni, Karlo Kara, Đino Severini, Đakomo 
			Bala i Luiđi Rusolo.Umberto Bočoni u velikoj meri doprioneo je razvoju slikarstva i 
			skultpure futurističkog pokreta. Usvojio je Marinetijeve literarne 
			teorije koje je prilagodio vizuelnim umetnostima i primenjivao ih u 
			svojim slikarskim i skulptoralnim delima. Sa ostalim slikarima 
			Futuristima objavio je Manifest futirističkih slikara 1910. godine u 
			kome su bile predstavljene osnove ovog slikarskog pokreta.
 Značajna prekretnica u Bočonijevom slikarstvu i veliki korak ka 
			Futurizmu bila je slika Grad koji se uspinje iz 1910. godine. U 
			jednom od svojih pisama i sam je istakao svoju želju da u ovom delu 
			predstavi u potpunosti modernu epohu, prvenstveno kroz dinamizam, 
			pokret i brzinu. Tokom 1912. godine ovo delo je bilo prikazivano 
			širom Evrope na izložbama organizovanim radi predstavljanja novog 
			pokreta u umetnosti, Futurizma.
 Veliko interesovanje futurista za brzinu, moderna prevozna sredstva 
			kao i predstavljanje tela u pokretu može se videti u Bočonijevom 
			delu Dinamizam bicikliste. U skicama, umetnik je predstavio 
			biciklistu spuštene glave u punoj brzini koja je dočarana "linijama 
			sile" tipičnim za futurizam kao i krivim linijama koje naglašavaju 
			pokret. Bočoni nikada nije nameravao da predstavi biciklistu u 
			pokretu onakako kako bismo ga videli da je usklikan fotoaparatom, 
			tj. uhvaćen trenutak. Njegova želja je bila da prenese dinamičan 
			osećaj pokreta i da nam dočara pokret bicikliste koji se kreće kroz 
			vreme i prostor. Figura bicikliste, bicikl i pozadina kao da su 
			stopljene u jednu formu. Samo delo izvedeno je u tehnici 
			divizionizma karakterističnoj po nanošenju boje u tačkama ili malim 
			segmentima, a koja se često može sresti u delima ovog umetnika.
 Avangardna razmišljanja s početka 20. veka u velikoj meri su 
			oblikovala tok umetnosti koji će uslediti. Pogled ka budućnosti, 
			sadržan i u samom imenu Futurista svakako se može čitati u mnogim 
			umetničkim delima ovog perioda, pa i u delima Umberta Bočonija. 
			Njegova potraga za nečim novim dovela ga je do umetnosti koja na 
			jedinstven način izražava brzinu i dinamičnost modernog života.
 Ada Vlajić, istoričar umetnosti |  |  |  |