|
|
|
UVOD
Infertilitet predstavlja narastajući problem koji pogađa sve
brojnije parove u celom svetu [1, 2]. Prema Svetskoj zdravstvenoj
organizaciji, infertilitet je bolest reproduktivnog sistema koja se
definiše kao izostanak postizanja kliničke trudnoće nakon 12 meseci,
ili duže, regularnih nezaštićenih seksualnih odnosa [3].
Infertilitet pedstavlja globalni i javni problem. Procena je da je
više od 10% žena koje se nalaze u stabilnim vezama dužim od 5
godina, a pokušavaju da ostvare trudnoću, pogođeno ovim problemom.
Ukoliko se vremenski okvir smanji na dve godine, onda je ta brojka
drastično veća jer se povećava 2,5 puta. Broj muškaraca sa
infertilitetom ili nekom formom subfertiliteta nije poznat u
potpunosti.
Od 1978. godine vantelesna oplodnja (IVF – in vitro fertilization)
ulazi na velika vrata kao potencijalno spasonosno rešenje za brojne
parove koji se bore sa infertilitetom [4]. Procenjuje se da je do
sada rođeno preko 5 miliona dece uz pomoć tehnika asistirane
reprodukcije [5].
Cilj rada je da se prikažu i uporede politike, zakonske regulative,
finansiranje, tj. nadoknada troškova, i rezultati vantelesne
oplodnje (IVF – in vitro fertilization) u Srbiji i pojedinim
evropskim zemljama.
Pregled tehnika asistirane reprodukcije
Ključna tehnika asistirane reprodukcije je IVF tretman uz svoju
podvarijantu ICSI (intracytoplasmatic sperm injection) metodu,
rezervisanu za izuzetno loše nalaze spermograma partnera. Pored
toga, u IVF procedure spada i tranfer odmrznutih embriona – FET
(frozen embryo transfer) za razliku od „svežih" embriona u klasičnom
postupku IVF ili ICSI. Prednosti FET je to što se višak embriona iz
postupka IVF zamrzava i nakon toga se u sukcesivnim ciklusima vrši
njihov transfer, čime se postiže visoka kumulativna stopa procedure
vantelesne oplodnje.
Dalje, u tehnologije asistirane reprodukcije spada i zamrzavanje
gameta – spermatozoida i jajnih ćelija, kao i preimplantacioni
genetski skrining ili dijagnostika. PGS – preimplantacioni genetski
skrining se sprovodi radi testiranje hromozomske ispravnosti
embriona, dok se PGD – preimplantaciona genetska dijagnostika,
izvodu u cilju provere na određene nasledne bolesti – npr. cističnu
fibrozu. U domen tehnika i tehnologija koje se vezuju za asistiranu
reprodukciju spada i donacija spermatozoda, jajnih ćelija, embriona,
kao i surogat materinstvo.
U novije vreme dolazi do trenda zamrzavanja jajnih ćelija poznatim
po nazivom social egg freezing. Zapravo, radi se o zamrzavanju
jajnih ćelija kod onih žena koje u datom momentu nemaju partnera ili
ne žele u datom momentu trudnoću, a u značajnim su reproduktivnim
godinama, sa pojavom tendencije opadanje fertilne sposobnosti [6].
Postavlja se pitanje da li sve ove tehnike asistirane reprodukcije
povećavaju fertilne kapacitete jedne države. Brojni su zagovornici
tvrdnje da se tehnologijama asistirane reprodukcije podiže nivo
fertilnosti i da ima značaj u borbi sa negativnim trendovima
prirodnog priraštaja sa kojima se suočavaju mnoge države,
uključujući i Srbiju. Ipak, uspeh tehnologija asisitirane
reprodukcije je ograničen, pogotovo u uznapredovalim godinama žene,
tako da njihova primena ne može da vrati „biološki sat" unazad, pa
treba biti oprezan u tvrdnji da su tehnologije asisitirane
reprodukcije u velikoj meri značajne u okviru kreiranja populacione
politike [7].
Rasprostranjenost upotrebe vantelesne oplodnje
Prema broju izvedenih IVF postupaka na globalnom nivou, na osnovu
raspoloživih podataka, Evropa je na prvom mestu sa 56%, na drugom
mestu je Azija sa 23%, a zatim dolazi Severna Amerika sa 15% [8]. U
samoj Evropi, procenat varira od države do države. Na vodećoj
poziciji su: Danska, Belgija, Island, Švedska i Slovenija. U
Danskoj, prema podacima objavljenim 2009. godine, stopa rađanja iz
postupaka IVF učestvuje u ukupnoj stopi rađanja sa čak 4,2% [9].
