|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UDK 371.72(497.1)"1992/1996" COBISS.SR-ID 230081292 |
ISSN 0350-2899. - God. 41, br. 4 (2016), str. 337-340. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Istorija medicina / History of medicine Jugoslovenski projekt
„Zdrava škola” – model zdravstvenog vaspitanja u osnovnoj školi za
XXI vek Petar Paunović |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Preuzmite rad u pdf formatu | Sažetak:
Jugoslovenski projekat „Zdrava škola” koji je uspostavljen 1992.
godine i ostvarivan do 1996, obuhvatio je 13 osnovnih škola na
području Srbije i Crne Gore. Povodom 20 godina od završetka
aktivnosti na realizaciji jugoslovenskog projekta „Zdrava škola”,
autor u svome radu piše o događajima i aktivnostima u vezi sa
otvaranjem pomenutog projekta. Da bi rad na promociji zdravlja u
osnovnim školama bio uspešan, autor skreće pažnju na rezultate
postignute u realizaciji jugoslovenskog projekta „Zdrava škola”,
projekta novog zdravstvenog vaspitanja i promocije zdravlja u školi.
Samo sistematskim radom na zdravstvenom vaspitanju u školi moguće je
postići dobre rezultate u proširenju pojma zdravlja i zdravstvenog
vaspitanja, obogatiti rečnik zdravlja, poboljšati higijenske prilike
i zdravstveno stanje učenika, ishranu učenika, doprineti napretku u
oblasti polnog razvoja, boljem odnosu između nastavnika, učenika i
roditelja u školama i razvoju zdravstvene kulture učenika,
nastavnika i roditelja na području škole. Ključne reči: Jugoslovenski projekt „Zdrava škola”, Institut za socijalnu medicinu, statistiku i istraživanja u zdravstvu Medicinskog fakulteta u Beogradu, Odsek zdravstvenog vaspitanja Zavoda za zdravstvenu zaštitu „Timok” u Zaječaru, Health promoting school, novo zdravstveno vaspitanje, promocija zdravlja, Helath promoting settings. Summary: The Healthy School Project in Yugoslavia was
established in 1992 and was being implemented until 1996; it
included 13 elementary schools in Serbia and Montenegro. On the
occasion of 20 years since the completion of the implementation of
the Healthy School project activities, the author in his article
writes about the events and activities related to the realisation of
the afore-mentioned project. In order to have successful health
promotion in elementary schools, the author draws attention to the
results achieved in the realization of the Yugoslav Healthy School
Project, a project of NEW HEALTH EDUCATION AND PROMOTION in schools.
Systematic work on health education in schools is the only way to
achieve good results in the expansion of the concept of health and
health education, to improve health vocabulary, hygienic conditions
and health status of pupils, to improve the quality of pupils’
nutrition, to contribute to the progress in the field of sexual
development, better communication among teachers, pupils and parents
in schools and to enhance health habits of pupils, teachers and
parents in schools. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
IJugoslovenski projekt „Zdrava škola” nastaje u vreme kada se u
Evropi gradi sasvim novi pristup zdravstvenom vaspitanju u školama,
gde škola postaje unapređivač zdravlja (Health promoting school),
angažujući u proces zdravstvenog vaspitanja na nivou škole, đake,
nastavnike, roditelje, porodicu i zajednicu. Za uspeh u ovakvom
radu, projekat zahteva prethodnu dobro pripremljenu, organizovanu,
stručnu edukaciju prosvetnih radnika. Tabela 1. Škole i koordinatori jugoslovenskog projekta
„Zdrava škola”.
Sve aktivnosti u jugoslovenskom projektu „Zdrava škola” planirao
je projektni tim. IIPrve godine, obavljena je edukacija stručnih saradnika i
koordinatora u Institutu za socijalnu medicinu u Beogradu. Edukaciju
je, najvećim delom, realizovala, zaista, veoma stručna, inspirativna
Ljubica Beljanski. Pre rada na realizaciji projekta izvršeno je u
školama istraživanje – anketom, radi utvrđivanja edukativnih potreba
nastavnika, učenika i roditelja. Istraživanjem su obuhvaćena 1632
učenika, 666 roditelja i 375 nastavnika iz sledećih osnovnih škola:
„Vladimir Ribnikar”, „Milentije Popović” i „Miloš Crnjanski” u
Beogradu, „Lazar Savatić” u Zemunu, „Radmila Šišković” u
Smederevskoj Palanci, „Vuk Karadžić” u Donjem Milanovcu, „13.
