|
|
|
UVOD
Glavni elementi razvoja funkcije normal-nog konzumiranja hrane su
integritet anatomskih struktura koje učestvuju u procesu hranjenja i
sazrijevanje centralnog nervnog sistema. Kod novorođenčeta, sve su
radnje refleksne i odvijaju se automatski, pa i sam akt hranjenja,
koji je pod nadzorom moždanog stabla i ne zahtijeva suprabulbarnu
kontrolu. Razvojem mozga, posebno kor-tikobulbarnog puta, senzorni
podražaji iz usne šupljine, jezika i farinksa, prolazeći kroz
moždano stablo u srednji i mali mozak, talamus i moždanu koru, stiču
najveću kontrolu procesom "encefalizacije". Tako se odvija
neurofiziološka kontrola hranjenja i gutanja, kojom refleksno
novorođenačko hranjenje i gutanje dolazi pod voljnu kontrolu i
postaje "zrelo". Proces hranjenja je i naučeni razvojni proces. To
je učenje uslovljeno senzornim podražajem iz usne šupljine, razvojem
grube i fine motorike, iskustvom, a zavisi i od djetetovog
temperamenta, komunikacije s hraniteljem, te uticajima okoline i
kulture. Osnovni cilj hranjenja je djetetov optimalan rast i razvoj
[1].
Jedna od najčešćih posljedica stanja djece sa neurorizičnom
simptomatologijom (NRS) je njihova teškoća hranjenja koja se može
kretati u rasponu od one djece koja se samostalno hrane, do one koja
su potpuno ovisna od pomoći drugih lica, kao što je najčešće slučaj
kod djece sa teškim invaliditetom.
Djeca sa NRS često kasne u usvajanju motornih vještina kako ruke,
korordinacije i kontrole pokreta oko–ruka, tako i motoričkih
sposobnosti orofacijalne regije. Poremećaji hvatanja uslovljavaju
nemogućnost ili smanjenu mogućnost funkcionisanja normalnog
hranjenja djeteta.
Djeca koja su razvrstana u kategoriju tjelesnih oštećenja tokom
prvih godina života se najčešće vode pod dijagnozom NRS [2].
CILJ RADA
Cilj našeg rada je sagledati način ishrane djece uključene u
habilitacioni tretman pod dijagnozom neurorizične simptomatologije.
METODOLOGIJA
U radu smo analizirali način ishrane djece koja su u početnom
dijelu habilitacionog tretmana imala dijagnozu NRS. Analizirani su
podaci u odnosu na pol, starost, sposobnost kretanja, samostalnost
djeteta tokom konzumiranja hrane, vrstu konzumirane hrane i način
unošenja hrane.
Podaci su uzeti iz istorija bolesti za 55 djece koja su se nalazila
na habilitacionom tretmanu u ZZMR "Dr Miroslav Zotović" u Banja
Luci, u periodu od 01. 10. 2012. do 31. 01. 2013. godine, i ubačeni
u softverski paket SPSS for Windows v.12. Rezultati su prikazani
kroz jednu tabelu i 4 grafikona, te analizirani i poređeni sa
sličnim istraživanjima u dijelovima gdje smo slična istraživanja
mogli pronaći.
REZULTATI
Uzorak koji smo istraživali činilo je 55 djece koja su u početku
habilitacionog tretmana u našem zavodu imala dijagnozu neurorizična
simptomatologija (NRS). Uzorak je bio prosječne starosti 3,13
godina, sa rasponom starosti od 2 do 5,5 godina.
Zastupljenost polova u uzorku bila je 65,5 : 34,5 % u korist muškog
pola, odnosno u uzorku je bilo 36 muške i 19 ženske djece.
Preko polovine uzorka (52,70% djece) hranilo se kašastom hranom zbog
ograničenih mogućnosti žvakanja i gutanja. Normalnom hranom u
čvrstom obliku, koja se morala žvakati, hranilo se 40,00%, a 7,30%
uzorka koristilo je hranu u tečnom obliku.