Svakako, rasprostranjenost i dostupnost primene tehnologija
asistirane reprodukcije zavisi i od politike finansiranja ovih
skupih procedura [10]. Pretpostavlja se da se upravo zbog različite
politike finansiranja u Evropi izvodi 2,5 puta više postupaka
vantelesne oplodnje nego u SAD [11].
Zakonska regulativa primene vantelesne oplodnje
Od prve uspešne vantelesne oplodnje do danas se postepeno nametala
potreba za postavljanjem određenih zakonskih regulativa i normi.
Zakonske legislative variraju od zemlje do zemlje i neprestano se
menjaju. U Tabeli 1 je dat prikaz aktuelnih regulativa o dostupnosti
vantelesne oplodnje u evropskim zemljama [12].
Tabela 1. Zakonske regulative o dostupnosti vantelesne
oplodnje u Evropi
Table 1. Legislation regarding availability of in vitro
fertilization in Europe
Izvor: prilagođeno prema [12]
U Srbiji je 2009. godine donet zakon o biomedicinski
potpomogutnoj oplodnji (BMPO) koji je revidiran, i sada je na snazi
zakon koji je donet 2017. godine, objavljen u „Službenom glasniku
RS“, br. 40/2017 [13]. Prema odrednicama ovog zakona, pravo
obavljanja BMPO postupaka imaju:
a) zdravstvene ustanove, odnosno delovi zdravstvene ustanove, iz
Plana mreže zdravstvenih ustanova koji donosi Vlada RS Uredbom o
planu zdravstvenih mreža;
b) zdravstvene ustanove osnovane u privatnoj svojini koje
ispunjavaju uslove definisane zakonom.
Zakon dozvoljava i definiše donaciju spermatozoida i jajnih ćelija,
a ne dozvoljava surogat materinstvo. Podzakonska akta koja regulišu
promenu zakona iz 2017. godine su u postupku izrade.
U Tabeli 2. je dat prikaz zakonskih regulativa koje se odnose na
doniranje gameta i embriona u Evropi. Uočava se da zakonske
odrednice variraju od zemlje do zemlje.
Tabela 2. Zakonske regulative doniranja gameta i embriona u
Evropi
Table 2. Legislation regarding donation of gametes and
embryos in Europe
Izvor: prilagođeno prema [14]
Politika finansiranja vantelesne oplodnje
Da li je tretman infertiliteta u fokusu zdravstvenog sistema jedne
zemlje? Odgovor na ovo pitanje leži u stepenu ekonomskog razvoja
pojedine države/regiona. U visoko razvijenim zemljama tretman
infertiliteta izbija na vodeće pozicije po značaju u okviru
organizacije zdravstvenog sistema [15]. Nije neobičajeno ni
stanovište mnogih žena koje tretman infertiliteta stavljaju na prvo
mesto, čak i ispred tretmana nekih vrlo ozbiljnih oboljenja koja
mogu ozbiljno da naruše njihovo zdravlje. Takve težnje su prepoznate
od zdravstvenog sistema i upravo one su glavni insentiv za
uključivanje vantelesne oplodnje u domen javnog finansiranja. U
zemljama u razvoju tretman infertiliteta nije prioritet, već je
naglasak stavljen na bolju organizaciju primarne zdravstvene
zaštite. U tim zemljama akcenat se stavlja na aktivnosti koje teže
da spreče narušavanje reproduktivnog potencijala stanovnika [16].
Međutim, u svim zemljama postoje izraženi pronatalitetni trendovi
koji često iniciraju osnivanje pronatalitetnih društava i
organizacija jer je u većini kultura imati dete veoma cenjeno,
roditeljstvo je kulturalno obligatorno, dok je pojava da je par bez
dece socijalno neprihvatljiv. Sigurno je da sva ta
socio-kulturološki društveni stavovi, pojedinačno a i udruženo kroz
organizacije, utiču na pokušaj uključivanja vantelesne oplodnje u
javno finansiranje, bez obzira na stepen ekonomskog razvoja.
