|
|
|
1 Članak predstavlja rezultat rada na projektima
„Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću“ br.
179017 i „Kreiranje Protokola za procenu edukativnih potencijala
dece sa smetnjama u razvoju kao kriterijuma za izradu individualnih
obrazovnih programa“ (br. 179025) čiju realizaciju finansira
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije.
Karakteristike dece sa charge sindromom
CHARGE sindrom obuhvata grupu retkih urođenih malformacija sa
specifičnim kliničkim manifestacijama. Prema nekim procenama javlja
se kod jednog od 9000-10000 novorođenčadi, uz tendenciju porasta
učestalosti poslednjih nekoliko decenija [1,2]. Karakteristike
CHARGE sindroma prvi put je opisao Hall 1979. godine, praćenjem
kliničke slike kod sedamnaestoro dece sa višestrukim kongenitalnim
anomalijama [3]. Nezavisno od njega, Hitner i saradnici su gotovo
istovremeno opisali sličnu kliničku sliku kod deset pacijenata, tako
da se u literaturi može naići na eponim Hal-Hitnerov sindrom
(Hall–Hittner syndrome) [4]. Već 1981. godine je na osnovu grupe
kongenitalnih malformacija koje karakterišu ovaj sindrom (C=
Coloboma – kolobom, odnosno nedostatak dela tkiva u oku; H= Hearth
defects – srčana mana; A= Atresia choanae – urođeni poremećaj zadnje
strane nosnog prolaza koji je blokiran koštanim ili mekim tkivom; R=
Retarded growth and development – usporen rast i razvoj; G= Genital
hypoplasia – nerazvijene genitalije koje uzrokuju gastrointestinalne
i urinarne probleme i E= Ear abnormalities, spolja vidljive
anomalije anatomije spoljašnjeg uha i anomalije srednjeg uha
povezane sa stanjem sluha) za njegovo označavanje prihvaćena
skraćenica CHARGE [5]. Bez obzira na to što postavljanje dijagnoze
ne zavisi samo od navedenih primarnih karakteristika, upotreba ovog
akronima je postala opšte prihvaćena.
Kod većine osoba sa CHARGE sindromom postoji mutacija gena CHD7 koji
se nalazi na drugom kraku hromozoma 8 koji učestvuje u sintezi
proteina i ima ulogu u organizaciji hromatina. Pretpostavlja se da
sadrži oko 700 gena koji obezbeđuju instrukcije za sintezu proteina
sa različitim ulogama u telu [6,7]. Protein CHD7 se pre rođenja
nalazi u mnogim delovima tela, između ostalog u oku, unutrašnjem uhu
i mozgu, gde je aktivan u nekoliko oblasti, uključujući i snop
nervnih ćelija (neurona) pod nazivom mirisna lukovica, što je važno
za opažanje mirisa. Većina osoba sa CHARGE sindromom ima
karakteristične crte lica, koje je uglavnom u obliku kvadrata i
asimetrično sa primetnom razlikom između leve i desne strane.
Mentalno funkcionisanje odlikuje širok spektar sposobnosti od
prosečne inteligencije, preko različitih nivoa intelektualne
ometenosti, smetnji u učenju, odsustva govora, otežane komunikacije.
Zajedničke karakteristike CHARGE sindroma koje se ređe javljaju
uključuju: abnormalnosti bubrega, probleme imunog sistema,
abnormalnu zakrivljenost kičme (skolioza ili kifoza), abnormalnosti
ekstremiteta, kao što su ekstra prsti na rukama ili nogama
(polidactilia), nedostatak prstiju ili nožnih prstiju
(oligodactilia), stopala okrenuta prema unutra (klupsko stopalo) i
abnormalnosti dugih kostiju ruku i nogu. Malformacije koje odlikuju
osobe sa ovim sindromom se javljaju tokom prvog trimestra
prenatalnog razvoja i nastaju usled pomenutih hromozomskih aberacija
[8]. Novorođenčad sa CHARGE sindromom uglavnom dugo ostaju u
bolnici, jer im je potrebna zdravstvena nega, a nekada se mora
uraditi hirurška intervencija. U nekim slučajevima bebe sa CHARGE
sindromom se hrane pomoću gastrostome, tako da je za roditelje važno
uključivanje u programe rane intervencije, posebno u domenu
terapijskog hranjenja.
