|
|
|
Psihopatologija adolescencije
u problematičnom okruženju
Vojislav Ćurčić
KBC „DR DRAGIŠA MIŠOVIĆ-DEDINJE“, BOLNICA ZA PSIHIJATRIJU
Bar nekoliko generacija Srbije je odraslo u vrlo nepovoljnom,
problematičnom ili patološkom okruženju i okolnostima: raspada
Jugoslavije, ekonomske krize, sankcija, NATO bombardovanja, krize
političkog, socijalnog, školskog i porodičnog sistema.
Ove okolnosti su se odrazile na otežano odsrastanje adolescenata, ali i
na intenziviranje i specifične manifestacije psihopatologije koju su
manifestovali. Povećan je broj depresivnosti i samoubilaštva mladih,
zloupotrebe PAS, nasilnog i agresivnog ponašanja, intenziviranja i
pojava nekih novih oblika vršnjačkog zlostavljanja.
U izlaganju će se ove pojave tumačiti sa razvojnog i psihodinamskog
aspekta.
Savremeni principi
lečenja demencija
Miroslava Živković
KC NIŠ, KLINIKA ZA NEUROLOGIJU
Demencija je termin koji opisuje široki dijapazon bolesti koje se
razvijaju kod neurodegeneracije ili smrti pojedinih neurona odgovornih
za kognitivno funkcionisanje osobe. Alchajmerova bolest pogađa najmanje
15 miliona ljudi širom sveta, a broj osoba sa Alchajmerovom bolešću se
znatno povećava, kao populaciono starenje. Patofiziološki proces
Alzhajmerove bolesti počinje mnogo godina pre postavljanja dijagnoze.
Ova duga"preklinička" faza AD će pružiti ključnu priliku za terapijske
intervencije, a imajući u vidu složenu patogenezu koja leži u osnovi
bolesti kao i mogućnost interevencije na ključnim segmentima složene
kaskade neurohemijskih događaja koji vode do degeneracije ili smrti
ćelije.
Klinička prezentacija demencija zavisi i od patomorfološkog supstrata i
lokalizacije oštećenja (kortikalne ili subkotrikalne demencije).
Najčešći tipovi demencija su: degenerativne, vaskularne, mešovite,
demencije sa Luvijevim telima i frontotemporalne demencije.
Najčešći poremećaji su: smetnje pamćenja uz poremećaj profesionalnih i
svakodnevnih aktivnosti, spaciotemporalna dezorijentacija, poremećaj
pažnje, poremećaj govora - često uz razvoj afazije, smetnje u obavljanju
složenih radnji uz profesionalnu degradaciju, promene ponašanja, promena
afekta u smislu ravoja hipomanije ili depresivnosti ili voljno nagonskih
dinamizama uz ravoj apato-abulije.
Ispitivanja demencija su značajno evoluirala u proteklih četvrt veka. U
toku su brojna ispitivanja koja imaju zadatak da ispitaju biomarkere,
epidemiološke i neuropsihološke aspekte kao i brojne faktore koji
predviđaju rizik od progresije od "normalne" kognicije do blagog
kognitivnog oštećenja ili do demencije. Klinički dijagnostički
kriterijumi za demencije su revidirani, a smernice za otkrivanje ranijih
faza bolesti reflektuju dublje razumevanje poremećaja.U tom smislu sve
se češće koriste biomarkeri, neuropsihološka testiranja, imaging metode
i neurohemijska analiza likvora kao pouzdani set metoda pomoću kojih je
moguće otkriti bolest u ranoj, prekliničkoj fazi bolesti.
Lečenje demencija se odvija na nekoliko nivoa. Najpoželjnije, ali
nažalost i najteže je etiopatogenetsko lečenje. Sledi simptomatsko
lečenje, lečenje poremećaja ponašanja kao i lečenje somatskih
komplikacija.
Terapija relapsa u
multiploj sklerozi
Irena Dujmović Bašuroski
KLINIČKI CENTAR SRBIJE, BEOGRAD, KLINIKA ZA NEUROLOGIJU
Multipla skleroza (MS) je hronično, inflamatorno i demijelinizaciono
oboljenje centralnog nervnog sistema. Relapsno-remitentnu formu MS
karakteriše javljanje relapsa, koji predstavlja pojavu novih ili
pogoršanje ranije postojećih simtoma/znakova bolesti u trajanju od
najmanje 24 sata.
Simptomi relapsa u MS se mogu, naročito u slučajevima blažih relapsa,
povući i spontano i u potpunosti. Međutim, većina relapsa u MS zahteva
tretman kortikosteroidima i/ili primenom terapijske izmene plazme (TIP).
