|
Preuzmite
tekst u pdf formatu |
|
Fernando Botero,
Kolumbijska porodica (Familia Colombiana), 1999
Ulje na platnu
Privatna kolekcija umetnika
U eri kada smo okruženi predstavama ljudskog tela koje vrebaju sa
stranica časopisa i ekrana televizora, zaglušujućih medija kojima
smo dozvolili da postanu glavni akteri u postavljanju standarda
estetike, lepote, privlačnosti, ali i zdravlja i zdravog izgleda,
teško nam je da posmatramo Boterove figure kao bilo šta drugo osim
kao debele. Zapravo, akteri njegovih scena nikako nisu debeli ili
gojazni. Da bismo razumeli njegova dela i da bismo shvatili poruku
koju nam likovi ovih dela prenose, moramo se izmestiti iz sopstvene
realnosti, koje možda nismo ni svesni ili svesno odbijamo da
prihvatimo. Moramo se distancirati od epidemije gojaznosti koja
vlada u realnom svetu, ali i od idilične slike tankih i mršavih
ljudi koji nas posmatraju sa naslovnih strana modnih časopisa.
Svojim voluminoznim figurama Botero nas poziva da postanemo deo
jednog sasvim drugog sveta i na trenutak zaboravimo svakodnevicu
koja nam unosi nemir i nesigurnost u život.
Fernando Botero rođen je u Medeljinu, u Kolumbiji. Obrise ovog
grada, kao i kolumbijsku kulturu i tradiciju, srećemo u gotovo svim
umetnikovim delima. To su dela koja odišu Medeljinom 40-ih i 50-ih
godina 20. veka, pejzažima i prizorima umetnikovog detinjstva i
mladosti. Čak i dok boravi u Parizu ili Njujorku, Botero nikada u
svojim delima ne predstavlja scene iz života ovih gradova.
Još u ranoj mladosti Botero je pokazivao veliko interesovanje, ne
samo za umetnost svog vremena, već i za dela njegovih prethodnika.
Iako tokom odrastanja u Medeljinu nije imao prilike da se susretne
sa delima velikih i značajnih umetnika koji su odredili tokove
umetnosti, reprodukcije dela Grisa, Pikasa i De Kirika predstavljala
su veliki podsticaj za mladog umetnika. Sa delima starih majstora i
drugim velikanima iz sveta umetnosti, prvi put susreće se u Evropi.
U Madrid odlazi zarad školovanja, ali vrlo brzo shvata da pravi
učitelji nisu na Akademiji lepih umetnosti, već u muzeju Prado, pre
svega Velaskez i Goja. Ljubav ka starim majstorima i strast ka
umetnosti ranijih vremena prati ga i tokom boravka u Italiji gde
putuje dalje u prošlost otkrivajući dela renesansnih slikara i
skulptora. U Parizu najviše pažnje posvećuje umetnicima 19. i ranog
20. veka.
Vremenska šetnja putevima renesanse, baroka, romantizma, koračanje
stopama Engra, Delkroa i Pikasa doprinelo je umetnikovom
pronalaženju pravog puta u sopstvenoj umetnosti. Iako ne živi u
rodnoj zemlji, Boterova dela odišu Latinskom Amerikom i, kako sam
umetnik navodi, njegova dela moguće je razumeti samo ako se uzme u
obzir činjenica da su nastala iz ruku Latinoamerikanca. Život u
malom gradu u Kolumbiji sredinom 20. veka umetnik iz sećanja prenosi
u svoja dela. Porodični život vođen je po strogim pravilima: uvek
doterani muškarci u odelima, sa kravatom i šeširom; žene u cvetnim
haljinama, damskog stasa i ponašanja; deca lepih manira,
disciplinovana i poslušna. Mnoga Boterova dela prenose nam upravo
ovakvu sliku – sliku latinoameričke, kolumbijske porodice. Iako u
velikoj meri zastupljena, porodica predstavlja samo jedan segment
kojim nam umetnik dočarava zemlju svog detinstva. Dobri očevi i
brižni muževi, muškarci u Boterovim delima istovremeno su i mačo
muškarci koji redovno posećuju bordele; žene su udovice obavijene
velom siromaštva koje se bore za život sebe i svoje dece.
Sjaj i patnja nikada nisu tako udaljene u latinoameričkoj kulturi,
samim tim ni u umetnosti Fernanda Botera. Svojim punim, voluminoznim
figurama umetnik nam otkriva svoj svet i makar na trenutak i mi sami
postajemo akteri ovih zanimljivih priča.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|