|
|
|
UVOD
Još u prastara vremena ljudi su uočili da postoji povezanost
fizičke aktivnosti i dobrog zdravlja, i da se određenim vežbanjem
može uticati na tok i ishod nekih bolesti [12]. Hipokrat, otac
medicine, primetio je "Svi delovi tela ako se ne koriste i budu
besposleni postaju podložni bolesti" [4]. Prva naučna istraživanja o
uticaju fizičke aktivnosti na zdravlje ljudi, sprovedena sredinom XX
veka iz oblasti kardiologije, pokazala su da je neaktivnost jedan od
uzroka ateroksleroze, a kao krajnjeg ishoda tog procesa infarkta
miokarda.
Savremeni način života koji se odlikuje visokim stepenom
urbanizacije, automatizacije i tehnološkog razvoja proizvodnje, ima
niz nepovoljnih uticaja na zdravlje i psihofizičku sposobnost ljudi,
ali i dece. Osnovni faktori koji u takvim uslovima ugrožavaju
fizičku sposobnost dece su: nedovoljno kretanje i smanjena fizička
aktivnost, neadekvatna ishrana, kako po obimu tako i po kvalitetu, i
štetne navike. Sedentarni životni stil koji se karakteriše sve
češćim korišćenjem motornih vozila i tehničkih pomagala umesto
kretanja i aktivnog mišićnog rada, kao i da se sve više vremena
provodi uz televizor, kompjuter (igrice, internet) i dr. elektronske
uređaje, postao je dominantan u industrijski razvijenim zemljama,
ali i u zemljama u razvoju, kao što je naša. Uz sve to, boravak dece
u slabo provetrenim prostorijama, naročito za vreme školskog zimskog
raspusta, jeste uslov za smanje- nje fizičke kondicije i pojavu
raznih bolesti. Veliki broj epidemioloških istraživanja pokazuju da
je fizička aktivnost ljudi, a naročito dece, iz generacije u
generaciju sve manja.
Telesna aktivnost kod dece utiče povoljno na psihofizički ravoj, što
podrazumeva razvoj zdravlja, razvoj mišićne snage i telesne
izdržljivosti, poboljšanje gipkosti i koordinacije pokreta, ali i
mentalnog razvoja. Naučna zakonitost da funkcija razvija i održava
normalnu funkciju organa i da tu funkciju ne može ništa drugo
zameniti, čak ni lek, najvažnija je smernica u unapređenju fizičke
spremnosti dece. U toku razvoja deteta tri životna perioda su
posebna, zbog naglih promema u psihomotorici: prva godina života,
period od 8 do 10 godine i period puberteta. Četrnaestogodišnjaci,
učenici VIII razreda osnovne škole, su u fazi izvesne psihičke
zrelosti, ali zbog puberteta u najnestabilnijoj fazi psihomotronog
razvoja. Navedene činjenice ukazuju da su upravo
četrnaestogodišnjaci najpogodnija populacija za ispitivanje fizičke
spremnosti i da je to poslednji voz kada se nešto može učiniti u
očuvanju i unapređenju zdravlja.
Vežbanje može biti podeljeno na dve grupe: dinamičko i statičko.
Dinamičke vežbe uključuju velike mišićne grupe i tako dovode do
velike potrošnje kiseonika (aerobne vežbe). Pri tome dolazi do
značajnog povećanja minutnog volumena srca, srčane frekvencije,
udarnog volumena srca, sistolnog pritiska i blagog smanjenja
dijastolnog pritiska. Takođe, postoji značajno smanjenje totalne
periferne rezistencije. Većina dinamičkih vežbi, koje traju nekoliko
minuta, su aerobne [6]. Zbog toga se preko srčane frekvencije i
sistolnog krvnog pritiska, a za vreme dinamičke vežbe kao što je
step test, može proceniti fizička spremnost kod dece i odraslih.
Statičko vežbanje nije predmet ovog rada.
Nedovoljan nivo aktivnog kretanja označava se kao hipokinezija.
Osnovna karakteristika hipokinezije je "takav nivo telesne
aktivnosti koji je hronično ispod praga nadražaja koji omogućava
održavanje funkcionalnog kapaciteta najvažnijih organskih sistema"
(Hollmann, 1973). Pod uticajem hipokinezije nastaju osnovne
morfološke i strukturne promene: smanjenje mišićne mase, mišićnog
tonusa i snage (u osnovi je smanjenje: mišićnih vlakana, gustine
mišićnih kapilara, broja mitohondrija i aktivnosti oksidativnih
enzima), smanjenje mase srčanog mišića i udarnog volumena, uz
povećanje srčane frekvnecije, smanjenje eritropoeze a kao posledica
malokrvnost i time smanjen kapacitet krvi za prenos kiseonika što
zajedno sa simpatikotoničnom disregulacijom dovodi do naknadnog
povećanja srčane frekvencije. Ovo je još jedan razlog što je u ovom
radu procena fizičke spremnosti vršena upravo preko srčane
frekvencije. Živanić u svom radu [11], istraživanje uticaja
hipokinezije u uslovima neprekidne plovidbe na psihofizičku
sposobnost pomoraca, našao je da već posle 15 dana fizičke
neaktivnosti nastaje značajno sniženje aerobne sposobnosti i sve
navedene promene.