Tabela br. 1 – Hronološki uzrast djece u odnosu na sposobnost
kretanja i ovisnost o tuđoj pomoći pri ishrani
Starost djece u godinama |
Sposobnost kretanja djece |
Ovisnost o tuđoj pomoći pri
ishrani |
|
Nepokretni |
Pokretni uz pomoć |
Samostalno pokretni |
Ukupno |
Ovisni |
Djelimično ovisni |
Samostalni |
Ukupno |
2,00 |
5 |
2 |
10 |
17 |
7 |
7 |
3 |
17 |
2,50 |
2 |
|
3 |
5 |
2 |
2 |
1 |
5 |
2,80 |
1 |
1 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
3,00 |
3 |
5 |
4 |
12 |
5 |
4 |
3 |
12 |
3,50 |
1 |
|
1 |
2 |
1 |
|
1 |
2 |
4,00 |
1 |
2 |
1 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
5,00 |
|
|
8 |
10 |
4 |
2 |
4 |
10 |
5,50 |
2 |
|
1 |
1 |
|
1 |
|
1 |
Ukupno |
15 |
10 |
30 |
55 |
19 |
20 |
16 |
55 |
DISKUSIJA
Imperativ razvojne neurologije je rano ot-krivanje neurorizične
djece, pregled i praćenje njihovog razvoja. Zato je već u
porodilištu potrebno obaviti psihomotornu obradu svakog djeteta kako
bi se izdvojila rizična djeca [3, 4].
Registar neurorizičnog djeteta omogućava rano otkrivanje neuroloških
poremećaja, što je naročito važno za cerebralnu paralizu jer
primjenom ranih terapijskih postupaka dijete s oštećenjem centralnog
nervnog sistema ne mora postati cerebralno paralizirano. Dijagnoza
cerebralne paralize može se postaviti tek po navršenoj prvoj godini
života. Za abnormalnosti u dojenačkom neurološkom statusu se
primjenjuju termini sindrom distonije i sindrom spastičnosti [4].
Grafikon br. 1 – Ovisnost djece sa NRS od tuđe
pomoći pri hranjenju u odnosu na vrstu hrane
Grafikon br. 2 Način konzumiranja hrane u odnosu na hronološki
uzrast djece sa NRS
Grafikon br. 3 – Odnos načina ishrane i sposobnosti kretanja djece
ispitivanog uzorka
Grafikon br. 4 – Odnos sposobnosti kretanja i vrste hrane koju mogu
konzumirati djeca sa NRS
Na osnovu zastupljenosti anamnestičkih faktora rizika, kliničkih
simptoma rizika, te tipa i obima oštećenja mozga dijagnosticiranih
ultrazvukom, neurorizičinu novorođenčad možemo razvrstati na visoko
i niskorizičnu, što predodređuje obim dijagnostičkih i terapijskih
postupaka, te neurorazvojni ishod te djece [5].
Bošnjak-Nađ K. i saradnici (2011) pratili su 170 visoko neurorizične
djece. Neuromotorni ishod na uzrastu od 12 mjeseci bio je uredan kod
107 djece, 47 je imalo usporen razvoj, a njih 16 je imalo odstupanje
u smislu neuroloških sindroma koji upućuju na cerebralnu paralizu.
Kod 75% djece s težim neuromotornim odstupanjem, ultrazvuk mozga je
upućivao na strukturne promjene perinatalnog oštećenja. Neurorizičnu
djecu potrebno je rano prepoznati, pratiti njihov razvoj i, u
slučaju neurorazvojnih odstupanja, rano uključiti u habilitacijske
programe [3].
Zajedničko obilježje za svu djecu uzorka je da je početna radna
dijagnoza, prije uključivanja u habilitacioni tretman u našem
zavodu, bila prisutna neurorizična simptomatologija. Ova djeca su,
po preporuci neonatologa, neuropedijatra i drugih stručnjaka, bila
upućena na opservaciju, habilitacioni tretman i praćenje u našem
zavodu. Procjena i tretman su se sprovodili timski. Tim su činli
doktor specijalista fizikalne medicine, medicinska sestra,
fizioterapeut, radni terapeut, logoped, psiholog, socijalni radnik,
vaspitač, po potrebi neurolog, ortoped i stručnjaci iz drugih
medicinskih oblasti. Dijagnoza je, po pravilu, postavljana tokom
prve godine života, u dojenačkoj dobi. Ispitivana je grupa djece
većih neuroloških oštećenja u dužem praćenju i tretmanu u našoj
ustanovi.
