|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UDK 613-057.875(497.11) 613-057.875(497.115) COBISS.SR-ID 225190412 |
ISSN 0350-2899. - God. 41, br. 2 (2016), str. 97-102. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Originalni rad / Original paper Stepen životnog zadovoljstva
studenata u Nišu i Kosovskoj Mitrovici Maja Nakić (1), Nataša Mihajlović (2), Vesna Dinev
(1), Anita Nakić (1), Siniša Filipović (3) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Preuzmite rad u pdf formatu | Sažetak: Životno
zadovoljstvo i osećaj sreće ključni su pokazatelji subjektivne
dobrobiti (Diener & Seligman). Osnovni cilj rada bio je da se utvrde
eventualne razlike u stepenu životnog zadovoljstva između studenata
u Kosovskoj Mitrovici i Nišu. Istraživanjem smo obuhvatili 167
studenata oba pola. 90 ispitanika je iz Kosovske Mitrovice, a 77
ispitivanih studira na Univerzitetu u Nišu. Koristili smo
standardizovanu Dienerovu skalu (anketa) koja meri životno
zadovoljstvo kao proces kognitivnog prosuđivanja. Anketni listić
popunjava se samostalno. Sastoji se od pet tvrdnji u odnosu na koje
se ispitanik izjašnjava vrednovanjem pomoću skale sa sedam tačaka, u
rasponu od jasnog neslaganja do jasnog slaganja. Za obradu podataka
koristili smo IBM SPSS Statistics 21.0. T-testom nezavisnih uzoraka
upoređen je stepen životnog zadovoljstva studenata na dva
univerziteta, dok je uticaj pola i starosti studenata na stepen
životnog zadovoljstva istražen dvofaktorskom analizom varijanse.
Studenti su podeljeni u tri starosne grupe (grupa1: do 21 godine;
grupa 2: 22–26 godina i grupa 3: 27 i više godina). Pokazali smo da
postoji statistički značajna razlika u stepenu životnog zadovoljstva
između ispitanika koji studiraju u Kosovskoj Mitrovici (M=19,82;
SD=4,893) i u Nišu (M=24,17; SD=4,689); t(165)=5,833, p=0,01.
Utvrđen je veliki uticaj sredine na stepen životnog zadovoljstva
studenata (eta kvadrat=0,171). Uticaj interakcije između pola i
starosne grupe nije bio statistički značajan: F(2,161)=1,03, p=0,36.
Utvrđen je statistički značajan zaseban uticaj starosti studenata
F(2,161)=13,22, p=0,01. Ovaj uticaj je veliki (parcijalni eta
kvadrat=0,14). Naknadna poređenja pomoću Tukejevog HSD testa
pokazuju da se srednja vrednost rezultata u starosnoj grupi do 21
godine (M=23,68, SD=4,69) značajno razlikuje od one u grupi od 22 do
26 godina (M=19,95; SD=5,51) i one od 27 i više godina (M=19,33;
SD=5,48). Starosna grupa 22–26 godina ne razlikuje se značajno od
grupe 27+ godina. Zaseban uticaj pola, F(1,161)=2,19, p=0,14, nije
dosegao statističku značajnost. Posmatrajući izolovano žensku
populaciju, zabeležen je statistički značajan pad vrednosti
posmatranog obeležja, počev od grupe do 21 godine (M=23,52;
SD=4,63), preko grupe 22–26 godina (M=19,96; SD=5,05), do grupe 27+
(M=17,00; SD=2,52). I kod muškaraca zabeležen je najviši stepen
životnog zadovoljstva u grupi najmlađih studenata (M=24,04;
SD=4,88), dok između grupe 22–26 godina (M=19,94; SD=5,13) i grupe
27+ (M=20,82; SD=6,4) nije utvrđena značajna razlika. Možemo tvrditi
da su studenti Univerziteta u Nišu značajno zadovoljniji životom od
svojih kolega iz Kosovske Mitrovice, kao i da ne postoje velike
razlike u posmatranom obeležju između polova. Najzadovoljniji su
najmlađi studenti oba pola, dok su najmanje zadovoljne studentkinje
sa 27 i više godina. Dobijeni podaci otvaraju niz drugih tema, na
prvom mestu o neophodnosti sagledavanja ukupnih socio-ekonomskih
prilika okruženja u kom žive i rade mladi na Kosovu. Posebno
zabrinjava porast životnog nezadovoljstva u ženskoj populaciji tokom
studija, kao još jedan od razloga za sumnju u ravnopravnost žena u
društvu. Ključne reči: životno zadovoljstvo, osećaj sreće, student. Summary: Life satisfaction and feeling of happiness are
key indicators of subjective well-being (Diner & Seligman). The main
objective of this study was to determine possible differences in the
level of life satisfaction among the students in Niš and Kosovska
Mitrovica. The study included 167 students of both sexes, 90
respondents from Kosovska Mitrovica, while 77 of the examined
studied at the University of Niš. We used standardised Diener's
scale (survey) which measures satisfaction with life as a process of
cognitive judgment. The questionnaire was filled out individually.