Na osnovu velikog broja ekstenzivnih istraživanja o fizičkoj
aktivnosti i zdravlju u zajedničkoj deklaraciji Međunarodnog
udruženja za sportsku medicinu (FIMS) i Svetske zdravstvene
organizacije (WHO) pod nazivom: "Physical activity for health"
(Granada, 1995), ističe se da je nedovoljna fizička aktivnost, čije
je ishodište smanjena fizička sposobnost, u današnje vreme
"najvažniji faktor nepotrebnog razboljevanja i preranog umiranja"
[12]. Oboljenja, kao posledica fizičke neaktivnosti, najčešće se
javljaju u odraslom dobu, ali put za njihov nastanak je trasiran još
u detinjstvu. Naime, detinjstvo i adolescencija su periodi života u
kojima se adekvatnim programima fizičke aktivnosti može uticati na
psihomotorni razvoj i razvoj funkcionalnih kapaciteta koji čine
osnovu fizičke sposobnosti.
Navedeni rad Živanića i drugi slični radovi su bili jedan od razloga
što je ispitivanje kod učenika izvršeno odmah posle zimskog školskog
raspusta, kada su deca bila u uslovima hipokinezije, čak i ona koja
treniraju neki sport. Zima 2009. godine je bila jako hladna, deca su
vrlo slabo izlazila iz kuće, vreme su uglavnom provodila pored
televizora, a najviše pored kompjutera igrajući igrice, što sve
zajedno predstavlja stanje smanjene fizičke aktivnosti i uzrok
smanjenja fizičke spremnosti.
Procena fizičke (aerobne) sopsobnosti se vrši određivanjem
maksimalne potrošnje kiseonika (VO2max), a definiše se kao
maksimalna količina kiseonika voljno utrošena u jedinici vremena
tokom rada progresivno rastućeg opterećenja u kojem učestvuju velike
mišićne grupe [10]. Postoje dva načina određivanja maksimalne
potrošnje kiseonika: direktno merenje (podrazumeva skupu opremu i
reagense) i indirektno merenje. Indirektno merenje tj. procena
fizičke spremnosti na osnovu je srčane frekvencije (HR), ne zahteva
skupu opremu, komplikovana merenja i analize, ne moraju je izvoditi
samo lekari, već i pedagozi fizičkog vaspitanja. Ovo merenje se
izvodi na pokretnoj traci (tredmil), bicikl-ergometru ili
step-klupici. Suština ovog merenja je da tokom napora zahtevi za
kiseonikom u najvećoj meri su povezani sa minutnim volumenom srca.
Minutni volumen = udarni volumen x srčana frekvnecija (minutni
volumen je količina krvi koju srce izbacuje u jednoj minuti, udarni
volumen je količina krvi koje srce izbaci prilikom jedne
kontrakcije, jednog pumpanja). Srce u jednoj minuti izbacuje 5
litara krvi, i to se održava, a pri naporu se može povećati na 15
l/min a kod nekih sportista i do 20 l/min. Osobe sa malim udarnim
volumenom (smanjene fizičke sposobnosti), da bi održale određeni
minutni volumen srca, moraju to da kompenzuju povećanjem srčane
frekvencije. Zato će kod njih vrednosti pulsa pri datom opterećenju
biti visoke. Fizički trening kod ovih osoba može dovesti do
povećanja udranog volumena i povećanja efikasnosti srca, pa
ponovljeni test posle nekoliko meseci pokazaće niže vrednosti HR pri
istom opterećenju. Srce će tada raditi sa više snage uz manji
utrošak energije, povečavajući i maksimalnu potrošnju kiseonika.
Ostali mišići u telu se slično ponašaju, ali ono što je isto toliko
važno jeste da se otpor na periferiji tela smanjuje, a to opet
olakšava rad srca i dodatno smanjuje srčanu frekvenciju.
CILJ RADA
Harvard step testom ispitati fizičku spremnost učenika VIII razreda
OŠ "Ljuba Nešič" iz Zaječara nakon školskog zimskog raspusta tj
fizičku spremnost četrnaestogodišnjaka kao pravih predstavnika
adolescenata.
Takođe, cilj rada je bio i ispitati razliku u fizičkoj spremnosti
između:
- dečaka i devojčica i
- učenika koji se bave sportom (tzv. sportista) i učenika koji se ne
bave sportom (tzv. nesportista).
Još jedan je cilj rada bio postavljen, da se ispita razlika u
antropometrijskim parametrima između:
- dečaka i devojčica i
- učenika koji se bave sportom (tzv. sportista) i učenika koji se ne
bave sportom (tzv. nesportista)
METOD RADA
Ispitivanje je izvršeno step testom na slučajnom uzorku od 80
učenika četiri odeljenja VIII razreda Osnovne škole "Ljuba Nešić" iz
Zaječara koji su na dan ispitivanja bili prisutni na času fizičkog
vaspitanja. Mesto ispitivanja je bila fiskulturna sala u školi.
Vreme ispitivanja su popodnevni sati tj. u terminu kada je jedno od
ispitivanih odeljenja imalo čas fizičkog vaspitanja. Deca su bila u
sportskoj opremi (majica, sportske gačćice i patike) koja je
propisana za nastavu fiskulture. Sve vreme ispitivanja bio je
prisutan nastavnik fizičkog vaspitanja i lekar koji je učenicima
merio krvni pritisak i nadgledao merenje pulsa tj srčane frekvencije
kao i ceo tok step testa.
