|
Preuzmite
rad u pdf formatu |
|
Tamara de Lempicka
Portret doktora Bukara
(Portrait du Docteur Boucard), 1929.
Ulje na platnu
Privatna kolekcija
Tamara de Lempicka je rođena kao Maria Gorska u Varšavi u bogatoj
i uglednoj porodici. Školu je pohađala u Lozani u Švajcarskoj, a
leto 1911. provela je sa svojom bakom u Italiji i na francuskoj
rivijeri gde se odmah zaljubila u velike majstore italijanskog
slikarstva. Nakon razvoda roditelja, Maria se odselila u Sankt
Peterburg gde je živela sa svojom bogatom tetkom. Imala je svega 15
godina kada je u operi spazila otmenog i zanimljivog advokada
Tadeuša Lempickog, poznatog ženskaroša i zgubidana, čoveka za koga
će se tri godine kasnije udati.
Bogatstvo i lagodan život svakako nisu bili kvaliteti koje su
boljševici cenili, pa je Tadeuš Lempicki već početkom Ruske
revolucije, 1917. godine bio uhapšen. Maria, iako jako mlada, uspela
je da iskoristi sve svoje društvene veze i da oslobodi svoga muža sa
kojim je izbegla u Pariz.
Izbeglički život bez novca u Parizu nije bio nešto sa čime je Maria
mogla niti želela da se pomiri. Stvorivši sebi nov identitet, kao
Tamara de Lempicka bila je odlučna da sama skroji svoj novi život.
Muž nevoljan ili nesposoban da zaradi novac, kao i rođenje ćerke
dodatno su opteretili već siromašan kućni budžet, a Tamara je izlaz
iz te nezavidne situacije videla upravo u svojoj umetnosti. Prvi
korak ka ostvarenju ovog cilja bila je Akademija de la Grand Šomier
gde je imala prilike da uči od slikara Morisa Denisa i kubističkog
slikara Andre Lota koji je svakako predstavljao najveći uticaj na
Tamaru i čija se verzija kubizma poznatog kao „mek kubizam“ jasno
može prepoznati u stilu Tamare de Lempicke.
Burna atmosfera živog Pariza dvadesetih godina kako sa društvenog
tako i sa umetničkog aspekta predstavljali su savršenu pozornicu za
umetnicu. Bez obzira na činjenicu da je bila udata i majka, Tamara
je bez razmišljanja zakoračila u čudesan svet ludih godina u Parizu.
Smatrajući sebe ženom slobodnog duha, a delimično i fam fatal,
otvoreno je stupala u romantične i seksualne veze sa oba pola od
kojih su mnogi bili upravo modeli i ostali zabeleženi na mnogim
njenim platnima. Svoje društvene veze koristila je kao sredstvo za
razvijanje svoje umetnosti stvarajući lepezu potencijalnih
klijenata, pre svega bogatih kosmopolita koji su portret plaćali čak
i do 50.000 franaka (oko 20.000 današnjih dolara).
Ova dekada sa sobom je donela i veliki razvitak i upotrebu
automobila, telefona, električnih uređaja, kao i filma i radija.
Možda najpoznatije Tamarino delo, njen autoportret – Tamara u
zelenom Bugatiju, upravo oslikava ovo vreme. Naručen za naslovnu
stranu nemačkog časopisa Die Dame, ovaj rad prikazuje novu sliku
moderne žene – nezavisnu, samopouzdanu ženu koja ne skriva svoj
pogled kao ni svoju seksualnst. Ona gleda direktno u posmatrača
rušeći tradicionalne okvire u kojima su žene bile samo seksualni
objekat muških pogleda. Njen jasan pogled i hladna lepota čine je
nedostižnom i posmatraču gotovo nameću osećaj da je ova žena
slobodna.
Tamarin stil života kao i društveni krugovi u kojima se kretala
otvorili su joj put ka mnogim zanimljivim ljudima čiji su životi
ostali ovekovečeni na njenim platnima. Pored mnogobrojnih portreta
njegove žene i ćerke, doktor Pier Bukar upravo je od Tamare de
Lempicke naručio svoj portret. Veoma istaknut i samopouzdan čovek
srednjih godina predstavljen je ispred pozadine geometrijskih oblika
čija tama stvara misteriozan kontrast. Njegov beli mantil uzdignute
kragne više liči na moderan i šik kaput nego na lekarski mantil i da
nije epruvete u njegovoj ruci i mikroskopa, posmatrač bi bio siguran
da se nalazi ispred visokog vojnog oficira ili špijuna. Iako su
kružile priče da je dr Bukar bio uključen u špijunske poslove tokom
Drugog svetskog rata pomažući Francuskom pokretu otpora, proslavio
se kao bakteriolog koji je razvio lek Lacteol. Osim slave, ovaj lek
doktoru je doneo i veliko bogatstvo koje mu je omogućilo naručivanje
mnogobrojnih portreta od Tamare de Lempicke.
Bežeći od Drugog svetskog rata, Tamara de Lempicka svoju slavu sa
sobom je donela i u Holivud gde je vrlo brzo postala omiljena
umetnica holivudskih zvezda. Iako će njen jedinstven stil već 40-ih
godina naglo izgubiti svoju popularnost, Tamara de Lempicka ostaće
zapamćena kao jedna od najistaknutijih umetnica Art deco stila koja
je svojim jedinstvenim stilom zabeležila jednu epohu i ljude koji su
je činili.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|