oktobar” u Ćupriji, „Sveti Sava” u Nišu, „Svetozar Marković-Toza” u
Novom Sadu, „Žarko Zrenjanin” u Zrenjaninu, „Aca Mitrović” u
Prištini, „Olga Golović” u Nikšiću, „Njegoš” u Kotoru i „Mahmut
Lekić” u Tuzimu [1]. IIIJugoslovenski projekt „Zdrava škola je otvorio novu paradigmu
zdravstvenog vaspitanja – NOVO ZDRAVSTVENO VASPITANJE [4], paradigmu
zdravstvenog vaspitanja za XXI vek. Zdravlje je uključeno u proces
kreativnog učenja koji traje celog života kroz školu, kao kreativni
stručni centar zdravog života gde je uključena cela zajednica. NOVO
ZDRAVSTVENO VASPITANJE je KONCEPT I ISKUSTVO koji osposobljavaju
ljude da preuzmu odgovornost za sopstveno delovanje u vezi sa
zdravljem i samokontrolom. NOVO ZDRAVSTVENO VASPITANJE unapređuje
svest i shvatanje vrednosti zdravlja u životu i stvara
samopouzdanje. Ono stvara novi kulturni sloj kao zamenu za stari iz
koga deluju tradicije i predrasude o zdravlju, praznoverja i
sujeverja. IVNakon završetka jugoslovenskog projekta „Zdrava škola” aprila
1996. godine održan je sastanak na kome je trebalo dogovoriti
nastavak rada na NOVOM ZDRAVSTVENOM VASPITANJU u školama i
uspostaviti novu mrežu osnovnih škola za naredne tri godine. Od
predstavnika zaječarskog regiona došli su direktori dve knjaževačke
osnovne škole. Sastanak je održan u prostorijama Katedre za
socijalnu medicinu Medicinskog fakulteta u Beogradu, uz učešće prof.
dr Mire Živković i njenih asistenata na projektu, prof. dr Branke
Legetić i njenih asistenata iz pokrajinskog Zavoda za zaštitu
zdravlja iz Novog Sada, predstavnika Ministarstva za zdravlje u
Beogradu, koordinatora projekta, predstavnika škola i dr. Pored
ostalog, postavilo se pitanje finansiranja novog projekta. I tu se
stalo. Do novog sastanka nije došlo, ni do novog projekta „Zdrava
škola”. VU vreme kada je pisan ovaj rad jugoslovenski projekat „Zdrava škola”, pao je u zaborav. Posle 2000. godine, zdravstveno vaspitanje je nestalo iz nastavnih programa osnovnih škola. Zamenjeno je nastavnim temama iz veronauke i građanskog vaspitanje. Zdravstveno vaspitanje u osnovnim školama od 1945. godine do današnjih dana, prošlo je dug i trnovit put. Od zdravstvenog prosvećivanja u školi, posle II svetskog rata, preko ekstenzivnog zdravstvenog vaspitanja do 80-ih godina XX veka i intenzivnog zdravstvenog vaspitanja korišćenjem grupnog rada i kreativnih radionica do kraja XX veka, stiglo je do obaveštavanje o zdravlju u XXI veku. Novi programi edukacije učenika o asertivnom ponašanju i treninzi o uspešnoj komunikaciji sadrže u sebi nedovoljno ideja i činjenica u vezi sa zdravljem i ne obuhvataju u sebi druge subjekte u zajednici na području škole. Obavljaju ih u najvećem broju slučajeva osobe koje nisu edukovane u oblasti promocije zdravlja i zdravstvenog vaspitanja. Istovremeno, u zemljama Zapadne Evrope, ostvaruju se u osnovnim školama programi zdravstvenog vaspitanja po modelima škola unapređivača zdravlja (Health promoting schools). LITERATURA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adresa autora / Corresponding
address: Petar Paunović, Rajačka škola zdravlja, 19314 Rajac, Srbija. E-mail: rajcanin@gmail.com |
Rad primljen: 4.12.2016. Rad prihvaćen: 9.12.2016. Elektronska verzija objavljena: 16.3.2017. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|