Sprovedeno ispitivanje je obavljeno početkom februara meseca 2009.
godine, nekoliko dana posle završenog školskog zimskog raspusta koji
je trajao 25 dana. Prema istraživanju Živanića [11] koje je sproveo
na pomorcima tokom duge plovidbe i 15 dana fizičke neaktivnosti je
bilo dovoljno da se javi značajno sniženje aerobne sposobnosti i
uslovi hipokinezije što je predstavljalo uzrok smanjenja fizičke
spremnosti. Zima te godine je bila jako hladna i deca su slabo
izlazila iz kuće i ceo dan su provodila pored televizora i
kompjutera, što predstavlja uslove hipokinezije. To se odnosi i na
decu koja su trenirala neki sport, jer se preko raspusta ne
održavaju treninzi.
Pre step testa svakom učeniku je bilo postavljeno pitanje da li
boluje od neke teže bolesti i da li se bavi nekim sportom, u smislu
da li redovno ide na treninge, koliko puta u toku nedelje i koliko
sati u toku treninga. Redovni treninzi najmanje 3 puta nedeljno, u
trajanju najmanje od 1 sata, su bili kriterijumi da se ispitanik
smatra sportistom tj učenik koji se bavi sportom. U slučaju težih
bolesti takav učenik bi bio isključen iz ispitvanja. U ovom
istraživanju nijedan učenik, prisutan na času, nije ispunjavao uslov
za isključenje iz ispitivanja.
Posle toga je vršen antropometrijski pregled tj merenje telesne
visine, telesne težine i obim trbuha. Telesna visina je merena
visinometrom iscrtanom na zidu učionice, sa jedinicom mere od 1 cm.
Pri merenju ispitanik je bio bos, potpuno uspravljen, sastavljenih
peta i lako razmaknutih stopala, sa glavom u položaju frankfurtske
ravni, što znači da linija koja povezuje najvišu tačku ušnog kanala
i donju ivicu orbite treba da bude horizontalna. Telesna težina je
merena osobenom vagom čija je preciznost bila 100mg. Pre svakog
merenja vaga je baždarena. Merenje obima trbuha je vršeno na mestu
gde je najveći obim, specijalnim metrom u vidu pantljike, a izraženo
u cm [8].
Pre početka testa za svakog ispitanika je bio pripremljen radni
protokol u koji su uneseni opšti podaci, ime i prezime, datum
rođenja, datum testiranja, podatak o bavljenju sportom,
antrpometrijski podaci i rezultati merenja srčane frekvnecije i
sistolnog i dijastolnog krvnog pritiska, pre i neposredno posle step
testa.
Neposredno pre testa merena je srčana frekvencija brojanjem otkucaja
srca, dobijenih pipanjem pulsa na radijalnoj arteriji, u vremenskom
periodu od 15 sec (strogo mereno štopericom), i dobijeni broj
otkucja pomnožen sa 4. Tako dobijeni broj je zabeležen kao srčana
frekvencija pre testa, izražena brojem otkucaja u minuti. A onda je
lekar svakom učeniku, na desnoj nadlaktici, izmerio krvni pritisak,
aparatom za merenje krvnog pritiska tipa sfingomanometra. Dobijene
vrednosti su zabeležene kao sistolni i dijastolni krvni pritisak pre
testa, izražene u mmHg. Odmah posle testa su ponovo mereni srčana
frekvencija i krvni pritisak, na isti način kao pre testa, a
dobijeni podaci su uneti u radni protokol svakog ispitanika kao
srčana frekvencija i sistolni i dijastolni krvni pritisak posle
testa.
Kod ispitanika je izveden 3-minutni Harvard step test na stepeništu
u fiskulturnoj sali. Visina jednog stepenika je bila 25cm, što je
zadovoljavalo normu predviđenu za ovaj test tj. da je ukupna visina
stepenika ili klupice 50,8cm. Tehnika testa je bila da ispitanik
korača uz ta dva stepenika za 1 sekundu i da za to isto vreme korača
unazad niz ta dva stepenika. U tom ritmu je ispitanik koračao uz i
niz ta dva stepenika u trajanju od 3 minuta. Vreme je precizno
mereno štopericom.
Prema ostvarenoj srčanoj frekvenciji posle testa učenici su
podeljenji u kategorije fizičke spremnosti:
Kategorija fizičke spremnosti |
Dečaci (HR) |
Devojčice (HR) |
Odlična |
94 - 102 |
104 - 112 |
Prosečna |
103 - 110 |
113 - 120 |
Ispod proseka |
111 - 120 |
121 - 130 |
Loša |
121 - 131 |
131 - 141 |
Vrlo loša |
132 - 169 |
142 - 179 |
Za svakog učenika je određivan visinsko-težinski odnos preko
indeksa telesne mase (body mass index - BMI). BMI je validan za
procenu ovog odnosa za sve osobe oba pola starije od 20 godina.
