|
|
|
Anri de Tuluz Lotrek
Loža sa pozlaćenom maskom, litografija
(La loge au mascaron doré), 1893.
Anri de Tuluz Lotrek mnogim svojim delima uspeo je da dočara
pariski, a posebno život Monmartra s kraja 19. veka. Najširoj
publici predstavio je avangardu ovog vremena kroz mnogobrojne
postere, printove i ilustracije izrađene za različite časopise.
Njegovo delo vodi nas na putovanje kroz najrazličitije aspekte
pariskog života; dopušta nam da zavirimo u politička dešavanja, ali
i da utonemo u život kafea i kabarea.
Noćni život grada svetlosti posebno je privlačio umetnika i kroz
njegova dela postajemo deo najrazličitijih svetova, od opere do
bordela i kabarea, i ulazimo u živote boema i hedonista potpuno
lišeni predrasuda, oslobođeni moralnih i društvenih okova.
Pariz je bio Lotrekov grad. U Parizu se nalazio njegov atelje,
njegove štamparije i izdavači, njegovi prijatelji, noćni život koji
je veoma voleo i njegove muze. Inspiraciju je pronalazio u urbanom
ritmu grada, gradskoj vrevi, promenadi u Bolonjskoj šumi, većernjim
posetama pozorištu inoćnom životu kabarea. Zaljubljen u pozorište,
Lotrek je i aktivno učestvovao u njegovom životu. Kreirao je veliki
broj programa za avangardne produkcije i kroz svoje postere i
printove proslavio pozorišne umetnike, izvođače i scene, dok su
upravo ova dela njemu samom donela veliku slavu.
Jedno od najpoznatijih dela stvorenih za potrebe pozorišta jeste
Loža sa pozlaćenom maskom, program za predstavu Misionar pozorišta
Libr koja je imala svoju premijeru 1894. godine. Posmatrajući ovo
delo odmah shvatamo da se nalazimo u pozorištu i postajemo deo
publike, ali ipak ne posmatramo scenu. Naš pogled je uzdignut i
počiva na visoko postavljenoj dekorisanoj loži i publici koja se u
njoj nalazi. Dekorativni stub i razdvojene zavese poigravaju se sa
našim pogledom, ali ipak uspevamo da uočimo jukstapoziciju između
para u loži. Žena posmatra scenu sa velikom pažnjom kroz svoj
dvogled, dok njen pratilac sklopljenih očiju na potpuno drugačiji
način doživljava predstavu. Lutajući pogledom i sami postajemo
zavedeni Lotrekovim dekorativnim linijama, ali nam je uskraćen
pogled na scenu. Loža sa pozlaćenom maskom na ovaj način dočarava
komplikovanost pojma pogleda dok se istovremeno poigrava sa pitanjem
ko je posmatrač, a ko posmatrani
Celokupna pojava žene koja sedi u loži, njeno lice, crvena kosa,
crni šešir od perja i večerna haljina suprotstavljeni su gotovo
zastrašujućoj maski koja dekoriše prednji deo lože. Kroz ženino
držanje i njenu toaletu, Lotrek suptilno ističe izveštačenost
društvenih normi i prihvatljivog ponašanja fin d sijekla. Kao
pozlaćena maska, sva javna pretvaranja i izveštačenosti samo su
maska ličnog karaktera.
Pozorište je zauzimalo značajno mesto u pariskom društvu. Ono je
predstavljalo mesto na kome su pojedinci imali prilike da posmatraju
svoje sugrađane i da istovremeno budu viđeni. Potiskujući samu scenu
iz svog dela, tačnije u potpunosti je izostavljajući, Lotrek nam
dočarava jedno društvo u kome pojedinci, skriveni maskama,
posmatraju jedni druge, dok istovremeno kao da ne uspevaju da
sagledaju same sebe.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|