|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UDK 613.71/.74-053.2(497.113)"2018/2019" COBISS.SR-ID 26348553 |
strana 109. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Originalni rad / Original paper Vreme provedeno pred ekranom i učešće u sportu van nastave među decom lokalne zajednice u SrbijiVesna Petrović (1), Tanja Rožek Mitrović (1), Radmila
Erceg-Javor (2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Preuzmite rad u pdf formatu | Sažetak: Uvod:
Postoje dokazi da su viši nivoi vremena provedenog pred ekranom
povezani sa negativnim efektima po zdravlje dece. S druge strane,
količina fizičke aktivnosti veća od 60 minuta pruža dodatne
zdravstvene koristi. Cilj naše studije bio je upoređivanje dužine
vremena provedenog pred ekranom i učešća u sportskim aktivnostima
van nastave između dve grupe adolescenata u Inđiji. Materijal i
metode: Ispitivanje je sprovedeno kao studija preseka u Domu
zdravlja u Inđiji. Učestvovalo je 200 učenika, od kojih je 100
učenika petog razreda osnovne škole i 100 učenika prvog razreda
srednje škole. Podaci su prikupljeni upitnikom koji je kreiran u
svrhu studije. Rezultati: U našoj studiji učestvovalo je 200
učenika, 41% su bili dečaci. Učenici srednjih škola nisu poštovali
preporuke za vreme provedeno pred ekranom znatno više nego
osnovnoškolci, kako radnim danom (χ² = 28,06, p <0,01) tako i
vikendom (χ² = 40,996, p <0,01). Učenici osnovnih škola znatno su
više učestvovali u sportu van nastave nego srednjoškolci (χ²=5.225,
p<0,05). Dečaci srednjoškolci znatno su više učestvovali u sportu
van nastave od srednjoškolki (χ²=16.234, p <0.01) i devojčice iz
osnovnih škola znatno više od srednjoškolki takođe (χ²=7.966, p
<0,05). Zaključak: Ova studija je pokazala da više od
polovine učenika u Inđiji ne ispunjava preporuke za vreme provedeno
pred ekranom radnim danom i vikendom, srednjoškolci značajno više od
osnovnoškolaca. Oko četrdeset procenata dece ne učestvuje u
sportskim aktivnostima van nastave. Učenici osnovnih škola učestvuju
značajno više u sportskim aktivnostima van nastave nego učenici
srednjih škola, sa značajnim padom kod srednjoškolki. Ključne reči: adolescenti; sedentarne navike; digitalni mediji; vreme provedeno pred ekranom (screen time); sportske aktivnosti van nastave; fizička aktivnost |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
UVODNezavisno od nivoa fizičke aktivnosti, sedentarno ponašanje
povezano je sa povećanim rizikom od kardio-metaboličkih bolesti,
smrtnosti od svih uzroka i raznih fizioloških i psiholoških problema
[1]. Pitanje vremena provedenog pred ekranom za decu koja provode
vreme on-line, iako se još uvek raspravlja, zastarelo je. To je zato
što ne postoji jasan dogovor o tome kada se vreme provedeno na
digitalnoj tehnologiji prebacuje sa umerenog na preterano; „Koliko
je previše“ vrlo je individualno i zavisi od dečijeg uzrasta,
individualnih karakteristika i šireg životnog konteksta [2].
Američka akademija za pedijatriju preporučila je deci i tinejdžerima
ne više od dva sata pred ekranom za vanškolske aktivnosti [3], ali
deca i omladina provode više od 7 sati dnevno koristeći medije, a
velika većina njih ima pristup televiziji u spavaćoj sobi,
računaru, internetu, konzoli za video igre i mobilnom telefonu [4].
