|
|
|
UVOD
Kroz celokupnu istoriju ljudskog roda postojalo je interesovanje
za složeni neurološki sistem čoveka, pa samim tim i neurološke
bolesti. Mozak i njegovo funkcionisanje predstavljali su enigma
obavijenu velom mističnosti. Fasciniranost laika, i naučnika
epilepsijom, jednom od najsloženijih neuroloških oboljenja, opstaje
do dana današnjeg. Bez obzira da li je nazivana „svetom bolešću” ili
smatrana kletvom božanskog porekla, o njoj se misli da je posebna i
tajnovita. Zadivljujuća je pojava navedenog oboljenja kod slavnih
ličnosti i velikih umova.
Istorijat i kratak pregled epilepsije
Među prvim pisanim tragovima istorije čovečanstva beleži se pojava
bolesti koja bi po simptomima mogla odgovarati epilepsiji, a koja je
smatrana „duhovnim stanjem“ [1]. Smatra se da je epilepsija
spomenuta oko 2000. godine pre nove ere u zapisima koji govore o
osobi opsednutoj od „strane Boga meseca“. Potom se navodi u
Hamurabijevom zakoniku (1790. godine pre nove ere) i Papirusu Edvina
Smita (1700. godine pre nove ere). Detaljniji opis bolesti,
medjutim, nalazi se u vavilonskom tekstu 1068-1046. godine pre nove
ere [2]. Ajurvedski tekstovi navode postojanje gubitka svesti kod
epilepsije. U civilizaciji Inka i Acteka zabeleženi su umetnički
prikazi epilepsije [3]. Grčka medicina zagovara već postavljenu
ideju opsednutosti demonima kao razlog nastanka ovog neurološkog
oboljenja, ali je u isto vreme nazivana i „svetom bolešću“ upravo
zbog moguće veze sa genijalnošću, a time i božanskim [1].
U 5. veku pre nove ere Hipokrat, medjutim, u svome delu „O svetoj
bolesti“ navodi da je poreklo ove bolesti neurološko, odbacujući
duhovni uzrok oboljenja i navodeći hereditet kao važan elemenat. On
je uveo novo ime za epilepsiju nazvavši je „velikom bolešću“.
Rimljani su je nazivali i „bolešću skupštinske sale“, a njeno
poreklo je vezivano za kletve bogova. Rimski lekar Galen je opisivao
„veliki napad“ i fokalnu epilepsiju [3]. U srednjem veku i dobu
renesanse epilepsija je smatrana religioznim i demonskim elementom.
Tokom druge polovine 19. veka opisi epilepsije i epileptičnih napada
su bili jako slični današnjim, a 1870. godine Hughlings Jackson je
definisao konvulzije. Neurolozi, koje su tada zvali specijalistima
za poremećaj nervnog sistema, kao što su Trousseau u Francuskoj,
Romberg u Nemačkoj i Jackson u Engleskoj su propisivali prve
antiepileptike. Wilks i Locock su 1857. godine otkrili
antiepileptični efekat kalijum jodida i bromida [1].
Ukupno 1% celokupnog stanovništva ima epilepsiju, a češće je
zastupljena kod muškaraca. Ona je, u suštini, neurološki poremećaj u
vidu izraženih epileptičnih napada, a koji nastaju usled abnormalnih
aktivnosti kortikalnih moždanih neurona. Ova reč u prevodu sa grčkog
znači „zgrabiti, ščepati, pogoditi“ [1] .
Grupa neurona postaje okidač prekomernoj, abnormalnoj i
sinhronizovanoj aktivnosti. Danas se definiše kao dva ili više epi
napada u razmaku većem od 24 sata [5]. Dijagnoza se postavlja uz
anamnestičke podatke o pojavi epi napada uz elektroencefalogram i
neuroimidžing metode [6]. Uzroci nastanka epilepsije mogu biti
genetski, fiziološki, organski, metabolički, kongenitalni, kao i
maligni, ali može nastati i usled povreda i zloupotrebe
psihoaktivnih supstanci [3,7]. Simptomatologiju čine u 60% slučajeva
grčeviti, konvulzivni napadi koji su u najvećem procentu fokalni,
tj. žarišni i koji mogu prerasti u generalizovane napade. Prethodi
im aura koja može biti senzitivni, psihički, autonomni ili motorički
fenomen.
Tipični tonično-klonični napad predstavljen je grčenjem mišića,
često praćenih krikom, u trajanju do 30 sekundi, što je oblik
tonične faze. Nakon toga nastupa klonična faza u vidu trzaja udova.