Visoke doze kortikosteroida (VDKS) u terapiji relapsa u MS se primenjuju
u dozi od 500-1000mg metilprednizolona na dan intravenski, tokom 3-5
dana. Za sada ne postoje preporuke zasnovane na naučnim dokazima koje
podržavaju produžetak ove terapije opadajućim dozama kortikosteroida, a
odluku o tome treba doneti imajući u vidu brzinu neurološkog oporavka
bolesnika nakon inicijalne primene VDKS, ali i eventualna neželjena
dejstva. Ukoliko nakon ovakve inicijalne terapije primenom VDKS oporavak
bolesnika nije zadovoljavajući, treba razmotriti i primenu
metilprednizolona u dozi od 2000mg/dan intravenski tokom 3-5 dana. U
slučaju da i ovaj terapijski pokušaj ne dovede do zadovoljavajućeg
oporavka bolesnika, treba primeniti TIP, ukoliko nema kontraindikacija.
TIP se u tretmanu relapsa u MS primenjuje dve nedelje od završene
kortikosteroidne terapije, a u okviru od 6 nedelja od početka relapsa, u
vidu 5 TIP procedura koje treba sprovesti svakog drugog dana. Primena
TIP može imati značajne pozitivne efekte kod bolesnika sa MS u relapsu
bolesti kod kojih prethodna primena VDKS nije pokazala zadovoljavajući
pozitivan efekat, kao i kod bolesnika koji imaju kontraindikacije za
primenu VDKS, ali ova terapijska procedura zahteva adekvatnu selekciju i
pripremu bolesnika.
Neurobiološki aspekti
kreativnosti
Emil Vlajić
OPŠTA BOLNICA ZAJEČAR, ODELJENJE NEUROLOGIJE
UVOD: Kreativnost je osnova razvoja ljudske civilizacije i igra glavnu
ulogu u stvaranju ljudske kulture, ali su neurološki mehanizmi koji leže
u pozadini kreativnog procesa nedovoljno poznati. Postoje mnoga
istraživanja koja pokušavaju da odrede za koji deo mozga je vezana
kreativnsot i koje su to moždane aktivnsoti koje prate kreativni proces.
CILJ: Ovaj rad revijski prikazuje empirijska istraživanja kreativnost
kroz neuromiaging metode.
MATERIJAL I METODI RADA:Analizirano je 59 radova koji su objavljeni u
periodu od 1975 do 2011 godine u kojima se kreativnost povezuje za neku
od tehnika prikazivanja mozga. Radovi su analizirani u odnosu na A)
model eksperimenta, B) tip testa kreativnosti koji je korišćen u
eksperimetu, C) tehniku registracije promena u mozgu i D) lokacije mozga
koja se aktivira tokom kreativnog procesa. REZULTATI: Eksperimetni koji
su korišćeni se mogu svrstati u tri grupe, i to (a) registracije tokom
rešavanja kreativnog zadatka (40 radova je koristilo ovaj model
eksperimenta); (b) razlike kod rešavanja kreativnih u odnosu na
nekreativne zadatke (15 radova); (c) razlike subjekata koji su pokazali
više skorove pri testu kreativnosti u odnosu na one koji su bili manje
kreativni (5 radova). Heterogenost tipa testa kreativnosti je velika,
većina radova je koristila sopstveno dizajniran test kreativnosti, dok
je manji broj radova koristio neki od tipiziranih testova kreaitivnosti
(15). Metode registracije se mogu svrstati u dve grupe, one koje
registruju i analiziraju direktnu aktivnsot mozga (EEG, EP, MEG...) i
one koje registruju indirektnu aktivnost mozga u kreativnom procesu
(fMRI, SPECT, PET, rCBF..). 38 radova je analiziralo EEG signale sa
posebnim osvrtom na "snagu" određene frekvence (16 radova) i
sinhronizaciju (16 radova). U 21 radu se analizirala povezanoist
kreativnosti sa merenjem indirektne aktivnosti mozga. Regioni mozga koji
su povezani sa kreativnošću u ovim radovima se pojavljuju 18 puta u
levoj hemisferi, 24 puta u desnoj hemisferi a 37 puta su nadjeni u obe
hemisfere. Što se specifičnih regiona tiče, EEG registracijama je
nadjeno da se kreativnim proces povezuje sa frontalnim regionom 9 puta,
centralnim 6 puta, parijetalnim 10 puta, okcipitalnim 3 puta i
temporalnim 4 puta. fMRI i ostalim metodama protoka se nalazi da se
kreativni prpces može povazati sa aktivnošđću u frontalnom regionu 22
puta, parijetalnom 5 i temporalnom regionu 7 puta, a ostali regioni koji
se pominju su cerebelum (2 puta) i corpus calosum (1).