Tokom duže opservacije i praćenja u pro-cesu habilitacije, nakon
određenog vremena, za istu grupu djece postavljane su specifične
dijagnoze u skladu sa MKB 10 – 1990. g.
Polna zastupljenost djece sa NRS je bila 2 : 1 u korist muškog pola,
što se približno slaže sa nekim istraživanjima sprovedenim na istoj
teritoriji sa koje potiče ovaj uzorak [2, 6]. Tako je kod
istraživanja govorno jezičkih poremećaja djece sa cerebralnom
paralizom muški pol bio zastupljeniji u odnosu na ženski (61,2% :
38,8%). Ova kategorija djece, prije postavljanja konačne dijagnoze,
najčešće je vođena pod dijagnozom NRS [6]. U drugom istraživanju, na
uzorku od 110 djece ometenog psihičkog i fizičkog razvoja, od čega
je sa tjelesnim oštećenjem bilo 52 djeteta, a 58 djece sa
višestrukim smetnjama, od kojih je jedna smetnja tjelesnog razvoja,
nađeno je da je zastupljenost muškog pola, takođe, bila veća u
odnosu na ženski (60% : 40%) [2].
Kod djece našeg uzorka su, zbog prisutne NRS na početnom razvojnom
periodu, konstato-vane različite razvojne teškoće zbog čega su
uključena u habilitacioni tretman u našem zavodu.
Analizirajući sposobnost kretanja, našli smo da, od ukupne grupe
djece, 54,54% je bilo sa-mostalno pokretno, 18,18% je bilo pokretno
uz pomoć, a 27,27% je bilo nepokretno (tabela br. 1). U kategoriji
nepokretnih, približno tri puta je bilo više muške u odnosu na
žensku djecu. Djeca koja su bila samostalno pokretna su, takođe,
imala značajnih neuroloških deficita, iako je dio djece ove grupe
imao probleme u kvalitetu i kvantitetu (obimu) pokretljivosti. Npr,
neka djeca su bila spo-sobna da se samostalno kreću, ali po
hemiparetičnom obrascu, neka su koristila obe ruke, od kojih je
jedna bila hemiparetična i sl.
Analizirajući odnos samostalnog hranjenja prema polu, našli smo da
su oba pola pokazala relativno mali stepen samostalnosti tokom
konzumiranju hrane. Približno trećina uzorka je bila ovisna o tuđoj
pomoći tokom konzumiranja obroka, trećina je bila djelimično ovisna,
a manje od trećine je bilo samostalno tokom uzimanja hrane. To
ukazuje na prisustvo većih neuroloških i funkcionalnih deficita ove
kategorije djece. Čak 34,54% uzorka, starosti 3,00 godine i više, je
bilo djelimično ili potpuno ovisno o tuđoj pomoći tokom uzimanja
hrane (tabela br. 1).
Od 55 djece uzorka, samo je 29,1% uzorka moglo samostalno
konzumirati hranu (tabela br. 1). Od toga je devetoro djece bilo na
uzrastu 2-3 godine, a sedam na uzrastu 3,5-5,5 godina. Sva ova djeca
su mogla koristiti jednu ili obe ruke tokom ishrane, ali su zbog
slabije razvijene funkcije žvakanja i gutanja bila na tečnoj i
kašastoj vrsti hrane.
Potpuno ovisno o tuđoj pomoći tokom hranjenja je bilo 34,5% uzorka.
To je posljedica otežane kontrole sjedenja, teškoća manipulativne
spretnosti ili nerazvijene ili nedovoljno razvijene orofacijalne,
lingualne, motorne i senzorne kontrole. Iz ove grupe, 14 djece je
bilo na uzrastu 2-3 godine, a petoro djece je bilo uzrasta preko tri
godine starosti. Većina djece iz skupine ovisnih o tuđoj pomoći je
imala djelimično ili potpuno razvijenu funkciju žvakanja i gutanja,
te su bili na čvrstoj, normalnoj hrani, a svega dvoje je bilo na
kašastoj hrani (grafikon br. 1). Nijedno dijete iz grupe ovisnih od
tuđe pomoći nije bilo na tečnoj hrani. Problemi hranjenja ove grupe
djece su bili izraženi u nerazvijenoj manipulativnoj spretnosti, te
nemogućnosti donošenja hrane do usne duplje ili pridržavanju bočice
sa kašastom hranom.
