|
|
|
UVOD Poremećaj pažnje s hiperaktivnošću (attention deficit
hyperactivity disorder, u daljem nastavku teksta - ADHD) je
najrasprostranjeniji neurorazvojni poremećaj kod dece i
adolescenata, s procenjenom globalnom učestalošću između 5% i 12%
[1]. ADHD je stanje sa raznovrsnom simptomatikom koje se manifestuje
simptomima hiperaktivnosti, impulsivnosti i poremećenom pažnjom.
Tikovi se karakterišu ponavljajućim, strukturiranim i ne-ritmičnim
pokretima ili zvucima koji su neadekvatni u datom kontekstu. Turetov
sindrom (TS), relativno čest neurorazvojni poremećaj koji počinje u
detinjstvu, dijagnostikuje se kada osoba pokazuje kombinaciju
najmanje dva motorna tika i najmanje jedan vokalni tik duže od
godinu dana. Zapažen je kod otprilike 1% dečaka školskog uzrasta
[2].
Nesumnjivo, na ADHD značajno utiče naslednost putem poligenske
podložnosti i različitih faktora rizika iz okoline. Međutim, postoje
nekonzistentni podaci u vezi s tim koliko rani odgoj i razvoj utiče
na ADHD, u kojoj meri gen-sredina interakcija doprinose nasleđivanju
i kako gen-sredinska korelacija objašnjava dodatne faktore rizika.
Stoga, stvarni uzroci ADHD ostaju nedovoljno shvaćeni [3].
Učestalost ADHD-a zajedno s tikovima je značajno veća nego što bi se
očekivalo [4]. Deca koja su dijagnostikovana s ADHD-om znatno češće
imaju i hronične tikove (chronic tic disoreder, u daljem nastavku
teksta - CTD) u poređenju s onima koji nemaju ADHD. Zapravo, do 30%
dece dijagnostikovane s ADHD-om istovremeno ima i hronične tikove.
Ovi nevoljni pokreti, često kao odgovor na nagon, predstavljaju
dodatni sloj kompleksnosti u kliničkom upravljanju ADHD-om [5]. To
dovodi do značajnog povećanja dodatnih psihijatrijskih i
funkcionalnih izazova [6].
Moguća objašnjenja za značajno preklapanje između ovih stanja
uključuju osnovni nedostatak inhibicije povezan s disfunkcijom mreža
frontalno-striatalnih i frontalno-parijetalnih mreža unutar
kortiko-striatalno-talamo-kortikalnih puteva. Studije vizuelnih
dijagnostičkih procedura (“imidžing studije”) pokazuju pojačanu
aktivnost u bazalnim ganglijama kod osoba s tikovima, što dovodi do
povećane motorne, kognitivne i emocionalne dezinhinibicije. Ovo se
pogoršava frontalnom hipofunkcijom koja se opaža kod ADHD-a [7].
Opažanje da se oba poremećaja obično poboljšavaju tokom vremena može
se pripisati unapređenoj mijelinizaciji prednjih regija mozga [8].
Kada se ADHD javlja zajedno s poremećajem tikova, lečenje može biti
izazovno. Lekovi koji se često propisuju za upravljanje simptomima
ADHD-a uključuju stimulanse poput metilfenidata i amfetamina,
nestimulanse poput atomoksetina, triciklične antidepresive i alfa
agoniste [9]. Ovi alfa agonisti se takođe koriste kao lek za tikove.
S obzirom na uticaj simptoma ADHD-a na decu s poremećajem tikova,
lečenje ADHD-a često ima prioritet nad direktnim medicinskim
upravljanjem simptoma tikova. Međutim, kliničari su istorijski
oklevali da koriste stimulanse kod dece koja imaju i ADHD i tikove
zbog briga o potencijalnom pogoršanju simptoma tikova.
Ovaj prikaz slučaja ima za cilj da doprinese postojećim
istraživanjima prikazivanjem detaljnog slučaja ADHD-a s tikovima.
Kroz ovaj prikaz, nadamo se osvetljavanju jedinstvenih izazova i
potencijalnih strategija lečenja ove komorbidnosti.
Ovo istraživanje je odobreno od strane lokalnog Etičkog odbora u
skladu sa Helsinškom deklaracijom.
