|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UDK 616-071.1 COBISS.SR-ID 109184521 |
strana 153. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rad za praksu Anamneza - veština i umetnost kliničke medicine
Zoran Joksimović, Dušan Bastać |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Preuzmite rad u pdf formatu | Sažetak: Anamneza
(grč. ανάμνηση — sećanje) jeste razgovor sa bolesnikom u cilju
prikupljanja svih informacija, koje su bitne za otkrivanje stvarne
prirode bolesti i tačno postavljanje dijagnoze. Često citirana
izreka „Slušaj svog pacijenta; on će ti reći koja je njegova
dijagnoza“ pokazuje kolika je vrednost anamneze u dijagnostici.
Smatra se da anamneza ima najveći značaj u postavljanju prave
dijagnoze, 50%-70% dijagnoza se postavi već na osnovu anamneze.
Pravilno uzimanje anamneze je medicinska veština koja od ispitivača
zahteva; dobro znanje, dosta vremena i strpljenja. Pored toga važno
je i kulturno ponašanje i određene lične osobine i veštine lekara.
Ali uzimanje anamneze nije samo nauka, već i veština i umetnost,
jer zahteva tumačenje i razjašnjenje razgovora sa pacijentom. Na
prvom mestu je dobra klinička procena do koje se dolazi posle
dugogodišnje prakse. Pacijenti sa istim bolestima, svoje simptome
mogu različito izražavati pa je stoga glavna karakteristika medicine
kao umetnosti, kako lekar tumači različite opise istog fenomena. U
postupku uzimanja anamneze lekari su detektivi, a pacijent (i
porodica ili pratioci) su svedoci. Ako postavimo odgovarajuća
pitanja i uverimo se da zaista razumemo šta je pacijent iskusio,
mnogo je veća verovatnoća da ćemo brzo doći do tačne dijagnoze.
Dodirna tačka između umetnosti i nauke u medicini je ona u kojoj
lekar oseti emociju koja je pacijenta dovelo u ordinaciju. Lekar ne
sme samo da sluša reči koje pacijent koristi, već da razjasni
njihovo značenje. Kada to nauči, postaje umetnik najbolje vrste. Ključne reči: anamneza, pacijent, lekar |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
UvodKada svakodnevno razgovaramo sa pacijentima u našim ordinacijama,
reklo bi se da se ti razgovori odvijaju bez ikakvog reda i da su po
svom obliku slični drugim razgovorima koje vodimo sa običnim
ljudima, kada smo u poziciji laika i kada ne govorimo o bolesti.
Naravno, to nije slučaj kada prvi put imamo pacijenta pred sobom.
Uprkos izuzetnoj raznovrsnosti, taj razgovor ima svoju zakonitost i
neka osnovna pravila. Zbog širokog spektra zdravstvenih tegoba,
karakteristika ličnosti pacijenata i lekara, kao i okolnosti u
kojima vodimo taj razgovor je zapravo uzimanje anamneze i on je
ključan za definiciju, prognozu i lečenje zdravstvenog problema. 1. SLUŠANJE JE U SRCU DOBROG UZIMANJA ANAMNEZEDobra anamneza je ona koja otkriva pacijentove ideje, brige i
očekivanja, kao i svaku prateću dijagnozu. Razgovor u ordinaciji
počinje tako što pacijent navodi problem zbog kojeg je došao u
ambulantu. Ponekad je razlog dolaska i stvarni problem sa kojim bi
lekar trebalo da se bavi (npr. temperatura ili bol), ali često je to
samo „džoker karta“ iza koje se kriju drugi problemi za koje
pacijent misli da nisu primereni da ih kaže odmah po dolasku. Tu
spadaju npr. tegobe zbog porodičnih nesuglasica, ili zbog problema
na poslu. Pacijent neće reći da ima problem na poslu ili da se
posvađao sa ženom, već da ga boli stomak ili glava. Jedna od
