Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar

Godina 2020     Volumen 45     Broj 1-2
     
      [ Sadržaj ] [ Indeks autora ] <<< ] >>> ]      
               
   
Priča o slici

Milorad Mile Antić
Pejzaži

     
 
 
     
 

 

         
     

Milorad Mile Antić
Pejzaži

Milorad Mile Antić svoj umetnički rad započeo je u turbulentnim vremenima između dva svetska rata u malom gradu na jugu Srbije. Vranje, kao i jug Srbije uopšte, kroz istoriju bio je izvor inspiracije različitim umetnicima od kojih je svakako najpoznatiji književnik Bora Stanković čija su dela gotovo u celini smeštena u vranjski kraj.
Za razliku od Bore Stankovića koji se nije vratio u rodni grad, Milorad Antić je svoj životni i radni vek proveo upravo u Vranju. Slikarstvo i vajarstvo učio je na Kraljevskoj umetničkoj školi u Beogradu koju je sa uspehom završio 1937. godine. Akvarel, i slikarstvo uopšte, učio je kod Bete Vukanović, impresionističke slikarske i jedne od najznačajnijih predstavnica plenerizma u Srbiji. Plenerizam – slikanje u otvorenom prostoru – postao je veoma popularan sredinom 19. veka posebno kod impresionista kao što su Mone i Renoar. Beta Vukanović je rad u pleneru donela u Srbiju i prenela ga svojim učenicima i drugim umetnicima. Slikala je portrete, mrtve prirode i pejzaže pre svega sa motivima iz vardarske Makedonije, Srbije i Bosne, ali i karikature od kojih je većina rađena u akvarelu.
Tehnika akvarela svakako nije rezervisana samo za karikature, ilustracije ili slikarske studije tj. skice. Iako je veoma stara tehnika čije početke možemo tražiti čak u pećinskom slikarstvu, umetnosti drevnog Egipta i evropskoj srednjovekovnoj umetnosti ili Kini, kao samostalan umetnički medij počela je da se razvija tek u Renesansi, a značajan razvoj doživela je u 18. veku u Engleskoj gde posebno mesto zauzimaju pejzaži. Izuzetna sposobnost akvarela da izrazi transparentnost, da predstavi svetlost i boju činilo ga je, kao što je to i dalje slučaj, idealnim medijem za slikanje pejzaža i mnogi umetnici i danas preferiraju upravo akvarel u svojim delima.
Pejzaže u akvarelu slikao je i Milorad Antić po povratku u Vranje. Visoki jablani dominiraju delom, dok male kuće koje se naziru u pozadini sugerišu da je pejzaž nastao ili inspirsan upravo Južnom Srbijom, možda baš Vranjem ili manjim mestom u njegovoj okolini. U Vranju je Milorad Antić radio kao slobodni umetnik odmah nakon Drugog svetskog rata i jedno kratko vreme bio je direktor Gimnazije, a kasnije je radio kao scenograf u pozorištu Bora Stanković. Takođe, mnoge đake učio je crtanju i slikanju i pripremao ih za upis na umetničke akademije. Nakon smrti, ostala je mala kolekcija slika i skulptura koja svedoči o delu prvog vranjanskog školovanog slikara i vajara.

Ada Vlajić, istoričar umetnosti

     
             
     
     
             
             
             
      [ Sadržaj ] [ Indeks autora ] <<< ] >>> ]      
     
 
 
     
Timočki medicinski glasnik, Zdravstveni centar Zaječar
Journal of Regional section of Serbian medical association in Zajecar
Rasadnička bb, 19000 Zaječar, Srbija
E-mail: tmglasnik@gmail.com

Pretraživanje / Site Search

  www.tmg.org.rs

 
     
 
 
      Design: Infotrend  
         

counter on myspace