|
|
|
UVOD
Prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji (WHO), zemlje u svetu se
suočavaju sa izazovima u izgradnji kapaciteta u pogledu ljudskih
faktora, unutar zdravstvenih sistema [1]. U današnjem zdravstvenom
radnom okruženju, teško je da zdravstveni radnik bilo koje
specijalnosti, uskladi brigu o pacijentima odnosno klijentima,
njihovim potrebama, zajedno sa velikim brojem faktora povezanim sa
organizacijom rada. Specifičnost posla fizioterapeuta je rad sa
pacijentima sa ozbiljnim i dugotrajnim bolestima i
onesposobljenostima, u rehabilitacionim ustanovama, gde su često
izloženi stresnim događajima i iskustvima.Izazovi koji su skopčani
sa samom fizioterapeutskom praksom, uključuju pacijente u izuzetno
zahtevnim psihofizičkim stanjima ali i česte interpersonalne
konflikte zbog multidisciplinarne prirode samog rehabilitacionog
procesa u kome osim fizioterapeuta i pacijenata, učestvuju i drugi
zdravstveni stručnjaci sa kojima treba da sarađuju kako bi se
postigao krajnji cilj, a to je efektivni tretman pacijenta odnosno
klijenta [2,3]. Stoga je potrebno da rukovođenje, administracija,
menadžment i profesionalizam kao veštine budu integrisane kao
sastavni deo teorije i prakse fizioterapije. Pomenuta četri elementa
simbolizuju poslovne funkcije [4]. U skladu sa tim, funkcije
liderstva, administracije, menadžmenta i profesionalizma, ne samo da
nisu nezavisne jedne od drugih već su povezane i sa elementima
modela klijent-pacijent a samim tim i integrisane u samu
fizioterapeutsku praksu[5].
LIDERSTVO
Liderstvo se danas sve više prepoznaje kao ključna komponenta
organizacionog uspeha. Ono se sve više nalazi u centru pažnje upravo
zbog toga što se smatra ključnom varijablom organizacionog
ponašanja. Klinička i uopšte sredina koja podrazumeva zdravstvene
ustanove, predstavlja specifičan izazov za liderstvo koji proističe
iz kombinacije ambijentalnih i organizacionih faktora [6]. Ovi
faktori uključuju: raznolike regulatorne uticaje, ograničena
finansijska sredstva, višestruke hijerarhijske sisteme, podele
između uloga administratora i kliničara i različite polulacije
zaposlenih [6].
Prepoznavanje kompleksnih izazova i raznolikosti uloga lidera koji
rade u zdravstvenom kontekstu, doveli su do razvoja koncepta
kliničkog vođstva. Pojam kliničko vođstvo je ponikao iz prakse
zdravstvene nege u kojoj su se medicinske sestare našle u ulogama
menadžera, ali se razvilo na način da danas uključuje sve koji imaju
kliničku pozadinu [7]. Kliničko vođstvo je najviše usmereno ka
obezbeđivanju efikasnog pružanja zdravstvene zaštite „na prvoj
liniji fronta“ koja se odvija kroz praksu zasnovanu na dokazima u
cilju poboljšanja zdravstvenih ishoda kod pacijenata [8]. Klinički
rukovodioci su definisani kao zdravstveni radnici “na prvoj liniji”,
koji su zadržali određenu kliničku ulogu, ali takođe imaju značajno
učešće u pitanjima strateškog usmeravanja, upravljanja operativnim
resursima i kolaborativnim radnim aktivnostima gde zdravstveni
profesionalci rade zajedno ali pri tome, zadržavajući svoju
autonomiju [9]. Storey i Holtie su ukazali na funkcije kliničkog
vođstva koje uključuju: održavanje nivoa radnog angažovanja
zaposlenih, pružanje tehničke stručnosti u obezbeđivanju planova
aktivnosti koji su izvodljivi i korisni iz perspektive pacijenta
[10].