Prema podacima nacionalnih centra za slepogluve u razvijenim
zemljama CHARGE sindrom spada u red najčešćih uzroka kongenitalne
slepogluvoće. Utvrđeno je da je udružen i sa poremećajima iz
autističkog spektra, opsesivno-kompulzivnim poremećajem i teškoćama
u domenu pažnje [9]. Povezanost između CHARGE sindroma i poremećaja
iz spektra autizma dokumentovana je u nekoliko studija [10,11].
Približno 90% osoba sa ovim sindromom ima kompleksna oštećenja čula
vida i čula sluha i probleme sa ravnotežom. Prateći činilac je
telesna invalidnost koja uzrokuje dugotrajno zadržavanje u ležećem
položaju, potrebu za dodatnom podrškom prilikom sedenja i stajanja,
nedostatak svesti o šemi sopstvenog tela, teškoće u organizaciji i
koordinaciji pokreta [12]. Samostalno hodanje kod dece sa CHARGE
sindromom je najčešće odloženo do treće, a u nekim slučajevima i do
četvrte godine života, karakteriše ih brzo zamaranje, kao i teškoće
u području egzekutivnih funkcija, senzorne obrade i senzomotoričke
integracije [13, 14, 15]. Problemi održavanja ravnoteže su posledica
vestibularne disfunkcije i niskog mišićnog tonusa [8]. Pored toga,
prisutne su teškoće u području taktilno-kinestetičke osetljivosti,
uvećan jezik, ograničena pokretljivost jezika, mala donja vilica,
anomalije laringsa i ždrela (teškoće s gutanjem), slab kapacitet
pluća (teškoće pri disanju), ortodontske anomalije [16]. Čulo vida i
čulo sluha karakteriše visok stepen osetljivosti tako da nekada u
prvom trenutku može da deluje da je problem privremenog karaktera,
tj. da je u pitanju infekcija oka ili uha poznate etiologije i
načina lečenja [17]. Međutim, infekcije su često uporne, sa
tendencijom ponavljanja i mogu da dovedu do trajnih oštećenja vida
i/ili sluha.
Teškoće u području vizuelnog funkcionisanja su najčešće posledica
koloboma na jednom ili oba oka. Kolobom predstavlja nedostatak
određenog dela očnog tkiva, od čije veličine i dela koji je zahvaćen
zavisi stanje vizuelnih funkcija, prvenstveno nivo oštrine vida i
širina vidnog polja. Kada je lociran u delu mrežnjače koji
kontroliše gornji deo vidnog polja, kolobom može lako da prođe
nezapaženo, a predstavlja riziko faktor za odvajanje retine. Kod
dece sa kolobomom makule ili očnog živca uglavnom je ugrožena
oštrina vida. Nekada je glavni simptom koloboma povećana osetljivost
na svetlost, na primer kada je zahvaćena dužica i svetlost
nekontrolisano ulazi u oko. Od ostalih anomalija/oboljenja vizuelnog
sistema kod dece sa CHARGE sindromom se mogu sresti mikroftalmus,
hipoplazija očnog nerva, katarakta, nistagmus, refrakcione
anomalije. Anatomske anomalije spoljašnjeg uha i hronična upala
srednjeg uha (otitis media) uzrokuju oštećenje sluha koje se kreće
od blagog do veoma dubokog [18].