Smenjuje je „postiktalna faza“u kojoj sledi period oporavka,
uključujući zbunjenost, umor, glavobolju, neadekvatno ponašanje,
otežan govor i zaboravljanje protekle epizode napada. Postoje i
„apsans“ napadi, nekonvulzivni, tzv. „napadi odsutnosti“, a koji se
manifestuju kratkotrajnim poremećajem svesti ili treptanjem očiju i
pokretima glavom. U diferencijalnoj dijagnozi su pobrojana stanja
kao što su psihogeni neepileptični napadi, gubitak svesti, migrena,
narkolepsija, panični poremećaji. U terapiji se koriste
antikonvulzivni lekovi, najčešće fenobarbital. U upotrebi su i
fenitoin, karbamazepin, valproat [8]. Zastupljeni su i lamotrigin i
etosukcimid [9,10]. Postoji i hirurško zbrinjavanje epilepsije, kao
i neurostimulacija. Danas je poznato i tzv. psihološko lečenje, uz
adekvatnu ketogenu i vitaminsku dijetu, ali i akupunkturne metode
[11]. Smrtnost je, ipak, u obolelih povezana sa dugotrajnim epi
statusom, ali i sa fenomenom iznenadne neobjašnjive smrti u
epilepsiji –SUDEP (Sudden Unexpected Death in Epilepsy) [12] .
Epilepsija se pripisivala mnogim slavnim ličnostima. Međutim,
pogrešno je dijagnostikovana u 26% onih koji su imali napade
psihotične prirode, a u 21% obolelih sa napadima nervoze, straha,
agitacije ili slabosti. U 12% napada poreklo je bilo zloupotreba
alkohola, no ukupno 40% poznatih ličnosti je imalo stanje opasno po
život, u periodu odojčeta ili u detinjstvu [14].
Oštećenja temporalnog moždanog režnja vrlo često su nalažena kod
osoba koje su se bavile umetnošću, te su povezane sa umetničkim
kreacijama. Temporalni režnjevi u kojima je smeštena memorija, ali i
organska osnova osećanja, zahvaćeni epileptičkom aktivnošću ne
moraju u sklopu osnovnog oboljenja dati tipične kliničke
manifestacije. Kod obolelog se mogu javiti halucinacije, bes, strah,
radost, kao i religiozne senzacije. No, ono što je najmističnije,
sve ovo navedeno izaziva neodoljivu želju ličnosti da crta ili piše,
a koja se održava i po prestanku napada [15].
Kada govorimo o epilepsiji od koje su obolele poznate ličnosti
neophodno je naznačiti da je broj obolelih znatno manji, nego što se
to nekad senzacionalistički tvrdi. Epilepsija je dijagnostifikovana
kao oboljenje kod sledećih poznatih ličnosti: Kaligule, Edvarda
Lira, Fjodora Dostojevskog [16].
Postoji , međutim, i lista onih ličnosti za koje je postavljena
nagađajuća, pretpostavljena, retrospektivna dijagnoza (Sokrat,
Cezar, Napoleon i drugi), kao što postoji i lista ličnosti za koje
se pogrešno veruje da imaju epilepsiju (Dante Aligijeri, Ludvig van
Betoven, Isak Njutn) [16]. Provocirani neurološki napadi su
zabeleženi kod Edgara Alana Poa, Tolstoja i Luisa Kerola, a napadi
neepileptičnog porekla kod Aleksandra Velikog, Mikelanđela, Leonarda
da Vinčija, Molijera, Paskala i Lorda Bajrona. Bez dokaza za
epilepsiju su neurološka oboljenja kod Pitagore, Aristotela,
Hanibala.
Do sada se malo pažnje obraćalo na vezu uzmeđu epilepsije i sveta
muzike i poezije. Za nekoliko velikih majstora muzike se govorilo da
boluju od epilepsije, no u istraživanjima Johna Hughesa se navodi
da, u stvari, nijedan od slavnih kompozitora klasične muzike nije
imao epilepsiju. Napadi su, međutim, potvrđeni i kod pesnika i to:
Lorda Georgea Bayrona u terminalnoj fazi bolesti, Algernona
Swinburnesa kod koga su bili alkoholom uzrokovani, Charlesa Lloyda u
sklopu psihoze, Edwarda Leara sa početnim napadima u detinjstvu, ali
se takođe diskutuje o epileptičnoj prirodi ovih ličnosti [17].
Dramski pisci su opisivali epilepsiju u svojim delima i za nju su se
interesovali još u 6. veku pre nove ere. Grčki dramaturzi su bili
opčinjeni vezom „svete bolesti“ i tragedije. Euripid je u
„Ifigeniji“ opisao navedeno oboljenje kod Herakla i Oresta . U
svojim dramskim delima epilepsiju je opisivao i Šekspir, pa je
upečatljiv opis u razgovoru Cezara i Otela [18].