Postoje dokazi da je više vremena pred ekranom povezano sa raznim
negativnim efektima na zdravlje dece i omladine, a najjači su dokazi
o prekomernoj i nezdravoj ishrani, depresivnim simptomima i
kvalitetu života [5]. Nedavni dokazi izazivaju zabrinutost zbog
uticaja medija na agresiju, seksualno ponašanje, upotrebu droga,
neredovnu ishranu i poteškoće u učenju [3]. MATERIJAL I METODEStudija je sprovedena kao studija preseka u Domu zdravlja „Dr
Milorad Mika Pavlović“ u Inđiji, u periodu od septembra 2018. do
septembra 2019. godine. Inđija je grad i opština koja se nalazi u
sremskom okrugu autonomne pokrajine Vojvodine, Srbija. Od 2011.
godine u gradu živi 26.025 stanovnika, dok opština ima 47.433
stanovnika [8]. Pedijatrijsko odeljenje Doma zdravlja imalo je oko
6870 medicinskih kartona dece u uzrastu od 1. do 18. godine u
periodu ispitivanja. REZULTATIOd svih 200 učesnika 118 (59%) su bile devojčice, a 82 (41%)
dečaci. U grupi učenika osnovne škole 56%, a u grupi srednjih škola
62% su bile devojčice. Ispitivane grupe se nisu značajno razlikovale
po polu. Prosečna starost u grupi osnovnoškolaca bila je 10,64, a u
grupi srednjoškolaca 14,76. Tabela 1. Vreme provedeno pred ekranom na
dan-srednjoškolci Od svih učesnika 84 (42%), 50 (50%) srednjoškolca i 34 (34%)
učenika osnovnih škola nije učestvovalo u vannastavnim sportskim
aktivnostima (Tabela 3 i Tabela 4). Dečaci srednjih škola znatno su
više učestvovali u sportu van nastave od srednjoškolki (χ²=16.234, p
<0.01). Polne razlike u sportskom učešću učenika osnovne škole nisu
dostigle statistički značaj. Tabela 3. Učešće u sportu van nastave -
srednjoškolci Tabela 4. Učešće u sportu van nastave - osnovci DISKUSIJAUpotreba računara, video igara i vlasništvo nad uređajima, poput
tableta i pametnih telefona, javljaju se od sve mlađeg uzrasta.
Vreme pred ekranom, posebno gledanje televizije, negativno je
povezano sa razvojem fizičkih i kognitivnih sposobnosti i pozitivno
je povezano sa gojaznošću, problemima sa spavanjem, depresijom i
anksioznošću [9]. Najnovija istraživanja Instituta za javno
zdravlje Srbije pokazuju da 57,8% učenika u 5. i 7. razredu osnovne
škole i 1. razredu srednje škole svakodnevno provodi više od dva
sata dnevno gledajući televiziju. Postoji značajno veći procenat
dečaka iste dobi koji tokom radnog dana i vikenda igraju igrice duže
od dva sata dnevno [1]. U našoj studiji nije bilo značajnih polnih
razlika u obe grupe pojedinačno, 5. razred osnovne škole i 1. razred
srednjoškolaca po pitanju dužine vremena provedenog pred ekranom.
Učenici srednjih škola nisu poštovali preporuke za vreme provedeno
pred ekranom znatno više nego učenici osnovnih škola,i razlike u
polovima između učenika osnovnih i srednjih škola po pitanju vremena
pred ekranom su dostigle statistički značaj. ZAKLJUČAKOva studija je pokazala da više od polovine učenika u Inđiji ne
ispunjava preporuke za vreme provedeno pred ekranom radnim danom i
vikendom, srednjoškolci značajno više od osnovnoškolaca. Oko
četrdeset procenata dece ne učestvuje u sportskim aktivnostima van
nastave. Učenici osnovnih škola učestvuju značajno više u sportskim
aktivnostima van nastave nego učenici srednjih škola, sa značajnim
padom kod srednjoškolki. Ubuduće bi se neki javni programi trebali
usredsrediti na učenike između ove dve grupe (od 5. do 8. razreda
osnovne škole) kako bi se sprečio pad sportskih aktivnosti među
srednjoškolcima i, samim tim, prevenirao porast vremena provedenog
pred ekranom. LITERATURA:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adresa autora / Corresponding
address: Vesna Petrović, Primarni zdravstveni centar "Dr Milorad Mika Pavlović", Inđija, Srbija E-mail: dr.vesna.petrovic@gmail.com |
Rad primljen: 10.6.2020. Elektronska verzija objavljena: 26.11.2020. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|