Formula za izračunavanje ovog odnosa je: BMI = TM (kg) / TV²(m),
TM=telesna težina, TV=telesna visina. Za vrednovanje
visinsko-težinskog odnosa na osnovu BMI koristi se klasifikacija po
Garrow-a. Međutim kako su ovim radom obuhvaćeni ispitanici starosti
ispod 20 godina, a kod njih se BMI nepravilno menja zbog
neusklađenosti rasta u visinu i telesnog razvoja, kod njih je
procena visinsko-težinskog odnosa vršena preko vrednosti BMI
percentila. Određivanje BMI percentila se vrši tako što se za svakog
ispitanika određuje procenat-percentile u odnosu na prosečan BMI u
većoj populaciji za to godište, i to posebno za dečake, posebno za
devojčice. Ustvari, postoje dve šeme sa krivuljama, jedna za dečake,
druga za devojčice. Na x-osi se nalaze godine starosti, na y-osi
(leva strana šeme) vrednosti BMI, tamo gde se seku normale spuštene
na ove ose je vrednost BMI precentila, a vrednost se čita na drugoj
vertikalnoj skali, na desnoj strani šeme. Ovaj postupak je uprošćen
preko kalkulatora, koji se nalazi na internetu on-line, kada se samo
unose TV, TM, pol, godina rođenja i kalkulator automatski izbaci
vrednosti BMI i BMI percentile. Ovaj postupak je, zbog
jednostavnosti rada i brzine, korišćen u ovom radu. Prema dobijenim
vrednostima BMI vrši se klasifikacija visinskotežinskog odnosa: 1)
pothranjeni <5-og percentila, 2) u riziku od pothranjenosti od 5 do
15-og perecntila, 3) normalno uhranjeni od 15 do 85-og percentila,
4) u riziku od gojaznosti od 85 do 95-og precentila i 5) gojazni >
95-og precentila [3]
U obradi podataka korišćene su statističke metode. Formiranje baze
podataka i obrada podataka je rađena na PC računaru uz korišćenje
programa SPSS 13,0. Formiranje tabela i tekstualna obrada je
izvršena u WORD-u 2003. Grafička obrada je urađena u Paint programu.
Statistička značajnost je određena na nivou p < 0,05.
Statističke metode koje su korišćene u radu:
1. Strukture - odnos dela prema celini
2. Prosečna vrednost - aritmetička sredina, kao mera centralne
tendencije, reprezent skupa iz koga je izračunata
3. Standardna devijacija - mera odstupanja pojedinačnih vrednosti od
aritmetičke sredine
4. t - test - mera stepena značajnosti razlike u prosečnim
vrednostima između dva uzorka
5. χ² - test - mera stepena značajnosti razlika kada su obeležja
atributivna
6. Jednofaktorska analiza varijanse sa ponovljenim merenjem - dizajn
ponovljenih merenja za testiranje promena prosečnih vrednosti u
vremenu između dva uzorka (u radu između dečaka i devojčica i između
sportista i nesportista).
REZULTATI RADA I DISKUSIJA
Osnovne karakteristike učenika
U ispitivanoj grupi od 80 učenika VIII razreda Osnovne škole "Ljuba
Nešić" u Zaječaru dečaka je bilo 41/80 (51,3%) a devojčica 39/80
(48,7%), Grafikon 1.
Od ukupnog broja ispitivanih učenika sportom se bave (sportisti) tj
redovno treniraju neki od sportova 33/80 (41,3%) a učenika koji ne
treniraju nijedan od sportova (nesportisti) je bilo 47/80 (58,7%).
Grafikon 2.
Prosečna visina učenika je bila 169,9cm, najniža telesna visina u
ispitivanoj polpulaciji učenika je bila 155cm a najviša 185 cm. U
jednom od radova Mamuna i sar. [5] ispitivano je 2794 dece u
Brisbejnu, Australija, i prosečna visina kod 14-godišnjaka je bila
164cm, nešto manje nego što je prosečna visina ispitivanih učenika u
ovom radu.
Parametar |
N |
Broj (%) |
Min.vredn. |
Max.vredn. |
Xmean ± SD |
Dečaci |
80 |
41 (51,3) |
|
|
|
Devojčice |
80 |
39 (48,7) |
|
|
|
Sportisti |
80 |
33 (41,3) |
|
|
|
Telesna visina u cm |
80 |
|
155 |
185 |
169,9 ± 7,2 |
Telesna težina u kg |
80 |
|
38 |
100 |
56,2 ± 10,3 |
Obim trbuha u cm |
80 |
|
46 |
110 |
73,5 ± 8,8 |
BMI kg/m² |
80 |
|
15,4 |
32,3 |
19,4 ± 2,6 |
BMI percentila za 14-o godišnjake |
80 |
|
1,5 |
98,9 |
45,2 ± 26,0 |
Sistolni krvni pritisak pre steptesta |
80 |
|
90 |
160 |
131,9 ± 13,7 |
Sistolni krvni pritisak posle step testa |
80 |
|
120 |
200 |
150,9 ± 16,6 |
Dijastolni krvni pritisak pre step testa |
80 |
|
60 |
90 |
80,5 ± 5,0 |
Dijastolni krvni pritisak posle step testa |
80 |
|
70 |
95 |
80,8 ± 3,9 |
Srčana frekvencija pre step testa |
80 |
|
72 |
136 |
106,0 ± 13,8 |
Srčana frekvencija posle step testa |
80 |
|
84 |
186 |
148,8 ± 16,0 |
Tabela 1: Broj i procenat demografskih podataka i minimalna,
maksimalna i prosečna vrednost, standardna devijacija
antropometrijskih parametara, srčane frekvencije i krvnog pritiska
učenika VIII razreda osnovne škole
Grafikon 1: Distribucija učenika prema polu
Grafikon 2: Distribucija učenika prema bavljenju sportom
Najmanja telesna težina je bila 38kg, najveća 100kg, a prosečna
56,2kg. Slične rezultate nalazimo u već spomenutom radu [5] tj
prosečna telesna težina je bila 55,5kg.