Djelimično ovisno o tuđoj pomoći tokom hranjenja je bilo 36,36%
uzorka. Ova djeca nisu mogla u potpunosti samostalno da se hrane,
djelimično su potpomagana tokom hranjenja. U ovoj grupi, 15 djece je
bilo 2-3, a 5 djece preko tri godine starosti (tabela br. 1). Svega
5 djece iz ove grupe je moglo da jede normalnu, čvrstu hranu,
odnosno imali su dovoljno razvijenu funkciju žvakanja i gutanja tako
da su mogli konzumirati ovu vrstu hrane (grafikon br. 1). Djeca koja
su bila na kašastoj htrani, nisu imala dovoljno razvijenu funkciju
žvakanja i gutanja u skladu sa hronološkim uzrastom, odnosno nisu
mogla konzumirati čvrstu hranu zbog nedovoljno razvijene funkcije
žvakanja i/ili gutanja.
Faktori koji ograničavaju normalan razvoj oralno motoričkih vještina
su pod uticajem pokreta, pozicije, senzornih inputa, komunikacijske
i emocionalne stimulacije. Ovdje značajno mjesto zauzima mišićni
tonus, koji može biti prisutan kao hipotonija, hipertonija ili
fluktuirajući tonus. Takođe, bitna je sposobnost određenog smjera
pokreta, poput mogućnosti ekstenzije, fleksije, retrakcije i
protrakcije. Važan je i intenzitet pokreta. Drugi faktor su problemi
u funkcionisanju oralnih struktura: vilice, jezika, usana i obraza.
Kao faktor se mogu javiti i problemi motornog procesiranja (hipo ili
hipertonija, problemi fleksije i ekstenzije); senzornog procesiranja
(hipo ili hiperreakcija, senzorna odbrambenost, te senzorna
predoziranost), te problemi u samom procesu sisanja, gutanja,
griženja i žvakanja [7].
Podaci istraživanja Živković Z. i Golubović S. (2012) pokazuju da,
tokom prve godine života, kod 57% djece sa cerebralnom paralizom,
postoje problemi sa dojenjem, odnosno sisanjem; 38% ima probleme
gutanja; 80% takve djece su hranjena vještački bar u jednoj prilici,
a kod 90% te djece klinički je utvrđena značajna oralna motorna
disfunkcija. Teža motorna oštećenja su povezana sa većim teškoćama
gutanja. Trećina djece sa spastičnom kvadriplegijom zahtjeva pomoć
pri hranjenju. Djeci sa teškim funkcionalnim ograničenjima obično je
potrebna asistencija pri hranjenju [8].
Uočavanje hrane, vještina i sposobnost hvatanja hrane, sposobnost
držanja sredstava kojima se hrana donosi do usne šupljine (bočice
ili kašike), vizuelna kontrola pokreta, zauzimanje adekvatnog
položaja tijela pri konzumiranju hrane, sposobnost žvakanja i
gutanja su preduslov da dijete može samostalno provoditi hranjenje.
Poremećaji razvoja hvatanja se manifestuju: ako dijete na kraju 2.
mjeseca na trenutak ne može da drži zvečku (koju mu pasivno
stavljamo u ruku); ako dijete na kraju 3. mjeseca ne gleda svoje
ruke; ako dijete na kraju 6. mjeseca sa sigurnošću ne čuje šuštanje
svilenog papira izvan svoga vidnog polja; ako dijete na kraju 7.
mjeseca ne može kockom udariti o sto; ako dijete na kraju 8. mjeseca
ne osluškuje razgovor; ako dijete na kraju 9. mjeseca ne može lupati
kockom o kocku; ako dijete na kraju 10. mjeseca ne može baciti malu
igračku sa stola; ako se dijete na kraju 12. mjeseca ne zanima za
igračku na uzici [4].
Cijeli uzorak je starosti između 2 i 5,5 godina, period u kome djeca
bez smetnji razvoja uveliko konzumiraju normalnu čvrstu hranu, imaju
usvojen i razvijen akt žvakanja kao pripremu hrane za digestiju. U
našem uzorku, samo 40% djece koristi čvrstu hranu i ima dovoljno
razvijenu funkciju žvakanja, dok je ostatak od 60%, zbog nedovoljno
ili potpuno nerazvijene ove funkcije i/ili slabijeg motiliteta
jezika, koristio kašastu i tečnu hranu.
