Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar

Godina 2017     Volumen 42     Broj 4
     
      [ Sadržaj ] [ Indeks autora ] <<< ] >>> ]      
               
   
Priča o slici

Osvaldo Guajasamin
Majka i sin/Nežnost (Madre y niño/Ternura), 1989.
Ulje na platnu
Fondacija Guajasamin, Kito, Ekvador





 

     
 
 
     
     


Osvaldo Guajasamin
Majka i sin/Nežnost (Madre y niño/Ternura), 1989.
Ulje na platnu
Fondacija Guajasamin, Kito, Ekvador

Različiti umetnički pravci koji su osvajali Evropu početkom 20. veka, kao što su Ekspresionizam, Konstruktivizam, Nadrealizam i Kubizam, svoj put su pronašli i u zemljama Latinske Amerike i delima njenih umetnika već početkom dvadesetih godina prošlog veka.
Osvaldo Guajasamin rođen je 1919. godine u Ekvadoru kao prvo od desetoro dece u siromašnoj porodici mešovitog rasnog porekla. Vrlo rano je ispoljio umetnički talenat i uprkos roditeljskom neodobravanju, upisao je i završio Akademiju Lepih umetnosti u Kintu kao najbolji u svojoj klasi.
U njegovim najranijim delima prepoznajemo uticaje evropskih stilova čije će prisustvo biti sve izraženije nakon njegove posete Sjedinjenim Američkim Državama gde su poseban utisak ostavila dela El Greka i Sezana. Uticaji ovih umetnika u delima Guajasamina su očigledna, prvensveno po pitanju tehnike i stila, dok tematika dela kao i društvena angažovanost prvenstveno su odraz ličnog indijanskog porekla kao i neposrednog okruženja u kome je odrastao i živeo.
Na proputovanju kroz zemlje Latinske Amerike (Čile, Peru, Argentina, Bolivija, Urugvaj) nastao je beskrajan niz skica koje će kasnije prerasti u čitavu seriju slika Trag suza čija je osnovna tema život Indijanaca, Crnaca i Mestika ovenčan siromaštvom i represijom. Ove teme prisutne su i u umetnikovim najranijim delima u kojima predstavlja težak život ljudi iz svog okruženja i svoje odlučujuće mesto pronaćiće i u njegovom daljem radu, sve do smrti.
Univerzalne teme ljudske patnje prouzrokovane ratom, diskriminacijom i siromaštvom osnova su umetnikove druge velike serije Vreme gneva koju je, nakon višegodišnjeg rada, predstavio u Meksiko sitiju 1968. godine. Društvena angažovanost u Guajasaminovim delima jednako je snažna u ovoj seriji kao i u prethodnim delima. Suze, gnev, bol i patnja nešto je najgore što čovek može pobuditi u drugom čoveku. Ljudske figure prepune emocija prouzrokovanih ljudskim zlom u delima umetnika nisu ograničene vemenom i podnebljem. Okolnosti se mogu razlikovati, društvena i politička uverenja variraju, dok ljudsko zlo koje prouzrokuje bol i patnju ne poznaje granice mesta i vremena. Na svim različitim licima, u svim različitim očima čitaju se iste emocije bola, straha i žalosti. Po rečima umetnika, on nikada nije prestao da stvara Vreme gneva: „Ovu seriju ću završiti kada se nasilje završi. Ali to nije lako postići. Iz tog razloga, nastaviću da stvaram dela za seriju Vreme gneva dok sam živ.“
Poslednja serija slika nastala je krajem osamdesetih i tokom devedesetih godina i nosi naziv Nežnost. Prvenstveno je posvećena umetnikovoj majci kojoj je bio jako privržen, ali svakako nosi i dublju poruku. Serijom slika majki sa decom umetnik ističe vrednost ljudskog života i značaj njegove zaštite. U ovim delima majka je simbol pomirenja i zaštite, majka je ta koja donosi veru u mir i snagu za borbu koja će deci doneti bolji život.

Ada Vlajić, istoričar umetnosti

     
             
             
      [ Sadržaj ] [ Indeks autora ] <<< ] >>> ]      
     
 
 
     
Timočki medicinski glasnik, Zdravstveni centar Zaječar
Journal of Regional section of Serbian medical association in Zajecar
Rasadnička bb, 19000 Zaječar, Srbija
E-mail: tmglasnik@gmail.com

Pretraživanje / Site Search

  www.tmg.org.rs

 
     
 
 
      Design: Infotrend  
         

counter on myspace