Prikaz bolesnika
Devetogodišnji dečak primljen je na Kliniku za psihijatariju zbog
hiperaktivnosti, slabe koncentracije i pažnje, kao i motornih tikova
u vidu izraženog treptanja, plaženja i klimanja glavom. Primljen je
radi dopunskih dijagnostičkih procedura i eventualnog uvođenja
diferentne psihofarmakoterapije. Hospitalizovan je u trajanju od dve
nedelje. Tegobe počinju polaskom u školu u vidu nezrelog ponašanja,
odbijanja saradnje, slabe pažnje i koncentracije, te je od strane
psihologa savetovan pregled nadležnog psihijatra koji indikuje
bolničko lečenje.
Psihološkim testiranjem dobijeno da je globalno intelektualno
postignuće u kategoriji proseka, međutim registrovan je nesklad
između verbalnih i manipulativnih sposobnosti. Verbalni su na nivou
uzrasnog proseka (IQ=90), dok su manipulativne sposobnosti na nivou
natproseka (IQ=140). Pažnja je snižena, kao i razumevanje socijalnih
situacija. Izrazito visoka postignuća ostvaruju se na planu
vizuelnih i prostornih sposobnosti, kao i na planu razlikovanja
bitnog od nebitnog. U pristupu problemskim situacijama, sklon je da
se oslanja na druge, odrasle, nesamostalan je. Tek u produženim
testovnim okolnostima, koje su dodatno i nestrukturisane, registruje
se nestrpljenje i blago povišena motilnost. Na planu razvoja
ličnosti registruje se izrazita emocionalna nezrelost, kao i
obeležja introvertnosti. Tokom procene se nisu registrovala obeležja
impulsivnosti.
Urađen je elektroencefalogram(EEG) i pregled neurologa –
nespecifičan nalaz koji ukazuje na lako do umereno izraženu
cerebralnu disfunkciju elektrokortikalno ispoljenu, povremeno
naznačeno generalizovanu u vidu zaoštrenih viševoltiranih talasa.
Tokom prve hospitalizacije na osnovu opservacije i psihološkog
celokupnog testiranja, kao i korišćenjem testova (Swanson, Nolan and
Pelham upitnik - SNAP – IV granične vrednosti) nije se moglo
direktno ukazati na postojanje hiperkinetskog poremećaja, te je
preporučeno šestomesečno praćenje i nastavak
logopedsko-defektološkog tretmana. SNAP je standardizovani
validirani upitnik koji se sastoji od devet pitanja vezanih za
simptome impulsivnosti, devet pitanja vezanih za simptome poremećaja
pažnje i 8 pitanja na osnovu kojih dobijamo podatke o oponirajućem
prkosnom ponašanju. Tada nije bila uvedena terapija. Otpušten je pod
dijagnozom F95.8 (tic alius, prema Međunarodnoj Klasifikaciji
bolesti MKB-10) koju ima od ranije i postavljenom sumnjom na
poremećaj aktivnosti i pažnje. U pomenutom periodu dolazi do
nastavka i intenziviranja tegoba poremećaja pažnje i aktivnosti.
U međuvremenu praćen je od strane nadležnog psihijatra tokom kojeg
se na osnovu psihodijagnostičkih procena zaključuje da postoji
deficit pažnje sa hiperaktivnošću. Takođe se beleže i određene
stereotipne radnje, poput uvrtanja ruku, pipkanja predmeta i
ljuljanja, uz perzistiranje izraženog treptanja. Frustraciona
tolerancija nižeg praga, te sklon oponenciji i inaćenju. Sada
postignuti visoki skorovi na SNAP-IV upitniku, kako od strane
roditelja, tako i od strane nastavnog osoblja u školi.
Po isključenju kontraindikacija, uvedena psihostimulativna terapija
metilfenidatom u dozi od 18mg. Doza titrirana nakon dva meseca do
36mg kada se postiže zadovoljavajuć terapijski odgovor. Uvođenjem
metilfenidata dolazi do redukcije simptoma poremećaja pažnje i
aktivnosti, vidljivo poboljšanje u domenu pažnje, duže ostajao miran
tokom nastave u školi, manje pokretan. Iako je povremeno dolazilo do
ispoljavanja agresije pri nailasku na osujećenje, celokupno
poboljšanje u ponašanju je bilo vidljivo kako od strane roditelja,
tako i od strane nastavnog osoblja u školi. Uvođenje metilfenidata
nije imalo značajnijeg uticaja na tikove, ali nije dolazilo ni do
pogoršanja te vrste tegoba.
