|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priča o slici Jan van Ajk: Portret Arnolfinijevih, 1434. Nacionalna galerija u Londonu, Engleska Ada Vlajić, istoričar
umetnosti |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Portret Arnolfinijevih, poznat i kao Venčanje Arnolfinijevih, Brak Arnolfinijevih, Dupli portret Arnolfinijevih ili Portret Đovanija Arnolfinija i njegove žene, jedna je od najpoznatijih slika holandskog slikara Jana van Ajka, datovana u 1434. godinu. Ova slika predstavlja portert italijanskog trgovca Đovanija Arnolfinija i njegove žene u njihovom domu u Brižu. U petnaestovekovnom Brižu živelo je više članova trgovačke porodice Arnolfini i ne može se sa sigurnošću reći koji Arnolfini je ovde predstavljen, mada se pretpostavlja da je to Đovani di Nikolao Arnolfini koji se oženio Konstancom Trentom 1426. godine. Izuzetna kompleksnost ove slike izrodila je široki spektar njenih tumačenja i stručnjaci je i dandanas posmatraju iz različitih uglova i tumače na različite načine. Par je predstavljen u sobi koja se nalazi na spratu sa kovčegom i krevetom u rano leto što se zaključuje na osnovu predstavljenih plodova trešnje koji se vide kroz prozor. Predstavljeni par je odeven u veoma skupu i reprezentativnu odeću, iako je od nakita vidljiva samo ženina jednostavna ogrlica i prstenje. Sama prostorija odaje mnoge simbole bogatstva kao što je raskošan luster, drvorezi na stolici i klupi u pozadini, orijentalni tepih, ili pak pomorandže ležerno postavljene s leve strane, budući da su u to vreme bile neverovatno skupe u Burgundiji. U pozadini se nalazi konveksno ogledalo sa drvenim ramom na kojem su predstavljena Hristova stradanja, a u ogledalu se mogu videti dve figure ka kojima je par okrenut. Jedna od njih, odevena u crveno, po pretpostavci, predstavlja samog umetnika. Slika je potpisana i datovana od strane umetnika, koji je ostavio svoj potpis na zidu iznad ogledala – „Jan van Ajk je bio ovde. 1434“. Par je postavljen u skladu sa konvencionalnim petnaestovekovnim pogledima na brak i uloge polova – žena stoji pored kreveta, dublje u sobi u skladu sa njenom ulogom domaćice, dok Đovani stoji kraj otvorenog prozora pokazujući svoju ulogu u spoljnom svetu. Iako na prvi pogled posmatrač zaključuje da je žena trudna, mnogi stručnjaci smatraju da ovo nije slučaj i izgled njenog uvećanog stomaka pripisuju modernoj haljini tog vremena, a položaj njenih ruku koji sugeriše trudnoću tumače kao žarku želju para za trudnoćom. Poznato je da Đovani i Konstanca, za koje se veruje da su predstavljeni na slici, nisu imali dece, iako nije isključeno da je Konstanca umrla na porođaju, što bi moglo govoriti u prilog pretpostavci da je predstavljena žena zaista bila trudna. Umetnici su ponekad predstavljali žene u drugom stanju, bez obzira da li su to one bile ili ne, budući da je plodnost, odnosno trudnoća i rađanje, glavni kvalitet žena. Na slici se mogu prepoznati i drugi simboli trudnoće, kao što je crveni krevet i tepih, redak komoditet u petnaestovekovnoj Severnoj Evropi, koji se vezuju za prostoriju u kojoj se odvija porođaj. Takođe, izgravirana figura na stolici predstavlja svetu Margaret, svetiteljku patronku rođenja. Izuzetno kompleksna, ova, možda čak najpoznatija, slika van Ajka
postavlja mnoga pitanja na |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adresa autora: Ada Vlajić 19000 Zaječar |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|