ZAKLJUČAK: Otkrivanje suštine kreativnog procesa je aktuelna tema u
neuro-istraživanjima i mnogi autori pokušavaju da dokuče osnovne procese
u mozgu koji su povezani sa krativnošću. Medjutim, ne postoji koncenzus
oko modela eksperimeta, a još je manja saglasnost oko testa kreativnsoti
koji treba da se koristi u ovakvim istraživanjima. Različiti regioni
mozga koji se aktiviraju tokom eksperimenata ukazuju na dve mogućnosti:
ili je svaki region test specifičan, ili sam kreativni proces nema
moždanu lokalizaciju u užem smislu reči. Predstoji nam interesantan
period u daljim istraživanjima neurobioloških aspekata kreativnog
procesa, naredni radovi će biti više standardizovani, približiće nas
shvatanju funkcionisanja ljudskog mozga i doprineće daljem
rasvetljavanju kreativnosti kao osnove ljudske civilizacije.
Neuralgija n. trigeminusa
– stomatološki aspekt
Goran Jovanović
MEDICINSKI FAKULTET NIŠ, KLINIKA ZA STOMATOLOGIJU
Neuralgija n. trigeminusa manifestuje se različitim bolnim senzacijama
orofacijalne regije tako da se pacijenti često obraćaju za pomoć
stomatologu. Oboljenje može biti primarnog i sekundarnog karaktera.
Primarna neuralgija se teško dijagnostikuje, uzrok je često nepoznat ili
se radi o degenerativnim promenama krvnih sudova mozga. Sekundarna
neuralgija je poznatog uzroka i dijagnostikuje se detaljnim kliničkim i
rendgenološkim ispitivanjem. Terapija prvenstveno zavisi od tipa
neuralgije. Kod sekundarne neuralgije uklanjanjem uzroka postiže se
potpuno izlečenje. Primarna neuralgija zahteva detaljno planiranje i
dugotrajno lečenje koje pacijenta oslobađa bolova u ograničenom
vremenskom periodu. Međutim bezbolni periodi mogu trajati dosta dugo
tako da je kvalitet života bolesnika potpuno normalan.
Cilj kontinuirane edukacije je da stomatologe detaljno upozna sa
prirodom i karakterom bolesti, kao i sa savremenim terapijskim
procedurama, posebno kod primarne neuralgije, koje odlažu ili potpuno
eliminišu potrebu za neurohirurškom intervencijom.
Jatrogenije
Julijana Nikolić-Popović
KC NIŠ, KLINIKA ZA PSIHIJATRIJU
Savremena medicina suočava se sa dva kritična problema. Jedan je
činjenica da ona razara samopoštovanje pacijenta delujući na njegov
identitet i individualnost obezličenjem i stvaranjem zavisnosti. Ova
specifična dehumanizacija svodi pacijenta na objekt medicinskog
tretmana. Druga kritična tačka je problem jatrogenije koja se pojavljuje
kao skup različitih oboljenja ili pogoršanja bolesti uslovljenih
aktivnostima svih uključenih u proces lečenja, posebno lekara.
Jatrogenija je, u suštinskom smislu, negativna suprotnost vrhunskom
profesionalnom i etičkom kodeksu lekara: primum non nocere. Zaboravlja
se da ovaj princip normira odgovornost lekara i jeste njegova
profesionalna obaveza. Neželjene posledice koje nastaju dijagnostičkim,
terapijskim ili profilaktičnim intervencijama lekara ne pripadaju
prirodnom toku bolesti. Istorijat razvoja razumevanja jatrogenije
ukazuje da su još od Hipokratovig vremena ljudi prepoznavali
potencijalni štetni efekat delovanja lekara. Sa druge strane, jatrogena
bolest ili smrt izazvana nenamerno ili greškom koja se mogla izbeći ili
nemarom od strane onog koji leči postala je kažnjivi prekršaj u mnogim
civilizaijama. U radu su opisane neke od najvećih jatrogenih katastrofa
u istoriji medicine. Posebno je istaknut doprinos Ivan-a Illich-a,
austrijskog filozofa, katoličkog sveštenika i poliglote koji je razvio
snažnu i visoko uticajnu kritiku kontraprodukivnosti preterano
industrija-lizovane civilizacije. Ona svojom stalno rastućom
produkcijom, konzumiranjem i profitom određuje meru kvaliteta života
čineći umetnost življenja izgubljenom. U poznatoj knjizi „Medicinska
Nemezis“ ukazuje da je savremena medicina otišla predaleko pretvarajući
pacijente u konzumente ili objekte tretmana i uništavajući njihov
kapacitet za zdravlje tj. sposobnost da se ljudska bića bore sa
realnošću smrti, bola i bolesti. Statistički je dokumentovao šokirajuće
posledice postoperativnih sporednih efekata i lekovima izazvanih
poremećaja. U radu se, nadalje, prate rezultati prvih studija
jatrogenije koje se pojavljuju 1994. do danas. Upadljiva je retkost u
izveštavanjima o medicinskim greškama koja je u suprotnosti sa
dramatičnim pokazateljima efekata ovog fenomena. Istovremeno se ukazuje
na paradoks da „nepogrešivi medicinski model“ vodi intelektualnom
nepoštenju (zataškavanju, neprijavljivanju jatrogenih efekata).