Imajući u vidu povezanost senzornih sistema (na primer vestibularni
problemi mogu negativno da utiču na vizuelno funkcionisanje), svaka
promena u domenu ponašanja, vizuelnog i auditivnog funkcionisanja,
poput nezainteresovanosti za vizuelno pretraživanje predmeta,
izostanak fiksacije i reakcije na zvučne senzacije, otpor prema
kretanju, taktilna defanzivnost, treba da bude signal za proveru
senzornog statusa kod ove dece [19]. Opisana multisenzorna oštećenja
ograničavaju osobu u procesu prikupljanja, tumačenja i
interpretacije informacija, tako da je prilagođavanje okruženja
način da se neke teškoće prevaziđu. Osobe sa CHARGE sindromom imaju
rano iskustvo sa prisustvom bola i izraženu vulnerabilnost na
stresogene činioce i izlaganje naporu [12] što može da se odrazi na
njihovo ponašanje, koje u nekim slučajevima karakterišu agresivni
ispadi i ljutnja. Komunikaciona i senzorna ograničenja i skoro
stalno prisustvo bola takođe su mogući uzroci neprilagođenih oblika
ponašanja koje ova deca ispoljavaju [9].
Ponašanje dece sa charge sindromom
Ponašanje dece sa CHARGE sindromom je veoma varijabilno uz
izrazitu individualnu različitost. Karakteriše ih socijalno
povlačenje, samopovređivanje, autostimulativno i perseverativno
ponašanje, teškoće sa samoregulacijom, odnosno usklađivanjem
ponašanja sa aktuelnom situacijom (inhibicijom ili odlaganjem
odgovora). U zavisnosti od individualnih karakteristika i situacije
u kojoj se nalaze ispoljavaju različite oblike neprilagođenog
ponašanja kao što su grebanje, čupanje (izvlačenje) kose, štipanje,
udaranje, guranje, bacanje predmeta, razmazivanje fecesa, svlačenje,
samopovređivanje [19]. Kada su usredsređena na neki predmet ili
misao, teško se distanciraju od njih, tako da ne uzimaju u obzir
kompletan kontekst situacije i tada uglavnom ne kontrolišu nagone
(dešava se da ne uspevaju da se suzdrže i ne bace igračku ili ne
ispolje agresiju). Njihov govor karakteriše ponavljanje fraza ili
pitanja, negodovanje zbog ulaska druge osobe u lični prostor i
pokušaj povlačenja iz neke situacije. Moguće je da se to dešava kada
im je senzorni sistem preopterećen, što ih uvodi u nagle prelaze iz
pasivnog i kooperativnog ponašanja u nesaradničko i nekontrolisano
[20]. Zbog navedenih karakteristika ponašanja, deci sa CHARGE
sindromom se često pripisuju različite dijagnoze: bipolarni
poremećaj, anksioznost, depresija. Za to postoje potencijalno
višestruki uzroci koje istraživači pokušavaju da identifikuju, u
svakom pojedinačnom slučaju. Senzorna ograničenja, frustracije u
komunikaciji, fizički bol, neuropsihičke smetnje, teškoće regulacije
perioda spavanja i budnosti, ciklusa gladi i sitosti, upravljanja
emocijama i planiranja motoričkih aktivnosti su mogući uzroci
navedenih problema u ponašanju [19]. U studiji koju su sproveli Deno
i Bernštajn [1], na osnovu poređenja sedmoro dece sa CHARGE
sindromom iz Perkins škole za slepu decu i kontrolne grupe koju je
činilo petoro dece sa sindromom Rubeole, jedno dete obolelo od
infantilnog encefalitisa i jedno prevremeno rođeno dete sa
višestrukim smetnjama, ujednačenih prema polu, uzrastu i
funkcionalnim sposbnostima, utvrđeno je učestalije ispoljavanje
kompulzivnog i negativističnog ponašanja kod dece iz prve grupe
(deca sa CHARGE sindromom). Prisustvo simptoma autizma kod dece sa
CHARGE sindromom je varijabilno, što pokazuju rezultati različitih
studija. Smit sa saradnicima [21] je registrovao simptome autizma
kod šestoro dece na uzorku koji je činilo desetoro dece sa CHARGE
sindromom starije od četiri godine. Godinu dana kasnije u Švedskoj
je rađeno istraživanje na uzorku od trideset jednog ispitanika sa
CHARGE sindromom. Simptomi autizma su registrovani kod petoro dece,
a kod četrnaestoro su evidentirana stanja slična autizmu ili
karakteristike ponašanja iz spektra autizma [22]. Objašnjenje koje
su ponudili roditelji dece sa CHARGE sindromom, da navedeni oblici
ponašanja mogu da budu povezani sa učestalim negativnim iskustvima
tokom lečenja i hospitalizacije, nisu potvrdile navedene studije.