Diskusija
Ovaj slučaj ilustruje lečenje deteta sa ADHD-om i tikovima, kao i
izazove u dijagnostikovanju ADHD-a. Na osnovu jedne poprečne analize
dece čiji su roditelji prijavili ADHD, jasno je da većina njih nije
primala lekove za ADHD i nikada nije primila mentalnu zdravstvenu
negu kao vanbolnički pacijent. Stoga se ističe potreba za stvaranjem
pristupa koji će poboljšati prepoznavanje dece sa ADHD-om u
kliničkim postavkama i poboljšati im pristup odgovarajućim
tretmanima. [10].
CTD često prati ADHD kod dece. Deca koja imaju i ADHD i CTD češće
imaju komorbidne poremećaje anksioznosti i opsesivno-kompulzivnog
poremećaja u poređenju sa onima koji imaju samo ADHD. CTD je
značajno češći kod dece sa ADHD-om, četiri puta češće u uzrastu od 7
godina i gotovo šest puta češće u uzrastu od 10 godina, u poređenju
sa decom bez ADHD-a. Prisustvo istovremenih simptoma CTD-a doprinosi
povećanju stopa unutrašnjih poremećaja, većim teškoćama u odnosima s
vršnjacima i smanjenju kvaliteta života kod dece sa ADHD-om. [11].
Poremećaj ponašanja i funkcionalni poremećaji povezani s ADHD-om
imaju negativne uticaje na akademske, socijalne i porodične aspekte
[12]. Za razliku od osoba koje se samo suočavaju sa Turetovim
sindromom (TS), oni koji imaju i TS i ADHD imaju izraženije teškoće
u oblastima poput planiranja, radne memorije, inhibicione funkcije i
vizualne pažnje [13].
Smernice za stimulativne lekove savetuju da se izbegava njihova
upotreba kod osoba sa tikovima, zabrinutost koju mnogi kliničari još
uvek dele. Međutim, značajan broj dokaza se pojavio da bi izazvao
pretpostavku da stimulansi nisu prikladni za decu sa tikovima [14].
U godinu dana dugom randomizovanom ispitivanju kod dece
dijagnostikovane sa ADHD-om, pojava klinički značajnih tikova se
podjednako javljala kod dece koja su dobijala metilfenidat ili
placebo. Zanimljivo je da su se tikovi poboljšali tokom lečenja kod
otprilike dve trećine dece koja su imala prethodnu istoriju tika
[15]. Značajno randomizovano kontrolisano ispitivanje kod dece sa
Turetovim sindromom (TS) i ADHD-om je pokazalo umereno, ali značajno
poboljšanje tika uz pomoć metilfenidata. [16]. Meta-analiza je
zaključila da metilfenidat ne pogoršava simptome tika [17].
Iako kliničari povremeno primete pacijente kod kojih stimulans
izgleda da izaziva ili pogoršava tikove, gorenavedena studija koja
je trajala godinu dana je izvestila da je 23,6% dece koja su
koristila aktivni lek razvila umerene do teške tikove prvi put, dok
je 22,2% dece na “placebo” takođe imalo takve simptome. Stoga, iako
postoji mogućnost da metilfenidat pogoršava tikove kod neke dece, u
proseku, verovatnije je da će poboljšati tikove. Svako pogoršanje
tika tokom upotrebe leka verovatno je slučajno. Kliničari koji leče
pacijente sa tikovima i ADHD-om mogu razmotriti korišćenje
metilfenidata za rešavanje simptoma ADHD-a. Međutim, važno je da
kliničari razgovaraju o ovom pitanju sa starateljima prilikom
propisivanja leka i pažljivo prate pacijente zbog opreza navedenog u
informacijama o proizvodu.
ZAKLJUČAK
Metilfenidat može biti važan izbor prilikom odabira leka za
pacijente sa ADHD-om i tikovima. S obzirom da se ovaj prikaz zasniva
na jednom slučaju, potrebna su dalja istraživanja kako bi se
utvrdilo da li metilfenidat zaista može biti efikasna i bezbedna
opcija za lečenje ADHD-a udruženog sa tikovima u različitim uzrasnim
grupama. Osim toga, ovaj slučaj ističe uobičajenu praksu
individualnog tretmana, umesto standardizovanih pristupa, posebno
pri rešavanju kompleksnih neurorazvojnih stanja poput ADHD-a, često
praćenih dodatnim zdravstvenim problemima.
