|
|
|
Mikelanđelo Merizi, Karavađo
Preobraženje na putu za Damask, 1600-1601
Preobraženje na putu za Damask predstavlja KaravaĎovo remek delo
slikano 1601. godine za kapelu Čerazi u crkvi Santa Maria del Popolo
u Rimu. Ova slika čini par sa slikom Raspinjanje Svetog Petra, koja
se nalazi na naspramnom zidu kapele. Obe slike poručio je monsinjor
Tiberio Čerazi septembra 1600, no obe su bile odbijene. Preobraženje
Svetog Pavla se trenutno nalazi u privatnoj kolekciji, dok se u
kapeli nalaze dve novije verzije predstave patrona Rima. Ne može se
sa sigurnošću tvrditi zašto su prve verzije bile odbijene.
Novija verzija predstave preobraženja svetog Pavla manje je haotična
nego original i moguće je da je ovo bio jedan od razloga zbog čega
je prva verzija bila odbijena – želja crkve da se akcenat u
potpunosti stavi na svetog Pavla i na dogaĎaj koji ga je uveo u
hrišćansku veru i približio Bogu.
Na slici je predstavljen trenutak kada je Savle (koji će posle
preobraženja poneti ime Pavle) pao sa konja pošto mu se ukazala
svetlost sa neba i pošto je čuo glas božiji. Raširenih ruku on leži
na zemlji i njegovo telo dijagonalno ispruženo u dubinu pod uglom od
45 stepeni primorava posmatrača da iskrivi vrat i okrene glavu kako
bi pogledao u oči palog vojnika i video da su zatvorene. Njegove
raširene ruke govore u prilog tome da se Savle nije samo onestvestio
i pao sa konja, već se čini da je u nekoj vrsti zanosa. Mnogi
naučnici u ovoj predstavi (kao i u drugim predstavama istog dogaĎaja
različitih autora) vide čoveka koji doživljava epileptički napad. U
Irskoj se od davnina za epilepsiju kaže “bolest Svetog Pavla”, ali
je tek 1987. godine u stručnoj javnosti argumetnovano branjen stav
da je Sveti Pavle u trenutku preobraženja doživeo epileptički napad.
Od tada ne prestaju diskusije da li je, ili ne, Sveti Pavle na putu
za Damask doživeo epileptički napad, parcijalni kompleksni sa
sekundarnom generalizacijom (kako bi se po savremenim kriterijumima
dijagnostikovao), sa mističnim sadržajem i postiktalnim privremenim
slepilom.
Slika otkriva prepoznatljiv KaravaĎov stil, koji se pre svega
prepoznaje u tamnoj pozadini koja, pak, nije u skladu sa Pavlovim
opisom, koji govori da se dogaĎaj desio u podne. KaravaĎo je u svom
maniru predstavio i natprirodnu svetlost pojačavajući njen efekat
bogatim namazom boje. Telesna realnost tromog konja koji ispunjava
gornju polovinu slike, kao i nezgrapnog konjušara krupnih ruku kao i
samog Savla, izuzetno je naglašena i na ovaj način još snažnije
prenosi poruku slike, koju čini snaga Božje volje.
KaravaĎo koristi niz psiholoških podsticaja kako bi naveo posmatrača
da se saživi sa iskustvom svetitelja. Njegov cilj nije bilo
predstavljanje odreĎenih dešavanja, već značajnog trenutka
mirovanja. Slikar nije želeo da posmatrača obavesti o konkretnim
dogaĎajima, već da na njega prenese osećanja Svetog Pavla kako bi
posmatrač mogao da se saživi sa iskustvom svetitelja i da oseti moć
najznačajnijeg dogaĎaja u njegovom životu.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|