|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[
Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UDK 616-053.2 613.95 COBISS.SR-ID 53946889 |
strana 129. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pregledni članak / Paper review Зашто и када је важна примена
стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires"
(ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја
деце у раном детињству? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Preuzmite rad u pdf formatu | Сажетак: У
педијатријској примарној здравственој заштити једна од основних
активности је превенција болести и стања која угрожавају квалитет
живота детета и његово свакодневно функционисање у окружењу. Према
подацима у свету око 17% деце има неке развојне тешкоће, а тек код
50% њих оне се открију пре пре поласка у школу. Циљ процене развоја
је систематично и прецизно рано откривање одступања од нормативног
развоја, правовремено предузимање одговарајућих интервенција, као и
отклањања или ублажавања поремећаја. Истраживања су показала да је
употреба инструмената повећала рано откривање развојних кашњења или
поремећаја у развоју (на овај начин открива се 70-80% деце код које
постоје развојни проблеми) и дала могућност за рану примену
интервентних мера. Сет од 21 упитнка Ages & Stages Questionnaires
ASQ-3, се користи више од 30 година у свету за скрининг и евалуацију
развоја деце посматрањем начина на који деца напредују у важним
областима као што су говор, физичка способност, социјалне вештине и
вештине решавања проблема све деце узраста од 2 месеца до 5,5
година. Попуњавају га родитељи и враћају професионалцима, а они даље
врше процену на основу јасног упутства о поступку уписивања
резултата по доменима развоја, бодовања (графички и табеларно)
тумачења и саопшавања, као и за обуку родитеља да стимулишу развој
кроз игру, тј. како и шта да даље раде са детето родитеља да
стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са дететом.
У претходних десет година Удружење педијатара Србије, заједно са
партнерима, залаже за свеобухватну процену и праћење развоја деце
употребом валидних инструмената у оквиру превентивних педијатријских
прегледа. Низом пројеката у овој области, едукацијом педијатара и
сарадника, применом у пракси, тестиран је и адаптиран а у 2019.
години и стандардизован упитник ASQ-3, под називом ,,Узрасти и
развој детета“ (УРД). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
УВОДУ педијатријској примарној здравственој заштити једна од основних активности је превенција болести и стања која угрожавају квалитет живота детета и његово свакодневно функционисање у окружењу. Према подацима у свету око 17% деце има неке развојне тешкоће, а тек код 50% њих оне се открију пре пре поласка у школу [1]. То би значило да данас у Србији има 60 000 деце са развојним ризицима и сметњама. Подаци о ситуацији у Србији, дoбијени током стандардизације упитника „Узрасти и развој детета“ - УРД током 2019. године, указују да је за 8-13% деце потребно стално праћење у неком домену развоја, 4-5% деце је потребно упутити на детаљно испитивање, као и да 16,5% деце не живи у развојно подстицајној средини [2]. Ако се не чини ништа на нивоу друштва да се преваленција заостајања у развоју смањи на 15% или ниже и ако се заостајање у развоју не решава путем предшколског образовања и патронаже, трошкови су неколико пута виши од актуелних издвајања већине држава за здравство, односно образовање [2]. На нивоу појединца, 43% деце која су у ризику не остваре свој развојни потенцијал и вероватно ће као одрасли изгубити 26% просечних годишњих прихода, што има за последицу сиромаштво [3]. Стога су процеси процене, праћења и подршке развоју сваког детета у фокусу рада педијатријске службе. Циљ процене развоја Циљ процене развоја је систематично и прецизно рано откривање
одступања од нормативног развоја, правовремено предузимање
одговарајућих интервенција, као и отклањања или ублажавања
поремећаја [4]. Процена развојног постигнућа и узраста развоја је
упоређивање, нормирање развојних постигнућа у односу на узраст у
коме се одређена понашања испољавају у развоју здравог детета, које
живи у адекватним (стимулативним) срединским условима тј.
упоређивање понашања испитиваног детета са типичним (очекиваним,
нормативним, уобичајеним) понашањима која се јављају у развоју
здравог детета [5]. Резултати истраживања Истраживања су показала да је употреба инструмената повећала рано
откривање развојних кашњења или поремећаја у развоју (на овај начин
открива се 70-80% деце код које постоје развојни проблеми) и дала
могућност за рану примену интервентних мера. Употреба инструмената
елиминише неконтролисане ефекте личних и субјективних стандарда и
смањује неуједначености стандарда које примењују различити
процењивачи [6]. Поновљеном применом појединих инструмената могуће
је пратити резултате. Стандардизован упитник ASQ-3-,,узрасти и развој детета“ (УРД) Низом пројеката у овој области, едукацијом педијатара и
сарадника, применом у пракси, тестиран је и адаптиран а у 2019.
години и стандардизован упитник ASQ-3, под називом ,,Узрасти и
развој детета“ (УРД). После стандардизације и уноса наших граничних
вредности, српска верзија одобрена је од аутора оригиналног ASQ-3, и
налази се на порталу издавача (https:
//brookespublishing.com/product/asq-3/). Удружење је припремило и
стручно-методолошко упутство уз српску верзију упитника УРД са
описом његовог коришћења као скрининга [8]. Коришћени су наши
резултати и препоруке Америчке академије за педијатрију за избор три
узраста у којима је потребно свој деци у Србији урадити универзални
скриниг, корићењем српске верије стандардизованих упитника УРД-3 на
узрастима: ЗАКЉУЧАКИзнете чињенице о скринигу, о значају примене стадардизованог инструмента за праћење развоја, упитника УРД, довољни су разлози да се он уведе у свакодневни превентивни рад педијатара. Да би се у пракси применио за срининг развоја у раном детињству, сви педијатри би требалo да се обуче и да се обезбеди довољан број кадрова, педијатара и медицинских сестара за његову примену, као и да то буде обавезујуће, допуном одговарајућих правилника. Потребно је да се од носиоца права обезбеди права коришћења и набави довољан број примерака Српске верзије упитника УРД, сваке године. Литература:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[
Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|