Razvoj liderstva je aktuelna tema u zdravstvenoj delatnosti među
svim zdravstvenim profesijama. Svaka disciplina je posmatra sa
različitog aspekta i ima različit pogled na to na koji način i zbog
čega razvoj liderskih osobina treba da bude uključen u fond osnovnih
znanja, veština i ponašanja kako u okviru obrazovnih kurikuluma tako
i u zdravstvenu praksu.
Lideri su ljudi koji poseduju sposobnost da vode druge ka
ostvarivanju željenih ciljeva i povećanju produktivnosti, stvaranju
održivih promena i nadahnjivanju drugih da se bave profesionalnim
razvojem [11-13]. Jedna od opštih definicija liderstva je da je to
proces uticaja na druge da shvate i dogovore se šta treba učiniti i
kako to učiniti i proces podsticanja i usmeravanja pojedinačnih i
kolektivnih napora radi postzanja zajedničkih ciljeva [14].
Liderstvo u zdravstvu uključuje uticaj na aktivnosti drugih koje su
usmerene prema postizanju određenih ciljeva, diktiranje i
usklađivanje brzine i smera promena kao i podsticanje inovativne
prakse [15]. Razvoj u oblasti liderstva u smislu sticanja znanja i
veština, je lični izbor pojedinca. Osobe koje imaju želju da razviju
liderske veštine, mogu biti one koje veruju da imaju dobre osnovne
liderske karakteristike, da su imale iskustva na rukovodećim
pozicijama ili su na neki način podstaknute da traže liderske
pozicije. Proces razvoja liderstva je putovanje koje uključuje lično
razumevanje transformacionog liderstva i rast prakse liderstva [16].
Istraživanja u oblasti liderstva, identifikovala su određene
karakteristike koje su potrebne da bi se nosilo sa izazovima
rukovođenja u kompleksnim sistemima, u vremenu brzih promena i
ekspanzije znanja u zdravstvenoj delatnosti [17]. Pominju se tri
karakteristike liderstva koje su konzistetntno povezane sa
efektivnim vođstvom u raznim poljima zdravstvene delatnosti a to su:
emocionalna inteligencija, vizija i poslovna oštrina [18]. Stenli je
identifikovao sedam kliničkih karakteristika vođstva uključujući
kliničku stručnost, direktno uključivanje u kliničke aktivnosti,
veštine komunikacije i međuljudskih odnosa, modeliranje i
motivisanje, sprovođenje i unapređenje visokih standarda
zdravstvenih usluga, osnaživanje drugih i voditi sebe u skladu sa
priznatim vrednostima [19]. Istraživanjima u zdravstvenoj delatnosti
uopšte, u značajnoj meri se se proučava liderstvo kao sredstvo kojim
se postiže kvalitet i efikasnost u pružanju zdravstvene zaštite [20,
6]. Desvero i Verijer su svojm studijom ispitali stavove
fizioterapeuta o liderskim karakteristikama u fizioterapeutskoj
praksi i utvrdili da su identifikovane tri ključne karakteristike, a
to su komunikacione veštine, profesionalizam i kredibilitet [21].
Značaj liderstva u profesiji fizioterapeuta je prepoznat i od strane
profesionalnih organizacija fizioterapeuta [22] je pisao o značaju
liderstva nasuprot lidera, ističući pri tome značaj samog koncepta
liderstva koji prevazilazi i ne odnosi se samo na formalne uloge
lidera već na sve članove profesije. U razvoju ključnih kompetencija
prepoznaje se da su fizioterapeutima u državnim zdravstvenim
ustanovama kao i onima u privatnoj praksi, u značajnoj meri potrebne
liderske veštine i znanja kako bi sprovodili svoju profesionalnu
praksu. Interesantno je da je još 2015-te godine, Australijsko
udruženje fizioterapeuta u svom izveštaju o budućnosti
fizioterapijske profesije, raspravljalo o potrebi jakog liderstva
kako bi se nadmetalo za resurse, podsticale inovacije u teoriji i
praksi i vršila uspešna društvena promocija profesije [23].