Sigurno da je potencijalna veza izmedju velikih umova i epilepsije
interesovala biografe i lekare tokom vekova. Tokom 17. veka
francuski lekar Jean Taxil u svom delu „Rasprava o epilepsiji“, daje
prikaz u odnosu na Aristotelove „slavne epileptičare“, kao što su
Herakle, Ajaks, Sokrat, Empedokle [1], ali Owsei Temkin, istoričar
medicine, sa ove liste samo Herakla povezuje sa epilepsijom. On
navodi druge slavne ličnosti, pretpostavljajući da su oboleli od ove
bolesti: Kaligula, Drusus, Petrarka [2]. John Hughes, neurolog,
smatra da većina obolelih slavnih umova, zapravo nije ni bolovala od
epilepsije [14].
Religija i epilepsija
Veoma je neobična spona epilepsije i religioznih elemenata. Mnoge
religiozne osobe su imale temporalnu epilepsiju i mistična iskustva
[16]. J. E. Briant's 1953. godine u knjizi „Genije i epilepsija“
navodi više od 20 velikih ljudi sa epilepsijom i izrazitom
mističnošću. Slater i Beard su 60-tih navodili vezu temporalne
lobarne epilepsije i religioznih elemenata [16]. Norman Geršvind je
tokom 70-tih i 80-tih opisao promene ponašanja obolelih od
temporalne lobarne epilepsije, uz izraziti razvoj religioznosti, a
koje su predstavljene kao Geršvindov sindrom. Navedeni sindrom se
ispoljavao kao izrazita religioznost uz hipergrafiju, tj.
,,ekscesivno pisanje“ [16]. Tokom 80-tih i 90-tih neuropsihijatar
Piter Fenvik je doveo u vezu postojanje mističnog iskustva kod
obolelih od temporalne lobarne epilepsije, navodeći da je u osnovi
oštećenje moždanog tkiva [16].
Kod obolelih od temporalne lobarne epilepsije u veoma malom broju
(2-3%) zabeležena je pojava religiozne ekstremnosti. No,
dokumentovanje ovakvih saznanja zahteva složena neurološka
objašnjenja [16].
Počev od svoje 13. godine Jovanka Orleanka (Jean D'Arc) je
ispoljavala epizode auditornih i vizuelnih halucinacija, kao što su
jaka svetla ili ljudska lica. Trajali su od nekoliko sekundi do
nekoliko minuta, iznenada su počinjali, a zastupljeni su bili tokom
jave, ali i sna. Neki napadi su bili provocirani zvučnim
stimulacijama i bili su veoma slični epileptičnim napadima i to u
sklopu parcijalne epilepsije sa slušnim halucinacijama. No, Jovanka
Orleanka je mogla biti i u ekstatičnom stanju uz halucinacije
religioznog sadržaja, s obzirom da je na njeno detinjstvo uticalo
religiozno okruženje [19].
U Bibliji se pominju neurološke bolesti, a među njima i grand–mal
epileptični napadi, ali se psihotična oboljenja, pa i epilepsija
objašnjavaju zaposednutošću demonima. Svoje lično „ekstatično“
iskustvo u pismu, upućenom crkvi u Korintu, Sv. Pavle objašnjava kao
osećaj ,,podizanja do raja“ uz prisustvo vizija. Tumačeno je da je
bolovao od temporalne lobarne epilepsije ili kompleksnih parcijalnih
napada uz generalizovane konvulzije. Mogu se naći podaci koji
opisuju ličnost Sv. Pavla kao ekstremno emotivnu. Svoje mistično
iskustvo Pavle navodi u 1. Paragrafu Korinćanima gde opisuje osećaj
,,uznesenosti do raja“, u telu ili van njega , kao i da je „čuo i
saznao za svete tajne koje nijedne usne ne mogu ponoviti“. Po
Williamsu ono ilustruje „auru depersonalizacije“. Postoji i
pretpostavka od strane Alberta Schweitzera data, da je Pavle
verovatno bolovao od epilepsije. Vizije, opisane u drugom pismu
Korinćanskoj crkvi, navode prisustvo ,,ugodne aure“ kod temporalne
epilepsije, najverovatnije praćene postiktalnim slepilom. Slično
stanje je moglo biti prisutno i kod migrenoznih glavobolja, povreda
glave ili insuficijencija bazilarnih arterija. No, dijagnozu nije
moguće postaviti samo na osnovu navedenog doživljaja, mada je Pavle
imao i različite druge vizije, te se ona zasniva na subjektivnim
iskustvima izolovanog napada [20].