Unošenje hrane putem kašike prisutno je kod 60,0% djece uzorka,
putem flašice kod 27,3%, a putem sonde kod 12,7% uzorka (grafikon
br. 2). Sonda je korišćena kod dvoje djece kod koje je nerazvijen
ili oštećen akt žvakanja i gutanja, te je postojala opasnost od
aspiracije hrane u disajne puteve.
U grupi djece koja su samostalno konzumirala hranu, nijedno dijete
ove grupe nije moglo da konzumira čvrstu, normalnu hranu (grafikon
br. 1). Ona djeca koja su mogla da konzumiraju (žvaću i gutaju)
normalnu, čvrstu hranu, bila su ovisna o tuđoj pomoći pri ishrani,
ili su djelimično ovisna o tuđoj pomoći pri ishrani. Ova djeca su
imala dovoljno razvijenu funkciju žvakanja, prebacivanja i gnječenja
hrane jezikom, kao i gutanja, ali su imala smanjenu mogućnost
donošenja hrane do usta ili su bila bez iste. Korišćenje gornjih
ekstremiteta bilo je uslovljeno motornim deficitima, slabijom
koordinacijom i kontrolom pokreta oko–ruka, nezgrapnom i
nerazvijenom motorikom i drugim oštećenjima.
Djeca koja su bila samostalna u pogledu uzimanja i donošenja hrane
do usne duplje, mogla su konzumirati samo kašastu i tečnu hranu. Ova
djeca su zbog slabo razvijene ili nerazvijene funkcije žvakanja,
slabog motiliteta jezika i slabo razvijene ili nerazvijene funkcije
gutanja, hranu samostalno konzumirala putem flašice ili kašike.
Djelimičnu ovisnost o tuđoj pomoći tokom hranjenja imala su djeca sa
motornim deficitima gornjih ekstremiteta, ali i sa slabije
razvijenom funkcijom žvakanja i gutanja. Ona su hranu unosila u
kašastom ili tečnom obliku putem flašice ili kašike. Dva djeteta,
potpuno ovisna o tuđoj pomoći, konzumirala su kašastu hranu putem
sonde (grafikon br. 1 i 2).
Voljna motorna kontola stiče se iskustvom, postepeno, određenim
redosljedom. Preduslov za normalno korišćenje sredstava putem kojih
se konzumira hrana je stabilno, samostalno sjedenje.
Na uzrastu od petog do devetog mjeseca, zdravo dijete u položaju na
leđima stalno drži noge podignute od podloge, flektirane u kukovima,
hvata ih rukama, sa tendencijom da stopalo dosegne ustima. Podižući
noge prema glavi dojenče zapravo priprema lumbalni segment kičmenog
stuba za buduće sjedenje. Pri ovome dolazi do istezanja lumbalnog
segmenta, tj. međusobnog udaljavanja lumbalnih pršljenova, što je
veoma važno i poželjno za razvoj kičmenog stuba. Kod dojenčeta od
šest mjeseci koje sjedi sa podupiranjem, oslonac je smanjen i sveden
na svega 30% od potrebnog, dete je nestabilno, nesigurno. Sva
njegova pažnja usredsređena je na održavanje ravnoteže, a
koordinisana igra rukama je jako otežana. S obzirom na to da u ovom
uzrastu nije razvijena bočna zaštitna ekstenzija, dijete lako gubi
ravnotežu i pada u stranu ili prema napred. Pasivno posjedanje ne
koristi ničemu, a može biti štetno po lumbalni segment kičme
(sabijanje), dovodi do destabilizacije djeteta, zbog smanjenja
površine oslonca za oko 70%, kao i do usporenog razvoja funkcije
hvatanja [9].
Dijete sa 10 meseci iz četvoronožnog položaja (oslonac:
šaka–koljeno), podmetanjem noge ispod sjedalnog predjela, lako
prelazi u kosi sjedeći, a iz njega u pravi sjedeći položaj kada
sjedi sa potpunom ekstenzijom kičmenog stuba, potpuno je stabilno i
može dobro da koristi ruke za hvatanje predmeta. Dakle, dok dijete
ne usvoji oslonac "šaka–koleno", neće moći samo da sjedi; 90% djece
izvodi ovaj transfer između devetog i jedanaestog meseca [9].