Analizirani su uzroci paradoksa i razmatrane sugestije za smanjenje
jatrogenije kao i njeni specifični oblici. Posebna pažnja usmerena je na
etičke i pravne obaveze lekara upravo zato što u njihovom propuštanju
leže različiti uzroci jatrogenije. Tako se dve kritične tačke savremene
medicine (dehumanizacija i jatrogenija) međusobno ukrštaju, a njihovo
neželjeno dejstvo se može smanjiti ponovnom humanizacijom medicine koja
bi vratila značaj odnosa pacijentlekar. Uspostavljanje prave prirode
ovog odnosa bi sigurno smanjilo neke jatrogene postupke, a pooštravanje
obaveza lekara bi osiguralo prevenciju različitih jatrogenih delovanja.
Specifični oblici jatrogenije u psihijatriji razmatrali bi se u okviru
kliničkih problema.
Stigmatizacija osoba sa mentalnim poremećajem
Snežana Manojlović
KC NIŠ, KLINIKA ZA PSIHIJATRIJU
Stigmatizacija i njene posledice predstavljaju često neprepoznatu
dimenziju egzistencije sa bolešću i u bolesti. Ona, sa svim svojim
posledicama, ima direktne i indirektne uticaje na proces i ishod
lečenja. Stigmatizacija je prisutna u telesnim i mentalnim poremećajima.
Poseban problem predstavlja stigmatizacija osoba sa mentalnim
poremećajima koja se proteže kroz niz predrasuda koje prate sva društva
i civilizacije određujući odbacivanje, neprihvatanje, izolaciju i niz
drugih problema u društvenoj zajednici. Ove predrasude zahvataju i
porodice osoba sa mentalnim poremećajima utičući na stav prema njima, a
ne tako retko, i zdravstvenih radnika, pa i samih psihijatara na koje su
nužno upućeni. Sa druge strane, same osobe sa mentalnim poremećajima
izložene diskriminaciji i stigmatizaciji nužno internalizuju
stigmatiziranost što oblikuje njihov doživljj sebe i način ponašanja,
kao i odgovor na stigmatizirajuće pritiske okoline. Ono što dolazi
spolja i odgovor iznutra teško se prepoznaju i zadatak je profesionalaca
da i jedno i drugo prepoznaju, preveniraju i omoguće bolju integraciju
osobe u socijalnu sredinu. Ovo nije moguće bez podrške društva koje
treba da prođe isti put prepoznavanja i formira odgovorajuće i obavezne
načine pomoći i razumevanja. Zbog toga je neophodno razmatrati i istaći
često suptilne načine odbacivanja i diskriminacije, identifikovati
stigmatiziranost u svim pojavnim oblicima i uobličiti mogućnosti njihove
prevencije. Neophodno je mogućnosti prevencije prevesti u konkretne
načine postupanja koji treba da postanu obaveza i psihijatara i društva
u celini. Da bi to postali potrebna je detaljna razrada i upoznavanje
svih koji su u kontaktu sa osobama sa mentalnim poremećajem sa oblicima
diskriminacije i stigmatizacije i mogućnostima njihovog prevazilaženja.
Svrha prikaza kliničkih veština je upravo diferenciranje specifičnih
oblika stigmatizacije kod različitih oblika oboljenja i izrada
konkretnog plana prevencije i oblika delovanja koji bi stigmatiziranost
smanjili i ublažili u konkretno zadatim slučajevima.
