|
|
|
Egon Šile
Krumlov – Kuće obliku polumeseca
(Mali grad V),1915.
Ulje na platnu
Muzej Izraela, Jerusalim
Poznat po svom ogoljenom eroticizmu prožetom
razmišljanjima o smrti, Egon Šile jedan je od najuticajnijih bečkih
umetnika sa početka 20. veka. Njegov umetnički talenat i ljubav
prema umetnosti, pre svega prema crtanju počeli su da se razvijaju
veoma rano i još kao dete je dosta vremena provodio crtajući i
skicirajući vozove kojima je bio faciniran što je njegovog oca,
upravnika železničke stanice, dovodilo do ivice razuma.
Nakon smrti oca, starateljstvo nad petnaestogosdošnjim Egonom
preuzeo je njegov ujak koji je prepoznao njegov talenat i usmerio ga
ka umetničkom usavršavanju. Prestižna Akademija likovnih umetnosti u
Beču pokazala se previše rigidnom i konzervativnom za progresivne
stavove mladog umetnika, te je istu napustio nakon tri godine.
Umesto tradicionalne škole, veliki uticaj na Šilea imao je istaknuti
bečki umetnik Gustav Klimt koji ga je upoznao sa savremenom
umetničkom scenom, modelima i mecenama. Klimtov uticaj prepoznatljiv
je posebno u Šileovim ranim delima, dok je ljubav prema ženama koje
zauzimaju posebno mesto u opusima oba umetnika očigledna.
Nakon što je napustio Akademiju upoznavši se sa novim umetničkim
trendovima koji su osvajali Evropu i njegov umetnički izraz postao
je hrabriji, njegove figure sve više iskrivljene prelomljenih
kontura. Šileova dela sve više su odisala senzalnošću, dok je i samo
njegovo ponašanje bivalo okarakterisano kao bizarno i ekscentrično,
a njegova dela percepirana kao uznemirujuća. Njegovi aktovi svakako
su odisali izražajnom seksualnošću, ali se u njima mogla osetiti
doza melanholije i anksioznosti, osećanja koja su bila sastavni deo
umetnikovog života.
Bežeći od „konzervativnog i klasutrofobičnog“ Beča, 1911. godine
Šile se odselio u Češki Krumlov u Češkoj, rodni grad svoje majke.
Vrlo brzo se ispostavilo da mala sredina kao što je Češki Krumlov
nije bila spremna za eksplicitni izraz i ekscentrično ponašanje
mladog umetnika i njegove ljubavnice. Njihov stil života, kao i
navodna činjenica da je zapošljavao tinejdžerke kao modele, ali i
sama njegova umetnost izazivali su nezadovoljstvo stanovnika i vrlo
brzo bili su primorani da se odsele. Ipak, ovaj grad predstavljao je
inspiraciju za mnoga dela. Pored ljudske figure koja je
predstavljala srž njegovog opusa, slike gradova važan su segment u
njegovom radu. Iako gotovo uvek bez ljudi, ova dela veoma su slična
njegovim portretima i aktovima – ptičija perspektiva koju možemo
primetiti kod većine predstava gradova vrlo je slična njegovoj
tendenciji da svoje modele slika viđene odozgo.
Poslednja godina Velikog rata donela je Šileu veliki uspeh – pedeset
njegovih dela bilo je prihavaćeno na godišnjoj izložbi Bečke
secesije čime mu je dato centralno mesto na izložbi. Nažalost, iste
godine do Beča je stigao Španski grip koji je do tada već odneo 20
miliona života i u oktobru, u razmaku od svega tri dana, ovoj
užasnoj bolesti podlegli su Šileova trudna žena kao i sam Šile.
Iako je imao svega 28 godina kada je umro i svega 10 godina aktivnog
stvaralaštva, Šile je iza sebe ostavio veliki broj slika i crteža.
Ipak, ono što je možda još značajnije, on je bio ključna ličnost
ekspresionizma sa početka 20. veka i njegova dela uticaće na mnoge
umetnike, na njihove inovativne pristupe umetnosti kao i na pojavau
novih stilova koji su obeležili drugu polovinu prošlog veka.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|