Stopa primene vantelesne oplodnje u svakoj pojedinoj zemlji zavisi
od jedne jedine ključne determinante – stepena individualnog učešća
u troškovima. Zemlje koje daju veliko učešće u troškovima vantelesne
oplodnje, čime je individualno ulaganje smanjeno, imaju najveće
stope upotrebe procedura vantelesne oplodnje. I pored toga što
vantelesna oplodnja spada u skupe procedure, ekonomski aspekti
vantelesne oplodnje u okvirima nacionalnog izdvajanja za zdravstvo,
čak i ako se radi o visokom procentu učešća u postupku vantelesne
oplodnje, ipak, predstavljaju male izdatke. Troškovi koji su
značajni a vezuju se za vantelesnu oplodnju, proističu ne iz cene
samog postupka vantelesne oplodnje već iz kasnijih izdataka koji
proističu iz održavanja višeplodnih trudnoća i postnatalne nege
prevremeno rođene dece. Iako su troškovi vantelesne oplodnje visoki
za pojedinca, odnosno, par, oni su krajnje dostupni za državni plan,
naročito u industrijski razvijenim zemljama, što daje osnov za
politiku finansijke nadoknade za troškove vantelesne oplodnje [17].
Kao faktor za ograničenje naknadnih troškova koji nastaju tokom
trudnoće i porođaja neke zemlje su uvele obligatorni transfer jednog
embriona po postupku (tzv. single embryo transfer), čime se
izbegavaju višeplodne trudnoće [18].
Faktori značajni za politiku finansiranja vantelesne oplodnje
Regulatorna politika i politika finansiranja u domenu vantelesne
oplodnje se bazira na legalnim odrednicama i sigurnosti procedura
BMPO, ali se, ipak, u osnovi najvećim delom oslanja na dva domena –
troškovi vantelesne oplodnje i analizu troškovi – efikasnost ili
troškovi – korisnost [9].
Troškovi – efikasnost vantelesne oplodnje zavisi od četiri faktora:
1) pretpostavljena ili postignuta stopa uspeha; 2) životna dob žene;
3) multiple trudnoće; 4) troškovi tretmana [19, 20]. Međutim,
postoje i drugi, skriveni, troškovi koje nosi vantelesna oplodnja.
Ukoliko je trudnoća rezultovala prevremenim porođajem, prematurno
novorođenče kao i novorođenče sa niskom porođajnom masom, zahtevaju
i češće hospitalizacije tokom odrastanja. Takođe, ukoliko je pokušaj
vantelesne oplodnje bio neuspešan, parovi će možda imati potrebu za
psihološkim intervencijama, čija bi cena bila još jedan faktor u
proceni troškovi – efikasnost. Iz ovakve situacije nameće se potreba
za alternativnim premisama koje će činiti okosnicu politike
finansiranja vantelesne oplodnje, a koje će u potpunosti uključivati
i socijalna, politička, etička i filozofska razmatranja.
Mladovsky i Sorenson [9] daju pet mogućih „opravdanja" vezanih za
finansiranje vantelesne oplodnje uz podrobno obrazloženje svake od
njih, a to su:
- Vantelesna oplodnja treba da bude finansirana od strane
države jer je infertilitet bolest, odnosno, medicinsko stanje.
Zamerka ovakvom viđenju je da je definicija infertiliteta daleko
od jasne odrednice. Termin infertilitet podrazumeva veliki
dijapazon stanja i poremećaja. I sama dužina redovnih seksualnih
odnosa bez postizanja trudnoće, tj. granica nakon koje se
postavlja dijagnoza infertiliteta nije jasno određena. U
kliničkim istraživanjima ona iznosi jednu godinu, dok se u
epidemiološkim studijama za granicu uzimaju dve godine.
Opravdanje za prvi stav mnogi vide u tome što će do 70% parova
ostvariti trudnoću do isteka prve godine, kao i u tome što je to
u skladu sa trendom postizanja što ranijeg postavljanja
dijagnoze i promptnog NAPOMENA:NEJASNA REČ započinjanja
tretmana. Ova vremenska determinanta otvara problem u donošenju
politike finansiranja vantelesne oplodnje – koje je to vreme
kada je potrebno započeti sa finansiranim tretmanom vantelesne
oplodnje. Ne treba zaboraviti ni činejnicu da odgađanjem IVF
postupka može da se smanji i šansa za uspeh, zbog ženinih
godina.
- Vantelesna oplodnju je potrebno finansirati zbog toga što je
to medicinska potreba. Zagovornici ovog stava ističu potrebu
para da ima dete i da je to stanje koje obezbeđuje kvalitetan i
zdrav žvot, kao i odsustvo bilo kog drugog oboljenja i stanja. S
druge strane, postoje i mišljenja da je vantelesna oplodnja i
želja da se ima dete stvar izbora, a ne esencijalna potreba
[21].