Razvojni
poremećaji iz spektra autizma – rana dijagnoza – neophodnost ili mit
Nenad Rudić
INSTITUT ZA MENTALNO ZDRAVLJE, KLINIKA ZA DECU I OMLADINU, BEOGRAD
Pervazivni razvojni poremećaji predstavljaju grupu neurorazvojnih
poremećaja hroničnog toka i nepoznate etiologije koji se ispoljavaju
rano u detinjstvu. Odlikuju ih značajna oštećenja razvoja socijalnih
interakcija i komunikacije, stereotipan repertoar interesovanja i
aktivnosti, kao i drugi značajni problemi ponašanja i komorbidni
medicinski problemi. Tipičan predstavnik ove grupe je dečji autizam.
Svega nekoliko decenija je prošlo od opisivanja prvih slučajeva jednog,
do tada, retkog poremećaja do današnje prevalence od 0,3-1 %. U skladu
sa najnovijim procenama u USA, približno jedno dete od 88 je 2008.g.
dobilo dijagnozu pervazivnog razvojnog poremećaja, što predstavlja
porast od 78% u odnosu na 2002.godinu. Taj trend se sve više uočava i u
našoj sredini.
Pravovremeno uočavanje razvojnih problema i postavljanje dijagnoze
predstavljaju prve važne korake u procesu pružanja pomoći, usmerene ka
detetu i porodici.
Sve raniji uzrast dece koja dolaze na pregled (oko druge godine) pokreće
značajna pitanja u vezi prirode dijagnostičkog postupka, obima procene,
organizacije službe, kao i načina uključivanja roditelja u procenu i
terapijski program. Aktuelno shvatanje poremećaja, načini procene i
intervencije se značajno razlikuju u odnosu na period od pre nekoliko
godina.
U izlaganju se prezentuje razvoj shvatanja etiologije autizma kroz
istoriju, nagoveštene promene u novoj dijagnostičkog klasifikaciji,
obeležja savremenog dijagnostičkog postupka, dileme u vezi rane
dijagnoze, kao i principi intervenisanja.
Narativni
pristup u porodičnoj psihoterapiji
Jelisaveta Todorović
UNIVERZITET U NIŠU, FILOZOFSKI FAKULTET
Sistemska porodična psihoterpija tretira porodicu kao sistem koji ima
inheretne procese koji proističu iz zajedničkog delovanja njenih
članova. Svaka porodica da bi opstala treba da postigne ravnotežu između
kohezije tj zajedništva i procesa individuacije. Porodica može opstajati
i u patološkoj ravnoteži gde jedan njen član preuzima na sebe ulogu
nosioca simptoma ili žrtve kako bi se porodični sistem očuvao. Upravo
zato je potrebno simptomu ili disfunkcionalnosti porodice prići na način
da se razume njegova uloga u održavanju sistema. Kroz razvoj porodične
sistemske psihoteraije menjali su se pristupi i tehnike. U današnje
vreme veoma je aktuelan narativni pristup, koja predstavlja izraz
postmodernističke koncepcije u terapiji porodice. Ako se celokupno
znanje posmatra pre kao konstruisano, nego otkriveno, onda je potrebno
da se vodeći pristup u porodičnoj terapiji više bavi načinima na koji
ljudi konstruišu značenja, nego načinima na koje se ljudi ponašaju.
Narativna terapija se fokusira na razumevanje načina na koje iskustvo
kreira očekivanja i kako onda ta očekivanja oblikuju iskustvo kroz
stvaranje organizujućih priča.
Priče koje klijenti donose u terapiju često su obeshrabrujuće negativne.
One selektivno osvetljavaju prošle događaje i na minimum svode iskustav
koja se tu ne uklapaju. Naratini terapeuti su zainteresovani za uticaj
koji ima problem na porodicu. Oni mnogo vremena posvećuju ispitujući
prošlost klijenta, slušajući njegovu životnu priču i tragajući za
alternativnim pričama. Životne priče su filteri koji rade skrining našeg
iskustva. Kroz plenarno predavanje nastojaću da uporedim narativni
pristup sa ranijim pristupima u porodičnoj psihoterapiji, Poseban akcent
će se staviti na eksternalizaciju problema u porodici i pojam
konstitucionalnog selfa, tj predstave o sebi koja nije ni dobra ni loša,
nego se konstatno izgrađuje pod uticajem interakcije sa drugima.
Koncept fluidne, plastične predstave o sebi, koja se u procesu narativne
psihoterapije nanovo kreira ili "rekonstruiše"predstavlja okosnicu
narativne psihoterapije.Teraput je koautor nove priče sa klijentom o
njemu samom. Oni zajedno rade na svemu što je neophodno da se izazove
duboka i dugotrajna promena u predstavi o sebi, pa samim tim i u
životima njihovih klijenata
|
|
|
|