Sokratov ,,daimonion“ za koga je tvrdio da je bio njegov česti
posetilac je mogao, u stvari, biti oblik prostih parcijalnih napada.
Takođe, kompleksi parcijalnih napada se mogu dovesti u vezu sa
neobičnim ponašanjen (usporenošću) velikog filozofa [21].
Veliki vladari i epilepsija
Veliki imperatori i vladari koji su obeležili istoriju ljudskog
društva su imali dosta zajedničkih crta kao što su: upornost,
mudrost, taktičnost. No, pored toga, njihovi savremenici su često
beležili i neobične promene ponašanja često praćene napadima.
Postavlja se pitanje da li su dvojica velikih ratnika, Napoleon i
Aleksandar Veliki, u stvari, imali baš epilepsiju [22]. Mnogi autori
su ubrajali Aleksandra Velikog među obolele od epilepsije, no jedini
mogući dokaz za njegovu bolest se nalazio u opisu njegove reakcije
pri ulasku u Tarzus, 333. god. pre nove ere. Tada se iscrpljen i
vreo okupao u ledenoj reci, nakon čega je dobio pneumoniju. Nakon
leka koji je koristio propisanom od strane izvesnog doktora, a koji
je imao moćan efekat, izgubio je trenutnu mogućnost govora i svest.
Jedino ovakva opisana reakcija se mogla protumačiti kao epileptična,
dok kasnije u životu nisu bili zabeleženi napadi bilo kakvog porekla
[22].
Veliko interesovanje kroz istoriju postojalo je za jednog od
najmoćnijih ratnika, vojskovođu i izrazito inteligentnu ličnost,
Napoleona Bonapartu. Beleži se da je imao napade psihogenog i
epileptičnog porekla. Autori navode da je na ispoljavanje prvih
uticao stres, dok je za epi napade odgovorna bila hronična uremija,
a koja je rezultat uretralne strikture, nastale od gonoreje kojom je
zaražen od strane supruge Žozefine [23].
Napoleonov savremenik Talleyrand je tokom 1805. zabeležio postojanje
epi napada kod Napoleona, opisujući detaljno napad praćen
konvulzijama. U memoarima se beleži da je 10. septembra 1804. u toku
noći imperator imao nervni slom ili epi napad. U prilog postojanaja
epilepsije kod Napoleona, navode se faktori kao što su bradikardija
i disfunkcionalni protok krvi u moždanom tkivu, kao i činjenica da
je njegov otac bio alkoholičar. No, sa druge strane autori, kao J.
Hughes, 2003. godine navodi da nijedan lekar koji je lečio
imperatora nije naveo epilepsiju u svom izveštaju. Činjenica je,
svakako, da napadi kakvog god porekla kod njega bili, nisu uticali
na njegov život i aktivnost u značajnoj meri [24]. Wiliam Osler je
tvrdio još 1903. godine da je Napoleonov neurološki poremećaj, u
stvari, usko vezan za Adams-Stokes sindrom, te da napadi od kojih je
bolovao nisu bili epileptičnog porekla [16].
Veruje se za napade koje je Cezar imao u vreme svog 50. rođendana da
su bili kompleksni parcijalni napadi, a imao je i porodičnu istoriju
epi napada. Najranije izvode o ovim napadima navodi biograf
Suetorius, rođen posle Cezarove smrti u delu „Rimski vojni i
politički lider-Cezar“. Postoji mogućnost da su otac i deda imali
neurološke bolesti kardiovaskularnog porekla ili čak moždanog udara,
te se postavlja pitanje da li je Cezar proglašen bolesnim od
epilepsije tek posle smrti [16]. U prilog genetici epi napada stoji
i mogući uzrok iznenadne smrti od epilepsije njegovog pradede i oca.
Najviše dokaza, ostavili su biograf i Plutarch, Pliny i Appianus
[25].
Muzika i epilepsija
Iza Frederika Šopena, majstora klavirske muzike koji je živeo u
prvoj polovini 19. veka, ostala su dela izrazite umetničke
vrednosti, podjednako aktuelna danas kao i nekada. Međutim, bez
obzira na široko interesovanje o njegovoj fizičkoj bolesti, malo je
podataka o njegovom psihičkom zdravlju, kao i depresivnom ponašanju.
U nekim neuropsihijatrijskim publikacijama se navodi da je bilo
moguće da je oboleo od temporalne lobarne epilepsije , ali to nije
dokumentovano [26].