Jedan od koncepata liderstva koji se pominje u kontekstu šire
zdravstvene delatnosti ali i fizioterapeutske prakse je
distributivno ili kako se još u literaturi prepoznaje, deljeno
liderstvo. Kao koncept, distributivno vođstvo nije sasvim jasno
definisano. Gronn je okarakterisao distributivno vođstvo kao
usaglašeno delovanje, koje se postiže spontanom saradnjom,
intuitivnim odnosima u radnoj sredini koji se razvijaju tokom
vremena ili institucionalizovanom praksom [24,25]. Distributivno
liderstvo premešta fokus sa osobina i ponašanja pojedinca-lidera ka
sistemskoj perspektivi, gde je „liderstvo“ koncipirano kao
kolektivni društveni proces koji nastaje kroz interakcije više
aktera [26]. Distributivno liderstvo je blisko povezano sa timskim
radom [27]. Konkretno, kolektivni rad u timovima, gde se znanje i
ideje mogu deliti među članovima tima, čime oni vrše uticaj jedni na
druge, često se smatra važnim za poboljšanje i održavanje kvaliteta
usluga [28,29]. S obzirom da vođstvo u zdravstvenim delatnostima
posebno u rehabilitacionom okruženju po prirodi stvari iziskuje
uspostavljanje i održavanje relacija kroz međusobno povezane
zdravstvene i kliničke oblasti i menadžerske uloge, ono se može se
videti kao podeljeno i distribuirano kroz sistem [30]. Ono je
distribuirano ili podeljeno: u okviru organizacije ustanova „od
odbora do odeljenja, kroz različite discipline u okviru timova i
preko organizacija za socijalnu zaštitu, lokalnu upravu, volonterski
sektor i veliki broj drugih agencija [30]. Od tradicionalnih oblika
se razlikuje po tome što su odgovornosti raspodeljene, a neki ga
vide kao put prema kliničko-menadžerskoj raspodeli u složenoj
zdravstvenoj delatnosti . Potrebno je razumevanje prakse rukovođenja
i organizacionih intervencija, a ne jednostavan i tradicionalan
odnos vođa-sledbenik [31]. Takođe zahteva angažovanje osoblja na
više nivoa. Postoji snažna baza dokaza da angažovanje osoblja ima
koristi i za pojedince i za organizacije, što podržava šire
prihvatanje raspodeljenog liderstva [32]. Prema Kings fondu,
analitičkom centru koji je osnovao britanski parlament,
distributivno liderstvo postalo je glavna nit politike u
zdravstvenoj delatnosti u Velikoj Britaniji, pa se u skladu sa tim
tvrdi, da će biti neophodno da „vođstvo zdravstvenog sistema 21.
veka bude, deljeno, distributivno i prilagodljivo ili adaptivno “
[33]. U osnovi deljenog liderstva je samoliderstvo, lideri moraju
biti efikasni samolideri što znači da moraju da razumeju sebe, svoj
uticaj na druge i da razviju sposobnost samokontrole, samoregulacije
i upravljanja samim sobom. Lider mora da nauči da vodi sebe pre nego
što stekne sposobnost da vodi druge u timu ili organizaciji [34].
Samo-vođstvo i deljeno liderstvo su povezani po svom karakteru jer
self-lideri voljno i sa entuzijazmom prihvataju zajedničke liderske
uloge i odgovornosti u cilju funkcionisanja složenih organizacionih
sistema [35]. To se svakako odnosi i na rad u interdisciplinarnim i
multidisciplinarnim timovima u rehabilitaciji, što je veoma često
radno okruženje fizioterapeuta.