Obim trbuha kod ispitivanih učenika je prosečno bio 73,5cm, najmanji
46cm a najveći 110cm.
Body mass index (BMI) kod učenika koji su ispitivani u ovom radu je
prosečno bio 19,4kg/m², najmanji 15,4 a najveći 32,3kg/m².
Visinsko-težinski odnos, u radu koji je već naveden [5], tj prosečna
vrednost BMI kod učenika iste starosti kao u ovom radu je bila
20,61kg/m², što je skoro identično.
BMI percentila za 14-o godišnjake je bio na 45-om percentilu, što
spada u kategoriju normalno uhranjene dece (normalne vrednosti su od
15 do 85-og percentila). Prema vrednosti BMI precentila bilo je: 1)
pothranjene dece 5/80 (6,3%), 2) sa rizikom od pothranjenosti 11/80
(13,8%), 3) normalno uhranjenih 61/80 (76,3%), 4) sa rizikom od
gojaznosti 1/80 (1,3%) a 5) gojaznih učenika 2/80 (2,5%). Ovi
rezultati pokazuju da ispitivani učenici imaju daleko bolji
visinsko-težinski odnos nego deca u Sjedinjenim Američkim Državama,
što se vidi u istraživanju Cynthia-e Ogden i sar. na 8166 dece, koji
ukazuju da BMI percentila ≥95-og percentila je nađen kod 12,6% dece,
a ≥ 85-og percentila kod 33,3% dece [5].
Prosečna vrednost krvnog pritiska cele grupe učenika pre step testa
je bila 132/81mmHg. Mamun i sar. [5] su našli da je prosečna
vrednost krvnog pritiska kod 2794 četrnaestogodišnjaka bila
113/65mmHg, što su daleko manje vrednosti nego u ovom radu.
Objašnjenje za ovo: deca pre pregleda nisu bila posebno pripremljena
za merenje krvnog pritiska, što i nije bio glavni cilj ovog rada,
ali i da je kod 15 učenika nađen blago povišen krvni pritisak
(TA>140/90mmHg).
Prosečna vrednost krvnog pritiska posle testa je bila 151/81mmHg.
Prosečna vrednost srčane frekvencije (HR) svih učenika je pre step
testa bila 106 otkucaja/min, što je u granicama normalnih
referentnih vrednosti za 14-o godišnjake.
Prosečna vrednost srčane frekvencije (HR) posle step testa je bila
149 otkucaja/min, što znači da prosečno učenici VIII razreda imaju
vrlo lošu fizičku spremnost, prema navedenoj kategorizaciji fizičke
spremnosti
Među sportistima je više dečaka nego devojčica, a među nesportistima
više devojčica, ali ne postoji statistički značajna razlika,
(p=0,343).
Grafikon 3: Raspodela učenika prema polu i bavljenju sportom
|
Dečaci N=41
Broj (%) |
Devojčice N=39
Broj (%) |
Ukupno N=80
Broj (%) |
χ2 |
p |
Sportisti |
19 (57,6) |
14 (42,4) |
33 (100) |
0,900 |
0,343 |
Nesportisti |
22 (46,8) |
25 (53,2) |
47 (100) |
Tabela 2: Raspodela učenika prema polu i bavljenju sportom
Parametar |
Dečaci N=41
Xmean ± SD |
Devojčice N=39
Xmean ± SD |
t |
p |
Telesna visina u cm |
172,7 ± 7,7 |
167,0 ± 5,5 |
3,772 |
0,000 |
Telesna težina u kg |
58,6 ± 11,8 |
53,6 ± 7,7 |
2,187 |
0,032 |
Obim trbuha u cm |
74,5 ± 8,9 |
72,5 ± 8,7 |
0,990 |
0,325 |
BMI kg/m² |
19,5 ± 3,1 |
19,2 ± 2,1 |
0,576 |
0,566 |
BMI percentila za 14-o godišnjakep testa |
45,4 ± 27,3 |
45,0 ± 24,9 |
0,067 |
0,947 |
Sistolni krvni pritisak pre step testa |
132,4 ± 14,8 |
131,4 ± 12,7 |
0,333 |
0,740 |
Sistolni krvni pritisak posle step testa |
155,0 ± 15,3 |
146,5 ± 17,1 |
2,336 |
0,022 |
Dijastolni krvni pritisak pre step testa |
80,4 ± 5,3 |
80,6 ± 4,8 |
-0,244 |
0,808 |
Dijastolni krvni pritisak posle step testa |
80,6 ± 4,4 |
80,9 ± 3,4 |
-0,327 |
0,744 |
Srčana frekvencija pre step testa |
102,7 ± 13,9 |
109,4 ± 12,9 |
-2,224 |
0,029 |
Srčana frekvencija posle step testa |
143,5 ± 19,0 |
154,4 ± 9,6 |
-3,211 |
0,002 |
Tabela 3: Prosečna vrednost antropometrijskih parametara, krvnog
pritiska i srčane frekvencije učenika prema polu
