|
|
|
Ilja Rjepin, Prosjak (Devojčica ribar), 1874.
Ulje na platnu
Irkutsk umetnički muzej, Irkutsk, Rusija
Ilja Rjepin bio je ruski slikar i vajar. Njegovi realistički radovi
pokazivali su veliku psihološku dubinu i napetosti unutar postojećeg
poretka. U Sovjetskom Savezu dvadesetih i tridesetih godina
dvadesetog veka njegovi radovi su predstavljeni kao progresivni
model kojim bi se u svome slikarskom radu vodili ostali slikari u
ovoj zemlji.
Rođen
je blizu Harkova. Njegovi roditelji su bili ruski vojni doseljenici,
obični ljudi, te se u njegovim delima često može primetiti veza koju
je Rjepin osećao sa običnim čovekom. Često je slikao teme seljana,
kako Ukrajinaca tako i Rusa, i u ovim delima oseća se snažna
psihološka dubina likova kao i njihova društvena određenost. Posle
umetničkog obrazovanja u Rusiji, otišao je u Pariz gde se upoznao sa
delima impresionista, što je značajno uticalo na njegov kolorit i
osenčavanje, mada je impresionistima generalno bio razočaran zbog
njihovog prevelikog interes ovanja za boje, svetlost i kostime, a
premalog interesovanja za ljude, koje je smatrao značajnim akterima
u svojim delima. Obično je slikao narod, i za vreme carske Rusije
bio je jedan od prvih portretista koji je putovao po Rusiji i crtao
običan narod. Pored slikanja naroda, bavio se i predstavljanjem
istorijskih tema, kao i portretisanjem carske elite i inteligencije
tokom kasnijih godina. Ilja Rjepin stvarao je dela u stilu realizma,
pažljivo birajući teme i likove koje će predstaviti, a koji će
odašiljati jaku emociju i isticati značaj predstavljene teme i u
posmatraču izazvati poštovanje i saosećanje. Govorio je da njegovo
delo teži da kritikuje sve monstruoznosti podlog društva u kojem je
živeo.
Devojčica pecaroš ili Prosjak, što predstavlja drugi naziv ove
slike, upravo pokazuje taj okrutan svet u kojem je umetnik živeo i
ujedno običan narod od koga je potekao i kome se uvek vraćao u
svojim delima. Na prvi pogled se primećuje pohabana i istrošena
odeća devojčice, kao i njena neuredn a plava kosa, čime slikar
nagoveštava nesretnu sudbinu prikazane devojčice, da bi njene
oborene oči i tužan i izgubljen pogled stvorili emotivni naboj i
izazvali osećanje empatije kod posmatrača. Konačno, usamljenost
figure postaje sve izraženija i sve je jasnije da je devojčica
usamljena i prepuštena sama sebi. Zagledan u lice devojčice,
posmatrač ne može da ne razmišlja o njenoj sudbini, kao i o istoj
sudbini mnoge druge dece tog vremena.
Iako su Rjepinovi lik ovi jasno smešteni u vreme u kojem je umetnik
živeo, tema koju predstavlja ovom slikom bezvremena je. Politički
režimi se menjaju, društvene prilike takoĎe, tehnologija napreduje,
ali slika
devojčice koja stoji sama, u pocepanoj odeći pogleda preplavljenog
tugom i bespomoćnošću prisutna je u
svim epohama, pa se i dan danas sa ovakvim devojčicama susrećemo na
ulicama svakoga dana.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|