Epilepsija i književnici
Mnogi likovi Šekspirovih drama ispoljavaju neurološke ili
psihijatrijske poremećaje, a sam Šekspir je analizirajućii ih,
postavio osnove boljih razumevanja datih oboljenja. Ličnosti u
Šekspirovim dramama pate od epilepsije, ali i narkolepsije,
paralize, demencije, glavobolje i parkinsonizma [27].
Kao nervna bolest Gustava Flobera, slavnog francuskog noveliste,
prikazivana je epilepsija od koje je pisac po mišljenju nekih autora
bio oboleo. Njegova smrt, o čijem se uzroku dosta spekulisalo,
razmatra se u svetlu iznenadne neočekivane smrti u sklopu
epilepsije, tzv. SUDEP-a. Inače, ovo je stanje najvažniji uzrok
smrti u sklopu epilepsije, a povezano je sa visokom učestalošću epi
napada [28].
Jedan od najvećih američkih pripovedača Edgar Alan Po imao je tokom
života epizode neuroloških poremećaja: konfuzije, paranoje i
besvesna stanja. Autori su razmatrali poreklo ovih epizoda kod ovog
velikog književnika. Iako je pripisivan uticaj zloupotrebe alkohola
i droga , postavljena je i mogućnost postojanja kompleksnih
parcijalnih epi napada kao i postiktalne psihoze. Oni nisu bili
dobro opisani u doba Poovog života, te je to mogući razlog pogrešne
dijagnoze. Postojala je i mogućnost da je Po imao parcijalnu
kompleksnu epilepsiju zbog zloupotrebe psihoaktivnih supstanci.
Kreativnost i genijalnost ovog pisca mogli su imati osnovu u
ispoljavanjima neuroloških bolesti. Lekari sa Univerziteta
Merilendskog medicinskog centra veruju da je uzrok smrti Edgara
Alana Poa bilo besnilo, a ne komplikacija nastala zbog upotrebe
alkohola, što je i objavljeno u radu Michaela Beniteza, 1996.
godine. Kad je pisac primljen u bolnicu, prema istorijskim zapisima,
bio je u delirijumu sa halucinacijama, nakon čega je zapao u
komatozno stanje. Posle toga se probudio, bio miran, svestan, a
potom ušao u delirantno stanje, te je za uzrok smrti tada navedena
„kongestija mozga“. Na osnovu podataka da je 6 meseci unazad
apstinirao od upotrebe psihoaktivnih supstanci, da nije bilo znakova
intoksikacije, kao i da je odbijao alkohol, a sa teškom mukom pio
vodu, kao i uz izveštaj dr Johna Morana o somatskom stanju pisca p
oslednjih dana života, postavljena je pretpostavka da ga je ujeo
njegov pas, te da je uzrok smrti rabijes. No, život, bolest, pa i
sama smrt pisca su do danas ostali misterija [29].
Kada se govori o neurološkoj bolesti Luisa Kerola, pisca i svestrane
ličnosti, mora se imati na umu činjenica da većina današnjih
dijagnostičkih testova nije postojala u 19. veku. Doktor Ivonne Hart
iz John Radeliffe Hospital u Oksfordu, tumačila je simptome Kerolove
bolesti, te je u zaključku objavljenom 2010. godine navela da je
vrlo verovatno imao migrenu, ali je razmotrila pretpostavku o
postavljanju dijagnoze epilepsije. Kerol je u svom dnevniku još
1880. godine beležio iskustvo prve migrenozne epizode, sa aurom.
Tako je jedna vrsta migrenozne aure nazvana „Sindromom Alise u
zemlji čuda“, po junakinji njegove price. Opisano je stanje mikro i
makropsije u kojem je različita moždana percepcija okoline, a što se
dešava i junakinji Alisi. Beleže se neurološki napadi kod Luisa
Kerola pri kojima je gubio svest. Pojedini autori (Stedman i
Maershead) su sumnjali na epileptično poreklo napada. Sam pisac je u
dnevniku opisao epizodu posle gubitka svesti. Probudio se konfuzan,
krvavog nosa i „nije osećao sebe“. Konkretnih dokaza, međutim, nema
[30].