Autori su u okviru istraživanja pratili sve značajne činioce i
utvrdili da broj operacija, hospitalizacija i dužina boravka u
bolnici ne utiču značajno na opisane oblike neprilagođenog
ponašanja.
Deca sa CHARGE sindromom se na osnovu karakteristika ponašanja mogu
svrstati u nekoliko grupa [1]. Prvoj grupi pripadaju ona čije
ponašanje ima slične odlike kao ponašanje dece sa smetnjama iz
autističkog spektra (ograničen raspon interesovanja i/ili specifična
preokupiranost nekim objektima, značajne teškoće u uspostavljanju i
održavanju prijateljstava, izostanak interakcije u igri, solidarna
igra). Druga grupa uključuje decu čije ponašanje podseća na
ponašanje dece sa deficitom pažnje i hiperaktivnošću (ADHD) koju
odlikuje vrpoljenje, uznemirenost pri rukovanju s predmetima i često
prekidanje sagovornika. Sledećoj grupi pripadaju deca čije ponašanje
ima odlike opsesivno-kompulzivnog poremećaja, ona imaju potrebu da
predmeti budu sređeni prema određenom redosledu, ponekad simetrično
raspoređeni. Sklona su da traže potvrdu da su nešto uradila,
završila aktivnost, imaju potrebu da „ritualno“ dodirnu neki predmet
ili deo tela. U četvrtoj grupi su deca čije ponašanje liči na
ponašanje slepogluve dece. Njih karakteriše izrazita sklonost prema
određenim igračkama, osobama, hrani, „zurenje“ u izvor svetla,
vokalna samostimulacija. U poslednju, petu grupu mogu se svrstati
deca čije ponašanje je slično ponašanju takozvanih „tikera“. Kod ove
dece se uočavaju iznenadni, brzi, ponavljajući pokreti poput
treptanja, trzanja glavom, sleganja ramenima, iznenadne ponavljajuće
vokalizacije kao što su zviždanje, coktanje jezikom i drugi šumovi.
Evidentno je da se neke forme ponašanja pojavljuju bez obzira na
pripadnost deteta nekoj od navedenih grupa. Fascinacija sjajnim
predmetima ili predmetima koji reflektuju svetlost, karakteristična
je za slepogluvu i decu sa autizmom, ograničen opseg interesovanja
kod dece sa autizmom je pandan vezivanju za određenu igračku kod
slepogluve dece, motorički tikove kod deca koja pripadaju grupi
„tikera“, javljaju se i kod one sa ADHD.
Neprilagođeno i socijalno neprihvatljivo ponašanje deci sa CHARGE
sindromom predstavlja veliku prepreku za učenje, komunikaciju,
uspostavljanje prijateljskih odnosa sa vršnjacima kao za i
funkcionisanje u svakodnevnom životu [20]. Za rešavanje nekih
problema veoma je važno uspostavljanje režima doslednosti u učionici
i okruženju, tako da dete zna šta i kada može nešto da očekuje.
Veoma je važno da se deca ne dovode u situaciju da prisustvuju
potencijalno uznemirujućim situacijama, jer neka imaju kapacitet da
se distanciraju od njih, a drugima je potrebna podrška [23].
Obrazovanje dece sa charge sindromom
Složenost zdravstvenog i funkcionalnog stanja, višestruka
ometenost, brojne varijacije u području senzomotoričkog
funkcionisanja čine da planiranje obrazovanja dece sa CHARGE
sindromom predstavlja veoma izazovan zadatak za stručnjake. Dešava
se da, uprkos brojnim zdravstvenim problemima, nadmaše očekivanja
stručnjaka u medicinskom, fizičkom, obrazovnom i socijalnom
području. Jedinstvene odlike dece sa CHARGE sindromom i niska
incidenca su, uslovno rečeno, ograničavajući faktori u procesu
kreiranja plana podrške i individualnog obrazovnog plana jer, s
jedne strane, zahteva detaljno razmatranje potreba svakog deteta i
porodice, a s druge strane, retki su nastavnici koji imaju iskustvo
u radu sa njima. Rezultati jednog novijeg istraživanja pokazuju da
su transdisciplinarni pristup u proceni potencijala i metode koje se
koriste u radu sa slepogluvom decom, uz uvažavanje razlika između
njih i dece sa CHARGE sindromom, najbolji izbor [12].