- Finansiranje vantelesne oplodnje je potrebno jer to
proizilazi iz ljudskih prava. Prema pojedinim mišljenjaima,
pravo na vantelesnu oplodnju proizilazi iz ljudskih prava, tj.
iz prava na zdravlje koje podrazumeva najviše standarde fizičkog
i mentalnog zdravlja. Drugi argument je da je prema povelji
Ujedinjenih nacija iz 1948. godine utvrđeno da svako ima pravo
na potomstvo.
- Potreba za finansiranjem proističe iz činjenice da su
zdravstvene nejednakosti neprihvatljive. Prema ovakvom tumačenju
neprihvatljivo je da vantelesna oplodnja ne bude dostupna svima,
i to je razlog da bude finansirana od strane države.
- Vantelesna oplodnja treba da bude finansirana jer se time
podiže stopa fertiliteta jedne države i tako smanjuje starenje
nacije. S obzirom na to da se mnoge države suočavaju sa
starenjem nacije, nameće se i potreba da se i vantelesna
oplodnja uključi u pronatalitetnu politiku. Protivnici ovakvog
stava za argument navode da vantelesna oplodnja nudi vrlo malo
povećanje ukupne stope fertiliteta.
Modaliteti nadoknada troškova postupka vantelesne oplodnje
S obzirom na visoke cene troškova vantelesne oplodnje, značajano je
pitanje finansiranja postupka. U Evropi većina članica Evropske
unije, osim Irske i Litvanije, ima određenu politiku finansiranja
ili participiranja u troškovima asistiranih tehnologija. Udeo varira
od oko 90-100% u Belgiji, Francuskoj, Grčkoj, Holandiji i Sloveniji,
i od 20 do 30% u Rumuniji i Španiji. U SAD ne postoji odgovarajući
federalni zakon, kao ni nadoknada troškova za IVF postupak. Samo
pojedine države imaju osiguravajuće kompanije koje pokrivaju deo
troškova postupka vantelesne oplodnje, koji u SAD iznose u proseku
12.400 dolara po postupku, za razliku od prosečne cene u Evropi koja
iznosi 4.000-5.000 eura [22].
U Evropi postoje dva modaliteta plaćanja troškova postupka
vantelesne oplodnje, i to:
- direktno plaćanje korisnicima usluga;
- plaćanje direktno centrima gde se sprovode postupci
vantelesne oplodnje i koji taj uplaćeni deo ukalkulišu u cenu
koju iskazuju prema korisnicima usluga – infertilnom paru.
U Tabeli 3. je dat prikaz modela finansiranja postupaka
vantelesne oplodnje u evropskim zemljama [23].
U pogledu dostupnosti vantelesne oplodnje u finansijskom smislu, iz
gornje tabele uočava se razlika u stepenu (su)finansiranja, kao i
velike varijacije u broju ciklusa koji su pokriveni politikom
finansiranja. Potpuno pokriće troškova podrazumeva 100% nadoknadu za
barem jedan ciklus vantelesne oplodnje. To pravo se ostvaruje u
nekim zemljama kako u domenu privatnog, tako i u domenu državnog
zdravstvenog sistema.
Tabela 3. Finansiranje vantelesne oplodnje u Evropi
Table 3. Financing of in vitro fertilization in Europe
Izvor: Prilagođeno prema [23]
Politika parcijalnog finansiranja vantelesne oplodnje podrazumeva
slično učešće u finansiranju kao i za druga zdravstvena stanja. I u
ovom pogledu se beleže znatne varijacije u odnosu na dostupnost kao
i nivo pokrića troškova vantelesne oplodnje. Parcijalno finansiranje
zavisi od lista čekanja i upliva posebnih organizacija socijalne
sigurnosti ukoliko postoje u datoj zemlji. Takođe, u pojedinim
državama beleže se i regionalne razlike u stepenu sufinansiranja,
npr. u Italiji i Španiji.