Dostojevski i epilepsija
Da li je jedan od najvećih ruskih pisaca i književnih umova uopšte
genijalna dela stvarao nadahnut ekstatičkim doživljajima u sklopu
epileptičnih napada ili je njegovoj urođenoj genijalnosti „sveta
bolest“ dodala još jednu, mističnu stranu, teško je reći. No,
činjenica je, na osnovu podataka iz literature, da je Dostojevski
bolovao od epilepsije. Najverovatnije je imao nasledni oblik
epilepsije, jer su mu i otac i sin bolovali od nje. U godinama nakon
prvog napada, sam pisac opisuje neočekivano psihotično stanje uz
živo sećanje i fenomen već viđenog, uglavnom praćen osećajem
ekstaze. Danas su poznati kao prosti parcijalni napadi, a u to doba
su ih zvali „stanjem pospanosti“ ili „intelektualnom aurom. Blizak
prijatelj Dostojevskog lekar Ivanovsky prvi donosi medicinski
izveštaj o postojanju epilepsije kod pisca. No, dokument koji to
potvrđuje izdat je od strane Troitskyog tokom piščevog izgnanstva u
Sibiru. U svojim memoarima supruga Dostojevskog Ana Grigorijevna
detaljno opisuje epileptične napade. Kako navodi, češće su se
dešavali noću, posle njih bi zaspao, a ako bi se desilo da ga i
najmanja buka probudi, izgovarao je nerazumljive reči. U svojim
delima „Braća Karamazovi“, „Idiot“, „Gazdarica“, ,,Poniženi i
uvređeni“ opisuje likove sa epi napadima, ali i u ostalim delima
pokazuje vezu sa drugim neurološkim bolestima. Prvi put epilepsiju
navodi u delu „Gazdarica“ 1847. godine. Svoju razočaranost u
terapijske mogućnostii kod obolelih od epilepsije, Dostojevski
navodi u „Braći Karamazovima“ spominjući da “lekari mogu sve divno
da dijagnostikuju, sve znaju o bolesti, ali nemaju ideju kako da je
izleče“. Frojd je u svome eseju 1926. godine izneo pretpostavku
retrospektivne dijagnoze kojom je negirao postojanje organskog
porekla epilepsije kod Dostojevskog, i istakao emocionalnu
disfunkciju nastalu zbog konfliktnog odnosa sa ocem. Kroz pisma
Dostojevskog saznajemo mnogo o težini same bolesti. Pisac navodi da
se zbog nje gubi sećanje na lica i događaje, ali i na radnje i
detalje u svojim romanima. Epi napadi pisca su, najverovatnije,
uticali na prekidanje pisanja romana, zbog čega je pisac zaboravljao
čak i imena likova [31]. I najzad, osećanje Dostojevskog iskazano
kroz reči kneza Miškina možda najbolje opisuju njegov odnos prema
navedenoj bolesti: ,,Pa šta onda, ako je to bolest? Šta mari, ako je
taj napor nenormalan, kad je eto, njegov rezultat onaj trenutak
osećanja kojega se čovek seća i razmatra ga već u zdravom stanju,
jedna najviša harmonija i lepota...“[31].
Van Gog i epilepsija
Ekscentrična i ćudljiva ličnost slikarskog genija Van Goga često je
povezivana sa dijagnozom temporalne lobarne epilepsije. Henri
Gastaut je u okviru studije o umetničkom životu i u okviru
medicinskih izveštaja 1956. godine predstavio Van Gogovu bolest kao
epilepsiju koja je proizvod kontinuirane, ekscesivne upotrebe
apsinta uz postojanje rane limbičke lezije. Time je potvrdio već
postavljenu dijagnozu od strane francuskih lekara koji su lečili
umetnika. U njegovom životu su zabeležene dve velike epizode
depresivnosti, smenjivane poletom energije i entuzijazma u sklopu,
najpre bipolarnog poremećaja, i to prva kroz ulogu proprovednika, a
zatim i umetnika.
Ranije u porodici nisu beležene nasledne neurološke i psihijatrijske
bolesti, no za njegovu sestru se navodi da je kasnije kroz život
razvila šizofreniju posle bratovljeve smrti. Slikar je i kao dete
bivao veoma ćudljiv, iritantan i krajnje samovoljan, a na
fotografijama se dala uočiti kranio-facijalna disproporcija, te je
po Gastautu dokaz za to da je imao moždano oštećenje,
najverovatnije, na rođenju. Njegova neraskidiva veza sa bratom Teom,
ostvariće veliki uticaj na Van Gogov život i delo. Posle jednog
velikog ljubavnog razočarenja i posledične depresije, Van Gog se
okrenuo religiji, postavši propovednik, što je bio poziv njegovog
oca i dede. U tom periodu zbog psihički lošeg stanja slikara, otac
razmišlja da ga pošalje u sanatorijum za psihički obolele. Posle
ćetiri godine bavljenja sveštenstvom zbog neadekvatnog i
neprihvatljivog ponašanja po crkvu, biva otpušten, te zapada u drugu
tešku depresivnu krizu, ali u 27. godini odlučuje da se bavi
slikarstvom. Prilikom boravka u Parizu počeli su se javljati tonični
spazmi ruku, praćeni konfuzijom i amnezijom. Brat ga je zbog njegove
svadljivosti, neurednosti i nepodnošljivosti u tom periodu u svom
pismu sestri okarakterisao kao da „izgleda da u sebi ima dve osobe“
, kao i da „je šteta što je sam sebi neprijatelj“. Nakon napada na
slikara Gogena na Božić 1888. godine došlo je do samopovređivanja.