Detaljnija istraživanja o obrazovnim potencijalima i potrebama dece
sa CHARGE sindromom, na čije bi rezultate praktičari mogu da se
oslone prilikom planiranja rehabilitacije i obrazovnog rada sa
njima, veoma su retka. Izuzetak je studija Libermana i saradnika
[24] u kojoj su analizirani položaj i postignuća ove dece u nastavi
fizičkog vaspitanja. Podaci su dobijeni na osnovu upitnika koji je
popunilo 26 roditelja dece sa CHARGE sindromom. Upitnik je kreiran
tako da su roditelji imali priliku da daju svoj sud o nastavi
fizičkog vaspitanja, izboru mesta gde se realizuje, kvalitetu
komunikacije tokom izvođenja aktivnosti, nastavnim jedinicama koje
su realizovane bez posebnih teškoća i nastavnim jedinicama koje su
bile teške za decu. Utvrđeno je da su prostor za izvođenje nastave
fizičkog vaspitanja, pomoć asistenta i sistematično određivanje
pozicije deteta najvažniji činioci uspešnog izvođenja fizičkih
aktivnosti. Prema mišljenju roditelja, njihovoj deci su posebno
prijale nastavne jedinice koje su uključivale plivanje, vožnju
trotinetom, kuglanje, mačevanje, ples, penjanje po stenama, hokej na
travi i gimnastiku. Izvor teškoća su bile aktivnosti koje zahtevaju
dobro razvijene motoričke sposobnosti poput preskakanja, trčanja,
skakanja, odnosno brzi pokreti i reakcije. Očigledno je da su za
decu sa ovim sindromom u fizičkom obrazovanju značajni rad na
otvorenom prostoru sa jasno definisanim granicama, podrška obučene
osobe, detaljne i precizne instrukcije, dodatno vreme za izvođenje
aktivnosti.
Adekvatno strukturirano okruženje i obrazovna sredina su važni
činioci u podržavanju pozitivnog ponašanja kod ove dece [16], što
može da redukuje uočenu tendenciju ka impulsivnom ponašanju i
agresiji [25]. Izbalansirana i jasna struktura aktivnosti, prisustvo
i podrška odrasle osobe, položaj deteta tokom izvođenja i vreme
trajanja tog položaja su bitni činioci za motivisano i efikasno
učešće deteta. Utvrđeno je da dete može dosta dobro da se ponaša u
strukturiranim aktivnostima. Međutim, ukoliko aktivnosti predugo
traju ili je položaj deteta neugodan, bez obzira na strukturiranost,
one mogu da budu značajan izvor stresa. Neodgovarajući položaj
praćen je nelagodom i izbegavanjem aktivnosti. Dosledna primena
dnevnog rasporeda aktivnosti, koji je primeren individualnim
potrebama, jedan je od elemenata koji strukturu aktivnosti čine
izbalansiranom i jasnom.