Fizička spremnost |
Dečaci N=41
Broj (%) |
Devojčice N=39
Broj (%) |
Ukupno N=80
Broj (%) |
χ2 |
p |
Odlična |
1 (2,4) |
0 (0,0) |
1 (1,3) |
2,504 |
0,114 |
Prosečna |
2 (4,9) |
0 (0,0) |
2 (2,5) |
Ispod prosečna |
3 (7,3) |
0 (0,0) |
3 (3,7) |
Loša |
3 (7,3) |
4 (10,3) |
7 (8,7) |
Vrlo loša |
32 (78,0) |
35 (89,7) |
67 (83,8) |
Tabela 4: Broj i procenat učenika prema fizičkoj spemnosti i polu
Parametar |
Sportisti N=41
Xmean ± SD |
Nesposrtisti N=39
Xmean ± SD |
t |
p |
Telesna visina u cm |
169,9 ± 7,1 |
169,9 ± 7,4 |
-0,009 |
0,993 |
Telesna težina u cm |
55,7 ± 7,9 |
56,5 ± 11,8 |
0,315 |
0,754 |
Obim trbuha u cm |
73,7 ± 7,5 |
73,4 ± 9,7 |
-0,161 |
0,873 |
BMI kg/m² |
19,2 ± 2,0 |
19,4 ± 3,0 |
0,377 |
0,707 |
BMI percentila za 14-o godišnjakep testa |
45,3 ± 25,4 |
45,2 ± 26,7 |
-0,028 |
0,977 |
Sistolni krvni pritisak pre step testa |
131,5 ± 11,8 |
132,2 ± 15,1 |
0,229 |
0,820 |
Sistolni krvni pritisak posle step testa |
147,7 ± 12,6 |
153,1 ± 18,8 |
1,427 |
0,158 |
Dijastolni krvni pritisak pre step testa |
80,8 ± 3,6 |
80,3 ± 5,8 |
-0,384 |
0,702 |
Dijastolni krvni pritisak posle step testa |
82,1 ± 4,3 |
79,8 ± 3,3 |
-2,737 |
0,008 |
Srčana frekvencija pre step testa |
102,8 ± 14,6 |
108,2 ± 12,8 |
1,770 |
0,081 |
Srčana frekvencija posle step testa |
144,2 ± 18,4 |
152,0 ± 13,5 |
2,167 |
0,033 |
Tabela 5: Prosečna vrednost antroploških parametara, krvnog
pritiska i srčane frekvencije učenika prema
bavljenju sportom
Povezanost antropometrijskih parametara, krvnog pritiska, srčane
frekvencije
i fizičke spremnosti i pola
Dečaci su bili viši od devojčica, (p=0,000) i veće telesne težine,
(p=0,032).
Obim trbuha je bio veći u grupi dečaka u odnosu na grupu devojčica
ali bez statističke značajnosti razlike, (p=0,325).
Dečaci su imali veći BMI od devojčica, bez statističke značajnosti
razlike, (p=0,566).
U obe grupe učenika prema polu BMI percentila je bio gotovo isti,
(p=0,947).
Sistolni krvni pritisak pre step testa je bio istih vrednosti u obe
grupe prema polu, (p=0,740).
Dečaci su posle step testa imali značajno veći sistolni krvni
pritisak od devojčica, (p=0,022), što je očekivani rezultat jer
dečaci imaju veću masu mišića i srčanog mišića i izraženiju
aktivnost simpatičkog nervnog sistema pri naporu.
Dijastolni krvni pritisak je bio istih vrednosti u obe grupe učenika
prema polu i pre (p=0,808) i posle testa, (p=0,744).
Srčana frekvencija pre step testa je bila značajno veća kod
devojčica u odnsou na dečake, (p=0,029), koje i inače imaju veću
srčanu frekvenciju zbog manjih dimenzija srca a time i manjeg
udranog volumena srca.
Posle testa devojčice su imale veću srčanu frekvenciju od dečaka sa
visokom statističkom značajnošću, (p=0,002). Ovo je takođe očekivan
rezultat iz već navedenih razloga.
Ako se pogledaju rezultati u Tabeli 4. uočava se da 67/80 (83,8%)
učenika imaju vrlo lošu fizičku spremnost (kondicija), ako se tome
doda da je sa lošom kondicijom još 7/80 (8,7%) i još 3/80 (3,7%)
učenika sa fizičkom spremnošću ispod proseka, to se svodi na to da
96,2% učenika nemaju dobru fizičku spremnost, što je katastrofalni
rezultat za jednu generaciju učenika. Ne treba mnogo isticati da su
ovi mladi ljudi u završnoj fazi psihomotornog razvoja, da fizička
spremnost utiče i na proces mišljenja i učenja, što je njihov glavni
zadatak u ovom životnom periodu. Takvi rezultati su posledica
školskog zimskog raspusta kada su deca zbog veoma hladne zime
ostajali po ceo dan u kući, uz televizor i kompjuter, bez ikakve
fizičke aktivnosti.