Pored toga, značajan faktor u okviru politike finansiranja
vantelesne oplodnje je broj ciklusa koji se finansiraju. Zakonska
regulativa u zemljama kao sto su Italija, Velika Britanija, Švedska
i Finska ne ograničava broj ciklusa, već se odluka o maksimalnom
broju (su)finansiranih ciklusa bazira na lokalnim ili regionalnim
uređenjima, stanju socijalnog fonda, kao u Grčkoj ili, pak, na
individualnim procenama lekara specijalista za vantelesne oplodnje,
što se primenjuje u Portugaliji. Belgija pruža odličnu finansijsku
podršku u vidu pokrivenosti troškova do 6 (šest) ciklusa, ali uz
ograničenje na transfer jednog embriona po ciklusu radi izbegavanja
multiplih trudnoća. U Francuskoj su pokrivena četiri ciklusa
vantelesne oplodnje, a ukoliko se ostvare trudnoća i porođaj, par
ima pravo na ponovna četiri pokušaja vantelesne oplodnje za drugo
dete.
Situacija u Srbiji se po pitanju starosne granice finansiranja
vantelesne oplodnje i broja postupaka vantelesne oplodnje dinamično
menjala od 2006. godine, kada je započeto finansiranja vantelesne
oplodnje od strane Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje
(RFZO). Godine 2006. RFZO je finansirao jedan pokušaj vantelesne
oplodnje kod žena životne dobi do 38 godina. Danas je aktuelno na
snazi rešenje da RFZO finansira tri pokušaja vantelesne oplodnje kod
žena do 42 godine života.
Republička stručna komisija Ministarstva zdravlja za vantelesnu
oplodnju i asisitiranu
reprodukciju utvrdila je da je za uključivanje u program vantelesne
oplodnje potrebna
kumulativna ispunjenost sledećih indikacija (kriterijuma):
- supružnici, odnosno vanbračni partneri, kod kojih su
iscrpljene druge mogućnosti lečenja neplodnosti;
- žene koje imaju neplodnost i pored odgovarajućeg lečenja;
- supružnici, odnosno vanbračni partneri, koji nemaju dece iz
postojeće zajednice;
žene do navršene 42 godine starosti u momentu dobijanja Potvrde
o ispunjenosti uslova za postupak BMPO;
- očuvana funkcija jajnika;
- normalni indeks telesne mase (manji od 30);
- svi oblici subfertilnosti muškarca, uz postojanje živih ili
morfološki ispravnih spermatozoida u ejakulatu.
Pravo na ostvarivanje programa vantelesne oplodnje imaju parovi
koji ispunjavaju kriterijume, uz podnošenje validne medicinske
dokumentacije. Ako osigurano lice – žena ispunjava sve uslove i
poseduje sve potrebne medicinske nalaze za sebe i za partnera,
izabrani lekar specijalista ginekologije i akušerstva izdaje uput za
lekarsku komisiju filijale, radi izdavanja obrasca OLK-11 tj. Ocene
prvostepene lekarkske komisije u vezi sa vantelesnom oplodnjom,
kojom se daje saglasnost za upućivanje na Komisiju za BMPO koja se
obavlja u jednoj od ustanova iz Plana mreže zdravstvenih ustanova, a
to su [24]:
- Institut za ginekologiju i akušerstvo, Klinički centar
Srbije, Beograd
- Ginekološko akušerska klinika „Narodni front", Beograd;
- Klinika za ginekologiju i akušerstvo, Klinički centar
Vojvodine
- Klinika za ginekologiju i akušerstvo, Klinički centar Niš,
Niš
- Opšta bolnica, Valjevo
Cena lečenja neplodnosti IVF metodom u zdravstvenim ustanovama u
Srbiji je utvrđena po fazama. Prva faza je faza stimulacije i, ako
je odgovor na stimulaciju odgovarajući, cena iznosi 162.411,00
dinara. Ukoliko odgovor na stimulaciju nije odgovarajući, cena
iznosi 64.812,00 dinara. Druga faza je faza aspiracije jajnih ćelija
i kultivacije embriona – cena za klasični IVF iznosi 41.231,00
dinara, a za ICSI metodu 49.658,00 dinara. Treća faza je faza
embriotransfera i njena cena iznosi 9.278,00 dinara [25].
S obzirom na to da postojeći kapaciteti zdravstvenih ustanova iz
Plana mreže [26] nisu bili dovoljni da zadovolje narastujće potrebe
svih osiguranih lica koja imaju pravo i potrebu za IVF, RFZO je
uključio i privatni sektor u pružanje usluga vantelesne oplodnje. Na
godišnjem nivou se sklapaju ugovori sa grupom ponuđača ove usluge iz
privatnog sektora, po istoj ceni plaćanja kao i u državnom sektoru.