APRECIJATIVNI MENADŽMENT I OSNAŽIVANJE
U razmatranju teorije liderstva i njenog razvoja, važno je uzeti
u obzir i komplementarni i kontradiktorni proces sa kojim je tako
često povezana, a radi se o upravljanju ili menadžmentu. Potrebna je
određena ravnoteža u definisanju razlika između liderstva i
menadžmenta ali isto tako i prepoznavanja određenih preklapanja
između ovih kategorija [36]. Pojedinac može biti menadžer a pri tome
ne pokazivati liderstvo ili može biti lider a da se pri tome ne
nalazi u menadžerskoj ulozi [14].
Menadžment se bavi složenošću nekog sistema, planiranjem,
određivanjem sredstava, organizovanjem i popunjavanjem kadrova i
kontrolom i rešavanje problema, obezbeđujući tako, red i
konzistentnost [37]. Liderstvo se bavi suočavanjem sa promenama,
postavljanje pravca, usmeravanjem i motivisanjem ljudi [37]. Kada su
u pitanju zdravstvene ustanove, često je teško napraviti razliku
između liderstva i menadžmenta jer mnoge uloge zahtevaju od
menadžera da vode i od vođa očekuju da se snalaze odnosno organizuju
[38]. Zdravstveni radnici neprestano se moraju prilagođavati brzom
tempu promena u savremenom zdravstvenom okruženju i dalje pružajući
visok kvalitet zdravstvenih usluga prema etičkim načelima[39].
Aprecijativni menadžment je energičan i efikasan pristup u
podsticanju organizacionih promena, originalno razvijen i primenjen
u svetu biznisa radi unapređenja organizacione kulture, efikasnosti
i profita [40].
Kada je u pitanju zdravstveni sistem, to je novi koncept menadžmenta
sa fokusom na zaposlenima [41]. Prema postojećoj literaturi, to je
način upravljanja gde se posebno ceni i stavlja akcenat na
profesionalizam, saradnju, veštine interakcije i podršku zaposlenima
[42]. Aprecijativni menadžment takođe podrazumeva podršku
rukovodstva profesionalnom razvoju njihovih zaposlenih[43].
Liderstvo uz poštovanje kao deo aprecijativnog menadžmenta, sastoji
se od poverenja, prenošenja odgovornosti, uzimajući u obzir potrebe
ljudi, održavanja profesionalne distance, uvažavanja, reagovanja na
greške kolegijalno i sa empatijom, podsticanja autonomije,
promovisanja jednakosti, podsticanja razvoja, otvorenosti za savete,
prihvatanja kritike, stimulisanja potencijala, traženja učešća,
zainteresovanosti na ličnom nivou, pouzdanosti, posvećivanja pažnje,
podržavajuće i prijateljske interakcije [44]. Osobine
aprecijativnog menadžmenta se mogu naći u studijama koje se tiču
profesionalne aktivnosti i razvoja u fizioterapeutskoj praksi. Prema
rezultatima finske studije koja je pručavala aspekte
pozitivnog-aprecijativnog menadžmenta u radnom okruženju
fizioterapeuta u javnom i privatnom sektoru, utvrđeno je da je
najrazvijenija dimenzija jednakost kao i da su aspekti vođenja i
autonomije više prepoznati kod rukovodilaca čije je bazično
obrazovanje u domenu fizioterapije [45]. Studija koja se bavila
profesionalnim razvojem fizioterapeuta u privatnom sektoru u
Australiji, pokazala je da fizioterapeuti koji su skoro diplomirali
pokazuju potrebu za profesionalnim razvojem. Međutim, oni su
iskusili i konflikte sa svojim pretpostavljenima, zbog toga što je
obećana podrška u njihovom profesionalnom razvoju izostala [46].
