|
|
|
Vinsent van Gog, postimpresionistički slikar, u vrlo kratkom
periodu stvorio je impozantno veliki broj umetničkih dela. Po
mnogima je poznat, naročito posle prihvatanja impresionističkog
načina slikanja i upotrebe boje, i imao je velikog uticaja na
kasnije slikare i umetnost uopšte. Njegove slike umnogome su odraz
njegovog karaktera i psihičkih stanja. Neshvaćeni umetnik, pomalo
otuđen od sveta, konstantno se borio sa unutrašnjim demonima, često
padao u depresivna stanja i svom snagom se trudio da pronađe svoj
jedinstveni put u svetu kome nikada nije uspeo u potpunosti da se
prilagodi. Večito preispitivanje sebe, kao i nedostatak finansijskih
sredstava kojima bi platio modele, rezultovali su velikim brojem
autoportreta, od kojih je jedan od najpoznatijih Autoportret sa
zavijenim uhom.
Posle Holandije i Pariza, odlazak u Arl, grad na jugu Francuske,
predstavljao je beg u svetlost, gde je pronašao svoj Japan. Boravio
je u Žutoj kući gde je želeo da osnuje slikarsku koloniju. Gogen,
koga je Van Gog jako cenio i poštovao, bio je jedini slikar koji mu
se pridružio. Njihov zajednički rad u početku bio je ispunjen
saradnjom i međusobnim dopunjavanjem, kao i takmičarskim duhom,
budući da su često slikali iste motive. Međutim, njihova
razmišljanja o umentosti su se razlikovala, kao i pogledi na boravak
u Arlu. Van Gog je, uprkos svim nesuglasicama, bio oduševljen
Gogenovim boravkom u Žutoj kući, dok je Gogenu celo iskustvo sa Van
Gogom postajalo previše. Njihovo razilaženje bilo je neminovno.
Posle žestoke svađe dvojice slikara koja se odigrala 23. decembra
1888, Van Gog je u naletu besa odsekao sebi parče uveta i odneo ga
na poklon jednoj od prostitutki u lokalnom bordelu. Policija ga je
kasnije pronašla u njegovoj sobi i odveden je u bolnicu, gde ga je
posetio brat Teo, trgovac umetničkim delima i ujedno i Vinsentov
najbolji prijatelj. U januaru, Vinsentovo fizičko i mentalno stanje
se znatno poboljšalo i on se vratio svojoj Žutoj kući. Gogen je
napustio Arl i više nikada nije video Vinsenta.
Slika Autoportret sa zavijenim uhom nastala je u januaru 1889.
godine, ubrzo posle incidenta koji se odigrao uoči Božića. Umetnik
ne gleda direktno u posmatrača, već je njegov pogled usmeren ka
nekom umetnikovom svetu koji se nalazi negde iza samog posmatrača.
Van Gog prikazuje svoje zavijeno uho, tačnije zavoj preko uha i
brade; na glavi ima zimsku kapu, a od odeće se ističe jedino težak
zeleni kaput, čije je jedino gornje dugme zakopčano. Njegova bleda
put u kombinaciji sa zavojem pokazuje da umetnik nije najboljeg
zdravlja, što pokazuju i njegove oči, kao i njegov pogled. Depresija
ga sve više obuzima, a san o stvaranju kolonije gasi se sa Gogenovim
odlaskom. Na ovoj slici još uvek pokušava da zadrži trunku
prethodnog, srećnijeg života. Japanska estampa u pozadini
predstavlja sećanje na ranije, srećnije trenutke.
Maja 1889. Van Gog napušta Arl i dobrovoljno odlazi u bolnicu u Sen
Remiju, a godinu dana kasnije odlazi u Over-sur-Oaz (Over na Oazi).
Slike koje nastaju u Sen Remiju vezane su za okolinu – baštu,
dvorište bolnice, pogled kroz prozor. Autoportreti koje slika uvek
prikazuju umenika s desne strane, ne prikazuje svoje osakaćeno uvo.
U Overu više ne slika autoportrete. Njegovo mentalno stanje se
pogoršava i Teo opisuje njegovo poslednje pismo od 23. jula 1889.
kao čudno i nerazumljivo.
Sledeća vest koja je dospela do Tea bila je od Vinsentovog lekara,
dr Gašea, koji ga obaveštava o samoubistvu. 27. jula uveče Vinsent
je pucao sebi u stomak. Umro je dva dana kasnije u društvu svog
brata Tea. Sahranjen je u Overu.
Savladan tugom, razoren bolešću, Teo je umro šest meseci kasnije,
25, januara u Utrehtu. Kasnije, 1914, njegovo telo je premešteno i
sahranjeno pored bratovljevog u Overu. |
|
|
|