Čitav niz smetnji predstavlja veliku prepreku za duže učenje, i u
nekim slučajevima dobre kognitivne sposobnosti mogu da navedu
stručnjake da pretpostave da je dete sa CHARGE sindromom u stanju da
20 do 30 minuta uči ili učestvuje u aktivnostima [16]. Preporuka je
da aktivnosti budu pojednostavljene, razložene na sekvence kako bi
se odredio nivo potrebne podrške u okviru sekvenci. Zbog toga je
važno da se u početku aktivnosti dele na jednostavne sekvence, jer
to obezbeđuje sagledavanje nivoa potrebne podrške u okviru pojedinih
sekvenci i određivanje njihovog trajanja. Okruženje u kome se
aktivnosti izvode treba da bude pristupačno, lišeno nepotrebnih
stimulusa, pozadinske buke i neočekivanih promena. Izrazita
različitost u području senzornih sposobnosti kod dece zahteva od
nastavnika da planski pristupaju izboru materijala za izvođenje
aktivnosti i određivanju nivoa senzornog opterećenja, posebno u
početnim fazama tretmana, koji podrazumeva izlaganje deteta
vizuelnim, auditivnim ili taktilnim stimulusima [23]. Mapiranje
najfunkcionalnog dela vidnog polja je uslov za pravilno postavljanje
materijala ili pozicioniranje deteta tokom tretmana, jer mu
obezbeđuje da na najoptimalniji način uočava karakteristike
prikazanog (predmeti, slike i sl). Sistematsko praćenje reakcija i
pokreta, nivoa interesovanja, elemenata uzbuđenja, ispoljavanja
ponašanja koje ukazuje na preteran zamor, situacija koje deluju
uznemiravajuće ili su uzrok stresa, signalizira kada je uputan
prelazak na novu (lakšu, drugačiju) aktivnost.
Za uspeh u izvođenju aktivnosti je važno usvajanje redosleda i
pravila njihovog izvođenja, često podsećanje na sledeći korak u
radu, na ponašanje tokom aktivnosti i u pauzama. Iako neka deca sa
ovim sindromom vole da se kreću i da obavljaju aktivnosti koje
zahtevaju fizički napor, treba imati u vidu da je neophodno da često
menjaju položaj, pri čemu im je nekada potreban visok nivo podrške
za to, npr. da zauzmu ležeći položaj ili da spuste glavu na podlogu
i zadrže se tako neko vreme. Sedenje za stolom treba da postane
ustaljena praksa za vreme učenja, i to svakog dana u određeno vreme.
Nekoj deci sa CHARGE sindromom potrebno je dosta vremena da na
osnovu dostupnih infromacija donesu zaključak, dok u nekim
slučajevima treba organizovati dinamičnije aktivnosti koje ne traju
dugo, da im ne bilo dosadno [26].
Kod većine osoba sa CHARGE sindromom postoji gubitak sluha
različitog stepena, jer su otološke anomalije u više od 90%
slučajeva jedan od najkonzistentnijih nalaza, tako da je auditivna
rehabilitacija važan činililac sveukupnog tretmana [27].
Artikulacione smetnje kao posledica oštećenja sluha čine njihov
govor teško razumljivim, tako da se u mnogim slučajevima preporučuje
korišćenje drugih formi komunikacije, na primer putem znakovnog
jezika. Korišćenje totalne komunikacije, koja uključuje govorne
metode (živa reč), znakovni jezik, gest, taktilni jezik, mimičko
izražavanje, konkretne predmete, jeste preporuka za rad sa decom sa
ovim tipom višestruke ometenosti [17]. Teškoće u području auditivnog
i/ili vizuelnog funkcionisanja, koje mogu da nastupe postepeno ili
akutno, predstavljaju jedan od primarnih razloga za korišćenje
Totalne komunikacije. Moguće je da će dete vremenom da napravi
vlastiti izbor načina za ostvarivanje komunikacije, u zavisnosti od
konteksta i osobe kojoj treba da prenese informaciju. Dostupnost
različitih oblika komunikacije omogućava im da pokažu svoje veštine
i odaberu onaj koja im najviše odgovara u određenom trenutku. Nije
neuobičajeno da dete ima razvijen receptivni govor, da mu jezičko
razumevanje omogućava da prima verbalne informacije, a da se
izražava putem znakovnog govora. Sistem kalendara nekada može da
bude prikladan i koristan zajedno sa individualnom komunikacijskom
knjigom, koja sadži relevantne reči ili crteže i simbole na koje
dete može da se osloni i ostvari komunikaciju sa drugima. Za neku
decu primarno je korišćenje sistema kalendara, jer konkretni
predmeti mogu da im pruže značajnu podršku i sigurnost u određenim
situacijama, kada ne uspevaju na drugi način da ostvare komunikaciju
[17].