Van Gog je sebi odsekao resicu levog uha i izgubio je svest. Tokom
hospitalizacije razvio je akutno psihotično stanje praćeno
halucinacijom i amnezijom. Mladi lekar Felix Rey koji ga je lečio
postavio je dijagnozu epilepsije propisujući u terapiji kalijum
bromid koji je doveo do poboljšanja. Nakon ukidanja propisane
terapije od strane dr Peyrona, dolazi do alteracije stanja u vidu
zastrašujućih auditivnih halucinacija i prisutnost religioznih
sadržaja, što je u mnogome uticalo na rad ovog slikarskog genija.
No, stimulans za nove kreacije nije izostao, te je u ovom periodu
stvorio blizu 300 umetničkih dela. Interesovanje javnosti za
vrhunskog umetnika, njegova dela i život se nastavilo i u 20. veku
paralelno sa pokušajem lekara da se postavi dijagnoza neurološke
bolesti Van Goga. Postavljeno je više od 30 dijagnoza , sumnjalo se
na Menijerovu bolest, trovanje olovom, ali i psihijatrijske
poremećaje. Monroe je naveo da piće apsint ima ulogu u pojavi
bolesti uz limbičku disfunkciju, ali to je imalo direktnu
reperkusiju na slikarevu kreativnost. Psihičke promene uzrokovane
alkoholom su kod Van Goga bile izrazite, usled rane lezije
temporalne limbičke regije, te bi se povlačile kad nije bilo
zloupotrebe. Kroz svoja pisma Van Gog je opisivao svoja psihička
stanja kao: ,,momente entuzijazma ili ludila“, ali i kao ,,osećanje
praznine i umora“. Van Gog je umeo da se usredsredi na detalj,
ulazio je u beskrajne rasprave, ekscesivno je pisao. U dijagnozi se
navodi potencijalna šizofrenija, ali i mogućnost pojave
neurosifilisa zbog promiskuitetnog načina života, iako druge vrste
simptoma ove bolesti kod njega nisu postojale. Možda njegov život
ponajbolje opisuju reči koje sam navodi: „Ja sam čovek strasti,
sposoban da podnese manje-više lude stvari.“ [32].
ZAKLJUČAK
Epilepsija je kao ozbiljna neurološka bolest intrigirala vekovima
svojom složenošću, težinom, ali i mističnošću, kako medicinske
stručnjake tako i javnost uopšte. Nazvana je ,,svetom bolešću“, te
je epilepsija dobila posebnu dimenziju enigmatičnosti, a u davna
vremena objašnjavana je zaposednutošću ili prokletstvom. Život i
delo velikih umova obolelih od epilepsije pokazuje da su bili
kreativni, u nekim segmentima svoga stvaralaštva i genijalni. Svojim
darom su ostavili nasleđe ljudskom društvu. Posebno je interesantna
dodirna linija između navedene bolesti i poznatih ličnosti iz
različitih sfera života kao što su religija, politika, književnost i
umetnost. Buduća istraživanja će, svakako, doprineti rasvetljavanju
i boljem objašnjenju ove interesantne povezanosti.
LITERATURA
- Eadie MJ, Bladin PF. A disease Once Sacred: A History of The
Medical Understanding of Epilepsy. John Libbay Eurotext, 2001.
- Magiorkinis E, Kalliopi S, Diamantis A. Hallmarks in the
history of epilepsy:epilepsy in antiquity. Epilepsy and Behav,
2010 ; 17(1): 105-108.
- Ladino LD, Rizvi S, Tellez-Zenteno JF. Epilepsy through the
ages: An artistic point of view. Epilepsy Behav 2016 Apr; 57(Pt
B): 255-64.
- Tasic-Ilic S, Pantovic M, Jovic N, Ravanic D, Obradovićc D,
Sretenovic S, et al. Epilepsy treatment in Serbian medieval
monastery hospitals.Srp Arch Celok Lek. 2009
Nov-Dec;137(11-12):702-705.