Treba navesti da i brojne lokalne samouprave iz svojih budžeta
izdvajaju sredstva za finansiranje IVF, nezavisno od RFZO, čime se
broj mogućih pokušaja povećava sa tri, na barem četiri. Gradovi koji
izdvajaju sredstva za finansiranje pokušaja vantelesne oplodnje su:
Beograd, Novi Sad, Niš, Kragujevac, Kruševac, Kraljevo, Prijepolje,
Gornji Milanovac, Obrenovac, Svilajnac, Vranje, Pirot, Aleksinac,
Čačak, Valjevo, Smederevska Palanka, Subotica, Sremska Mitrovica,
Pančevo i Zrenjanin.
U Vojvodini postoji program u okviru Pokrajinskog sekretarijata za
socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova koji obuhvata
sufinansiranje troškova vantelesne oplodnje za drugo, treće i svako
naredno dete. Program je započet 2014. godine u okviru Pokrajinskog
sekterarijata za zdravstvo, socijalnu politiku i demografiju. Pravo
na sufinansiranje troškova u iznosu od 200.000,00 dinara jednokratno
može da ostvari porodica (parovi), bračni i vanbračni partneri koji
imaju najmanje jedno živo zajedničko dete ili dete koje pripada
jednom od partnera, kada pacijentkinja nema više od 44 godine
starosti, i gde neplodni par ima prebivalište na teritoriji
Autonomne pokrajine Vojvodine najmanje godinu dana od dana
pozitivnog mišljenja Stručne komisije za BMPO Kliničkog centra
Vojvodine u Novom Sadu [27].
Diskusija na osnovu prikazanih podataka
U poređenju sa drugim zemljama, u Srbiji se stanje po pitanju
vantelesne oplodnje može okarakterisati kao vrlo povoljno.
Postignuta je stopa od 100% pokrivenosti troškova vantelesne
oplodnje od strane RFZO, što je dosta retko i u mnogo ekonomski
snažnijim zemljama u Evropi. Sasvim je sigurno da je prepoznat
društveni značaj problema infertiliteta i njegovog tretmana. U
skladu sa tim, i politika finansiranja vantelesne oplodnje u Srbiji
se konstantno i progresivno menjala od 2006. godine do danas.
Evidentan je napredak kako u broju ciklusa koji u potpunosti
finansirani od strane RFZO, tako i u pomeranju starosne granice za
žene sa 38 na 40 i sada na 42 godine, što daje veće mogućnosti za
uključivanje većeg broja parova. Pored toga, postignuto je da jedini
faktor koji je u fokusu, a značajan je za uključivanje u finansirani
pokušaj vantelesne oplodnje ne bude samo žena, već se sada stavlja u
fokus i muškarac. Naime, raniji kriterijum je bio da žena nema dece,
a sada se prihvata i mogućnost da mušakarac nema dece sa ženom koja
ima dete/decu iz prehodnog braka/veze, pa da taj par ostvari pravo
na vantelesnu oplodnju finansiranu od strane RFZO. U Srbiji nije
obavezno da je par u zvaničnoj vezi, tj. braku. Izjavom da su u
partnerskim odnosima i da žele zajedničku decu, koju potpisuju oba
partnera, ispunjeni su svi pravni uslovi za finansirani postupak
RFZO.
Za dalje kreiranje politike finansiranja vantelesne oplodnje u
Srbiji može da se uzme za primer Slovenija, koja je dostigla nivo
koji spada u vodeće u Evropi. U Sloveniji, naime, potpuni pristup
vantelesnoj oplodnji imaju svi infertilni parovi. Slovenačko
zdravstveno osiguranje nudi vrlo fleksibilan i otvoren pristup
vantelesnoj oplodnji. Ograničenja se ogledaju samo u životnoj dobi
ženskog partnera – do 43 godine života, kao i u broju pokušaja koji
je ograničen na 6 pokušaja do prvog porođaja i još 4 za ostvarivanje
druge trudnoće. Osnov za ovakvu politiku finansiranja proizilazi iz
činjenice razgraničenja uspešnih i neuspešnih ishoda postupaka
vantelesne oplodnje. Naime, uočava se znatan pad uspeha ukoliko se
postupak vantelesne oplodnje sprovodi kod žena nakon 43. godine
života, dok se većim brojem pokušaja ostvaruje veća kumulativna
stopa uspeha procedure [28].