Nepobitna je činjenica da u oblasti fizioterapije postoji potreba za
osnaživanjem liderstava i primenjenog menadžmenta. Prema Tebitovoj
(Tebbitt), „Osnaživanje znači kreiranje i održavanje radnog
okruženja sa odlikama (vrednostima) koje olakšavaju izbor zaposlenih
da ulažu u sopstvene aktivnosti i ponašanja koja rezultuju
pozitivnim doprinosima misiji organizacije“ [47]. Takođe, smatra da
je osnaživanje zaposlenih presudan faktor za organizaciju dostizanje
svoje misije, vizije i strateškog pravca, posebno u pogledu
organizacionih promena.
Radna okruženja koja osnažuju su ona u kojma zaposleni imaju pristup
informacijama, u kojima su podrška i resursi potrebni za obavljanje
posla dostupni, kao i ona koja pružaju mogućnosti za rast i razvoj
znanja i veština [48]. Nadalje, navodi da postoje tri strukturalna
organizaciona izvora moći: pristup linijama informacija, podrška, i
resursi. Da bi pojedinci bili osnaženi,treba da imaju pristup znanju
i informacijama neophodnim za obavljanje njihovih poslova. Ovo se
odnosi na informacije direktno vezane za njihov posao ali i
informacije o radu organizacije kao celine. Podrška proističe iz
dobijenih povratnih informacija i uputstava od nadređenih, jednakih
po statusu i podređenih. Pristup resursima za zaposlene znači da
postoji mogućnost pribavljanja materijala, novca i priznanja,
potrebnih za postizanje zahteva posla[49].
Osnaživanje podrazumeva da lideri aktivno ohrabruju i stimulišu
zaposlene u pravcu samoliderstva [50]. Osnaživanje organizacije
rada, po definiciji, je aktivnost na osnaživanju zaposlenih
obezbeđivanjem njihove autonomije, diskrecije, kontrola, odluka
širina ili snaga. Primeri osnaživanja ponašanja lidera uključuju
ohrabrujuće participativno odlučivanje, vodeći primerom, razmena
informacija, obučavanje i pokazujući zabrinutost za zaposlene [51].
Kao odgovor na to ponašanje, od zaposlenih se može očekivati da se
osećaju više osnaženo i sa jakim osećajem doprinosa, kontrole,
kompetentnosti, povezanosti i smislenosti [51]. Pristup resursima,
informacijama i podrška vode ka povećanoj organizacionoj
posvećenosti, smanjenom nivou profesionalnog sagorevanja, rastom
osećaja autonomije u poslu, povećanoj percepciji učešća u
menadžmentu, povećanom zadovoljsvu poslom. Prema brojnim studijama,
fizioterapeuti su primarni kandidati za sagorevanje na poslu zbog
bliskog kontakta sa pacijentima odnosno klijentima u radnom
okruženju [52]. Karakteristika dobrog tima je sveprisutan osećaj
podrške, sigurnosti i samopouzdanja, pri čemu se članovi mogu
osloniti jedni na druge u teškoćama i preuzeti kreativne rizike,
uvereni u podršku svojih saradnika. . Pomoći kolegama da sačuvaju
profesionalnu reputaciju jedan je od cenjenih kvaliteta dobrih
kolega u timu.Upravo ova pravila međuljudskih odnosa na radnom mestu
razvijaju ključne performanse radnog tima i razvoj samopouzdanja kod
fizioterapeuta [52]. Sve to rezultuje: postignućima i uspehom,
saradnjom u organizaciji, zadovoljstvom pacijenata/klijenata [53].