Postoji tendencija da dečaci budu fizički spremniji od devojčica,
(p=0,114). Dečaci su u 85,3% imali lošu i vrlo lošu fizičku
spremnost, a devojčice lošu i vrlo lošu u 100%, što se i očekivalo.
Ovi rezultati su poražavajući za obe grupe ispitanika.
Povezanost antropometrijskih parametara, krvnog pritiska, srčane
frekvencije
i fizičke spremnosti i bavljenje sportom
Nije bilo razlike između grupa učenika sportista i učenika koji se
ne bave sportom u visini, (p=0,993), u težini, (p=0,754), u obimu
trbuha, (p=0,873), u BMI, (p=0,707) i BMI percentilima, (p=0,977).
Nije bilo razlike u sistolnom, (p=0,820) i dijastolnom (p=0,702)
krvnom pritisku pre step testa između grupe učenika koji se bave
sportom i grupe učenika koji se ne bave sportom.
Posle step testa sistolni pritisak je bio veći kod učenika koji se
ne bave sportom u odnu na učenike sportiste, ali bez statistički
značajne razlike, (p=0,158).
Dijastolni krvni pritisak je bio značajno veći kod onih učenika koji
se bave sportom, (p=0,008).
Postoji tendencija da učenici koji se bave sportom imaju manju
srčanu frekvenciju pre step testa, (p=0,081).
Posle step testa učenici koji se bave sportom imaju značajno manju
srčanu frekvenciju, (p=0,033). Ovo je očekivani rezultat, ali kad su
učenici kategorisani prema ostvarenoj srčanoj frekvenciji, rezultat
nije tako ubedljiv, Tabela 6.
Srčana frekvencija u toku step testa
Postoji tendencija da učenici koji se bave sportom budu fizički
spremniji od onih koji se ne bave sportom, (p=0,100).
Nema statistički značajne razlike u promeni srčane frekvencije u
toku step testa između polova, (F= 1,349; p=0,249).Tabela 7 i
Grafikon 4.
Jednofaktorskom analizom varijanse sa ponovljenim merenjem nismo
dokazali da postoji razlika u promenama HR od početka do kraja testa
između dečaka i devojčica, što pokazuje da ne postoji razlika u
fizičkoj spremnosti između dečaka i devojčica, što je bio jedan od
ciljeva ovog istraživanja.
Fizička spremnost |
Sportisti N=33
Broj (%) |
Nesportisti N=47
Broj (%) |
Ukupno N=80
Broj (%) |
χ2 |
p |
Odlična |
1 (3,0) |
0 (0,0) |
1 (1,3) |
2,705 |
0,100 |
Prosečna |
1 (3,0) |
1 (2,1) |
2 (2,5) |
Ispod prosečna |
2 (6,1) |
1 (2,1) |
3 (3,8) |
Loša |
4 (12,1) |
3 (6,4) |
7 (8,8) |
Vrlo loša |
25 (75,8) |
42 (89,4) |
67 (83,8) |
Tabela 6: Broj i procenat učenika prema fizičkoj spremnosti i
bavljenju sportom
Srčana frekvencija (HR) |
Dečaci N=41
Xmean ± SD |
Devojčice N=39
Xmean ± SD |
Ukupno N=80
Xmean ± SD |
F |
p |
HR pre step testa |
102,7 ± 13,9 |
109,4 ± 12,9 |
106,0 ± 13,8 |
1,349 |
0,249 |
HR posle step testa |
143,5 ± 19,0 |
154,4 ± 9,6 |
148,8 ± 16,0 |
Tabela 7: Promena srčane frekvencije za vreme step testa prema
polu
Grafikon 4: Promena srčane frekvencije za vreme step testa prema
polu
Srčana frekvencija (HR) |
Sportisti N=33
Xmean ± SD |
Nesportisti N=47
Xmean ± SD |
Ukupno N=80
Xmean ± SD |
F |
p |
HR pre step testa |
102,8 ± 14,6 |
108,2 ± 12,8 |
106,0 ± 13,8 |
0,371 |
0,544 |
HR posle step testa |
144,2 ± 18,4 |
152,0 ± 13,5 |
148,8 ± 16,0 |
Tabela 8: Promena srčane frekvencije za vreme step testa prema
bavljenju sportom
Grafikon 5: Promena srčane frekvencije za vreme step testa prema
bavljenju sportom
Nema statistički značajne razlike u promeni srčane frekvencije u
toku step testa između grupa učenika prema bavljenju sportom,
(F=0,371; p=0,544), Tabela 8 i Grafikon 5.
Jednofaktorskom analizom varijanse sa ponovljenim merenjem nismo
našli da postoji razlika u promenama srčane frekvencije od početka
do kraja step testa između grupe učenika koji se bave sportom i onih
koji se ne bave sportom. Ovakav rezultat pokazuje da ne postoji
razlika u fizičkoj spremnosti između učenika koji se bave sportom i
učenika koji se ne bave nekim od sportova.
Krvni pritisak u toku step testa
Promena sistolnog krvnog pritiska za vreme step testa je značajno
veća kod dečaka u odnosu na devojčice, (F=5,948; p=0,017). Tabela 9
i Grafikon 6. Rezultat je očekivan, postoji značajna razlika u
konstituciji između dečaka i devojčica.
