|
Preuzmite prilog u pdf
formatu |
|
"Splav Meduze" jedna je od najpoznatijih slika francuskog slikara
romantizma Teodora Žerikoa. Slika je nastala 1818-1819, kada je
umetnik imao 27 godina i vrlo brzo je postala ikona francuskog
romantizma.
Na slici je predstavljena grupa ljudi na splavu za spasavanje posle
potopa francuskog ratnog broda "Meduze" koji je udario u obalu
zapadne Afrike 15. jula 1816. Najmanje 147 ljudi se našlo na
brzopleto konstruisanom splavu, ali su svi umrli osim petnaestoro
koji su morali da se suoče sa glađu, dehidratacijom, kanibalizmom i
ludilom koje ih je obuzimalo.
Sam događaj je u tom trenutku predstavljao pravi skandal. Ističe se
činjenica da je kapetan Meduze bio mornar bez iskustva, postavljen
na poziciju iz političkih razloga, kao istaknuti anti-bonapartista.
Slika predstavlja ciničnu optužnicu fracuske postnapoleonovske
vlasti.
Događaj je zaokupio mladog umetnika i, pre nego što je počeo rad na
samoj slici, dugo je istraživao sam događaj. Proučavao je okolnosti
u kojima se događaj odvijao, intervjuisao je dva preživela čoveka,
detaljno je konstruisao splav u razmeri. Obilazio je bolnice i
mrtvačnice kako bi proučavao, iz prve ruke posmatrao boju i teksturu
mesa umirućih i mrtvih. Kao što je umetnik i očekivao, slika je
posmatrana kao vrlo kontroverzna kada se prvi put pojavila na
pariskom Salonu 1819. gde je privlačila strastvene reči hvale, ali i
osuđivanja u istoj meri. Ipak, slika je stvorila Žerikoovu
međunarodnu reputaciju, a danas predstavlja jedan od najznačajnijih
vesnika romantizma u francuskom slikarstvu.
Na slici je predstavljen trenutak kada, posle 15 dana izgubljenog
plutanja na moru, 15 preživelih ugledaju brod koji im se približava.
Slika je ogromnih dimenzija (491x716 cm) i većina naslikanih figura
je u prirodnoj veličini, a oni koji su u prvom planu, skoro su
dvostruko veći, okružuju posmatrača i uvlače ga u fizičku akciju,
gde i sam postaje jedan od učesnika.
Splav jedva plovi po moru, a ljudi na njemu su potpuno ispijeni,
slomljeni i očajni. Jedan starac drži leš svoga sina na kolenima,
drugi čupa kosu iz besa i poraza. Nekoliko mrtvih tela je razbacano
po splavu u prvom planu gde čekaju da ih morski talasi odnesu u
njihovu morsku grobnicu. Ljudi u sredini su upravo spazili brod,
jedan drugom ga pokazuju dok jedan afrički član posade, Žan Šarl,
stoji na praznom buretu i frenetično maše maramicom ne bi li
privukao pažnju posade na brodu.
Piktoralna kompozicija je konstruisana od dve piramidalne strukture.
Jarbol na levoj strani platna formira prvu piramidu čiju bazu čini
horizontalna grupacija mrtvih i umirućih figura u prvom planu,
formiraju osnovu iz koje se uzdižu preživeli u piramidi čiji vrh
predstavlja figura koja u očajanju maše spasilačkom brodu.
Posmatračeva pažnja se prvo koncentriše ne središte platna, zatim
prati tok tela preživelih koji ga navodi na emocionalni vrhunac
mahanja spasilačkom brodu – iz mora umiranja i smrti, posmatračev
pogled se fokusira na život i nadu.
Paleta je sačinjena od bledih tonova mesa, i tamnih tonova odeće,
mora i oblaka. Cela slika je tamna i preovlađuju tamni, mrki tonovi
za koje je Žeriko verovao da najefektivnije izražavaju tragediju i
bol.
Očaj, strah, bol i smrt preplavljuju posmatrača svaki put kada stane
pred ovu sliku, što je i navelo francuskog istoričara umetnosti Žila
Mišeleta da izjavi da je "celo naše društvo u stvari na Splavu
Meduze," a ova konstatacija i danas ne gubi na aktuelnosti. |
|
|
|