ZAKLJUČAK
Liderstvo, administracija, menadžment i profesionalizam su deo
svakog oblika fizioterapeutske prakse. Oni su temelj za organizaciju
rada svake pa i ove zdravstvene delatnosti i predstavljaju osnov za
rast i razvoj zdravstvenih usluga koje ona pruža.Važno je da
rukovodioci u fizioterapiji, prepoznaju karakteristike
aprecijativnog-pozitivnog menadžmenta, tako da mogu da ih
implementiraju kako bi one postale deo njihove prakse i deo
sopstvenog stila vođenja. Lidere u fizioterapeutskoj praksi treba
podstaći da se obrazuju u domenu menadžmenta i učestvuju u
obrazovanju drugih. Liderstvo, samoliderstvo, deljeno liderstvo i
pozitivni- aprecijativni menadžment sa osnaživanjem, su međusobno
povezani aspekti upravljanja i funkcionisanja u timskom radu pa su
stoga od izuzetnog značaja za fizioterapeutsku praksu. Smatra se da
je jedan od preduslova za uspešno vođenje procesa rada, tretman
kolega na pozitivan i dosledan način, a ključna karakteristika
dobrog timskog rada je sveprisutni osećaj podrške, sigurnosti i
poverenja, gde se članovi mogu osloniti jedni na druge u
poteškoćama i preuzimati kreativne rizike, uvereni u podršku svojih
saradnika. Pomenuti interpersonalni odnosi razvijaju ključne odlike
uspešnog radnog tima i razvijaju samopouzdanje među
fizioterapeutima.
LITERATURA:
- WHO. Human resources for health. Toolkit on monitoring
health systems strengthening. Dostupno na:
https://www.who.int/healthinfo/statistics/toolkit_hss/
EN_PDF_Toolkit_HSS_HumanResources_oct08.pdf
Preuzeto: 24.12. 2020.
- Koerner M. Mental strain among staff at medical
rehabilitation clinics in Germany. Psychosoc Med 2011; 8:45-67.
- Fiabane E, Giorgi I, Musian D, Sguazzin C, Argentero P.
Occupational stress and job satisfaction of healthcare staff in
rehabilitation units. Medicina del Lavoro 2012;103(6):482-92.
- Schafer DS1, Lopopolo RB, Luedtke-Hoffmann KA. Administration
and management skills needed by physical therapist graduates in
2010: a national survey. Phys Ther. 2007;87(3):261-81.
- Guide to Physical Therapist Practice. 2nd ed. Phys Ther.
2001;81:7–746.
- McAlearney AS. Leadership development in healthcare: a
qualitative study. J Organ Behav. 2006;27(7):967-82.
doi.org/10.1002/job.417
- Griffiths D, Sheehan C, Debar S, Ayres B. Colin-Thorne D.
Clinical leadership – the what, why and how. In: Stanton E,
Lemer, C. Mountford J, (eds.) Clinical leadership – Bridging the
divide. London, UK: MA Healthcare Ltd, London. 2010.
- Millward L. J, Bryan K. Clinical leadership in health care: a
position statement. Leadership in Health Services 2005;18:13-25.
- Edmonstone, j. What is clinical leadership development? . In:
Edmonstone, J. (ed.) Clinical Leadership: A Book of Readings.
Chicester, UK: Kingsham Press 2005.
- Storey J, Holtie R. Possibilities and Pitfalls for Clinical
Leadership in Improving Service Quality, Innovation and
Productivity, Final report. Southampton, UK: NIHR Service
Delivery and Organisation programme 2013.
- Calpin-Davies PJ. Management and leadership: a dual role in
nursing education. Nurse Educ Today 2003;23(1):3-10.
doi.org/10.1016/S0260-6917(02)00157-0. Medline:12485564
- Sonnino RE. Professional development and leadership training
opportunities for healthcare professionals. Am J Surg.
2013;206(5):727-31. doi.org/10.1016/j.amjsurg.2013.07.004.
Medline:24011565
- Canadian Physiotherapy Association Leadership Division.
Framework for Professional Development of Leadership Core
Competencies Ottawa: Canadian Physiotherapy Association 2012.
- Yukl G. Leadership in Organizations, Pearson, NJ. 2010.
- James KT. Leadership in context: lessons from new leadership
theory and current leadership development practice. London:
King's Fund 2011.