Poremećaji mobilnosti jezika takođe utiču na sposobnost normalnog
hranjenja djeteta. Funkcionalna oštećenja jezika utiču i na
sposobnost ishrane jer utiču na kvalitet i snagu pokreta, pritiska,
gnječenja i prebacivanja hrane koja se žvaće.
Živković Z, Golubović S. (2012) su analizirali mobilnost jezika kod
djece sa cerebralnom paralizom. Nakon analize rezultata
istraživanja, zaključili su da su ispitivane skupine bolesnika, sa
dijagnozom Quadriparesis spastica i Morbus Little, imale prisustvo
funkcionalnog oštećenja jezika, smanjenu sposobnost izvođenja
određenih pokreta i slabiju mišićnu snagu jezika. Slabije rezultate
postigla su djeca sa dijagnozom Quadriparesis spastica, u odnosu na
djecu sa Morbus Little. Ova su djeca imala manju kontrolu
artikulacionog aparata, povećanu salivaciju i manje razumljiv govor
[10].
Većina djece sa cerebralnom paralizom, koja se uglavnom tokom
dojenačkog perioda vode pod dijagnozom NRS, zbog prisutnih smetnji
fizičkog i psihičkog razvoja, uglavnom se razvrstavaju u kategoriju
sa višestrukim (kombinovanim) smetnjama, rjeđe u kategoriju sa
tjelesnim oštećenjima ili mentalnom retardacijom. Vrijednosti
prosječne dužine gestacije, porođajne težine i dužine kod ove djece
su, u pravilu, ispod prosječnih vrijednosti populacije iz koje
potiču. Komplikacije trudnoće i porođaja su značajno prisutne kao
uzrok ovakvog stanja, kao i višestrukih smetnji razvoja [6].
Analizirajući sposobnost kretanja djece našeg uzorka, našli smo da
je više od polovine bilo samostalno pokretno. Od 25 djece iz grupe
nepokretnih i grupe pokretnih uz pomoć, 19 djece je bilo na uzrastu
2-3 godine, a 6 djece je bilo uzrasta u rasponu 3,5-5,5 godina
(tabela br. 1).
Ukoliko posmatramo odnos sposobnosti kretanja djece uzorka i način
unošenja hrane, nalazimo da su putem sonde hranjena samo nepokretna
djeca uz tuđu asistenciju i pomoć (grafikon br. 3). Ovaj nalaz
potvrđuje da je djeci sa teškim funkcionalnim ograničenjima obično
potrebna asistencija pri hranjenju [6].
Sva samostalno pokretna djeca, kao i djeca pokretna uz pomoć,
hranjena su kašikom ili flašicom. Opsežnija i generalizovanija
neurološka oštećenja ostavljala su posljedice kako na opštu
mobilnost, tako i na specifične sposobnosti, kao što je sposobnost
konzumiranja hrane.
Savić G. (2011) je na uzorku od 110 djece, koja su imala tjelesno
oštećenje, našao da preko polovine uzorka ima teškoće razvoja govora
i jezika, oko četvrtine uzorka teške i teže oblike govornog razvoja.
To indirektno govori o prisutnim deficitima kako motoričkog, tako i
senzitivnog funkcionisanja orofacijalne regije koja je uključena i u
funkciju ishrane kod ove djece. Najveći dio uzorka ima urođeno
tjelesno oštećenje [2].
Ako posmatramo odnos sposobnosti kretanja te djece i vrste hrane
koju konzumiraju s obzirom na konzistenciju hrane, vidimo da su samo
četiri djeteta uzimala tečnu hranu, i to 3 iz grupe nepokretnih i
jedno iz grupe samostalno pokretnih (grafikon br. 4). Djeca koja su
imala nerazvijenu funkciju žvakanja, koristila su tečnu hranu, a
unosili su je putem sonde i putem flašice. Ova djeca su imala teška
funkcionalna ograničenja orofaringealne regije.
Kašastu hranu su konzumirala djeca sa nedovoljno razvijenom
funkcijom žvakanja, a kod neke djece je bila djelimično nerazvijena
i sposobnost gutanja. Nerazvijenost ovih funkcija je bila daleko
više izražena kod nepokretne djece. Kod djece koja su bila pokretna
uz tuđu pomoć, kašastu hranu je konzumiralo 80,00% djece, dok je kod
samostalno pokretne djece, to bio slučaj kod 46,66% grupe (grafikon
br. 4).