It consiseds of five claims in respect of which the respondent made
evaluations using a seven-point scale, ranging from clear
disagreement to a clear agreement. IBM SPSS Statistics 21.0. was
used for data processing. T-test for independent samples was used to
compare the level of life satisfaction of students at the two
universities, while the influence of gender and age of students in
the degree of life satisfaction was explored by a two-factor
analysis of variance. Students were divided into three age groups
(group 1: up to 21 years of age; group 2: 22-26 years of age and
group 3: 27 and over).We have shown that there was a statistically
significant difference in the level of life satisfaction among
respondents who were studying in Kosovska Mitrovica (M=19.82,
SD=4.893) and Niš (M=24.17, SD=4.689); t(165)=5,833, p=0.01. A big
influence of the environment on the level of life satisfaction of
students (eta squared=0.171) was found. The interaction between sex
and age groups was not statistically significant, F(2,161)=1.03,
p=0.36. A statistically significant separate effect of students’ age
was found F(2,161)=13.22, p=0.01. This impact was large (partial eta
squared=0.14). Subsequent comparisons using Tukey's range test
showed that the mean value of the results in the age group up to 21
years of age (M = 23.68, SD = 4.69) was significantly different from
those in the group of 22 to 26 years of age (M = 19.95, SD = 5.51)
and those 27 or more years (M = 19.33, SD = 5.48). The 22-26 age
group was not significantly different from the 27+ age group.
Separate effects of gender, F (1.161)=2.19, p=0.14, did not reach
statistical significance. Observing isolated female population,
there was a statistically significant decrease of the observed
characteristics, ranging from groups of up to 21 years old (M=23.52,
SD=4.63) over the group 22-26 years old (M=19.96, SD=5.05), to the
27+ age group of (M=17.00, SD=2.52). The highest level of life
satisfaction was observed in the male group of the youngest students
(M=24.04, SD=4.88), while there was not a significant difference
between the 22-26 age group (M=19.94, SD=5.13) and the 27+ age group
(M=20.82, SD=6.4). We can say that the students of the University of
Nis are significantly more satisfied with life than their colleagues
in Kosovska Mitrovica, and that there are no significant differences
in observed characteristics between the sexes. The most satisfied
were the youngest students of both sexes, while the least satisfied
were students older than 27. The data raise a number of other
topics, in the first place the necessity of looking at the overall
socio-economic conditions in which young people live and work in
Kosovo. Especially worrying is the increase in life dissatisfaction
in female population during the study as another reason to doubt the
equality of women in society. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
UVODŽivotno zadovoljstvo i osećaj sreće ključni su pokazatelji subjektivne dobrobiti (Diener & Seligman) [1]. Cilj je proceniti zadovoljstvo studenata u dva grada, Nišu i Kosovskoj Mitrovici, tj. stepen njihovog životnog zadovoljstva. Osećaj zadovoljstva je uslov za postizanje i održavanje psihičkog zdravlja, emocionalne zrelosti, samoostvarenja, autentičnosti i potpune humanosti. Procena sopstvenog kvaliteta života je posledica stanja duha. Zadovoljnom čoveku se otvaraju putevi rešavanja životnih situacija. On ne vidi probleme, nego prevazilazi životne situacije. Nasuprot tome, nezadovoljan čovek vidi i pokušava da reši problem. Ispitanici su studenti koji žive i studiraju u različitim socijalnim i ekonomskim sredinama. CILJCilj rada je utvrđivanje i upoređivanje stepena životnog zadovoljstva između studenata u Kosovskoj Mitrovici i u Nišu. MATERIJAL I METODEU istraživanju smo koristili Dinerovu skalu koja meri životno
zadovoljstvo kao proces kognitivnog prosuđivanja [1, 2]. REZULTATI1. Pokazali smo da postoji statistički značajna razlika u stepenu
životnog zadovoljstva između ispitanika koji studiraju u Kosovskoj
Mitrovici i Nišu. Rezultati koje smo dobili su: M=19,82; SD=4,893 za
studente u Kosovskoj Mitrovici i M=24,17; SD=4,689 za studente u
Nišu. Vrednost t- testa je t(165)=5,833; p=0,01, što je veća
vrednost od tablične granične vrednosti za ovaj test, čime je
dokazana tvrdnja sa početka.
-----
Linijski dijagram – srednja
vrednost životnog zadovoljstva u odnosu na životnu dob kod
muškaraca. DISKUSIJADa bismo razumeli skalu životnog zadovoljstva, od pomoći je da se
razumeju neke komponente koje ulaze u iskustvo zadovoljstva mnogih
ljudi. Jedan od najvažnijih uticaja na sreću je druženje [5]. Ljudi
koji su ocenjeni visokim opsegom zadovoljstva češće su bliski sa
prijateljima i porodicom i imaju njihovu podršku, dok su oni koji to
nemaju češće nesrećni. Naravno, gubitak bliskog prijatelja ili člana
porodice može da izazove nezadovoljstvo životom i treba da prođe
neko vreme da se osoba oporavi od gubitka. ZAKLJUČAKMožemo tvrditi da su studenti Univerziteta u Nišu značajno zadovoljniji životom od svojih kolega iz Kosovske Mitrovice, kao i da ne postoje velike razlike u posmatranom obeležju između polova. Najzadovoljniji su najmlađi studenti oba pola, dok su najmanje zadovoljne studentkinje sa 27 i više godina. Dobijeni podaci otvaraju niz drugih tema, na prvom mestu neophodnost sagledavanja ukupnih socio-ekonomskih prilika okruženja u kom žive i rade mladi na Kosovu. Posebno zabrinjava porast životnog nezadovoljstva u ženskoj populaciji tokom studija, kao još jedan od razloga za sumnju u ravnopravnost žena u društvu. LITERATURA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adresa autora / Corresponding
address: Maja Nakić, Kneza Miloša 21, 17500 Vranje, Srbija. E-mail: indigotin2000@yahoo.co.uk |
Rad primljen: 17.4.2016. Rad prihvaćen: 20.4.2016. Elektronska verzija objavljena: 19.8.2016. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|