Procena funkcionalnog sluha i vida omogućava identifikaciju
efikasnih strategija komunikacije i obezbeđivanje uslova za njihovo
dosledno korišćenje u različitim situacijama. U studiji Brusa i
saradnika utvrđeno je da se pozitivni efekti postižu primenom
sledećih strategija: kreiranje sistema strukturiranih aktivnosti,
uspostavljanje i održavanje pozitivne klime tokom aktivnosti,
uvažavanje senzornih potreba, podrška tokom rada i prelaska sa jedne
na drugu aktivnost/zadatak, ohrabrivanje prihvatljivog ponašanja,
pružanje podrške u situacijama kada dete ispoljava simptome
anksioznog ponašanja [23]. Prostor za rad, sa adekvatno definisanim
uslovima, omogućava deci sa CHARGE sindromom da se osećaju sigurno i
da ga doživljavaju kao svoj lični prostor. Pored troga treba im
obezbediti i kutak za opuštanje kada su prestimulisana ili pokazuju
znake da se osećaju nelagodno [28].
ZAKLJUČAK
Spektar anomalija kod dece sa CHARGE sindromom posledica je
višestrukih urođenih malformacija sa specifičnim kliničkim tokom.
Anomalije se u različitom opsegu odražavaju se na pojedine aspekte
razvoja i funkcionisanje, čineći tako ovu populaciju veoma
heterogenom. Niska incidenca i izražena heterogenost ne omogućavaju
uspostavljanje tipičnih modela tretmana i rehabilitacije, što kod
roditelja izaziva zabrinutost, posebno u pogledu efikasnosti
postojećih protokola lečenja. Zbog životne ugroženosti, u tretmanu
ove dece medicinska briga ima prioritet u odnosu na obrazovanje.
Činjenica je da postoji mali broj studija sa rezultatima koji se sa
većom sigurnošću mogu implementirati u planiranje rehabilitacije i
obrazovanja dece sa CHARGE sindromom. Uočeno je da su obrazovni
pristupi koji se koriste u radu sa slepogluvom decom najprimenjiviji
i da obezbeđuju njihov „najbolji odgovor“. Strategije koje se
proverene u radu sa slepogluvom decom mogu da budu efikasne tokom
sprovođenja procene, kreiranja kurikuluma, ostvarivanja interakcije
sa vršnjacima, u procesu rešavanja potreba proisteklih iz teškoća
vezanih za senzorni i motorički status. Oslanjanje na
transdisciplinarni pristup u tretmanu trasira siguran put za
razumevanje zdravstvenih potreba, individualnog razvojnog
potencijala dece sa CHARGE sindromom, kreiranje plana podrške
porodici i individualnog plana tretmana za dete.
REFERENCE:
- Hartshorne TS, Cypher AD. Challenging behavior in CHARGE
syndrome. Mental Health Aspects of Developmental Disabilities.
2004; 7 (2): 41-52.
- Layman WS, Hurd EA, Martin DM. Chromodomain proteins in
development: lessons from CHARGE syndrome. Clin Genet. 2010; 78:
11-20.
- Blake KD, Prasad C. CHARGE syndrome. OJRD. 2006; 1 (1): 34.
- Verloes A. Updated diagnostic criteria for CHARGE syndrome:
a proposal. Am J Med Genet. 2005; 133 (3):306-308.
- Pagon RA, Graham JM, Zonana J, Yong SL. Coloboma, congenital
heart disease, andchoanal atresia with multiple anomalies:
CHARGE association. J Pediatr. 1981; 99 (2): 223-227.
- Starčević Perica M, Matijević V, Šečić A, Habulin I,
Svečnjak M, Kovačić D, Brnić K, Kolak Ž. Charge sindrom (prikaz
slučaja). Fizikalna i rehabilitacijska medicina. 2016; 28 (1-2):
256-257.
- Zentner GE, Layman WS, Martin DM, Scacheri PC. Molecular and
phenotypic aspects of CHD7 mutation in CHARGE syndrome. Am J Med
Genet. 2010; 152 (3): 674-686.