uobičajenih grešaka lekara je da ne vidi ili ne želi da vidi dalje
od razloga dolaska koji pacijent direktno navodi. Tako se često
dešava da šaljemo pacijente na sve moguće skupe, a ponekad i opasne
pretrage, ne pitajući se o pozadini tegoba. Često pravi problemi
pacijenta postaju očigledni tek kada pacijent na kraju razgovora
kaže: „Uzgred, doktore...“ 2. KORISTITE MOĆ DODIRAPredstavite se pacijentu , nasmešite se i pokušajte da prenesete srdačnost i pažnju. Uverite se da je pacijentu udobno. Toplo rukovanje ili tapšanje po ramenu često može umiriti uplašenog pacijenta, a sam dodir može ponekad imati isceliteljski učinak. Naravno, reakcije na dodir može da bude nepredvidiva posebno kod pacijenata koji su bili zlostavljani, koji dugo trpe bol, kod psihijatrijski izmenjenih ili sediranih pacijenata. Treba voditi računa i o pacijentovom obrascu kulturnog ponašanja. Ako primetite da je pacijentu dodir neprijatan ili ga smatra nekulturnim i neumesnim, detaljno mu objasnite da uzimanje anamneze i fizikalni pregled podrazumeva da budu profesionalno osmatrani i dodirivani. Tada obavezno tražite dozvolu da nastavite sa anamnezom. Ako oni insistiraju prihvatite (ili čak i sami predložite) da pregledu prisustvuje neka od pacijentu bliskih osoba [7]. 3. SMEJTE SEMedicina je ozbiljan posao, a lekari su ozbiljni i zauzeti ljudi.
Ali, ako ste previše ozbiljni ili prezaposleni da uključite humor u
svoj rad, onda vi i vaši pacijenti propuštate nešto vrlo značajno.
Humor može biti od pomoći u uspostavljanju odnosa, oslobađajući od
anksioznosti. Može biti ventil za pražnjenje besa, ljutnje i
frustracije. Humor ima povoljne fiziološke efekte, ali, kao i svako
drugi sredstvo, treba da se koristi na odgovarajući način. 4. POKAŽITE MALO EMPATIJE ZA PACIJENTA I NjEGOVU BOLESTNajbolji način da se povežete sa pacijentima i navedete ih da
sarađuju sa vama je empatija. Empatija je sposobnost da se
emocionalno razume šta druga osoba doživljava odnosno, podrazumeva
sposobnost da prepoznate i budete dirnuti onim što pacijent
proživljava iako sami niste imali takvo iskustvo. U suštini, to je
stavljanje u tuđu poziciju i doživljavanje tuđih osećaja [7,8]. 5. POKAŽITE VRHUNSKU PROFESIONALNOST U RADUPoverljivost podataka doktor-pacijent je osnovni postulat
medicinske etike. Pacijenti u vašoj ordinaciji moraju da se osećaju
potpuno sigurnim i moraju biti sigurni da sve što kažu neće
napustiti vašu ordinaciju. Podjednako važno je poštovanje ličnosti
pacijenta i pravičan pristup svim pacijentima. ZAKLJUČAKMedicina je nauka, upotreba medicine u praksi je veština, a
prilagođavanje nauke i veštine pacijentovim željama i očekivanjima
je umetnost.Uprkos ogromnim dostignućima u medicinskoj nauci,
iskren kontakt između pacijenta i lekara predstavlja prvi uslov
uspešne medicinske prakse. Human i profesionalan odnos između lekara
i pacijenta, primena najnovijih naučnih saznanja i pravilna primena
tih znanja u konkretnom primeru, uz dobar ishod lečenja jeste ono
što vidimo kao „umetnost“ medicine. LITERATURA:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adresa autora: Zoran Joksimović, INTERNISTIČKA ORDINACIJA “DR. BASTAĆ” ZAJEČAR E-mail: joksaza@ptt.rs |
Rad primljen: 08.02.2023. Rad prihvaćen: 18.02.2023. Elektronska verzija objavljena: 24.02.2023. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|