Ovakva situacija u Sloveniji, a kojoj bi mogla da teži i Srbija, u
skladu je sa odlukama Evropskog parlamenta koji je pozvao svoje
zemlje članice da obezbede univerzalni pristup tretmanima
infertiliteta [29]. Evropsko udruženje za humanu reprodukciju i
embriologiju (ESHRE) ističe da je politika finansiranja ima veoma
značajan uticaj na primenu vantelesne oplodnje [29]. Na ovaj način,
parovi se podstiču na ponovne pokušaje vantelesne oplodnje koji vode
ka povećanju kumulativne stope porođaja, što je i krajnji cilj.
Pored toga, u većini zemalja Evrope postoji finansiranje zamrzavanja
embriona iz stimulisanih ciklusa vantelesne oplodnje sa kasnijim
transferom odmrznutih embriona, čime se dalje povećava kumulativna
stopa trudnoća, odnosno porođaja. Sasvim sigurno se može reći da
Srbija prati trendove, ne samo u okviru medicinske struke u pogledu
vantelesne oplodnje primenom najsavremenijih tehnika uz visoko
edukovani kadar, već i politikom finansiranja vantelesne oplodnje.
Ograničavajući faktori za dalju ekspanziju politike finansiranja
vantelesne oplodnje su svakako ekonomska situacija koja vlada u
našoj zemlji. No, i pored toga, svedoci smo da i u ovom segmentu
pratimo trendove i da postoji progresivni trend pomeranja ka većem
broju finansiranih ciklusa vantelesne oplodnje i pomeranja starosne
granice za žene, ćime se ova usluga čini znatno dostupnijom.
ZAKLJUČAK
Analizom prethodno iznetih činjenica i poređenjem sa drugim
zemljama može se zaključiti da je u Srbiji, po pitanju finansiranja
vantelesne oplodnje, stanje zadovoljavajuće. Naime, RFZO pokriva
troškove tri pokušaja ukoliko žena ima manje od 42 godine, a uz to
ne postoje liste čekanje za ovu uslugu, što je postignuto
uključivanjem privatnog sektora. Ovakva situacija, uz postojanje i
finansiranja vantelesne oplodnje od strane pojedinih lokalnih
samouprava je aktuelno i poboljšana. Ukoliko budžetske okolnosti
dozvole, u daljem planiranju moglo bi se ići na veći broj ciklusa
vantelesne oplodnje, kao i finansiranje zamrzavanja embriona i
plaćanje usluga vantelesne oplodnje sa odmrznutim embrionima, što,
za sada, nije obuhvaćeno planom RFZO.
LITERATURA
- World Health Organization. Infertility is a global public
health issue, dostupno na
http://www.who.int/reproductivehealth/topics/infertility/perspective
(datum pristupa 02.12.2017.).
- Cui W. Mother or nothing: the agony of infertility. Bull
World Health Organ 88: 881–2 doi:10.2471/BLT.10.011210.
- Zegers-Hochschild F, Adamson GD, de Mouzon J, Ishihara O,
Mansour R, Nygren K, Sullivan E, van der Poel S. The
International Committee for Monitoring Assisted Reproductive
Technology (ICMART) and the World Health Organization (WHO)
revised glossary on ART terminology, 2009. Hum Reprod 2009;
24:2683–7.
- Bjelica A, Nikolić S. Development and achievements of
assisted reproductive technology. Med Rev (Medicinski pregled)
2015;68(9-10):353-7.
- Adamson, G.D., Tabangin, M., Macaluso, M., & de Mouzon, J.
(2013). The number of babies born globally after treatment with
the assisted reproductive technologies (ART). Fert Ster, 100,
S42.
- Petropanagos A, Cattapan A, Baylis F, Leader A. Social egg
freezing: risk, benefits and other considerations. CMAJ
2015;187(9):666–9.
- Wyndham N, Patrizio P, Marin Figueira PG. A persistent
misperception: Assisted reproductive technology can reverse the
"aged biological clock, Fert Ster 2012; 97(5):1044-47.
- Zegers-Hochschild F, Mansour R, Ishihara O, Adamson GD, de
Mouzon J, Nygren KG, Sullivan E. (2014). International committee
for monitoring assisted reproductive technology. World report on
assisted reproductive technology, 2005. Fert Ster; 101, 366–78.
- Mladovsky P, Sorenson C. Public financing of IVF: a review
of policy rationales. Health Care Anal 2010;18:113-128.