Normalno pripremljenu, čvrstu hranu konzumirala su djeca sa dovoljno
razvijenom funkcijom žvakanja i gutanja, a takvih je bilo najviše u
grupi djece koja su se samostalno kretala. U toj grupi, 50,00% djece
je moglo konzumirati normalnu hranu.
U grupi nepokretne djece, svega trećina je mogla konzumirati čvrstu,
normalnu hranu (grafikon br. 4). U grupi pokretnih uz pomoć, petina
grupe je bila sposobna konzumirati čvrstu, normalnu hranu.
ZAKLJUČAK
Preko polovine djece iz uzorka, koja su kao početnu dijagnozu
imala NRS, bilo je samostalno pokretno, nešto manje od polovine je
bilo pokretno uz pomoć ili nepokretno, iako je prosječna starost
uzorka bila 3,13 godina.
Najveći broj djece sa dijagnozom NRS najvećim dijelom se nalazi na
kašastoj i tečnoj ishrani, iako je prosječna starost uzorka 3,13
godina. Preko trećine uzorka je pri ishrani ovisna o tuđoj pomoći.
Iako su djece iz uzorka po pravilu uključena u habilitacioni tretman
još od novorođenačkog perioda, očito je da su neurološka oštećenja u
pogledu funkcije hranjenja bila takvog stepena da su teško mogla
postići funkciju adekvatnu hronološkom uzrastu djeteta.
Sposobnost samostalnog konzumiranja, te način unošenja hrane zavisio
je od stepena kontrole sjedenja, stepena manipulativne spretnosti,
te stepena razvijenosti orofacijalne, lingualne i faringealne
motorne i senzorne spretnosti i kontrole.
LITERATURA
- Đuranović V, Mejaški-Bošnja V, Marušić-Della M, Lujić B,
Normalan psihomotorički razvoj – preduvjet uspješna hranjenja,
Paediatr Croat 2002; 46: 71-75.
- Savić G. Govorno jezički poremećaji dece sa telesnim
oštećenjima, Balneoklimatologija, časopis za stručna medicinska
pitanja, 2011, vol 37, br. 1, str. 319-323.
- Bošnjak-Nađ, K, Mejaški-Bošnjak V, Popović-Miočinović, Lj,
Gverić Ahmetašević S, Đaković I, Čikara Mladin M. Rano
otkrivanje neurorizične djece i uključivanje u rane
rehabilitacijske programe, Paediatr Croat 2011; 55: 75-81.
- Joković-Turalija, I, Ivkić D. i Babić-Oberman M. Neki
aspekti rane dijagnostike i terapije djece s cerebralom
paralizom, Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja,
2002, Vol. 38 No, p. 121-126.
- Mejaški-Bošnjak V. Dijagnostički pristup ranom otkrivanju
neurorazvojnih odstupanja, Paediatr Croat 2007; 51 (Supl 1):
105-110.
- Savic G. Risk factors for speech and language impairments in
children with cerebral palsy / Faktori rizika govorno jezičkih
teškoća dece sa cerebralnom paralizom, Curr Top Neurol Psychiatr
Relat Discip. Vol XXII No. 1-2, March 2014, p. 15-21.
- Joković Oreb I, Antunović A, Celizić M. Komponente programa
oralno motoričke stimulacije, Hrvatska revija za
rehabilitacijska istraživanja 2006, Vol 42, br.1, str. 103-110.
- Effective Health Care Program: Evidence-based Practice
Center Comparative Effectiveness Review Protocol, Project Title:
Feeding and Nutrition Interventions in Cerebral Palsy, Published
Online: June 12, 2012.,
URL:http://effectivehealthcare.ahrq.gov/index.cfm/search-for-guides-reviews-and-reports/?productid=1138&pageaction=displayproduct
- Dimitrijević L. i Čolović H. Ometanje normalnog motornog
razvoja u prvoj godini zivota. Acta Medica Medianae 2005; 44
(3): 53- 57.
- Živković Z, Golubović S. Tongue mobility in patients with
cerebral palsy Vojnosanit Pregl 2012; 69 (6): 488–491
|
|
|
|