- Oby E. The blood-brain barrier and epilepsy. Epilepsia,
2006; 47(11): 1761-74.
- National Institute for Health and Clinical Excellence, 2012;
Chapter 1:Introduction. The Epilepsies: The diagnosis and
management of the epilepsies in adults and children in primary
and secundary care: national Clinical Gudeline Centre, p.21-28.
- Wheless JW. Advanced therapy in epilepsy.People's Medical
Pub.House, 2009; 443.
- Tudur Smith C, Marson AG, Clough HE,Wiliamson
PR.Carbamazepine versys phenitoin monotherapy for epilepsy.
Cochrane database of systematic reviews, 2002;(2):CD001911.
- Duncan JS. Epilepsy surgery .Clinical medicine.London,
England, Apr 2007; 7(2): 137-42.
- Bergey GK. Neurostimulation in the treatment of epilepsy.
Experimental neurology, June 2013; 244: 87-95.
- Ramaratham S, Baker GA, Goldstein L.Psychological treatments
for epilepsy. The Cochrane database of systematic reviews, 2008;
(3):CD002029.
- Ryvlin P. Prevention of sudden enexpected death in epilepsy:
a realistic goal. Epilepsia, 2013; 54:2
- Shearer P. Seizures and Status Epilepticus: Diagnosis and
Management in the Emergency Department. Emergency Medicine
Practice.
- Hughes JR. Did all those famous people really have epilepsy?
Epilepsy Behav. 2005 Mar; 6(2):115-39.
- Science.The temporal lobus seizures and creativity. [cited
December 20]. Available from: http:// www.nytimes.Com)
1993/10/12/science-
the-temporal-lobus-seizures-and-creativity...29.01.2017.
- List of people with epilkepsy.Wikipedia,the free
encyclopedia.[cited December 20]. Available from:
https://en.wikipedia.org/wiki/List of people with epilepsy
- Hesdorffer DC, Trimble M. Musical and poetic creativity and
epilepsy. Epilepsy Behav 2016 Apr; 57(Pt B): 234-7.
- Trimble M, Hesdorffer DC. Representations of epilepsy on the
stage: From the Greeks to the 20th century. Epilepsy Behav, 2016
Apr; 57 (PtB):238-42.
- Nicastro N, Picard F. John of Arc: sanctity, witchcroft or
epilepsy? Epilepsy Behav. 2016 Apr; 57(Pt B):247-50.
- Landsborough D. St.Paul and temporal lobe epilepsy.Journal
of Neurology. Neurosurgery and Psychiatry , 1987; 50: 659-664.
- Muhammed L. A retrospective diagnosis of epilepsy in three
historical fdigures: St.Paul, Joan of Arc and Socrates: J Med
Biogr. 2013 Nov; 21(4): 208-11.
- Hughes JR. Alexander Of Macedon, The greatest warrior of all
times: did he have seizures? Epilepsy Behav, 2004 Oct;
5(5):765-7.
- Hughes JR. Emperor Napoleon Bonaparte: did he have sizures?
Psychogenic or epileptic or both? Epilepsy Behav 2003 Dec;
4(6):793-6.
- Famous people who suffered from epilepsy: Napoleon
Bonaparte.[cited December 20].Available from:
http://www.epilepsymuseum:ac/an/napoleon/html
- John Hughes.Dictator Perpetuus: Julius Caesar_ Did he have
seizures? If so, what was the etiology? Oct 2004; 5(5):756-64.
- Karenberg A. Frederic Chopin and his neuropsychiatric
problems. Prog Brain Res.2015; 216: 343-54.
- Paciaroni M, Bogousslavsky J.William Sheakspeare?s
neurology- prog Brain res,2013; 206:3-18.
- Albuquerque MD, Scorza CA, Arida RM, Cavalheiro EA, Scorya
FA. The mystery of Gustave Flaubert?s death: could sudden
unexpected death in epilepsy be part of the context? Arg
Neuropsiquiatr. 2009 Jun; 67(2B):548-52.
- Edgar Allan Poe Mystery[.cited December 20].Available from:
http://www.edu/news_and_events_news_releases/1996/edgar-allan-poe-mystery)
- Louis Caroll.Wikipedia, the free encyclopedia[.cited
December 20]. Available from:http s://
en.wikipedia.org/wiki/Louis Caroll)
- Martinović Ž. Epilepsija i struktura romana Fjodora
Mihailoviča Dostojevskog. Psihijatrija danas, 2002; 34(1-2):
77-95.
- Blumer D. The illness of Vincent van Gogh. American Journal
of Psychiatry, 2002; 159(4): 519-526.
|
|
|
|