- Blake KD, Davenport SLH, Hall BD, Hefner MA, Pagon RA,
Williams MS, Lin AE, Graham JM Jr. CHARGE association: An update
and review for the primary pediatrician. Clin Pediatr. 1998; 37:
159-174.
- Hefner M, Davenport SL. CHARGE Syndrome: A management manual
for parents. Charge Syndrome Foundation; 2002.
- Hartshorne TS, Grialou TL, Parker KR. Autistic like behavior
in CHARGE syndrome. Am J Med Genet. 2005; 133 (3): 257-261.
- Issekutz KA, Graham JM Jr, Prasad C, Smith IM, Blake KD. An
epidemiological analysis of CHARGE syndrome: preliminary results
from a Canadian study. Am J Med Genet A. 2005; 133A (3): 309-17.
- Deuce G. The education of learners with CHARGE syndrome.
BJSE. 2017; 44 (4): 376-393.
- Sanlaville D, Verloes A. CHARGE syndrome: an update. EJHG.
2007; 15, 389-399.
- Hartshorne TS, Nicholas J, Grialou TL, Russ JM. Executive
function in CHARGE syndrome. Child Neuropsychology. 2007;
13:33-344.
- Deuce G, Howard S, Rose S, Fuggle C. A study of CHARGE
syndrome in the UK. British Journal of Visual Impairment. 2012;
30 (2): 91-100.
- Brown D. CHARGE Syndrome Behaviors – Challenges or
Adaptations? Am J Med Genet Part A. 2005; 133A(3): 268-272.
- Salem-Hartshorne N, Jacob S. Chracteristics and Development
of Children with CHARGE Association/Syndrome. JEI. 2004; 26 (4):
292-301.
- Heller KW, Kennedy C. Etiologies and Characteristics of
Deaf-Blindness.2002. Available from
http://documents.nationaldb.org/products/etiologies2001.pdf
4.1.2019.
- Hartshorne TS, Stratton KK, Brown D, Madhavan-Brown S,
Schmittel MC. Behavior in CHARGE syndrome. JEI 2017; 175C:
431-438.
- Lauger K, Cornelius N, Keedy W. Behavioral features of
CHARGE syndrome: Parents' perspectives of three children with
CHARGE syndrome. Am J Med Genet. 2005; 133 (3): 291-299.
- Smith IM, Nichols SL, Issekutz K, Blake K. Behavioral
profiles and symptoms of autism in CHARGE syndrome: Preliminary
Canadian epidemiological data. Am J Med Genet. 2005; 133 (3):
248-256.
- Johansson M, Råstam M, Billstedt E, Danielsson S, Strömland
K, Miller M, Gillberg C. Autism spectrum disorders and
underlying brain pathology in CHARGE association. DMCN. 2006; 48
(1); 40-50.
- Bruce SM, Bashinski SM, Covelli AJ, Bernstein V, Zatta MC,
Briggs S. Positive behavior supports for individuals who are
deafblind with CHARGE Syndrome. JVIB 2018; 112 (5): 497-560.
- Lieberman LJ, Haibach P, Schedlin H. Physical education and
children with CHARGE syndrome: research to practice. JVIB. 2012;
106 (2): 106-119.
- Haney SD, Timothy S, Hartshorne TS, Nicholas J.
Selfregulation of behavior in CHARGE syndrome. Dbl Review. 2015;
55: 55-60.
- Brown, D. Deaf-Blindness, Self-Regulation, and Availability
for Learning: Some Thoughts on Educating Children with CHARGE
Syndrome. reSources. 2011; Fall 2011, 16 (3).
- Song MH, Cho HJ, Lee HK, Kwon TJ, Lee WS, Oh S, Bok J, Choi
JY, Kim UK. CHD7 mutational analysis and clinical considerations
for auditory rehabilitation in deaf patients with CHARGE
syndrome. PloS One. 2011; 6 (9), e24511.
doi.10.1371/journal.pone.0024511.
- Columna L, Davis T, Lieberman LJ, Lytle R. Determining the
most appropriate physical education placement for students with
disabilities. JOPERD. 2010; 81 (7): 30-37.
|
|
|
|