- Kouzes JM, Posner BZ The Leadership Challenge. 5th Ed.”,
Jossey-Bass, San Francisco, CA. 2013.
- Malloch K. Innovation leadership: New perspectives for new
work. Nurs Clin North Am. 2010;45(1):1-9. doi.org/10.1016/
j.cnur.2009.10.001.
- Desveaux L1, Nanavaty G, Ryan J, Howell P, Sunder R at all.
Exploring the concept of leadership from the perspective of
physical therapists in Canada. Physiother Can.
2012;64(4):367-75. doi: 10.3138/ptc.2011-42.
- Stanley d J, Clinical leadership and innovation. Journal of
Nursing Education and Practice 2012;2:119-126.
doi.org/10.5430/jnep.v2n2p119
- Hiscock M, Shuldham C. Patient centred leadership in
practice. J Nurs Manag. 2008;16(8):900–4.
doi.org/10.1111/j.1365-2834.2008.00961.x
- Desveaux L, Verrier MC. Physical therapists' perceptions of
leadership across the health care continuum: A brief report.
Physiotherapy Canada. 2014;66(2):119-23.
- CSP. 2012a. The contribution of physiotherapy management and
leadership in healthcare [Online]. JJ Consulting for Chartered
Society of Physiotherapy Available on:
http://www.csp.org.uk/publications/contribution-physiotherapy-management-leadership-health-care-briefing-paper-physiothera
2015.
- The future of physiotherapy in the health system .Australian
Physiotherapy Association. Dostupno na:
https://www.physiotherapy.asn.au/DocumentsFolder/APAWCM
/Resources/PublicPractice/InPublic_2025_updated%20150925.pdf.
Preuzeto: 24.12. 2020.
- Gronn PC. Distributed leadership as a unit of analysis.
Leadership Quarterly. 2002;13(4):423-451.
doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00120-0
- Boak G1, Dickens V, Newson A, Brown L. Distributed
leadership, team working and service improvement in healthcare.
Leadersh Health Serv (Bradf Engl). 2015;28(4):332-44. doi:
10.1108/LHS-02-2015-0001.
- Bolden R. “Distributed leadership in organizations: a review
of theory and research”, International Journal of Management
Reviews 2011;13(3):251-69.
- Day D.V, Gronn P, Salas E. “Leadership capacity in teams”,
The Leadership Quarterly 2004;15: 857–80.
- West M.A. and Lyubovnikova J. “Illusions of team working in
health care” Journal of Health Organization and Management
2013;27(1):134-42.
- Ezziane Z, Maruthappu, M, Gawn L, Thompson E.A, Athanasiou
T, Warren O.J. “Building effective clinical teams in healthcare”
Journal of Health Organization and Management 2012;26
(4):428-36.
- James KT. Leadership in context lessons from new leadership
theory and current leadership development practice. Commission
on Leadership and Management in the NHS The King’s Fund. 2011.
- Turnbull James K. Leadership in context lessons from new
leadership theory and current leadership development practice.
Commission on Leadership and Management in the NHS The King’s
Fund. 2011.
- Rayton B, Dodge T, D’Analeze G. Employee engagement: the
evidence. Engage for Success Report. 2012.
- Kings Fund. The future of leadership and management in the
NHS: no more heroes. 2011 09/11/15. Report No.) (Martin G, Beech
N, MacIntosh R, Bushfield S. Potential challenges facing
distributed leadership in health care: evidence from the UK
National Health Service. Sociology of health & illness.
2015;37(1):14-29.
- Houghton J D, Neck C P. Manz C.C. Self-leadership and
superleadership. Shared leadership: Reframing the hows and whys
of leadership 2003:123-140. doi:10.4135/9781452229539.n6
- Shared Leadership Underpinning of the MLCF. Institute for
Innovation and Improvement Academy of Medical Royal Colleges
Preuzeto: 08.04.2020. Dostupno na:
https://www.fmlm.ac.uk/resources/shared-leadership-underpinning-of-the-mlcf
- Hartley J, Benington J, Leadership for healthcare, Bristol,
UK, Policy Press. 2010.