- Ishihara O, Adamson GD, Dyer S, de Mouzon J, Nygren KG,
Sullivan EA, Zegers-Hochschild F, Mansour R. International
committee for monitoring assisted reproductive technologies:
world report on assisted reproductive technologies 2007. Fert
Ster 2015;103(2):402-13.
- Chambers GM, Sullivan EA, Ishihara O, Chapman MG, Adamson
GD. The economic impact of assisted reproductive technology: a
review of selected developed countries. Fert Ster
2009;91(6):2281–94.
- Berg Brigham K, Cadier B, Chevreul K. The diversity of
regulation and public financing of IVF in Europe and its impact
on utilization. Hum Reprod 2013;28(3):666–75.
- Službeni glasnik RS, dostupno na:
http://www.slglasnik.com/ (datum pristupa 26.11.2017).
- Nelson MK, Hertz R, Kramer W. Gamete donor anonymity and
limits on numbers of offspring: the views of three stakeholders.
J Law Biosci 2016;3(1):39–67.
- Aboulghar MA. The importance of fertility treatment in the
developing world. BJOG: Int J Obst Gyn 2005;112:1174–117.
- van Balen, F., Gerrits, T. Quality of infertility care in
poor-resource areas and the introduction of new reproductive
technologies. Hum Reprod 2001;16:215-219.
- Ata B, Seli E. Economics of assisted reproductive
technologies. Current Opinion in Obst and Gyn
2010;22(3):183-188.
- Tobias T, Sharara FI, Franasiak JM, Heiser PW,
Pinckney-Clark E (2016). Promoting the use of elective single
embryo transfer in clinical practice. Fert Res & Pract 2016;
2:1. doi: 10.1186/s40738-016-0024-7. eCollection 2016
- Sykes D, Henk JO, Palmer SJ, van Loon J. The
cost/effectivness of IVF in the UK: A comparison of three
gonadotrophin treatments. Hum Reprod 2001;81(4):S4-S59.
- Eijkemans MJ, Polinder S, Mulders AG, Laven JS, Habbema JD,
Fauser BC. Individualized cost-effective conventional ovulation
induction treatment in normogonadotrophic anovulatory
infertility (WHO group 2). Hum Reprod 2005; 20(10):2830-7.
- Warnock M. Making babies: is there a right to have children?
New York: Oxford University Press; 2002.
- ESHRE fact sheets 4 (2017). The funding of IVF treatment,
dostupno na https://www.eshre.eu/Press-Room/Resources.aspx
(datum pristupa 26.11.2017.)
- Präg, P., Mills, M.C. (2017). Assisted Reproductive
Technology in Europe. Usage and regulation in the context of
cross-border reproductive care. In: Kreyenfeld, M., Konietzka,
D. (Eds). Childlessness in Europe Contexts, Causes, and
Consequences. New York: Springer, 2017.
- Uputstvo BMPO (2017), dostupno na
http://rfzo.rs/download/vto/Uputstvo BMPO.pdf.
- Izveštaj RFZO – Lečenje neplodnosti postupcima biomedicinski
potpomognutog oplođenja za 2014., dostupno na:
http://rfzo.rs/index.php/ osiguranalica/vto (datum pristupa
25.11.2017).
- Uredba o planu mreže zdravstvenih ustanova (2014).
http://www.rfzo.rs/download/uredbe/Uredba_plan_mreze25022014.pdf
(datum pristupa 02.12.2017.)
- Pravilnik o bližim uslovima, kriterijumima, načinu i
postupku ostvarivanja prava na sufinansiranje troškova za
biomedicinski potpomognuto oplođenje za svako drugo, treće i
naredno dete, (2017), dostupno na:
http://www.socijalnapolitika.vojvodina.gov.rs/dokumenta (datum
pristupa 02.12.2017.)
- Vrtacnik U, Vrtacnik Bokal E, Devjak R. Cumulative Delivery
Rate after Providing Full Reimbursement In Vitro Fertilization
Programme: A 6-Years Survey. BioMed Res Intern 2014.Vol 2014,
Article ID 850478.
- Strowitzki T. Good clinical treatment in assisted
reproduction (ART): an ESHRE position paper. Gynakol Endokrin
2009; 7(1):39–44.
- Pennings G de Wert G, Shenfield F, Cohen J, Tarlatzis B,
Devroey P. ESHRE Task Force on Ethics and Law 14: equity of
access to assisted reproductive technology. Hum Reprod
2009;23(4):772–4.
|
|
|
|