Postoji tendencija da promena sistolnog pritiska bude veća u grupi
učenika koji se ne bave sportom, (F=2,146;p=0,147).
Tabela 10 i Grafikon 7. Kod sportista je mišićna masa veća te je i
periferna rezistencija manja, zato je krvni pritisak pri naporu
manji u odnosu na decu koja se ne bave nekim od sportova.
Sistolni krvni pritisak
(Sist.TA) |
Dečaci N=41
Xmean ± SD |
Devojčice N=39
Xmean ± SD |
Ukupno N=80
Xmean ± SD |
F |
p |
Sist.TA pre step testa |
132,4 ± 14,8 |
131,4 ± 12,7 |
131,9 ± 13,7 |
5,948 |
0,017 |
Sist.TA posle step testa |
155,0 ± 15,3 |
146,5 ± 17,1 |
150,9 ± 16,6 |
Tabela 9: Promena sistolnog krvnog pritiska za vreme step testa
prema polu
Grafikon 6: Promena sistolnog krvnog pritiska za vreme step testa
prema polu
Sistolni krvni pritisak
(Sist.TA) |
Sportisti N=33
Xmean ± SD |
Nesportisti N=47
Xmean ± SD |
Ukupno N=80
Xmean ± SD |
F |
p |
Sist.TA pre step testa |
131,5 ± 15,1 |
132,2 ± 15,1 |
131,9 ± 13,7 |
2,146 |
0,147 |
Sist.TA posle step testa |
147,7 ± 12,6 |
153,1 ± 18,8 |
150,9 ± 16,6 |
Tabela 10: Promena sistolnog krvnog pritiska za vreme step testa
prema bavljenju sportom
Grafikon 7: Promena sistolnog krvnog pritiska za vreme step testa
prema bavljenju sportom
ZAKLJUČAK
- U radu je pokazano da učenici VIII razreda OŠ "Ljuba Nešić" iz
Zaječara nakon zimskog školskog raspusta imaju vrlo lošu fizičku
spremnost.
- Pokazano je da nema razlike u fizičkoj spremnosti između dečaka i
devojčica, ali i da je kod devojčica fizička spremnost vrlo loša.
- Neočekivano, pokazano je da nema razlike u fizičkoj spremnosti
između učenika koji se bave nekim sportom i redovno treniraju i
učenika koji ne treniraju neki od sportova.
- Pokazano je da dečaci imaju veću telesnu visinu od devojčica.
- Dečaci su imali veću telesnu težinu od devojčica.
- Prosečno su učenici VIII razreda OŠ "Ljuba Nešić" normalno
uhranjeni i nema razlike između dečaka i devojčica.
- Srčana frekvencija je bila veća kod devojčica, što je očekivani
rezultat.
- Nije dokazana razlika u antroprometrijskim parametrima, krvnom
pritisku i srčanoj frekvenciji između učenika koji se bave sportom i
učenika koji ne treniraju neki od sportova.
- U ovom radu je pokazano da su učenici VIII razreda OŠ "Ljuba
Nešić" iz Zaječara fizički nedovljno aktivni i da je potrebno
preduzeti mere na popravljanju njihove fizičke spremnosti u cilju
sprečavanja pojave raznih bolesti i poboljšanja umnih sposobnosti.
LITERATURA
- Andersen KL, Masironi R, Rutenfranz J, Selinger V. Habitual
physical activity and health. WHO Regional Publications European
Sreies No 6, Copnehagen, 1978.
- Blair SN, Goodyear NN, Gibson L, Cooper KH. Physical fitness
and incidence of hypertension in healty normotensive men i
women. J Am Med Assn 1984;253:487-90.
- Hammer LD, Kraemer HC, Wilson DM, Ritter PL, Dorbush SM.
Standardized percentile curves of body-mass index for children
and adolescents. Am J Disease of Child 1991;145:259-210.
- Haskell WL, Montoye HJ, Orenstein D. Physical activity and
exercise to achieve health-related physical fitness components.
Pub Healt Rep 1985;100(2):202-212.
- Mamun AA, Lawlor DA, O'Cllaghan MJ, Williams GM and Najman
JM. Effect of Body Mass Index Changes Between Ages 5 and 14 on
Blood Pressure at Age 14: Findings From a Birth Cohort Study.
Hypertension 2005;45:1083-1087.
- Mitchell JH, Haskell WL, Snell P and Van Camp SP. Task Force
8: Classification of Sports. JACC 2005;45:1364-7.
- Ogden L.Cznthia, Caroll D. Margaret, FLegal M. Katherine.
High Body Mas s Index for Age Among US Children and Adolescents,
2003-2006. JAMA 2008;299:2401-2405.
- Živanić S. Antropometrija. Sportskomedicinski pregled
2004;40-64.
- Živanić S. Funkcionalna ispitivanja. Sportskomedicinski
pregled 2004;40-64.
- Živanić S. Funkcionalna ispitivanja. Sportskomedicinski
pregled 2004;40-64.
- Živanić S. Uticaj specifičnog trenažnog programa na
psihofizičku sposbnost starešina RM tokom višednevne plovidbe.
(disertacija). Beograd:Vojnomedicinska akademima, 1992.
- Živanić S, Mijić R i Životić-Vanović Mirjana. Fizička
aktivnost i zdravlje Sportska medicina II izdanje 2002;65-76
|
|
|
|