- Kotter J. P, What leaders really do. Harvard Business Review
1990;68:103-11.
- Halligan P. Leadership and Management Principles. In: BRADY,
A. (ed.) Leadership and Management in the Irish Healthcare
Service. Dublin: Gill and Macmillan Ltd 2010.
- Eagar SC, Cowin L S, Gregory L, Firtko A. Scope of practice
confl ict in nursing: A new war or just the same battle?
Contemporary Nurse 2010;36(1–2):86–95
- Carter CA, Ruhe MC, Weyer S, Litaker D, Fry RE, Stange KC.
An appreciative inquiry approach to practice improvement and
transformative change in health care settings. Qual Manag Health
Care. 2007;16(3):194-204. doi:
10.1097/01.QMH.0000281055.15177.79. PMID: 17627214.
- Harmoinen M, Niiranen V, Helminen M, Suominen T. Arvostava
johtaminen terveydenhuollon henkilökunnan ja johtajien
näkökulmasta (Appreciative management from the viewpoint of
staff and managers in health care. English abstract). Tutkiva
Hoitotyö (Nursing Evidence) 2014; 2(2):36–47.
- Harmoinen M, Niiranen V, Suominen T. Kirjallisuuskatsaus
arvostavaan johtamiseen (Literature review of appreciative
management. English abstract). Hoitotiede ,Journal of Nursing
Science 2010;22(1):67–78.
- Harmoinen M, Niiranen, K., Niiranen, V., Åstedt Kurki, P.,
Suominen, T. Stories of management in the future according to
young adults and young nurses. Contemporary Nurse
2014;47(1–2):69–78.
- Van Quaquebeke, N., & Eckloff, T. Defining respectful
leadership: What it is, how it can be measured, and another
glimpse at what it is related to. Journal of Business Ethics
2010;91:343–58.
- Niemi R, Roos M, Harmoinen M, Partanen K, Suominen T.
Appreciative management assessed by physiotherapists working in
public or private sector: A cross sectional study. Physiotherapy
Research International; 2018. DOI: 10.1002/pri.1724
- Davies J, Edgar S, Debenham J. A qualitative exploration of
the factors influencing the job satisfaction and career
development of physiotherapists in private practice. Manual
Therapy 2016;25:56–61. Dostupno na
https://doi.org/10.1016/j.math.2016.06.001
- Tebbitt BV. Demystifying organizational empowerment. J Nurs
Adm. 1993:23(1):18–23.
- Kanter RM. Men and Women of the Corporation. 2nd ed. New
York, NY:Basic Books; 1993.
- Miller PA, Goddard P, Spence Laschinger HK. Evaluating
physical therapists' perception of empowerment using Kanter's
theory of structural power in organizations. Phys Ther.
2001;81(12):1880-8.
- Manz Charles C, Henry P. Sims. "Leading Workers to Lead
Themselves: The External Leadership of Self- Managing Work
Teams." Administrative Science Quarterly 2020;32(1):106-29.
doi:10.2307/2392745.
- Pearce C.L. Sims H.P. Jr“Vertical versus shared leadership
as predictors of the effectiveness of change management teams:
an examination of aversive, directive, transactional,
transformational, and empowering leader behaviors”, Group
Dynamics: Theory, Research, and Practice 2002;6(2):172-97.
- Jovanović S, Stojanović B. Effect of stress and professional
burning on moral values in physiotherapy profession ,Pons
medicinski casopis 2017;14(2):52-58.
- Laschinger HK. A theoretical approach to studying work
empowerment in nursing: a review of studies testing Kanter's
theory of structural power in organizations. Nurs Adm Q.
1996;20(2):25-41.
|
|
|
|