Sukob interesa:
Maša Čomić: nema. Dragana Ratković: nema. Vladimir Knežević: nema.
Aleksandra Dickov: nema. Svetlana Ivanović-Kovačević: nema. Jovan
Milatović: nema. Darja Šegan: nema.
LITERATURA:
- Ogundele MO, Ayyash HF. Review of the evidence for the
management of co-morbid Tic disorders in children and
adolescents with attention deficit hyperactivity disorder. World
journal of clinical pediatrics. 2018;7(1):36.
- Nilles C, Hartmann A, Roze E, Martino D, Pringsheim T.
Tourette syndrome and other tic disorders of childhood.
InHandbook of Clinical Neurology. Elsevier. 2023;Vol.
196:457-474.
- Nigg JT, Sibley MH, Thapar A, Karalunas SL. Development of
ADHD: Etiology, heterogeneity, and early life course. Annual
review of developmental psychology. 2020;2:559-83.
- Rothenberger A, Heinrich H. Co-Occurrence of Tic Disorders
and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder—Does It Reflect a
Common Neurobiological Background?. Biomedicines.
2022;10(11):2950.
- Srinivasan A, Zinner S. ADHD and Tics. ADHD in Adolescents:
A Comprehensive Guide. 2020:151-62.
- Jurgiel J, Miyakoshi M, Dillon A, Piacentini J, Loo SK.
Additive and Interactive Effects of
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Tic Disorder on
Brain Connectivity. Biological Psychiatry: Cognitive
Neuroscience and Neuroimaging. 2023;8(11):1094-1102.
- Jaffe RJ, Coffey BJ. Pharmacologic Treatment of Comorbid
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Tourette and Tic
Disorders. Child and Adolescent Psychiatric Clinics.
2022;31(3):469-77.
- Robertson MM, Eapen V, Singer HS, Martino D, Scharf JM,
Paschou P, et al. Gilles de la Tourette syndrome. Nat. Rev. Dis.
Primers. 2017;3(1):1-20.
- Osland ST, Steeves TD, Pringsheim T. Pharmacological
treatment for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in
children with comorbid tic disorders. Cochrane Database of
Systematic Reviews. 2018;6(6):CD007990.
- Olfson M, Wall MM, Wang S, Laje G, Blanco C. Treatment of US
Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in the
Adolescent Brain Cognitive Development Study. JAMA Network Open.
2023;6(4):e2310999.
- Poh W, Payne JM, Gulenc A, Efron D. Chronic tic disorders in
children with ADHD. Archives of Disease in Childhood.
2018;103(9):847-52.
- Tamm L, Loren RE, Peugh J, Ciesielski HA. The association of
executive functioning with academic, behavior, and social
performance ratings in children with ADHD. Journal of Learning
Disabilities. 2021;54(2):124-38.
- Termine C, Luoni C, Fontolan S, Selvini C, Perego L, Pavone
F, Rossi G, Balottin U, Cavanna AE. Impact of co-morbid
attention-deficit and hyperactivity disorder on cognitive
function in male children with Tourette syndrome: A controlled
study. Psychiatry research. 2016;243:263-7.
- Ueda K, Black KJ. A comprehensive review of tic disorders in
children. Journal of clinical medicine. 2021;10(11):2479.
- Law, S.F.; Schachar, R.J. Do typical clinical doses of
methylphenidate cause tics in children treated for
attention-deficit hyperactivity disorder? J. Am. Acad. Child
Adolesc. Psychiatry 1999;38:944–951.
- Tourette’s Syndrome Study Group. Treatment of ADHD in
children with tics: a randomized controlled trial. Neurology.
2002;58(4):527-36.
- Bloch, M.H.; Panza, K.E.; Landeros-Weisenberger, A.;
Leckman, J.F. Meta-analysis: Treatment of
attention-deficit/hyperactivity disorder in children with
comorbid tic disorders. J. Am. Acad. Child Adolesc. Psychiatry
2009;48:884–893.
|
|
|
|